PM Ismail Hingga Ke Setiausahanya Kantoi Pakai Barang Mahal

Ambil kamu cerita parti yang paling usang di Malaysia ini iaitu UMNO, seperti biasa tidak lekang dari cerita wang rakyat yang disalah guna.

Tidak larat sudah admin mendiamkan diri atau mengambil sikap seorang budak baik hanya kerana Bersatu yang mencadangkan Ismail Sabri calon Perdana Menteri Malaysia.

Walaupun Ismail Sabri ni kurang mahir bercakap terbalik tapi perbuatannya ni sama juga dengan pemimpin UMNO lain, celaka, tidak reti diuntung hingga tidak lagi boleh dipertahankan selagi PM Ismail bersama Kluster Mahkamah.

Rakyat tahu dari PM Ismail hingga ke setiausaha politiknya, kantoi memakai perhiasan yang luar kemampuan mereka, ia tidak wajar memandangkan UMNO baru saja menjadi kerajaan.

Perdana Menteri Malaysia Ismail kantoi memakai baju mahal semasa lawatan kerja ke negara jiran. Sedangkan rakyat di bawah bergelut untuk mengimbangi kos kehidupan yang kian meningkat. Hari ini bekalan ayam tidak ada masalah kah, begitu juga harga makanan kain, ok kah?

Sebenarnya bukan satu kesalahan pun seorang pemimpin memakai pakaian yang mahal tapi kerana UMNO ni terlalu terpalit dengan kes curi wang rakyat maka kalau ada kes seperti ini ia mudah mengundang amarah rakyat. Padan muka!

Berbeza dengan pemimpin Indon, Jokowi ketika bertemu dengan orang terkaya di dunia, Elon Musk untuk memeterai usaha niaga, kelihatan hanya memakai kasut berharga murah.

Kalau pun kerajaan ini yang diketuai UMNO dipertahankan tapi itu tidak akan memberikan kebaikan sebab pemimpin dan penyokong UMNO sendiri tidak reti diuntung bahkan kurang ajar dan terus merata jawatan terpenting dalam agensi kerajaan dan swasta sekaligus merata lagi wang rakyat.

Hari hari memburukkan komponen Perikatan Nasional walaupun tidak ada seorang pun yang terpalit dengan tuduhan rasuah di Mahkamah. Berbeza dengan UMNO walaupun mereka tahu Mahkamah telah mendapati pemimpin UMNO yang berkenaan adalah penjenayah tapi tetap dipertahankan.

UMNO terkenal seantero dunia sebagai alat kepada pemimpin Melayu untuk mencuri wang rakyat seperti 1MDB dana Yayasan Akal Budi serta pemasangan solar di sekolah-sekolah di Negeri Sarawak.

Pemimpin-pemimpin dan Cybertrooper UMNO, lupa yang mereka tidak lagi dipercayai oleh rakyat hingga UMNO tumbang pada pilihanraya umum yang lalu, tapi hari ini boleh menjadi kerajaan gara gara parti sekutu yang lain.

UMNO ni parti celaka sebenarnya. Parti yang tidak sesuai berada di Sabah justeru sebagai Sabahan kamu buang UMNO ni ke laut, kita ikut langkah bijak orang Sarawak mengharamkan parti ini di negeri mereka.

Sokongan Najib Dikalangan Rakyat Kian Menyusut Besar

Umum tahu Najib Razak dijadikan kayu ukur kepada sokongan masyarakat terhadap parti UMNO.

Oleh kerana itu semua jentera UMNO digembleng supaya mengagungkan dan menyebarkan apa pun yang ditulis page Najib Razak. Walaupun pada kenyataannya ia tidak mengandungi fakta malah bertentangan dengan realiti yang ada.

Setiap kemenangan yang kebetulan dicapai oleh UMNO dalam pilihanraya negeri dan pilihan raya kecil akan secara langsung dikaitkan dengan kehadiran Najib Razak. Walaupun pada hakikatnya ialah Najib lah yang menyebabkan UMNO ditolak oleh majoriti rakyat Malaysia akibat skandal 1MDB dan beberapa lagi pekerjaannya yang menyebabkan Malaysia mengalami kerugian bukan hanya rugi dari segi wang ringgit tetapi bencana banjir yang melanda setiap kali hujan turun di Kuala Lumpur, Selangor.

