Surat Shafie Pada TYT Minta Bubar DUN Tidak Sah

Arahan dalam surat permohonan Ketua Menteri Sabah, Shafie kepada Tuan Yang di-Pertua negeri Sabah TYT salah rujuk peruntukan atau akta yang menyebabkan pembubaran DUN yang diumumkan oleh Shafie Apdal pada 30hb Julai besar tidak sah atau besar kemungkinannya akan dibatalkan oleh Mahkamah Kota Kinabalu.

Dimana surat permohonan Ketua Menteri Shafie Apdal bertarikh 29hb Julai kepada Istana yang meminta TYT menggunakan peruntukan 10 (1) (2) (b) bagi membolehkan DUN Sabah dibubarkan sebenarnya salah dan bertentangan.

Ini kerana berdasarkan perlembagaan negeri iaitu peruntukan yang disebutkan di atas jelas termaktub bahawa Yang di-pertua Negeri boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi-fungsi sama ada (a) melantik seorang Ketua Menteri atau (b) tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Dewan Undangan.

Maksudnya tu Ketua Menteri minta nasihat agar kononnya jangan dibubarkan. Tapi tetap juga TYT berkeras. Masalahnya sekarang pihak yang terbabit tidak dipanggil mengadap dipenuhi. He!

Persoalannya jadi kenapa Ketua Menteri Shafie Apdal mengambil keputusan membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah. TYT mana yang izinkan?

Benar dakwaan masyarakat Sabah bahawa pentadbiran kerajaan negeri Sabah di bawah Parti Warisan dijalankan oleh Menteri, Timbalan, Pembantu Menteri serta kakitangan yang tidak kompeten, tidak berkelayakan, tidak cekap.

Gaya saja yang lebih, rambut saja yang terpacak. Sama juga, dengan jentera parti tidak lebih dari longgokan besi buruk. Suka mengada-ngada cuba berlagak cerdik. Hahaha!

Begitulah bila tindakan yang diambil hanya semata-mata untuk menafikan hak orang lain pasti akan ada kecacatannya lalu terkantoi.

17hb Ogos adalah tarikh pendengaran semula semakan kehakiman berhubung pembubaran DUN Sabah yang difailkan oleh 33 Adun Sabah di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Memacu Sabah Kembali ke Landasan Betul

Gabungan 33 ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang mewakili semua parti politik dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-15, teguh dengan pendirian untuk mengembalikan kebenaran dan keadilan.

Dengan hati yang ikhlas, kami berharap Mahkamah akan membenarkan semakan kehakiman terhadap keputusan Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah, kerana kami berpendapat beliau menerima nasihat yang salah.

Adalah penting untuk kita semua kekal bersatu dan kekal dengan perjuangan untuk membawa Sabah kembali ke jalan yang benar.

Laporan terbaharu Jabatan Perangkaan Malaysia yang yang diterbitkan pada Ogos 2020 menyatakan, Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) Sabah berada pada paras paling rendah iaitu 0.5% pada 2019, sekali gus membuktikan parti serpihan Warisan pimpinan Datuk Seri Shafie Apdal gagal dalam membangunkan negeri dan menjaga kebajikan rakyat Sabah.

Kadar pengangguran berada pada paras 5.8% (terburuk dalam tempoh 20 tahun), bermakna lebih daripada 117,000 rakyat Sabah tidak mempunyai pekerjaan dan dibelenggu kebimbangan ketika menyambut kedatangan 2020 awal tahun ini.

Ringkasnya, angka besar itu bermakna ramai rakyat Sabah kehilangan pekerjaan, tidak mempunyai pendapatan dan berdepan pelbagai kesukaran bersama keluarga untuk menyara kehidupan. Keadaan ini tidak boleh diterima sama sekali.

Ini ditambah dengan penguncupan KDNK Sabah selama dua tahun berturut-turut (1.5% pada 2018 dan 0.5% pada 2019), sekali gus memberi gambaran trend berbahaya yang menanti.

Amat memalukan sekali apabila Sabah menjadi negeri yang mempunyai KDNK paling rendah di seluruh Malaysia selama dua tahun berturut-turut. Malah, ia lebih rendah berbanding dengan negeri termiskin di negara ini.

