Najib, Arul Kanda Pinda Laporan Audit 1MDB Untuk Elak Tindakan Undang-Undang, Kata saksi

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi diberitahu, Najib Razak dan bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) 1MDB, Arul Kanda meminda laporan audit syarikat untuk melindungi mereka daripada pendakwaan jenayah dan liabiliti sivil.

Pegawai Penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Haniff Lami, berkata Najib, menggunakan kuasanya sebagai perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu untuk mengarahkan laporan berkenaan dipinda.

Katanya, laporan dipinda itu kemudian dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) pada Mac 2016.

“Siasatan saya mendedahkan bahawa kedua-dua mereka (Najib dan Arul Kanda) terlibat dalam membuat pindaan untuk melindungi diri daripada tindakan sivil dan jenayah dalam mengendalikan 1MDB,” katanya.

Menurutnya, Najib telah mengarahkan ketua setiausaha sulit perdana menteri pada masa itu, Shukry Mohd Salleh, untuk mendapatkan laporan berkenaan, yang mana ia kemudian diserahkan kepada Arul Kanda bagi membolehkannya meneliti kandungan itu.

“(Najib) kemudian mengarahkan supaya satu mesyuarat diadakan di pejabatnya pada 22 Feb 2016,” katanya.

Haniff berkata, ketua audit negara ketika itu, Ambrin Buang dan bekas ketua setiausaha negara, Ali Hamsa turut hadir pada mesyuarat berkenaan.

Ketika mesyuarat katanya, Najib mengarahkan Ali, yang telah meninggal dunia, untuk menetapkan mesyuarat penyelarasan antara Jabatan Audit Negara dan dirinya (Najib).

Katanya, ini bagi membolehkan Najib membincangkan beberapa isu dalam laporan yang menimbulkan rasa tidak puas hatinya.

Menurutnya, Najib turut mengarahkannya untuk tidak mencetak laporan sehingga beliau meluluskan kandungannya.

Haniff berkata, susulan arahan Najib, Ali mengadakan mesyuarat pada 24 Feb 2016 yang turut dihadiri Arul Kanda.

Pegawai SPRM itu berkata, hasil mesyuarat berkenaan empat perkara dikeluarkan daripada laporan.

Perkara itu berkaitan dengan dua penyata kewangan 2014, pengeluaran Nota Jangka Sederhana Islam (IMTN), identiti pelanggan sekunder bon Islam, dan kehadiran ahli perniagaan buruan Low Taek Jho (juga dikenali sebagai Jho Low) pada mesyuarat lembaga pengarah 1MDB.

Katanya, laporan dipinda itu dibentangkan kepada PAC pada awal Mac 2016.

Terdahulu, Haniff berkata, dia dilantik sebagai pegawai penyiasat pada 26 Nov 2018 selepas SPRM membuat laporan untuk memulakan siasatannya terhadap laporan audit.

Ketika pemeriksaan balas oleh peguam Najib, Rahmat Hazlan, dia memberitahu telah mengambil keterangan saksi daripada Najib pada 6 Dis 2016.

Dia juga bersetuju dengan Rahmat bahawa sebagai penyiasat, dia mesti memberi pertimbangan sewajarnya terhadap versi jenayah yang disyaki.

Dia kemudian berkata, peguam negara ketika itu, Tommy Thomas memberi kelulusan kepada SPRM untuk mendakwa Najib dan Arul Kanda pada 10 Dis 2016.

Rahmat: Dalam kes ini, mengapa Thomas mengeluarkan persetujuan untuk mendakwa jika siasatan belum selesai?

Haniff: Keterangan Najib telah diambil sebelum ini (6 Dis) dan kita tahu versinya.

Rahmat: Saya katakan bahawa anda tidak memberinya siasatan yang adil kerana Thomas telah memberi kelulusan untuk mendakwa walaupun siasatan tidak selesai.

Haniff: Saya tidak setuju.

Haniff berkata, SPRM menahan Najib pada 10 Dis 2016, sebelum dihadapkan ke mahkamah.

Najib sedang dibicarakan kerana menyalahgunakan kuasa manakala Arul Kanda sedang dibicarakan kerana bersubahat dengannya dalam kes pindaan laporan itu.

Pendengaran di hadapan hakim perbicaraan Zaini Mazlan ditangguhkan ke 18 Ogos.

Sumber Microsoft

Microsoft may earn an Affiliate Commission if you purchase something through recommended links in this article

Betul kah Kerajaan PH Sebelum Ini Jual Aset Tabung Haji?

Admin bukan penyokong Pakatan Harapan mahupun UMNO. Tetapi sudah menjadi asas penulisan admin untuk menerangkan atau menyebarkan satu satu perkara, bila mana kebenaran itu sudah berada dalam pertemuan admin.

