Jawatan Ketua Menteri Hanya 2 Penggal Dibawa Ke DUN

Cadangan menghadkan tempoh jawatan Ketua Menteri akan dibawa ke persidangan Dewan Undangan Negeri DUN yang akan datang, begitu ketegasan Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor.

Ini berikutan cadangan Kabinet Negeri yang juga secara dasarnya telah meluluskan cadangan itu sendiri. Dimana jawatan Ketua Menteri akan dihadkan kepada hanya dua penggal.

Oleh itu sekiranya Ahli Dewan Undangan Negeri Adun yang mewakili kerajaan, pembangkang dan rakyat bersetuju maka cadangan itu akan dibahaskan di DUN Sabah bagi membolehkan Pindaan Perlembagaan dilakukan.

Kenyataan itu dirakamkan semasa Ketua Menteri Sabah yang juga pengerusi GRS berada di Beluran di Dataran Telupid, hari ini dalam siri jelajah GRS ke seluruh Sabah.

Ini kalilah kita mahu tengok pembangkang Warisan menyahut cadangan itu dan bersetuju memandangkan Warisan lah yang sering melontarkan dakwaan kononnya GRS tamak dan gilakan kuasa.

Justeru inilah buktinya kepimpinan GRS tidak gila kuasa sebaliknya kepimpinan Warisanlah atau Shafielah yang sebenarnya sangat gilakan kuasa, terbukti bila membeli beberapa Adun BN untuk membentuk kerajaan negeri Sabah selepas pilihan raya umum 2018.

Warisan Tanding Di Kedah Lawan Dr M, PAS. Apa Lagi Hentam Kaw Kaw Lah

Semalam tersebar berita parti Warisan akan bertanding di Kedah yang menjadi kubu politik Dr Mahathir dan PAS.

Tapi sebelum itu Presiden Warisan Shafie ada membuat kenyataan pasal pemimpin Pakatan Harapan yang saling bermusuhan hinggakan kerajaan Pakatan Harapan tumbang. Pemimpin yang dimaksudkan ialah Anwar Ibrahim dan Dr Mahathir oleh itu si Shafie merayu agar pemimpin seperti itu disingkirkan dari persada politik dan rakyat mesti menggunakan kuasa mereka bagi menyingkirkannya, jika tidak maka politik pembangkang hanya akan ditentukan oleh mereka berdua.

Pandailah Shafie tu menyembunyikan kegagalannya dengan menyalahkan orang luar, walhal di Semporna sendiri ramai orang orang terdekatnya yang berharap agar Shafie segera memencenkan dirinya akibat marah dan tidak senang dengan kepimpinannya.

Rentetan kenyataan Shafie itu, Si Junz Wong pula tampil membuat kenyataan bahawa Warisan akan bertanding di Kedah melawan PAS dan Dr Mahathir. Begitulah kelicikan Warisan macam kabur tapi pada hakikatnya lempar batu sembunyi tangan.

Jadi apa tindakan yang perlu diambil Dr Mahathir dan PAS? tunggu apa lagi hentam kaw kaw lah, rasanya dalam poket Dr Mahathir itu bertimbun skandal Shafie dan pemimpin Warisan lain.

Ada lucunya, selama ini Warisan dimomokkan oleh askar Warisan sebagai parti tempatan Sabah yang memperjuangkan hak hak Sabah berdasarkan perjanjian Malaysia 1963. Tapi kenapa tampak parti Warisan terus bertanding di di Semenanjung, sebelum ini di PRN Johor. Memperjuangkan perjanjian apa tu?

Hari hari GRS menjadi bahan fitnah jentera Warisan, walaupun mereka sedar, sekali jak saya jentik maka semua hujah mereka akan jatuh berciciran. He!

Berbalik pada isu pokok, Warisan bertanding di Semenanjung, khususnya di Kedah dan akan menentang Dr Mahathir dan PAS. Agak agak penyokong Warisan Sabah lah, berapa kerusi yang akan dimenangi oleh Warisan kelak? dan masih relevankah hujah askar Warisan berkaitan perjanjian Malaysia 1963?

Azhar Duduk Diam Warisan Sudah Gagal Angkat MA63

Kritikan Adun Darau, Azhar Matussin ini bukannya kritikan tapi hanyalah kenyataan yang diterbalikkan.

Kritikannya berdasarkan pengalaman mereka sebagai kerajaan negeri yang gagal mengurus Sabah dan memperjuangkan perjanjian Malaysia 1963 dari konteks parti Warisan itu sendiri.

