PAS Cerdik Membaca Mainan Politik UMNO – Rugi tak baca

Pemimpin PAS atau anak pemimpin PAS ini cerdik membaca politik UMNO di dalam merebut kekuasaan. Seperti juga yang admin sering tegaskan UMNO adalah parti yang paling tua di Malaysia, jadi mereka tahu caranya.

Paginya terbukti kantoi salah petangnya mereka sekali lagi mencipta cerita. Begitulah perjalanan politik UMNO yang dijana oleh jentera jentera yang sengaja membelakangkan akal mereka.

Untuk UMNO ia memang nampak bagus tapi bagi masyarakat umum ia adalah hal yang memualkan mereka. Sebab itu jugalah admin tidak berapa berkenan pada segelintir jentera Perikatan Nasional yang tidak alert dan lemah ketika mempertahankan hujah mereka, tiba tiba budiman sepatutnya cakap dan kongsikan saja walaupun nampak tidak bersambung tapi jangan sampai keterlaluan. Kalau tidak begitu, dia ingat dia siapa di mata UMNO!.

Rugi sesiapa yang tidak membaca kenyataan balas anak pemimpin PAS dibawah.


YAB Datuk MB yang kami hormati lagi kami muliakan,

Maafkan saya atas pencelahan ini, sekadar menyatakan pandangan dan meluahkan suara hati sebagai ahli bawahan PAS.

Bukan sekadar dua tiga kolam.

Malah melalui wadah PAS ini kami mahu bawa semua manusia ke kolam telaga kauthar di Akhirat kelak.

Mengenai strategi penyatuan ummah, kami memang nampak ianya agak sukar untuk direalisasikan dalam konteks politik.

Kerana politik bermakna merebut kuasa, jawatan, kedudukan dan keuntungan duniawi. Memenangi konflik politik bermaksud merampas kuasa dari satu kumpulan atau entiti dan memberikannya kepada kumpulan lain.

Umum memahami bahawa politik konvensional itu ialah, sebagaimana yang ditakrifkan oleh Lenin, siapa boleh buat apa kepada siapa (Who could do what to whom).

Ataupun menurut ahli sains politik, Harold Lasswell, ialah siapa dapat apa, bila dan bagaimana (who gets what, when and how).

Sedangkan berebut harta pusaka pun boleh menyebabkan putus saudara, berebut sempadan tanah pun boleh menyebabkan sesama jiran bermasam muka, sekadar nak lalu jalan melalui tanah dia pun ada yang tak beri kebenaran, inikan pula nak berkorban kuasa politik untuk serah ke orang lain.

Dalam kes kekosongan kerusi di Parlimen Gerik sahaja, maklumat sampai kepada kami, tidak kurang 10 orang UMNO yang melobi untuk menjadi calon. Kalau dalaman UMNO pun berlaku perebutan untuk jadi calon maka adakah UMNO sanggup untuk beri laluan kepada parti lain untuk bertanding?

Mampukah UMNO mahupun PAS berkorban kepentingan untuk melepaskan kerusi yang menjadi gelanggang tradisi pertandingan sejak 14 kali pilihan raya?

Dalam persaingan politik Machiavelli tiada sahabat setia yang boleh dipercayai untuk kita korbankan kepentingan kita untuk dirinya.

Yang ada hanyalah rakan kongsi kepentingan bersama. Selagimana wujud kepentingan yang menguntungkan selagi itulah kontrak perniagaan akan diteruskan.

Kami ahli PAS hatta rakyat biasa pun nampak, sekiranya BN lebih menguntungkan UMNO dan dengan BN sahaja UMNO boleh kembali berkuasa, apa perlunya UMNO kepada gabungan lain?

Permainan dan percaturan politik di negeri Perak pun kita semua dapat baca; BN mahu bertanding 27 kerusi daripada 59 kerusi, PAS 3 kerusi, manakala selebihnya 19 kerusi dikatakan akan dirunding dan dibahagi-bahagikan.

Selepas itu hanya 3 kerusi sahaja diperlukan untuk BN mencukupkan majoriti mudah bagi memerintah Perak secara bersendirian. Justeru sekiranya berada dalam kolam MN sekalipun, PAS tetap akan melepas, atau setidak-tidaknya, berada di pinggiran.

Ingat, politik itu siapa dapat apa, bila dan bagaimana. Sifir mudahnya, apabila BN boleh bentuk kerajaan negeri selepas PRU-15 dengan majoriti yang cukup, maka kek kuasa tidak perlu dipotong lebih kecil.

Buat apa berkongsi dengan orang bila boleh bolot seorang?

Dan sekiranya matlamat PAS hanya sekadar untuk mengejar kuasa semata-mata, adalah lebih untung PAS terjun ke kolam BN terus daripada berendam dalam kolam gabungan parti setahun jagung yang tidak kuat dan tiada akar umbi.

Tapi PAS ada pendiriannya sendiri, iaitu elak pertembungan 3 penjuru, kukuhkan MN dan pertahankan PN.

