Kerajaan GRS Pertimbang Ambil Tindakan Undang² Kiranya 40% Cukai Hasil Sabah Tidak Ditunaikan – Masidi

Pandangan Menteri Kewangan II Sabah, Datuk Masidi Manjun mengenai tuntutan hasil kutipan cukai 40% Sabah dari Persekutuan, seperti yang termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963.

RM125 juta setahun yang diterima oleh kerajaan negeri Sabah hari ini adalah semata-mata interim atau bersifat sementara, sementara tuntutan 40% sedang berjalan.

Oleh kerana itu kerajaan negeri Sabah GRS akan mempertimbang mengambil tindakan undang-undang sekiranya tuntutan 40% diabaikan oleh Kerajaan Persekutuan. Dengan erti kata lain kerajaan negeri akan mengguna pakai apa pun cara bagi menuntut 40% cukai hasil Negeri Sabah daripada kerajaan persekutuan.

Mesti ramai yang tertanya-tanya kan, Kenapa tuntutan ini telah berlarutan lama dan sukar di tunaikan. Ini kerana sejak daripada awal Kerajaan Persekutuan yang diketuai oleh UMNO tidak memasukkan perkara perkara dalam perjanjian Malaysia 1963 dalam perlembagaan.

Kamu nampak tak betapa kurang ajarnya UMNO ni mereka tahu mereka miskin dan Sabah Sarawak kaya dengan sumber alam tetapi kenapa tidak berani bersikap adil. Malah berlagak abang besar macam minda penjajah yang tidak reti berterima kasih.

Tahniah Datuk Masidi Manjun selaku wakil kerajaan negeri Sabah kerana bertindak berani dan tegas mempertahankan perjanjian 1963 yang menjadi asas kepada pembentukan Malaysia.

Inilah yang diinginkan oleh majoriti masyarakat Sabah. Sudah cukup lama mereka bersabar tetapi nampaknya Kerajaan Persekutuan atau kerajaan UMNO sehingga hari ini memandang remeh seolah-olah mencabar kewibawaan dan keintelektualan orang-orang Sabah.

GRS, Sabah Maju Jaya

Hasil Mesyuarat GRS, Antaranya USNO Diterima Sebagai Ahli Baru

GRS bermesyaurat hari ini. Keputusannya telah diumumkan oleh Pengerusi GRS, YAB DSP Haji Hajiji Haji Noor tadi:

  1. Pelancaran parti Gabungan Rakyat Sabah akan dibuat pada 26 May 2022. Dijangka 5000 ahli2 akan hadir.
  2. Permohanan USNO sejak Jan 2021, kini diterima menjadi ahli baharu dlm GRS. Permohonan baru dari parti PCS, LDP & KDM dialu-alukan dan dihargai. Kini dalam proses pertimbangan.
  3. JK Kerjasama GRS dan BN akan ditubuhkan bagi mencapai solidarity kata sepakat menjalinkan kerjasama politik.
  4. Pengerusi dan AJK Penyelaras GRS peringkat bahagian akan dibentuk.

Sekian harap maklum.

Sumber Arthur Sen

Kerajaan Persekutuan (UMNO) Tidak Alert Soal Keselamatan Rakyat Sabah

Sudah sampai masanya kerajaan negeri Sabah GRS bertegas ke atas Kerajaan Persekutuan akibat gagal memberikan perkhidmatan keselamatan yang terbaik pada rakyat Sabah, seolah-olah dilecehkan atau kurang diambil peduli.

Termasuk ini sudah dua tragedi dalam tempoh setahun yang melibatkan lima kematian. Ia berlaku hanya kerana tindak balas yang lambat dari pihak berkuasa dimana panggilan kecemasan perlu diarahkan ke pusat panggilan MER999 yang berada di Kuala Lumpur sebelum pesanan dihantar balik ke Sabah untuk diambil tindakan oleh pihak yang berwajib.

Menurut Naib Presiden SAPP Gee Tien Siong ia adalah tindakan yang tidak masuk akal seolah-olah hidupan Sabah tidak penting. Menurutnya lagi kes terbaru melibatkan seorang lelaki Cina berumur 54 tahun yang maut selepas kemalangan di Kelombong pada rabu boleh di elakkan jika tidak kerana kelewatan bantuan berikut dan maklumbalas yang perlahan daripada pusat panggilan di Kuala Lumpur.

