Akuan Bersumpah Parti Warisan Tidak Laku – Adun Sebatik

Hari ini sekali lagi Warisan membawa cerita kartun, cerita yang tidak pernah dibuat oleh orang yang waras demokrasi.

Surat itu berupa pengakuan yang telah ditandatangani oleh Adun Sebatik Hassan Gani. Surat itu ditandatangani lebih awal sama ada sebelum atau sejurus Adun Sebatik mendapat kemenangan dalam pilihanraya negeri Sabah 2020.

Maksudnya surat tu bertarikh “back dated”. Tampak sangat ada unsur-unsur penipuan yang cuba dilakukan oleh kepimpinan parti Warisan.

Tarikh 26hb yang terdapat dalam surat hanya dicatatkan selepas pihak Parti Warisan mendapat tahu yang Adun Sebatik telah mengisytiharkan dirinya keluar parti dan menyokong kerajaan Sabah GRS.

Nampak tak punyalah licik dan jahat permainan politik Parti Warisan ni.

Mereka ingat Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah itu naif peraturan macam mereka hingga begitu mudah diperbudak-budakkan.

Cuba pula kamu tengok surat rasmi atau surat akuan yang ditandatangani oleh Jaujan Sambakong semasa menjadi wakil Rakyat BN. Ada kamu dengar Jaujan dipaksa atau diheret supaya mengosongkan DUN Sulabayan atau diugut akan di saman? Tidak ada kan sebab surat seperti ini tidak laku dalam sistem demokrasi, ironinya Warisan tahu tetapi mereka cuba kenakan pada orang lain.

Para Adun Warisan sertai saja kerajaan GRS. Surat akuan bersumpah ciptaan pentadbiran Parti Warisan berkenaan tidak akan laku di negara Malaysia.

Kamu ingat andai surat akuan sumpah seperti itu sah atau laku di sisi undang-undang. Di mana nanti kamu letakkan muka raja-raja Melayu yang mengorbankan Malaysia menjadi sebuah negara demokrasi dan raja yang berperlembagaan?

Petang tadi tersebar satu kenyataan dari setiausaha Agung Parti Warisan bahawa mereka akan memfailkan saman atau menuntut ganti rugi daripada Adun Sebatik. Kenapa begitu sedangkan semalam kecoh kononnya DUN Sebatik akan dikosongkan dan akan menjalani pilihan raya kecil. 😅

Rizal Mansor Ajak Najib Berdebat Isu Rosmah

Betulkah berita ni, sekiranya betul nah tidak kusangka sangka.

Setahu admin, Rizal inilah yang paling di depan dalam usaha mempertahankan isteri bekas Perdana Menteri, Rosmah Mansor dari tuduhan yang berbagai.

Apa sebenarnya yang berlaku di antara mereka.

Sebelum ni Rizal Mansor telah ditahan oleh SPRM kerana didakwa terlibat atau bersubahat dalam skandal yang dihadapi oleh Rosmah Mansor. Tapi terlepas dari tuduhan sebaliknya Rosmah Mansor yang diberikan peluang oleh Mahkamah untuk membela diri setelah tuduhan dan bukti yang dikemukakan menyakinkan Hakim Mahkamah Tinggi.

Dan cuba kamu tafsirkan gambar satira yang dimuatnaik oleh Rizal Mansor ini.

RIZAL MANSOR AJAK DS NAJIB RAZAK BERDEBAT ISU ROSMAH????

Sudah tiba masa untuk saya tidak lagi berdiam diri selepas page Najib Razak mengulas panjang lebar tentang kes Solar. Najib Razak membuat kesimpulan saya dalang dan memfitnah isteri beliau. Selama ini saya tidak mahu membuka mulut atau menulis apa-apa kerana ini sedang dibicarakan di Mahkamah.

Memandangkan page Najib Razak dan sekutunya banyak kali menyebut nama saya, maka dengan ini saya ingin mengajak YB Dato’ Sri Najib Razak untuk BERDEBAT SECARA LIVE di facebook pada tarikh dan masa yang beliau tetapkan. Beliau boleh menjemput sesiapa juga menemani beliau semasa live tersebut.

Saya percaya ramai nak tau adakah saya ‘minit’ sendiri surat menyurat daripada Jepak? Adakah saya mengarahkan YB Dato’ Sri minit surat-surat tersurat? Serta banyak lagi yang rakyat diluar sana tau.

Saya tunggu tarikh dan masa YB Dato’ Sri.