Dan ahli PAS dipesan supaya wala’ dengan keputusan parti di samping menghormati keputusan parti rakan.

Kami faham pimpinan UMNO tersepit dengan situasi yang amat sukar dan mencabar untuk membuat keputusan, antara mengikut desakan suara akar umbi, menjaga maslahah parti dan menjaga maslahah umat yang jauh lebih besar daripada parti.

Sejak awal lagi kami semua sedar, formula pembahagian kerusi antara UMNO dan PAS sendiri pun, tanpa mengira parti-parti lain, adalah agak sukar untuk disepakati.

Itu dalam konteks persaingan politik.

Walau bagaimanapun, konsep penyatuan ummah ini masih boleh berlaku dalam konteks kemasyarakatan.

Kami generasi muda mahu tamatkan episod tragedi konflik politik kepartian sempit dalam masyarakat kita sejak zaman tok nenek kami.

Tanpa mengira parti, kerjasama, gotong-royong, kenduri-kendara sesama penduduk kampung boleh dijalankan dengan baik. Aktiviti kemasyarakatan boleh berjalan dengan mesra penuh rasa ukhuwwah.

Projek, tender, bantuan dan sumbangan diagihkan secara adil kepada yang berhak, tidak kira warna dan lambang parti. Semua pihak rasa puas hati dan terbela.

Waktu pilihan raya, masing-masing dengan pilihan masing-masing untuk memilih mana-mana calon yang dirasakan layak untuk menjadi pemimpin.

Habis sesi memilih pemimpin, kita kembali hidup harmoni atas semangat penyatuan ummah dan muafakat nasional.
.
.
.

YAB Datuk,

Kami ahli PAS ditarbiah untuk tidak gentar menghadapi kalah menang dalam pilihan raya.

PAS menang pilihan raya, kami berkhidmat cara ada kuasa.

PAS kalah pilihan raya, kami teruskan khidmat kepada rakyat sebagai pembangkang.

PAS sudah biasa bergerak sebagai pembangkang, dan PAS juga ada pengalaman yang lama memerintah beberapa negeri.

In sya Allah, di dunia PAS tidak rugi, selagimana niat perjuangan kami lil-LAHI TA’ALA, kerana ALLAH, untuk kebaikan negara dan ummah, untuk tinggikan kalimah ALLAH.

Lirik lagu PAS tersemat di hati kami:
Bergeraklah ke medan jasa,
Kalah menang bukan alasannya,
Sucikanlah niat di hati,
Hingga nyata benarnya janji RABBI.

Yang lebih merisaukan kami ialah, apabila melepas rahmat dan redha ALLAH serta syurga di Akhirat kelak.

(مَّن كَانَ یُرِیدُ ٱلۡعَاجِلَةَ عَجَّلۡنَا لَهُۥ فِیهَا مَا نَشَاۤءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلۡنَا لَهُۥ جَهَنَّمَ یَصۡلَىٰهَا مَذۡمُومࣰا مَّدۡحُورࣰا ۝ وَمَنۡ أَرَادَ ٱلۡـَٔاخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعۡیَهَا وَهُوَ مُؤۡمِنࣱ فَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَانَ سَعۡیُهُم مَّشۡكُورࣰا ۝ كُلࣰّا نُّمِدُّ هَـٰۤؤُلَاۤءِ وَهَـٰۤؤُلَاۤءِ مِنۡ عَطَاۤءِ رَبِّكَۚ وَمَا كَانَ عَطَاۤءُ رَبِّكَ مَحۡظُورًا ۝ ٱنظُرۡ كَیۡفَ فَضَّلۡنَا بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲۚ وَلَلۡـَٔاخِرَةُ أَكۡبَرُ دَرَجَـٰتࣲ وَأَكۡبَرُ تَفۡضِیلࣰا)
[Surah Al-Isra’ 18 – 21]

Maksudnya:
18- Sesiapa yang menghendaki (kesenangan hidup) dunia, KAMI akan segerakan kepadanya dalam dunia apa yang KAMI kehendaki, bagi sesiapa yang KAMI kehendaki; kemudian KAMI sediakan baginya neraka Jahannam (di akhirat kelak), untuk membakarnya dalam keadaan yang hina lagi tersingkir dari rahmat Allah.

19- Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal-amal yang baik untuk akhirat dengan usaha yang layak baginya, sedang dia beriman, maka mereka yang demikian keadaannya, diberi pahala akan amal usahanya.

20- Tiap-tiap golongan dari keduanya, golongan dunia dan golongan akhirat KAMI hulurkan kepada mereka dari pemberian TUHANmu (wahai Muhammad); dan tiadalah pemberian TUHANmu itu tersekat (dari sesiapapun).

21- Lihatlah bagaimana KAMI lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain (dalam rezeki pemberian KAMI itu) dan sesungguhnya pemberian di akhirat lebih besar tingkatan-tingkatan perbezaannya dan lebih besar tambahan-tambahan kelebihannya.