Mungkin ramai yang sudah tahu, setiap kali ada isu yang memalukan pemimpin pemimpin UMNO maka mereka akan tarik isu yang berlaku dalam kerajaan selepas mereka iaitu Pakatan Harapan dan selepasnya, yang penting kerajaan itu tidak melibatkan Najib dan Zahid Hamidi. Maka diangkatlah dicananglah biar sama sama masuk jurang dan dikeji oleh pengundi.

Isu yang admin maksudkan ialah dakwaan UMNO bahawa kerajaan PH telah dituduh menjual aset Tabung Haji. Betulkah?

Mari baca keterangan dibawah yang admin ambil dari grup whatsapp.


Betul Ke Menteri Agama PH Jual Aset Tabung Haji atau Sebaliknya?

Pelik juga ada lagi masih menjual fitnah yang Menteri PH jual aset tabung haji di sebalik Jabatan Audit Negara sendiri bagi Anugerah untuk penstrukturan/pemulihan semula TH.

Tabung Haji adalah tertakluk dalam Akta Tabung Haji 1995 https://www.tabunghaji.gov.my/en/tabung-haji-act.

Dalam akta tersebut sub 22 (3.a) dengan jelas menyatakan yang hibah tidak boleh di bagi jika aset tabung kurang dari hutang tabung. Dalam bahasa mudah, kalau jumlah hutang lebih dari asset, TH tidak boleh memberi hibah pada tahun tersebut.

Apa masalah dengan Tabung Haji ini sampai kena jual aset?

Baik saya terangkan sekali lagi terutama pada pengundi 18 supaya anda tahu, siapa yang buat kerja dan siapa yang auta.

Kalau sesiapa yang ada daya cognitif sudah tentu boleh membaca yang penstrukturan semua aset-aset sakit TH adalah satu keperluan.

1) TH sebenarnya telah rugi dari tahun 2015 lagi; di sah kan oleh Auditor luar (salah satu auditor adalah PricewaterhouseCoopers)

2) Bila rugi ( libiliti lebih dari asset), ada satu klausa dalam Akta TH yang tulis TH tak boleh bagi hibah.

3) Tapi macam mana TH masih boleh bagi hibah sampai 2018? Senang cerita creative accounting dengan bagi dividen guna duit pencarum.

4) Jumlah kerugian dalam masa 4 tahun tersebut ada dalam 4.1 billion. Nak restore balik balance sheet ni ada banyak cara, macam apa yang khazanah buat kitchen sinking, declare terus non performing asset bagi tahun tu. Tapi khazanah boleh la buat macam tu sebab dia tak ada tanggung jawab pada pendeposit. Kalau TH buat macam tu alamat nya mengamuk la orang kampung yang tak faham kenapa tahun ni tak ada hibah, tu belum masuk part TH juga bayar subsidi pergi haji.

5) Benda ini sama aje dengan kes LCS; boleh aje Mat Sabu tutup mata dan suruh LCS1 berlayar kosong di perairan. PH boleh aje tutup mata dan continue benarkan TH bagi dividen, pencarum happy tapi TH lah sakit in long run. Apa yang Mat Sabu (PH-Amanah) buat dengan LCS dia tubuhkan Laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK); siasat isu LCS.

6) Sama aja dengan kes TH; PH boleh aje biarkan tak buat apa-apa, sebab nak perbaiki benda rosak memang renyeh. Cuma macam bagi pesakit kencing manis minum teh tarik tiap-tiap hari lah. Sebab it Dr Mujahid (PH-Amanah) tengok TH ini bermasalah, dia cadangkan penstrukturan semula TH dengan melantik orang-orang yang layak untuk baik pulih TH.

7) Jadi apa langkah pertama yang di buat ialah tubuhkan syarikat SPV/UJSB; fungsi SPV ini ialah untuk membeli aset-aset TH yang sakit dan tak berdaya saing (masih untung tapi sikit sangat). Sebagai balasan kerajaan keluarkan sukuk 20 billion untuk fund SPV ini.

8) SPV ini pun kena fitnah juga dulu, di katakan di punyai oleh Lim Guan Eng, padahal ia adalah milik Kementerian Kewangan di Perbadankan. Sekarang menteri kewangan adalah Zafrul; kenapa SPV masih di bawah MOF incorporated/Zafrul; bukan bawah LGE macam yang di tuduh?

9) Bila aset-aset sakit di keluarkan, barulah kewangan TH nampak cantik; yang mana aset lebih dari libiliti. Kenapa dia buat macam ini? Supaya kalau dalam scenario terburuk bila semua pencarum Tabung haji decide keluarkan simpanan mereka; TH ada aset dan cash yang cukup untuk bayar.

