Syed Saddiq Tidak Tahu Cerita Vaksinasi Sabah Lebih Baik Diam 👎

Berkenaan kritikan mengada ngada Si Syed Saddiq berhubung progres vaksinasi di negeri Sabah.

Menurutnya Sabah ketinggalan berbanding negeri negeri yang lain. Padanya ada tiga perkara yang menyebabkannya. Kononnya!

  1. Kononnya pendaftaran yang rendah.
  2. Kononnya kadar pemberian vaksin yang juga rendah.
  3. Kononnya kadar penggunaan ICU melebih kapasiti (ini tidak perlu admin ulas sebab ia adalah fakta yang tidak jelas)

Yang si Syed tidak tahu ialah hakikatnya vaksin dalam jumlah yang banyak hanya mula di hantar ke Sabah pada bulan Julai tahun ini menyebabkan Sabah agak lambat ketika menjalankan program vaksinasi.

Tidak dinafikan ramai orang Sabah yang suka mendaftar secara manual berbanding menggunakan aplikasi atas talian. Gangguan atau liputan Internet yang tidak menyeluruh di tambah aplikasi My Sejahtera yang kadang bermasalah juga telah merencatkan progres pendaftaran.

Seperti yang dicadangkan oleh si Syed, cucuk dulu baru daftar. Realitinya hanya si Syed yang tidak tahu, Sabah telah melaksanakan Walk In Inoculation lebih awal berbanding banyak negeri negeri ketika itu. Tinggal saja kelancarannya terganggu akibat bekalan vaksin yang tidak mencukupi. Sebenarnya Jabatan Kesihatan Negeri Sabah berkeupayaan menyuntik sehingga 62,000 dos sehari sedangkan bekalan vaksin yang ada pada ketika itu hanya 20,000 dos vaksin.

Bekalan yang tidak mencukupi satu hal, hal lain ada kalanya jadual penghantaran vaksin tidak menentu menyebabkan banyak pusat PPV terpaksa ditutup. Ini juga menganggu program yang telah di rancang.

Perlu si Syed tahu bekalan vaksin berada dibawah kelolaan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Mosti.

Jadi jangan syok sendiri ahh Syed. Macam saja tidak pernah berjawatan Menteri Persekutuan. Kau dulu berjawatan Menteri Belia Malaysia, apa yang belia Sabah dan Sarawak dapat?

Kenapa Sarawak mendahului jumlah vaksinasi berbanding Sabah ini disebabkan mereka mendapat bekalan vaksin yang mencukupi lebih awal kerana di jangka Sarawak akan mengadakan pilihan raya negeri dalam tempoh yang terdekat. Pun begitu banyak negeri, contohnya Sarawak sendiri walaupun tahap vaksinasi sudah tinggi berbanding Sabah tapi kelmarin mencatatkan kes jangkitan Covid 19 lebih banyak berbanding Sabah, Varian Delta lagi. Ini menunjukkan ia bukan soal jumlah yang telah di vaksin tetapi ada kalanya kerana sikap segelintir masyarakat itu sendiri.

Faktor Covid 19 yang sukar dijangka. Ada waktunya pendemik kelihatan sudah reda tapi tiba tiba muncul sebagai gelombang ke dua dan seterusnya. Hal ini berlaku di banyak negara seperti United Kingdom, China dan serangan terbaru di California, Amerika.

Ini link luar negara yang admin maksudkan. https://www.msn.com/en-my/news/us/virus-pushes-some-california-hospitals-near-icu-capacity/

Perlu kita semua maklum, Sabah adalah negeri yang paling ramai warga asing atau PATI. Mereka ini juga di kira sebagai golongan masyarakat yang perlu di vaksin. Tapi ingat bukan mudah untuk mencapai mereka, tidak kurang juga yang takut tampil untuk mendapatkan suntikan. Ini juga faktor mempengaruhi peratusan yang telah di vaksin.

Si Syed ni salah satu contoh pemimpin pembangkang yang hanya pandai bercakap dan kuat berpolitik serta hanya sibuk menjatuhkan kerajaan, seperti yang dilakukan pada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin. Daripada membantu kerajaan menyelesaikan pendemik Covid 19. Justeru tanya pada diri sendiri Syed selaku wakil rakyat dan pernah berjawatan Menteri. Memalukan!