Semoga ALLAH subhanahu wa ta’ala memberikan taufiq hidayah kepada YAB Datuk dan seluruh pimpinan umat Islam. – FB

Kenapa Puad Zarkashi Halang Admin Mengomen Di Pagenya

Admin baru perasan sebentar tadi yang administrasinya telah menghalang atau memblok admin dari melontarkan komen.

Puad Zarkashi dah jadi pondan gamaknya. Sedangkan admin ni bukan siapa siapa, kalau benar bagai dikata. Tapi pelik kenapa Puad Zarkashi tidak benarkan admin mengomen di pagenya.

Walhal kalau kita baca kenyataan si Puad Zarkashi tu bukan main besar dan kasar lagi. Macam orang yang tidak pernah kalah dalam pertandingan, membuat orang seperti ini hilang rasa takut.

Mungkin baru dia perasan yang namanya sentiasa viral di blog ini.

Bukannya admin pernah memfitnahnya pun yang admin buat hanyalah melihat kenyataannya dari sudut Perikatan Nasional dimana kalau tidak dikawal keangkuhan dan kesombongannya akan merosakkan Perikatan Nasional. Dengan harapan Puad Zarkashi akan menghentikan perbuatannya yang tidak bertanggungjawab itu.

Kuat mengkritik orang lain tapi bila dikritik pandai pula mengelak. Apa pun semoga Puad tabah menghadapi saman RM10 juta ringgit yang dikemukakan oleh Perdana Menteri kerana memfitnahnya.

Puad Zarkashi sebelum ini telah menfitnah Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai tidak bertanggungjawab kerana enggan dikurantin sejurus tiba dari luar negara.

Sabah Selaras Dan Koordinasi Projek Dari Persekutuan Agar Cepat Teratur

Siaran Media
16 Februari 2021

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri Sabah bersetuju menubuhkan Jawatankuasa Khas Pewujudan Projek Persekutuan negeri Sabah bagi memastikan penyelarasan dan koordinasi pelaksanaan projek Persekutuan dapat dibuat dengan lebih teratur serta cepat.

Keputusan itu diumumkan Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Hj Noor ketika mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tindakan Pembangunan Negeri (MTPNg) Sabah yang pertama pada tahun ini, di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah (PPNS) di sini hari ini.

“Mesyuarat hari ini bersetuju untuk mewujudkan jawatankuasa khas ini yang dilihat amat baik bagi menangani atau mengurangkan kelewatan projek disiapkan di negeri ini. Projek sakit atau tamat tempoh adalah sesuatu yang amat merugikan rakyat di kawasan yang terbabit.

“Bentuk jawatankuasa ini nanti akan diperhalusi dan diperincikan agar ia benar-benar berkesan serta mencapai objektif penubuhannya.

“Saya juga berharap pengwujudan jawatankuasa itu akan dapat mengenal pasti isu atau perkara yang menjadi halangan pada peringkat awal, sekali gus dapat diselesaikan,” katanya.

Yang turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Sr Safar Untong; Setiausaha Persekutuan Sabah, Datuk Samsuni Mohd Nor; Pengarah Pembangunan Negeri Sabah, Noor Alam Khan A Wahid Khan dan Pegawai Kewangan Persekutuan, Sabah, Alan Abdul Rahim.

Mesyuarat secara maya itu turut disertai Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Bung Mokhtar Radin dan Datuk Dr Jeffrey Kitingan Datuk Dr Joachim Gunsalam; barisan menteri Kabinet negeri serta pegawai kanan agensi kerajaan negeri dan Persekutuan.

Hajiji yang juga Menteri Kewangan negeri mahu jabatan atau agensi yang terbabit mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan dan menyiapkan semua projek yang lewat seperti pembinaan sekolah, hospital dan bekalan elektrik serta air luar bandar di negeri ini.

“Saya meminta kerjasama dan koordinasi antara agensi kerajaan negeri dan Persekutuan perlu dipertingkatkan dalam usaha mempercepatkan perlaksanaan projek atau program kerajaan di Sabah,” katanya.

Beliau turut meminta mana-mana projek yang lewat disiapkan daripada jadual agar dipercepatkan kerana kelewatan dałam melaksanakan projek yang telah diluluskan hanya merugikan rakyat dan kerajaan selain akan meningkatkan lagi kos.

Dalam pada itu, Hajiji meminta jawatankuasa MTPNg memastikan peruntukan besar yang disalurkan kerajaan Persekutuan dapat dibelanjakan sebaiknya untuk pembangunan di negeri ini.

“KIta mahu peruntukan dapat dibelanjakan sepenuhnya bagi memastikan manfaat pembangunan dinikmati rakyat. Kita tidak mahu timbul isu peruntukan terpaksa dikembalikan kepada Pusat kerana tidak dapat dibelanjakan,” katanya.