Memandangkan Perjanjian Malaysia 1963 atau 20 Perkara adalah modal politik parti Warisan sejak bertapak di Sabah.

Kritikan Warisan berhubung perjanjian Malaysia tidak ada yang segar, sekadar retorik yang diulang ulang. Seperti mana kritikan Adun Darau dibawah.

Hanya mampu bercakap terbalik seolah olah parti Warisan tidak pernah bertanding dalam pilihan raya dan berpeluang menjadi kerajaan negeri Sabah namun gagal menunaikan janji mereka. Lucu sangat sangat lah!

Pada hakikatnya sebelum ini PBS telah membuat kenyataan rasmi berhubung kritikan Adun Darau ini, seperti link Tidak Ada Keperluannya Bentang Hasil Jawatankuasa MA63 Ke PBB. Hanya Adun Darau ini yang ketinggalan Bas.

Perjanjian Malaysia 1693 di bawah kerajaan GRS Sabah benar benar didukung dan dimartabatkan, sebab itulah Datuk Masidi Manjun ada membuat penegasan bahwa jika Persekutuan bersikap acuh tidak acuh ke atas tuntutan yang dikemukan, maka kerajaan Sabah tidak akan teragak agak mengambil tindakan undang undang. Semangat dan ketegasan seperti ini tidak pernah dilakukan semasa kerajaan Warisan.

Azhar Matussin berkata, pengumuman berkaitan
sejumlah 15 isu di bawah pemantauan Majlis Khas mengenai Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) masih belum diselesaikan adalah tidak releven didengar pada masa kini.

Katanya, Maximus sepatutnya melaksanakan segera MA63 seperti yang termaktub dalam perjanjian tersebut.

“Dalam MA63 sendiri sudah terang serta menjelaskan secara terperinci mengenai hak-hak serta tanggungjawab masing-masing diantara kerajaan persekutuan dengan Wilayah Sabah dan Sarawak.

“Apa yang susah sangat untuk dilaksanakan. Maximus kena buka balik MA63 dan laksanakan. Tidak perlu pilih mana perlu dilaksanakan dan mana tidak perlu laksanakan.

Sudah cukup jelas MA63 telah dipersetujui sejak awal dan perkara ini pun ditandatangani,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Isu apa sebenarnya yang cuba disampaikan oleh Adun Darau ini?

Berdasarkan Kajian Apa 8 Daerah Di Sabah Termiskin

Ada benarnya persoalan yang ditimbulkan oleh Adun Kuamut, Masiung Banah.

Berhubung bentuk kajian yang dijalankan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, JPM. Sebelum ini JPM melaporkan lapan daerah di Sabah dikategorikan termiskin iaitu Tongod, Pitas, Telupid, Beluran, Kota Merudu, Kota Belud dan Nabawan.

Masiung mempersoal apa kah laporan JPM itu berpandukan pendaftaran e Kasih? jika iya maka sepatutnya daerah Semporna di tangga nombor satu kerana di Tongod lebih kecil baru 2596 berbanding lebih 5,000 data e Kasih di Semporna.

Semasa kerajaan Warisan ramai tu kakitangan pro Warisan yang diletakkan di posisi strategik dalam Jabatan Kerajaan, justeru jangan pelik kalau dalam daerah Warisan sendiri berlaku diskriminasi supaya puaknya nampak lebih hebat berbanding orang lain. Walaupun pada hakikatnya mereka bukan siapa siapa tanpa bantuan orang luar, baik dalam bentuk undi mahupun bantuan birokrasi.

Jika bukan dari data e Kasih, ya boleh saja laporan itu diterima, ini kerana kerajaan sedang dalam rangka membangun atau dalam program perlaksanaan.

Ekonomi Teruk, PM Ismail Menyalahkan MPN, Peliknya

Macam mana Ismail Sabri selaku Perdana Menteri Malaysia sanggup mengeluarkan kenyataan seperti Cybertrooper yang tidak boleh menerima kebenaran atau sanggup bodoh selagi bukan UMNO yang menjadi pemerintah utama.

Sebelum ini bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengeluarkan kenyataan bahawa jika kerajaan UMNO hari ini gagal mengurus ekonomi dengan baik maka seeloknya lah pilihan raya diadakan supaya kerajaan baru yang lebih cekap prihatin dan bebas rasuah dapat dipilih oleh rakyat.