SAPP adalah ahli dalam Gabungan Rakyat Sabah atau GRS.

“Masa telah dibazirkan dan akibatnya satu nyawa telah hilang,” katanya, sambil menambah bahawa sistem sekarang yang dipaksakan ke atas Sabah tidak memastikan tindak balas yang cepat dan cekap dalam situasi kecemasan.

Betul-betul Kerajaan Persekutuan yang ditadbir oleh UMNO lalai dalam memikul tanggungjawab mereka dan tidak prihatin.

Persekutuan tahu mereka membenarkan Sarawak mengurus sendiri panggilan kecemasan, tanpa perlu terlebih dahulu dialihkan ke Kuala Lumpur, tapi kenapa tidak dipraktikkan di Sabah.

Ini kerajaan UMNO ni tidak sudah-sudah mencari populariti. Mereka mahu Rakyat Sabah sentiasa tunduk pada mereka ini, inilah antara caranya mereka mengawal satu satu negeri melalui kuasa kerajaan Persekutuan.

UMNO Sabah dimana sudah suara kamu orang, kenapa tidak mengkritik Persekutuan. Sebab Perdana Menteri itu datang daripada UMNO. Alahai lah UMNO oiii.

Kebakaran Kg Kurnia Jaya, Tawau dan Bangau Bangau, Semporna Dibina Semula Dengan Kos RM18.2 Juta

𝗥𝗠𝟭𝟴.𝟮 𝗷𝘂𝘁𝗮 𝗽𝗲𝗿𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗺𝗯𝗶𝗻𝗮𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗺𝘂𝗹𝗮 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗺𝗮𝗻𝗴𝘀𝗮 𝗸𝗲𝗯𝗮𝗸𝗮𝗿𝗮𝗻 𝗱𝗶 𝗧𝗮𝘄𝗮𝘂 𝗱𝗮𝗻 𝗦𝗲𝗺𝗽𝗼𝗿𝗻𝗮.

Dugaan besar menyambut bulan Ramadan, lebih kurang 3,012 penduduk Kampung Kurnia Jaya, Batu 4 terpaksa tinggal sehelai sepinggang selepas rumah mereka musnah dalam kebakaran kira-kira dua minggu lalu.

Kerajaan Negeri akan memperuntukkan RM10 juta kepada 608 Ketua Isi Rumah (KIR) mangsa kebakaran di Tawau untuk membina semula kediaman mereka manakala RM8.2 juta lagi adalah untuk pelaksanaan segera projek-projek kerosakan harta benda akibat kebakaran di Kampung Bangau-Bangau, Semporna pada tahun 2015.

Sumbangan Bantuan Wang Ihsan (BWI) juga telah disampaikan kepada seramai 200 Ketua Isi Rumah (KIR) mangsa kebakaran Kampung Kurnia Jaya, Batu 4 berjumlah RM500 bagi setiap KIR dan baki 408 KIR lagi akan disampaikan kemudian.

Saya turut simpati dengan musibah yang menimpa mereka. Semoga diberikan hikmah yang lebih baik di sebalik dugaan ini dan semoga sumbangan ini memberi sedikit sinar dalam bulan Ramadan ini. 🤲🏻


Upacara majlis penyampaian bantuan dan pengumuman membina semula rumah kebakaran yang ditunggu tunggu oleh mangsa, berlangsung hari ini di daerah Tawau dan disampaikan sendiri oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Hajiji Noor dimana Adun Apas, Tawau Datuk Nizam Abu Bakar Titingan sebagai tuan rumah sekaligus menjadi pencetus kepada idea ini.

#SabahMajuJaya

Datuk Nizam Seru NGO Bantu Mangsa Kebakaran Dengan Lebih Giat

TAWAU: Mangsa kebakaran di Kampung Kurnia Jaya terus mendapat perhatian daripada pelbagai pihak bagi meringankan bebanan yang mereka tanggung.

Terbaharu, Majlis Dakwah Negara (MDN) Sabah dengan kerjasama Yayasan Buruj turut menyampaikan bantuan kepada 122 murid sekolah yang terkesan akibat musibah itu.

Bantuan berupa beg dan peralatan sekolah itu disampaikan oleh Pembantu Menteri Kewangan Sabah, Datuk Nizam Abu Bakar Titingan di Pusat Kegiatan Guru (PKG), di sini semalam.