Kamu tahu kan, terowong Kuala Lumpur yang menelan berbilion wang rakyat tu telah menyumbang kepada punca banjir disana, tidak seperti yang diharapkan.

Jelas Najib Razak kalah teruk ketika melawan Anwar Ibrahim dalam satu sidang debat. Namun tetap saja yang dicanang Najib memenangi perdebatan itu.

Muka merah padam dan koyak habis ketika hujahnya dipatahkan. Lain yang disoal oleh Anwar dan pendengar lain pula yang dijawab oleh Najib. Masa yang digunakan tidak digunakan sepenuhnya. Namun Najib yang diangkat sebagai Champion.

Tetapi percayalah yang benar tetap akan benar dan yang salah tetap salah. Walaupun semua kesalahan Najib dan pemimpin-pemimpin UMNO cuba ditutup oleh laskar UMNO. Setakat manalah bha kemampuan laskar yang tidak ada kualiti seperti mereka, sedangkan rakyat ini terlalu bijak untuk mereka.

Kenapa admin katakan sokongan ke atas Najib Razak semakin hari semakin berkurangan. Ini admin dapat buktikan melalui posting gambar yang dimuat oleh salah seorang figura yang paling popular di Malaysia iaitu Ustaz Ebit Liew. Page Ebit Liew mendapat 3 juta lebih likers kurang sikit dari Najib, namun posting Najib sendiri tidak mendapat sambutan jika dibandingkan dengan Ebit Liew.

Pada kebiasaannya setiap gambar dan kenyataan yang dibuat di page Ustaz Ebit Liew akan meraih paling sedikit 40K Like dan 234 Share.

Tapi gambar Ustaz Ebit Liew (UEL) bersama Najib Razak yang di post sejak 12 jam yang lalu hanya mendapat 9K dan 34 Share. Tidak pasti pula andai selepas ini semua laskar maling UMNO akan dikerah untuk mengerjakan posting berkenaan secara berjemaah. Hahaha!

Kenapa sokongan ke atas Najib terus berkurangan? ini disebabkan oleh beberapa faktor utama yang terjadi sejak kebelakangan ini.

UMNO tu parti yang dihuni oleh ramai manusia manusia oportunis, sanggup bodoh ketika melakukan apa saja walaupun tidak boleh diterima oleh akal manusia secara logik dan ilmiah.

Admin ingin bertanya pada masyarakat, apa baiknya kamu menyokong parti yang sarat dengan skandal salah laku di Mahkamah dan pemimpin UMNO itu sendiri dikelilingi oleh orang orang yang oportunis?

Warisan Kampung² Konon Marah Pada KM Hajiji Pasal Regata Lepa, Kesian

Admin di undang ke grup Whatsapp kualiti kampung-kampung.

Pada mulanya admin biarkan mereka saling memperbodoh sebab rata-rata ahlinya adalah juga penyokong Warisan tetapi lama kelamaan kuat mengada-ngada. Mungkin merasa diri mereka sudah berakal sebab tidak ada orang yang membantah mereka. Hahaha!

Ada satu komen mereka yang bikin kesian. Menyumpah pada Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor sebab kononnya telah mengambil pesta Regatta Lepa dari Semporna dan dibawa ke Kota Kinabalu. Kamu tengok betapa ceteknya pemikiran orang seperti itu, nampak sangat nol.

Kawan kata, dia kenal orang yang menyumpah tu, sekolah pun tidak habis tapi cuba berlagak seperti orang yang berakal, adanya seorang politician.

Mereka tidak tahu yang mengusulkan atau mencadangkan pesta Reggata Lepa turut diadakan di Kota Kinabalu adalah orang Semporna sendiri atau pemimpin UMNO Semporna seperti Haji Hajan dan pemimpin UMNO lain yang ada kaitan keluarga dengan Shafie Apdal.

Bukannya Bersatu atau Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji yang mencadangkan Reggata Lepa diadakan di Kota Kinabalu. Pokoknya tidak ada kaitannya pesta Reggata Lepa Semporna dengan kepimpinan kerajaan negeri atau Parti Bersatu atau GRS. Tolonglah!

Tidak ada faedahnya pun mengurus pesta yang diakui milik total parti Warisan. Tengok saja sekarang, belum apa apa lagi sudah tersebar propaganda fitnah dan bohong ke atas pihak yang tidak bersalah.