Lebih lama Datuk Seri Shafie Apdal memegang tampuk kuasa, Sabah akan terus ketinggalan dari segi pembangunan ekonomi, berikutan aktiviti perniagaan dan pelaburan langsung asing yang semakin berkurangan.

Mengenai penyertaan Parti Cinta Sabah dalam senario politik tempatan di Sabah, kami mengalu-alukan kedatangan mereka.

Kesemua kami termasuk pelbagai parti yang ada, mungkin mempunyai perbezaan pandangan tetapi kami sepakat dalam satu tujuan iaitu menyelamatkan Sabah daripada pentadbiran yang tidak cekap dan melindungi serta mempertahankan Perlembagaan Sabah.

Kita berhak mendapat yang lebih baik. Sabah berhak menikmati suasana yang jauh lebih baik.

Dalam menguruskan politik dan pentadbiran kerajaan, adalah penting bagi kita membawa masuk tenaga baharu bersama. Suntikan idea baharu itu pula mesti diimbangi dengan mereka yang sudah sedia kaya dengan pengalaman dan mempunyai rekod pencapaian membanggakan.

Ini akan memastikan pemimpin muda berupaya belajar dan mengaut pengalaman berharga daripada golongan yang lebih awal bertapak.

Berpengalaman mengemudi empat pilihan raya umum dan menjadi Ketua Menteri Sabah selama 15 tahun, pentadbiran saya berupaya menstabilkan dan memacu ekonomi setempat ke tahap membanggakan. Sebagai satu pasukan, kami melonjakkan maruah anak Sabah di mata negara, dan tidak ketinggalan ke persada antarabangsa. Saya akan biarkan fakta sedia ada menjadi bukti terhadap semua itu.

Matlamat kami ialah untuk menyelamatkan negeri indah ini sebelum kita terjerumus ke kancah gelap yang menjejaskan ekonomi, keselamatan dan kesejahteraan semua.

Dalam apa keadaan sekalipun, kita mesti memelihara cara hidup rakyat Sabah, menyelamatkan Perlembagaan yang amat dekat di jiwa kita dan mengekalkan keamanan, dengan matlamat mengembalikan keyakinan pelabur domestik dan antarabangsa supaya kita mempunyai peluang untuk menyelesaikan kemelut ekonomi yang ditinggalkan oleh pentadbiran Warisan.

Ini bukan kisah perjalanan seorang individu. Ini bukan mengenai saya. Ini adalah bagi mereka yang waras berfikir, rakyat yang bekerja keras dan menghormati undang-undang negeri indah dan permai ini. Ini semua untuk anda.

Saya tahu, jauh di sudut hati, anda bukan menyokong perjuangan ini semata-mata kerana saya atau 32 ADUN lain.

Anda menyokong kami kerana anda sedar di lubuk hati masing-masing, bahawa kami tidak boleh membiarkan pentadbiran sedia ada meneruskan apa yang telah mereka lakukan sepanjang 22 bulan yang lalu. Mereka meruntuhkan ekonomi, memungkiri pelbagai janji dan memusnahkan kehidupan.

Kita bertanggungjawab ke atas diri sendiri, anak-anak kita, anak-anak mereka dalam memberi kehidupan serta masa depan yang lebih sempurna. Kita bertanggungjawab terhadap generasi akan datang, maka kita perlu menyatakan pendirian sekarang. Ini adalah detik penentuannya.

Untuk berbuat demikian, saya bersama 32 ADUN lain, sedia memikul tanggungjawab besar dan berat ini, dalam usaha mengembalikan keadaan ke landasan yang benar dan mengetepikan apa juga kepentingan peribadi yang ada.

Sehubungan itu, saya menyeru semua pihak supaya berpadu tenaga dan bersatu hati dalam memperjuangkan matkamat sama dan berkongsi wawasan untuk membawa Sabah keluar daripada penindasan ekonomi.

Kita perlu membawa Sabah kembali mengecapi kemakmuran dan harga diri yang selayaknya.

Tan Sri Musa Haji Aman.
Kota Kinabalu,
11 Ogos, 2020.

