Shafie Mengata PN Gagal Walhal Warisanlah Yang Paling Gagal

Wahhh. Baru saja semalam admin mengkritik balas kenyataan yang diviralkan oleh MP Kalabakan dan jentera Warisan. Hari ini terbaca satu lagi kenyataan cakap tidak serupa bikin daripada bos mereka. Kononnya kerajaan Perikatan Nasional gagal. Klik links dibawah.

Warisan buat perbandingan tolol antara Kerajaan GRS dan Warisan

Mari kita bagi sedikit ulasan.

Persoalan yang ditimbulkan oleh Shafie itu secara langsung menggambarkan betapa tidak berkualitinya kepimpinan Warisan. Tidak menunjukkan masih ada secebis daging dalam diri mereka yang berfungsi untuk merasa malu dan rasa bersalah bilamana gagal memikul tanggungjawab mereka.

Kenape admin katakan demikian sebab kerajaan Warisan adalah kerajaan yang gagal dari semua sudut. Semua janji manifesto pada pilihan raya umum yang lepas satupun tidak ada yang berjaya ditunaikan. Ambil contoh manifesto tanah Felda di Sabah akan diambil dan diserahkan pada rakyat Sabah.

Apa yang berlaku tanah tanah yang diproses di zaman BN pula yang diserahkan oleh kerajaan Warisan dan dituntut sebagai usaha mereka. Bikin malu saja.

Begitu juga dengan manifesto menuntut 95% royalti minyak daripada Petronas. Memang tidak adalah. 😅

Antara kegagalan Perikatan Nasional yang didakwa oleh Datuk Shafie.

Kadar pengangguran meningkat sebanyak 4.8 % pada Disember tahun lalu.

Bolehnya mempolitikkan kadar pengangguran sedangkan satu dunia terpaksa berhadapan dengan pendemik Covid-19 menyebabkan ekonomi satu satu negara terjejas teruk. Jangankan dari konteks negara, hanya Sabah semasa dibawah kerajaan Warisan pun gagal menyebabkan banyak pengusaha pelancongan terduduk. Adakah hal ini tidak menyebabkan berlaku pengangguran?

Faktor lain yang kita boleh tekankan di sini ialah oleh kerana tenaga buruh mudah didapat dan murah di negara jiran Indonesia, maka sudah tentulah ia menjadi daya penarik pada pelabur asing. Jadi jangan ada yang berlagak pelik bila mendapat tahu ada syarikat luar negara yang selama ini beroperasi di Malaysia berpindah ke negara jiran Indonesia. Ia tidak disebabkan oleh kekangan birokrasi atau kerana kerajaan gagal melayan mereka.

Shafie juga mendakwa kerajaan Perikatan Nasional gagal kerana mengabaikan janji untuk memberikan komputer riba kepada 150 ribu murid seperti yang dihebahkan semasa pembentangan belanjawan 2021.

Kita baru berada di bulan ke-2 tahun 2021. Kerajaan sedang sibuk mengurus Vaksin Covid-19 yang menuntut pembelanjaan yang lebih besar dalam masa yang sama kerajaan terus berhadapan dengan dengan ancaman Covid-19 itu sendiri. Itu belum lagi kos mengurus operasi menyuntik Vaksin Covid-19.

Jadi sebagai pembangkang Presiden Warisan kenalah faham. Janganlah sengaja membuat tuduhan yang mengada-ngada. Alahai. Pasti saja pembelian komputer riba itu akan ditunaikan.

Pasal peruntukan untuk ahli Parlimen, ini juga melucukan. Shafie mempersoalkan kenapa peruntukan yang diberikan pada mereka selaku ahli Parlimen Pembangkang kurang berbanding ahli Parlimen Kerajaan.

Macam tidak biasa pula, adakah semasa pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan dan kerajaan Warisan peruntukan yang disalurkan pada Ahli-ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri Sabah sama banyak tanpa mengira pembangkang atau kerajaan?

Tidak usahlah jual temberang tu. Di zaman kerajaan Warisan bukan hanya peruntukan tidak diberikan secara rata tapi hanya untuk mendengar nasihat daripada pembangkang pun, kerajaan negeri tidak sanggup menerimanya. Walaupun nasihat itu untuk kebaikan rakyat Sabah.

Benar persepsi orang ramai, bagaimana sikap dan pemikiran ketua mereka begitu jugalah jentera Warisan di peringkat akar umbi. Penuh adu domba fitnah dan mengada-ngada. Yang tidak dibuat orang mereka katakan sebaliknya, kejahatan yang mereka lakukan dipalingkan pada orang lain.

Jangan saja pandai menyalahkan kerajaan tapi kamu selaku Ahli Parlimen yang mewakili pembangkang, pikul juga tanggungjawab itu, keluarkan simpanan yang ada berikan pada rakyat.

Amboi dulu bukan main lagi. Ketua Menteri Shafie semasa berucap mengingatkan rakyat Sabah supaya tidak lagi bergantung pada kerajaan atau jangan lagi berharap pada bantuan kerajaan. Shafie juga mengingatkan agar jangan lagi membuat permohonan projek. Tahu tahu kroni dan kerabatnya mandi-manda dengan projek dan hari ini dia menuntut kerajaan perikatan Nasional agar menjaga kebajikan rakyat. Hemmm!