Nizam yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Apas berkata inisiatif yang dilakukan oleh MDN Sabah ini sangat bermakna kerana rata-rata mangsa kebakaran tinggal sehelai sepinggang.

Katanya, ramai dalam kalangan mangsa kebakaran tidak dapat menyelamatkan harta benda termasuklah peralatan sekolah anak mereka.

“Musibah kebakaran itu turut memberi kesan kepada murid sekolah kerana ia berlaku seminggu sebelum pembukaan sesi persekolahan secara bersemuka.

“Sudah pasti semua barang sekolah yang dibeli sebelum itu musnah dalam kebakaran,” katanya ketika ditemui dalam majlis penyerahan bantuan tersebut, di sini semalam.

Menurutnya, usaha yang dilakukan oleh MDN Sabah dan Yayasan Buruj ini perlu dicontohi oleh badan bukan kerajaan (NGO) lain bagi membantu mangsa kebakaran di sini.

“Saya mengucapkan terima kasih kepada MDN Sabah kerana membantu murid sekolah tersebut dan sudah pasti ia dapat mengurangkan beban keluarga mereka.

“Saya juga berharap MDN Sabah terus melakukan khidmat bakti di daerah Tawau terutamanya membantu mereka yang terkesan akibat musibah seperti kebakaran,” katanya.

Dalam pada itu, Nizam menyatakan kerajaan juga sedang berusaha memberi penempatan sementara kepada mangsa yang masih berkhemah di tepi jalan.

“Kerajaan sudah menyediakan beberapa dewan di daerah ini untuk mangsa tinggal, sementara tapak kebakaran itu dibuat lot untuk mereka membina rumah semula.

“Mereka hanya perlu memaklumkan kepada Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) Tawau dan Majlis Perbandaran Tawau (MPT) sekiranya mahu tinggal di dewan yang sudah disediakan,” katanya.

Sementara itu, Pesuruhjaya MDN Sabah, Samin Ongki berkata pihaknya juga turut bersimpati dengan kejadian yang menimpa semua mangsa dan berhasrat untuk membantu setakat termampu.

“Sebelum itu, kami telah menghubungi Jabatan Pendidikan Negeri Sabah (JPNS) untuk memaklumkan hasrat membantu murid sekolah yang menjadi mangsa kebakaran di sini.

“MDN Sabah memberikan bantuan kepada murid sekolah kerana melihat mereka juga adalah yang paling terjejas memandangkan sesi persekolah sudah bermula,” katanya.

Beliau menyeru lebih ramai yang tampil membantu mangsa kebakaran di sini kerana apa sahaja bantuan yang diberikan tidak dapat menggantikan sepenuhnya kerugian mereka.

“Inilah masanya kita tunjukkan keprihatinan dan kasih sayang kepada mereka yang ketika ini sangat memerlukan sokongan serta bantuan,” katanya.

Samin juga menyatakan MDN Sabah akan menjalankan beberapa aktiviti sempena bukan Ramadan di daerah ini.

“Kami akan mengatur aktiviti terutamanya menyampaikan sumbangan Ramadan, bukan sahaja kepada mangsa kebakaran tetepi di beberapa lokasi lain,” katanya.

Turut hadir, Ketua Penolong Pengarah Kanan Sektor Pendidikan Islam JPNS, Sufian Jasiman; Pegawai Pendidikan Daerah Tawau, Zamri Pehakan dan Ahli Jawatankuasa MDN Sabah.

Kerajaan GRS Sabah Kini GRS-BN

Selepas ini kerajaan negeri Sabah akan dikenali sebagai kerajaan GRS BN.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor menjawab persoalan atau cadangan Ketua UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin.

Dimana Ketua UMNO Sabah Bung Mokhtar Radin meminta agar kerajaan Sabah yang hanya dikenali sebagai GRS ditambah aksara BN menjadi GRS-BN.

“Memang itu namanya walaupun ia bukan gabungan GRS, tetapi kerajaan (Sabah) yang ada hari ini adalah GRS dan BN,” katanya.