Azmin Sedia Bantu PPBM Di PRN Sabah

Ketua penerangan Perikatan Nasional Azmin Ali dan kumpulannya bersedia membantu Perikatan Nasional untuk memenangi Pilihan Raya Negeri Sabah.

Tumpuan penuh diberikan kepada jentera PPBM (Bersatu) Sabah bagi memastikan kemenangan yang besar.

Pun begitu perbincangan dan konsultasi dengan kompenan lain seperti UMNO dan lain lain akan diteruskan bagi memastikan kerajaan negeri Sabah bertukar tangan melalui pilihan raya ini.

Jadi jika berlaku pilihan raya negeri dalam tempoh yang terdekat ini maka itulah masa yang terbaik untuk rakyat Sabah memiliki sebuah kerajaan negeri yang mempertahankan hak rakyat Sabah dalam masa yang sama mengamalkan prinsip Federalisme diantara kerajaan negeri dan Persekutuan.

Pernyataan di atas dinyatakan oleh Azmin Ali semasa menghadiri Majlis Makan Tengahari dan Muafakat Bersatu Sabah yang turut dihadiri oleh Ketua Penerangan Bersatu Malaysia Dr Radzi dan Ketua kepimpinan negeri Sabah, Hajiji Noor serta Ketua Ketua Bahagian Bersatu Sabah dan pergerakan sayap Bersatu.

Cabar Keputusan TYT Sebagai Biadab Adalah “Bias” Tidak Prihatin

Sikap menghalang pihak yang tidak berpuas hati terhadap satu-satu keputusan adalah sikap yang mementingkan diri dan tidak layak diangkat sebagai pemimpin walau di peringkat mana sekalipun.

Ia adalah sikap yang memalukan dan inilah antara ciri utama seorang pemimpin yang kaki bodek. Membodek adalah sikap yang perlu ada kepada pengikut atau penyokong supaya dengan demikian dapat mengangkat martabat pemimpin mereka.

Tapi dari konteks tindakan pihak Istana yang telah melakukan kekilafan dengan membenarkan Shafie selaku Ketua Menteri pada masa itu membubarkan DUN malah Shafie sendiri yang mengumumkannya adalah tindakan yang wajar untuk dipersoalkan dan diheret ke Mahkamah untuk diadili.

Secara prinsipnya sebelum membubarkan DUN wajib mengambil kira jumlah majoriti yang dimiliki pihak yang bergeser. Tidak boleh hanya mendengar sebelah pihak, kerana ia akan menyebabkan tindakan yang diambil dinilai “bias” dan memalukan Institusi Beraja di Malaysia memandangkan Institusi ini adalah benteng terakhir bagi rakyat mencari keadilan.

Amat tidak wajar bagi seseorang yang membahasakan dirinya sebagai pemimpin tetapi tidak berani melihat keadilan dituntut oleh pihak yang merasakan telah dianiaya.

Itu bererti Kenyataan senator Andrian yang mempertikaikan tindakan Tan Sri Musa Aman dan kumpulannya sebagai biadap dan tidak menghormati kuasa perlembagaan negeri Sabah hanya kerana mereka mempersoal tindakan dan keputusan yang telah diambil oleh “TYT” adalah dakwaan yang bacul tidak bertanggungjawab, mentah, tidak prihatin dan poyoh sebagai pemimpin masyarakat.

Begitu juga dengan kenyataan dari Wirawati Warisan yang menggesa agar kertas siasatan dibuka terhadap seorang NGO Zulkarnain setelah menghina yang di-Pertuan Negeri Sabah TYT, Tun Juhar. Ia adalah gesaan yang terburu-buru, mentah dan cetek. Hakikatnya tidak timbul kekecohan hingga membuat masyarakat emosi seperti yang berlaku jika tindakan yang diambil tidak melanggar perlembagaan atau undang-undang. Ini dia punya isu. Oleh itu cukup dengan gesaan menuntut agar NGO berkenaan membuat permohonan maaf secara terbuka.