Salam
Rizal Mansor
Grand Alora

Adakah Rizal Mansor merujuk kepada posting Najib Razak seperti bawah. Wah berat tu, maksud Peguam Rosmah tu Rizal yang berurusan tanpa pengetahuan Rosmah. Begitu kah?

Tujuan Muhyiddin Digulingkan Untuk Menyelamatkan Pemimpin UMNO Dari Hukuman Penjara

Ternyata benar persepsi rakyat Malaysia bahawa tujuan UMNO cuba menumbangkan atau menggulingkan kerajaan Perikatan Nasional, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ialah tidak ada lain untuk menyelamatkan pemimpin mereka yang sedang dibicarakan di mahkamah kerana rasuah dari dipenjarakan.

Persepsi rakyat Malaysia itu seolah-olah disahkan oleh seorang aktivis iaitu Presiden Gerakan Keadilan Sedunia (JUST). Bahawa sebab UMNO mahu menggulingkan Perdana Menteri bukan sebab Tan Sri Muhyiddin tidak berkemampuan. Tapi kerana ada dikalangan pemimpin UMNO tidak mahu masuk penjara.

Chandra Muzaffar mengulas terdapat beberapa individu daripada parti yang mempunyai kerusi terbanyak dalam kerajaan hari ini berdepan dengan perbicaraan mahkamah dan mungkin bakal dipenjarakan. Justeru mereka berharap jika pemimpin lain dinaikkan maka mereka boleh dilepaskan.


Kalau kita rujuk kes SPRM yang melibatkan pemimpin-pemimpin politik maka kita tahu yang terlibat bukan hanya daripada UMNO seperti Zahid Hamidi Najib Razak dan Ahmad Maslan tetapi juga daripada Parti Warisan seperti Peter Anthony dan beberapa lagi ini termasuklah keatas bekas setiausaha Kementerian Pelancongan yang juga Timbalan Ketua Wira Bahagian Semporna.

Peter Anthony Diarahkan Hadir Ke Mahkamah

Baru-baru ini UMNO kantoi bila mana cuba bekerjasama dengan DAP melalui sokongan mereka terhadap Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia bagi menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pendedahan sokongan daripada UMNO keatas Anwar Ibrahim tidak hanya dilakukan oleh penyokong Anwar bila mana ada kalangan pemimpin dan penyokong UMNO yang mempersoalkan akuan bersumpah yang telah dipersembahkan oleh Anwar kepada yang di-pertuan Agong.

Tetapi juga sokongan UMNO terhadap Anwar atau DAP itu turut didedahkan sendiri oleh Menteri Wilayah Annuar Musa yang juga pemimpin UMNO.

Begitu juga dengan Parti Warisan bila bertindak mengundi tidak menyokong belanjawan 2021, tujuannya tiada lain untuk menumbangkan Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Anwar baru baru ini sekali lagi bersuara agar darurat yang diperkenankan oleh yang di-pertuan Agong supaya ditarik balik memandangkan kononnya Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak lagi mendapat sokongan daripada seorang dua Ahli Parlimen. Presiden Warisan Shafie Apdal juga membuat tuntutan yang sama dengan mempersoal pelaksanaan darurat sekaligus mempertikaikan perkenan yang di-pertuan Agong berhubung darurat itu sendiri.

Walaupun Presiden UMNO melalui surat siaran media nya akur pada pelaksanaan darurat tetapi ramai yang percaya tindakan Anwar Ibrahim itu sebenarnya didorong oleh pemimpin pemimpin UMNO yang cuba lari daripada tuduhan rasuah di Mahkamah.

Itu juga bererti ketidakpuasan UMNO dan Warisan berhubung perlaksanaan darurat hanyalah kenyataan semata mata hakikatnya mereka takut sekiranya dalam tempoh darurat ini perbicaraan keatas mereka akan diteruskan tanpa gangguan mana mana pihak.

Hanya Mahkamah Boleh Tentukan Kesahihan Jawatan Ketua Menteri Sabah – Rahim

Suka admin mengambil entri Tan Sri Rahim Thamby Chik berhubung kemelut perlantikan jawatan Ketua Menteri Sabah yang pada awalnya disandang oleh Tan Sri Musa Aman sebelum dirobos oleh Datuk Shafie Apdal.

Entah perlembagaan apa yang dirujuk oleh parti Warisan pada saat itu dan adakah TYT Sabah telah mematuhi dan memenuhi perlembagaan Sabah sebelum membenarkan Datuk Shafie Apdal mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sabah.