Apa yang dinyatakan oleh Muhyiddin itu memang ada kebenarannya, terbukti hari ini nilai ringgit jatuh menjunam sehingga RM4.55 sedolar.

Sebelum itu Muhyiddin Yasin ada mengemukakan cadangan supaya jawatan Timbalan Perdana Menteri diwujudkan bagi “melancarkan” pentadbiran kerajaan tapi ditolak oleh Ismail Sabri dengan beralasan tidak ada keperluannya.

Akibatnya ekonomi semakin memburuk tapi seperti biasa, pemimpin UMNO tidak akan mudah mengakui kesalahan atau kelemahan mereka. Makanya dengan mudah Ismail Sabri turut menyalahkan Muhyiddin hanya kerana memegang Pengerusi Majlis Pemulihan Ekonomi Negara (MPN).

Seolah oleh Majlis Pemulihan Ekonomi Negara lebih berkuasa dari jawatan Perdana Menteri atau seolah olah apa yang dicadangkan oleh MPN diguna pakai sepenuhnya oleh Perdana Menteri Ismail.

Apa lah sangat jawatan pengerusi Majlis Pemulihan Ekonomi berbanding jawatan Timbalan Perdana Menteri yang boleh merentas kementerian dan pentadbiran kerajaan dalam usaha membetulkan kerosakan yang ditinggalkan oleh kerajaan kluster Mahkamah sebelum ini.

Kan elok kalau cadangan mengujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri diterima dan dilaksanakan boleh juga serba banyak membantu memulihkan ekonomi yang semakin terjejas. Hemmm!

Satu lagi hal, susah memulihkan ekonomi Malaysia sebab berbilion wang rakyat yang di curi melalui 1MDB masih belum diganti malah rakyat Malaysia terpaksa menanggung hutang 1MDB yang berbillion ringgit.

Selain wang 1MDB yang dibekukan diluar negara, Swiss. Itu bila nak ambil balik tu supaya boleh digunakan untuk membantu rakyat miskin?

Atau begini saja kepimpinan UMNO itu tidak gagal walaupun telah kantoi mencuri wang rakyat di Mahkamah? 💩

Umno, PAS, Bersatu Gabung, Belum Cukup ‘kuat’ Lawan PKR?-Musa Hitam

Sejauh mana benarnya dakwaan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia Datuk Musa Hitam di mana beliau menjangkakan walaupun UMNO, Bersatu dan PAS bergabung di bawah satu khemah namun masih gagal mengalahkan kekuatan PKR.

Sebab UMNO, Bersatu dan PAS benar benar bertunjangkan undi Melayu dan Islam yang tidak lagi relevan di zaman ini.

Berbeza dengan PKR yang berkonsepkan kepelbagaian bangsa yang menjadi daya penarik, begitu kenyataan Musa Hitam.

Soalnya sekarang selepas pilihan raya umum 2018, PKR tidak lagi mendapat sambutan menggalakkan dari orang Melayu kecuali di Selangor dan Negeri Sembilan. Jadi macam mana tu?

Jangan abaikan PAS sangat kuat di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Macam mana tu?

Makanya boleh boleh saja dakwaan Musa Hitam diatas ada kebenarannya tapi hanya berlaku di Semenanjung tidak di Sabah dan Sarawak.

Begitu dengan DAP, walaupun parti ini dianggap milik kaum Cina tetapi semasa Musa memenuhi jemputan untuk melancarkan buku Lim Kit Siang, dia dapati kebanyakan yang hadir adalah golongan muda dan berbangsa Melayu. Ini katanya hal yang serius.

Tapi ada satu faktor besar yang dilupakan oleh Musa Hitam iaitu faktor salah gunakuasa yang telah mengotorkan UMNO sedangkan faktor inilah yang menyebabkan UMNO tumbang pada pilihan raya umum 2018. Oleh itu nampaknya nasib UMNO akan berulang pada pilihan raya umum yang akan datang.

Di Sabah dan Sarawak UMNO ditolak oleh sebahagian besar kaum Bumiputera. Ini kerana orang Sabah sedar dan tahu UMNO ini ditubuhkan untuk mereka yang berbangsa Melayu sedangkan majoriti orang Sabah dan Sarawak bukannya Melayu pun. Apa lagi telah terbukti hampir 30 tahun Sabah dikawal oleh Persekutuan yang ditadbir oleh UMNO namun Sabah masih ketinggalan berbanding di negeri yang lain.

