Rakaman Suara Zahid dan Anwar Ibrahim. Konspirasi Giler!

Mari kita ungkap peristiwa yang berlaku dua atau tiga hari yang lepas. Peristiwa panas yang ada hubungkaitnya dengan parti yang paling tua di Malaysia iaitu parti UMNO.

Admin difahamkan rakaman suara itu di antara Presiden UMNO Zahid Hamidi dan Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Perbualan mereka berkenaan ucapan Presiden UMNO di Perhimpunan Agung UMNO tahun 2020.

Ucapan Presiden UMNO pada waktu itu berkisar soal pendirian mereka terhadap Perikatan Nasional atau Parti Bersatu khususnya.

Kerana terlalu lantang dan menafikan Bersatu. Ramai yang berpendapat seolah olah perhimpunan Agung UMNO kali itu adalah perhimpunan menghentam Perikatan Nasional yang terdiri parti Bersatu/PPBM dan PAS. Hahahah.

Ucapan Timbalan Presiden UMNO Keliru dan Memalukan – UMNO Titiwangsa

Wahal melalui kerajaan inilah UMNO cuba bangkit selepas kekalahan UMNO pada pilihanraya yang ke-14.

Kalau kita amati perbualan itu jelas ada konspirasi jahat yang cuba direalisasikan oleh mereka khususnya Zahid Hamidi selaku Presiden UMNO.

Kita tahu Presiden UMNO Zahid Hamidi sedang dibicarakan di mahkamah kerana salah guna kuasa. Ramai yang menjangkakan Zahid akan meringkuk di penjara seperti mana Najib Razak.

Itu bererti konspirasi yang dijalankan oleh Zahid Hamidi dan Anwar ialah cuba mengangkat Anwar Ibrahim sendiri sebagai Perdana Menteri Malaysia, dengan demikian tuduhan Zahid Hamidi di Mahkamah akan dapat di tarik balik.

Rakaman ini bah yang admin maksudkan.

Dengar cerita Presiden UMNO Zahid Hamidi telah mengeluarkan kenyataan, bahawa dia akan membuat laporan Polis agar siasatan dapat dijalankan. Namun sehingga saat ini satu laporan Polis pun tidak ada.

Untuk makluman rakaman suara ini telah disahkan sebagai tulen atau benar oleh laskar UMNO, Lokman Adam.

Kerajaan Negeri Sarawak Sokong Penuh Kepimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin

KUCHING: Ketua Menteri Abang Johari Openg hari ini menyatakan sokongan penuh kerajaan negeri Sarawak terhadap kepemimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk terus memimpin negara ini.

Abang Johari, yang juga ketua Gabungan Parti Sarawak (GPS), berkata gabungan pemerintah negeri itu mempunyai kepercayaan terhadap kepemimpinan Muhyiddin sambil menekankan pentingnya menjaga kestabilan nasional.

“Saya percaya bahawa jika negara kita stabil, kita akan dapat menghadapi cabaran yang lebih besar setelah ini,” katanya ketika berucap pada pertemuan khas antara perdana menteri dan pegawai negeri Sarawak dan penjawat awam persekutuan, di sini, hari ini.

Muhyiddin tiba di Sarawak pagi ini untuk lawatan rasmi dua hari.

Abang Johari juga memuji perdana menteri atas usahanya dalam menangani pandemi Covid-19 dan menyifatkannya bijak dalam menghadapi cabaran yang ditimbulkan oleh wabak tersebut.

“Kerjasama antara kerajaan Sarawak dan persekutuan sangat erat, dan begitu juga hubungan antara kedua-dua pegawai awam di negeri ini,” katanya.

GPS, yang terdiri daripada empat parti politik tempatan yang membentuk kerajaan negeri, kekal sebagai rakan kongsi Perikatan Nasional (PN) dan membantu membentuk kerajaan persekutuan tahun lalu. Ia sebelum ini menyokong pentadbiran Pakatan Harapan (PH).

Empat parti itu ialah Parti Pesaka Bumiputra Bersatu, Parti Bersatu Rakyat Sarawak, Parti Rakyat Sarawak dan Parti Demokratik Progresif. Keempat-empat parti itu sebelum ini merupakan sebahagian daripada Barisan Nasional (BN).

Dengan kejatuhan kerajaan BN pada pilihan raya umum ke-14 pada Mei 2018, keempat-empat parti itu meninggalkan BN dan membentuk GPS pada bulan berikutnya.


Ngam juga berita ni kebetulan semalam setengah penyokong Warisan dan penyokong UMNO mengongsi artikel yang bertentangan dengan berita ini. Kononnya kerajaan Negeri Sarawak akan bertindak meninggalkan kerajaan Perikatan Nasional atas sebab, ciptaan laskar pembangkang. Hahaha!

Entah apa dalam fikiran mereka, rakyat mahukan UMNO terus setia dalam Perikatan Nasional tapi laskar laskar itu berfikiran sebaliknya. Tolol lah tu kan, perasan UMNO telah diterima oleh rakyat Malaysia. Mudah lupa diri, macam perangai penjahat. Hahaha!

Sempat jugalah admin membalasnya bahawa antara parti yang diharamkan di bumi Sarawak ialah Parti UMNO. Ini kerana pagi mereka cakap lain petangnya bercakap lain. Begitu juga bila kantoi, paginya kantoi petangnya mereka cipta lagi cerita baru, begitulah hingga bila bila.

Kamu kalau teringin sangat mengambil fakta benar dari UMNO ambil kenyataan yang mula mula keluar dari mulut mereka. Itulah yang benar dan tepat. Selepas itu pasti semuanya auta. Seperti contoh kenyataan Ahli Parlimen Arau, Sahidan Kassim dalam satu rakaman video, jelas Ahli Parlimen itu akan meninggalkan UMNO Pusat sekiranya UMNO Pusat berkeras untuk memutuskan kerjasama dengan PPBM (Bersatu). Tidak lama selepas itu para laskar dan pemimpin UMNO membuat kenyataan yang sebaliknya seolah Ahli Parlimen Arau itu takut dan berbohong. Terakhir Arau membuat menegaskan hal yang sama semasa berada di Perhimpunan UMNO 2020. Bahawa sanggup disisihkan sekiranya UMNO meneruskan hasrat untuk tidak berkerjsama dengan PPBM. Nampak tak? (Lebih kurang begitulah)

Maka adalah hal yang mustahil sekiranya Kerajaan negeri Sarawak meninggalkan Kerajaan Perikatan Nasional dan berkerjasama secara total dengan UMNO. Shame on you lah. 🤭

Meeting with the Sabah United Chinese Chambers of Commerce (SUCCC)



KOTA KINABALU: Chief Minister Datuk Seri Hajiji Haji Noor cautioned that he will not hesitate to take action against little Napoleons in the state civil service who can jeorpardise the implementation of the Halatuju Sabah Maju Jaya.

“I have informed the State Secretary (Datuk Seri Sr Safar Untong) to make this known to all civil service personnel. We don’t want to see the little Napoleons hampering our efforts to bring in development and investments to Sabah,” he said.