Pokoknya Warisan atau Shafie ni suka mengata orang tapi mereka yang lebih. Hipokrasi.

Mana yang lebih lama memerintah, Perikatan Nasional yang baru berumur setahun lebih atau kerajaan Warisan yang berumur dua tahun setengah. Justeru mana yang lebih layak dipertanggungjawabkan hal-hal yang dibangkitkan di atas?

Ya benar politik itu kadang-kadang memerlukan sikap yang hipokrit, perkara yang anda tidak buat anda katakan sebaliknya. Seperti yang dilakukan oleh kerajaan Warisan, kerajaan lain yang bersungguh sungguh membina prasarana untuk kebaikan rakyat, mereka hanya merasmikannya. Dalam masa yang sama mereka mendabik dada kononnya kerajaan Warisan tidak mementingkan bangunan pencakar langit hanya kerana mereka gagal melakukannya. He!

Semua orang tahu antara visi dan misi kerajaan Perikatan Nasional ialah memartabatkan konstitusi. Konstitusi itu seperti sistem kehakiman, sistem keselamatan dan Agensi-agensi perkhidmatan awam, baik milik kerajaan negeri mahupun Kerajaan Persekutuan. Ini semua adalah alat sesebuah negara dengan memperkasakan sektor ini membolehkan rakyat mendapat keadilan dan layanan yang sewajarnya tanpa mengira jenis status seseorang. Bukan macam kerajaan Warisan sebelum ini segala-galanya dikaitkan dengan parti akhirnya berlaku ketidakadilan, penyokong yang berada di peringkat akar umbi terus hidup segan mati tak mahu sebaliknya yang dikecapi oleh kroni Warisan.1

Admin teringat propaganda yang dimainkan oleh Warisan ketika mereka mula mula bertapak di Sabah. Kandungannya seperti ini juga menyentuh ekonomi rakyat walaupun pada ketika itu beribu bantuan telah dihulurkan oleh kerajaan pada rakyat jelata termasuklah keatas pentaksub Shafie.

Sebab Warisan gagal melakukan perubahan pada negeri dan rakyat Sabah. Mereka sekarang menjadi pembangkang kampung kampung. Haha 😅

Tajuddin Cadang Zahid Melepaskan Jawatan Presiden UMNO

Lain macam kenyataan Tajuddin tu kalau sebelum ini semacam lantang menghalalkan perbuatan memperalatkan UMNO untuk menyelamatkan diri dari tuduhan salahgunakuasa tetapi kali ini agak berbeza.

Kenyataan pada waktu itu merujuk pada pemimpin-pemimpin UMNO yang sedang dibicarakan di Mahkamah kerana salahgunakuasa.

Kali ini agak berbeza ada yang mencadangkan agar Presiden UMNO Zahid meletakkan jawatan sekiranya tidak lagi mendapat sokongan daripada ahli-ahli majlis atau ahli UMNO itu sendiri.

Semalam kecoh pasal berita, UMNO tidak lagi bekerjasama dengan PPBM dalam Perikatan Nasional. Walaubagaimana pun ia dinafikan oleh Penerangan UMNO sebagai tidak benar kerana kenyataan itu tidak dikeluarkan oleh pihaknya.

UMNO Tarik Balik Hasrat Tidak Berkerjasama Dengan PPBM

Pun begitu ada juga yang mendakwa sebenarnya, memang UMNO tidak lagi ingin bekerjasama dengan PPBM tinggal lagi kehendak itu hanya datang dari pendapat peribadi Presiden UMNO Zahid Hamidi yang bertentangan dengan pendapat ahli-ahli Majlis Tertinggi dan Ketua-Ketua Bahagian UMNO yang mana ingin kekal dalam Perikatan Nasional seperti mana PPBM dan UMNO di Sabah.

Tajuddin juga mendakwa Zahid Hamidi selaku Presiden UMNO sudah keterlaluan dalam memperalatkan parti untuk kepentingan dirinya. Sepatutnya kalau menurut Tajuddin, Zahid Hamidi memberanikan diri untuk berhadapan dengan tuduhan rasuah di Mahkamah.

Sekaligus Tajuddin mempersoalkan siapa UMNO dibawah kepimpinan Zahid adakah untuk kelangsungan UMNO atau untuk kepentingan yang lain.

Sebenarnya kan masalah yang dihadapi oleh UMNO tidak hanya datang dari Zahid Hamidi seorang. Ramai lagi yang menyumbang kamu pun tahu. Puad Zarkashi dan beberapa jentera UMNO tidak terkecuali yang cakap meroyan tidak tentu pasal. Tujuan mereka untuk menyakitkan hati lawan tetapi tanpa mereka sedari rakyat sedang memerhatikan mereka. Rupanya masih menghidap penyakit angkuh dan tidak boleh ditegur.

UMNO tu belum pulih dari persepsi jelek rakyat. Di Semenanjung tu masih ramai rakyat yang anti pada kekayaan pemimpin pemimpin UMNO. Lihat saja bila tersebar berita seorang Exco UMNO membeli motosikal antara paling mahal di dunia. Mau robek dinding Facebook tu mereka kerjakan.

Dari perkembangan ini maka terjawablah, mustahil UMNO meninggalkan PPBM. Betul tak apa yang admin kata dua hari lepas.

Jadi itu bermakna tawaran jawatan Timbalan Perdana Menteri?

Hah pergi potong jari kamu orang. Hahaha!

