Warisan Halang Menteri KDN Memasuki Sabah. Giler!

Kenapa perangai wakil rakyat Warisan semakin teruk ni.

Menteri yang bertanggungjawab menjaga keselamatan dan kesejahteraan masyarakat dan negeri Sabah dari ancaman pihak luar. Boleh pula pemimpin Warisan mengesyorkan supaya dilarang dari memasuki Sabah. Sudah gila kah apa ni?

Sebelum ini Aziz Jamman mendakwa Menteri KDN telah kononnya berbohong dan memfitnah dengan mendakwa kerajaan Warisan ada mengeluarkan dokumen kepada pendatang asing tanpa izin.

Si Aziz juga mendakwa Menteri KDN berkenaan telah mencetuskan ketegangan kaum.

Apa punya mangkuk lah wakil rakyat seorang ni. Ketegangan kaum macam mana pula ni, kenapa pula seorang Menteri KDN boleh mencetuskan ketegangan kaum?

Sebaliknya kerana kenyataan wakil rakyat daripada Sepanggar itu yang menyebabkan ramai penyokong Parti Warisan yang lupa diri balik ke propaganda asal, seolah-olah Sabah ini mereka punya. Bukankah ia boleh mencetuskan ketegangan kaum. Walhal dikalangan penyokong Warisan itu yang boleh dihalau dari bumi Sabah. Moron!. Nampak benar permainan Warisan taktik yang tidak kesampaian. Hahaha!

Helo wakil rakyat Sepanggar serta kepimpinan Warisan. Biasalah dalam politik dakwa mendakwa dan ia sudah menjadi tanggungjawab pihak yang didakwa untuk menjelaskan kepada umum cerita yang sebenarnya.

Tidak seperti kerajaan Warisan sebelum ini jika ada pihak yang mendakwa atau mengeluarkan kenyataan yang tidak sehaluan dengan kerajaan negeri atau mana-mana menteri  kerajaan Warisan pada waktu itu, maka macai akan dikerah supaya tampil membuat laporan Polis.

Punyalah tidak sedar diri walhal kerajaan Warisan dibentuk melalui persekongkolan pihak yang mereka musuhi semasa PRU14. Macam sekumpulan cicak yang baru merasa nasi sejuk. Padan tidak semena-mena menjadi kerajaan setengah penggal.

Dasar jentera besi buruk, orang lain yang berjuang bersama Warisan, orang lain pula yang berusaha keras “mencuri” untuk mengayakan diri. Inilah yang berlaku dalam kerajaan Warisan, sebab itulah tidak panjang. Kerajaan Warisan adalah kerajaan yang dipenuhi oleh keringat yang tidak berbalas.

Admin boleh membuktikan dakwaan Menteri KDN berkenaan. Walaupun bukti yang akan dikemukakan agak sukar untuk dibuktikan kesahihannya, sama ada kerajaan Warisan ada terlibat secara langsung atau tidak. Tapi yang jelas memang ada usaha dan gerakan ke arah itu. Kita tidak menolak mungkin ini adalah kerja penyokong Warisan yang cuba mengambil kesempatan atau boleh saja sememangnya ia adalah kerja orang dalam yang berusaha memanfaatkan kedudukan mereka dalam kerajaan negeri pada waktu itu. Siapa tahu kan? Ialah sedangkan seorang anak sanggup membunuh ibu kandungnya inikan setakat dokumentasi.

Satu lagi bukan kah kerajaan negeri Sabah ada autoriti atau hak imigresen. Siapa tahu kerajaan negeri cuba menggunakan kelebihan ini dengan mengeluarkan dokumen keterangan diri kepada kumpulan sasar. Siapa tahu kan.

Kita sedar kenapa hari ini mereka agak lantang, mereka lantang kerana sebelum ini mereka gagal menunaikan janji mereka pada keturunan Bajau Suluk dan Bugis. Sebaliknya kumpulan bangsa ini dijadikan kambing hitam dalam usaha mengekalkan atau menarik sokongan KDMR.