Meeting with the Sabah United Chinese Chambers of Commerce (SUCCC) delegation led by its President Tan Sri Andrew Liew at the State Administrative Centre (PPNS) near here Wednesday, Hajiji said he wants to see this development plan implemented smoothly and as soon as possible.

“We have formulated policies to facilitate investments to Sabah and we want to make it conducive for investors to invest in Sabah,” he said.

On another note, Hajiji said he was glad to meet with the Chinese Chambers of Commerce leaders from all the districts in Sabah.

“I am here and I am willing to listen to your views or suggestions,” he said to the delegation.

Amongst issues raised were the slow progress of the Pan Borneo project to which Hajiji said he has the assurance of the Prime Minister during the latter’s recent visit to Sabah that the implementation of the project will be expedited using the Private Funding Initiative (PFI).

Earlier, SUCCC President Tan Sri Andrew Liew pledged their support to the State Government under Hajiji’s leadership.

ends

Teks Ucapan Majlis Pelancaran Hala Tuju Sabah Maju Jaya

TEKS UCAPAN
YANG AMAT BERHORMAT KETUA MENTERI SABAH
SEMPENA MAJLIS AMANAT
& PELANCARAN HALA TUJU SABAH MAJU JAYA
(PELAN PEMBANGUNAN SABAH MAJU JAYA 1.0: 2021-2025)
PADA 29 MAC 2021
BERTEMPAT DI ARAS 4, DEWAN SIPADAN 2,
SABAH INTERNATIONAL CONVENTION CENTRE (SICC),
KOTA KINABALU

Bismillahhirramanirrahim
Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera dan Salam Sabah Maju Jaya.

Yang Berhormat Datuk Haji Kadzim Haji M. Yahya,
Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah

Timbalan-Timbalan Ketua Menteri,
Yang Berhormat Dato’ Sri Bung Moktar Radin
Yang Berhormat Datuk Seri Panglima Dr. Jeffrey Kitingan
Yang Berhormat Datuk Dr. Joachim Gunsalam

Yang Berhormat Datuk Seri Panglima Dr. Maximus Ongkili,
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal-Ehwal Sabah dan Sarawak)

Yang Berhormat Menteri-Menteri Kabinet Negeri,
Yang Berhormat Datuk Seri Panglima Sr. Haji Safar Untong,
Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah

Yang Berhormat Timbalan Menteri Persekutuan dan Pembantu-Pembantu Menteri,

Yang Berbahagia Dato’ Dr. Zulkaply Mohamed,
Setiausaha Persekutuan Sabah

Yang Berbahagia Datuk (Datu) Rosmadi Datu Sulai,
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Negeri Sabah, merangkap Ketua Sekretariat Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

Yang Berbahagia Setiausaha-Setiausaha Tetap Kementerian, Ketua-Ketua Jabatan Persekutuan dan Negeri,

YBhg. Wakil-Wakil sektor swasta, NGO dan Institusi Pengajian Tinggi,
Dif-dif jemputan,

YBhg. Tan Sri, Datuk Seri, Datuk-Datuk, Datin-Datin, tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian.

MUKADIMAH

  1. Pertamanya, marilah kita memanjatkan rasa syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah dan kurnia-Nya, dapat kita bersama-sama hadir dalam Majlis Amanat dan Pelancaran Hala Tuju Sabah Maju Jaya pada hari ini. Sebenarnya, pelancaran ini dirancang untuk dilangsungkan pada bulan Januari 2021 bersempena tahun baharu, namun terpaksa ditangguhkan kerana kekangan pandemik COVID-19. Alhamdulillah, keadaan yang semakin terkawal mengizinkan kita berhimpun dalam skala sederhana dengan mematuhi SOP yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa.
  2. Saya ingin mengambil kesempatan di awal ucapan ini, untuk merakamkan ucapan penghargaan kepada semua pihak yang terlibat dalam usaha menangani COVID-19. Kerajaan Negeri amat menghargai dan menyanjung tinggi pengorbanan serta kerja keras para frontliners: petugas kesihatan iaitu para doktor, jururawat dan kakitangan sokongan perubatan; petugas keselamatan iaitu Polis, Tentera, APM, RELA, Imigresen; serta para petugas kebajikan, para sukarelawan dan banyak lagi yang tidak dapat saya sebutkan satu-persatu, namun tidak sesekali mengurangkan rasa terima kasih kepada semua pihak yang terlibat.

Tuan-tuan dan puan-puan,

  1. Usaha kita dalam menangani COVID-19 bergerak setiap hari sejak pandemik mula tercetus. Mungkin ramai yang tidak mengetahui, Jawatankuasa Pengurusan Bencana COVID-19 Negeri Sabah bermesyuarat setiap hari sejak berbulan yang lalu, termasuk hujung minggu dan cuti umum. Kita menerima laporan harian, kita membuat keputusan, kita melaksanakan dan memantau keberkesanan setiap tindakan yang diambil. Strategi dan pendekatan yang diambil bukan hanya tertumpu kepada aspek kesihatan awam, malah meliputi kebajikan rakyat dan kesan kepada ekonomi negeri.
  2. Hari ini genap enam bulan saya memimpin Kerajaan Negeri. Hakikatnya, kerajaan yang saya pimpin bermula 29 September 2020, berhadapan dengan realiti dan kedudukan ekonomi yang amat mencabar. Prestasi pertumbuhan ekonomi negeri mencatat kadar 0.5 peratus pada tahun 2019, berbanding 1.5 peratus pada tahun 2018, dan 8.1 peratus bagi tahun 2017. Prestasi pertumbuhan ekonomi Negeri Sabah pada tahun 2020 dijangka menguncup kepada 15 peratus hingga 19 peratus.
  3. Isu legasi, peralihan kerajaan dan pandemik COVID-19 menuntut kita untuk bertindak segera bagi menyusun semula keutamaan, menangani penyusutan pertumbuhan ekonomi dan mengenal pasti sumber baharu untuk memperkukuh hasil negeri. Pada masa yang sama, kedudukan sosio-ekonomi rakyat perlu diletakkan pada unjuran keutamaan melalui pelbagai inisiatif untuk menjana dan meningkatkan ekonomi rakyat.
  4. Sehubungan itu, selain fokus menangani isu kesihatan awam, kerajaan telah memulakan usaha merangka strategi bagi merangsang pembangunan negeri untuk membawa Sabah keluar daripada kesan pandemik COVID-19, dan seterusnya membina kemajuan negeri untuk masa hadapan.
  5. Pembentukan kerangka pelan pembangunan adalah amat penting untuk melaksanakan hasrat tersebut. Pelan berfungsi sebagai panduan hala tuju dasar dan program kerajaan, seterusnya memandu arah pelaksanaan secara strategik untuk mencapai sasaran yang bertepatan dengan keperluan pembangunan negeri.