Ada dua nama Tajuddin dalam UMNO tu satu atitude kutub selatan satu lagi utara. Tapi tak apalah Tajuddin yang ini adalah Ketua Bahagian UMNO Paya Besar. Kedua duanya agak spoken.

UMNO Tarik Balik Hasrat Tidak Berkerjasama Dengan PPBM- PRU15. Titik?

Pagi tadi admin ada menulis pasal UMNO yang menolak untuk berkerjasama dengan PPBM menjelang pilihan raya umum yang akan datang.

Yang mengeluarkan berita asal berkenaan bukannya portal yang tidak ada identiti ataupun biasa-biasa tetapi merupakan portal Utusan Malaysia antara portal berita rasmi yang ada di Malaysia. Maksudnya kalau ada kandungan yang dilaporkan oleh portal ini berbau fitnah ataupun tidak benar maka pihak yang terbabit boleh memfailkan saman.

Dalam pada itu admin tetap bersikap sinis membayangkan UMNO adalah parti yang tidak konsisten atau flip flop. Maksud admin dakwaan kononnya UMNO menolak kerjasama dengan PPBM menjelang pilihanraya umum yang akan datang itu hanyalah pancingan semata-mata. Tidak akan jadi kenyataan.

UMNO Tolak Berkerjasama Dengan PPBM Pada PRU Akan Datang. Titik?

Justeru kalau ada yang tidak percaya bolehlah memotong jari mereka sebagai pertaruhan. He!

Sebentar tadi portal Berita Harian telah menerbitkan satu artikel bertajuk UMNO nafi tolak kerjasama dengan Bersatu, PN.

Berita Harian mengutip pernyataan dari Jabatan Komunikasi Strategik atau Penerangan UMNO Malaysia bahawa parti itu menegaskan sebarang kenyataan berhubung keputusan majlis kerja tertinggi MKT atau UMNO adalah tidak sahih melainkan ia datang daripada kenyataan resmi parti atau kepimpinannya. Maksudnya berita yang tersebar tadi pagi adalah tidak benar UMNO tetap bekerjasama dengan PPBM dalam Perikatan Nasional.

Namun begitu ada pihak yang mendakwa bahawa sebenarnya benar UMNO tidak lagi ingin bekerjasama dengan PPBM tinggal lagi ia hanyalah kehendak Presiden UMNO seorang. Tidak disokong oleh Ahli Majlis Tertinggi malah ingin berjuang bersama-sama PPBM dalam perikatan Nasional.

Mereka memberikan contoh seperti apa yang dipraktikkan di Sabah dimana UMNO dan PPBM bekerjasama sebagai Gabungan bagi mengelakkan pertembungan dalam pilihan raya.

Nampaknya suara Zahid selaku Presiden UMNO tidak diendahkan oleh Ahli-Ahli Majlis Tertinggi dan Ketua-Ketua Bahagian. Petanda Zahid akan ditolak di pemilihan UMNO yang akan datang.

Tapi biarlah kali ini bukan lagi flip flop tapi akan direalisasikan dalam erti kata yang sebenarnya. Kerjasama yang ada nilai persahabatan tidak merendahkan kemampuan kawan dan yang paling penting mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional.

Ingat rakyat sedang menilai UMNO, bukan hanya dari sudut kekuatan tetapi jauh dari itu, adakah UMNO telah membuang sikap angkuh dan sanggup menerima kritikan. Soal salah guna kuasa atau penyelewengan yang sedang dibicarakan itu di luar kemampuan parti untuk membetulkannya. Tetapi benar-benar terletak di tangan rakyat, jadi serahkan pada mereka.

Kata cerdik pandai orang yang bermasalah tapi diberikan tanggungjawab untuk memutuskan sesuatu perkara maka hasilnya juga adalah masalah.

UMNO Tolak Kerjasama Dengan PPBM Pada PRU Akan Datang. Titik?

KUALA LUMPUR: Majlis Tertinggi (MT) UMNO sepakat menolak kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15). Keputusan itu sekali gus me­nimbulkan tanda tanya sama ada UMNO mampu menang jika ber­tanding sendiri tanpa gabungan da­ripada parti Melayu lain seperti Bersatu pada pilihan raya tersebut. Pas pula dikatakan meletakkan syarat supaya menerima Bersatu sekiranya UMNO ingin bergabung.

PRU-15: MT UMNO sepakat tolak Bersatu

Sumber Utusan Malaysia.


Padan pun semalam admin terbaca satu entry dari seorang pemimpin yang juga jentera UMNO Selangor, berbunyi seperti dibawah, lebih kurang begitu.

Umno sudah kuat/hebat? Innalillahiwainnailaihirojiun

Rasanya dia sendiri belum yakin dengan kemampuan UMNO khususnya UMNO Selangor.

Tapi kan hari ini sikap dan pemikiran masyarakat luar bandar di Sabah dan Sarawak, admin nampak semakin matang dan kritikal sama dengan masyarakat urban Selangor yang sering menjadikan UMNO sebagai sasaran mereka.

Kalau benar maka UMNO bakal berhadapan dengan kesukaran yang amat-amat mencabar. Sedangkan dalam masa yang sama PPBM dan parti-parti dalam perikatan Nasional semakin diminati oleh rakyat tidak kiralah apa mereka masyarakat bandar mahupun masyarakat luar bandar.