Semalam Tan Sri Musa Aman dan 32 Adun telah memfailkan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu terhadap TYT dan Shafie Apdal sebagai responden setelah membubarkan DUN tanpa mematuhi perlembagaan negeri dibawah artikel 21(2) Perlembagaan Sabah dan artikel 7(1). Hakim telah mendengar hujah pemohon dan 17hb Ogos 2020 adalah penentu sama pembubaran DUN Sabah sahih atau sebaliknya.

Hanya menggunakan landasan undang-undang persoalan seperti ini dapat diadili berbanding mengheret masyarakat Sabah ke tengah jalan.

Tindakan undang-undang adalah cara terbaik untuk mengajar atau menghukum pihak yang tidak menghormati perlembagaan atau Undang-undang itu sendiri.


  • Perbezaan PSS IMM13 dan Jalan Penyelesaian PATI
    Bila satu satu kerajaan yang baik melihat lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) dari konteks penyelesaian yang holistik dan berperikemanusiaan. Maka tentulah jalan penyelesaian yang diambil akan jauh lebih berhemah dan sudah […]
  • Pritchard Menuntut Bina Klinik Dari Najib Selepas Kritikan Hajiji
    Setiausaha politik kepada Ahli Parlimen Penampang Darell Leiking, Pritchard Gumbaris marah bila Ketua PPBM Sabah Datuk Hajiji Noor membuat dakwaan yang sememangnya benar. Bahawa kerajaan Sabah sejak di perintah oleh Warisan dalam […]
  • Surat Shafie Pada TYT Minta Bubar DUN Tidak Sah
    Arahan dalam surat permohonan Ketua Menteri Sabah, Shafie kepada Tuan Yang di-Pertua negeri Sabah TYT salah rujuk peruntukan atau akta yang menyebabkan pembubaran DUN yang diumumkan oleh Shafie Apdal pada 30hb Julai […]
  • Memacu Sabah Kembali ke Landasan Betul
    Gabungan 33 ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang mewakili semua parti politik dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-15, teguh dengan pendirian untuk mengembalikan kebenaran dan keadilan. Dengan hati yang ikhlas, kami berharap […]
  • Ekonomi Sabah Merosot Sejak Di Perintah Oleh Warisan
    Naib Presiden PBS Joachim Gunsalam mengingatkan rakyat Sabah bahawa ekonomi Sabah akan terus merosot sekiranya sekali lagi Parti Warisan diberikan kepercayaan untuk menerajui kerajaan negeri. Ini berdasarkan Laporan Jabatan Perangkaan Malaysia yang […]

17hb Ogos 2020 Penentu Status Pembubaran DUN Sabah

Jadi keputusan berhubung semakan berkaitan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sabah yang difailkan tadi pagi telah ditetapkan oleh Hakim Leonard David dan akan didengar semula pada 17hb Ogos tahun ini.

Peguam Negara akan memfailkan hujah Tunku Fuad selewat-lewatnya pada 10 Ogos 2020 dan dibalas oleh pemohon pada 12 Ogos 2020.

Pagi tadi seramai 33 Adun telah memfailkan semakan kehakiman terhadap status pembubaran DUN yang diumumkan oleh Shafie. Mereka diwakili oleh peguam Tunku Fuad Tengku Ahmad.

Responden pertama Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar, responden kedua Mohamad Shafie Apdal dan SPRM sebagai responden ketiga seterusnya Kerajaan Negeri selaku responden ke empat.

Jadi kita tunggulah tarikh 17hb Ogos 2020 tu ya. Adakah Ketua Menteri Sabah akan bertukar atau akan berlaku pilih raya negeri.

Pilihan raya negeri bukannya cara terbaik untuk menghukum pihak yang tidak menghormati perlembagaan atau undang-undang. Sebab itu tidak timbul polemik yang dimainkan oleh besi buruk Warisan kononnya sebelum ini pembangkang menuntut agar DUN dibubarkan tapi bila dibubarkan lain pula ceritanya.

Sekali lagi ini adalah soal mengajar pihak yang tidak menghormati perlembagaan.


Warisan Halang Menteri KDN Memasuki Sabah. Giler!

Kenapa perangai wakil rakyat Warisan semakin teruk ni.