Apa lagi, apa pun yang dilakukan oleh kerajaan GRS akan di tentang oleh penyokong Warisan yang kebanyakannya cetek pengetahuan am dan pemikiran. Jangan hairan kenapa Warisan terus dipertahankan khususnya di Kubu Warisan ini kerana disana masih ramai orang kampung yang minat berpolitik tapi tidak memiliki asas pendidikan yang sewajarnya hingga melayakkan mereka menceburi bidang politik.

Kekeliruan penyokong Warisan ni sudah sampai ke tahap kritikal hingga tidak sedar mereka berkawan dengan orang-orang yang sebenarnya bermusuh dengan diri mereka. Satu pihak suka meminta pujian yang seorang lagi tukang cucuk yang hanya memperalatkan mereka. Ngamlah tu dua pihak yang bermusuh dengan kebenaran saling bekerjasama. Ironinya golongan dangkal seperti mereka, berani memusuhi orang yang amanah. Alahai!

Setakat manalah sifir mereka tu.

Itulah pentingnya ada ilmu dan jati diri dan yang penting ada semangat nasionalisme. Bukan setakat pandai menggunakan Whatsapp, sebab yang buta huruf pun kenal apa itu aplikasi Whatsapp.

Laskar Warisan itu sama dengan atitud pengundi Bongbong di Filipina.

Sudah ada calon mantan Presiden Rodrigo Dutarte yang membanteras kegiatan jenayah seperti penculikan, rompak dan pengedaran syabu tapi tidak di sokong malah yang disokong dari legasi Presiden Ferdinand Marcos yang telah mengusir dan membunuh ramai penduduk Tawi Tawi hingga menjadi pelarian di Sabah. Lepas itu diberikan Ic projek dan diberikan peluang menuntut atau menerima pendidikan. Hari ini ada diantara mereka yang menjadi totok Warisan.

Kalau begitu sampai bila lah mereka menjadi warganegara yang baik agar pemerintah terus terbuka membantu mereka. Tinggalkan Warisan tu, alahai. Sebelum segala laganya di tarik balik.

Lain kali luaskan dulu pengetahuan am tu jangan mudah mencaci Ketua Menteri, sedangkan beliau bertungkus lumus memastikan keharmonian rakyat Sabah termasuk totok Warisan.

Pemuda UMNO Malaysia, Asyraf Kantoi Memfitnah Di Mahkamah

Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Asyraf Wajdi Dusuki kantoi memfitnah di Mahkamah, sebagai hukuman diminta menarik balik kenyataannya terhadap bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof.

Kenyataan fitnah itu adalah Asyraf mendakwa Mujahid telah menjual ekuiti Tabung Haji dalam Tenaga Nasional Berhad (TNB) dengan nilai RM2.6 bilion.

Apa yang kita dapat simpulkan dari sikap tidak bertanggungjawab ini. Ternyata benar, sukar bagi UMNO untuk bertahan jika tidak memutar belit fakta, mencipta tuduhan dan kenyataan fitnah serta bercakap terbalik ke atas isu yang memalitkan mereka hingga orang yang tidak bersalah pula yang tampak tidak berintegriti dan tidak berkredebiliti. Betapa kejinya kerja puak yang tidak tidak reti diuntung ni!

Ketua Pemuda UMNO Malaysia itu berpendidikan agama yang agak tinggi tapi kenapa bermulut longkang, macam pula kebanyakan laskar UMNO yang sanggup bodoh. Dia buang entah ke mana ilmu agamanya. Memalukan!

UMNO nampak bilangan laskar mereka yang ramai wajar dimanfaatkan seupaya mungkin, supaya pengundi di peringkat pertengahan dan akar umbi terus buta dengan kebenaran, menyebabkan mereka terus setia atau mengundi calon UMNO. Apa lagi jika isu yang dimanipulasi itu dekat dengan mereka dan membabitkan agama Islam.

Sumber berdasarkan kenyataan hakim dan saksi dalam perbicaraan 1MDB dan Yayasan Akal budi pun pemimpin dan laskar UMNO manipulasi seolah hakim dan rakyat pula yang bodoh. Alahai!

Hata dalam isu ini pun, laskar UMNO yang berada disemua peringkat, akan memainkan peranan mereka dengan memutar belit fakta atau kenyataan yang ada dalam artikel ini.

Kerja jahat berkenaan mereka sebarkan di Whatsapp dan media sosial yang lain.


Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki hari ini menarik balik kenyataan berbaur fitnah yang dibuatnya terhadap bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) Mujahid Yusof.