Paling tragik di Sabah selepas Kadoh Agundong ialah Calon UMNO kalah kepada calon Bebas walhal calon Bebas itu asalnya adalah Wakil Rakyat daripada BN.

Kita tengoklah, UMNO ni tidak konsisten. Mereka mudah menarik sokongan bila keadaan tidak lagi melihat mereka. Sekarang ni mereka ibarat memancing persepsi pengundi atau rakyat Malaysia, jika okey mereka akan teruskan jika sebaliknya maka adalah alasan yang akan dimainkan.

Tidak percaya kamu tengok saja. Jangan potong jari admin tapi potong jari penyokong UMNO. He!

Rizal Mansor Ajak Najib Berdebat Isu Rosmah

Betulkah berita ni, sekiranya betul nah tidak kusangka sangka.

Setahu admin, Rizal inilah yang paling di depan dalam usaha mempertahankan isteri bekas Perdana Menteri, Rosmah Mansor dari tuduhan yang berbagai.

Apa sebenarnya yang berlaku di antara mereka.

Sebelum ni Rizal Mansor telah ditahan oleh SPRM kerana didakwa terlibat atau bersubahat dalam skandal yang dihadapi oleh Rosmah Mansor. Tapi terlepas dari tuduhan sebaliknya Rosmah Mansor yang diberikan peluang oleh Mahkamah untuk membela diri setelah tuduhan dan bukti yang dikemukakan menyakinkan Hakim Mahkamah Tinggi.

Dan cuba kamu tafsirkan gambar satira yang dimuatnaik oleh Rizal Mansor ini.

RIZAL MANSOR AJAK DS NAJIB RAZAK BERDEBAT ISU ROSMAH????

Sudah tiba masa untuk saya tidak lagi berdiam diri selepas page Najib Razak mengulas panjang lebar tentang kes Solar. Najib Razak membuat kesimpulan saya dalang dan memfitnah isteri beliau. Selama ini saya tidak mahu membuka mulut atau menulis apa-apa kerana ini sedang dibicarakan di Mahkamah.

Memandangkan page Najib Razak dan sekutunya banyak kali menyebut nama saya, maka dengan ini saya ingin mengajak YB Dato’ Sri Najib Razak untuk BERDEBAT SECARA LIVE di facebook pada tarikh dan masa yang beliau tetapkan. Beliau boleh menjemput sesiapa juga menemani beliau semasa live tersebut.

Saya percaya ramai nak tau adakah saya ‘minit’ sendiri surat menyurat daripada Jepak? Adakah saya mengarahkan YB Dato’ Sri minit surat-surat tersurat? Serta banyak lagi yang rakyat diluar sana tau.

Saya tunggu tarikh dan masa YB Dato’ Sri.

Salam
Rizal Mansor
Grand Alora

Adakah Rizal Mansor merujuk kepada posting Najib Razak seperti bawah. Wah berat tu, maksud Peguam Rosmah tu Rizal yang berurusan tanpa pengetahuan Rosmah. Begitu kah?

PAS Cerdik Membaca Mainan Politik UMNO – Rugi tak baca

Pemimpin PAS atau anak pemimpin PAS ini cerdik membaca politik UMNO di dalam merebut kekuasaan. Seperti juga yang admin sering tegaskan UMNO adalah parti yang paling tua di Malaysia, jadi mereka tahu caranya.

Paginya terbukti kantoi salah petangnya mereka sekali lagi mencipta cerita. Begitulah perjalanan politik UMNO yang dijana oleh jentera jentera yang sengaja membelakangkan akal mereka.

Untuk UMNO ia memang nampak bagus tapi bagi masyarakat umum ia adalah hal yang memualkan mereka. Sebab itu jugalah admin tidak berapa berkenan pada segelintir jentera Perikatan Nasional yang tidak alert dan lemah ketika mempertahankan hujah mereka, tiba tiba budiman sepatutnya cakap dan kongsikan saja walaupun nampak tidak bersambung tapi jangan sampai keterlaluan. Kalau tidak begitu, dia ingat dia siapa di mata UMNO!.

Rugi sesiapa yang tidak membaca kenyataan balas anak pemimpin PAS dibawah.


YAB Datuk MB yang kami hormati lagi kami muliakan,

Maafkan saya atas pencelahan ini, sekadar menyatakan pandangan dan meluahkan suara hati sebagai ahli bawahan PAS.

Bukan sekadar dua tiga kolam.

Malah melalui wadah PAS ini kami mahu bawa semua manusia ke kolam telaga kauthar di Akhirat kelak.

Mengenai strategi penyatuan ummah, kami memang nampak ianya agak sukar untuk direalisasikan dalam konteks politik.

Kerana politik bermakna merebut kuasa, jawatan, kedudukan dan keuntungan duniawi. Memenangi konflik politik bermaksud merampas kuasa dari satu kumpulan atau entiti dan memberikannya kepada kumpulan lain.

Umum memahami bahawa politik konvensional itu ialah, sebagaimana yang ditakrifkan oleh Lenin, siapa boleh buat apa kepada siapa (Who could do what to whom).

Ataupun menurut ahli sains politik, Harold Lasswell, ialah siapa dapat apa, bila dan bagaimana (who gets what, when and how).

