Kerajaan UMNO Negeri Melaka Tumbang

Jadi kira sah lah kerajaan UMNO Melaka tumbang berikutan empat Adun menarik sokongan.

Dua hari lepas beberapa pihak menafikan kemungkinan ini, termasuklah dari parti dan empunya diri. Tahu tahu tumbang!

Maaf cakaplah, kalau namanya UMNO yang ada pada hari ini, bak kata Ku Li, UMNO hari ini tidak atau kurang moral dan materialistik.

Susah dipercayai, pagi kantoi menipu petang mereka cipta lagi cerita baharu. Dulu penyakit ini nyata ada pada Warisan tapi sekarang semakin menjadi jadi sejak Presiden UMNO sendiri yang melakukannya ke atas Kerajaan Perikatan Nasional.


Empat ADUN yang menarik sokongan daripada kerajaan negeri iaitu Sungai Udang, Datuk Seri Idris Haron; ADUN Pengkalan Batu, Datuk Norhizam Hassan Baktee; ADUN Telok Mas, Datuk Noor Effandi Ahmad dan ADUN Pantai Kundor, Datuk Nor Azman Hassan.

MELAKA: Teka-teki pergelutan politik di Melaka terjawab apabila empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang disebut-sebut terlibat, telah mengumumkan penarikan sokongan mereka sebentar tadi.

Mereka ialah ADUN Sungai Udang, Datuk Seri Idris Haron; ADUN Pengkalan Batu, Datuk Norhizam Hassan Baktee; ADUN Telok Mas, Datuk Noor Effandi Ahmad dan ADUN Pantai Kundor, Datuk Nor Azman Hassan.

Ini bermakna kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Sulaiman Md. Ali telah tumbang kerana hilang sokongan majoriti.- UTUSAN ONLINE

Kerajaan UMNO Hari Ini Perangai Terkutuk – Pembela

Alamak marah betul NGO Pembela ini pada kerajaan yang diterajui Perdana Menteri Ismail.

Tapi betul juga tentang apa yang didakwa oleh NGO ini.

UMNO semasa awal menjadi pembangkang begitu bersemangat menghentak DAP. Walaupun tidak lama selepas itu cuba menjalin kerjasama dengan DAP dan Anwar dalam Pakatan Harapan sebagai Jajaran Baru, yang bermatlamat untuk menyelamatkan pemimpin pemimpin UMNO yang sedang dibicarakan di Mahkamah.

Rahsia kerjasama UMNO PKR serta DAP banyak dibongkar oleh Menteri Wilayah, Annuar Musa pada ketika itu. Namun dinafikan oleh laskar UMNO. Macam saja Annuar Musa itu tolol macam mereka. Hahaha!

Hari ini dengan takdirNya, NGO Pembela mendedahkan hal yang dilakukan oleh kerajaan hari ini ke atas DAP. Bagi Pembela menyediakan peruntukan RM15 juta pada Dong Zong adalah perbuatan yang terkutuk.

Tidak terkutuk mana pun, tak kan lah MoU yang ditandatangani bersama UMNO hanya bertujuan untuk menyokong Perdana Menteri tanpa menguntungkan DAP. Logik lah sikit pun. He!


Pertubuhan Pembela Islam (Pembela) menyifatkan kerajaan yang ada sekarang sebagai memiliki perangai “terkutuk” apabila menyalurkan peruntukan berbelas juta ringgit kepada sekolah persendirian Cina.

Pengerusi Pembela Aminuddin Yahaya berkata suatu masa dulu ada pemimpin dalam kerajaan sekarang melaung-laungkan ikrar mahu mengharamkan pertubuhan pendesak Cina, Dong Zong.

“Alih-alih apabila sudah jadi kerajaan, salurkan peruntukan RM15 begitu saja.

“Memang mengarut kerajaan hari ini. Terkutuk betul perangai,” katanya di Twitter.ADS

Aminuddin turut melampirkan ciapan itu dengan laporan kenyataan dibuatnya berkenaan isu tersebut.

Semalam Malaysiakini melaporkan kerajaan meluluskan peruntukan sebanyak RM15 juta kepada 63 sekolah persendirian Cina di seluruh negara.