Kemelut perlantikan jawatan Ketua Menteri Sabah tidak berhenti disitu. Kali seterusnya selepas Tan Sri Musa Aman mendapat sokongan majoriti daripada 33 Adun tetapi tidak diakui oleh penyandang Datuk Shafie Apdal lalu bertindak membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah.

Yang dipersoalkan oleh bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik ialah adakah TYT telah memenuhi dan mematuhi perlembagaan. Seperti mana ulasannya dibawah.

Mahkamah Persekutuan Benarkan Musa Semak Status Ketua Menteri Sabah


Perlembagaan Sendi Sistem Kenegaraan.

Perlembagaan Negara sebagai Ibu Undang-undang Malaysia sentiasa teruji dan diuji terutamanya dalam aspek penggantian sesebuah kerajaan dengan sebuah kerajaan yang baru yang berlaku baik di perengkat pusat atau negeri.

Pokoknya adalah kerajaan yg memerintah pada ketika itu tidak lagi mempunyai majoriti yg diperlukan Perlembagaan Negara/ Perlembagaan Negeri utk meneruskan pemerintahannya dan kerana ini maka kelayakan kerajaan yg memerintah ini terbubar dengan sendirinya.

Di Malaysia ini, bila berlaku situasi kehilangan majoriti, 2 sinario akan wujud,

1. Ketua Kerajaan akan memohon kepada Ketua Negara/ Ketua Negeri agar Dewan Rakyat/ Dewan Negeri dibubarkan dan jika ini dipersetujui, satu pilihan raya baru akan diistiharkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya untuk negara/ negeri berkenaan.
2. Ketua Negara/Ketua Negeri yakin bahawa sebuah pilihan raya baru tidak perlu diadakan kerana satu pihak lain mempunyai cukup majoriti untuk membentuk sebuah kerajaan baru bagi meneruskan pemerintahan untuk rakyat.

Bagi kaedah ke 2, Ketua Negara/ Ketua Negari amat berhati-hati dalam mempastikan bahawa “majoriti” yang dimiliki pihak bakal pengganti kerajaan itu benar benar wujud dengan melihat sendiri Kenyataan Berkanun ( SD) setiap wakil rakyat yg berkenaan serta bertemu sendiri secara fizikal dengan setiap wakil rakyat yg terlibat bagi mempastikan majoriti seperti yang dikehendaki Perlembagaan itu dipenuhi.

Setelah ini terlaksana, barulah Ketua Negara/Negeri menyatakan persetujuannya agar kerajaan yang baru boleh ditubuhkan secara sah bagi menggantikan kerajaan yang lama yang tidak mempunyai cukup majoriti.

Dalam laluan sejarah demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan di Malaysia, ianya pernah berlaku di negari Perak dan di peringkat negara dengan tertubuhnya kerajaan PN menggantikan kerajaan PH baru baru ini.

Ada persoalan sedikit di kacamata rakyat secara umum dimana ketika Shafie Afdal menggantikan Musa Aman sebagai Ketua Menteri yang baru dalam masa 48 jam dulu, adakah pendekatan atau prosidur perlembagaan saperti yg berlaku di Perak dan di peringkat Pusat itu telah diikuti dan dipenuhi?

Hanya sistem mahkamah tertinggi di negara ini saja akan menentukan kesahihan perlantikan seseorang Ketua Negeri walaupun ianya telah berlaku lebih awal.

Rakyat masakini sedang menunggu keputusan mahkamah dengan debaran hati.

Entry Facebook Tan Sri Rahim Thamby Chik.


Benar Dakwaan Hajiji Yang Dusta dan Cetek Saibol Warisan

Ini lagi seorang pemimpin akar umbi atau jentera Parti Warisan yang membuat dakwaan secara semberono tanpa fakta keatas isu yang ada kaitannya dengan kegagalan kepimpinan dan pentadbiran parti Warisan.

Sebelum ini Ketua Warisan Sabah Datuk Hajiji Noor mendakwa bahawa ada yang tidak kena pada pentadbiran ataupun kepimpinan Parti Warisan hingga ada dikalangan penyokong dan wakil rakyat mereka keluar dan menyokong Tan Sri Musa Aman.

Namun kebenaran dakwaan Datuk Hajiji Noor itu dinafikan oleh Saibol Arshad seorang ketua cawangan parti Warisan dari Simpangan, Tuaran.

Kononnya tidak ada masalah dengan sistem pentadbiran kerajaan negeri dibawah Presiden Warisan Shafie sebelum kononnya cubaan merampas kuasa oleh Tan Sri Musa.