Tuan-tuan dan puan-puan,

PENGGUBALAN HALA TUJU SABAH MAJU JAYA

  1. Berpandukan pelbagai platform libat urus yang merentasi berbagai segmen masyarakat, Kerajaan Negeri telah menggubal Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ). Hala Tuju SMJ merupakan kerangka pelan pembangunan utama negeri yang memayungi pelbagai blueprint pembangunan sektoral. Hala Tuju ini akan bergerak seiring dengan agenda pembangunan nasional di bawah Wawasan Kemakmuran Bersama 2030, dan merupakan manifestasi kepada komitmen yang digariskan dalam Aku Janji Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dalam Pilihan Raya Negeri Ke-16 yang lalu.
  2. Sebagaimana terkandung dalam pembentangan Belanjawan Negeri 2021, pelaksanaan fasa pertama dimulakan dengan Pelan Pembangunan SMJ 1.0 bagi tempoh 2021 – 2025 dengan penjajaran bersama pelan pembangunan nasional melalui Rancangan Malaysia Ke-12.
  3. Pelan SMJ 1.0 akan digerakkan dengan dengan lima objektif merangkumi usaha:
    Pertama : Membina negeri dan masyarakat bersatu, aman,
    makmur dan sejahtera;
    Kedua : Mengoptimum sumber dan hasil negeri;
    Ketiga : Merangsang pemulihan ekonomi;
    Keempat : Meningkatkan ekonomi rakyat; dan
    Kelima : Membangunkan modal insan.

Tuan-tuan dan puan-puan,

  1. Sabah Maju Jaya yang merupakan slogan Jata Negeri sejak sekian lama telah dipilih sebagai nama pelan pembangunan ini. Sudah tiba masanya slogan ini diberikan nilai dan makna yang lebih besar dalam membina masa depan negeri. Sabah Maju Jaya adalah falsafah yang membina jiwa dan inti pati perjuangan setiap anak Sabah. Slogan ini diangkat sebagai hala tuju negeri dengan hasrat untuk membawa citra inklusiviti, pemilikan bersama, kesatuan dan pertanggungjawaban setiap anak watan untuk menjayakan agenda pembangunan negeri.
  2. Kita mahu semua pihak memahami bahawa Hala Tuju Sabah Maju Jaya bukan pelan milik peribadi Ketua Menteri dan Ahli Jemaah Menteri, bukan juga hak Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah, dan bukan sesekali pelan hanya untuk para penjawat awam. Hakikatnya, SMJ adalah hala tuju kita bersama, sebagaimana jata negeri adalah hak dan milik semua anak watan Sabah. Sesungguhnya, hak milik itu datang bersama pertanggungjawaban untuk memastikan kita semua bergerak seiring membina negeri Sabah yang lebih maju dan berjaya.
  3. Atas sebab itu, sejak dari awal saya menekankan bahawa pengisian hala tuju ini perlu menyantuni aspirasi segenap lapisan masyarakat. Sebaik sahaja Kabinet Negeri merumuskan kerangka hala tuju strategik, saya telah mengarahkan Sekretariat Hala Tuju SMJ untuk melaksanakan gerak kerja libat urus untuk mendapatkan input, syor dan pandangan daripada pelbagai pihak merentasi semua segmen masyarakat.
  4. Pengumpulan input daripada pelbagai lapisan rakyat telah dimulakan, dengan Pelancaran Hari Terbuka Libat Urus: Hala Tuju Sabah Maju Jaya pada 12 Januari 2021. Selain sesi bersemuka yang dilaksanakan secara terhad berpandukan SOP, platform libat urus juga disediakan melalui laman web, portal, facebook, twitter, instagram dan lain-lain.
  5. Kita telah menerima pelbagai maklum balas berupa idea, cadangan dan pendapat yang menyentuh berbagai aspek pembangunan. Sebagai contoh, melalui responden e-penyertaan, sebanyak 1,280 input telah berjaya diperolehi. Sambutan positif daripada masyarakat ini menzahirkan keprihatinan dan harapan tinggi rakyat kepada kerajaan untuk mempelopori agenda perubahan, membawa rakyat dan tanah air tercinta ini melangkah ke hadapan untuk masa depan yang lebih makmur dan sejahtera.

Tuan-tuan dan puan-puan,

  1. Pelan pembangunan ini melibatkan tiga teras utama berdasarkan kepada slogan “Sabah Maju Jaya” atau SMJ. Huruf (S) merujuk kepada tiga Sektor utama fokus pertumbuhan ekonomi iaitu Pertanian, Perindustrian dan Pelancongan; huruf (M) mewakili Modal Insan dan Kesejahteraan Rakyat; manakala huruf (J) adalah Jaringan

Infrastruktur dan Kelestarian Hijau.

  1. Tiga teras utama SMJ akan dipacu oleh lima pemboleh daya iaitu: Kemampanan Fiskal; Kemudahan Kewangan; Keberkesanan dan Kecekapan Penyampaian; Kecemerlangan Tadbir Urus Yang Berintegiriti; dan Kerajaan Digital.
  2. Untuk memastikan hala tuju ini mencapai matlamatnya, setiap teras dan pemboleh daya akan disokong dengan pelbagai inisiatif. Sehingga kini, sejumlah 584 inisiatif meliputi 304 inisiatif teras dan 280 inisiatif pemboleh daya telah dirangka untuk dilaksanakan bermula tahun 2021.

Tuan-tuan dan puan-puan,

PENGENALAN TIGA TERAS UTAMA HALA TUJU SMJ

  1. Sejak mencapai kemerdekaan, sektor pertanian, perladangan dan pembalakan telah menjadi penyumbang terbesar kepada ekonomi negeri. Sejajar dengan peredaran masa dan transformasi struktur, ekonomi Sabah telah beralih kepada sektor perkhidmatan sebagai penyumbang utama ekonomi. Pandemik COVID-19 yang mula melanda negara pada suku pertama tahun 2020 telah memberikan impak negatif yang besar terhadap ekonomi negeri dan rakyat.
  2. Realiti ini menuntut kita untuk melihat semula hala tuju pembangunan setiap sektor ekonomi. Tanpa membelakangkan kepentingan sektor-sektor ekonomi lain, Hala Tuju SMJ meletakkan tiga sektor sebagai fokus pemacu pertumbuhan ekonomi negeri. Pemilihan ketiga-tiga sektor ini mengambil kira potensi dan sumber sedia ada yang dilihat berkeupayaan untuk dilonjakkan ke tahap yang optimum untuk memacu pertambahan hasil sekali gus meningkatkan pertumbuhan ekonomi negeri.