Menteri yang bertanggungjawab menjaga keselamatan dan kesejahteraan masyarakat dan negeri Sabah dari ancaman pihak luar. Boleh pula pemimpin Warisan mengesyorkan supaya dilarang dari memasuki Sabah. Sudah gila kah apa ni?

Sebelum ini Aziz Jamman mendakwa Menteri KDN telah kononnya berbohong dan memfitnah dengan mendakwa kerajaan Warisan ada mengeluarkan dokumen kepada pendatang asing tanpa izin.

Si Aziz juga mendakwa Menteri KDN berkenaan telah mencetuskan ketegangan kaum.

Apa punya mangkuk lah wakil rakyat seorang ni. Ketegangan kaum macam mana pula ni, kenapa pula seorang Menteri KDN boleh mencetuskan ketegangan kaum?

Sebaliknya kerana kenyataan wakil rakyat daripada Sepanggar itu yang menyebabkan ramai penyokong Parti Warisan yang lupa diri balik ke propaganda asal, seolah-olah Sabah ini mereka punya. Bukankah ia boleh mencetuskan ketegangan kaum. Walhal dikalangan penyokong Warisan itu yang boleh dihalau dari bumi Sabah. Moron!. Nampak benar permainan Warisan taktik yang tidak kesampaian. Hahaha!

Helo wakil rakyat Sepanggar serta kepimpinan Warisan. Biasalah dalam politik dakwa mendakwa dan ia sudah menjadi tanggungjawab pihak yang didakwa untuk menjelaskan kepada umum cerita yang sebenarnya.

Tidak seperti kerajaan Warisan sebelum ini jika ada pihak yang mendakwa atau mengeluarkan kenyataan yang tidak sehaluan dengan kerajaan negeri atau mana-mana menteri  kerajaan Warisan pada waktu itu, maka macai akan dikerah supaya tampil membuat laporan Polis.

Punyalah tidak sedar diri walhal kerajaan Warisan dibentuk melalui persekongkolan pihak yang mereka musuhi semasa PRU14. Macam sekumpulan cicak yang baru merasa nasi sejuk. Padan tidak semena-mena menjadi kerajaan setengah penggal.

Dasar jentera besi buruk, orang lain yang berjuang bersama Warisan, orang lain pula yang berusaha keras “mencuri” untuk mengayakan diri. Inilah yang berlaku dalam kerajaan Warisan, sebab itulah tidak panjang. Kerajaan Warisan adalah kerajaan yang dipenuhi oleh keringat yang tidak berbalas.

Admin boleh membuktikan dakwaan Menteri KDN berkenaan. Walaupun bukti yang akan dikemukakan agak sukar untuk dibuktikan kesahihannya, sama ada kerajaan Warisan ada terlibat secara langsung atau tidak. Tapi yang jelas memang ada usaha dan gerakan ke arah itu. Kita tidak menolak mungkin ini adalah kerja penyokong Warisan yang cuba mengambil kesempatan atau boleh saja sememangnya ia adalah kerja orang dalam yang berusaha memanfaatkan kedudukan mereka dalam kerajaan negeri pada waktu itu. Siapa tahu kan? Ialah sedangkan seorang anak sanggup membunuh ibu kandungnya inikan setakat dokumentasi.

Satu lagi bukan kah kerajaan negeri Sabah ada autoriti atau hak imigresen. Siapa tahu kerajaan negeri cuba menggunakan kelebihan ini dengan mengeluarkan dokumen keterangan diri kepada kumpulan sasar. Siapa tahu kan.

Kita sedar kenapa hari ini mereka agak lantang, mereka lantang kerana sebelum ini mereka gagal menunaikan janji mereka pada keturunan Bajau Suluk dan Bugis. Sebaliknya kumpulan bangsa ini dijadikan kambing hitam dalam usaha mengekalkan atau menarik sokongan KDMR.

Tengok saja PSS pun ditolak oleh masyarakat sasar mereka.

Sebaliknya Menteri KDN ini yang melihat penyelesaian lambakan pendatang asing tanpa izin di Sabah dari sudut kemanusiaan. Tapi cuba dihalang oleh parti Warisan. Apa punya busuk.