Tengok saja PSS pun ditolak oleh masyarakat sasar mereka.

Sebaliknya Menteri KDN ini yang melihat penyelesaian lambakan pendatang asing tanpa izin di Sabah dari sudut kemanusiaan. Tapi cuba dihalang oleh parti Warisan. Apa punya busuk.

Selain polemik berhubung dokumentasi yang masyarakat Sabah nampak sepanjang Warisan menjadi kerajaan negeri ialah siasatan dan pendakwaan terhadap wakil rakyat dari parti Warisan setelah disyaki telah menyeleweng dana rakyat.

Majlis Ramah Mesra ATM dan Wakil Rakyat Bersama TM Pertahanan

Majlis Ramah Mesra Angkatan Tentera Darat dan Wakil Masyarakat Bersama YB Dato’ Sri Ikmal Hisyam Abdul Aziz, Timbalan Menteri Pertahanan Malaysia.

Majlis berlangsung di Klagan Hotel, 1Borneo.

Majlis dihadiri oleh Datuk Haji Mohd Arifin Bin Haji Mohd Arif, Bendahari Pimpinan Bersatu Sabah yang juga Ketua Bahagian KIMANIS merangkap ADUN N24 MEMBAKUT.

Bagi mewakili Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Bin Haji Noor, Ketua Pimpinan Bersatu Sabah merangkap ADUN N10 SULAMAN.

Majlis juga dihadiri oleh beberapa lagi wakil rakyat serta Ketua ketua Pergerakan Sayap Bersatu Sabah.

Polemik Jawapan PM Terhadap Isu PSS

Hari ini pemimpin jentera Warisan telah memviralkan surat jawapan balas terhadap soalan yang dikemukakan oleh ahli Parlimen Tenom (DAPWarisan) berkenaan PSS yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan negeri sebelum ini tapi akhirnya dibatalkan.

Tujuan mereka supaya jawapan atau penjelasan mereka sebelum ini berkaitan PSS akan dianggap benar oleh masyarakat Sabah tetapi mereka lupa pada satu faktor utama yang menyebabkan PSS dibatalkan.

Mereka yang perkenalkan mereka juga yang batalkan, pelik bukan. Kerja orang yang kuat bermuslihat sanggup mengkambing hitamkan orang lain, begitulah.

Jadi mari kita jelaskan.

Sememangnya pun dokumen PSS adalah jalan penyelesaian kepada lambakkan pendatang asing tanpa izin di negeri Sabah namun telah dibatalkan.

Timbul persoalan kenapa dibatalkan?

Ini jawapannya, kerana PSS tidak mengklasifikasikan pemohon. Sepatutnya hanya pemegang IMM13, Banci dan Burung-Burung yang layak memohon dokumen PSS tetapi maklumat yang tersebar dan akan dilakukan oleh kerajaan negeri Warisan ialah yang langsung tiada keterangan diri pun (Pendatang Asing Tanpa Izin PATI) boleh memohon PSS. Sebab itulah program PSS ditentang oleh masyarakat Sabah dan menjadi modal calon BN PRK Kimanis hingga akhirnya dibatalkan.

Ironinya PSS ini tidak hanya ditentang oleh masyarakat tempatan tetapi juga oleh pemegang dokumen IMM13 itu sendiri.

Fahamkan yang dimaksudkan dengan pendatang asing tanpa izin atau PATI ialah mereka yang langsung tidak ada keterangan diri atau tanpa keterangan diri. Kumpulan ini yang dikehendaki supaya meninggalkan negeri Sabah.

Persoalan yang sepatutnya dijawab oleh kerajaan negeri atau pemimpin Parti Warisan sejak daripada dulu ialah kalau benar PSS itu baik untuk negeri dan masyarakat Sabah kenapa dibatalkan?