Sedangkan berebut harta pusaka pun boleh menyebabkan putus saudara, berebut sempadan tanah pun boleh menyebabkan sesama jiran bermasam muka, sekadar nak lalu jalan melalui tanah dia pun ada yang tak beri kebenaran, inikan pula nak berkorban kuasa politik untuk serah ke orang lain.

Dalam kes kekosongan kerusi di Parlimen Gerik sahaja, maklumat sampai kepada kami, tidak kurang 10 orang UMNO yang melobi untuk menjadi calon. Kalau dalaman UMNO pun berlaku perebutan untuk jadi calon maka adakah UMNO sanggup untuk beri laluan kepada parti lain untuk bertanding?

Mampukah UMNO mahupun PAS berkorban kepentingan untuk melepaskan kerusi yang menjadi gelanggang tradisi pertandingan sejak 14 kali pilihan raya?

Dalam persaingan politik Machiavelli tiada sahabat setia yang boleh dipercayai untuk kita korbankan kepentingan kita untuk dirinya.

Yang ada hanyalah rakan kongsi kepentingan bersama. Selagimana wujud kepentingan yang menguntungkan selagi itulah kontrak perniagaan akan diteruskan.

Kami ahli PAS hatta rakyat biasa pun nampak, sekiranya BN lebih menguntungkan UMNO dan dengan BN sahaja UMNO boleh kembali berkuasa, apa perlunya UMNO kepada gabungan lain?

Permainan dan percaturan politik di negeri Perak pun kita semua dapat baca; BN mahu bertanding 27 kerusi daripada 59 kerusi, PAS 3 kerusi, manakala selebihnya 19 kerusi dikatakan akan dirunding dan dibahagi-bahagikan.

Selepas itu hanya 3 kerusi sahaja diperlukan untuk BN mencukupkan majoriti mudah bagi memerintah Perak secara bersendirian. Justeru sekiranya berada dalam kolam MN sekalipun, PAS tetap akan melepas, atau setidak-tidaknya, berada di pinggiran.

Ingat, politik itu siapa dapat apa, bila dan bagaimana. Sifir mudahnya, apabila BN boleh bentuk kerajaan negeri selepas PRU-15 dengan majoriti yang cukup, maka kek kuasa tidak perlu dipotong lebih kecil.

Buat apa berkongsi dengan orang bila boleh bolot seorang?

Dan sekiranya matlamat PAS hanya sekadar untuk mengejar kuasa semata-mata, adalah lebih untung PAS terjun ke kolam BN terus daripada berendam dalam kolam gabungan parti setahun jagung yang tidak kuat dan tiada akar umbi.

Tapi PAS ada pendiriannya sendiri, iaitu elak pertembungan 3 penjuru, kukuhkan MN dan pertahankan PN.

Dan ahli PAS dipesan supaya wala’ dengan keputusan parti di samping menghormati keputusan parti rakan.

Kami faham pimpinan UMNO tersepit dengan situasi yang amat sukar dan mencabar untuk membuat keputusan, antara mengikut desakan suara akar umbi, menjaga maslahah parti dan menjaga maslahah umat yang jauh lebih besar daripada parti.

Sejak awal lagi kami semua sedar, formula pembahagian kerusi antara UMNO dan PAS sendiri pun, tanpa mengira parti-parti lain, adalah agak sukar untuk disepakati.

Itu dalam konteks persaingan politik.

Walau bagaimanapun, konsep penyatuan ummah ini masih boleh berlaku dalam konteks kemasyarakatan.

Kami generasi muda mahu tamatkan episod tragedi konflik politik kepartian sempit dalam masyarakat kita sejak zaman tok nenek kami.

Tanpa mengira parti, kerjasama, gotong-royong, kenduri-kendara sesama penduduk kampung boleh dijalankan dengan baik. Aktiviti kemasyarakatan boleh berjalan dengan mesra penuh rasa ukhuwwah.

Projek, tender, bantuan dan sumbangan diagihkan secara adil kepada yang berhak, tidak kira warna dan lambang parti. Semua pihak rasa puas hati dan terbela.

Waktu pilihan raya, masing-masing dengan pilihan masing-masing untuk memilih mana-mana calon yang dirasakan layak untuk menjadi pemimpin.

Habis sesi memilih pemimpin, kita kembali hidup harmoni atas semangat penyatuan ummah dan muafakat nasional.
.
.
.

YAB Datuk,

Kami ahli PAS ditarbiah untuk tidak gentar menghadapi kalah menang dalam pilihan raya.

PAS menang pilihan raya, kami berkhidmat cara ada kuasa.

PAS kalah pilihan raya, kami teruskan khidmat kepada rakyat sebagai pembangkang.

PAS sudah biasa bergerak sebagai pembangkang, dan PAS juga ada pengalaman yang lama memerintah beberapa negeri.

In sya Allah, di dunia PAS tidak rugi, selagimana niat perjuangan kami lil-LAHI TA’ALA, kerana ALLAH, untuk kebaikan negara dan ummah, untuk tinggikan kalimah ALLAH.

Lirik lagu PAS tersemat di hati kami:
Bergeraklah ke medan jasa,
Kalah menang bukan alasannya,
Sucikanlah niat di hati,
Hingga nyata benarnya janji RABBI.

Yang lebih merisaukan kami ialah, apabila melepas rahmat dan redha ALLAH serta syurga di Akhirat kelak.