10) Yang jadi zaman BN ialah, duit dividen yang di bayar adalah hasil dari duit deposit penyimpan, bukan keuntungan TH yang sebenar. Pemimpin UMNO yang tuduh Mujahid jual aset TH pun dah tarik balik kenyataan dia di mahkamah; jadi siapa di pihak yang benar?

11) Dan Insyallah kalau SPV boleh flip balik asset2 tersebut sampai jadi untung, Tabung Haji adalah entiti yang pertama akan di offer untuk beli semula, itu tu pun tebus balik pakai sukuk yang di keluarkan tempoh hari.

12) Kejayaan PH pulihkan aset TH ini di akui sampai dapat sijil Ketua Audit Negara. Adik2 nak percaya kata-kata Ketua Audit negara ataupun mereka yang sendiri tak faham apa yang di tulis?

13) Pemulihan Tabung Haji ini salah satu kejayaan Pakatan Harapan dalam masa 22 bulan dari 60 bulan sepatutnya memerintah. Kalau PH memerintah hari ni banyak lagi aset-aset negara boleh di selamatkan.

14) Minggu lepas pun salah satu kejayaan Dr Mujahid (PH-Amanah) bila dapat bentang Majlis Peguam Syarie (Akta 814). Tahu tak benda ini dah sebut nak bentang bebelas-belas tahun, hanya bila masuk Dr Mujahid baru selesai. Kalau ada yang tanya apa faedah akta ini? Akta ini telah mengangkat Peguam Syarie sama taraf dengan Peguam Sivil yang di kawal di bawah Majlis Peguam. Jadi siapa sebenarnya yang menaikan martabat Islam dan siapa yang makan sagon?

15) Sebagai penutup, kita kena ingat apa yang berlaku di hadapan mata kita adalah peringatan dari Allah. Yang jujur di tuduh khianat, yang khianat pula di tuduh jujur. Ini bertepatan dengan hadis tentang kebangkitan golongan ruwaidbhah.

Abu Hurairah RA meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda: “Akan tiba pada manusia tahun penuh kebohongan. Saat itu, orang bohong dianggap jujur. Orang jujur dianggap bohong. Pengkhianat dianggap amanah. Orang amanah dianggap pengkhianat. Ketika itu, orang Ruwaibidhah berbicara.” Ada orang bertanya: “Siapa Ruwaibidhah itu?” Nabi menjawab, “Orang bodoh yang menguruskan urusan umum.” (HR Ibnu Majah)

16) PRU15 nanti pilihlah yang betul-betul hendak menyelamatkan negara; yang sudah terbukti kompeten dan berprinsip. Jangan pilih mereka yang khianat, menjual agama, mencuri wang rakyat dan rasuah tanpa rasa malu. Kalau hendak pilih juga mereka yang khianat pada amanah negara jadi pemimpin, lihat sahajalah ending umat-umat terdahulu yang di musnahkan sebab tidak menerima peringatan dari Allah SWT

MMMS

Ahli Perniagaan Dedah Rosmah Ambil Projek Kerajaan Sesuka Hati

Kisah benar yang dirakam dalam grup whatsapp, grup yang bolehlah dikatakan elit kerana ahlinya terdiri dari golongan yang berjaya dalam bidang mereka.

Baik sebagai mantan Menteri Besar, mantan Ketua Menteri mahupun sebagai ahli perniagaan yang pernah menjalankan projek beratus juta ringgit malah berbilion ringgit.

Namun ada cerita di sebalik kejayaan mereka yang didedahkan dalam grup ini.

Sudah tentulah melibatkan pentadbiran UMNO yang terlalu tidak amanah di dalam memikul tanggungjawab yang telah diamanahkan.

Ceritanya bermula apabila salah seorang ahli mempersoalkan kenyataan UMNO tidak bersalah sebaliknya pemimpinnya yang bersalah.

Sedangkan bila pemimpin satu satu parti didapati bersalah tapi tetap dipertahankan secara retorik maka partilah yang wajar dihukum ini kerana parti telah dijadikan perisai dan parti hanyalah wadah yang ditentukan oleh pemimpin.

Rentetan itu seorang ahli perniagaan mendedahkan birokrasi yang telah dilaluinya hingga syarikatnya mengalami kerugian. Kerugian angkara birokrasi telah berlaku beberapa kali sehingga memaksa beliau meninggalkan UMNO dan berkira kira akan balik menyokong UMNO bila kluster Mahkamah tidak ada lagi atau UMNO kalah pada pilihan raya umum yang akan datang.