PSS ini diperkenalkan oleh Parti Warisan Sabah bukannya Federal. Federal pada ketika itu hanyalah memenuhi kehendak kerajaan negeri. Pokoknya PSS adalah perancangan kerajaan Warisan alsebab itulah Timbalan Menteri dalam negeri datang daripada wakil rakyat Parti Warisan.

Agihan Kerusi DUN Bukan Isu Selagi Ada Setiakawan

Amat bersetuju pada pendapat wakil rakyat daripada Bersatu Sabah Datuk Nizam yang juga Adun Apas, Tawau.

Beliau berpendapat kemelut pembahagian kerusi antara UMNO dan Parti Bersatu Malaysia Bersatu (Bersatu Sabah) dapat diselesaikan melalui kerjasama serta hubungan setiakawan yang baik.

Ia juga amat penting dalam memastikan kemenangan bagi mengambil alih kerajaan negeri yang ada sekarang.

Beliau amat yakin bahawa oleh kerana matlamat setiap parti dalam komponen Perikatan Nasional adalah kemenangan maka isu pembahagian kerusi akan dapat diselesaikan dengan mudah.

Dalam masa yang sama ketika ditanya bagaimana pula dengan sokongan pengundi di DUN Apas beliau berkata dia mempunyai hubungan yang baik dengan masyarakat di kawasan itu. Ini kerana pada beliau mereka bukan hanya pengundi tetapi sebuah keluarga yang besar kepada dirinya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri Majlis Ibadah Korban sempena Hari Raya Aidil Adha bersama 20 anggota keselamatan ESSCOM dan penduduk kampung, Kampung Titingan Tawau.

Beliau turut menyumbangkan 14 ekor lembu untuk dikorbankan dan diagihkan kepada penduduk di kawasan DUN Apas.

Entah Kenapa Pemimpin UMNO Menyerang Bersatu Sabah

Pemimpin UMNO yang kecewa kerana kalah merebut jawatan tertentu melepaskan geram mereka pada Bersatu Sabah. Mereka lupa kepimpinan mana yang berjaya mempertahankan UMNO pada PRU yang lepas. 

UMNO Sabah berjaya mempertahankan kemenangan sedangkan UMNO Semenanjung kalah teruk. Nasib baiklah berlaku kejadian yang tidak dijangka menyebabkan UMNO menjadi sebahagian daripada kerajaan walaupun kalah di pilihan raya yang lepas.

Kenapa mereka tidak mempersoalkan calon UMNO yang kalah sebagai bukti bahawa kemenangan calon BN pada PRU yang lepas adalah kerana faktor calon itu sendiri bukannya faktor UMNO.

Hentikanlah serangan seperti ini apa lagi perundingan di antara parti-parti komponen PN belum berlaku. Tarikh pilihan raya pun belum lagi diumumkan dan adakah pembubaran DUN Sabah sah di sisi undang-undang, siapa tahu ia terbatal.

Pergeseran berlaku bilamana Ketua Bersatu Sabah menyatakan bahawa partinya akan bertanding di 45 kerusi DUN jika PRN berlaku dalam tempoh yang terdekat. Tapi itupun pintu perundingan sentiasa terbuka kepada semua parti termasuklah UMNO.

Janganlah terlalu pelupa tanpa kumpulan Gabungan Sabah yang diketuai oleh Tan Sri Musa dan Datuk Hajiji serta pemimpin utama dari parti tempatan Sabah. Tidak kerajaan Warisan tumbang walaupun baru masuk tiga tahun sebagai kerajaan negeri.

Jangan lupa pihak mana yang bertanggungjawab menumbangkan Warisan. Oleh itu jangan lebih sudu dari kuah. Memalukan tu. Hemmm!