(مَّن كَانَ یُرِیدُ ٱلۡعَاجِلَةَ عَجَّلۡنَا لَهُۥ فِیهَا مَا نَشَاۤءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلۡنَا لَهُۥ جَهَنَّمَ یَصۡلَىٰهَا مَذۡمُومࣰا مَّدۡحُورࣰا ۝ وَمَنۡ أَرَادَ ٱلۡـَٔاخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعۡیَهَا وَهُوَ مُؤۡمِنࣱ فَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَانَ سَعۡیُهُم مَّشۡكُورࣰا ۝ كُلࣰّا نُّمِدُّ هَـٰۤؤُلَاۤءِ وَهَـٰۤؤُلَاۤءِ مِنۡ عَطَاۤءِ رَبِّكَۚ وَمَا كَانَ عَطَاۤءُ رَبِّكَ مَحۡظُورًا ۝ ٱنظُرۡ كَیۡفَ فَضَّلۡنَا بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲۚ وَلَلۡـَٔاخِرَةُ أَكۡبَرُ دَرَجَـٰتࣲ وَأَكۡبَرُ تَفۡضِیلࣰا)
[Surah Al-Isra’ 18 – 21]

Maksudnya:
18- Sesiapa yang menghendaki (kesenangan hidup) dunia, KAMI akan segerakan kepadanya dalam dunia apa yang KAMI kehendaki, bagi sesiapa yang KAMI kehendaki; kemudian KAMI sediakan baginya neraka Jahannam (di akhirat kelak), untuk membakarnya dalam keadaan yang hina lagi tersingkir dari rahmat Allah.

19- Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal-amal yang baik untuk akhirat dengan usaha yang layak baginya, sedang dia beriman, maka mereka yang demikian keadaannya, diberi pahala akan amal usahanya.

20- Tiap-tiap golongan dari keduanya, golongan dunia dan golongan akhirat KAMI hulurkan kepada mereka dari pemberian TUHANmu (wahai Muhammad); dan tiadalah pemberian TUHANmu itu tersekat (dari sesiapapun).

21- Lihatlah bagaimana KAMI lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain (dalam rezeki pemberian KAMI itu) dan sesungguhnya pemberian di akhirat lebih besar tingkatan-tingkatan perbezaannya dan lebih besar tambahan-tambahan kelebihannya.

Semoga ALLAH subhanahu wa ta’ala memberikan taufiq hidayah kepada YAB Datuk dan seluruh pimpinan umat Islam. – FB

Kenapa Puad Zarkashi Halang Admin Mengomen Di Pagenya

Admin baru perasan sebentar tadi yang administrasinya telah menghalang atau memblok admin dari melontarkan komen.

Puad Zarkashi dah jadi pondan gamaknya. Sedangkan admin ni bukan siapa siapa, kalau benar bagai dikata. Tapi pelik kenapa Puad Zarkashi tidak benarkan admin mengomen di pagenya.

Walhal kalau kita baca kenyataan si Puad Zarkashi tu bukan main besar dan kasar lagi. Macam orang yang tidak pernah kalah dalam pertandingan, membuat orang seperti ini hilang rasa takut.

Mungkin baru dia perasan yang namanya sentiasa viral di blog ini.

Bukannya admin pernah memfitnahnya pun yang admin buat hanyalah melihat kenyataannya dari sudut Perikatan Nasional dimana kalau tidak dikawal keangkuhan dan kesombongannya akan merosakkan Perikatan Nasional. Dengan harapan Puad Zarkashi akan menghentikan perbuatannya yang tidak bertanggungjawab itu.

Kuat mengkritik orang lain tapi bila dikritik pandai pula mengelak. Apa pun semoga Puad tabah menghadapi saman RM10 juta ringgit yang dikemukakan oleh Perdana Menteri kerana memfitnahnya.

Puad Zarkashi sebelum ini telah menfitnah Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai tidak bertanggungjawab kerana enggan dikurantin sejurus tiba dari luar negara.

Bila PN (GRS) Berfungsi Dengan Baik Maka Gejala Negatif Terkawal 👍

Beginilah bila kerajaan berfungsi dengan baik, akan segala kejahatan yang selama ini berlaku dalam masyarakat akan dapat dibanteras dan dihapuskan.

Gambar di atas menunjukkan ATM berjaya merampas sejumlah dadah syabu. Dan banyak lagi kejayaan seperti itu yang berjaya dilakukan oleh pihak Polis sejak Perikatan Nasional memerintah Malaysia.

So rakyat jangan bodoh hingga sekali lagi terpedaya oleh totok totok parti yang hanya ingin melihat kerajaan yang berdiri, dibina oleh parti mereka seperti UMNO dan parti Warisan.

Tidak ada faedah itu yang hanya untung kelak ialah elite tertentu didalam Warisan dan UMNO. Bak kata Raja Petra, tujuan UMNO berpolitik dalam keadaan sekarang hanyalah bertujuan untuk mendapatkan kedudukan bagi diri mereka selepas itu rakyat dibiarkan berhadapan dengan ketololan birokrasi. Yalah kalau ada masalah yang timbul tudingkan saja pada kerajaan Perikatan Nasional atau Perdana Menteri Malaysia.