Syarikat saya yang mendapat laluan kereta api jajaran Serendah ke Port Klang sepanjang 73KM pada tahun 2017 bersama LTAT dan saya telah mengeluarkan perbelanjaan menyediakan design lebih RM5 juta sebelum projek itu disapu bersih oleh Rosmah, isteri PM Najib Razak waktu itu.

Sudahlah begitu harga projek yang diberikan pada kroni Rosmah jauh lebih mahal. Sepatutnya hanya RM7 bilion tapi bertambah menjadi RM9 bilion

Begitu juga dengan projek air ke Bandar Melaka walaupun dia telah berbelanja RM4.5 juta untuk konsultan tapi bila kerja dimulakan Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) membatalkannya dan diberikan pada kroni Rosmah.

Kesimpulannya tidak hairanlah kenapa hari ini UMNO tunggang langgang. Bukan hanya kerana skandal 1MDB dan Yayasan Akal Budi tetapi penyelewengan yang dilakukan oleh Kementerian Kewangan atas arahan isteri Perdana Menteri.

Banyak benar penganiayaan semasa pentadbiran UMNO ke atas masyarakat tapi sedikit yang tampil untuk membongkarnya.

Padan ramai yang berpendapat adalah mustahil UMNO boleh balik menjadi kerajaan yang berkuasa penuh. Silap hari bulan UMNO akan berkubur selepas pilihan raya umum yang ke 15 akan datang.

Saya percaya dan sudah tentu pasti anda, hakikatnya tidak ada politik yang bersih tetapi janganlah sampai isteri pun boleh mencampuri pentadbiran kerajaan.

Inilah masalahnya UMNO ni kalau di diamkan mereka akan nampak bersih dan akan menggigit kita, kalau pula kita dedahkan seperti sekarang pasti akan memberi kesan pada parti parti yang ikut sebagai pemerintah atau kerajaan. Apa pun saya percaya rakyat hari ini sudah cerdik untuk membezakan mana pihak yang wajar dipertanggungjawabkan, mana pula pihak yang terpaksa bercakap tapi tidak boleh dipertanggungjawabkan. Betul tak?

Maklum Dan Bincang Sebelum Hantar Anggota Polis Bermasalah Ke Sabah

Ini bukan lagi pandangan tapi ketegasan dari pemimpin nombor satu negeri Sabah yang wajib diberikan perhatian demi kebaikan bukan hanya rakyat Sabah tapi rakyat Malaysia secara keseluruhannya.

Bahawa sepatutnya pihak Polis memaklumkan dan berbincang dengan kerajaan negeri terlebih dahulu sebelum berhasrat untuk memindahkan anggota mereka yang bersalah ke Sabah.


Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor berkata kerajaannya memandang serius tindakan penghantaran anggota polis ‘bermasalah’ ke negeri itu. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor berkata polis sepatutnya memaklumkan dan berbincang terlebih dahulu sebelum memindahkan anggotanya yang “bermasalah” ke negeri itu.

Beliau berkata, kerajaan negeri memandang serius tindakan polis memindahkan sembilan anggota berkenaan selepas dipercayai terbabit kes peras ugut.

Katanya, tindakan menghantar anggota terbabit bukan sahaja ke Sabah malah Sarawak dibuat tanpa mendapat pandangan kerajaan negeri terlebih dulu.

Menurutnya, polis sepatutnya memaklumkan dan berbincang dengannnya sebagai pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negeri sebelum tindakan itu dilaksanakan.

“Saya memandang serius perkara ini walaupun tindakan itu mungkin sebagai satu prosedur atau tindakan disiplin yang diambil jabatan berkenaan terhadap anggota mereka,” katanya dalam kenyataan.

Sebelum ini, Timbalan Ketua Polis Selangor, S Sasikala Devi, dilaporkan berkata sembilan anggota yang disiasat selepas dipercayai terlibat kes pemerasan seorang ahli perniagaan di Gombak, mengenai pemilikan dadah, baru-baru ini, telah ditempatkan bertugas di Sabah dan Sarawak.

Dilaporkan, anggota berpangkat konstabel hingga sub inspektor itu daripada Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, ditahan pada Jumaat.

Siasatan terhadap mereka masih berjalan.

Semalam, Ahli Parlimen Kota Belud, Isnaraissah Munirah Majilis berang dengan tindakan polis menukar anggota terbabit ke negeri berkenaan.

Katanya, kedua-dua negeri berkenaan “bukan tong sampah” untuk menerima pegawai bermasalah.

“Tolonglah kerajaan persekutuan, Sabah dan Sarawak bukannya tong sampah.

“Sudahlah kami tertinggal dari segi infrastruktur, takkanlah dari segi perkhidmatan pun kamu kasi kami orang yang bermasalah,” katanya.