Kertas siasatan kes Guan Eng Diserah Ke Pejabat Pendakwaan

Polis Pulau Pinang telah menghantar kertas siasatan kes Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berhubung dakwaan ingkar arahan kuarantin kendiri dengan menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang pada 2 September lepas ke Pejabat Pendakwaan Pulau Pinang, baru-baru ini.

Ketua Polis Pulau Pinang Mohd Shuhaily Mohd Zain berkata ketika ini pihaknya masih menunggu arahan selanjutnya daripada Pejabat Pendakwaan Pulau Pinang untuk tindakan seterusnya.

“Pihak polis telah selesai menyiasat kes itu dengan 11 orang termasuk Lim direkodkan keterangan bagi membantu siasatan dan kertas siasatannya juga telah dihantar ke Pejabat Pendakwaan Pulau Pinang untuk tindakan seterusnya.

“Sehingga kini kertas siasatan masih belum mendapat sebarang arahan dari Pejabat Pendakwaan Pulau Pinang, siasatan kes itu dijalankan di bawah Kertas Enkuiri Polis (KEP),” katanya ketika dihubungi hari ini.

Pada 8 September, jurucakap Pemuda Gerakan Pulau Pinang Mohd Aswaad Jaafaf membuat laporan polis terhadap Lim yang didakwa mengingkari peraturan kuarantin kendiri.

Laporan polis itu dibuat selepas peguam Lim, Gobind Singh Deo yang mewakili bekas Ketua Menteri Pulau Pinang itu dalam perbicaraan kes rasuah membabitkan projek pembinaan terowong dasar laut, memaklumkan kepada Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bahawa anak guamnya itu telah diarah menjalani perintah kuarantin kendiri selama 10 hari bermula 1 hingga 10 September.

Bagaimanapun, Lim telah menafikan dakwaan bahawa beliau telah melanggar syarat kuarantin kendiri dan berkata beliau hanya dimaklumkan pada 2 September berhubung perkara itu selepas menghadiri persidangan DUN.

Malaysianow

Published
Categorized as DAP Tagged

Chan Foong Hin Tidak Layak Bercakap Soal Kemiskinan

Ada benarnya pun hakikatnya kadar kemiskinan di bandar bandar juga tinggi seperti mana di Kota Kinabalu.

Kalau diperhalusi bukan hanya kemiskinan tapi juga kadar jenayah dan aktiviti pengemis jauh tinggi jika dibandingkan dengan luar bandar. Jadi pada wakil rakyat atau Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Chan Foong Hin yang mewakili DAP ambil dulu cermin tu sebelum mempolitikkan isu yang popular di kawasan sendiri atau kebanyakan kawasan yang diwakili pembangkang iaitu di kawasan urban.

Hakikatnya tuduhan itu si Foong ini lebih sinonim dengan Presiden Warisan Shafie yang walaupun telah memegang berbagai portfolio kementerian di peringkat Persekutuan tapi kawasannya masih tunggang langgang sehingga hari ini.

Cina DAP seorang ni kalau bercakap langsung tidak ada terasa keikhlasannya. Macam orang yang tidak pandai bercakap, asal ada.


KOTA KINABALU: ADUN Telupid, Jonnybone Kurum menyelar Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Chan Foong Hin yang menggunakan isu kemiskinan untuk menuding jari serta meraih sokongan politik.

Katanya, pemimpin sepatutnya menunjukkan komitmen dengan mencari penyelesaian terbaik untuk membantu rakyat keluar daripada kepompong kemiskinan, bukannya menghina keadaan mereka yang susah.

Penolong Ketua Penerangan Parti Bersatu Sabah (PBS) itu berkata, kebanyakan penduduk di kawasan luar bandar mungkin kurang berkemampuan, tetapi mereka tidak pernah kehabisan sumber makanan atau tidak mempunyai rumah.“Penduduk kampung boleh mengusahakan tanah mereka bila-bila masa dan mereka juga mempunyai sumber makanan mencukupi, walaupun tidak mempunyai wang yang banyak.

“Oleh itu, janganlah sesekali menghina keadaan mereka yang susah, kita seharusnya membantu dan bukannya mengejek penderitaan mereka.”