  • 17hb Ogos 2020 Penentu Status Pembubaran DUN Sabah
    Jadi keputusan berhubung semakan berkaitan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sabah yang difailkan tadi pagi telah ditetapkan oleh Hakim Leonard David dan akan didengar semula pada 17hb Ogos tahun ini. Peguam Negara akan memfailkan […]
  • Warisan Halang Menteri KDN Memasuki Sabah. Giler!
    Kenapa perangai wakil rakyat Warisan semakin teruk ni. Menteri yang bertanggungjawab menjaga keselamatan dan kesejahteraan masyarakat dan negeri Sabah dari ancaman pihak luar. Boleh pula pemimpin Warisan mengesyorkan supaya dilarang dari memasuki Sabah. […]
  • Lim Guan Eng Menjalani Pendakwaan Di Mahkamah Khas Rasuah
    Kerajaan atau pemimpin sebelum ini yang mendakwa diri mereka putih melepak. Hari ini akan dihadapkan ke Mahkamah Khas Rasuah bagi menjalani proses pendakwaan. Sebab itulah kalau bercakap tu jangan terlalu angkuh sombong bodoh […]
  • Bubar DUN Sabah, Musa Heret Ke Mahkamah
    Difahamkan Tan Sri Musa Aman bersama Adun Gabungan seramai 32 Adun akan membawa kes pembubaran Dewan Negeri Sabah ke Mahkamah esok pagi. Kesemua 33 Adun berkenaan telah membuat permohonan ke Mahkamah Tinggi Kota […]
  • Istana Tidak Terima SD Musa Aman. Tidak Masuk Akal!
    Memanglah pihak Istana tidak atau belum menerima dokumen akuan bersumpah sebab kumpulan Tan Sri Musa Aman tidak dibenarkan menghadap TYT. Tapi betulkah Istana belum menerima surat akuan bersumpah berkenaan. Bagaimana pula dengan kenyataan […]

Bersatu Sabah Siaga Menghadapi PRN Tanding 45 Kerusi

PPBM Sabah telah bersiaga sepenuhnya dalam menghadapi pilihan raya umum negeri berikutan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sabah.

Justeru itu Ketua Pimpinan Bersatu Sabah Datu Hajiji Noor akan mengadakan mesyuarat pada minggu depan bagi memperhalusi persiapan jentera pilihanraya di setiap DUN di negeri ini.

Menurut beliau Bersatu Sabah telah mengenal pasti 45 kawasan DUN yang akan ditandingi oleh calon calon Bersatu. Calon akan terdiri daripada mereka yang berwibawa mempunyai credibility, capability dan winnable bagi memenangi setiap kerusi yang ditandingi.

Walaubagaimanapun Bersatu Sabah sentiasa terbuka atau bersedia berbincang dengan mana-mana parti dalam komponen Perikatan Nasional seperti BN bagi menghadapi PRN Sabah demi mengumpul kekuatan dan untuk memastikan kemenangan dalam pilihan raya yang akan datang.

Sudah tentulah Bersatu Sabah akan menawarkan manifesto dan halatuju yang terbaik untuk rakyat Sabah antaranya fokus kepada membangun semula ekonomi Negeri setelah dilanda krisis dan pandemik Covid 19. Selain itu yang juga menjadi keutamaan Bersatu Sabah akan terus memastikan hak-hak, kepentingan rakyat dan negeri Sabah terus dipertahankan.

Bersatu Sabah akan menjadi alternatif terbaik dan diterima oleh sebilangan besar rakyat Sabah untuk menerajui kerajaan negeri.

Manifesto akan dilancarkan sebelum tarikh penamaan calon.

Kenyataan Media Musa Aman 30 July 2020

KENYATAAN MEDIA YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA MUSA HAJI AMAN