Sarawak Setuju RUU Lompat Parti Tapi Perlu Dibincangkan

Pemimpin tertinggi GPS Sarawak perlu berbincang di dewan sidang DUN sebelum bersetuju dengan rang undang undang RUU Anti Lompat Parti.

Timbalan Menteri di Pejabat Premier (Hal Ehwal Korporat dan Unit Komunikasi Awam Sarawak) Datuk Abdullah Saidol berkata secara prinsip beliau menyokong larangan melompat parti itu diguna pakai di Sarawak serta Dewan Undangan Negeri itu.

Namun jelasnya satu kajian terperinci perlu dilaksanakan mengenai peruntukan itu supaya bersesuaian dengan undang-undang negeri sedia ada.

“Jika pemimpin kita telah buat keputusan muktamad dalam segala aspek pindaan yang diperlukan kita boleh bawa perkara ini ke DUN.

“Mungkin (boleh dibentangkan) dalam persidangan DUN yang bakal diadakan pada November nanti,” katanya ketika ditemui pemberita di sini pada Jumaat.

Abdullah berkata walau apa pun tindakan susulan yang bakal diambil Sarawak dalam isu lompat parti itu nanti, kerajaan negeri akan memastikan setiap kepentingan dan hak yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dilindungi.


Memang pun ramai yang berpendapat RUU Anti Lompat Parti yang digembleng oleh UMNO ibarat perancangan yang berniat jahat atau ibarat perjanjian syaitan hanya menguntungkan sebelah pihak.

Ironinya perkara yang dikaitkan dengan syaitan tidak akan membawa kebaikan pada orang lain.

RUU Anti Lompat Parti tampak berniat jahat. Ambil contoh, sesiapa yang terlanjur menyokong UMNO akan terikat dan tidak boleh menentang keputusan kerajaan UMNO waktu itu.

Katakanlah kepimpinan atau kerajaan UMNO waktu itu mengabaikan perjanjian Malaysia 1963, seperti cadangan Timbalan Presiden UMNO Mohammad Hasan yang menidakkan keberadaan perjanjian Malaysia 1963 dan mencadangkan idea baru agar mudah direalisasikan.

Permainan politik UMNO pusat tidak hanya berkaitan dengan Perjanjian 1963 tapi juga dari segi lain seperti birokrasi dan peruntukan tahunan yang merugikan Sabah.

Setakat bersuara dalam mesyuarat tidak akan mengubah keadaan. Kalau pun bertindak agresif maka anda akan dipecat seperti Tan Sri Muhyiddin setelah mengkritik 1MDB.

Apa yang boleh dilakukan oleh ahli Parlimen UMNO Sabah waktu itu?

Ingat, tidak boleh bertindak keluar parti dan menjadi ahli Bebas, sebagai tanda protes?

Mahu tidak mahu terpaksa akur lah, betul tak!

Itulah antara lain kenapa ramai yang berpendapat RUU Anti Lompat Parti itu hampir sama dengan perjanjian syaitan.

Ketika AG Tommy Thomas, Siapa Ketua Menteri Sabah Waktu Itu?

Kalau kita buat penelitian ke atas kenyataan bekas peguam dari Sabah berhubung surat Peguam Negara Tommy Thomas kepada pewaris sultan Sulu berkenaan pemberhentian bayaran wang pemisah kepada pewaris sultan Sulu.

Memang ada kebenarannya, tampak pada satu segi nama Tommy Thomas boleh dibabitkan.

Benar pada tahun 2013 Najib memberhentikan pembayaran wang pemisah pada pewaris kesultanan Sulu. Tapi ada lagi pihak yang wajar untuk dipersalahkan atau dipertanggungjawabkan, ini kerana dia berada dalam kerajaan, baik dalam kerajaan UMNO mahupun dalam kerajaan Pakatan Harapan (PH)

Siapa individu berkenaan mari kita tengok.

Menurut peguam berkenaan yang juga Presiden Persatuan Undang Undang Sabah, Roger Chin.

Pada tahun 2019 Peguam Negara, Tommy Thomas telah secara langsung mengaku Malaysia sengaja tidak membayar wang pemisah RM5300 setiap tahun menerusi suratnya kepada pewaris sultan Sulu yang diberhentikan oleh Najib Razak selepas peristiwa Tanduo, Lahad Datu.

Membuat pengakuan atau mengaku bererti anda menempah maut dalam erti kata lain pasti akan kalah dalam perbicaraan. (lebih kurang begitulah).

