Bantuan BUDI RM2,000 One-off Pelajar Masuk IPT

Kepada anak-anak Sabah lanjut pelajaran ke IPT pada tahun ini

KOTA KINABALU : Anak-anak Sabah yang akan melanjutkan pelajaran ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT) tahun ini akan menerima Bantuan Tunai Pendaftaran IPT (BUDI) sebanyak RM2,000 secara one-off.

Menteri Tugas-Tugas Khas, Datuk Arifin Arif berkata, bantuan BUDI yang bakal dilancarkan pada Mac tahun ini, terbuka kepada mereka yang melanjutkan pelajaran ke IPT awam atau swasta tahun 2021 untuk kemasukan kali pertama IPT di seluruh Malaysia.

Jelasnya, pemohon hendaklah merupakan warganegara Malaysia yang berasal dari Sabah, berumur tidak lebih 25 tahun dan yang melanjutkan pelajaran di peringkat Sarjana Muda sahaja.

Tambah Arifin, ibubapa pemohon atau penjaga merupakan dalam golongan B40 dan M40 dengan pendapatan RM5,000 dan ke bawah.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam satu sidang media di ibu negeri selepas mempengerusikan mesyuarat di pejabatnya, dekat sini.

Dalam perkembangan sama, Arifin memberitahu, bagi pelajar yang telah mendapat tajaan Biasiswa Kerajaan Negeri atau mana-mana institusi lain tidak layak mendapat bantuan BUDI.

“Bagi pemohon yang melanjutkan pengajian ke IPTS, IPT tersebut hendaklah yang diiktiraf oleh kerajaan.

“Selain itu, pemohon bantuan BUDI hendaklah mendapatkan pengesahan kemasukan (telah mendaftar) di IPT masing-masing, ” katanya dalam sidang media.

Tarikh tutup permohonan bantuan BUDI ialah pada 30 Oktober 2021. Utusan Borneo

UEL Bantu Sekolah Persendirian Semporna

Ini lagi satu catatan terkini pasal kedaifan di daerah Semporna yang menjadi kubo kuat Warisan ni.

Kalau sebelum ini ada yang mempersoalkan bantuan Ustaz Ebit Liew terhadap sekumpulan kecil etnik Bajau Laut sebenarnya tidak semua Bajau Laut, kebanyakannya mereka dipanggil orang Samboangan. Entah atas sebab apa bantuan keatas mereka dipertikaikan. Iyalah bikin pelik, mustahil pula si kumpulan yang hebat merendahkan kumpulan yang sengaja mereka pinggirkan. Hebat kah tu atau mungkin perasaan mereka saja yang hebat, bila sebenarnya bergantung pada orang luar untuk hebat. Tapi bila berada di dalam bukan main berlagak lagi. Hahahah.

Bantuan kali ini sikit pun tidak melibatkan Bajau Laut. Tapi tetap saja mendedahkan reputasi buruk kepimpinan daerah yang berkuasa sejak begitu lama. So ramai yang mahu tahu adakah bantuan ini juga akan mendapat kritikan dari kumpulan sama sebelum ini.

Semalam di Semporna dapat berita sebuah sekolah bimbingan Az Zahrah Semporna 300 pelajar susah yang ditubuhkan oleh NGO telah ditutup sebab tiada kemampuan untuk tanggung sewa bangunan sekolah dan air elektrik. Tahniah NGO di Sabah yang hebat-hebat. Kagum usaha mereka. Berjuang berkorban siang malam. Ada 7 ustazah sukarelawan mengajar mereka secara percuma.

Saya singgah sana sekejap. Sedih tengok ramai anak orang susah. Saya akan bayarkan sewa bulanan dan bayar air elektrik. Bersorak anak-anak dan mak ayah bila tahu. Menangis rasa bersama orang susah. Semua melambai ucap terima kasih.

Ada anak ini mesej saya cakap betapa happy mereka sekolah mereka akan dibuka nanti lepas pkp.

Kerajaan Negeri, Polis dan Esscom Tidak Pernah Larang UEL Masuk Ke Pulau Pulau Semporna

Dalam artikel sebelum ini, awal awal lagi admin telah menegaskan bahawa kerajaan negeri Sabah amat mengalu-alukan kehadiran NGO NGO yang bertujuan untuk menabur bakti di kawasan yang mereka fikirkan sesuai, kerana siapa tahu yang akan menerima bantuan itu kelak adalah dari kalangan mereka yang benar benar memerlukan seperti yang berlaku di Lahad Datu, Kunak dan terbaru kepulauan di daerah Semporna.