Berbeza dengan parti Bersatu yang bergabung dengan beberapa parti parti tempatan dalam Gabungan Rakyat Sabah atau GRS. Terbukti gabungan ini mendapat sambutan yang menggalakkan dari masyarakat bila mana mendapat kemenangan besar dalam pilihan raya negeri Sabah 2020 berbanding UMNO, malah dua atau tiga calon UMNO kepada calon Bebas.

Kebanyakan calon PN mendapat majoriti besar besar berbanding calon UMNO dan Warisan.

Hari ini Perikatan Nasional atau PN di Sabah lebih dikenali sebagai GRS.

Zahid Berani Redah Banjir PRU Tapi Mahkamah Tiba Tiba Bacul 😂

Semalam viral berita sekumpulan pemuda UMNO berteriak di stadium agar Perdana Menteri Ismail Sabri segera mengadakan Pilihan Raya Umum Ke 15.

Pemuda UMNO Desak PM Segerakan PRU 15

Waktu itu juga kebanyakan rakyat tersinis kerana tahu itu semua hanyalah usaha besar UMNO demi menyelamatkan pemimpin pemimpin mereka dari hukuman penjara akibat mencuri wang rakyat.

Sekaligus rakyat sedar pilihan raya akan datang bukan untuk mereka yang bergelut meneruskan kehidupan selepas PKP.

Sinis rakyat itu dibuktikan sendiri oleh Presiden UMNO Zahid Hamidi selepas mendapat respons positif dari Ismail Sabri.

Bilamana Zahid berkata “Kita tengah tunggu tarikh keramat, namun kita tahu ada kekangan akhir tahun ini iaitu banjir, hujan lebat dan angin monsun Timur Laut tetapi kalau Perdana Menteri bubar masa banjir pun, sanggup redah banjir untuk bertanding.

Iyalah tu Wak penjahat oiii, kalau menghadapi pilihan raya kau berani sangat, sanggup keluar masuk longkang tapi kalau ke Mahkamah tiba tiba kau bacul, sakit belakang dan takutkan Covid 19 dan banyak lagi alasan remeh dari seorang tertuduh yang bersalah.

Kalau namanya terdesak dan sudah beberapa kali kantoi membohong, memang begitulah. Lebih banyak bohong dari benar bila bercakap.

Aziz Jamman Rajin Turun Padang? Baca Dulu Ni, Alahai!

Beginilah kalau tidak lagi berkuasa, terus rajin turun padang dan petah berkata kata. Macam awal Warisan memperkenalkan diri habis satu Sabah ini mereka pusing.

Tapi semasa berpeluang menjadi kerajaan bukan hanya tolol dan malas turun padang tapi juga tidak reti memikul tanggungjawab baik sebagai wakil rakyat mahupun sebagai Timbalan Menteri Persekutuan.

Sedangkan kalau benar pemimpin itu berkualiti mereka akan bekerja tanpa mengira, baik sebagai wakil pembangkang mahupun sebagai wakil rakyat yang mewakili kerajaan. Mereka akan sentiasa prihatin pada penduduk dan pengikut di kawasan mereka.

Lihat wakil wakil rakyat dari Bersatu atau GRS sikap dan kerja mereka konsisten, tetap rajin turun padang dan memantau kawasan yang mereka wakili. Apa lagi hari ini sebagai kerajaan GRS lagilah rajin sampaikan kita yang cuma memerhati dari jauh pula yang merasa penat dan lelah.

Hari ini gambar Ahli Parlimen, Aziz Jamman diviralkan kononnya sedang membaiki jalan rosak dalam pada itu dia mengomel kalau itu bukan tugasnya tetapi itu merupakan tanggungjawab kerajaan.

Ya betullah menjadi tanggungjawab kerajaan tapi kan sebelum ini Warisan adalah juga kerajaan dan si Aziz sendiri berjawatan Timbalan Menteri tapi kenapa jalan jalan rosak seperti itu tidak dibaiki?

Akibat kegagalan kerajaan Warisan, kerajaan GRS pula yang mendapat jolokan, jalan raya di Sabah macam di bulan.

Oleh kerana itu jangan lagi ada yang terpedaya dengan lakonan dan dakyah kepimpinan Warisan. Seperti yang mereka lakukan pada pilihan raya umum 2018 dan pilihan raya negeri Sabah 2020.

Banyak bahan yang saya boleh paparkan sebagai bukti betapa tidak bergunanya mereka selaku wakil rakyat Warisan.