  1. Saya merujuk kepada perkembangan politik yang terkini dan saya ingin menegaskan bahawa pada pagi ini, saya telah menyampaikan kepada Tuan Yang Terutama 33 surat-surat akuan berkanun yang mengesahkan bahawa ADUN-ADUN tersebut telah menarik balik sokongan mereka kepada YAB Datuk Seri Shafie Bin Haji Apdal dan melafazkan sokongan kepada saya agar saya dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah.
  2. Adalah amat jelas bahawa dari segi undang-undang dan Perlembagaan Negeri Sabah, saya layak dilantik oleh Tuan Yang Terutama untuk menjadi Ketua Menteri Negeri Sabah kerana saya mempunyai sokongan majoriti.
  3. Tuan Yang Terutama mempunyai tanggungjawab di bawah Perlembagaan untuk memberi pertimbangan yang wajar sama ada saya mempunyai majoriti yang diperlukan untuk menubuhkan sesuatu kerajaan baru bagi Negeri Sabah.
  4. Kami tidak terkejut dengan tindakan ini malah kami telahpun menjangkakan tindakan seperti ini mungkin berlaku.
  5. Seharusnya pertimbangan membuat keputusan seperti ini harus mengambil kira wabak Kovid 19 yang melanda negara kita sekarang dan juga negeri Sabah dan sama ada pembubaran dewan undangan negeri di dalam keadaan ini adalah satu langkah yang wajar.
  6. Kesihatan dan kepentingan rakyat mestilah sentiasa menjadi keutamaan didalam membuat sebarang keputusan. Jangan sekali- kali kita perjudikan nyawa rakyat kita semata-mata untuk kepentingan peribadi dan politik.
  7. Saya ingin menyatakan keikhlasan saya untuk menubuhkan satu kerajaan baru bagi Negeri Sabah.
  8. Saya mengulangi sekali lagi dan menegaskan bahawa saya mempunyai sokongan majoriti ahli Dewan Undangan egeri Sabah dan saya berharap bahawa satu keputusan akan diambil secara bijak dan wajar oleh Tuan Yang Terutama untuk melantik saya sebagai Ketua Menteri baru dan memberi peluang untuk menubuhkan satu kerajaan baru bagi rakyat Negeri Sabah.
  9. Tetapi, sekiranya benar Dewan Undangan Negeri telahpun dibubarkan, saya dengan sucihati mengatakan bahawa kami akan melawan pilihanraya yang akan datang untuk memberi rakyat Negeri Sabah satu kerajaan baru yang stabil dan memperjuangkan kepentingan kesemua rakyat Negeri ini.

Kenyataan Musa Rentetan Shafie Bubar DUN Sabah

Sewajarnya dan selayaknya Tan Sri Musa Aman mempersoal tindakan Ketua Menteri Sabah Shafie yang memohon agar Dewan Undangan Negeri Sabah dibubarkan oleh TYT. Memandangkan seluruh negeri Sabah sedang berhadapan dengan ancaman wabak Covid 19 selain faktor SD yang memihak Tan Sri Musa Aman.

Pagi tadi Tan Sri Musa Aman telah menyerahkan 33 dokumen akuan bersumpah (SD) kepada Yang Dipertua Juhar Mahiruddin di Istana Negeri Sabah. SD itu adalah pernyataan sokongan 33 Adun terhadap Tan Sri Musa Aman bagi menggantikan Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri Sabah.

Soal beliau, bagaimana DUN boleh dibubarkan sedangkan kami mempunyai majoriti yang cukup untuk membentuk kerajaan. Adalah tidak wajar lebih-lebih lagi sekarang kita berdepan dengan wabak Covid 19.

Khabar lain yang admin terima. Pihak Istana tidak mengangkat panggilan telefon dan banyak songeh bila ada pihak yang cuba mengadap.

Jelas yang menjadi pertanyaan orang awam ialah kenapa yang mengumumkan pembubaran Dewan Undangan Negeri bukan pihak Istana tapi Ketua Menteri yang sudah kehilangan sokongan majoriti.

Namanya juga memohon pada TYT tapi yang mengumumkan Ketua Menteri. Apa cerita ni, alahai.

Selepas Keputusan Salah Najib. Ahli-ahli Parlimen BN Bertemu Dengan PM Muhyiddin

Selepas peristiwa semalam yang memperlihatkan Najib Razak didapati bersalah oleh Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan berhubung skandal SRC yang membawa hukuman sehingga 20 tahun penjara.