“BN juga merupakan sebahagian daripada kerajaan yang ditubuhkan pada Pilihan Raya Negeri (PRN) yang lalu dan dipersetujui kedua-dua pihak”

Menjadi tanda tanya pada admin kenapa tidak menggunakan aksara UMNO, memandangkan Bung adalah Ketua UMNO Sabah, parti yang sinonim dengan orang Melayu sebenar bukannya Melayu plastik seperti ada di Sabah ini. Pelik kan?

KDMR menyokong UMNO, mangkin lah pelik nampak macam badut pun ada.

Bha tidak apalah yang penting orang Sabah sedia maklum BN itu bermaksud UMNO dan UMNO tidak terlibat menggugat kerajaan Warisan hingga membawa kepada pilihan raya negeri 2020.

Semakan Hasil Sabah Bukan Rahsia Hanya Federal Enggan Buat Semakan Kedua Selepas 1970 – Tuntutan Kutipan 40% Sabah

Published on March 26, 2022

KOTA KINABALU: Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (Star) Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan berkata Perintah Semakan Pertama 1970 di bawah Perkara 112D mengenai hasil Sabah adalah dokumen yang tersedia secara umum, bukan percubaan rahsia Kerajaan Persekutuan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan.

Justeru, beliau terkejut apabila Parti Warisan Sabah (Warisan) tidak tahu mengenai dokumen itu, semasa berada dalam kerajaan Sabah selama 27 bulan.

“Tiada apa-apa rahsia mengenai perintah pindaan itu; ia telah diterbitkan dalam warta rasmi kerajaan.

“Malangnya, apa yang berlaku di parlimen pada Khamis tidak lebih daripada persembahan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Warisan Datuk Azis Jamman dan Isnaraissah Munirah Majilis,” katanya dalam satu kenyataan Jumaat.

Kitingan, yang juga Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pertanian dan Perikanan, berkata Perintah Kajian Semula 1970 dijadualkan disusuli semakan kedua pada 1974, tetapi ia tidak pernah berlaku.

“Apabila semakan dibuat pada 1969, 40 peratus hasil bersih untuk Sabah dianggarkan kira-kira RM22 juta. Hasilnya, jumlah semakan yang dipersetujui sebanyak RM20 juta pada masa itu, dengan peningkatan tahunan 7.5 peratus, adalah jumlah yang boleh diterima.

“Walau bagaimanapun, selepas 48 tahun, jumlah itu sepatutnya jauh lebih besar daripada RM26.7 juta.

“Sebab itu Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) menolak ‘penyelesaian’ yang dibuat oleh Warisan dan kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini sebanyak RM52 juta.

“Jika kita bersetuju dengan jumlah itu, itu bermakna kita menerima bahawa Kerajaan Persekutuan boleh memintas Perlembagaan Persekutuan dan membayar kita sedikit, sambil mendakwa telah menunaikan kewajipan mereka,” katanya.

Kali ini, katanya, Kerajaan Sabah menuntut semakan formal yang sewajarnya dan bukannya semakan ad hoc atau bergantung kepada arahan eksekutif daripada Perdana Menteri.

“Semakan ini adalah wajib mengikut Perlembagaan. Ia mesti diadakan antara kerajaan dan bukannya melalui Jawatankuasa Perundingan Bersama. Ia mestilah antara ketua-ketua Negara, bukan ahli beberapa jawatankuasa. Perdana Menteri dan Ketua Menteri Sabah mesti hadir semeja.

“Kami menuntut bukan sahaja semakan kewangan untuk pembayaran penuh 40 peratus hasil yang diperolehi Kerajaan Persekutuan di Sabah, tetapi juga pembayaran balik tunggakan berdasarkan formula yang dipersetujui sebelum ini iaitu peningkatan 7.5 peratus sejak 1974.

“Mengikut pengiraan saya, jumlah kompaun sebanyak 7.5 peratus tahun ini akan menghasilkan kira-kira RM1 bilion. Bayaran penuh hasil 40 peratus itu mungkin berbilion-bilion.

“Sebab itu dalam ucapan parlimen saya baru-baru ini, saya menyatakan harapan agar pembayaran yang dirujuk oleh Menteri Hal Ehwal Sabah dan Sarawak Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, iaitu lima kali ganda RM26.7 juta, tidak menjejaskan hak perlembagaan kita terhadap 40 peratus pendapatan,” katanya.