Macam yang dilakukan pemimpin dan jentera UMNO, hari-hari memburukkan Perikatan Nasional. (tidak semua tapi menjolok mata)

Benar kemajuan dan kebaikan yang telah dicapai oleh UMNO semasa memerintah boleh dijadikan modal kempen. Tetapi ada satu hal yang menyebabkan ia dilupakan bilamana Mahkamah mendapati pemimpin dalam kerajaan UMNO didapati bersalah oleh Mahkamah kerana salah guna kuasa.

Selain itu kegiatan jenayah yang menjadi-jadi hingga melibatkan generasi muda ini juga menyebabkan kerajaan itu ditolak rakyat. Tengok apa jadi pada kerajaan Warisan hanya mampu bertahan dua tahun setengah.

Orang yang tiada latar belakang pendidikan dan politik yang baik diberikan kedudukan untuk menjaga rakyat yang jauh lebih cerdik daripada mereka menyebabkan jenayah kecil dan besar berlaku di merata tempat.

Kesan daripada keburukan itu masyarakat yang sebelum ini menjadi totok Warisan pun berani sudah melawan anggota Polis. Tengok di bandar Tawau tu baru dua tahun diperintah oleh Warisannya teruslah separuh daripada Tawau tu macam mereka yang punya. Bikin pening pun ada.

Semasa era kerajaan Warisan bukan hanya pentadbirannya dikuasai oleh kroni yang tidak ada kelayakan tapi juga perjalanan pentadbirannya yang cerca merba. Keputusan Hakim tidak dihormati seperti mana keputusan Hakim Kota Kinabalu keatas status Pengarah Air Jabatan Negeri Sabah.

Walaupun Hakim telah menjatuhkan hukuman bahawa perlantikan Amarjit Singh sebagai pengarah di sana tidak sah di sisi undang-undang kerajaan negeri namun Ketua Menteri Shafie pada ketika itu mempertahankannya. Bukan sahaja dipertahankan tetapi dinaikkan pangkat ke bahagian kewangan kerajaan negeri.

Ketua kampung yang dilantik di peringkat kampung kebanyakannya tidak berkelayakan dan terlibat dengan kegiatan jenayah.

Kalau admin ni jenis yang sampai hati mendedahkan perihal anak seorang pemimpin Warisan yang berjaya dicekup oleh pihak Polis kerana mengedar dadah syabu yang begitu banyak. Tetapi dilepaskan melalui kuasa politik. Mungkin ada yang terkejut, siapakah nama pemimpin Warisan berkenaan.

Nasib lah admin jenis orang yang sentiasa menjaga aib orang lain, kerana aib tetap aib walau apa pun alasannya. Apa lagi melibatkan anak mereka yang berada di luar kawalan ibu bapa. Mana ada ibu bapa normal di dunia ini yang sanggup membiarkan anak mereka terjerumus dalam gejala dadah apa lagi sebagai pengedar dadah.

Kesannya kehidupan orang orang kampung terancam, setiap hari berhadapan dengan masalah jenayah. Mahu meneruskan kehidupan pun susah. (Tidak semua tapi sangat ada dan banyak).

Sebaliknya pada penyokong Warisan keharmonian yang terjejas tidak menjadi persoalan, jangan kan keharmonian. Hak mereka diambil orang pun mereka buat tidak tahu. Mungkin kerana terlalu bodoh atau merasakan diri mereka memang tidak ada hak. Tapi pelik justeru kenapa berpolitik kalau tidak berani mempertahankan hak.

Di setengah kawasan atau kampung kebanyakan penyokong Warisan, sangat-sangat tidak berpendidikan tapi bernafsu besar menyebabkan harga diri mereka dinilai sangat murah dan tidak lagi dihormati oleh orang luar atau wakil rakyat mereka.

Maka terhina lah mereka sampai mati.

Berkenaan usaha kerajaan negeri Sabah (GRS) yang ingin menyelesaikan lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) dengan memberikan keterangan diri yang sah tapi ditentang oleh pemimpin dan jentera Parti Warisan. Justeru sampai bilalah PATI ini menjadi masalah pada kerajaan sedangkan dalam masa yang sama banyak sektor perniagaan yang memerlukan tenaga kerja?

Pelik bukan, walaupun Warisan hanya memerintah lebih kurang dua tahun setengah tetapi telah berjaya menambah banyak masalah. Hahaha!

Untuk menutup atau mengekalkan sokongan rakyat keatas wakil wakil rakyat Warisan, mereka hanya perlu memberikan sedikit dedak itupun setahun sekali. Tidak berbaloi langsung dan kalau dinilai dengan sesungguhnya pemberian itu tidak lebih dari satu penghinaan ke atas penyokong penyokong Parti Warisan.

Bayangkan surat daripada pentadbiran kerajaan Warisan sudah diedarkan pada penduduk kampung agar keluar atau merobohkan rumah mereka kerana tapak kampung akan digunakan bagi tujuan membina tapak pelancongan atau perhotelan. Tapi apa berlaku pada Pilihan Raya Negeri Sabah baru-baru ini, undi calon Parti Warisan dari perkampungan yang akan dirobohkan malah meningkat.

Jangan juga ada yang lupa atau tidak tahu walaupun Warisan hanya mampu memerintah dua setengah tahun. Tetapi sudah ada dua atau tiga pemimpin daripada parti ini yang dihadapkan di Mahkamah kerana rasuah. Oh ya bukan hanya pemimpinnya tetapi juga melibatkan macai kayangan mereka yang telah disenaraikan sebagai individu yang dikehendaki oleh SPRM.