SEKTOR PERTANIAN

  1. Sektor pertanian yang merangkumi sub-sektor tanaman, penternakan dan perikanan merupakan sektor penting yang diangkat sebagai sektor keutamaan di bawah Hala Tuju SMJ. Sektor ini menyumbang sebanyak 16 peratus kepada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) Sabah pada tahun 2019.
  2. Pembangunan sektor pertanian akan memberi penekanan kepada aktiviti-aktiviti rantaian nilai secara menyeluruh iaitu peningkatan pengeluaran, pengumpulan hasil, pemprosesan dan pemasaran yang lebih sistematik. Peningkatan hasil pengeluaran dari segi kuantiti dan kualiti akan menjamin bekalan makanan yang mencukupi untuk kegunaan dalam negeri dan perluasan pasaran eksport hasil pertanian ke luar negara.
  3. Penggunaan teknologi terkini di sepanjang rantaian nilai dalam sektor pertanian, penternakan dan perikanan akan terus diberi tumpuan bagi meningkatkan produktiviti dan nilai tambah bagi sektor ini. Usahasama dan kerjasama pintar dengan pemain-pemain industri bagi pembangunan komoditi bernilai komersial seperti kelapa dan nenas akan terus diperkasa sebagai strategi meningkatkan pengeluaran dan industri pemprosesan dalam negeri bagi pasaran eksport. Pemetaan kawasan mengikut kesesuaian jenis tanaman juga sedang dilaksanakan bagi mempermudahkan penentuan kawasan bagi setiap potensi pelaburan dalam sektor pertanian.
  4. Alhamdulillah, dalam tempoh awal pelaksanaan SMJ, kita telah dapat menarik pelaburan dalam sektor ini melalui Memorandum Persefahaman yang telah ditandatangani pada 22 Mac lalu. Kumpulan Syarikat Linaco akan melabur dan membangunkan tanaman kelapa high-yield hybrid berskala besar termasuk pembangunan industri hiliran. Pelaburan ini melibatkan pembangunan kilang memproses kelapa secara bersepadu untuk mengoptimumkan pengeluaran produk berasaskan kelapa, meningkatkan pendapatan pekebun kecil dan mewujudkan pusat kecemerlangan amalan terbaik bagi produk kelapa. Projek ini melibatkan anggaran pelaburan awal bernilai RM200 juta dan dijangka menyediakan 4,250 peluang pekerjaan.

Tuan-tuan dan puan-puan,

  1. Kerajaan akan berusaha untuk membantu meningkatkan pendapatan para petani. Kewujudan pusat-pusat pengumpulan hasil pertanian yang sedang dilbangunkan di pelbagai daerah akan memudahkan pemasaran hasil pertanian para pekebun kecil. Pusat pengumpulan ini akan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan berkaitan seperti sistem penyimpanan, bilik sejuk, pembungkusan dan rangkaian digital bagi memudahkan urusniaga petani, pengguna, peruncit, pemborong dan pengeksport. Fasiliti ini akan memberikan kemudahan pemasaran yang lebih terancang, mengurangkan risiko kerugian, kerosakan dan pembaziran hasil pertanian. Kemudahan ini disasar akan melonjakkan ekonomi masyarakat petani khususnya di luar bandar.
  2. Pembangunan sub-sektor perikanan tertumpu kepada tiga teras utama iaitu memperkukuhkan pertumbuhan dan daya saing pengeluaran, mempertingkatkan jaminan bekalan makanan dan pendapatan serta kelestarian industri perikanan. Antara lain strategi pembangunan ini adalah peningkatan produktiviti melalui pemodenan sektor, pemantapan pengurusan sumber perikanan tangkapan yang mapan dan inisiatif mewujudkan Zon Industri Akuakultur (ZIA) bagi pembangunan industri akuakultur di Sabah.
  3. Dengan potensi dan sumber semula jadi yang dimiliki, kita berkeyakinan sektor pertanian akan dapat diperkasakan untuk menyumbang hasil kepada negeri melalui pengeksportan hasil tempatan, meningkatkan pendapatan masyarakat tani dan nelayan serta mengurangkan kebergantungan negeri kepada import produk pertanian.

Tuan-tuan dan puan-puan,

SEKTOR PERINDUSTRIAN

  1. Sektor kedua fokus pertumbuhan ekonomi negeri di bawah Hala Tuju SMJ adalah perindustrian. Sabah pernah menjadi salah sebuah negeri industri utama di Malaysia hingga pertengahan tahun 1980-an. Kita perlu bangkit dan melonjakkan potensi dan mengoptimumkan sumber yang ada untuk meningkatkan pertumbuhan sektor perindustrian.
  2. Di dalam Pelan SMJ 1.0, antara strategi dan pendekatan utama yang akan dilaksanakan adalah peningkatan insfrastruktur perindustrian, pembangunan keusahawanan, promosi pelaburan, dan usaha-usaha untuk meningkatkan daya saing industri dengan memanfaatkan kemajuan Industry Revolution (IR) 4.0.
  3. Kita dapat melihat penubuhan beberapa taman dan kawasan perindustrian di negeri ini belum mencapai matlamat yang disasarkan. Kerajaan akan meningkatkan infrastruktur di taman dan kawasan perindustrian sedia ada untuk menyediakan persekitaran yang kondusif bagi menarik dan menggalakkan pelaburan asing dan domestik.
  4. Selain infrastruktur, dasar dan pendekatan yang mesra pelabur akan diperkenalkan sebagai bukti komitmen tinggi kerajaan untuk bekerjasama dan menerima kehadiran para pelabur sebagai rakan usahasama dalam membangunkan ekonomi. Usaha menarik pelabur perlu digerakkan secara bersepadu merentasi kementerian dan agensi dengan kepentingan negeri diletakkan sebagai matlamat utama.
  5. Kita bersyukur kerana langkah awal kita pada tahun 2021 amat bermakna dengan kejayaan menarik pelaburan asing dari Korea Selatan. Memorandum Persefahaman telah ditandatangani pada 22 Mac 2021 yang melibatkan Pelaburan Pembinaan Kilang Pembuatan Copper Foil oleh Syarikat SK Nexilis Company Limited. Pelaburan di Kota Kinabalu Industrial Park (KKIP) bernilai RM2.3 billion ini akan menjana pengeluaran copper foil sebanyak 50,000 metrik tan setahun, Projek ini disasarkan mula beroperasi pada tahun 2023 dan dijangka mewujudkan 500 peluang pekerjaan bagi fasa awal.

Tuan-tuan dan puan-puan,

  1. Kerajaan juga akan menyediakan kemudahan perniagaan yang teratur dan selesa kepada usahawan bumiputera di pelbagai daerah untuk menjana ekonomi rakyat setempat. Program peningkatan kapasiti dan kemahiran keusahawan akan terus dilaksanakan dengan strategi yang menepati tuntutan semasa.
  2. Pembangunan sektor perindustrian akan memanfaatkan inisiatif kerajaan digital. Antaranya, Geographic Information System (GIS) akan dibangunkan bagi menyimpan maklumat Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS). Selain itu, sistem State Government Approval (SGA) Online versi 2.0 akan dibangunkan bagi membolehkan permohonan SGA diproses dengan segera.
  3. Pada masa yang sama, Sistem Informasi Usahawan Sabah yang dalam proses pembangunan akan dapat digunakan sepenuhnya pada bulan Jun ini. Sistem ini dibangunkan bagi mewujudkan pusat pangkalan data dan maklumat usahawan yang lengkap beserta aplikasi pemantauan yang interaktif kepada seluruh agensi yang terlibat dalam menyelia bidang keusahawanan.
  4. Kerajaan juga akan meningkatkan kapasiti dan memperkasakan penglibatan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk terlibat dalam aktiviti perindustrian berasaskan minyak dan gas, mineral, agrikultur, akuakultur dan sumber marin. Kekayaan khazanah hasil bumi Sabah perlu dimanfaatkan sepenuhnya untuk menjana hasil dan pertumbuhan ekonomi negeri secara optimum melalui penglibatan aktif GLC negeri dalam sektor perindustrian.