TAMAT

Warisan Cadang Masjid Dibuka Sepenuhnya, Cakap Tidak Serupa Bikin

Mengada-nada, Aidi Mokhtar ini dari parti Warisan, parti yang bertanggungjawab membubarkan DUN Sabah hingga gelombang kedua Covid-19 meletus.

Sebelum DUN dibubarkan oleh Shafie Apdal. Tan Sri Musa Aman yang mengetuai blok pembangkang Sabah pada itu telah memberikan amaran supaya jangan membubarkan Dewan Undangan Negeri hanya kerana tidak lagi mendapat sokongan majoriti daripada ahli-ahli undangan negeri. Utamakan keselamatan atau kesihatan masyarakat Sabah jangan kerana kuasa sanggup memperjudikan keselamatan mereka.

Tapi degil dan berkeras daripada kononnya Shafie menyerahkan jawatan begitu saja lebih baik mati atau sanggup mati untuk itu. Maka berlangsunglah pilihan raya negeri Sabah yang menyaksikan kerajaan Warisan tumbang di tangan calon calon Perikatan Nasional atau Gabungan Rakyat Sabah yang diketuai oleh Datuk Hajiji selaku pengerusi Perikatan Nasional negeri Sabah.

Parti Warisan ini tidak pernah menang dimana mana pilihan raya, baik dalam pilihan raya umum 2018 mahupun pilihan raya negeri Sabah 2020. Warisan antara parti di Sabah yang tidak boleh dihadam oleh majoriti rakyat Sabah.

Yang pasti letusan kali kedua Covid-19 telah memporak-perandakan kehidupan dan ekonomi rakyat. Ramai yang kena buang kerja tidak kurang juga hanya mendapat separuh dari gaji bulanan, kes bunuh diri juga meningkat dan yang paling penting menyebabkan Malaysia berhadapan dengan krisis ekonomi selain sudah tentu berhadapan dengan ancaman kematiannya akibat pendemik Covid-19.

Ini fakta gelombang Covid-19 yang tercetus selepas pilihan raya negeri Sabah telah mengorbankan satu atau dua wakil rakyat dari Parti Warisan selain orang-orang terdekat mereka.

Sebelum ini Aidi Mokhtar mantan Menteri Undang Undang merangkap Menteri Agama mempersoalkan keputusan yang diambil oleh kerajaan negeri atau Menteri Tugas Tugas Khas Sabah Datuk Arifin Arif. Bila mana kerajaan negeri Sabah membenarkan 45 orang untuk solat Jumaat dan 15 untuk solat berjemaah.

Sebaliknya Aidi Mokhtar tidak bersetuju dan mencadangkan agar Masjid beroperasi seperti biasa, mengikut kapasiti sebenar.

Wah cakap bukan main lagi macam tidak pernah memikul tanggungjawab sebagai Menteri Agama Sabah. Setahu Admin semasa Aidi memegang portpolio ini banyak cadangannya yang dipersoalkan oleh rakyat Sabah. Tidak perlulah admin sebutkan disini, selain isu yang dia bangkitkan.

Apa berlaku semasa Aidi Mokhtar memegang portfolio Menteri Undang-Undang dan Hal Ehwal Anak Negeri Sabah (Agama Islam) era kerajaan parti Warisan? Dia hanya membenarkan empat jemaah dalam satu satu waktu, itu pun dari kalangan ahli jawatankuasa masjid dan surau sahaja. Manakala 12 orang jemaah untuk solat Jumaat.

Jadi mana yang lebih rasional, membenarkan jemaah sehingga 45 orang atau 12 orang sahaja?

Jangan bandingkan kelonggaran yang diberikan pada Masjid Masjid yang ada di Sabah dengan apa yang ada di Pahang dan sebagainya. Sebab gelombang kedua Covid-19 berpunca dari Sabah. Ibarat ancaman, sarangnya masih berakar di Sabah. Warisan punya hal lah, siapa lagi.

Benar apa yang diperkatakan oleh orang kebanyakan. Orang yang gagal kalau sudah tidak berkuasa barulah ucapannya kedengaran berisi walhal lemah dan tidak berkarisma, sebab itulah tersungkur.

Puad Zarkashi Kantoi Memfitnah Perdana Menteri. Memalukan

Puad Zarkashi ni kalau sudah muncul ada saja matlamatnya yang buruk keatas kerajaan Perikatan Nasional. Yang penting buruk walaupun tidak ada asasnya dan akan diiyakan secara berjemaah oleh laskar UMNO.

Apa punya perangailah kau Puad. Walaupun kenyataanmu telah berulang kali dibuktikan sebagai satu fitnah tapi tidak jadi jemu jemu kau membuat kenyataan seperti itu. Dalam masa yang sama juga orang ramai sudah berulang kali mendedahkan latar belakang politik mu sebagai seorang pemimpin UMNO yang dibenci dan gagal sekaligus ditolak oleh ahli UMNO Batu Pahat.

Ini bukan kali pertama Puad membuat kenyataan fitnah dan menghasut rakyat agar membenci kepimpinan kerajaan.