Sejurus keputusan Mahkamah Tinggi itu Presiden UMNO Malaysia Zahid Hamidi menerusi rakaman video telah membuat kenyataan yang agak sinis menggambarkan UMNO akan membatalkan kerjasama mereka dalam Perikatan Nasional.

Hari ini Ahli Parlimen Barisan Nasional mengadakan perjumpaan dengan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di Bangunan Parlimen.

Kita tunggu dan lihatlah. Apa agaknya yang mereka bincangkan. Jangan sampai merugikan UMNO kerana UMNO akan berseorangan, kesian juga nanti kan. Terutama UMNO Sabah ni mana boleh bersaing atau bangkit tanpa kuasa dan populariti yang ada pada PPBM Sabah (Bersatu)

Lihat sahaja manifesto UMNO Sabah, Bung Moktar. UMNO Labuan sendiri menolak manifesto untuk mengembalikan Labuan kepada Sabah. Bukan hanya UMNO Labuan yang menolak, masyarakat Sabah juga menolaknya kerana dikira manifesto seperti itu sudah tidak relevan, ditambah yang membawanya adalah UMNO, parti yang tidak sesuai.

Namun begitu admin yakin UMNO tidak akan tegar membuat keputusan untuk keluar daripada Perikatan Nasional kerana mereka pun sedar dan pandai mensyukuri. Mana ada parti di dunia ini yang kalah di pilihanraya tapi hari ini menjadi kerajaan ataupun sebahagian daripada kerajaan.

Jangan UMNO mengambil kira pendapat Cybertroper UMNO yang emosional kerana apa yang menimpa Najib. Nanti masyarakat membenarkan bahawa sememangnya UMNO adalah parti sejak dari dulu tidak berani berubah iaitu mengakui kelemahan diri dan mengakui kelebihan orang lain.

Masih ada beberapa pemimpin UMNO yang sedang dibicarakan di Mahkamah ini sudah tentu telah menjejaskan sokongan masyarakat terhadap UMNO itu sendiri. Jadi kalau mereka keluar daripada Perikatan Nasional maka parti PPBM, PAS dan Parti Parti Tempatan Sabah akan kelihatan terlalu bersih sedangkan UMNO waktu itu akan kelihatan terlalu kotor. Jadi jangan tinggalkan Perikatan Nasional (PN)

Apapun kita tunggu apa agaknya isu yang dibawa oleh Presiden UMNO dan apa keputusan mereka.

2000 Ahli Bersatu Libaran Keluar Parti Adalah Hoax

Haiya ini lagi cerita kosong kononnya sekumpulan ahli Bersatu di Parlimen Libaran telah bertindak keluar parti.

Ia diketuai oleh individu yang dikenali sebagai Asmawi Haji Asa serta dua lagi individu yang kecewa selepas pencalonan mereka dibatalkan kerana didapati tidak memenuhi syarat dalam pemilihan kali ini.

Yang menjadi kemusykilan hingga berita ini dianggap hoax ialah jumlah yang keluar hingga begitu banyak sampai 2000 ahli dari kononnya 25 Cawangan Bersatu di Libaran. Seolah-olah dia ni lebih berpengaruh di Libaran berbanding Ahli Parlimen Libaran itu sendiri Datuk Zakaria Edris yang sudah beberapa penggal menjadi Ahli Parlimen Libaran

Bila admin membuat sedikit penelitian ternyata nama Asmawi ini tidak pun dikenali sebagai rakan politik dalam kepimpinan Bersatu Negeri Sabah yang diketuai oleh Datuk Hajiji Noor.

Besar kemungkinannya 2000 orang itu adalah sebenarnya penyokong Warisan yang dipinjam. Siapa tahu dalam politik hari ini apapun boleh berlaku.

Lihat saja berita yang melibatkan wakil rakyat Warisan baru-baru ini. Logikkah wakil rakyat Sindumin ditawarkan RM50 juta untuk keluar parti. 50 juta untuk seorang wakil rakyat daripada parti yang sah sah akan tumbang di pilihanraya yang akan datang. Hemmm!