17hb Ogos 2020 Penentu Status Pembubaran DUN Sabah

Jadi keputusan berhubung semakan berkaitan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sabah yang difailkan tadi pagi telah ditetapkan oleh Hakim Leonard David dan akan didengar semula pada 17hb Ogos tahun ini.

Peguam Negara akan memfailkan hujah Tunku Fuad selewat-lewatnya pada 10 Ogos 2020 dan dibalas oleh pemohon pada 12 Ogos 2020.

Pagi tadi seramai 33 Adun telah memfailkan semakan kehakiman terhadap status pembubaran DUN yang diumumkan oleh Shafie. Mereka diwakili oleh peguam Tunku Fuad Tengku Ahmad.

Responden pertama Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar, responden kedua Mohamad Shafie Apdal dan SPRM sebagai responden ketiga seterusnya Kerajaan Negeri selaku responden ke empat.

Jadi kita tunggulah tarikh 17hb Ogos 2020 tu ya. Adakah Ketua Menteri Sabah akan bertukar atau akan berlaku pilih raya negeri.

Pilihan raya negeri bukannya cara terbaik untuk menghukum pihak yang tidak menghormati perlembagaan atau undang-undang. Sebab itu tidak timbul polemik yang dimainkan oleh besi buruk Warisan kononnya sebelum ini pembangkang menuntut agar DUN dibubarkan tapi bila dibubarkan lain pula ceritanya.

Sekali lagi ini adalah soal mengajar pihak yang tidak menghormati perlembagaan.


Tinggalkan komen

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.