Perkara itu direkodkan di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Akhtar Tahir, melalui prosiding penghakiman persetujuan membabitkan kes saman fitnah Mujahid terhadap Asyraf Wajdi.

Peguam yang mewakili anggota Parlimen Parit Buntar itu, Noorazmir Zakaria, memberitahu Malaysiakini, Asyraf Wajdi bersetuju untuk memadam dan menarik balik hantaran tersebut.

Ia merupakan hantaran dibuat bekas timbalan menteri di JPM itu di Facebook pada 30 Sept 2019 bertajuk “Tabung Haji Jual RM 2.6b Ekuiti: YB Mujahid Harus Segera Beri Penjelasan”.

Selain itu kata Noorazmin, turut direkodkan di mahkamah ialah Asyraf perlu membuat hantaran bertulis di akaun Facebook miliknya berhubung dengan persetujuan untuk menarik balik kenyataan sebelum ini.

“Saman fitnah Mujahid terhadap Asyraf yang difailkan pada 19 Nov 2019 berhubung dengan tuduhan Asyraf Wajdi di Facebook miliknya bahawa wujudnya penjualan saham Tabung Haji (TH) di dalam syarikat Tenaga Nasional Berhad (TNB) ketika Mujahid menjawat jawatan sebagai menteri agama,” katanya.

Selain Noorazmir, Mujahid juga diwakili peguam Atiqa Azmi, manakala Asyraf Wajdi diwakili peguam Wan Muhammad Hafiz Wan Zawawi dan Aimi Shazwani Yaakob.

Sementara itu Asyraf Wajdi dalam kenyataan di Facebook hari ini tampil menjelaskan naib presiden Amanah itu telah membuat penjelasan kepadanya yang tiada pelupusan saham TH dalam TNB ketika itu dan mereka sudah mencapai kesefahaman.

“Memandangkan isu berkenaan saham TH di dalam TNB telah diperjelaskan Mujahid dan juga selaras dengan perkembangan mutakhir yang mana isu-isu lain berkenaan aset-aset TH sedang di siasat oleh Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI), saya dengan ini menarik balik hantaran tersebut dan berharap agar Hantaran tersebut dan/atau isu pelupusan saham TH dalam TNB yang dibangkitkan di dalam hantaran tersebut tidak lagi dibangkitkan pada masa akan datang,” katanya.

Malaysia Akan Terus Menuntut Wang Rakyat Dalam 1MDB – SPRM

Ketua Pesuruhjaya Suruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki berkata konok sejak tahun 2020 sejumlah RM14 juta wang rakyat Malaysia yang dicuri melalui 1MDB berjaya diambil balik secara kompaun atau tindakan Mahkamah dan penyelesaian dari pelbagai pihak. Manakala sebanyak RM5.11 juta diperoleh pada tahun 2021.

1MDB adalah syarikat pelaburan yang tidak jelas yang diwujudkan oleh mantan Perdana Menteri Najib Razak sekitar tahun 2008.

Kerja menuntut hak rakyat Malaysia tidak berakhir disitu, usaha akan terus dijalankan. Usaha menuntut ini dimulakan sejak 2018 iaitu sejak kerajaan Najib Razak atau UMNO berjaya ditumbangkan.

Ertinya sekiranya UMNO tidak berjaya ditumbangkan maka lesaplah wang rakyat Malaysia begitu saja. Dajal 1MDB ni kan?

Selain usaha SPRM seperti yang di dakwa ini.

Kerajaan Malaysia juga berjaya menuntutnya wang rakyat atas usaha Kementerian Kewangan Malaysia yang ketika itu berada dalam kerajaan Perikatan Nasional seperti keterangan dibawah, banyak main main bilion bilion jugalah.

Klik link ini ada dua artikel di dalam tu.

Kesimpulannya kan skandal 1MDB bukannya manipulasi untuk menjatuhkan Najib Razak atau kerajaan UMNO. Tapi ia adalah realiti dimana wang rakyat telah dirompak secara berjemaah oleh penyangak dalam 1MDB termasuklah Najib Razak.

Sudah tentulah kebenaran ini sengaja tidak diterima oleh para totok UMNO, tapi bagaimana pula dengan anda sebagai rakyat biasa yang tidak kepartian, sanggup kah menerima hakikat ini tanpa sikitpun merasa telah dirugikan atau diperbodoh?