Juga admin mengingatkan agar kerja berkebajikan seperti berkenaan tidak perlulah dipolitikkan oleh mana mana pihak khususnya pembangkang yang pasti akan cuba menggambarkan seolah olah kerajaan negeri Sabah (Gabungan Rakyat Sabah) tidak prihatin, walhal kalau dikira apalah sangat bantuan seperti itu berbanding apa yang telah diberikan oleh wakil wakil rakyat daripada Perikatan Nasional, tidak terkira sebenarnya.

Tapi itulah namanya pembangkang yang terdesak akan sanggup melakukan apa sahaja supaya kerajaan negeri jelek di mata rakyat Sabah. Bikin kesian.

Seharusnya pembangkang Warisan mengambil sikap terbuka dan profesional yang penting perkara itu nanti mendatangkan kebaikan kepada rakyat tanpa mengira fahaman politik.

Malangnya awal awal lagi jentera Warisan dan Setiausaha Agung Warisan telah mencipta polemik. Sejurus Ustaz Ebit Liew hadir di Kampung Bangigod dan Labian, Lahad Datu yang menjadi jajahan parti Warisan.

Ada beberapa bantuan yang telah diberikan disana seperti Tab, Tangki Air dan kemudahan Broadband.

Selepas itu Ustaz Ebit Liew meneruskan perjalanannya ke daerah Kunak disana beliau juga menghulurkan bantuan berupaya Tab kepada beberapa murid yang memerlukan. Untuk makluman daerah Kunak juga berada dibawah kekuasaan parti Warisan.

Ironinya spekulasi tidak menjadi yang dicetuskan oleh Warisan tidak berakhir di Lahad Datu dan Kunak tapi berpanjangan hingga ke Semporna.

Di sini Ustaz Ebit Liew telah menghulurkan beberapa bantuan namun yang paling panas bilamana beliau berjaya mengislamkan sekumpulan Bajau Laut yang bermastautin disekitar Pulau Tatagan dan lima lagi kampung yang berada disekitar Pulau Bum Bum.

Ada lebih kurang 500 komuniti Bajau Laut telah menzahirkan Syahadah di hadapan Ustaz Ebit lew.

Bukan hanya berjaya mengislamkan mereka tetapi Ustaz Ebit Liew juga telah berjanji akan mendirikan pondok yang akan digunakan untuk membimbing mereka.

Untuk makluman Presiden Parti Warisan Shafie pernah memegang jawatanMenteri KKLW hingga ke jawatan Ketua Menteri Sabah. Tetapi senario kemanusiaan dan kemiskinan seperti ini masih berlaku. Kamu fikirlah sendiri.

Tapi masih berhajat ingin menduduki jawatan Perdana Menteri Malaysia. Macam mana tu.

Hari ini Ustaz Ebit Liew telah mengeluarkan satu kenyataan yang agak menyedihkan, sebenarnya. Bahawa beliau tidak lagi dapat meneruskan misi bantuan ke Pulau Pulau yang ada disekitar daerah Semporna sekaligus membatalkan pembinaan prasarana yang beliau telah janjikan. Selain terpaksa menarik balik peluang pekerjaan yang akan diisi oleh tenaga pengajar kelak.

Rentetan itu begitu banyak tuduhan yang tidak berasas dilontarkan oleh pihak pihak yang tidak bertanggungjawab terutamanya dari kalangan penyokong parti Warisan. Mereka sengaja menyalahkan kerajaan negeri malah mendoakan agar kononnya kerajaan ini diazab oleh Allah. Walhal mereka tidak tahu pun cerita yang sebenarnya.

Tidak ada otak punya orang. Semoga doa itu balik pada mereka.

Hakikatnya mungkin yang mengeluarkan ingatan pada Ustaz Ebit Liew ialah pembangkang yang mewakili daerah Semporna kerana mereka takut akan lebih banyak lagi kelemahan yang terbongkar, iyalah Sabah for Sabahan dan Sabah Ubah tapi Gajah di depan mata mereka tidak nampak.

Kerajaan Negeri tidak pernah keluarkan larangan, PDRM/Esscom juga tidak tahu menahu dengan larangan tersebut.