Jangan buat buat lupa bila ada yang bercakap soal gelombang dan peningkatan kes jangkitan Covid 19 dari konteks
Sabah. Maka yang perlu dipersalahkan ialah kerajaan atau kepimpinan Warisan yang diketuai Shafie, mereka sanggup mengadakan pilihan raya negeri 2020 banding menyerahkan jawatan secara terhormat seperti Menteri Besar Perak bila tidak lagi mendapat sokongan dari para Adun.

24,599 Kes Harian Positif Covid 19 Tertinggi Setakat Ini 👎

Nah apa cerita ini kenapa kes jangkitan Covid 19 meningkat dari sehari ke sehari atau sejak Perdana Menteri bertukar tangan ni.

Hari ini Malaysia mencatatkan 24,599 kes jangkitan positif Covid-19 iaitu rekod tertinggi sejak Covid 19 menyerang Malaysia.

Jadi dakwaan sebelum ini kononnya kerajaan Perikatan Nasional yang diketuai Perdana Menteri Muhyiddin gagal mengurus penularan Covid 19 hanyalah fitnah semata mata lah ya.

Walaupun pihak kerajaan pada waktu telah menjelaskan faktor yang menyebabkan peningkatan kes. Tapi bongok bongok politik terus mengeluarkan kenyataan yang bertentangan walhal mereka juga dari pihak pemerintah. Seperti contoh Ketua Pemuda UMNO Malaysia, sanggup menyediakan perkhidmatan guaman pada penerima kompaun atas kesalahan melanggar SOP.

Walhal tujuan kompaun adalah untuk mendidik masyarakat degil biar menerima didikan sivik dan tidak mengulanginya.

Pada para bongok politik, boleh tak kamu berikan alasan yang munasabah, alasan yang rakyat Malaysia tidak pernah dengar dari pemerintahan sebelum ini?

Itulah jangan buat kerja yang akhirnya menyusahkannya diri sendiri. Sekarang siapa yang rugi dan siapa yang bakal untung? dah macam keluarga 69 tunggang langgang.

Hakikatnya pertambahan kes Covid 19 sangat berkait dengan disiplin setiap masyarakat, bagaimana mereka mematuhi SOP yang telah ditentukan oleh kerajaan. Bukannya diletakkan di bahu kerajaan semata mata.

Adapun suara suara sumbang yang dilaungkan oleh laskar pembangkang itu hanyalah tuduhan yang mengada ngada, hakikatnya mereka sendiri tidak tahu atau tidak faham dengan apa yang mereka tulis di medsos, setakat membangkang apa pun yang tidak memihak parti yang mereka sokong. Loser!

Kalau di Sabah penularan Covid 19 sinonim dengan kepimpinan Warisan yang degil hingga ada diantara mereka yang tidak percaya pada kewujudan Covid 19, kusung kubid katanya.



SHAH ALAM – Jumlah kumulatif kes positif Covid-19 di Malaysia terus meningkat kepada 1,640,843 selepas 24,599 kes baharu dilaporkan pada Khamis.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, daripada jumlah itu, Selangor kekal merekodkan jumlah kes harian tertinggi iaitu 6,936.

“Diikuti Negeri Sabah (3,487), Johor (2,785), Pulau Pinang (2,078) dan Sarawak (2,024),” katanya menerusi catatan di Facebooknya pada Khamis.

Pada Rabu, sebanyak 22,642 kes positif Covid-19 dilaporkan menjadikan jumlah keseluruhannya 1,616,244 kes.

Dr Noor Hisham berkata, Selangor melaporkan 6,325 kes diikuti Sabah (3,224), Kedah (2,279), Johor (1,832), Sarawak (1,667)Pulau Pinang (1,427), Kelantan (1,424) dan Perak (1,390).

Suap Bloomberg Untuk Siar 1MDB

Pengurusan 1MDB sengaja menyuap sejumlah wang pada Bloomberg. Supaya perniagaan olok olok 1MDB terpampang dalam rancangan yang disiarkan.

Macam macam hal yang dilakukan oleh 1MDB bagi tujuan mengelirukan rakyat Malaysia. Sampai hati mangkuk ni.