Permohonan Najib, Lucut Sri Ram Dari Ketua Pendakwaan 1MDB Ditolak

Menjadi tanda tanya, kenapa kah pihak Najib Razak sebagai tertuduh takut sangat pada Gopal Sri Ram, hanya kerana Sri Ram adalah ketua pendakwaan dalam kes jenayah seperti 1MDB.

Seperti, bermaksud siapa pun yang didakwa akibat jenayah sebesar 1MDB maka peguam seperti Sri Ram akan dipilih sebagai Ketua Pendakwa. Maka itu sepatutnya Sri Ram tidak menjadi isu pada Najib Razak dan peguam-peguamnya khususnya Shafee Abdullah.

Untuk apa takut kalau benar tidak mencuri wang rakyat, apa lagi dikelilingi peguam peguam yang tersohor.

Betul tak?

Pagi ini Mahkamah Tertinggi Negara yang diketuai Hakim Mahkamah Persekutuan, Mohd Zawawi Salleh dan tiga lagi Hakim menolak rayuan Najib Razak untuk melucutkan Sri Ram dari ketua pendakwaan dalam kes jenayah 1MDB.

Ini kerana menurut Mohd Zawawi Salleh dan tiga lagi Hakim. Bahawa tidak ada persoalan baru dalam undang-undang yang memerlukan Mahkamah Tertinggi mendengar merit rayuan seperti yang dikemukakan oleh Najib.

Ini kerana kes yang sama sudah dijawab sebelum ini iaitu pada tahun 2014 bila mana Anwar Ibrahim yang berhadapan dengan tuduhan liwat pada ketika itu cuba menggugurkan Shafee Abdullah dari posisi ketua pendakwaan tapi ditolak oleh hakim Mahkamah Tinggi.

Shafee Abdullah sebagai Ketua Pendakwa pada ketika itu juga bersifat swasta atau sementara, sama seperti Sri Ram hari ini.

Najib sedang dibicarakan atas 25 tuduhan salah guna kuasa dan pengubahan wang haram membabitkan dana berjumlah RM2.28 bilion yang dimasukkan ke akaun banknya antara Februari 2011 hingga Disember 2014.

Alamak kamulah Najib oiii, benar benar terkena karma. Jadi kamu pemimpin dan penyokong UMNO masih dapat merasa kenapa semua ini berlaku?

Jangan orang UMNO ingat hanya mereka yang boleh melakukan apa saja dan orang lupa serta tidak sanggup melakukannya. Ingat Malaysia ini bukan milik sesiapa apa lagi Sabah dan Sarawak yang tidak bersultan.

Pemilihan Perlu Diadakan Segera Jika ROS Tolak Keputusan UMNO

UMNO pada 15 Mac berjaya meminda perlembagaan parti mereka bagi membolehkan pemilihan ditangguhkan selama enam bulan selepas PRU. Gambar kecil: Mazlan

UMNO pada 15 Mac berjaya meminda perlembagaan parti mereka bagi membolehkan pemilihan ditangguhkan selama enam bulan selepas PRU. Gambar kecil: Mazlan

SHAH ALAM – UMNO perlu mengadakan pemilihan secepat mungkin jika Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) menolak keputusan Perhimpunan Agung UMNO 2022 (PAU 2022) supaya pemilihan parti itu dibuat selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Tindakan itu perlu kerana UMNO sudah lebih tiga tahun tidak mengadakan pemilihan pucuk pimpinan parti selepas kali terakhir mereka berbuat demikian ialah pada Jun 2018, di mana Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dipilih sebagai Presiden, manakala jawatan Timbalan Presiden dimenangi oleh Datuk Seri Mohamad Hasan.

Perkara itu, adalah bersandarkan kepada kenyataan, Ketua Pengarah ROS, Jasri Kasim, pada 10 Ogos 2021 yang antara lain menegaskan bahawa Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO sekarang hanya berfungsi sebagai ‘caretaker’ dan tidak boleh membuat keputusan berkaitan parti terbabit.

Tempoh ‘caretaker’ berkuat kuasa adalah mulai Ogos 2021 sehingga parti menyelesaikan pemilihan dan PAU. Berikutan itu, MKT sedia ada hanya boleh melaksanakan tugas urusan hal ehwal pentadbiran UMNO dan boleh meneruskan keputusan yang dibuat ketika PAU dan mesyuarat, sebelum 30 Jun 2021.