Selain polemik berhubung dokumentasi yang masyarakat Sabah nampak sepanjang Warisan menjadi kerajaan negeri ialah siasatan dan pendakwaan terhadap wakil rakyat dari parti Warisan setelah disyaki telah menyeleweng dana rakyat.

Istana Tidak Terima SD Musa Aman. Tidak Masuk Akal!

Memanglah pihak Istana tidak atau belum menerima dokumen akuan bersumpah sebab kumpulan Tan Sri Musa Aman tidak dibenarkan menghadap TYT.

Tapi betulkah Istana belum menerima surat akuan bersumpah berkenaan. Bagaimana pula dengan kenyataan akhbar dibawah.

Musa Ada Majoriti 33 SD

Secara logiknya kalau sokongan ADUN terhadap Musa Aman berada diluar pengetahuan Shafie Apdal. Jadi kenapa tiba-tiba DUN dibubarkan?

Realistik kalau sokongan terhadap Musa Aman berada diluar pengetahuan Istana. Jadi kenapa TYT membenarkan Shafie membubarkan DUN?

Adakah semasa Shafie memohon atau menasihati TYT supaya membubarkan DUN. Shafie tidak memberikan alasan yang kukuh serta bukti, jumlah sokongan ADUN yang dia masih ada?

Come on, janganlah beranggapan masyarakat Sabah ini terlalu bodoh hingga tidak mampu menilai hal sekecil ini. Allahu Akbar.

Admin tidak pasti situasi mana yang dirujuk oleh Adun Junz Wong menerusi tweetnya, seperti dibawah. Adakah tweet ini merujuk pada konspirasi terancang diantara kepimpinan Warisan dan pihak tertentu dalam Istana Negeri sebab itulah boleh secara tiba-tiba DUN dibubarkan oleh Shafie? Tweet ini bertarikh 14hb June 2020 beberapa minggu sebelum DUN dibubarkan.

Ironisnya team Musa Aman berkumpul dan mengadakan sidang media pada 29hb Julai 2020 iaitu sehari sebelum DUN dibubarkan oleh Shafie Apdal. Itu menunjukkan Shafie terkedu terdesak hingga memaksa DUN dibubarkan tanpa mempedulikan lagi perlembagaan negeri dan protokol Istana. Tidak timbul persoalan Istana belum atau tidak menerima dokumen akaun bersumpah itu hanyalah alasan semata-mata.

Yang pasti pembubaran DUN Sabah dibawah kepimpinan Warisan tidak mengikut protokol Istana dan perlembagaan kerajaan negeri. Titik!

Pihak yang menyokong Perikatan Nasional harus membuat penafian ini. Ini kerana penyokong Warisan sedang mencanang kononnya 33 akaun bersumpah itu sebenarnya tidak wujud pada hari DUN dibubarkan. (Lebih kurang begitulah). Seolah-olah  Perikatan Nasional ini pembohong. 

Didalam mencari kebenaran kita ataupun masyarakat tidak boleh hanya mendengar sebelah pihak. Nanti lain pula yang timbul iaitu ketidakamanan.

NGO Rayu SPRM Siasat Juhar

Hari ini penyokong Parti Warisan macam ibu kucing yang kehilangan anak bilamana seorang ketua NGO, Zulkarnain Mahdar membuat laporan Polis sekaligus laporan SPRM terhadap individu yang bernama Juhar.

Tujuan laporan dibuat agar SPRM membuat siasatan terhadap Juhar yang menyandang jawatan Tuan Yang Terutama Negeri Sabah (TYT) setelah disyaki berlaku tidak adil terhadap pihak yang bergeser berhubung jawatan Ketua Menteri Sabah.

Yang dipersoalkan oleh NGO berkenaan ialah kenapa pada 12hb Mei 2018 Juhar bertindak memecat Musa Aman yang telahpun sah mengangkat sumpah sebagai ketua menteri Sabah di hadapan TYT yang sama sebelum melantik Shafie Apdal. Tapi apabila Musa Aman berada dalam kedudukan yang sama memegang 33 SD akuan bersumpah daripada ADUN. Tidak pula TYT bertindak memecat Shafie Apdal dan melantik Musa Aman sebagai Ketua Menteri Sabah.

