Bersatu Sabah Berbeza Dengan Bersatu Semenanjung

Berdasarkan kenyataan Naib Presiden Bersatu, Ronald Kiandee posisi Bersatu Sabah tidak sama seperti Bersatu Semenanjung atau Nasional, ini berlaku selepas kerajaan negeri Sabah dibentuk melalui gabungan beberapa parti tempatan dan BN yang selepas itu dikenali sebagai GRS-Barisan Nasional.

Bersatu adalah pengasas Perikatan Nasional (PN) di peringkat nasional, namun ada parti dalam Gabungan Rakyat Sabah, GRS tidak menjadi komponen Perikatan Nasional.

Di Sabah sendiri BN bukannya ahli Gabungan Rakyat Sabah, GRS seperti PBS, STAR serta Bersatu. Tapi BN hanyalah rakan sekutu GRS atau dikenali sebagai GRS plus BN.

Oleh itu GRS mengalu-alukan kehadiran parti baru yang mendukung aspirasi GRS itu sendiri. Jangan bimbang, UMNO adalah UMNO manakala GRS adalah GRS.

Ronald Kiandee berkeyakinan rakyat Sabah menerima secara positif Gabungan ini yang dibentuk oleh Kerajaan Negeri Sabah.

Jadi kan selepas ini kalau ada laskar parti baik dari UMNO mahu pun pembangkang yang mengkritik Bersatu Sabah dari konteks pergolakan yang berlaku di Semenanjung atau Nasional. Maka itu hanyalah kritikan semata mata dan yang sia-sia, buang karan kata anak muda dulu kala. Hahaha!

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog di WordPress.com.

Atas ↑