Tuan-tuan dan puan-puan,

SEKTOR PELANCONGAN

  1. Selama tiga dekad yang lalu, sektor pelancongan telah berkembang dengan amat pesat di Sabah. Rakyat negeri ini telah menikmati banyak limpahan ekonomi. Malangnya, pandemik COVID-19 telah mengubah kedudukan dan prestasi sektor pelancongan dalam sekelip mata. Ini bukan sahaja berlaku di negeri dan negara kita, tetapi juga di seluruh dunia.
  2. Kita jangan lupa mengambil ikhtibar dan belajar daripada beberapa aspek positif yang hadir bersama bencana ini. Walaupun pandemik ini mengakibatkan terhentinya aktiviti pelancongan buat sementara, namun ia juga memberi peluang kepada destinasi-destinasi pelancongan di negeri ini untuk menjalani proses rekuperasi. Tempoh pandemik ini juga memberi peluang kepada kita untuk reset dan merangka strategi, bukan sahaja strategi jangka pendek pemulihan pasca COVID-19, malah mengenal pasti bagaimana sektor ini boleh dimajukan jauh ke hadapan.
  3. Langkah jangka pendek ialah memulihkan pelancongan selepas berakhirnya pandemik. Semua destinasi pelancongan kita dan para pemain industri pelancongan menanti saat kegiatan pelancongan dibuka kembali. Fokus pada masa yang terdekat adalah kepada pelancongan domestik, dengan menarik pelancong di dalam negeri dan negara, serta menarik kembali para pelancong dari negara sumber sedia ada iaitu China dan Korea Selatan.
  4. Kita bakal menghadapi persaingan sengit kerana negara lain juga akan berlumba-lumba menarik para pelancong sebaik sahaja sempadan antarabangsa dibuka. Untuk itu, kita perlu lebih kreatif dan proaktif, antaranya, dengan memanfaatkan sepenuhnya teknologi digital seperti pemasaran secara digital, penggunaan pelbagai apps, dan penggunaan virtual realiti. Kita juga harus menerokai pelbagai kaedah perjalanan yang selamat dan diyakini warga dunia, seperti gelembung perjalanan (travel bubble), laluan hijau (green lane), dan penggunaan pas bebas COVID-19.

Tuan-tuan dan puan-puan,

  1. Langkah jangka panjang dalam Pelan SMJ adalah untuk mengimbangkan pelancongan massa (mass tourism) dengan pelancongan berpenghasilan tinggi (high yield and high-end tourism). Ini adalah untuk mengelakkan kita daripada terlalu bergantung kepada pelancongan massa, yang mendatangkan pulangan yang linear dan berisiko tinggi memudaratkan alam semula jadi jika tidak terkawal.
  2. Untuk itu, tarikan-tarikan ikonik baharu yang berimpak tinggi perlu dirancang dan dilaksanakan. Ini termasuklah pembinaan pusat-pusat peranginan yang berprestij yang menarik para pelancong dalam kategori high-end. Alhamdulillah, pada tahun ini kita dapat memulakan satu pembangunan tarikan ikonik baharu melalui projek yang melibatkan usahasama di antara Kumpulan Yayasan Sabah dengan syarikat Tegas Bangsa Sdn. Bhd.
  3. Projek yang dinamakan Lok Kawi Resort City merangkumi pembinaan pusat peranginan, hotel, kompleks membeli belah, theme park, blok komersial serta pejabat, kondominium dan lain-lain dengan nilai pembangunan kasar projek (GDV) sejumlah RM7 bilion.
  4. Projek ikonik pelancongan ini akan dapat melonjakkan persekitaran yang kondusif bagi sektor pelancongan, termasuk menangani kekurangan jumlah bilik penginapan dan pusat peranginan di Sabah bagi menampung keperluan yang tinggi. Projek ini dijangka menyediakan lebih 5,000 peluang pekerjaan dalam fasa awal.

Tuan-tuan dan puan-puan,

  1. Aset utama kita ialah paparan landskap alam semula jadi; pergunungan dan hutan, pantai dan pulau, hidupan flora dan fauna serta hidupan marin. Tarikan sebegini adalah pasaran khusus (niche and unique market). Penggemar tarikan sedemikian cenderung tinggal lebih lama dan berulang kali iaitu repeat visitors. Tumpuan kepada tarikan khusus ini juga akan mempelbagaikan pasaran pelancongan negeri kita, agar kita tidak terlalu bergantung hanya kepada segelintir negara sahaja.
  2. Kelestarian destinasi-destinasi dan produk-produk pelancongan kita menjadi salah satu fokus utama inisiatif yang terkandung dalam Pelan SMJ. Had tampung (carrying capacity) setiap satu destinasi pelancongan perlu diperkenalkan dan dipertahankan. Ini adalah untuk memastikan agar tarikan-tarikan unik dan unggul itu kekal terpelihara, dan dapat terus dilawati dalam keadaan baik bukan sahaja oleh para pelancong sekarang, tetapi pelancong-pelancong di masa hadapan. Lebih penting lagi adalah untuk memastikan aset-aset semula jadi kita terpelihara dan dapat dinikmati oleh generasi yang akan datang. Kita optimis sektor pelancongan di Sabah akan kembali berkembang rancak sebaik sahaja pandemik COVID-19 dapat ditangani.