Dalam surat 2019 kepada peguam waris Sulu (dilihat oleh FMT), Thomas melampirkan salinan penghakiman 1939 oleh Mahkamah Tinggi Borneo Utara, dan berkata Malaysia tidak mempertikaikan identiti individu dan hak mereka untuk dibayar. Thomas juga kesal kerana pembayaran kepada waris telah ditamatkan pada 2013, menambah bahawa Malaysia “kini bersedia dan sanggup” untuk membayar waris semua tunggakan dari 2013 hingga 2019 berjumlah RM48,300. Chin berkata tawaran itu nampaknya tidak dibuat “tanpa prejudis”, bermakna ia boleh digunakan sebagai bukti di mahkamah tanpa persetujuan pihak berkenaan.

Jelas walaupun Najib yang mencetuskan tuntutan sehingga 60 bilion ringgit, namun Tommy Thomas selaku Peguam Negara perlu juga dipersalahkan. Ini menurut Roger Chin.

Tapi ada orang yang paling layak untuk dipersalahkan sekaligus dipertanggungjawabkan ini kerana pada ketika Najib Razak menghentikan bayaran wang pemisah, orang ini iaitu Shafie menyandang jawatan Naib Presiden UMNO Malaysia. Manakala semasa Tommy Thomas membalas surat peguam pewaris kesultanan Sulu, Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri Sabah dalam kerajaan Perikatan Nasional.

Siapa menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang) semasa era kerajaan PH atau Warisan menjadi kerajaan negeri itu bukan kah VK Liew dari parti Warisan? 

Kenapa Shafie tidak membantah atau bersuara. Tak kan hal sebesar itu pun Shafie tidak tahu menahu?

Kalau benar tidak tahu atau tidak dimaklumkan, justeru kenapa last last hanya menyalahkan sebelah pihak? kenapa sebelum ini tidak mengambil tahu andai benar prihatin berhubung status Sabah?.

Katalah Shafie masih sebagai pemimpin UMNO adakah dia lantang seperti hari ini?

Lebih baik diamlah Shafie oiii!

Kalau Pun Tok Mat Gian Menipu Tapi Jangan Pula Ingat Orang Biasa Bodoh

Nah tuan munafiknya pemimpin Melayu Islam UMNO ni, boleh lagi perbualannya dengan wartawan Asia Times dinafikan begitu saja, seolah-olah rakyat Malaysia lemah pemahaman.

Kalau pun benar Melayu UMNO lemah pemahaman sebab itu sanggup bodoh untuk mereka, bagaimana pula dengan Wartawan Asia Times yang fasih berbahasa Inggeris itu? Dia pun bodoh macam laskar UMNO kah? 😂

Agak agak lah juga bha Tok Mat kalau pun terpaksa membohong setelah tidak langsung kantoi mengaku Najib Razak adalah banduan 1MDB yang wajib menjalani hukuman penjara. Tapi jangan pula sampai nampak kau tu pemimpin UMNO yang bacul dan kaki pembohong.

Malulah sikit pada Tajuddin yang berani mendedahkan konspirasi jahat, Najib, dia dan Tok Mat sendiri untuk menjatuhkan Zahid Hamidi dari jawatan Presiden UMNO. Walaupun Tok Mat juga yang menggagalkan konspirasi itu apa bila kalah geretak kepada setiausaha politik Zahid Hamidi.

Terang-terang bha dalam rakaman itu Tok Mat menyatakan Najib sepatutnya menjalani hukuman penjara sebelum membuat permohonan maaf pada yang di-Pertuan Agong agar dibebaskan.

Tok Mat dalam penafiannya berkeras supaya isi perbualan mereka dilihat dari konteks keseluruhan bukannya sekerat hingga menunjukkan Najib benar benar bersalah. Nah baculnya juga orang ni.

Kalau pun Tok Mat minta kenyataannya itu dilihat dari konteks keseluruhannya, lalu siapa lagi pemimpin UMNO atau siapa lagi rakyat Malaysia yang telah didapati bersalah mencuri wang rakyat di Mahkamah selain Najib yang boleh dikaitkan?

Zahid Hamidi belum lagi dijatuhkan hukuman bersalah, hanya diminta membela diri, walaupun itu telah mengesahkan Zahid Hamidi bersalah dalam skandal Yayasan Akal Budi.

Cuba kamu dengar balik perbualan mereka, apa yang dikatakan oleh Tok Mat dan apa pula yang diyakan oleh wartawan berkenaan.

Kalau belum yakin baca lagi link dibawah, siapa yang dimaksudkan oleh Tok Mat.

Tidak Perlu Ada Perjanjian Malaysia Yang Baharu – Ronald Kiandee

Memang tidak ada keperluannya untuk perjanjian Malaysia 1963 diperbaharui, ini kerana tujuan perjanjian Malaysia 1963 dimeterai adalah untuk membentuk Malaysia. Tanpa perjanjian ini tidak ada apa yang dipanggil negara Malaysia yang ada hanyalah Negara Sabah, Negara Sarawak dan Semenanjung Malaya.