Pertama tama sekali suka admin menjelaskan, begini. Hanya orang tolol yang menafsirkan sokongan Adun yang diterjemahkan dalam bentuk akuan bersumpah sebagai proses merampas kuasa. Sebaliknya yang merampas kuasa dan menafikan hak seseorang adalah seperti apa yang dilakukan oleh Presiden Warisan Shafie kerana selang dua hari Tan Sri Musa Aman mengangkat sumpah sebagai ketua menteri Sabah dihadapan TYT. Shafie mendakwah dia telah mendapat sokongan dari beberapa Adun di ruang tamu rumahnya, justeru itu dia berkeras agar dirinya diangkat sebagai ketua menteri Sabah.

Maka bergeraklah Shafie ke Istana untuk mengangkat sumpah tanpa syor pemecatan dan perlantikan Ketua Menteri Sabah dari mana mana pihak. Selain Shafie yang melakukannya sendiri seolah-olah telah berlaku penggulingan kuasa, kudeta.

Ironinya ketika kifarah menyapa Shafie iaitu kehilangan sokongan daripada 33 Adun pada 30hb Julai 2020. Tampak sekali Shafie cuba mengkudeta fungsi Istana hingga kumpulan Tan Sri Musa Aman yang ingin menghadap TYT dihalang ditengah jalan. Dalam masa yang sama Shafie mengumunkan pembubaran DUN Sabah.

Tidak kah itu namanya Warisan sebuah parti yang pelik, terdesak dan menghalalkan cara. Bahasa mudahnya tidak menghormati amalan demokrasi sebaliknya sepertinya rejim kudeta yang menjalankan pentadbiran tanpa restu rasmi atau melalui usurpation of power.

Pastinya si Saibol mulai faham apa yang dimaksudkan dengan rampasan kuasa? Jadi lain kali jangan mudah bercakap secara semberono kalau istilah rampasan kuasa pun tidak tahu atau tidak faham.

Berhubung dakwaan kedua kononnya tidak ada wakil rakyat atau penyokong Parti Warisan yang keluar dan menyertai kepimpinan Tan Sri Musa Aman. Ini juga adalah dakwaan yang dusta dan cetek.

Hakikatnya tanpa tiga Adun BN yang keluar menyertai Warisan bagi membentuk kerajaan negeri dan keluar sekali lagi menyokong kepimpinan Tan Sri Musa Aman. Tidak kerajaan Warisan berjaya dibentuk dan merasa pemerintahan setengah penggal. Ini adalah fakta yang tidak boleh disangkal oleh sesiapa juga apa lagi setakat ketua cawangan Warisan yang jelas cetek perihal istilah dan perogolan sistem yang telah dilakukan oleh kepimpinan Warisan baik sejak dua tahun yang lalu dan berlanjutan sehingga hari ini, parti Warisan sebagai “pemerintah sementara” yang senantiasa melanggar pentadbiran dan protokol sebuah kerajaan negeri yang sudah berdekad ditakbir menggunakan undang-undang atau perlembagaan yang sedia ada.

Berhubung dakwaan ketiga kononnya hingga ada di antara ADUN Warisan yang cuba dibeli oleh Tan Sri Musa Aman demi mendapatkan kuasa. Ia hanyalah dakwaan yang dusta semata-mata. Seperti mana kenyataan rasmi Pengarah SPRM Sabah dibawah.

Adun Warisan Ditawarkan Berjuta Adalah Pendustaan

Begitu juga dengan dakwaan kononnya sebelum Adun berkenaan meninggalkan kerajaan Warisan tidak ada konflik yang berlaku di antara mereka dengan kerajaan Warisan. Ini juga adalah pembohongan dari seorang ketua cawangan Warisan. Sudah terang lagi bersuluh sebelum Tan Sri Musa Aman mendapati beliau telah mendapat sokongan dari 33 Adun. Adun UPKO dari Kuala Penyu dan Sugut telah bertindak meninggalkan kerajaan Warisan pada 16hb Jun 2020.

Seperti halnya dengan kenyataan dari salah seorang 33 Adun yang nekad memihak Tan Sri Musa iaitu Kenny Chua Adun, Inanam bahawa antara sebab lain kenapa mereka meninggalkan kerajaan Warisan ialah kerana pentadbiran kerajaan negeri dibawah Shafie yang flip-flop tidak konsisten ketika membuat keputusan sehingga dilihat hanya akan merugikan rakyat Sabah.

Pokoknya apa yang didakwa oleh Datuk Hajiji Noor bahawa ada yang tidak kena hingga menyebabkan beberapa Adun meninggalkan kerajaan Warisan adalah benar. Hanya ketua cawangan Warisan itu yang tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku. Hem!