Beliau mengulas kenyataan Chan yang menyatakan lapan daerah di Sabah disenaraikan daerah termiskin, walaupun mempunyai wakil rakyat terdiri daripada menteri dan timbalan menteri di peringkat persekutuan mahupun negeri.

Kurum berkata, kadar kemiskinan bandar di Kota Kinabalu mungkin lebih teruk daripada kawasan luar bandar seperti yang dinyatakan Chan.

“Sebenarnya, masalah kemiskinan bukan sahaja berlaku di kawasan pedalaman, tetapi juga di bandar.

“Realitinya, golongan miskin bandar juga wujud di Kota Kinabalu. Adakah anda (Chan) berani menyatakan di kawasan Parlimen Kota Kinabalu tiada kemiskinan?” soalnya.

Di kawasan pedalaman, katanya, tidak wujud masalah pengemis seperti di kawasan bandar.

“Oleh itu, Chan perlu turun padang lebih kerap untuk melihat permasalahan (pengemis) yang wujud di kawasan beliau.

“Ini juga menunjukkan masalah kemiskinan yang serius sememangnya berlaku di kawasan bandar.”

Kerajaan Negeri Perlu Jelaskan Isu Projek Terowong

Antara sebab utama kenapa DAP tergila gila untuk menandatangani MoU.

Lim Guan Eng itu tidak akan lepas dari tuduhan salah guna kuasa di Mahkamah. Walau sekalipun kandungan Whatsapp di angkat sebagai bahan untuk membuktikan yang Lim Guan Eng tidak ada deal. He!

Kamu agak kalau dia yakin tidak sangkut mahu kah DAP bekerjasama dengan kluster Mahkamah yang menjadi modal terbesar Pakatan Harapan pada pilihan raya umum yang lalu?

Bayangkan dalam keadaan itu pun masih tegar si Guan ni menafikan hak bumiputera, padan pada pilihan raya negeri Sabah 2020, bekerjasama dengan Warisan.

Bha kamu baca sampai habis, bagaimana kerajaan negeri Pulau Pinang melesapkan harta rakyat di negeri itu.


GEORGETOWN- Kerajaan negeri terutamanya Ketua Menteri, Chow Kon Yeow diminta untuk menjelaskan beberapa perkara yang dilihat mengelirukan berhubung projek terowong dasar laut yang dikatakan akan digantikan dengan jambatan yang merentasi Selat Pulau Pinang.

Pengerusi Parti Gerakan Pulau Pinang, Oh Tong Keong berkata, banyak persoalan yang timbul apabila laporan media pada Sabtu menyatakan projek mega itu tidak akan menjadi kenyataan sebaliknya digantikan dengan projek jambatan.

Menurutnya, sekiranya benar terowong dasar laut akan digantikan dengan jambatan, bagaimana kerajaan negeri mengambil balik tanah yang telah diberikan kepada konsortium dilantik, sebagai satu pembayaran kajian kebolehlaksanaan projek terowong dasar laut itu.

“Banyak persoalan yang timbul apabila isu terowong dasar laut ini dibangkitkan yang mana ia dikatakan akan digantikan dengan jambatan. Jika benar, adakah Kon Yeow akan mengakui projek terowong dasar laut yang dicadangkan DAP itu merupakan penipuan yang dicipta mereka untuk meraih sokongan pengundi yang akhirnya merugikan rakyat.

“Ini kerana, tanah miliki rakyat Pulau Pinang telah digunakan untuk membayar kajian kebolehlaksanaan projek terowong dasar laut dan akhirnya ia tidak dilaksanakan, sebaliknya digantikan dengan jambatan,” katanya pada sidang akhbar di Ibupejabat Gerakan Pulau Pinang di sini pada Ahad.

Sebelum ini, media melaporkan projek mega tersebut yang dirancang sejak beberapa tahun lalu akan digantikan dengan projek jambatan bagi menghubungkan kawasan pulau dengan kawasan tanah besar (seberang).

Mengulas lanjut, Tong Keong berkata, pihaknya juga ingin mengetahui bagaimana kerajaan negeri mengambil balik tanah ‘bayaran’ oleh mereka yang kini telah dimajukan dan dibina kondominium mewah.