Masalah berkenaan timbul selepas ROS mengeluarkan kenyataan bahawa tindakan penangguhan pemilihan parti UMNO adalah tidah sah kerana ketetapan itu dibuat susulan tempoh pemegang jawatan MKT bagi penggal 2018/2021, tamat, pada 30 Jun 2021.

Berikutan itu, UMNO perlu membuat permohonan penangguhan mesyuarat agung atau pemilihan dengan mengemukakan cadangan tarikh kepada ROS.

Tangkap Layar berita mengenai keputusan PAU Khas tangguh pemilihan UMNO sehingga enam bulan selepas PRU15

Tangkap Layar berita mengenai keputusan PAU Khas tangguh pemilihan UMNO sehingga enam bulan selepas PRU15

UMNO kemudian mengadakan PAU 2021 pada 16 hingga 19 Mac lalu, namun sehingga kini masih berdolak dalik dan menangguhkan pemilihan parti sehingga selepas PRU15 nanti.

Justeru itu, sekarang timbul persoalan sama ada keputusan PAU Khas adalah sah atau tidak kerana sehingga kini ROS belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berhubung permohonan UMNO untuk menangguhkan pemilihan parti hingga selepas PRU15 nanti.

Pensyarah Kanan Pusat Perdana Fakulti Teknologi dan Informatik Razak, Univesiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Mazlan Ali berkata, persoalan mengenai sama ada keputusan PAU baru-baru ini mahu menunda pemilihan UMNO sehingga selepas enam bulan PRU15 berlangsung sah atau tidak di sisi ROS boleh menimbulkan masalah kepada parti berkenaan.

Bagaimanapun, Mazlan berkata, kebiasaanya biarpun berstatus ‘caretaker’ namun, pucuk pimpinan sedia ada masih boleh memanggil ahlinya untuk mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) seperti PAU Khas UMNO dengan syarat kena cukup ‘korum’ seperti diperuntukan di bawah perlembagaan parti berkenaan.

“Seperti kita tahu setakat ini PAU Khas UMNO sudah meluluskan pindaan perlembagaan supaya parti berkenaan boleh mengadakan pemilihan selepas PAU15, namun setakat ini ROS belum mengeluarkan kenyataan rasmi walaupun mereka sudah lama menghantar permohonan.

“Kalau ROS menolak keputusan PAU Khas berkenaan memang timbul masalah baharu tetapi sehingga kini tiada apa-apa kenyataan rasmi dikeluarkan mengenainya,” katanya kepada Sinar Premium.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai desas-desus ROS mungkin menolak keputusan PAU Khas UMNO baru-baru ini yang antara lain memutuskan untuk menunda pemilihan parti itu sehingga selepas PRU15 nanti atas beberapa faktor tentu.

Sebelum ini media melaporkan PAU Khas UMNO pada 15 Mei lalu, yang dihadiri oleh 2,586 perwakilan dari 192 bahagian seluruh negara sebulat suara meluluskan usul pindaan perlembagaan parti itu.

Usul yang diluluskan secara rasminya itu membolehkan MKT diberi pilihan menentukan tempoh masa pemilihan parti.

Dengan kelulusan rasmi itu, MKT UMNO akan diberi dua pilihan di bawah fasal 10.16 Perlembagaan UMNO, sama ada untuk melanjutkan selama 18 bulan tempoh pemilihan parti atau dalam tempoh enam bulan selepas PRU selesai diadakan.

Terdahulu, draf pindaan Fasal 10.16 Perlembagaan UMNO itu dibentangkan Naib Presidennya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin selaku Pengerusi Jawatankuasa Perlembagaan dan Peraturan UMNO.

Usul pindaan itu bertujuan memastikan seluruh kekuatan parti dapat digemblengkan bagi menghadapi PRU tanpa sebarang ancaman dan risiko perpecahan.

Untuk rekod draf pindaan perlembagaan tersebut yang dibacakan Mohamed Khaled dan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyampaikan ucapannya, antara lain menyentuh usaha pindaan itu dibuat sesuai dengan kehendak politik semasa, selain menjadikan UMNO kekal relevan sepanjang zaman.

Sinar Harian

Published
Categorized as UMNO

Kertas Siasatan Ke Atas Nazlan Telah Diserah Pada Peguam Negara – SPRM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memaklumkan bahawa kertas siasatan ke atas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohamad Mazlan telah siap dan kertas siasatan itu telah pun dimajukan kepada Jabatan Peguam Negara untuk diambil tindakan.