Terbaru Puad Zarkashi mendakwa Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin enggan dikurantin 10 hari oleh KKM. Menyebabkan berlaku kekecohan di lapangan terbang Subang.

Sebab itulah kalau menurut Puad ini, memaksa Menteri Kesihatan yang juga Ahli Parlimen UMNO mengeluarkan surat arahan.

Semua Menteri yang balik dari luar negara hanya perlu di kuarintin tiga hari. Tidak hanya itu dia juga memperleceh lawatan Perdana Menteri ke negara jiran Indonesia, sebagai tidak ada keperluannya.

Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya Perdana Menteri Malaysia sejurus tiba di Lapangan Terbang Subang. Telah bersedia dikuarantin selama 10 hari seperti mana orang kebanyakan dan pihak media Pejabat Perdana Menteri telah pun mengeluarkan kenyataan rasmi bagi menafikan kenyataan fitnah Puad Zarkashi itu.

Sekali lagi pula Paud Zarkashi telah memalukan dirinya akibat sikap dan pemikirannya yang dangkal dan tidak beradab.

Sultan pun tidak suka.

Perutusan Ketua Menteri Sabah Sempena Tahun Baharu Cina 2021

PERUTUSAN YAB DATUK SERI PANGLIMA HAJIJI HAJI NOOR, KETUA MENTERI SABAH SEMPENA SAMBUTAN TAHUN BAHARU CINA 2021

Salam Sabah Maju Jaya

1. Saya bersama keluarga serta Kerajaan Negeri Sabah, ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada masyarakat Cina di Sabah dan di Malaysia. Tahun Baru Cina adalah antara perayaan yang besar di negara kita. Tahun ini adalah tahun lembu bagi kalendar masyarakat Cina dan semoga tahun ini akan membawa sinar harapan, kekuatan, kebahagian dan kesihatan yang baik di samping menikmati lebih kemakmuran.
1.我与家人及沙巴州政府,恭祝全国和州内华裔同胞们农历新年快乐。农历新年是我国重大节庆之一。今年是辛丑年,也就是牛年,希望在新的一年里有更美好繁华的未来,也能够带来新希望,幸福和健康

2. Kekuatan Sabah terletak kepada rakyatnya. Kepelbagaian tradisi, etnik dan bahasa tidak memisahkan kita malah membina sebuah masyarakat yang harmoni. Marilah kita rapatkan saf dan barisan ke arah Sabah lebih maju serta progresif.
2.沙巴州是否强大取决于人民。多元化的传统,种族和语文并不会分化我们,反而建立起一个更和谐的社会。让我们的团队携手一起缔造更进步和先进的州属。

3. Walaupun tahun 2020 adalah tahun sukar bagi kita, tetapi kita perlu terima dengan redha dan menangani pandemik dengan penuh ketabahan. Bagi kita di Sabah, memastikan pertumbuhan ekonomi terus berkembang adalah penting. Seperti ciri-ciri yang ada pada sifat lembu iaitu rajin, bertanggungjawab, berani, mahir dan yakin.
3.虽然2020年对我们而言是很艰难的一年,但是我们必须坦然地接受,以及坚毅地应对新冠疫情。对沙巴而言,最重要的是确保经济得以继续增长。就如牛的特征一样,辛勤、责任、勇敢、熟练和自信。

4. Sejajar dengan itu, Kerajaan Negeri pimpinan GRS telah merangka satu pelan pembangunan yang holistik bagi menjana semula pertumbuhan ekonomi iaitu Hala Tuju Sabah Maju Jaya (Pelan Pembangunan 2021-2025) selama lima tahun di negeri ini. Hala Tuju Sabah Maju Jaya ini memberi penekanan dalam sektor pertanian, perindustrian dan pelancongan. Tumpuan juga adalah kepada pembangunan modal insan dan kesejahteraan rakyat serta jaringan infrastruktur dan kelestarian hijau.
4.为了达到此目标,沙巴人民联盟(GRS)所领导的州政府,拟定了一个全面的发展蓝图,也就是历时5年的沙巴进步繁荣大方向(2021-2025发展蓝图)以促进本州经济增长。沙巴进步繁荣大方向主要着重于农业、工业和旅游业。同时,也聚焦于发展人力资源和人民福祉以及基本网络和绿色永续发展。

5. Selaku Ketua Menteri, saya berharap pelaksanaan hala tuju Sabah Maju Jaya ini dan semua program di dalamnya dapat memberi hasil seperti yang kita inginkan, meningkatkan pertumbuhan ekonomi bukan sahaja kepada negeri tetapi juga rakyat keseluruhannya.
5.身为首长,我希望透过沙巴的进步繁荣为主要目标,以及将所有的计划项目都落实,让我们一齐看见成果,为了州和全民,将致力于促进本州经济增长。