Tuan-tuan dan puan-puan,

MODAL INSAN DAN KESEJAHTERAAN RAKYAT

  1. Pembangunan Modal Insan dan Kesejahteraan Rakyat adalah teras kedua dalam Hala Tuju Sabah Maju Jaya. Kerajaan memandang serius usaha membangunkan modal insan sebagai aset dalam membina masa depan negara.
  2. Kerajaan Negeri akan memberi tumpuan kepada usaha memperkasa modal insan agar sentiasa kompeten, berinovasi, berdaya tahan dan berintegriti. Antara inisiatif yang akan dilaksanakan adalah menganjurkan kursus-kursus kemahiran TVET sejajar dengan Revolusi Industri 4.0 dan pembudayaan Internet of Things (IOT). Jalinan usahasama dengan pihak industri dalam latihan kemahiran perlu dipertingkatkan untuk membina kapasiti dan kebolehpasaran modal insan kita.
  3. Pada masa yang sama, kita harus memastikan tidak ada golongan yang tercicir dalam menerima akses kepada pendidikan berkualiti. Kerajaan amat prihatin terhadap bebanan kos pendidikan yang ditanggung oleh para ibu bapa, khususnya golongan kurang berkemampuan. Sehubungan itu, tahun ini kerajaan akan memulakan pemberian bantuan tunai secara one-off melibatkan dua kategori iaitu Bantuan Tunai Pendaftaran IPT (BUDI) sebanyak RM2,000 setiap seorang, dan Bantuan Khas Tunai Peperiksaan (BAKTI) bagi pelajar yang menduduki peperiksaan SPM, STPM dan STAM sebanyak RM200 seorang.
  4. Bantuan pembelian komputer juga akan dilaksanakan untuk kemudahan para pelajar daripada golongan kurang berkemampuan. Kerajaan akan berusaha untuk menambah peruntukan bagi bantuan pembiayaan pendidikan dan latihan sama ada dalam bentuk biasiswa, geran dan pinjaman.
  5. Pada masa yang sama, golongan rentan akan terus mendapat perhatian khusus melalui pemberian bantuan secara bersasar sebagaimana bantuan yang disalurkan sepanjang tempoh COVID-19. Kita akan meneruskan komitmen dan meningkatkan inisiatif untuk membantu pembangunan sosio-ekonomi rakyat berpendapatan rendah merentasi semua segmen masyakarat. Keperluan perumahan rakyat akan terus menjadi keutamaan dengan pembinaan lebih banyak rumah kediaman dengan harga mampu milik.
  6. Kerajaan juga akan bekerjasama dengan pihak-pihak berkepentingan untuk mengenal pasti sumber dana dan menyalurkan bantuan kepada golongan yang memerlukan. Untuk tujuan itu, Yayasan Kebajikan Sabah akan ditubuhkan untuk menyelaras dan memperkasa kerjasama di antara kerajaan dengan NGO, korporat dan swasta serta badan-badan lain yang bersedia untuk memberikan sumbangan dalam aspek kebajikan kepada golongan kurang berkemampuan dan berkeperluan khas. Institusi ini akan diurus tadbir secara profesional oleh para pekerja sosial terlatih untuk memastikan penyaluran bantuan dilaksanakan secara telus dan sampai kepada golongan sasar.
  7. Sebagai komitmen untuk menyediakan platform pembangunan jati diri dan pembinaan kapasiti golongan muda, Kerajaan Negeri akan memperkenalkan Program Felo Belia. Melalui program ini, para belia yang terpilih akan ditempatkan sebagai pelatih dalam agensi kerajaan dan GLC untuk mendapat pendedahan alam kerjaya dan sekali gus membina potensi diri. Program latihan pembangunan kompetensi para penjawat awam akan direncana sejajar dengan matlamat untuk melonjakkan kecemerlangan perkhidmatan awam negeri.
  8. Secara tuntasnya, pelaksanaan inisiatif-inisiatif di bawah teras Modal Insan dan Kesejahteraan Rakyat akan merangkumi usaha menyantuni semua segmen masyarakat termasuk belia dan wanita yang merupakan aset penting dalam pembangunan negeri.

Tuan-tuan dan puan-puan,

JARINGAN INFRASTRUKTUR DAN KELESTARIAN HIJAU

  1. Teras ketiga Hala Tuju SMJ adalah Jaringan Infrastruktur dan Kelestarian Hijau. Strategi yang digariskan di bawah teras ini meliputi usaha membina dan menambah baik jaringan infrastruktur darat, laut, udara dan infrastruktur komunikasi; melaksanakan pendigitalan perkhidmatan; serta meningkatkan akses dan kesamarataan dalam menikmati kemudahan infrastruktur. Selain itu, strategi juga dirangka untuk memperkasakan konsep ekonomi hijau dan kelestarian alam dalam pembangunan.
  2. Pembangunan sektor-sektor ekonomi banyak bergantung kepada tahap jaringan insfrastruktur. Tidak boleh dinafikan kekangan jaringan infrastruktur yang wujud di Sabah telah menjadi antara faktor yang merencatkan kepesatan pembangunan negeri. Sehubungan itu, Kerajaan Negeri telah mengenal pasti projek-projek berimpak tinggi melibatkan infrastruktur dan utiliti yang amat kritikal untuk memacu prospek pembangunan ekonomi.
  3. Antara projek infrastruktur yang perlu diberikan keutamaan segera adalah pelaksanaan sepenuhnya Lebuh Raya Pan Borneo, penyelesaian kepada isu bekalan elektrik, bekalan air bersih dan kadar penembusan internet yang amat penting bagi rakyat dan kritikal dalam usaha menarik pelaburan. Selain itu, fokus juga akan diberikan kepada pembangunan kemudahan dan infrastruktur bagi pelabuhan, kawasan dan taman perindustrian serta kawasan-kawasan sempadan yang mempunyai prospek dan potensi ekonomi. Projek-projek berimpak tinggi ini yang menjadi pemangkin kepada kepesatan pembangunan ekonomi negeri akan digerakkan melalui peruntukan kerajaan negeri dan persekutuan serta inisiatif pembayaan swasta (PFI).
  4. Pada masa yang sama, Kerajaan Negeri akan mewujudkan Bandar Pintar atau Smart City di beberapa kawasan tumpuan. Pembanguan bandar-bandar pintar ini akan dipacu oleh pelan strategik Kerajaan Digital bagi mewujudkan ekosistem ekonomi digital dan pembudayaan digital dalam peningkatkan kualiti hidup masyarakat.
  5. Kerajaan Negeri akan terus komited dalam memelihara alam sekitar. Pelbagai usaha akan dilaksanakan untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi hijau, meningkatkan pewartaan Totally Protected Areas (TPAs), dan melestarikan pelindungan alam, contohnya melalui projek Heart of Borneo. Usaha-usaha ini akan dilaksanakan serentak dengan pembudayaan kesedaran awam berkenaan isu perubahan cuaca yang akan memberi kesan besar terhadap kehidupan manusia sekali gus memberi kesan kepada pembangunan ekonomi masa depan.
  6. Antara inisiatif yang telah dan sedang diusahakan adalah untuk mendapatkan pengiktirafan kepada khazanah-khazanah kita sebagai tapak bernilai antarabangsa di bawah tiga program UNESCO iaitu Tapak Warisan Dunia, Tapak Rizab Biosfera dan Tapak Global Geopark. Khazanah alam semula jadi yang kita miliki pada hari ini adalah amanah yang perlu kita pelihara untuk kesejahteraan generasi akan datang.