Warisan Memang Gagal Sebagai Kerajaan Negeri Bukan Pembangkang

Terlampau pula kenyataan si Aziz Jamman ni. Adakah patut mereka sendiri yang gagal mengurus negeri dan rakyat Sabah tapi pembangkang pula yang dipersalahkan. Nampak sangat tidak bertanggungjawab dan sangat sangat desperado.

Kenyataan seumpama itu hanya layak diluahkan oleh jentera parti yang tugasnya tidak ada lain selain menafikan kebenaran, walaupun kebenaran itu berada didepan mata mereka. Admin panggil mereka itu sebagai jentera totok yang tidak ada tanggungjawab dan tidak ada semangat nasionalisme.

Si Aziz faham kah apa konsep demokrasi dan bagaimana ia berjalan dalam negara yang mengamalkan sistem demokrasi.

Tidak ada negara di dunia ini yang maju tanpa adanya desakan atau kritikan dari pihak tertentu iaitu pembangkang. Sebab itulah golongan cerdik pandai sering berkata pembangkang adalah tunjang kepada demokrasi yang juga bertanggungjawab memajukan satu satu negeri ataupun negara. Malangnya ia bertentangan dengan kenyataan bekas Menteri Persekutuan daripada Parti Warisan itu. Alahai!

Si Aziz cakap tindakan pemimpin pembangkang yang menggugat pentadbiran kerajaan Warisan adalah penghalang kepada kelancaran usaha membangunkan negeri Sabah, kononnya.

Sebenarnya bukan menghalang tapi mengkritik kerja-kerja kerajaan negeri Warisan yang sering melanggar undang-undang atau perlembagaan kerajaan negeri itu sendiri. Lihat apa berlaku kepada perlantikan Pengarah Air Negeri Sabah, Amarjit Singh. Walaupun mahkamah telah mendapati perlantikannya tidak sah di sisi undang-undang negeri Sabah. Tetapi Shafie selaku Ketua Menteri pada masa itu tetap mempertahankannya malah dilantik ke jawatan yang lebih tinggi sebagai pentadbir kewangan kerajaan negeri Sabah.

Macam mana orang tidak marah.

Antara lain kenapa rakyat Sabah terlalu kritikal terhadap kerajaan negeri Warisan ialah rakyat melihat ada aktiviti penyalahgunaan kuasa di kalangan wakil rakyat Warisan dan dikalangan kakitangan kerajaan negeri yang mesti dihentikan agar tidak merugikan rakyat Sabah.

Sebelum Peter Anthony didakwa di mahkamah, rakyat Sabah sebelum itu telah lantang mengkritik penyalahgunaan kuasanya berkaitan beberapa projek yang menelan kos yang berjuta malah berbilion.

Setiausaha kanan Kementerian Pelancongan Malaysia era kerajaan Pakatan Harapan telah menjadi bahan politik di kedai-kedai kopi sebelum dicekup oleh SPRM di Putrajaya. Menunjukkan kritikan pembangkang dan rakyat Sabah terhadap kerajaan negeri Warisan ada asas dan kebenarannya.

Kritikan rakyat Sabah terhadap bantuan Covid 19 Sabah yang tidak kesampaian ternyata ada kebenarannya. Buktinya sehingga hari masih ramai masyarakat Sabah yang menuntut agar segala bantuan yang telah diumumkan diberikan pada mereka. Termasuklah bantuan one-off RM300 dan beberapa lagi bantuan yang tidak kesampain.

Di awal pemerintahan Kerajaan Warisan ramai masyarakat di daerah dan kampung kampung yang tidak berpuashati pada individu-individu yang dilantik diperingkat mereka. Baik sebagai kakitangan kerajaan negeri atau sahaja sebagai ketua kampung. Manakan tidak kebanyakkan yang dilantik tidak kompeten malah terlibat dengan kegiatan jenayah atau paling tidak terlibat dalam penggunaan dadah syabu. Namun kritikan itu tidak diambil kisah oleh kerajaan negeri atau Ketua Menteri Sabah.

Ironinya kerana gagal melantik individu yang tidak kompeten menyebabkan berlaku ketidakadilan ketika rakyat berurusan dengan mereka dan kegiatan jenayah meningkat dari hari ke hari.

Soal isu mahkamah yang dianggap telah penghalang kelancaran pentadbiran kerajaan negeri itu adalah harga yang patut dibayar oleh kepimpinan Warisan yang tidak budiman dan perasuah dan yang paling penting tidak mempertabatkan undang-undang yang sedia ada.