PDRM cuma mengingatkan supaya Ustaz Ebit Liew tidak keluar selepas jam 6.00 petang kerana kawasan perairan Semporna berada di ESSZONE/kawasan iaitu darurat yang berkuatkuasa dari jam 6 petang hingga jam 6 pagi.

Yang pastinya kerajaan negeri Sabah tidak pernah mengeluarkan arahan melarang Ustaz Ebit Liew melakukan kerja kerja kebajikannya malah seperti admin nyatakan diatas kerajaan negeri mengalu-alukan kehadiran mereka.

Amat-amat memalukan mulanya cuba mencuri kredit dari titik peluh orang lain tapi tidak kesampaian akhirnya senjata makan tuan. Hahaha.

Kesian macai Warisan dan admin simpati pada Ustaz Ebit Liew kerana kerja kebajikannya cuba dimanipulasi oleh macai macai Warisan. Mereka cuba membuat perbandingan yang mengada-ngada seolah-olah kononnya kerajaan negeri Sabah (Gabungan Rakyat Sabah) tidak prihatin seperti mana ustaz berkenaan. Kesian, sebenarnya mereka sedang menghina wakil rakyat Warisan itu sendiri. Menjadi wakil rakyat yang makan gaji […]

Tidak Malu Warisan Mempolitikkan Kebajikan UEL 🤭

Kerajaan Sabah Hulur Bantuan Sekolah Cina RM19.7 Juta

1 FEBRUARI 2021

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri Gabungan Rakyat Sabah (GRS) menyerahkan bantuan kewangan sebanyak RM19.7 juta kepada sekolah Cina termasuk sekolah persendirian, tadika, tokong dan persatuan Cina di Sabah, di sini hari ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor, berkata bantuan kewangan itu jelas menunjukkan bahawa kerajaan GRS sentiasa mengutamakan keadilan dalam semua aspek termasuk memberi bantuan kepada rakyat tanpa mengira agama dan bangsa.

“Sukacita saya mengumumkan bahawa kerajaan negeri memperuntukkan keseluruhan sejumlah RM43 juta kepada sekolah iaitu melibatkan sekolah bukan Islam di Sabah (RM18 juta) badan keagamaan (RM25 juta) untuk tahun 2020,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyerahan bantuan kewangan kerajaan negeri di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah (PPNS) di sini.

Daripada jumlah itu, sebanyak RM13.5 juta diberikan kepada sekolah iaitu membabitkan tujuh sekolah menengah jenis kebangsaan Cina ((SMJKC) sebanyak RM2.1 juta; sembilan sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) sebanyak RM3.65 juta; diikuti RM6.92 juta untuk 83 buah SJK Cina dan RM801,500 untuk 142 buah tadika.

Bagi tujuan pembangunan dan pembaikan Tokong pula, sejumlah RM5.29 juta telah diluluskan yang membabitkan sebanyak 145 tokong di seluruh Sabah.

Turut diluluskan peruntukan berjumlah RM1 juta kepada beberapa persatuan Tiong Hua di negeri Sabah untuk menjalankan aktiviti mereka sempena Tahun Baharu Cina.
Hajiji berkata sebuah jawatankuasa teknikal telah ditubuhkan oleh Jawatankuasa Pemberian Bantuan Kerajaan Negeri bagi Sekolah-Sekolah dan Badan-Badan Keagamaan untuk meneliti permohonan yang diterima daripada berbagai badan keagamaan dan sekolah bukan Islam daripada seluruh Sabah.

“Semoga dengan bantuan kewangan yang diagihkan atas keprihatinan kerajaan negeri ini, dapat sedikit sebanyak meringankan beban dalam membangun dan membaiki sekolah serta rumah ibadat yang terbabit.

“Ini sekali gus akan memberi keselesaan dan manfaat kepada rakyat bukan Islam di peringkat akar umbi,” katanya.

Yang turut hadir ialah Timbalan Ketua Menteri, Datuk Dr Jeffrey Kitingan dan Datuk Dr Joachim Gunsalam; Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Masidi Manjun; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Sr Safar Untong dan Pengerusi Majlis Penasihat Ekonomi Sabah Tan Sri David Chu, selain beberapa pemimpin persatuan Cina di Sabah.

Hajiji kemudian diiringi Masidi yang juga pengerusi jawatankuasa penganjur dan Safar, untuk menyampaikan sumbangan bantuan itu kepada wakil penerima.