Hakikatnya tidak ada parti di Malaysia ni yang baru saja mendapat kemenangan dan sedang menjadi kerajaan tapi ramai ahli parti dan penyokong mereka bertindak meninggalkan kerajaan sekaligus parti Warisan, kecuali semasa parti Warisan menjadi kerajaan negeri Sabah.

Kenapa boleh berlaku? tidak kah itu membuktikan sememangnya si Aziz Jamman itu agak konyol memikul tanggungjawab sebagai pemimpin parti dan rakyat?

Baca link dibawah dimana ahli parti atau AJK Warisan Sepanggar meninggalkan kerajaan waktu itu.

Naib Ketua Wira Sepanggar Keluar Parti

Pastor Gembira Meninggalkan Parti Warisan

Wajar Limus Jury Dan James Ratib Meninggalkan Kerajaan Negeri Warisan

500 Ahli Warisan Keluar Parti Sertai Bersatu

5K Warisan Kampung Bangau dan Simunul, Semporna Sertai PPBM

Siapa Yang Bermaharajalela, UMNO Atau Musuhnya?

Presiden UMNO Zahid Hamidi atau pemimpin kluster mahkamah mengajak rakyat supaya jangan mudah terpedaya dengan musuh UMNO dengan tidak melupakan siapa yang bermaharajalela sewaktu memegang tampuk pemerintahan.

Kalau kita amati kenyataan itu nanti kita pula yang jatuh sakit, sebab itu bererti kita melayan pemimpin UMNO yang sebenarnya sedang sakit jiwa akibat kesulitan yang mereka hadapi dalam perbicaraan di Mahkamah yang disebabkan ketidakjujuran melampau semasa menjadi kerajaan UMNO, sejak 30 tahun yang lalu.

Sakit jiwa bila bercakap seolah orang lain hilang ingatan dan tidak ada rasa malu macam dirinya.

Yang namanya bermaharajalela bila anda diheret ke mahkamah kerana terlalu menyalahgunakan kuasa atau bermaharajalela dengan kuasa yang diberikan oleh rakyat hingga kantoi dan dibicarakan.

Jadi kita bertanya balik ni, siapa sebenarnya yang bermaharajalela?

Pada Januari 2022 Mahkamah Tinggi mengarahkan bekas Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi membela diri terhadap 45 atau 47 tuduhan rasuah pecah amanah dan pengubahan wang haram dan Yayasan Akal Budi.

Bak kata pemimpin UMNO, Noh Omar dalam politik tidak salah mencari kelebihan asal jangan sampai kantoi.

Sedangkan semasa kerajaan Perikatan Nasional tidak ada pula pemimpin Bersatu khususnya yang dihadapkan ke Mahkamah kerana terkantoi.

Bila Jentera Warisan Memfitnah KM Hajiji Sedangkan Shafie Sendiri Tidak Berguna

Kalau kamu mahu tahu erti sebenar cakap tidak serupa bikin apa lagi yang bercakap itu penyokong Warisan yang out of date. Tapi berlagak seolah-olah mereka yang terbaik dan semua orang sebaliknya, nah kamu ikuti tulisan di bawah.

Saya tambah, bukan lagi setakat cakap tidak serupa bikin tapi jauh lebih teruk seperti golongan munafik. Bilamana memburukkan lawan sedangkan dakwaan mereka adalah fitnah semata-mata dan dalam masa yang sama tidak melakukan apa pun kebaikan, walau ke atas kelompok mereka.

Siapa Abu Bakar Tamang ni? alahai!

Dia memfitnah Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor dan Datuk Masidi Manjun kononnya tidak prihatin pada penduduk kampung Kurnia Jaya yang terlibat dalam kebakaran sejak enam bulan yang lalu. Hanya kerana tidak di jenguk?

Betul-betul tidak sedar diri tugas Ketua Menteri dan Menteri Tempatan itu bukan hanya menjenguk kampung yang terlibat dengan kebakaran, apa lagi jika penduduk kampung itu majoritinya penyokong Warisan yang sengaja kufur nikmat atas apa yang mereka nikmati selama ini dan akan datang. Seperti contoh dulu berstatus pendatang tapi atas rasa kemanusiaan mereka diberikan keterangan diri atau mykad, membolehkan ahli keluarga mereka bersekolah dan bekerja dimana mana. Tapi hari ini parti Warisan pula yang di sokong atau di jilat malah ada yang menjadi tukang fitnah. Alahai!