Pihak yang memiliki 33 Akuan Bersumpah (SD) ADUN dinafikan hak mereka melalui kuasa TYT dan DUN dibubarkan. Lepas itu buat-buat bodoh kenapa mereka di heret ke mahkamah. Alahai Warisan!

Hakikatnya selantang mana pun pembangkang mengkritik kerajaan negeri Warisan tapi jika kritikan itu tidak ada asasnya maka ia hanyalah kritikan semata-mata. Malangnya hampa setiap kritikan yang dilemparkan terbukti ada kebenarannya. Ini menunjukkan sememangnya kerajaan negeri Warisan gagal memikul tanggungjawab mereka jadi jangan salahkan orang lain Aziz.

Dia sendiri yang pernah berjawatan Timbalan Menteri dalam negeri pun gagal membenteras kehadiran pendatang asing tanpa izin dan kegiatan jenayah seperti pengedaran dan penagihan syabu dikalangan rakyat Sabah.


Kali Kedua TYT “Dijual” Demi Kemenangan, Bubar DUN Sabah

Mereka atau peguam responden yang mewakili bekas Ketua Menteri, Shafie dan Gabenor aka TYT tetap memperalatkan kuasa TYT hingga disamakan dengan kuasa Sultan. Sedangkan Sultan ada daulat atau berdaulat berbanding TYT, hanyalah orang biasa yang dilantik melalui kuasa politik.

Perbicaraan kali kedua yang berlangsung pagi tadi di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu berhubung semakan kehakiman terhadap keputusan bubar oleh mantan Ketua Menteri Shafie. Mendapati hakim memihak responden.

Tapi plantiff atau peguam yang mewakili 33 Adun akan mengemukakan rayuan hari ini juga kerana plaintif mendapati peguam responden telah menggunakan istilah kesetiaan kepada Raja atau Sultan yang tidak boleh dilewati sedangkan di Sabah yang ada hanyalah Gabenor yang dilantik.

Seperti yang admin tulis sebelum ini pihak responden hanya mampu menjual imuniti Gabenor atau TYT agar keputusan salah atau langkah salah yang diambil kerajaan Warisan dan TYT itu sendiri ketika membubarkan DUN tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak.

Hanya Mampu Jual TYT Untuk Halalkan Bubar DUN

Untuk kesekian kalinya politik Warisan lempar batu sembunyi tangan. Tunggu saja di hari perhitungan.

Pada admin 33 Adun itu tidak kalah malah berada di pihak yang benar dan Insyaallah akan berakhir dengan kemenangan. Baik, sekiranya rayuan diterima atau nanti rakyat Sabah memberikan kemenangan melalui proses pilihan Raya Negeri.

Ternyata inilah antara hikmahnya kenapa Tuhan mentakdirkan Sabah tidak ada Sultan. Menggelakkan Sultan itu nanti diperalatkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Tetapi malangnya ada pula pihak cuba mengambil kerja Tuhan demi kuasa politik dan terbukti pihak yang tidak bertanggungjawab itu sememangnya wujud di tahun 2020.

Hanya Mampu “Jual” TYT Untuk Halalkan Bubar, Bicara Ke 21 Ogos

Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu atau Hakim Leonard Shim menetapkan 21 Ogos 2020 adalah tarikh akhir sama ada semakan kehakiman yang dikemukakan oleh 33 Adun terhadap pembubaran DUN yang diumumkan oleh Ketua Menteri Shafie, diterima atau ditolak.

Sekiranya diterima itu bererti responden TYT dan Shafie boleh diheret atau dibicarakan. Itu bermaksud pembubaran DUN Sabah pada 30 Julai lalu tidak sah.

Manisnya pihak responden atau defendan hanya mampu mengemukakan satu alasan atau hujah bahawa keputusan TYT tidak boleh dicabar oleh 33 Adun. Titik! Lucu!

Sedangkan rata rata rakyat Sabah berpendapat TYT tidak bersikap adil terhadap kedua belah pihak. Apa macam oh!

Kerana itu Hakim Leonard Shim membenarkan supaya peguam defendan mengemukakan jawapan keatas hujah plaintif dalam bentuk teks.

Supaya lebih jelas dan mudah dijawab oleh peguam plaintif tu kan.