TAMAT

Tidak Malu Warisan Mempolitikkan Kebajikan UEL 🤭

Kesian macai Warisan dan admin simpati pada Ustaz Ebit Liew kerana kerja kebajikannya cuba dimanipulasi oleh macai macai Warisan.

Mereka cuba membuat perbandingan yang mengada-ngada seolah-olah kononnya kerajaan negeri Sabah (Gabungan Rakyat Sabah) tidak prihatin seperti mana ustaz berkenaan.

Kesian, sebenarnya mereka sedang menghina wakil rakyat Warisan itu sendiri.

Menjadi wakil rakyat yang makan gaji buta. Begitu juga dengan penyokong dan jentera mereka. Dari Warisan menjadi kerajaan sehinggalah hari ini jadi pembangkang keadaan mereka tetap begitu hidup segan mati tak mahu. Barua yang tidak ada maruah.

Untuk makluman Kampung Bangigod dan Labian yang dikunjungi oleh Ustaz Ebit Liew itu terletak DUN Tungku yang diwakili oleh parti Warisan. Disana Ustaz Ebit Liew telah menghulurkan sedikit bantuan pada mereka yang benar benar memerlukan berupa Tab, Basikal, Modem Broadband, Tangki Air dan lain-lain.

Semalam Setiausaha Agung Parti Warisan melalui entrinya di Facebook berhajat ingin berjumpa dengan ustaz Ebit lew. Betul-betul tidak ada rasa malu, mau jumpa orang yang menghulurkan bantuan untuk mendapatkan kredit kah, sedangkan masyarakat yang menerima bantuan itu berada dalam jagaan wakil rakyat Parti Warisan.

Kalau kerja kebajikan dari NGO seperti ini dijadikan bahan politik oleh pemimpin dan jentera Warisan maka semestinya mereka tidak berhenti disini, ini kerana ada banyak lagi kampung kampung dan masyarakat yang berada di DUN Parti Warisan yang sangat daif dan sewajarnya mereka mendapat perhatian daripada wakil rakyat mereka tapi habuk pun tidak ada.

Sebaliknya kalau benar wakil rakyat dan parti Warisan ikhlas melihat perkembangan seperti ini, semestinya mereka terlebih dahulu memuji kerajaan negeri Sabah kerana membenarkan atau mengalu-alukan kehadiran NGO yang bertujuan untuk membantu masyarakat di negeri ini sehinggalah mungkin pengundi Warisan itu sendiri mendapat tempias.

Oleh itulah sepatutnya kerja berkebajikan dari NGO seperti ini tidak boleh dipolitikkan untuk kepentingan parti. Pemimpin dan jentera Warisan harus faham dan bersikap profesional. Sampai bila kamu sanggup meminum titik peluh orang.

Sudah menjadi tabiat Warisan yang berusaha bertungkus-lumus diabaikan yang membodek bodoh dan tidak amanah diberikan kedudukan inilah yang berlaku dalam kepimpinan Presiden Warisan Shafie.

RM150m Emergency Fund Approved To Repair Roads: Hajiji

Chief Minister Datuk Seri Hajiji Noor has approved an immediate allocation to repair 41 damaged roads following continous rain that wreaked havoc around the State two weeks ago.

The estimated funds required amounted to RM150 million.

Hajiji said the State Government will also request funding from the federal government for the repairs of all infrastructures under federal’s jurisdiction.

He said the relevant departments have been directed to expedite the process so that repair works could start as soon as possible.

“We must address this issue because it has brought about enormous hazards and difficulties to road users as well as adversely impacted the rakyat’s livelihood,” he said.

Speaking to reporters after inspecting the damaged road at KM44.7 Jalan Penampang – Tambunan near here on Tuesday, he said that based on the Public Works Department (PWD) report, 15 roads were severely damaged and totally impassable while another 11 partially cut off and another 15 were also hit by disaster caused by non-stop rain but remained passable to vehicles.

According to him, out of the 41 damaged roads, 37 belongs to the State while four were under the Federal purview.

Repair cost for the collapsed road at KM44.7 Jalan Penampang – Tambunan have been estimated at RM5 million.

At the moment, repair works were still ongoing but a one way lane has already been opened allowing small vehicles to pass the stretch.