Sebab itu adalah lebih baik Najib berehat dan bertaubat daripada terus terusan mengelirukan rakyat demi hasrat untuk kekal sebagai pemimpin. Jaga cucu lagi baik.

Najib Najib udara yang kau hirup pun akan dipertanggungjawabkan, apa lagi kesalahanmu dalam skandal 1MDB.

Ingat Najib dalam politik, mencari dana untuk parti dan pengikut bukannya satu kesalahan. Tapi kalau sudah kantoi kenalah cepat cepat mencari jalan keluar. Dulu kau diminta melepaskann jawatan Perdana Menteri tapi kau degil.


KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini, hari ini, diberitahu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) membayar agensi berita antarabangsa, Bloomberg bagi menaikkan portfolio pelaburannya.

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1MDB Mohd Hazem Abd Rahman, 49, dalam keterangannya berkata, beliau memaklumkan kepada Pengerusi 1MBD bahawa persepsi Bridge Global Absolute Return Fund (BGARF) akan bertambah baik sekiranya ia disenaraikan dalam Bloomberg.

Saksi ke-10 pendakwaan itu memberi keterangan pada perbicaraan Datuk Seri Najib Razak dalam perbicaraan rasuah dan pengubahan wang haram yang dihadapi bekas Perdana Menteri itu.

Menjawab soalan peguam Tania Scivetti yang mewakili Najib bahawa adalah penting untuk BGARF disenaraikan di dalam Bloomberg kerana ia adalah nama yang besar, Mohd Hazem menjawab: “Ya”.

Scivetti: Bloomberg tidak membuat verifikasi mengenai maklumat yang disenaraikan oleh syarikat.

“Syarikat hanya perlu membayar untuk disenaraikan?

Mohd Hazem: Saya tidak tahu, saya tidak boleh menjawab untuk Bloomberg.

Terdahulu, sebaik prosiding bermula pada jam 9.30 pagi, Najib dilihat tidak hadir pada prosiding perbicaraan itu kerana dipanggil ke Istana Negara.

Peguam Rahmat Hazlan yang mewakili Najib memaklumkan mahkamah anak guamnya dipanggil ke istana bagi mengesahkan sokongannya kepada Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri.

Rahmat berkata, Najib bersama 114 Ahli Parlimen dipanggil ke Istana Negara untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong.

“Bagaimanapun, tidak diketahui masa spesifik untuk Najib akan dipanggil menghadap Yang di-Pertuan Agong.

“Najib dijangka beredar dari Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL) menuju ke istana pada jam 10.30 pagi,” katanya.

Mendengar perkara itu, Hakim Collin Lawrence Sequerah berkata Najib seharusnya menghadirkan diri ke mahkamah terlebih dahulu.

“Yang di-Pertuan Agong memanggil semua Ahli Parlimen untuk menghadap dan beliau sememangnya perlu berada di sana, namun, laporan media menyatakan ia akan dilakukan secara berperingkat.

“Anak guam anda perlu memaklumkan kepada mahkamah jam berapa beliau perlu berada di istana kerana kes ini akan diteruskan,” katanya sebelum menangguhkan perbicaraan selama 10 minit.

Sebaik mahkamah mula bersidang, Rahmat memaklumkan pihaknya tidak dapat memaklumkan waktu spesifik untuk Najib bertemu dengan Yang di-Pertuan Agong.

Sequerah berkata, perbicaraan itu akan diteruskan dan meminta peguam untuk memaklumkan mengenai pertemuan Najib dengan Agong.

“Kita semua mempunyai tugas yang perlu dijalankan. Sekiranya dipanggil menghadap Agong, beliau harus menghadirkan diri, namun, beliau tidak perlu berada di sana seharian,” katanya.

Mahkamah kemudian memaklumkan perbicaraan kes akan disambung pada jam 2.30 petang.

Bagaimanapun, kes bersidang semula kira-kira jam 1 tengah hari sebaik Najib selesai menghadap Yang di-Pertuan Agong.

Najib, 68, berdepan empat pertuduhan menggunakan kedudukannya bagi mendapatkan rasuah berjumlah RM2.3 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama.