Defendan tidak berani mengemukakan hujah bahawa Shafie mempunyai autoriti atau kuasa dan telah mematuhi perlembagaan semasa menasihati TYT supaya DUN dibubarkan (ataupun sebaliknya). Begitu juga TYT, defendan tidak mempertahankan TYT sebagai telah bersikap adil terhadap kedua belah pihak. Sebab peguam defendan sedar kedua anak guamnya telah melakukan kesalahan yang bertentangan dengan perlembagaan negeri Sabah.

Seandainya pembubaran DUN tidak melanggar perlembagaan negeri dan adil terhadap pihak yang terbabit tidak lah semakan ini memakan masa untuk ditentukan. Secara logiknya kita sudah nampak ciri ciri pihak yang akan kalah.

Kalau dalam perbicaraan, Warisan hanya mampu memperalatkan kekebalan TYT dan kalau di dunia politik Warisan terpaksa bergantung pada satu satunya talian hayat iaitu “geran” tanah. He!

Surat Shafie Pada TYT Minta Bubar DUN Tidak Sah

Arahan dalam surat permohonan Ketua Menteri Sabah, Shafie kepada Tuan Yang di-Pertua negeri Sabah TYT salah rujuk peruntukan atau akta yang menyebabkan pembubaran DUN yang diumumkan oleh Shafie Apdal pada 30hb Julai besar tidak sah atau besar kemungkinannya akan dibatalkan oleh Mahkamah Kota Kinabalu.

Dimana surat permohonan Ketua Menteri Shafie Apdal bertarikh 29hb Julai kepada Istana yang meminta TYT menggunakan peruntukan 10 (1) (2) (b) bagi membolehkan DUN Sabah dibubarkan sebenarnya salah dan bertentangan.

Ini kerana berdasarkan perlembagaan negeri iaitu peruntukan yang disebutkan di atas jelas termaktub bahawa Yang di-pertua Negeri boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi-fungsi sama ada (a) melantik seorang Ketua Menteri atau (b) tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Dewan Undangan.

Maksudnya tu Ketua Menteri minta nasihat agar kononnya jangan dibubarkan. Tapi tetap juga TYT berkeras. Masalahnya sekarang pihak yang terbabit tidak dipanggil mengadap dipenuhi. He!

Persoalannya jadi kenapa Ketua Menteri Shafie Apdal mengambil keputusan membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah. TYT mana yang izinkan?

Benar dakwaan masyarakat Sabah bahawa pentadbiran kerajaan negeri Sabah di bawah Parti Warisan dijalankan oleh Menteri, Timbalan, Pembantu Menteri serta kakitangan yang tidak kompeten, tidak berkelayakan, tidak cekap.

Gaya saja yang lebih, rambut saja yang terpacak. Sama juga, dengan jentera parti tidak lebih dari longgokan besi buruk. Suka mengada-ngada cuba berlagak cerdik. Hahaha!

Begitulah bila tindakan yang diambil hanya semata-mata untuk menafikan hak orang lain pasti akan ada kecacatannya lalu terkantoi.

17hb Ogos adalah tarikh pendengaran semula semakan kehakiman berhubung pembubaran DUN Sabah yang difailkan oleh 33 Adun Sabah di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Memacu Sabah Kembali ke Landasan Betul

Gabungan 33 ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang mewakili semua parti politik dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-15, teguh dengan pendirian untuk mengembalikan kebenaran dan keadilan.

Dengan hati yang ikhlas, kami berharap Mahkamah akan membenarkan semakan kehakiman terhadap keputusan Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah, kerana kami berpendapat beliau menerima nasihat yang salah.

Adalah penting untuk kita semua kekal bersatu dan kekal dengan perjuangan untuk membawa Sabah kembali ke jalan yang benar.

Laporan terbaharu Jabatan Perangkaan Malaysia yang yang diterbitkan pada Ogos 2020 menyatakan, Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) Sabah berada pada paras paling rendah iaitu 0.5% pada 2019, sekali gus membuktikan parti serpihan Warisan pimpinan Datuk Seri Shafie Apdal gagal dalam membangunkan negeri dan menjaga kebajikan rakyat Sabah.

Kadar pengangguran berada pada paras 5.8% (terburuk dalam tempoh 20 tahun), bermakna lebih daripada 117,000 rakyat Sabah tidak mempunyai pekerjaan dan dibelenggu kebimbangan ketika menyambut kedatangan 2020 awal tahun ini.

Ringkasnya, angka besar itu bermakna ramai rakyat Sabah kehilangan pekerjaan, tidak mempunyai pendapatan dan berdepan pelbagai kesukaran bersama keluarga untuk menyara kehidupan. Keadaan ini tidak boleh diterima sama sekali.