Tuan-tuan dan puan-puan,

PENUTUP

  1. Kejayaan pelaksanaan Hala Tuju SMJ adalah tanggungjawab kita bersama. Semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing; anggota pentadbiran, penjawat awam, sektor swasta, NGO, belia, wanita, malah sekalian rakyat. Kasih sayang kita kepada tanah air ini perlu diterjemahkan dengan komitmen untuk bersatu padu, bekerjasama dan bekerja keras untuk membuat perubahan, dan perubahan yang hakiki adalah melihat transformasi Sabah menjadi negeri yang lebih maju dan berjaya. Kita juga mahu bukan sahaja negeri ini maju, tetapi rakyatnya berkemajuan.
  2. Selaku ketua kerajaan, saya memberikan sepenuh komitmen, jiwa dan raga untuk bekerja merealisasikan perubahan dan aspirasi rakyat. Saya mengajak semua pihak untuk bekerja bersama saya demi kepentingan negeri dan sekalian anak watan. Hala Tuju SMJ melalui Pelan Pembangunan SMJ 1.0 adalah pemangkin untuk menjayakan aspirasi perubahan itu.
  3. Sabah komited untuk memastikan kejayaan Wawasan Kemakmuran Bersama sebagai payung dan kerangka agenda pembangunan nasional. Kita yakin dan percaya kemakmuran bersama akan dapat dicapai melalui tanggungjawab bersama, termasuk hubungan rapat di antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan. Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) akan terus bekerjasama rapat dengan Kerajaan Perikatan Nasional di peringkat nasional. Kita mengharapkan Kerajaan Persekutuan membantu Kerajaan Negeri untuk menunaikan komitmen Aku Janji GRS yang dipersembahkan kepada rakyat Sabah dalam pilihan raya negeri yang lalu. Hari ini, Aku Janji GRS telah diterjemahkan secara rasmi sebagai komitmen Kerajaan Negeri melalui Hala Tuju Sabah Maju Jaya.
  4. Kejayaan SMJ memerlukan komitmen Kerajaan Persekutuan untuk menunaikan tanggungjawab dalam mengiktiraf hak dan kepentingan Sabah dalam Persekutuan Malaysia sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63). Sesungguhnya, kita amat menghargai keprihatinan dan komitmen tinggi kerajaan pimpinan YAB. Tan Sri Datuk Seri Panglima Hj. Muhyiddin Mohd Yassin, untuk melaksanakan pertanggungjawaban di pihak Kerajaan Persekutuan.
  5. Suara anak watan Sabah yang mengutarakan hak-hak negeri, sebenarnya bukan hanya berkisar tentang kepentingan negeri semata-mata. Keprihatinan itu lahir atas rasa kecintaan dan kesetiaan kepada Persekutuan Malaysia, negara yang telah kita bentuk bersama-sama. Dan setelah hampir 58 tahun, sesungguhnya hasrat kita adalah untuk melihat rakyat dan negeri ini diberikan pengiktirafan yang lebih signifikan dalam membawa Malaysia melangkah ke hadapan. Sabah yang lebih maju dan berjaya akan menjamin dan membina kelestarian Persekutuan Malaysia. Inilah nilai dan makna Kemakmuran Bersama.
  6. Akhir kata, dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim, saya dengan rasminya menyempurnakan pelancaran Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

Sekian dan terima kasih.
Wabillahi taufik wal hidayah. Assalamualaikum Wrt. Wbt.

Rasuah Perlu Ditangani Secara Sistematik dan Menyeluruh

TAWAU; 27 MARCH 2021 (Sabtu) – Rasuah merupakan isu kritikal yang perlu ditangani secara sistematik dan menyeluruh. Ia bukan sahaja berkaitan kesalahan undang-undang, malah kesalahan sosial dan peradaban yang boleh menjejaskan imej negara di mata dunia.

Pembantu Menteri Kewangan, Datuk Nizam Abu Bakar Titingan berkata, perbuatan menerima rasuah sudah pasti memberikan kerugian besar kepada Negara. Ini kerana ia boleh menyebabkan berlaku peningkatan pada jumlah kos modal dan pembangunan bagi apa juga program atau projek yang dilaksanakan.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Forum Anti Rasuah, peranan Kontraktor dalam menangani Rasuah anjuran bersama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) cawangan Tawau bersama Majlis Perbandaran Tawau (MPT) di Dewan Masyarakat Tawau.

Mengenai forum itu, Datuk Nizam yang juga wakil rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Apas berkata, ia merupakan salah satu inisiatif SPRM untuk mendekatkan diri dengan masyarakat khususnya para kontraktor bagi mengenalpasti fungsi SPRM selain mengetahui kesalahan-kesalahan asas yang berlaku sepanjang menjalankan tugas seharian.

Dalam pada itu, Pengarah SPRM Sabah Karunanithy Subbiah berkata, penganjuran forum itu berikutan setiap tahun pihaknya menerima maklumat kesalahan rasuah yang serius dilakukan kontraktor dalam usaha mendapatkkan kerja-kerja perolehan kontrak daripada agensi kerajaan.

Forum sehari itu disertai lebih 100-peserta melibatkan kontraktor kelas F dan G yang menawarkan perkhidmatan dan penyelenggaraan.

Kalau UMNO Bertanding Disemua Kerusi, Bersatu Lawan Sampai Tumbang

Presiden parti PPBM atau Bersatu yang juga Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin mengulas kenyataan Timbalan Presiden UMNO Malaysia Muhamad Hasan yang bersikap angkuh. Ketika berucap merasmikan mesyuarat pergerakan sayap sempena perhimpunan agung UMNO 2020 di PWTC.

Merendahkan penyatuan yang cuba dibawa oleh Perikatan Nasional sebagai tidak layak. Untuk itu UMNO akan bertanding di semua kerusi menjelang pilihan raya umum yang akan datang. Termasuklah pada kerusi UMNO yang kini diwakili oleh wakil-wakil rakyat Bersatu.

Dalam pada itu Presiden PPBM mengingatkan UMNO agar jangan terlalu angkuh dan ghairah bercakap soal agihan kerusi. Sebaliknya kalau UMNO meneruskan sikap angkuh mereka, maka tidak ada sebab kenapa parti PPBM hanya berdiam diri.

Pasti PPBM akan bertanding di semua kerusi yang ditandingi oleh calon UMNO dan akan bersaing sampai ada yang tumbang.

Ini politik, semua parti ada hak untuk bertanding. Tidak kiralah apa pertembungan itu akan melibatkan dua penjuru tiga penjuru lima penjuru atau berapa penjuru sekalipun.

Kita dengar pula apa jawapan UMNO selepas ini.

Tapi suka admin ingatkan supaya UMNO lebih berhati-hati kalau bercakap soal Sabah. Jangan sampai dimalukan buat kali kedua sejak UMNO tumbang pada pilihan raya umum yang ke 14. Kali pertama melalui keputusan pilihan raya Sabah 2020. Tidak sampai separuh yang dimenangi oleh UMNO dari keseluruhan kerusi yang disertai. Paling tragis dalam sejarah UMNO Sabah bilamana calon UMNO kalah kepada calon Bebas. 🤭

Satu artikel sebelum ini telah tersebar dan rata rata pembaca berpendapat mereka suka sekiranya UMNO menjadi musuh Perikatan Nasional di Sabah. Mereka amat menantikan saat itu.

Orang Sabah mengenali UMNO sebagai parti yang korup dan perkauman dan suka berlagak tuan. Mereka juga tahu UMNO lah yang bertanggungjawab mengubah perlembagaan hingga perjanjian Malaysia 1963 tidak lagi praktikal untuk dilaksanakan. Sakit hati orang Sabah bertambah bila UMNO tanpa rasa bersalah menjadikan Borneonisasi sebagai agenda UMNO di Sabah. Mereka kata mengolok-olok. Hahaha! (Jangan salahkan, admin ni hanya menulis berdasarkan pemerhatian. Malah lebih baik kamu berlapang dada supaya dapat mengurangkan sikap angkuh kamu tu)

Ada juga yang berpendapat UMNO ini tidak pandai pandai serik. Mereka sebelum ini bukannya menyokong Warisan sangat pun. Tapi kerana terlalu benci pada UMNO mereka sanggup mengundi Warisan. Begitu bha kan?