Menurut SPRM siasatan bermula sejak bulan Mac yang lalu dan bukti yang berkaitan telah dikumpul, mengikut panduan dan prosedur yang ditetapkan.


Ada yang mendakwa, tuduhan ke atas Nazlan hingga berlaku siasatan SPRM yang dikaitkan dengan Jho Low tidak pernah dinyatakan oleh Peguam Najib, Shafee Abdullah. Walaupun ketika Shafee mengadakan sidang berhubung kekalahan Najib dalam dua sistem kehakiman, Mahkamah Tinggi dan Rayuan berkaitan kes rasuah SRC.

Jho Low menyuap Nazlan tapi Najib dijatuhkan hukuman bersalah. Macam mana tu, logik kah?

Bersatu Sabah Berbeza Dengan Bersatu Semenanjung

Berdasarkan kenyataan Naib Presiden Bersatu, Ronald Kiandee posisi Bersatu Sabah tidak sama seperti Bersatu Semenanjung atau Nasional, ini berlaku selepas kerajaan negeri Sabah dibentuk melalui gabungan beberapa parti tempatan dan BN yang selepas itu dikenali sebagai GRS-Barisan Nasional.

Bersatu adalah pengasas Perikatan Nasional (PN) di peringkat nasional, namun ada parti dalam Gabungan Rakyat Sabah, GRS tidak menjadi komponen Perikatan Nasional.

Di Sabah sendiri BN bukannya ahli Gabungan Rakyat Sabah, GRS seperti PBS, STAR serta Bersatu. Tapi BN hanyalah rakan sekutu GRS atau dikenali sebagai GRS plus BN.

Oleh itu GRS mengalu-alukan kehadiran parti baru yang mendukung aspirasi GRS itu sendiri. Jangan bimbang, UMNO adalah UMNO manakala GRS adalah GRS.

Ronald Kiandee berkeyakinan rakyat Sabah menerima secara positif Gabungan ini yang dibentuk oleh Kerajaan Negeri Sabah.

Jadi kan selepas ini kalau ada laskar parti baik dari UMNO mahu pun pembangkang yang mengkritik Bersatu Sabah dari konteks pergolakan yang berlaku di Semenanjung atau Nasional. Maka itu hanyalah kritikan semata mata dan yang sia-sia, buang karan kata anak muda dulu kala. Hahaha!

KJ Juga Terpalit Menerima Wang Dari UKSB Macam Zahid Hamidi

Alamak giliran KJ pula yang terpalit dengan tuduhan menerima wang dari Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB).

Ini berdasarkan kenyataan saksi dalam perbicaraan rasuah bekas Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi yang berjalan di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Berdasarkan laporan TV3 bahawa ketika pemeriksaan balas terhadap bekas pengarah UKSB Harry Lee Vui Khun oleh peguam Zahid Hamidi, Zaidi Zainal. Berhujah KJ perlu dilibatkan atau dirujuk sebab namanya tercatat dalam buku lejar syarikat berkenaan.

Buku lejar adalah buku akaun yang mencatatkan semua transaksi yang berlaku hari itu.

Justeru itu Vui Kun yang menjadi saksi pendakwaan mengesahkan keterlibatan KJ seperti yang tercatat.

Jahat betul pemimpin UMNO tidak rela hanya Zahid yang berputih mata maka KJ pun dipalitkan. Mentang mentanglah dua pemimpin ini sering berbeza pendapat malah KJ sering bersuara yang Zahid tidak layak mengetuai UMNO disebabkan skandal seperti ini.

Apa salahnya didiamkan memandangkan perbicaraan ini hanya menjurus pada Zahid Hamidi seorang.

Itu bererti KJ selaku pemimpin UMNO juga terlibat kah? biasalah tu jangan macam Najib dan Zahid suka hati mereka mencelup dimana dimana tanpa kerja atau projek yang dijalankan, sudahlah.

Semalam dalam perbicaraan yang sama, saksi mendakwa Zahid Hamidi menerima gaji bulanan dari UKSB sebanyak 200 hingga 500 ribu sebulan, wang Singapura.

Khairy Jamaluddin atau KJ sebelum ini memegang jawatan sebagai Menteri Belia dan Sukan antara tahun 2013 sehingga 2018. Hari ini menyandang jawatan Menteri Kesihatan Malaysia.