Apart from the Penampang – Tambunan road, the other totally cut off roads were Jalan Nangoh – Paitan – Kanibongan, Jalan Apin Apin – Bundu Kampung Tiga, Jalan Montenior – Hologilat, Jalan Bilangau Darat, Jalan Liu Malubang, Jalan Telaga (bridge collapsed), Jalan Rukom Kibuluh, Jalan Suang Duyung, Jalan Mengkubau Laut, Jalan Pinuludan, Jalan Pinampadan and Jalan Bungaliou – Longkou Lama – Timbok.

“The amount needed to repair these damages is quite huge but we can manage,” he said.

He said it was unfortunate that the people have to endure hardship due to the natural disaster.

“We are doing our best and I hope the people will understand and be patient as the relevant agencies carry out works to reconnect all the damaged roads,” he said.

Besides roads, the prolonged rain that began on Jan 11 had also brought about flood and land slides that caused damages to properties and crops amounting to RM130 million.

“This is based on reports from the various district offices submitted to the State Secretary’s office,” he said.

Hajiji had personally gone to the ground to see for himself areas in Kota Belud, Tuaran and Beaufort affected by flood where he met with victims at the temporary shelters.

Also on hand were Deputy Chief Minister Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan, State Secretary Datuk Sr Safar Untong and PWD Director Ir Ali Ahmad.

Ends

Shafie Hantar Surat Pada Agong Untuk Batal Darurat Lawan Covid 19

Apa sudah jadi pada sikap dan pemikiran Shafie Apdal selaku Presiden Parti Warisan. Tampak terdesak hingga tegar memperjudikan kesihatan rakyat. Kalau kelak yang hanya terjangkit dari kalangan penyokong Parti Warisan, bha tidak apalah suka hati Shafie lah. Tapi ini tidak sudah tentu pasti akan memungkinkan semua lapisan, justeru itu retorik ini tidak boleh dibiarkan. Mana boleh dibiarkan kalau Warisan yakin sangat gelombang Covid-19 ini hanyalah sandiwara politik seperti mana kenyataan pemimpin mereka sebelum ini. Nah keluarkan arahan pada semua penyokong dan jentera Warisan agar jangan memakai penutup muka bila berada di khalayak ramai. Kita nak tengok setahan mana antibodi mereka.

Oleh sebab itulah tindakan Shafie untuk membatalkan perlaksanaan darurat yang kita pun tahu bertujuan untuk mengekang penyebaran Covid-19 wajib ditentang habis habisan.

Anda sebagai masyarakat jangan ikut bengap seperti mereka.

Begitulah perspektif rakyat atau pengundi atas pagar berhubung perkembangan terbaru yang dicetuskan oleh Warisan. Sebenarnya Warisan hanyalah mengikut jejak Anwar Ibrahim PKR dan beberapa lagi pemimpin UMNO yang sebelum juga berusaha menafikan perlaksanaan darurat. Hingga mereka diejek oleh rakyat sebagai golongan penderhaka kepada Raja Raja Melayu dan licik demi kepentingan diri dan kroni mereka.

Kata rakyat lagi benar benar PH dan segelintir pemimpin UMNO tidak mengambil iktibar dari apa yang berlaku selepas pilihan raya negeri Sabah 2020.

Lucu kata mereka sendiri bubar sendiri tumbang. Hahahaha!

Pokoknya tindakan membatalkan perlaksanaan darurat adalah tindakan yang tidak bertanggungjawab dan tidak melihat kepada kemaslahatan umum. Sebaliknya hanya melihatnya dari konteks politik semata-mata.

Kelmarin data menunjukkan kes jangkitan Covid-19 di kalangan rakyat Malaysia antara yang tertinggi sejak Covid 19 melanda negara. (Kes baharu kelmarin mencecah (4,275) adalah tertinggi pernah dilaporkan. Kes positif harian tertinggi sebelum ini adalah pada 16 Jan 2021 (4,029). Sumber @KKMPutrajaya)

Tapi malangnya Presiden Warisan tegar menghantar surat ke pihak Istana agar darurat yang telah diisytiharkan oleh Yang Dipertuan Agong dibatalkan.

Orang lain walau setolol apapun tapi bila berada di posisi pembangkang maka kecergasan mereka akan bertambah menjadi sedikit celik. Berbeza dengan pemimpin Warisan, baik semasa menjadi kerajaan mahupun hari ini menjadi pembangkang. Tetap kekampung kampungan tidak ada hala tuju selain hanya memikirkan kelangsungan bendera putih.

Jangan haraplah apa lagi selepas Presiden Warisan mengutus surat pada pihak Istana, yang seolah olah mencurigai kemampuan Agong sebagai Ketua Negara di dalam memastikan kehidupan rakyat jelata sentiasa terjamin.