“Kira-kira 10 tahun telah berlalu, kenapa baru sekarang kerajaan negeri beritahu rakyat Pulau Pinang bahawa pembinaan jambatan lebih sesuai berbanding terowong dasar laut, malah kerajaan negeri telah membelanjakan RM305 juta untuk kajian kebolehlaksanaan bagi projek itu.

“Sehubungan itu, Gerakan mendesak Kon Yeow memberi penjelasan kepada rakyat apa yang sedang berlaku dan mengapa konsortium yang bertanggungjawab mencadangkan untuk menggantikan terowong dasar laut dengan jambatan sepanjang 5 kilometer (km) itu?” soalnya.

Lebih mengelirukan, beliau berkata, kenyataan Kon Yeow dan Exco Infrastruktur dan Pengangkutan, Zairil Khir Johari berhubung laporan kajian kebolehlaksanaan projek itu juga didakwa tidak sama.

“Dalam kenyataannya, Kon Yeow mengatakan bahawa laporan itu sudah siap pada tahun lalu namun Zairil pula mendakwa, kerajaan negeri akan membuat keputusan untuk menggantikan terowong dasar laut dengan jambatan berdasarkan laporan kajian kebolehlaksanaan yang masih dalam proses.

“Persoalannya, bila isi kandungan laporan kajian kebolehlaksanaan itu akan diumumkan? Jangan pula nanti kerajaan negeri mendakwa mereka dan pemaju perlu tempoh beberapa tahun lagi untuk mengenalpasti pembinaan jambatan adalah lebih efektif dari segi kos dan lebih mesra alam berbanding terowong dasar laut.

Tambahnya lagi, dengan perkembangan terkini isu projek terowong itu, ramai berpendapat bahawa projek tersebut sebenarnya tidak wujud dan ia adalah satu penipuan terhadap rakyat Pulau Pinang.

Projek terowong sepanjang 7.2 kilometer yang menghubungkan Persiaran Gurney ke Bagan Ajam di Seberang Perai itu adalah termasuk di bawah Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP).

PTMP ialah projek inisiatif kerajaan negeri dengan kos dianggarkan RM46 bilion, merangkumi terowong dasar laut menghubungkan bahagian pulau ke tanah besar, lebuh raya, LRT, monorel serta rangkaian laluan bas secara menyeluruh di bahagian pulau dan tanah besar.

Guan Eng Tidak Setuju 51% Pemilikan Bumiputera

Main kamu burung, DAP sejak berjalan seiring dengan Kluster Mahkamah ni dah lain macam rentaknya.

Beberapa waktu sebelum ini macam ayam mati, selepas tumbang melalui percaturan politik. Maklum duduk sebagai Menteri Kewangan tu tapi tidak bertahan lama.

Hari ini sekali lagi DAP atau Lim Guan Eng tidak bersetuju pada peraturan yang membawa kelebihan pada Bumiputera atau Peribumi.

Kita mahu dengar apa pula pandangan UMNO Kluster Mahkamah dalam hal ini.


 a truck on a city street: Lim Guan Eng berkata, ia tidak adil kepada mereka yang membina dan melabur dalam syarikat terbabit sejak bertahun-tahun.© Provided by Free Malaysia Today 

Lim Guan Eng berkata, ia tidak adil kepada mereka yang membina dan melabur dalam syarikat terbabit sejak bertahun-tahun. Download

PETALING JAYA: Lim Guan Eng berkata, beliau menolak cadangan pelaksanaan syarat 51% pemilikan Bumiputera dalam syarikat penghantar fret ketika menjadi menteri kewangan dalam kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Ahli Parlimen Bagan itu memberitahu FMT bahawa cadangan pelaksanaan syarat terbabit dibangkitkan ketika beliau memegang jawatan berkenaan tetapi ia tidak diluluskannya.

“Saya tolak cadangan berkenaan atas dasar ia tidak dapat diguna pakai secara retrospektif.

“Ia tidak berperlembagaan dan tidak adil kepada syarikat.”

Beliau berkata, jika mana-mana pemilik syarikat penghantar fret mengalami kerugian akibat pelaksanaan syarat 51% pemilikan Bumiputera itu, kerajaan bertanggungjawab membayar pampasan kepada mereka.