6. Sebagai kerajaan yang prihatin dan sentiasa mendengar denyut nadi rakyat tanpa mengira bangsa dan keturunan, kita sentiasa mendengar keluh resah rakyat di seluruh pelusuk negeri. Saya memberi jaminan kepada masyarakat Cina bahawa kerajaan sentiasa mendengar permasalahan mereka dan tampil dengan penyelesaian yang memberi manfaat. Kerja keras dan komitmen mereka dalam memajukan bidang perniagaan perlu dicontohi oleh sesiapa juga yang berhasrat untuk menjadi usahawan.
6.作为不分种族背景,一视同仁关心民瘼与民声的政府,我们总是倾听全州各地人民的民意。我向华社保证,政府会一直聆听他们的问题,进而拟出可惠及各群体的解决方案。我们的辛勤和坚定的意志将成为所有欲创业者效仿的典范。

7.Sempena Perayaan Tahun Baharu Cina pada tahun ini, kita juga perlu sentiasa mengingati semua petugas barisan hadapan yang bertungkus lumus memerangi pandemic Covid-19 serta pasukan keselamatan dan kita akan terus mendoakan mereka dan ahli keluarganya.
7.在今年的华人农历新年,我们要铭记于心所有正在努力对抗新冠肺炎病毒的前线人员和安全部队以及我们也会继续为他们的家人祈祷。

8. Akhir kata, saya ingin mengucapkan selamat maju jaya pada tahun ini dan tahun-tahun mendatang. Marilah kita saling menghormati antara satu sama lain dan berusaha menuju kejayaan terutama dalam pelaksanaan Hala Tuju Sabah Maju Jaya di negeri ini.
8.最后,我希望所有人民不仅今年以及未来都能迈向更好的运程。让我们各族互相尊重及谅解,一起努力迈向成功之路,尤其是落实沙巴州更加进步繁荣的未来。

Selamat menyambut Tahun Baharu Cina Tahun 2021.
祝大家2021年华人农历新年快乐。

GONG XI FA CHAI
恭喜发财

Zahid Hamidi Sudah Buat Laporan Polis Kah?

Kelmarin pagi sekitar jam 12.49am ada seorang wanita menghantar mesej massenger.

Rasanya wanita tu mewakili laskar 1K kot. Kalau ada yang belum jelas, 1K itu adalah sejenis dedak. Hahaha.

Pertama-tama dia forward komen admin di satu page dalam bentuk print screen.

Dia mendakwa PPBM aka parti yang disokong oleh Azmin ditolak oleh rakyat kerana dibiaya oleh DAP.

Admin balas bukankah Presiden UMNO yang menandatangani surat menyokong Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dan PKR merupakan sekutu keras DAP.

Dia balas itu adalah fitnah Annuar Musa.

Kalau begitu kenapa kamu tidak membuat Laporan Polis. Dia kata sudah, UMNO telah membuat laporan Polis.

Admin jelaskan lagi. Sepatutnya pihak yang paling tepat membuat laporan Polis ialah diri Presiden UMNO, Zahid Hamidi itu sendiri. Malah bukan hanya membuat laporan Polis tetapi mendesak agar siasatan segera dijalankan. Kenapa itu tidak berlaku?

Terus dia ucapkan selamat malam. Hahaha.

Beberapa ketika sebelum ini kecoh bilamana surat rasmi yang ditandatangani oleh Presiden UMNO bagi tujuan menyokong Anwar sebagai Perdana Menteri, viral di media sosial. Namun ia dinafikan oleh laskar elite 1K (UMNO) sebagai fitnah. Tidak lama selepas itu penyokong PKR menyebarkan surat berkaitan bagi tujuan mempertahankan dakwaan Anwar yang mendakwa telah terima sokongan dari Ahli Ahli Parlimen UMNO termasuklah dari Presiden UMNO.

Admin harus mengakui UMNO agak cerdik memanfaatkan media sosial tapi kali ini mereka tersalah orang. Nampak tak sanggup berbunuhan sesama mereka lalu apa lagi anda yang mereka anggap sebagai musuh.

Sayangkan kerana parti sanggup berbunuhan sesama Melayu. Walhal di negara maju sana atau yang menyebabkan mereka maju ialah kerana bangsanya tidak kepartian akhirnya yang untung ialah mereka yang baru datang semalam.

Bantuan Sabah Prihatin Covid 19 2.0 Bermula

PAPAR: Kerajaan Negeri Sabah sudah membuat pembayaran sejumlah RM13,813,800 kepada 46,046 penerima Bantuan Tunai One-off RM300, setakat 7 Februari 2021.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Hj Noor, berkata kerajaan telah bersetuju untuk melaksanakan Bantuan Sabah Prihatin COVID-19 2.0 kepada penduduk Sabah yang terjejas akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di negeri ini.

“Bantuan ini melibatkan peruntukan sebanyak RM97,000,200 dengan 323,334 penerima di negeri ini. Pembayaran sudah bermula sejak 29 Januari lalu.