Perbicaraan kes bersambung Isnin ini.

© New Straits Times Press (M) Bhd

Wakil Rakyat Merotai Berhenti Bagi Cadangan Bodoh 👎

Sebenarnya admin sudah sampai ke tahap muak mengambil kira kenyataan mengada-ngada dari spesis yang mereka sendiri tidak faham dengan apa yang mereka suarakan. Selain apa yang mereka suarakan itu bertentangan dengan kenyataan mereka sebelum ini. Dan terlalu sibuk di negara orang, apa hal. Ada agenda yang akan membahayakan kedudukan rakyat Sabah kah?

Admin katakan di negara orang sebab salah seorang dari peserta perhimpunan “kerajaan gagal” versi Warisan itu telah kantoi rupanya pemegang pasport Indonesia. Menghairankan yang dia sibuk mencampuri hal negara orang apa hal, bukan dia tidak tahu Malaysia memiliki pentadbiran yang terbaik selepas Singapore.

Itu wakil rakyat dari Merotai tu bukan kali pertama membuat cadangan yang bertentangan dengan kenyataannya. Tapi juga bertentangan dengan tuntutan belaci Warisan yang sebelum ini cuba berlagak hero di tengah tengah masyarakat Tawau khususnya, Sabah amnya. Alahai!

Apa mangkuk dari Merotai itu cadangkan ;- PKP dilaksanakan sepenuhnya seperti PKP 1?

Dia nak penyokong Warisan di Tawau atau Merotai khususnya bunuh diri kerana tidak lagi mampu membayar ansuran bulanan kah. Kerana semasa PKPD dikuatkuasakan di beberapa kawasan di daerah Tawau telah berlaku siri tunjuk perasaan yang dipercayai dilakukan oleh penyokog atau jentera Warisan. Namun mendapat kecaman dari masyarakat Sabah sebagai golongan yang mementingkan diri dan tidak reti diuntung.

Tertulis di plycard mereka soal gaji, ansuran bulanan dan lain lain yang tergugat angkara kononnya PKPD. Pokoknya ketika itu mereka sedang nazak ekonomi dan hanya mereka yang terkesan. Masyarakat di daerah lain yang turut dikenakan PKPD tidak terjejas. Special betul puak Warisan ni.

Tapi boleh pula Wakil Rakyat Merotai mencadangkan supaya lockdown dilaksanakan secara total. Nampak benar miskin pujian dan mengada-ngada.

Begitulah kesimpulan susulan polemik yang cuba disebarkan oleh golongan yang entah apa apa tu.

Jadi Sarifudin selaku wakil rakyat Merotai, elok berhenti dari membagi cadangan bodoh dan remeh tidak ada maknanya pun. Sedangkan semasa kau berjawatan pembantu Menteri pun kau tidak tahu ada dikalangan Ahli Parlimen Warisan yang dilantik sebagai Pengerusi dalam agensi GLC tertentu. Walhal itu bertentangan dengan propaganda/manifesto Warisan yang tidak akan melantik mereka dalam GLC.

Betul kenyataan yang tersebar sebelum ini, Si Sarifudin tu spesis orang yang tidak boleh dipegang pada janjinya.

Oh ya untuk tidak menimbulkan fitnah cuba teliti baik baik foto yang menjadi cover artikel ini.

Tidak ada yang boleh menafikan budi pekerti dan sikap merendah diri orang Tawau. Tapi lain macam dengan puak Warisan ni. Macam manusia manusia yang baru keluar dari gua. 🤭

Mahkamah Dijadikan Gelanggang Tegakkan Benang Basah – Sultan Perak

IPOH: Keadaan masa kini memperlihatkan ramai pihak menjadikan mahkamah sebagai gelanggang untuk menegakkan benang basah dengan menggunakan pelbagai hujah menafikan perbuatan jenayah mereka.

Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah, kerana menjadikan Islam hanya sebagai pakaian luaran, mereka tergamak terus berbohong walaupun telah melafazkan sumpah dengan nama Allah untuk bercakap benar ketika bersoal jawab di kandang saksi.

Titah baginda, mereka juga bersedia membayar yuran guaman tinggi hasil dariada wang yang diperoleh melalui sumber jenayah atau perlakuan dosa.