Jadi kalau UMNO nak sangat mengubah perjanjian Malaysia, keluarkan Semenanjung Malaya dari Malaysia atau jangan protes jika ada gerakan membawa Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia.

Biar Sabah dan Sarawak bersekutu dengan Singapura, masing membentuk wilayah.

Kita tengok bakal siapa yang lebih maju, adakah Sabah dan Sarawak atau Semenanjung Malaya.

Ingat orang Sabah ramai yang cerdik dan bijaksana hingga ada yang menjadi Menteri di luar negara. Bukan macam Menteri UMNO rata rata tidak amanah hingga dibicarakan di Mahkamah kerana kantoi mencuri.

Biar UMNO cari duit sendiri untuk membangunkan daerah daerah di dalam Malaya. Siapa tahu akan ada 1MDB 2.0 dan Jho Low semakin kaya.

Admin


BELURAN – Cadangan untuk mengusulkan Perjanjian Malaysia yang baharu dilihat tidak ada keperluan pada ketika ini.

Naib Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Datuk Seri Dr Ronald Kiandee berkata, ini kerana Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) merupakan dokumen asas yang penting kepada pembentukan Malaysia dalam Perlembagaan Malaysia.

“Saya rasa tidak wujud keperluan untuk membuat Perjanjian Baharu kerana kita sudah  mempunyai perjanjian yang sudah dimeterai pada 1963.

“Apa yang penting kini adalah untuk Kerajaan mengkaji pelbagai perkara yang belum lagi ditunaikan dalam perjanjian berkenaan selain perlu mengambil langkah dan tindakan agar perjanjian tersebut adalah satu perjanjian yang akan jadi realiti,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan bangunan pejabat baharu dan penyerahan bantuan enjin sangkut Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Beluran di sini hari ini.

Ronald yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan berkata, rakyat khususnya di Sabah dan Sarawak pada masa ini mahu melihat Kerajaan Persekutuan menunaikan pelbagai perkara yang masih belum ditunaikan.

Katanya, langkah Kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Majlis Khas MA63 peringkat tertinggi menunjukkan sikap Kerajaan untuk menunaikan perjanjian yang telah dimeterai pada 1963.

“Kita yakin langkah Kerajaan untuk menubuhkan Jawatankuasa Majlis Khas MA63 merupakan satu langkah yang menunjukkan sikap Kerajaan Persekutuan yang mahu melihat perkara-perkara yang dimeterai pada 1963 itu ditunai mengikut keadaan pada masa kini.

“Saya melihat pelbagai pencapaian telah dicapai oleh jawatankuasa ini.  Antaranya meningkatkan pembayaran bantuan pemberian khas kepada Sabah sebanyak 4.7 kali ganda daripada RM26.7 juta kepada RM125.6 juta bagi tahun ini,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Ronald yang juga Ahli Parlimen Beluran berkata, pelbagai pendekatan baharu telah dilaksanakan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) bagi memastikan gabungan parti-parti di Sabah menjadi alternatif terbaik untuk rakyat negeri ini menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Sumber.

Najib, Penjara Dulu Baru Mohon Maaf – Timbalan Presiden UMNO Tok Mat (Video)

Rakaman perbualan atau temu ramah ini diantara Timbalan Presiden UMNO Malaysia Mohamad Hasan atau Tok Mat bersama wartawan Asia Times.

Ketika ditanya adakah Tok Mat tidak rasa bersalah sekiranya Najib dipenjarakan.

Tok Mat menyatakan sebagai kawan sudah tentu ada rasa kasihan tapi setiap yang bersalah harus dipertanggungjawabkan.

Selepas menjalani hukuman penjara barulah boleh membuat permohonan maaf, bukan membuat permohonan maaf sebelum menjalani hukuman.

Minta ampun Agung lah tu kan supaya terlepas dari penjara. Selain sudah tentu permohanan maaf pada rakyat Malaysia.

Kesimpulannya Tok Mat amat sedar dan tahu sememangnya Najib Razak telah kantoi mencuri wang rakyat melalui skandal 1MDB anak syarikatnya SRC.

Tok Mat berpangkat Timbalan Presiden UMNO dan berbangsa Melayu tulen pun sudah mengakui hakikat skandal Najib Razak. Apa pula dengan laskar UMNO Sabah yang nak dikatakan Melayu, pelik juga, Melayu tentang mana.