Justeru itulah NGO berkenaan berpersepsi ada yang tidak kena pada kredibiliti seseorang yang diberikan gelaran TYT. Boleh saja dia telah menerima sesuatu daripada Shafie selain tawaran melanjutkan tempoh perkhidmatan Juhar sebagai TYT negeri sabah, sebelum ini. Menyebabkan tindakan Juhar nampak tidak profesional terhadap Tan Sri Musa Aman sejak dari awal pelantikan Shafie sebagai ketua menteri Sabah.

Siapa pun mereka, jika berhadapan dengan situasi seperti itu pasti mereka akan beremosi hingga terpaksa mengeluarkan kata-kata yang agak kesat terhadap pihak yang dia percaya telah berlaku tidak adil.

Berkata kesat tidak bererti NGO berkenaan berada dipihak yang salah begitu juga sebaliknya. So berilah keadilan kepada semua pihak. Baik dari konteks kedudukan Ketua Menteri Sabah yang sah atau saja keatas NGO dan pihak pihak yang telah membuat laporan Polis terhadap NGO berkenaan.

Orang kata jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga iaitu Institusi Beraja tidak lagi dihormati oleh rakyat jelata kerana tidak sudah boleh dijadikan sandaran didalam mencari keadilan.


Siapa Sebenarnya Yang Checkmate 🤭

Kita pula yang checkmate ni ya. Yang namanya checkmate ialah kau tumbang dalam kuasa iaitu waktu itu kau ada segalanya-galanya kewangan, jentera dan yang paling penting tempoh pemerintahan masih berbaki. Maksudnya kau masih ada masa untuk membetulkan keadaan tapi kau ego, semakin kau pertahankan dan pelihara orang-orang tolol dan tamak yang ada disekeliling mu. Kau lebih mempercayai mereka berbanding keluhan masyarakat yang ada diluar sana.

Sebelum menjadi kerajaan berbagai teori yang diperkenalkan oleh pra pemimpin dan penyokong emasnya tidak kurang juga yang sombong bodoh memperkenalkan diri mereka sebagai bekas pentadbir yang hebat justeru jika sekiranya Parti Warisan mendapat kemenangan mereka akan melaksanakan itu dan ini. Maklum katanya mereka pernah berkhidmat dalam kerajaan tapi bila sudah menjadi kerajaan yang rakyat nampak hanyalah kebodohan dan ketamakan mereka. (Macam saja orang tidak tahu siapa mereka sebelum ini)

Masyarakat Sabah cakap pada hakikatnya tengok dahi pun sudah tahu yang mereka dari spesies tukang hafal dan penipu tapi apa kan daya tempoh hari memang mereka sengaja mencuba sesuatu yang baru dan yang paling utama ialah untuk menghalau UMNO dari bumi Sabah. Malangnya apa yang berlaku adalah sebaliknya ternyata sangat gagal, undi yang diberikan bertukar senjata makan tuan. Cakap saja pandai tapi bab melakukan kerja hanya mampu terhegeh-hegeh.

Dalam politik ni bukan hanya taktik atau gerakan yang menentukan kemenangan tapi ada lagi yang lebih penting iaitu campur tanganNya.

Berapa ratus ribu orang teraniaya hasil dari pentadbiran yang gagal akibat melantik orang orang tidak kompeten dibeberapa peringkat. Baik di peringkat kampung mahupun di peringkat pentadbiran kerajaan negeri sekalipun.

Bayangkan bantuan tunai Covid 19 pun boleh diseleweng begitu saja. Dalam sistem online permohonan telah diluluskan tapi tunai masuk ke akaun orang lain iaitu rakan subahat kakitangan yang berkerja di bahagian kewangan negeri. Bayangkan apa jenis manusia seperti itu.

Banyak daerah dan kampung-kampung yang tidak terurus malah keadaan semakin teruk. Kalau kita dengar luahan masyarakat bahawa sejak Parti Warisan memerintah aktiviti pengedaran dadah semakin teruk. Dalam setengah kes anak pemimpin Warisan pun terlibat dalam aktiviti pengedaran dadah syabu. Tidak takut berdosa selepas menghancurkan kehidupan orang lain. Kamu tunggu sajalah balasannya di dunia ini mahupun di akhirat kelak.