“Perbuatan menipu, mencuri, menyeludup, pecah amanah, rasuah dan lari daripada membayar cukai turut memberikan implikasi terhadap individu lain serta rakyat sesebuah negara.

“Malangnya ketika ini, oleh sebab Islam lebih dijadikan pakaian luaran, ramai insan tidak berasa takut melakukan dosa dan tidak berasa gentar menghadapi seksa kubur dan azab neraka.

“Hinggakan insan yang telah melakukan pelbagai jenayah dan dosa, memilih menjadikan mahkamah gelanggang untuk menegakkan benang basah, tergamak terus berbohong walaupun telah melafazkan sumpah dengan nama Allah untuk bercakap benar ketika bersoal jawab di kandang saksi.

“Sering terjadi ketika dihadapkan ke muka pengadilan, insan yang telah melakukan dosa, mencari pelbagai alasan dan menggunakan pelbagai hujah mahu menafikan perbuatan mereka yang telah melakukan dosa,” titah baginda.

Baginda bertitah demikian pada Majlis Pengurniaan Watikah Pelantikan Hakim-Hakim Syariah Negeri Perak dan Anggota Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk) di Kompleks Islam Darul Ridzuan, di sini hari ini.

Sultan Nazrin bertitah, perbuatan jenayah tidak dapat dikurangkan melalui penambahan pegawai penguat kuasa, mahkamah dan penjara.

Titah baginda, jenayah lebih berkesan ditangani melalui pendekatan menyemaikan nilai-nilai Islam secara berkesan sehingga meresap dan benar-benar dihayati dalam jiwa setiap insan.

“Menerusi penghayatan nilai Islam, insan menyedari bahawa pada setiap masa malaikat Raqib dan Atid yang juga disebut Kiraman-Katibin ditugaskan untuk mencatat setiap perbuatan insan.

“Setiap insan yang melakukan dosa boleh menipu hakim, mahkamah, peguam, masyarakat dan orang ramai tetapi mereka tidak boleh menipu dirinya dan tidak boleh menipu Allah,” titah baginda.

Sultan Nazrin bertitah, baginda memperkenankan pelantikan Hakim-hakim Syariah Mahkamah Utama, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi Negeri Perak berpandukan Enakmen Mahkamah Syariah (Perak) 2018.

Titah baginda, mengambil iktibar daripada pelbagai sumber akan peranan penting golongan remaja mencipta sejarah, baginda memperkenankan buat pertama kalinya melantik dua orang mewakili belia iaitu seorang lelaki dan seorang wanita sebagai anggota MAIPk.

“Dengan pelantikan seorang lagi anggota wanita, MAIPk kini memiliki tiga orang anggota wanita,” titah baginda. – UTUSAN ONLINE


Rasanya rakyat tahu pihak mana yang dimaksudkan oleh Sultan Perak itu.

Pihak dimana ramai di kalangan pemimpinnya yang dihadapkan ke mahkamah kerana terlibat dengan dakwaan terlalu tamak. Tidak kiralah apa parti itu dari Semenanjung atau saja Sabah dan Sarawak.

Dalam politik bagaimana untuk menolong pengikut atau rakyat jika satu satu pemimpin itu tidak berkemampuan, ini rakyat faham. Tinggal lagi jangan keterlaluan hingga orang luar atau negara luar terpaksa dilibatkan.

KM Hajiji Hadiri Taklimat Keselamatan Pada Wakil Wakil Rakyat

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor hari ini menghadiri Program Taklimat Keselamatan kepada Wakil Rakyat Negeri Sabah (Program Vaksinasi Kebangsaan) di Sabah International Convention Centre (SICC), Kota Kinabalu.


Dalam ucapannya, Hajiji menggesa Wakil Rakyat agar mengetahui isu-isu berkaitan keselamatan, selain isu ekonomi, pembangunan, pendidikan dan lain-lain.

“Sebagai pemimpin di kawasan masing-masing, kita perlu tahu hal ehwal keselamatan di kawasan kita dan juga hal ehwal keselamatan di negeri kita.”