Adakah Shafie lupa siapa yang menyebabkan terjadinya gelombang kedua Covid 19 di Sabah? Mustahil lupa bukan tapi kenapa dia sanggup melakukan tindakan yang mendedahkan rakyat kepada ancaman Covid-19?

Bukankah angkara Shafie Apdal selaku Ketua Menteri Sabah pada ketika itu. Setelah kerajaannya tidak lagi mendapat sokongan dari majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri. Maka beliau telah menggunakan kedudukannya untuk mempengaruhi yang di-pertuan negeri agar segera membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah.

Beberapa hari selepas pembuangan undi, Sabah mulai dilanda gelombang kedua Covid-19.

Kerana keadaan semakin mendesak dan menular keseluruh negara maka Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mencari jalan penyelesaian dengan menasihatkan Yang Dipertuan Agong agar mengistiharkan Darurat.

Selain pok pek pok pek politik dari kalangan pemimpin pembangkang dan seorang dua pemimpin UMNO. Telah menambah lagi beban kerajaan di dalam membendung penularan Covid 19.

Pun begitu sehingga hari ini ancaman Covid 19 terus menghantui rakyat jelata. Lebih-lebih lagi di kebanyakan tempat banyak kawasan yang dilanda banjir menyebabkan kerosakan harta benda awam dan ini sudah tentu telah merencatkan kawalan keatas Covid-19 hata darurat sedang dikuatkuasakan.

Tidak masuk akal langsung Shafie ni, dia yang mencetuskan gelombang kedua Covid-19 dia juga yang berusaha menggagalkan jalan penyelesaiannya.

Baiklah kamu sudah faham kan siapa yang menyebabkan gelombang kedua Covid-19 di Sabah. Kamu juga sudah tahu kan Warisan juga berusaha membatalkan darurat.

So jangan lagi berlengah, pergilah kecam kepimpinan Warisan tu. Kepimpinan yang tamak kuasa dan hanya reti menjaga kerabat dan kroni mereka.

Satu hal disebalik penolakan kepimpinan Warisan terhadap darurat yang sedang berjalan ialah sebenarnya kepimpinan Warisan amat takut sekiranya kes rasuah yang mereka hadapi dibicarakan dalam tempoh darurat. Dimana dalam tempoh ini tidak ada lagi pihak yang mampu menggugat keputusan hakim atau kenyataan berupa ugutan terhadap pentadbiran kerajaan. Pokoknya apapun keputusan hakim pada waktu itu tidak lagi boleh dipolitikkan oleh mana mana pihak atau parti politik yang bertujuan untuk mengelirukan pengundi.

Kerajaan Negeri Sabah Permudahkan Kegiatan Perniagaan dan Pelaburan

22 Januari 2021

Kerajaan Negeri Sabah akan mempermudahkan kegiatan perniagaan atau ‘ease of doing business’ dan mesra pelabur di Sabah dalam usaha mempertingkatkan kegiatan perniagaan serta menarik lebih ramai pelabur ke negeri ini.
 
Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Haji Noor, berkata ini sejajar dengan komitmen kerajaan negeri yang  memberi keutamaan kepada agenda pembangunan ekonomi negeri dan menjayakan pelaksanaan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (Pelan Pembangunan 2021-2025).
 
Hajiji menyatakan komitmen itu ketika menerima kunjungan hormat rombongan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Pejabat Wilayah Sabah, yang diketuai Pengarahnya, Mohd Hijri Mat Rani, di Sri Gaya di sini pada Khamis (21 Januari 2021).
 
Kunjungan hormat itu disertai agensi di bawah MITI iaitu Pengarah MIDA Sabah, Wong Tiang Sing; Pengarah MATRADE Sabah, Azian Romlan; Pengarah SIRIM Sabah, Rommella Osmand dan Pengarah MIDF Sabah, Sudirman Alwi.

Hajiji turut meminta MITI bekerjasama rapat dengan agensi pelaburan negeri termasuk Majlis Penasihat Ekonomi Sabah (SEAC) yang baharu ditubuhkan untuk menarik pelaburan dari dalam dan luar negara ke Sabah, kerana negeri ini  mempunyai potensi besar selain kedudukannya  yang strategik di rantau ini serta mempunyai sumber asli yang pelbagai.
 