Daripada Ketua Menteri dan Menteri buang masa dan tenaga menjaga kebajikan kelompok yang tidak reti diuntung aka biawak hidup, adalah lebih baik mereka fokus atau beralih ke kampung lain yang menginginkan perubahan walaupun berada di jajahan Warisan. Lagi berfaedah baik di dunia ini mahupun akhirat kelak.

Bantuan RM18.2 juta yang dijanjikan oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Hajiji Noor kepada mangsa kebakaran bukannya untuk satu dua kampung atau mangsa kebakaran di Kampung Jaya yang terdiri dari totok Warisan. Tetapi peruntukan itu untuk semua perkampungan yang terlibat dalam kebakaran di pantai timur Sabah, khususnya, bagi membina perumahan atau penempatan baharu.

Kebakaran Kg Kurnia Jaya, Tawau dan Bangau Bangau, Semporna Dibina Semula Dengan Kos RM18.2 Juta

Rumah Kebakaran Lok Urai Dibina. Di Semporna Shafie Habuk Pun Tarak

Nah selepas ini jangan lagi ada orang yang sengaja bodoh hingga kebodohan itu menjadi tiket untuk menyebarkan fitnah seperti si Abu Bakar itu.

Ini hah cerita kebakaran di daerah Semporna yang menjadi kubu Shafie Apdal atau parti Warisan sejak “berdekad” yang lalu. Kau buka mata ni wahai Abu Bakar. Hahaha!

Kampung Bangau Bangau terletak di Parlimen Semporna terbakar pada tahun 2018.

Ketika Shafie berkempen sempena PRU 2018 di kampung Bangau Bangau yang wujud sejak 1956. Dia berjanji sambil menitiskan air mata bahawa jika Warisan diberikan kemenangan dan membentuk kerajaan negeri maka dia akan segera membina semula rumah rumah yang terbakar. Waktu itu segelintir penduduk kampung yang bodoh dan denguk ikut menitiskan air mata.

Namun walaupun dua tahun lebih Shafie menjadi Ketua Menteri Sabah tapi satu batang tiang pun tidak kelihatan. Untuk menutup kelemahan atau pembohongan, kepimpinan Warisan segera mengeluarkan surat pemakluman kononnya bajet telah disediakan semasa kerajaan Warisan, tinggal menunggu masa untuk membina perumahan yang terbakar. Hakikatnya surat itu dikeluarkan oleh Pejabat Daerah Semporna yang didalangi kakitangan pro Warisan.

Baru baru ini Pegawai Daerah Semporna bersama Ketua Kampung datang melawat tapak kebakaran. Beliau tersenyum melihat papan tanda atau pelan membina semula rumah rumah yang terbakar yang disediakan semasa kerajaan Warisan untuk kempen pilihan raya negeri 2020. Dia kata pelan itu adalah pembohongan, apa yang dibina kalau bajet masa itu pun tidak ada.

Akibat segala pembohongan yang dicanang dan dimainkan oleh kepimpinan Warisan, hari ini komuniti Kampung Bangau Bangau terpaksa membina rumah sementara di tapak “asal”.

Orang kampung bina sendiri rumah sementara selepas diperbodoh oleh Warisan.

Jangan juga ada yang tidak tahu semasa era kerajaan Warisan tidak ada satu pun perkampungan atas air atau darat di Tawau dan Semporna yang diwartakan sebagai perkampungan rasmi. Hanya bila GRS menjadi kerajaan atau Datuk Hajiji Noor menjadi Ketua Menteri Sabah.

Jadi amatlah memalukan jika masih ada orang kampung yang menyokong Warisan. Ini kerana mengekalkan sokongan walaupun telah di bohong ia hanya menunjukkan mereka masih bodoh dan tidak ada harga diri. Jadi lebih baik orang seperti ini terjun dari bangunan tinggi supaya tidak lagi menyusahkan orang lain.

Jelas kepimpinan Warisan di daerah Semporna hanya menguntungkan kroni dan kerabat mereka, sedangkan orang luar yang tidak ada kaitan dengan mereka dianggap umpan busuk yang tidak berguna. Hanya berharga bila tiba pilihan raya itu pun dinilai 50 ringgit dan itulah harga martabat mereka.

Hari ini kampung Bangau Bangau mengalami perubahan yang positif dan ketara dibawah kepimpinan Ketua Kampung, Laistel Sarakil yang dilantik oleh kerajaan GRS. Walau pun masih dikelilingi oleh beberapa jentera atau totok Warisan dan orang perseorangan yang tidak berpendidikan, tidak berakal dan tidak ada harga diri tapi minat berpolitik.