“Ia tidak adil kepada mereka yang telah membina dan melabur dalam syarikat ini sejak bertahun-tahun berdasarkan syarat sedia ada dan secara tiba-tiba ia berubah tanpa mengikut laluan yang betul.”

Lim berkata, langkah itu juga akan memberi isyarat yang salah kepada para pelabur bahawa dasar kerajaan boleh diubah sewenang-wenangnya.

Katanya, para pelabur mahu pelaksanaan dasar yang tetap, konsisten dan jelas.

“Kegagalan untuk memastikan perkara ini akan menyebabkan para pelabur tawar hati dan Malaysia akan hilang daya saingnya dengan negara-negara lain.

“Saya berharap menteri kewangan akan melakukan langkah yang diperlukan.

Semalam, Persekutuan Penghantar Fret Malaysia (FMFF) menggesa kerajaan memperincikan kedudukan ekuiti Bumiputera dalam syarikat logistik, sebelum garis masa itu tamat hujung tahun ini.

Presiden FMFF Alvin Chua mencadangkan syarat itu – yang membabitkan pemilikan 51% Bumiputera dalam syarikat – dilanjutkan sehingga penghujung tahun depan.

Dalam surat bertarikh 18 September yang dihantar kepada kerajaan, Chua berkata, Kementerian Kewangan menyatakan pada Januari lalu, bahawa semua pemegang lesen broker kastam wajib mematuhi syarat ekuiti Bumiputera, tetapi tidak menetapkan jumlah khusus.

Pendaftaran lesen sebelum 1976 tidak tertakluk kepada syarat pemilikan ekuiti Bumiputera, manakala 30% kuota dilaksanakan kepada syarikat yang berdaftar antara 1976 hingga 1990 dan syarat 51% ekuiti Bumiputera untuk mendaftar lesen dibuat selepas 1990.

Tiada syarat pemilikan ekuiti Bumiputera diperlukan bagi lesen yang dipegang penyedia perkhidmatan logistik antarabangsa bersepadu.

Provokasi Menghina PAT, Berbaur Politik dan Perkauman

KUALA LUMPUR: Pemimpin DAP, Dr Ramasamy Palanisamy telah bersikap menghina dan bermain perkauman sempit ketika menyanggah kenyataan Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Affendi Buang.

Presiden Kebajikan Rangkaian Bekas Angkatan Tentera (KERABAT), Lt Kol (B) Mohd Nazari Mokhtar berkata, provokasi itu berbaur politik murahan dan mencerminkan nilai patriotik telah luput dari minda Ramasamy.

Menurut beliau, walaupun kaum bukan-Melayu merupakan minoriti di dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM), tetapi sudah ratusan yang berada di jawatan tertinggi bermula dari Laksamana Muda (B) Tan Sri Dato’ Sri K Thanabalasingam.

Kata beliau yang pernah berkhidmat dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) berbanding anggota kaum Melayu, Iban, Kadazan dan peribumi lain, peluang kaum Cina dan India dalam ATM sangat cerah bagi proses kenaikan pangkat.

Pun begitu ujar beliau, masalah yang timbul adalah berkaitan minat di mana kehadiran kaum bukan-Melayu dari keturunan Cina dan India dalam temuduga terbuka ATM hanya sekitar 5 hingga 10 peratus sahaja.

“Fakta meleset dari Ramasamy sangat menghina semangat perpaduan dalam kalangan NGO atau persatuan veteran yang dianggotai pelbagai lapisan kaum.

“Terdapat 146 persatuan ATM berdaftar termasuk dari persatuan-persatuan veteran India, Sikh dan Cina juga turut aktif dalam hal ehwal kebajikan setempat.

“Ini mencerminkan semangat setiakawan dan comradeship terus terjalin bermula dari mereka bersama-sama dalam perkhidmatan (ATM) sehingga menghadapi hari tua bersama,” ujar beliau mewakili suara 305,000 bekas anggota tentera, selain menyifatkan keharmonian pelbagai bangsa, kaum dan budaya di dalam ATM adalah cerminan sangat luar biasa luar biasa.

Antara lain disebutnya adalah Danyal Balagopal Abdullah yang juga berketurunan India di mana pernah menjadi Ahli Parlimen Port Dickson sebelum memberi laluan kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim di mana pernah menjawat Laksamana.