MITI turut membentangkan pencapaian kelulusan pelaburan sektor pengilangan oleh MIDA melalui MITI untuk Sabah iaitu sebanyak RM6.46 bilion bagi 15 projek pada tahun 2019 dan sebanyak RM11.86 bilion bagi 12 projek untuk tahun 2020 (Januari – September)
 
Manakala prestasi jumlah perdagangan Sabah dengan antarabangsa, Semenanjung dan Sarawak pada tahun lalu (Januari – Oktober 2020) adalah sebanyak RM67.1 bilion iaitu membabitkan nilai eksport sebanyak RM33.9 bilion dan import sebanyak RM33.1 bilion.
 
Hajiji yang juga Menteri Kewangan menegaskan usaha segera perlu dipertingkatkan untuk menjayakan beberapa pelaburan yang sedang dalam proses rundingan untuk dibangunkan di Sabah dalam sektor pengilangan komponen bateri untuk kenderaan elektrik, pembuatan kaca, pengurusan pelabuhan dan juga industri aeroangkasa.
 
“Saya akan memantau usaha semua pihak yang terbabit dalam menarik pelabur ke negeri ini, termasuk meminta laporan dari semasa ke semasa agar apa yang kita rancangkan khususnya untuk membangunkan ekonomi negeri ini dapat direalisasikan. Ini kerana kita mahu negeri ini dan rakyatnya menerima manfaat daripada pembangunan ekonomi yang dirancang,” tegasnya.
 
Sementara itu, semua pelaburan ini, sekiranya dapat direalisasikan dapat mewujudkan lebih 1,500 peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah, pulangan pendapatan langsung dan tidak langsung bernilai jutaan ringgit kepada negeri ini secara khususnya.
 
 TAMAT

Annuar Musa Menyekolahkan Ahmad Maslan Soal Kuasa Sultan dan Undang-undang Darurat

Ini kalilah Ahmad Maslan di sekolahkan selaku setiausaha agung BN dan baru baru ini mempersoalkan keintelektualan masyarakat kerana enggan mengadakan pilihan raya dalam tempoh terdekat berbanding pemegang PhD katanya.

Sebelum ini Ahmad Maslan tampak mempersoalkan titah Yang di-pertuan Agong. Bilamana Ahmad Maslan memohon agar sidang Parlimen tetap diadakan walaupun dalam tempoh darurat.

YB Dato Sri Ahmad Maslan
SU AGONG UMNO
Malaysia

YB Dato Sri,

PROKLAMASI DARURAT DAN SIDANG PARLIMEN

Surat YB Dato Sri bertarikh 18/1/21 kepada Ahli Parlimen mengenai perkara di atas adalah di rujuk

Dukacita di nyatakan bahawa surat YB Dato Sri tersebut adalah satu kesilapan besar dalam mentafsirkan perkara berkaitan Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 150(3) yg di rujuk, bermaksud untuk mengesahkan apa apa Undang Undang yg di buat secara pengistiharan (promulgation) semasa darurat, iaitu undang undang/ordinan yg dibuat tanpa persidangan Parlimen. Ia bermaksud perlu di bentang setelah darurat tamat, tetapi bukan di panggil untuk bincang keabsahan proklamasi darurat yg telah diistihar mengikut perlembagaan oleh DYMM SPB YANG DI PERTUAN AGONG.

YB Dato Sri seharusnya faham, setelah proklamasi di buat dibawah perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, parlimen tidak lagi bersidang. Parliament hanya boleh bersidang selepas tamat tempoh darurat(1hb Ogos 2021)

KAEDAH PERISTIHARAN DARURAT DAN PERJALANAN LEGISLATIF SEMASA DARURAT ADA TERMAKTUB DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN DGN CUKUP JELAS.

“Umno/BN MPs and other MPs CANNOT petition the King to undo what is constitutionally done.There is no legal provision for us to do so. There is no legal leg for us to stand on.Our actions are doomed to fail”

Selain dari itu,tindakan YB Dato Sri juga tidak pernah di bincang atau diputuskan oleh parti. Ia bercanggah sama sekali dengan kenyataan akhbar YB DS Presiden bertarikh 12hb Januari Para 1 yg menyebut:

“Umno menjunjung titah Tuanku SPB YDP AGONG yang memperkenankan PERISTIHARAN Dharurat dibawah perkara 150 Perlembagaan Persekutuan,sebagaimana nasihat YAB Perdana Menteri…..”