Kerajaan Warisan tumbang bila mana kumpulan Tan Sri Musa Aman yang mendapat 33 SD atau akuan bersumpah tetapi dinafikan oleh ketua menteri Sabah Shafie. Tanpa merujuk terlebih dahulu pada TYT. Tetiba Shafie membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah. Jelas ia adalah tindakan yang tidak sah di sisi undang-undang atau menghina Institusi beraja di negara ini seperti yang terkandung dalam prinsip rukun negara.

Parti Warisan hanya mampu bertahan setengah penggal. Pun begitu telah berjaya mencipta banyak skandal penyelewengan melibatkan wang rakyat. Ada diantara mereka sehingga hari ini dicari oleh SPRM dan yang didakwa di Mahkamah itu sudah pasti.

Justeru itulah kuat keyakinan admin bahawa pilihan Raya kecil tidak akan berlaku. Sebaliknya Tan Sri Musa Aman akan dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah yang baharu.

Sepatutnya Shafie Mendaulatkan TYT (Istana) Sebelum “Bubarkan” DUN

Sebagai Ketua Menteri Shafie hanya ada hak atau autoriti. Menasihat atau menyampaikan hasratnya pada TYT sekiranya DUN boleh dibubarkan.

Selepas itu TYT akan memanggil kedua belah pihak bagi mengetahui kedudukan sebenar kenapa ada pihak yang tidak berpuas hati pada Ketua Menteri yang sedang memerintah Sabah.

Usai segala maklumbalas diterima, dihitung dan dinilai barulah TYT boleh membuat keputusan yang adil dan saksama dan selepas itu pihak Istana akan berhubung dengan Tuan Speaker dan Setiausaha negeri untuk memaklumkan keputusan yang telah diambil. Sama ada membubarkan DUN atau Ketua Menteri yang menyandang dikehendaki meletakkan jawatan dan akan diganti oleh orang lain.

Ini tidak apa yang berlaku adalah sebaliknya. TYT tidak memanggil pihak Tan Sri Musa bagi mendapatkan maklumat tentang apa sebenarnya yang sedang berlaku. Nampak sangat fungsi Istana telah didominasi atau Shafie tidak mendaulatkan TYT.

Kurang itu Ketua Menteri Shafie sendiri yang mengumumkan pembubaran DUN itupun dilakukan di bangunan pentadbiran kerajaan. Ironinya “Warta Kerajaan” hanya ditunjukkan selepas beberapa jam Shafie membubarkan atau menunjukkan surat pembubaran DUN.

Sepatutnya Warta TYT bukan Warta Kerajaan yang menjadi waran ditunjukkan terlebih dahulu sebelum mengumumkan pembubaran DUN walaupun pada hakikatnya Ketua Menteri tidak ada hak berbuat demikian.

Sekiranya tindakan Shafie itu diakui maka di masa mendatang andai satu satu Ketua Menteri tidak lagi mendapat sokongan majoriti Adun kerana didapati menyalahgunakan kuasa. Maka demi untuk menyelamatkan jawatan Ketua Menterinya dia hanya perlu membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN). Wow, begitulah sampai kiamat.

Sebab itulah tindakan Ketua Menteri Shafie untuk mengadakan pilihan raya bagi kononnya menyelesaikan kemelut SD hanyalah retorik yang jelas untuk kepentingan diri mereka semata-mata.

Itulah pentingnya dokumen SD atau akaun bersumpah dijadikan asas utama bagi mengukur sokongan majoriti terhadap seorang Ketua Menteri yang sedang menyandang. Supaya dia tidak boleh bertindak sesuka hati.

Apa bezanya tindakan Ketua Menteri yang tidak berprotokol itu dengan tindakan seorang Ketua Kampung yang tolol. Sepasang suami isteri yang minta diadili malah dijatuhkan hukuman agar sang suami menceraikan isterinya dan Ketua Kampung akan mengahwininya?