Ramasamy dalam reaksi terhadap kenyataan Jeneral Tan Sri Affendi bahawa tiada diskriminasi kaum dalam ATM telah menempelak dengan menyifatkan Panglima Angkatan Tentera (PAT) itu hidup dalam dunia fiksyen.

Malah, PAT juga dibidasnya mempunyai masalah dalam membezakan realiti dan berjenaka, selain Ramasamy mengaitkan perkara tersebut dengan politik serta perkauman yang tertumpu kepada satu kaum sahaja.

Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang itu bahkan menuduh pengambilan pekerja dalam kerajaan termasuk dalam rekrut tentera dilakukan atas dasar kaum dan agama juga cara menyisihkan kaum bukan-Melayu.

“Kita mohon Ramasamy untuk tarik balik kenyataan yang menyakitkan hati ini dan memohon maaf kepada PAT serta seluruh warga ATM termasuk veteran,” gesa Mohd Nazari. – HARAKAHDAILY 23/9/2021

Kenapa UMNO Tidak Lawan Kritikan Gobind Ke atas PM Ismail? – SPRM (Video)

Kamu dengar ni betapa garangnya si Gobind mengejek pemimpin UMNO atau Perdana Menteri Ismail Sabri. Menurut ahli Parlimen DAP ini belum pun sampai setahun menjadi Perdana Menteri sudah berlaku kelemahan yang tidak masuk akal.

Ia berkenaan tiga Pegawai SPRM yang dipercayai telah mencuri atau menghilangkan bahan bukti kes yang dihadapi oleh seorang individu yang ada kaitannya dengan UMNO atau saja skandal 1MDB.

Gobind juga mempersoalkan ke mana sudah usaha mereformasikan Parlimen yang dipersetujui oleh mereka dalam MoU baru baru ini?.

Cara DAP bercakap ni seolah oah mereka itu adalah wakil kerajaan tapi lebih berkuasa dari kerajaan.

Yang peliknya kenapa kah kritikan ini tidak dijawab oleh UMNO, adakah UMNO juga tidak menyokong kerajaan hari ini?

Kesalahan terbesar UMNO bekerjasama dengan musuh tradisi atau adakah ini juga taktik kluster Mahkamah untuk menjatuhkan Perdana Menteri Ismail, membiarkan Pakatan Harapan bermaharajalela?

Sebab itu sejak kebelakangan ini pernah lagi kamu mendengar DAP mengungkit intipati perbicaraan yang dihadapi oleh Najib dan Zahid, selain hanya perkara baru yang berlaku dalam kerajaan Perdana Menteri Ismail, betul tak?

Mazlan Kecewa Akta Dana Parti Tiada Dalam MoU 😁


Ahmad tidak berpuas hati pada kerajaan keluarga Malaysia sebab akta dana politik tiada dalam MoU. Mamat ni ingat DAP tu terlalu bodoh hingga sanggup mengorbankan kredibiliti mereka di mata kaum Cina yang majoritinya adalah penyokong DAP dan anti UMNO

MoU yang dimaksudkan ialah persefahaman yang telah ditandatangani di antara Pakatan Harapan dan kerajaan.

Atau ini juga taktik licik terbaru UMNO aka kluster Mahkamah. Memandangkan Ahmad, Najib, Zahid dan Lim Guan Eng sendiri terpalit dengan tuduhan penggubalan wang haram. Hahaha!

Dimana seandainya akta ini berjaya dimaktubkan maka terlepaslah kluster Mahkamah dari tuduhan penggubalan wang haram, begitu juga dengan Lim Guan Eng.

Lama lama rakyat akan berfikiran MoU itu adalah MoU khusus untuk Kluster Mahkamah. Hahaha!

Pun begitu sejujurnya admin bersetuju kalau akta dana politik di perkenalkan.

Satu lagi, admin minta maaf andai ada pemimpin pemimpin UMNO yang merasakan admin ini terlalu spoken. Apa yang admin lakukan ini hanyalah bertujuan untuk membalas tentang apa yang telah dilakukan oleh laskar UMNO dan laskar Kluster Mahkamah terhadap wakil wakil rakyat Bersatu atau GRS. Admin pun pelik entah kesalahan apa yang mereka telah lakukan walaupun masa itu UMNO juga berada dalam kerajaan Perikatan Nasional.


Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan yang berdepan dua pertuduhan di Mahkamah Tinggi disebut-sebut akan dilantik sebagai Timbalan Speaker Dewan Rakyat.

Ahli Parlimen Pontian, Datuk Seri Ahmad Maslan tidak berpuas hati akta dana politik tidak terkandung dalam Memorandum Persefahaman (MoU) kerajaan dengan pembangkang yang ditandatangani pada Isnin di Parlimen.

Setiausaha Agung UMNO itu yang sedang berdepan kes mahkamah berkata menjadi mangsa sehingga diheret ke muka pengadilan dan mendakwa dirinya tidak tersenarai dalam Kabinet Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kerana dituduh oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menerima sejumlah wang dana politik dan tidak membayar cukai.

“Ada perkara yang tidak disebut dalam MoU antara kerajaan dan pembangkang iaitu akta dana politik.

“Pada 2016, sudah ada draf Political Donation and Expenditure Act (PDEA), kenapa tidak dilaksanakan perkara ini?” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau kemudiaan mengungkit sepatutnya pemberi dan penerima dana politik tidak sepatutnya dizalimi, ia secara tidak langsung merujuk kepada dirinya yang sedang berdepan pertuduhan di mahkamah ketika ini.

“Maka perlu diadakan kerana pemberi dan penerima tidak patut dizalimi.

Ahmad berdepan dua tuduhan pengubahan wang haram kerana gagal mengisytiharkan RM2 juta yang diterima daripada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan tuduhan memberikan kenyataan palsu kepada SPRM.


Agenda Daily

MoU (CSA) Terselit Muslihat Iktiraf UEC (Video)

Tidak maknanya, sebab UMNO sedar tapi mereka langgar. So apa yang boleh dilakukan oleh rakyat kalau dah UMNO yang berlagak parti Melayu sanggup mengkhianati sentimen Melayu UMNO.

Bak kata individu dalam video ini, kalau pun mereka ada jati diri tapi roh Melayunya dan roh Islamnya tidak ada.

Cerita dalam video ini pasal MoU yang akan dimeterai diantara “kerajaan” UMNO dan Pakatan Harapan. Walaupun MoU berkenaan didakwa untuk menyelesaikan kemelut Covid 19 dan ekonomi, yang seolah olah kerajaan Perikatan Nasional sebelum ini tidak melakukannya. Tapi ada muslihat di sebaliknya, justeru itulah kenapa DAP tidak berfikir panjang untuk bekerjasama.

Muslihat itu ialah kerajaan pimpinan Perdana Menteri (PM) Ismail mengiktiraf UEC ‎Unified Examination Certificate, sedangkan UEC adalah isu yang digunakan oleh Melayu UMNO setiap kali menjahatkan DAP.

Oleh itu mereka dalam video ini menuntut supaya orang orang Melayu tidak menyokong PM Ismail Sabri.

Entahlah! pada admin selagi GRS tidak di gugat, itu bermakna keadaan masih wajar.

Sudah bersedia kah laskar kluster Mahkamah dan UMNO berbaik baik dengan pemimpin DAP dan RBA mereka? Hahaha!

Untuk makluman Kerajaan Perikatan Nasional, pimpinan PM Muhyiddin sebelum ini telah melakukan pelbagai pendekatan bagi menangani penularan Covid 19 dan kesannya pada ekonomi seperti SOP Covid 19 yang di justifikasi mengikut keadaan dan pertimbangan serta bantuan berupa kewangan kepada usahawan, rakyat dan sebagainya. Tapi kerana kluster dan Pakatan Harapan ini kemaruk kuasa itu yang melancarkan propaganda kerajaan gagal. Ironinya hari ini keadaan Covid dan ekonomi malah memburuk selain kejadian bunuh diri yang meningkat, pokoknya terbukti propaganda kerajaan gagal adalah propaganda yang sengaja dimainkan untuk menjatuhkan kerajaan yang sedap di mata rakyat.

Pada admin propaganda kerajaan gagal adalah seperti kelicikan pemikiran orang orang Israel yang terdesak dan percaya merekah adalah pilihan Tuhan.