Tetapi pengundi Warisan yang ada diperingkat akar umbi tidak hidup kalau tidak mengharapkan bantuan dari kerajaan semasa. Punyalah tidak ada harga diri sedangkan bilangan mereka lebih ramai dari kerabat pemimpin dan macai kayangan Warisan tadi. Tolol tidak boleh diajar.

Untuk itu sekiranya anda benar-benar sayangkan negeri Sabah, tolaklah parti Warisan yang sarat dengan pemimpin pemimpin yang tidak berkualiti aka picisan yang telah menyebabkan hubungan kaum di negeri ini tegang, kehidupan rakyat terjejas bukan hanya dari sudut ekonomi tetapi ancaman dari kegiatan yang tidak sihat oleh kumpulan-kumpulan yang tidak bertanggungjawab terutamanya dalam hal yang ada kaitannya dengan gejala dadah.

Begitu juga dengan parti UMNO seandainya pemimpin dan jentera parti ini tidak lagi menghormati Perikatan Nasional maka tolaklah mereka. Supaya tidak lagi menjadi beban hingga menggagalkan polisi baik yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan Perikatan Nasional.

Jangan pula ada yang cemburu dengan perbandingan ini. Seluruh dunia memuji kredibiliti Perdana Menteri New Zealand kerana berjaya mensejahterakan kehidupan rakyatnya. Hal inilah yang sedang diusahakan oleh kerajaan Perikatan Nasional bermula dari menyerahkan tanggungjawab sepenuhnya pada agensi agensi kerajaan yang sedia ada.

Puad Zarkashi Kantoi Memfitnah Perdana Menteri. Memalukan

Puad Zarkashi ni kalau sudah muncul ada saja matlamatnya yang buruk keatas kerajaan Perikatan Nasional. Yang penting buruk walaupun tidak ada asasnya dan akan diiyakan secara berjemaah oleh laskar UMNO.

Apa punya perangailah kau Puad. Walaupun kenyataanmu telah berulang kali dibuktikan sebagai satu fitnah tapi tidak jadi jemu jemu kau membuat kenyataan seperti itu. Dalam masa yang sama juga orang ramai sudah berulang kali mendedahkan latar belakang politik mu sebagai seorang pemimpin UMNO yang dibenci dan gagal sekaligus ditolak oleh ahli UMNO Batu Pahat.

Ini bukan kali pertama Puad membuat kenyataan fitnah dan menghasut rakyat agar membenci kepimpinan kerajaan.

Terbaru Puad Zarkashi mendakwa Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin enggan dikurantin 10 hari oleh KKM. Menyebabkan berlaku kekecohan di lapangan terbang Subang.

Sebab itulah kalau menurut Puad ini, memaksa Menteri Kesihatan yang juga Ahli Parlimen UMNO mengeluarkan surat arahan.

Semua Menteri yang balik dari luar negara hanya perlu di kuarintin tiga hari. Tidak hanya itu dia juga memperleceh lawatan Perdana Menteri ke negara jiran Indonesia, sebagai tidak ada keperluannya.

Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya Perdana Menteri Malaysia sejurus tiba di Lapangan Terbang Subang. Telah bersedia dikuarantin selama 10 hari seperti mana orang kebanyakan dan pihak media Pejabat Perdana Menteri telah pun mengeluarkan kenyataan rasmi bagi menafikan kenyataan fitnah Puad Zarkashi itu.

Sekali lagi pula Paud Zarkashi telah memalukan dirinya akibat sikap dan pemikirannya yang dangkal dan tidak beradab.

Sultan pun tidak suka.

Ketua Pemuda UMNO Malaysia Level Cybertroper Fitnah PN

Ketua Pemuda UMNO Malaysia tu sama level juga dengan CyberTroopernya.

Ada pendidikan agama tapi suka mengeluarkan kenyataan yang semberono yang akhirnya membawa kepada fitnah. Benar tu politik adalah politik tetapi kalau sudah melibatkan kesahihan berita perlulah dia lebih bertanggungjawab, mendahulukan ajaran agama Islam yang melarang penganutnya membuat tuduhan yang tidak berasas.

Seorang Ketua Pemuda UMNO Malaysia sanggup menabur fitnah terhadap rakan yang tinggal dalam satu rumah. Apa punya busuk lah kau Asyraf.

Sudah lupakah UMNO kalah dalam pilihan raya umum lepas tapi boleh membentuk sebagai kerajaan Perikatan Nasional yang kau burukkan.

Ini tanda awal kejatuhan UMNO menjelang pilihan raya umum akan datang. Bukan lagi kekalahan di pilihan raya semata tetapi riwayat UMNO akan berakhir.

Sebelum ini Ketua Pemuda UMNO Malaysia Asyraf Wajdi Dusuki telah membuat satu entri bertarikh 8 Februari 2021 yang kemudiannya dipadam setelah terbukti kantoi.

Entry itu cuba memberikan gambaran fitnah bahawa Gabungan Perikatan Nasional sedang bersiap sedia atau mempersiapkan kelengkapan bagi menghadapi pilihan raya umum dalam keadaan darurat. Entri itu juga disertakan beberapa gambar bagi menyokong tuduhannya tapi sayang itu semua hanyalah fitnah semata-mata.

Seperti mana kenyataan tegas Naib KetuaArmada Nasional, Mandela Malakun.