“Kerajaan Negeri Sabah memberi bantuan 2.0 ini atas rasa tanggungjawab dan keprihatinan kepada rakyat yang terjejas berikutan pelaksanaan PKP 2.0 akibat penularan pandemik COVID-19,” katanya di sini hari ini.

Ketua Menteri melakukan lawatan kerja ke daerah Papar hari ini, dengan antara pengisian program adalah penyampaian Bantuan Tunai ‘One-Off’ dan Bakul Makanan COVID-19 Kerajaan Negeri Sabah kepada peneroka kecil ladang getah bertempat di Semaian Kabang, Lembaga Industri Getah Sabah (LIGS), Kampung Kabang, Papar.

Hajiji berkata, kerajaan negeri sedia maklum bahawa pelaksanaan PKP 2.0, menyebabkan ramai rakyat yang terjejas termasuk tidak dapat meneruskan perniagaan kecil-kecilan selain hilang pekerjaan.

“Justeru, bagi yang tidak tersenarai sebagai penerima Bantuan Sabah Prihatin 1.0 tetapi turut terjejas akibat pandemik ini, mereka boleh mengemukakan rayuan (untuk menerima bantuan),” katanya.

Bagi yang tidak tersenarai menerima bantuan tunai one-off, rayuan boleh dikemukakan melalui Pejabat Daerah masing-masing atau menerusi kementerian atau agensi yang menguruskan bantuan berkenaan.

Bagi pemberian bakul makanan, beliau berkata sebanyak 7,547 bakul makanan sudah diagihkan setakat 7 Februari 2021.

Katanya, pelbagai bantuan yang diberikan kerajaan negeri ini adalah antara inisiatif dalam Hala Tuju Sabah Maju Jaya iaitu berkaitan kesejahteraan rakyat.

“Ini bagi memastikan semua rakyat tanpa mengira fahaman politik, agama dan bangsa, tetapi terjejas akibat COVID-19 dan pelaksanaan PKP dibantu oleh kerajaan,” katanya.

Yang turut hadir Timbalan Ketua Menteri yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri, Datuk Dr Jeffrey Kitingan; Menteri Tugas-Tugas Khas, Datuk Mohd Arifin Mohd Arif; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Sr Safar Untong dan Ahli Parlimen Kimanis, Datuk Mohamad Alamin.

TAMAT

AJK UMNO Yang Kolot dan Angkuh

Dia ni seorang AJK UMNO Bahagian Masjid Tanah, Melaka.

Tapi kamu tengok perbuatannya tu. Alahai.

Selepas berdekad UMNO menjadi sebuah parti yang paling tua di Malaysia namun menghairankan masih ada lagi pemimpin UMNO seperti ini tampak angkuh dan kolot. Sebagai orang Malaysia dan beragama Islam sikap ini amatlah memalukan.

Kalau pun tidak sanggup menerima pemberian berupa mask dari kerajaan Perikatan. Tapi janganlah dia buang, berikanlah Mask tu pada orang lain yang lebih memerlukan. Nampak sangat kufur nikmat.

Nampak sangat tidak reti
bersyukur. UMNO ini sebuah parti yang kalah pada pilihan raya umum yang lepas tetapi sama sama membentuk kerajaan bersama PPBM, PAS dan Parti Parti tempatan daripada Sabah dan Sarawak. Negeri Melaka itu sendiri mulanya diperintah oleh Menteri Besar dari Pakatan Harapan selepas UMNO di negeri itu mengalami kekalahan.

Kalau ada yang belum tahu hanya UMNO Semenanjung yang kalah sedangkan BN Sabah berjaya mengekalkan kemenangan dalam pilihanraya umum yang lepas. Adalah faktor yang menyebabkan kekalahan mereka tu, faktor sikap yang angkuh dan sombong, antara lain.

Tapi kenapa masih bersikap angkuh seperti ini?

Berani Kah UMNO Meninggalkan PPBM?

Sembang kari bolehlah.

Ketua Penerangan BN Selangor Isham mendakwa UMNO akan kehilangan sokongan daripada rakyat sekiranya meneruskan kerjasama bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam pilihan raya akan datang.

Alamak pemimpin UMNO daripada Selangor? Boleh pakaikah kenyataan seperti ini, Selangor tu kubo kuat Pakatan Harapan.

Melucukan, negeri yang dikuasai pembangkang berani mengeluarkan kenyataan seperti ini. Tidak logik langsung.

Habis itu kenapa UMNO memilih meluluskan belanjawan 2021 sedangkan undian pada waktu itu adalah peluang keemasan bagi UMNO membuktikan penolakan mereka terhadap kerajaan Perikatan Nasional sekaligus memaksa Parlimen dibubarkan. Tapi tidak berlaku, kenapa?

Tidak adalah tu Ahli Parlimen UMNO tidak akan berani meninggalkan Bersatu dan PAS. Percayalah.