Kalau sudah “menjunjung titah” dan itu keputusan parti mengapa YB Dato Sri cuba membelakangi kenyataan resmi Presiden Parti?

Surat YB Dato Sri adalah suatu perlanggaran etika berorganisasi, menghina keputusan parti dan boleh di tafsirkan sebagai percubaan MENDERHAKA KEPADA DYMM SPB YANG DI PERTUAN AGONG.

Ia juga satu usaha jelas untuk terus bersekongkol dengan KETUA PEMBANGKANG DS ANWAR DAN DAP yg sebelum ini meminta perkara yg sama di lakukan oleh Ahli Parlimen.

Ini jelas bercanggah dengan ketetapan parti.

Justeru saya meminta YB Dato Sri menarik balik surat tersebut DAN SAYA TIDAK BERSETUJU SAMA SEKALI DENGAN TINDAKAN YG TIDAK “CONSTITUTIONAL” SERTA BERCANGGAH DGN DASAR DAN KEPUTUSAN MKT PARTI.

Dengan Hormatnya,

ANNUAR MUSA
P.026 KETEREH
19/1/21..12.30am

KM Hajiji Prihatin Pada Rakyat Yang Dilanda Bencana Banjir

KOTA KINABALU: Prihatin dengan rakyat yang dilanda bencana banjir di beberapa daerah di kawasan Pantai Barat, Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor hari ini turun padang meninjau sendiri keadaan banjir dan melawat Pusat Penempatan Sementara (PPS) Banjir.


Pada sebelah pagi, Hajiji telah meninjau persiapan banjir di Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB) Tuaran di Dewan Seri Sulaman Tuaran dan melawat Kg. Kegayungan, Tuaran yang dilanda banjir.


Sementara pada sebelah petang beliau melawat PPS Banjir di Dewan Masyarakat Likas yang menempatkan 46 orang mangsa dari 7 keluarga.


Beliau kemudiannya meninjau keadaan banjir yang melanda pekan Donggongon, Penampang selain melawat mangsa banjir di PPS Kompleks Sukan Penampang yang menempatkan 52 orang mangsa dari 12 keluarga.


Selain diberi taklimat keadaan banjir yang melanda kawasan Penampang oleh Ketua Polis Daerah Penampang, DSP Mohd Haris Hj Ibrahim, Hajiji turut menyampaikan bantuan berapa barang keperluan kepada mangsa-mangsa banjir di pusat itu.


Turut hadir ialah Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Panglima Sr. Haji Safar Untong, Ketua Bahagian BERSATU Penampang, Senator Datuk John Ambrose, Ahli Parlimen Penampang, Datuk Darell Leiking, Setiausaha Politik Menteri Kewangan, Haji Johari Saiman, Ahli Majlis Daerah Penampang, Chong Pit Fah dan pemimpin masyarakat setempat.


Hajiji yang juga Menteri Kewangan telah mengarahkan Pegawai-Pegawai Daerah di kawasan yang sering dilanda banjir, agar mengaktifkan PKOB Daerah sebagai persiapan bagi membantu rakyat yang dilanda bencana alam itu.


Katanya, Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) bersimpati dengan rakyat yang ditimpa bencana alam itu.


“Kerajaan menerusi Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am (JPKA) dan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) telah menyalurkan bantuan berbentuk makanan bermasak kepada semua mangsa yang telah dipindahkan ke PPS dan bakul makanan bernilai RM200.00 bagi setiap Ketua Isi Rumah (KIR).


“Selain itu, pihak NADMA juga akan mengagihkan wang ihsan berjumlah RM500.00 bagi setiap KIR. Perkara ini akan diselaraskan oleh Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan Pejabat Daerah yang terlibat”, katanya.


Sementara itu, Hajiji akan mengadakan lawatan ke beberapa daerah lain yang terjejas akibat banjir, esok.


Ketua Menteri juga meminta Urusetia Bencana Negeri sentiasa memaklumkannya situasi terkini banjir di Sabah.


-Tamat.


Caption Gambar:


1. Hajiji menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir di PPS Kompleks Sukan Penampang.


2. Hajiji berbual mesra bersama kanak-kanak di PPS Banjir di Penampang.


3. Hajiji bertanya khabar keluarga mangsa banjir di PPS Penampang.


4. Hajiji diberi taklimat keadaan banjir di Penampang oleh DSP Mohd Haris Hj Ibrahim.