Namun begitu, Kitingan berkata jika terbukti Kerajaan Persekutuan cuba menceroboh hak Sabah, Star tidak akan teragak-agak untuk menyokong Warisan.

“Lagipun, kami semua orang Sabah. Tetapi dalam hal ini, Warisan, khususnya Azis dan Munirah perlu mengakui bahawa mereka telah salah membaca isu itu,” katanya.

Daily Express

Hasil Kutipan 40% Pulangkan Balik Pada Sabah Oiii

Teruskan ketegasan baik kerajaan negeri dan rakyat Sabah yang berpendirian akan terus berunding dengan Kerajaan Persekutuan agar 40% hasil kutipan cukai daripada Sabah diberikan balik kepada Sabah berdasarkan perjanjian Malaysia 1963.

Pendirian itu ditegaskan oleh ketua GRS Sabah Datuk Hajiji Noor yang juga Ketua Menteri Sabah pada sidang terakhir di Sabah pada Khamis baru baru ini. Alhamdulillah

Ia susulan kenyataan sebelum ini Menteri Kewangan Persekutuan Datuk Tengku Zafrul yang mendakwa penentukan itu tidak lagi wujud atau tuntutan itu tidak lagi wujud kerana kekangan ekonomi negara.

Namun menurut Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji itu hanyalah dari sudut pandangan Persekutuan bukannya dari sudut pandang negeri yang ada hak dan itu bererti ia masih berkuatkuasa kerana ia termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963.

Oleh itu kerajaan GRS tidak akan berhenti dan akan terus berusaha meyakinkan Kerajaan Persekutuan bahawa butiran dalam perjanjian itu perlu dipatuhi dan dihormati.

Sekiranya 40% hasil kutipan Persekutuan dapat dipulangkan balik kepada negeri Sabah, iya sudah tentulah akan menambah lagi kantung kerajaan negeri dan boleh digunakan untuk membuat pelaburan atau untuk membina prasarana di negeri Sabah yang masih ketinggalan berbanding negeri negeri di Semenanjung sedangkan mereka tidak ada sumber alam yang boleh digunakan untuk pembangunan.


Pulangkanlah balik hasil kutipan daripada Borneo tu oii ada juga UMNO yang menjaga negeri kamu orang di Semenanjung tu.

Bagi balik lah, kita orang mahu tengok, selepas ini kemajuan apa yang akan dicapai tanpa hasil daripada Sabah dan Sarawak. Adakah UMNO mampu menjana ekonomi atau wang yang lebih banyak melalui pelaburan seperti 1MDB. Hehehe!

Setakat menang dan maju hasil dari politik Umno yang temberang saja yang lebih, lebih baik hentikan, cukup-cukuplah tidak akan ke mana jua.

Kemajuan dari hak orang lain tapi tidak bersyukur pasti satu hari akan ditelan bumi.

Stesen Minyak, Petros Milik Kerajaan Negeri Sarawak (GPS) Mula Beroperasi

Inilah buktinya Gabungan Parti Sarawak, GPS yang menarajui negeri Sarawak telah serba banyak berjaya merealisasikan atau menuntut balik perjanjian Malaysia 1963 yang selama ini cuba ditutup oleh pentadbiran UMNO pusat.

Sarawakian berjaya sebab politik mereka tidak lagi melibatkan pihak yang sanggup membohong demi keuntungan pihak mereka semata-mata. Seperti mana UMNO yang sekian lama “memerintah” Sabah melalui Federal namun satu persatu perlembagaan negeri cuba diseleweng hingga merugikan Sabah. Rugi sehingga hari ini, kamu orang pun tahu kan. Seperti contoh usaha menggubal akta laut Sabah 2012 yang menghadkan pemilikan sumber alam dari tiga nautika pantai.

Kekayaan dari perut bumi Sabah dan Sarawak mereka rata dan kebanyakannya ditumpahkan ke negeri negeri di Semenanjung. Sebab itulah Sabah dan Sarawak sehingga hari ini masih bergelumang dengan kemunduran prasarana berbanding sudah tentu Kuala Lumpur.

Ketika Sabah dikuasai Federal UMNO, Sarawak pula mengelat dari unsur unsur UMNO atau BN hinggalah UMNO diharamkan secara total. Ironinya pada pilihan raya negeri Sarawak 2021 Gabungan Parti Sarawak (GPS) mendapat kemenangan BESAR hanya selepas GPS secara rasmi mengeluarkan kenyataan tidak lagi berkerjasama dengan BN.