Nak dikatakan selaku penyokong UMNO wajar terhutang budi memandangkan Najib bekas Perdana Menteri UMNO, tidak juga ini kerana Tok Mat, Tajuddin dan ramai lagi pemimpin UMNO sudah menerima hakikat bahawa Najib adalah pesalah jenayah dan liabiliti, Najib juga bukan hanya bekas Perdana Menteri pada pandangan mereka tapi juga sehingga hari ini masih kawan.

Sepatutnya pemimpin dan laskar UMNO Sabah merasa malu dengan pendedahan Tok Mat ini, mereka bukan siapa siapa pun berbanding perjuangan dan bangsa Tok Mat dan dari konteks UMNO itu sendiri. Hahaha!

Nampak benar UMNO Sabah, no nasionalisme, no kredibiliti, no integriti yang penting “masuk” dan dapur berasap. Tidak ada guna, baik mereka ni dibuang negeri.

Perbicaraan skandal SRC telah pun selesai dimana Mahkamah Tinggi telah menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda 210 juta ke atas Najib .Mahkamah Rayuan pula mengekalkan sabitan bersalah dan mengekalkan hukuman Mahkamah Tinggi.

Sebab Adun Segama Tidak Ada Jawatan Hingga Meninggalkan Bersatu

Begini pula ceritanya kenapa Ahli Parlimen Silam yang juga Adun Segama Lahad Datu, Mohamaddin Ketapi meninggalkan parti Bersatu.

Salah diri sendiri pula rupanya.

Tadi pagi bersamaan 28 Jun 2022 Mohamaddin Ketapi mengumumkan keluar dari parti Bersatu, ini kali kedua dia meninggalkan wadah perjuangannya.

Pada Oktober 2021 Adun Segama mengumumkan keluar dari Warisan, pada November 2021 dia menyertai parti Bersatu. Alasannya demi kepentingan pengundi di kawasannya iaitu meliputi kebajikan dan pembangunan di kawasan yang diwakilinya.

Betul lah tu mana ada lagi keutamaan yang lebih penting dari menjaga kebajikan pengundi dari hanya menjaga kepentingan parti Warisan semata mata.

Tapi alasannya kali ini agak remeh dan bertentangan dengan alasan semasa meninggalkan Warisan. Tampak Adun Segama ini lebih mementingkan jawatan atau imbuhan berbanding kepentingan pengundinya, ibarat cakap tidak serupa bikin tu kan.

Pada sidang media pagi tadi Adun Segama ini memaklumkan faktor dia meninggalkan Bersatu dan menjadi Bebas adalah kerana tidak diberikan jawatan utama dalam Bahagian Bersatu Lahad Datu walaupun telah dijanjikan.

Walaubagaimanapun Adun Bebas Mohamaddin Ketapi tetap menyokong kerajaan GRS Sabah.

Ok tak apalah, anggap saja alasannya itu ada kebenarannya. Tapi kenalah ukur baju di badan sendiri. Jangan sampai jawatan yang disandang hanya menggahkan diri tapi dalam masa yang sama merosakkan politik Bersatu ataupun GRS.

Difahamkan selepas Adun Segama meninggalkan Warisan pengikutnya kekal setia bersama Warisan. Ertinya yang keluar parti hanyalah kerabat dan kroni Mohamaddin Ketapi.

Oleh itulah amat sukar bagi Bersatu memberikannya jawatan penting dalam Bersatu Lahad Datu. Jawatan utama dalam parti tidak seperti menyandang jawatan agensi kerajaan, harus memenuhi kriteria utama, seseorang itu harus mempunyai pengikut yang cukup ramai.

Ambil contoh ini, borang permohonan Bersatu sebanyak 500 helai yang diserahkan oleh wakil Ketua Bahagian Bersatu Lahad Datu kepada wakil Mohamaddin Ketapi sehingga hari ini tidak dikembalikan. Nampak sangat tidak ada pengikut atau seolah olah disengajakan supaya Bersatu tidak berkembang.

Begitu juga peruntukan yang diterimanya selaku Adun dan Ahli Parlimen. Sedikit pun peruntukan itu tidak di rasa oleh penyokong Bersatu. So bagaimana memperkuatkan lagi Bersatu di Lahad Datu.

Gambar penyerahan borang Bersatu kepada wakil Mohamaddin Ketapi.

Peristiwa ini juga membuktikan yang politik Bersatu atau GRS tidak memberikan imbuhan kepada mana-mana wakil rakyat supaya meninggalkan parti asal dan menyertai Bersatu.

Demi kelangsungan politik Adun Segama, ini sedikit nasihat dari admin, jangan terfikir untuk meninggalkan GRS walaupun pada ketika itu bertanding atas tiket Bebas. Ingat UMNO sudah pun ditolak oleh rakyat Sabah.