“Supaya kita sentiasa “alert” akan wujudnya ancaman keselamatan (security threat) dan ancaman wabak penyakit di dalam negeri kita”, tegasnya.


Beliau yakin Wakil-Wakil Rakyat yang menghadiri program taklimat itu telah mendapat “first hand information” berkaitan isu-isu keselamatan di Sabah daripada Pesurujaya Polis Sabah dan Pengarah Kesihatan Negeri.


“Kerana di bahu merekalah terletak tanggungjawab besar dalam memastikan keselamatan dan kesihatan rakyat sentiasa terpelihara”, katanya.


“Kita perlu sentiasa berjaga-jaga untuk mengekalkan ketenteraman, keamanan dan kemakmuran negeri Sabah tercinta.


“Disamping berjaga-jaga dengan wabak penyakit yang melanda. Vaksin yang diperlukan sudah tiba di Sabah. InsyaaAllah, kita akan edarkan ke seluruh negeri untuk proses vaksinasi frontliners dan setiap rakyat”, tambah Hajiji.


Turut hadir ialah Timbalan Ketua Menteri / Menteri Pembangunan Perindustrian Negeri, Datuk Dr. Joachim Gunsalam, Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah, Datuk Haji Kadzim Haji M. Yahya, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Panglima Haji Sr Haji Safar Untong, Setiausaha Persekutuan Sabah, Dato Dr.Zulkapli bin Mohamed dan jemaah menteri negeri.

Dua Ahli Parlimen PKR Sarawak Keluar Menyokong Kerajaan Perikatan Nasional

Perkembangan yang menarik dan menguntungkan kerajaan Perikatan Nasional secara umumnya. Walaupun ada satu parti dalam gabungan ini yang tidak berpuas hati, sudah tentu.

Itulah, nampaknya perbuatan mereka yang suka mengada-ngada supaya sentiasa dipandang abang besar telah berjaya menyampahkan pemimpin pemimpin dari Sabah dan Sarawak.

Kalau mereka kata pemimpin ini busuk. Maka sebusuk busuk pemimpin dari Sabah dan Sarawak tidak akan keluar semata-mata untuk menyokong UMNO. Jadi cukup cukuplah membuat provokasi tu, perkukuhkan saja Perikatan Nasional. Ingat parti apapun yang bertanding seandainya Sabah dan Sarawak tidak memihak mereka maka mustahil parti itu membentuk kerajaan Persekutuan.

Bahawa perkembangan yang dimaksudkan ialah dua ahli Parlimen dari parti PKR iaitu Ahli Parlimen Julau, Larry Eng Wei Shien dan Ahli Parlimen Tebrau, Steven Choong Shiau Yoon telah bertindak meninggalkan parti PKR dan menyatakan sokongan mereka terhadap kerajaan Perikatan Nasional.

Alhamdulillah seperti yang dinyatakan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa sokongan ini sudah tentu akan mengukuhkan lagi Kerajaan Perikatan Nasional dalam usaha dan merancang untuk mengurus Pendemik Covid-19 serta memangkin kebangkitan semula ekonomi negara.

Dua tiga hari lepas politik Sabah juga bergegar bila mana Adun Sebatik yang mewakili Parti Warisan bertindak keluar parti dan menyokong kerajaan Perikatan Nasional. Bukan kaling-kaling selepas ini ada dua atau tiga yang menyusul, menyokong kerajaan Perikatan Nasional.

Untuk apa menjadi Wakil Rakyat kalau kepercayaan yang diberikan oleh rakyat atau pengundi tidak mendatangkan kebaikan kepada mereka. Hakikatnya rakyat yang mengundi mereka pada waktu itu berharap sekiranya calon yang mereka undi menjadi kerajaan.

Sebagai rakyat sedarlah, kita sudah berada di tahun 2021. Tirulah bagaimana rakyat negara maju berpolitik mereka tidak kepartian yang mereka nilai ialah kesungguhan wakil rakyat mereka didalam membela penyokongnya. Sebab itulah mereka menjadi rakyat negara maju. Lalu kamu tengok pula kumpulan masyarakat yang sehingga hari ini kepartian tidak kah mereka hanya mampu meratapi sejarah yang sudah berlalu. Sehingga hayat mereka mati dalam perjuangan tetapi kaduk naik junjung yang bersenang-lenang.