Ini ditambah dengan penguncupan KDNK Sabah selama dua tahun berturut-turut (1.5% pada 2018 dan 0.5% pada 2019), sekali gus memberi gambaran trend berbahaya yang menanti.

Amat memalukan sekali apabila Sabah menjadi negeri yang mempunyai KDNK paling rendah di seluruh Malaysia selama dua tahun berturut-turut. Malah, ia lebih rendah berbanding dengan negeri termiskin di negara ini.

Lebih lama Datuk Seri Shafie Apdal memegang tampuk kuasa, Sabah akan terus ketinggalan dari segi pembangunan ekonomi, berikutan aktiviti perniagaan dan pelaburan langsung asing yang semakin berkurangan.

Mengenai penyertaan Parti Cinta Sabah dalam senario politik tempatan di Sabah, kami mengalu-alukan kedatangan mereka.

Kesemua kami termasuk pelbagai parti yang ada, mungkin mempunyai perbezaan pandangan tetapi kami sepakat dalam satu tujuan iaitu menyelamatkan Sabah daripada pentadbiran yang tidak cekap dan melindungi serta mempertahankan Perlembagaan Sabah.

Kita berhak mendapat yang lebih baik. Sabah berhak menikmati suasana yang jauh lebih baik.

Dalam menguruskan politik dan pentadbiran kerajaan, adalah penting bagi kita membawa masuk tenaga baharu bersama. Suntikan idea baharu itu pula mesti diimbangi dengan mereka yang sudah sedia kaya dengan pengalaman dan mempunyai rekod pencapaian membanggakan.

Ini akan memastikan pemimpin muda berupaya belajar dan mengaut pengalaman berharga daripada golongan yang lebih awal bertapak.

Berpengalaman mengemudi empat pilihan raya umum dan menjadi Ketua Menteri Sabah selama 15 tahun, pentadbiran saya berupaya menstabilkan dan memacu ekonomi setempat ke tahap membanggakan. Sebagai satu pasukan, kami melonjakkan maruah anak Sabah di mata negara, dan tidak ketinggalan ke persada antarabangsa. Saya akan biarkan fakta sedia ada menjadi bukti terhadap semua itu.

Matlamat kami ialah untuk menyelamatkan negeri indah ini sebelum kita terjerumus ke kancah gelap yang menjejaskan ekonomi, keselamatan dan kesejahteraan semua.

Dalam apa keadaan sekalipun, kita mesti memelihara cara hidup rakyat Sabah, menyelamatkan Perlembagaan yang amat dekat di jiwa kita dan mengekalkan keamanan, dengan matlamat mengembalikan keyakinan pelabur domestik dan antarabangsa supaya kita mempunyai peluang untuk menyelesaikan kemelut ekonomi yang ditinggalkan oleh pentadbiran Warisan.

Ini bukan kisah perjalanan seorang individu. Ini bukan mengenai saya. Ini adalah bagi mereka yang waras berfikir, rakyat yang bekerja keras dan menghormati undang-undang negeri indah dan permai ini. Ini semua untuk anda.

Saya tahu, jauh di sudut hati, anda bukan menyokong perjuangan ini semata-mata kerana saya atau 32 ADUN lain.

Anda menyokong kami kerana anda sedar di lubuk hati masing-masing, bahawa kami tidak boleh membiarkan pentadbiran sedia ada meneruskan apa yang telah mereka lakukan sepanjang 22 bulan yang lalu. Mereka meruntuhkan ekonomi, memungkiri pelbagai janji dan memusnahkan kehidupan.

Kita bertanggungjawab ke atas diri sendiri, anak-anak kita, anak-anak mereka dalam memberi kehidupan serta masa depan yang lebih sempurna. Kita bertanggungjawab terhadap generasi akan datang, maka kita perlu menyatakan pendirian sekarang. Ini adalah detik penentuannya.

Untuk berbuat demikian, saya bersama 32 ADUN lain, sedia memikul tanggungjawab besar dan berat ini, dalam usaha mengembalikan keadaan ke landasan yang benar dan mengetepikan apa juga kepentingan peribadi yang ada.

Sehubungan itu, saya menyeru semua pihak supaya berpadu tenaga dan bersatu hati dalam memperjuangkan matkamat sama dan berkongsi wawasan untuk membawa Sabah keluar daripada penindasan ekonomi.

Kita perlu membawa Sabah kembali mengecapi kemakmuran dan harga diri yang selayaknya.

Tan Sri Musa Haji Aman.
Kota Kinabalu,
11 Ogos, 2020.