Sebaliknya yang dilakukan oleh UMNO adalah bertentangan akan terus kekal dalam Perikatan Nasional tapi dalam yang sama memanfaatkan kedudukan sebagai kerajaan dengan membetulkan kesalahan mereka termasuklah berusaha menutup skandal rasuah yang menghantui pemimpin pemimpin UMNO. Selain sudah tentu menjadikan kerajaan Perikatan Nasional sebagai periuk nasi sebelum berhadapan dengan pilihan raya umum yang akan datang.

Justeru kalau ada yang perasan tentang tindak tanduk beberapa jentera UMNO. Kawan mereka dilantik dalam kerajaan tapi mereka pula hari-hari mengutuk kerajaan. Mereka tidak takut mengkritik sebab kawan mereka yang ada di dalam akan memberikan mereka projek atau kerja. Hahaha. Jangan mereka ingat kegiatan tidak bermoral seperti ini diluar pengetahuan masyarakat ya.

Begitu juga halnya kritikan pemimpin dan jentera UMNO keatas agensi kerajaan seperti keatas KWSP. Ia adalah hal yang memalukan ialah bayangkan sebuah parti yang paling tua hanya mampu mengkritik KWSP. Hingga totally lupa kesalahan besar yang mereka lakukan semasa menjadi kerajaan dek kesalahan itu juga UMNO diturunkan dari kekuasaan.

Mungkin ramai yang sudah tahu pasal surat sokongan Presiden UMNO Zahid Hamidi ke atas Anwar Ibrahim bagi menghentikan Tan Sri Muhyiddin Yassin dari jawatan Perdana Menteri Malaysia. Nampak tak, luarannya tampak ok ok saja tetapi di dalamnya busuk macam longkang yang terbiar.

Sebenarnya si Isham ni nampak dan sedar yang UMNO tidak lagi mendapat sokongan daripada majoriti rakyat Malaysia. Tapi sengaja membuat kenyataan provokasi seperti ini dengan harapan orang kampung akan mendapat gambaran UMNO masih kuat berbanding Bersatu.

Sama juga dengan Lokman Adam, mereka sedar apa yang mereka cakap. Sasaran mereka adalah juga orang orang kampung.

Sebelum ini Lokman Adam mendakwa kononnya Perikatan Nasional atau PPBM enggan berpisah dengan UMNO kerana takut kalah di pilihan raya umum yang akan datang. Begitu dakwaannya keatas perlaksanaan darurat, kononnya tujuan darurat dikuatkuasakan adalah supaya pemimpin-pemimpin UMNO yang berhadapan dengan tuduhan rasuah dapat disabitkan bersalah dengan mudah oleh Mahkamah.

Pada admin ia merupakan penghinaan ke atas sistem kehakiman Malaysia. Bila mana awal lagi cuba menggugat kepercayaan rakyat terhadap sistem kehakiman.

Yang membenarkan darurat dikuatkuasakan ialah Yang Di-pertuan Agong adakah itu bermaksud si Lokman berprasangka buruk pada Raja Raja Melayu kerana membenarkan Mahkamah beroperasi dalam tempoh darurat.

Okeylah jangan layan sangat provokasi seperti itu yakinlah UMNO tidak akan berani meninggalkan Perikatan Nasional atau PPBM dan PAS.

Masyarakat berpendidikan dan masyarakat yang berdikari tidak senang senang mempercayai alasan yang bertujuan menutup salah guna kuasa pemimpin pemimpin UMNO. Pada mereka UMNO ni masih bergelumang dengan salah laku justeru belum layak diberikan kepercayaan.

Seperkara yang perlu diketahui oleh rakyat ialah hanya kerajaan seperti Perikanan Nasional yang mampu memberikan kesejahteraan kepada kehidupan rakyat terutamanya dari sudut keamanan dan keadilan.

Seperti mana berita yang kita dapati hampir setiap hari, berkenaan kejayaan pihak keselamatan membenteras pengedaran dadah dan pelaku jenayah lain, ia pula tidak hanya membabitkan rakyat biasa tapi juga kakitangan awam malah anggota keselamatan itu sendiri.

Ini hanya boleh dilakukan bila parti yang memerintah tidak mencampuri kekuasaan agensi kerajaan.

Tidak seperti kerajaan-kerajaan sebelum ini dimana urusan dalaman agensi kerajaan dipengaruhi oleh kuasa eksekutif seorang Perdana Menteri dan pihak-pihak tertentu yang lain. Akhirnya siapa yang rugi rakyat juga yang rugi maka kedengaran lah suara-suara bodoh yang melenting kononnya tiada maknanya parti pemerintah bertukar sedangkan mereka tetap mengharungi birokrasi yang merugikan.

Rakyat negara-negara maju tidak mengenal istilah kepartian atau taksub pada parti politik. Mereka lebih mengutamakan kredibiliti seseorang selaku ketua atau pemimpin. Hasilnya seperti yang mereka kecapi tinggal dalam negara maju.

Hanya rakyat kelas bawahan yang beriya-iya memberatkan parti mereka walaupun mereka tahu kepimpinannya telah terlibat dalam salah laku wang rakyat.