Rakyat Sarawak suka bila kerajaan mereka tidak lagi berkerjasama dengan UMNO.

Ceritanya disini adalah kejayaan negeri yang menolak UMNO. Bahawa stesen minyak milik Syarikat Petroleum Sarawak Berhad yang dikenali sebagai Petros telah mula beroperasi di negeri itu.

Ini susulan kejayaan mereka menuntut cukai produk Petroleum dari Petronas itupun hanya selepas UMNO tumbang pada pilihanraya umum yang lalu.

Bolehlah dikatakan negeri Sarawak maju kerana UMNO atau BN sudah menjadi sampah disana.

Sebenarnya Sabah yang diperintah oleh kerajaan GRS dan Perikatan Nasional telah memulakan langkah awal yang sama berkaitan hak dalam perjanjian 1963, apabila Petronas akan membina pusat pemprosesan petroleum dan gas di Sabah dalam tempoh yang terdekat.

Jadi sebagai orang Sabah atau orang Borneo tidak salah kiranya kita meniru attitud Sarawakian ketika menuntut hak yang telah termaktub dalam perjanjian Malaysia, tetapi tidak ditunaikan angkara kejahatan pihak pihak yang tidak bertanggungjawab, siapa lagi kalau bukan pentadbiran dan kepimpinan UMNO.

Hakikatnya Sabah dan Sarawak berstatus sebuah negara tidak seperti negeri-negeri di Semenanjung, ibarat perkampungan setinggan di America Selatan. Tidak memiliki sumber alam yang melimpah tapi tetap maju, dari mana datangnya kesenangan mereka kalau bukan dari Sabah dan Sarawak.

Mereka tidak ada sumber alam yang melimpah, nasib baik ada Kelantan dan Terengganu itupun tidak ada bezanya dengan Sabah, angkara muslihat UMNO yang menular disana.

Jadi pada orang orang Sabah kali ini kita jauhi UMNO parti celaka itu.

Penerangan Warisan Kota Kinabalu Keluar Parti

Apa cerita lagi ni. Walaupun pada hakikatnya Kota Kinabalu itu adalah kubo DAP seperti mana juga tempat bermastautinnya penyokong dan jentera UMNO di kubo Warisan yang bererti kritikan atau ketidakpuasan hati mereka terhadap “seteru” UMNO iaitu Bersatu hanyalah omong kosong yang sikit pun tidak menggugat keadaan.

Tapi yang ini lain sikit sebab ia melibatkan kaum Cina yang kita tahu politik mereka ni tidaklah menjurus kepada hal hal yang mereka harapkan secara total seperti projek dan sebagainya berbeza dengan penyokong UMNO di kawasan kubo Warisan, pasti ada muslihat untuk kepentingan tengkuk mereka secara langsung atau tidak langsung.

UMNO bha tu memancing sokongan dengan cara “memaksa”!

Politik kaum Cina ni kalau sudah menentang atau menyokong pihak tertentu maka itu bererti mereka akan menyokongnya bersungguh-sungguh, sebab adalah yang tidak kena tu.

Parti KDM telah pun menyatakan hasrat mereka untuk bersama sama dalam parti Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pada majlis perasmian parti KDM yang dirasmkikan oleh Datuk Hajiji Noor.

GRS diketuai oleh Datuk Hajiji Noor dari Bersatu, PBS, STAR dan SAPP. Manakala BN sebenarnya UMNO hanyalah rakan kerjasama dalam GRS itu sendiri.

Bahwa berita dibawah tersebar, dimana berkurang lagi bilangan penyokong Warisan dan penyokong GRS pula bertambah.


BEKAS Ketua Penerangan Warisan Bahagian Kota Kinabalu, Dennis Chia mengetuai sekumpulan 50 orang kaum Tionghua menyertai parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (KDM) bahagian Penampang semalam. Mengalu-alukan penyertaan mereka ialah ketua penaja parti KDM Penampang, Mary June G Kinsuat serta Ahli Jawatankuasanya.

Kelihatan digambar, Mary (tujuh dari kanan) mengalu-alukan penyertaan Dennis dan rakan-rakannya dalam satu majlis ringkas di Penampang.