Adun Sebatik Keluar Warisan Sertai Kerajaan GRS

Alamak pastikan yang membaca entry kali ini bukannya totok Warisan. Tidak kiralah apa dia pemimpin atau jentera parti. Bukan apa nanti pengsan paling tidak akan meroyan.

Sistem pemerintahan Kerajaan Perikatan Nasional di peringkat Persekutuan dan kerajaan di peringkat negeri Sabah yang memperkasakan agensi kerajaan nampaknya serba sedikit telah menarik perhatian rakyat untuk menyokong kerajaan. Atau kalau dalam bahasa politik menyokong GRS yang terdiri daripada PPBM, UMNO dan beberapa parti parti tempatan Sabah.

Dimaklumkan secara rasminya wakil rakyat DUN N.73 Sebatik, Hassan A Ghani Pg Amir telah mengambil keputusan keluar daripada parti Warisan serta-merta dan mengambil pendirian berdiri sebagai Adun Bebas yang menyokong kerajaan Gabungan Rakyat Sabah GRS. Sekaligus menyokong penuh kepimpinan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Panglima Hajiji Haji Noor serta Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri Malaysia.

Ini susulan rasa dukacitanya terhadap kepimpinan Parti Warisan yang dilihat masih bermain politik dan tidak mengutamakan kepentingan atau kesejahteraan rakyat yang terbeban dengan pendemik Covid-19.

Hal yang mereka lakukan antaranya tindakan menolak belanjawan Persekutuan 2021 di Parlimen, ini jelas membelakangkan kepentingan rakyat khususnya usaha bagi menangani Covid-19.

Begitu juga dengan tindakan kepimpinan Parti Warisan yang masih bersama Pakatan Harapan untuk menggugat kestabilan kerajaan dengan cubaan menukar kepimpinan Perdana Menteri.

Terakhir kepimpinan Warisan gagal mengusahakan sebarang inisiatif untuk membantu rakyat yang terbeban dengan kesan Covid-19 yang berlaku dihampir semua kawasan.

Artikel yang bakal meroyankan ini diakhiri dengan ucapan ribuan tahniah dan selamat datang ke Kerajaan GRS. 😅

Jarum Suntik Ada Koding Warna

Semalamkan kecoh, ada pihak yang sengaja menimbulkan kegusaran di kalangan rakyat Malaysia berhubung suntikan vaksin Covid-19.

Kononnya vaksin Covid-19 yang disuntik pada bahu Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin bukannya vaksin sebenar.

Ini kerana berdasarkan mata dan bukan pengetahuan mereka. Mula-mula picagari yang kelihatan berwarna biru tetapi saat disuntik bertukar menjadi warna merah. Bikin kesian lah laskar pembangkang ni. Hahaha!

Kamu ingat macam jarum Mat Pit kah. 😅

Kalau bodoh tu janganlah tunjukkan sangat memalukan ibu yang mengandung saja.

Hakikatnya jarum suntik ada koding warna berdasarkan fungsi tersendiri yang direka khas.

Biru (lebih besar) – Digunakan untuk menyedut vaksin dari botol.

Pink (lebih kecik dan pendek) untuk dicucukkan ke otot supaya kurang sakit.

Picagari tak tukar, tukar jenis jarum saja.

Sedut vaksin dari botol guna jarum biru. Lepas itu jarum biru dibuang ditukar dengan jarum merah.

Barulah disuntik pada Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin.

KM Sabah Mengalu-alukan Ketibaan Vaksin Covid-19

Kenyataan Media Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Hj Noor berkaitan vaksin COVID-19 dalam temuramah di Kota Belud hari ini

1.Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Hj Noor mengalu-alukan ketibaan kumpulan pertama bekalan vaksin COVID-19 jenis Pfizer-BioNTech di Malaysia sebagai tanda yang amat penting dalam usaha membendung penularan pandemik COVID-19.

2. Beliau berharap Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan ini akan dapat dilaksanakan dengan teratur bagi memastikan kejayaannya.

3. Ketua Menteri sendiri akan menyambut ketibaan vaksin Covid-19 untuk negeri Sabah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) pada 25 Februari ini.

TAMAT