Kesimpulannya orang tamak selalu rugi. Dan belajarlah dari kekalahan sebelum ini.

Lawan tetap lawan. 👍

Sabah Rugi RM10 Juta Kerana Kegagalan Kerajaan Warisan

KOTA KINABALU: Sabah kerugian tidak kurang RM10 juta dalam hasil dari kayu balak disebabkan Kerajaan Negeri terdahulu mengisytiharkanh secara salah bahawa pembalakan haram berlaku secara besar-besaran dan merampas 40,000 kayu balak kerana didakwa ditebang secara haram dan pengekstrakan balak hampir dua setengah tahun lalu.

Bekas Ketua Konservator Hutan Sabah, Datuk Sam Mannan (gambar), berkata apa yang jelas kini ialah tiada apa untuk membuktikan dakwaan itu, yang rampasannya mungkin satu rekod dunia, tapi paling pasti, ia satu rekod Sabah.


Satu persatu kelemahan atau kegagalan kerajaan Warisan berjaya dikesan. Kegagalan itu bukan hanya kerana rakyat Sabah telah membayar gaji Ketua Menteri dan kakitangannya yang tidak cekap. Tetapi tindakan yang mereka ambil telah merugikan rakyat dan negeri Sabah.

Betapa teruknya kerajaan Warisan. Betul-betul besi buruk macam jentera parti Warisan. Tidak semua tapi sangat ramai.

Hari-hari meroyan tetapi hari-hari juga ahli meninggalkan parti Warisan. Begitu juga dengan wakil rakyat mereka satu persatu dikutip oleh SPRM kerana salah guna kuasa. Alahai!

Benarlah kata orang tidak ada apa yang mereka lakukan sepanjang dua tahun menjadi kerajaan negeri, selain hanya cuba menonjolkan diri sebagai kerajaan yang kononnya bersih dengan mencipta kesalahan yang tidak wujud ke atas orang lain.

Contohnya seperti pendedahan ini. Kerajaan negeri Warisan sengaja mengistiharkan kawasan pembalakan yang sah sebagai pembalakan haram.

Ada yang masih ingatkah dimana Yayasan Sabah era kerajaan parti Warisan telah menyaman Tan Sri Musa Aman kerana kononnya Yayasan Sabah pada waktu itu telah membuat perjanjian yang meragukan.

Meragukan tengkorak apa, terbukti hari ini kerajaan Warisan yang salah membuat penaksiran ke atas kawasan balak yang telah dilesenkan, menyebabkan kerajaan Sabah mengalami kerugian sehingga RM10 juta.

Datuk Hajiji Hopes The Newly-formed Sabah Islamic Affairs Coordination Committee (JaPHEIS)

KOTA KINABALU: Chief Minister Datuk Seri Hajiji Haji Noor hopes the newly-formed Sabah Islamic Affairs Coordination Committee (JaPHEIS) will refrain from taking any extreme approach that may create anxiety among Sabah’s multi-racial and multi-religious communities.

“We need to be mindful of the fact that Malaysia is a plural country that always prioritise moderation and harmony, which is also in line with the Fiqh Sabahi (methodology on preaching) concept practiced in Sabah,” he said.

Speaking at the presentation of appointment letters to committee members of JaPHEIS at the State Administrative Centre here Wednesday, Hajiji said JaPHEIS would not only represent the Muslims voice in the state but also the Sabah Government on Islamic affairs.

He also hoped JaPHEIS would assist in the empowerment of Islamic education, strengthening community unity, economic development of the Muslim community through the zakat and wakaf institution and halal hub as well as other issues affecting Muslims in general.

“Among the Halatuju Sabah Maju Jaya thrusts is the emphasis on human capital. In this respect, I hope the development of a human capital pool that is knowledgeable and skilled will be a focus of this Committee’,” he said.

Chaired by Special Tasks Minister Datuk Arifin Haji Mohd Arif, the JaPHEIS set up has 19 members, which was decided by the State Cabinet in December last year.

Among its functions would be to act as the official government platform to discuss, consider and manage Islamic affairs matters referred to the state by the National Council for Islamic Affairs and National Islamic Affairs Committee Chairmen Conference Committee.

It would also act as the adviser on Islamic affairs to the Chief Minister.

Among the Committee members are Sabah Mufti, Datuk Haji Bungsu @ Aziz Jaafar, Sabah Syarie Chief Judge, Alidin @ Ahmad Din OKK Othman, Sabah Islamic Affairs Department Director, Datuk Haji Saifulzaman Sangul, JAKIM Sabah Director, Haji Norjeli Haji Dais, Sabah Commissioner of Police, Datuk Hazani Ghazali and Fifth Division of the Malaysian Infantry Commander Major General Datuk Haji Mohd Halim Khalid.

ends

PM Muhyiddin Yang Salurkan Dana Untuk UMNO Berkempen Di PRN Sabah 2020

Satu lagi pendedahan mengejutkan perihal sikap UMNO yang memandang serong Perikatan Nasional atau PPBM khususnya.

Didakwa pada September tahun 2020 UMNO memohon sejumlah dana untuk digunakan bagi berkempen di pilihanraya negeri Sabah baru-baru ini.

Waktu itu Tan Sri Annuar Musa adalah Setiausaha Agung BN dialah yang membawa permohonan itu menghadap Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Presiden Bersatu dan Pengerusi Perikatan Nasional.

Permohonan itu dimajukan ketika mereka berada di Sibu Sarawak pada 16 September 2020. Maka Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pun memberikan sejumlah dana yang besar kepada UMNO untuk berkempen di pilihan raya negeri Sabah 2020.

Tetapi malangnya hal itu disembunyikan oleh pemimpin-pemimpin UMNO hingga ada di antara mereka yang skeptikal dan mendakwa kononnya PPBM atau Bersatu membuli UMNO.

Dibuli macam mana kawan kalau peruntukan untuk berkempen pun diberikan tanpa banyak soal. Ini kerana sebagai seorang Perdana Menteri yang mewakili kerajaan semestinyalah yang dikehendaki ialah setiap parti dalam kerajaan mendapat kemenangan.

Pendedahan ini juga sekaligus menjawab dakwaan buruk sangka kononnya dalam Pilihan Raya Negeri Sabah baru-baru ini Perikatan Nasional telah berkomplot dengan parti-parti tempatan Sabah untuk menjatuhkan UMNO. Sebab itulah kononnya berlaku pertandingan tiga atau empat penjuru dan UMNO hanya mendapat tidak sampai separuh dari jumlah kerusi yang ditandingi.

Walhal pada hakikatnya mereka tahu apa yang menyebabkan kekalahan mereka namun tidak diakui. Antaranya penolakan masyarakat Sabah terhadap calon-calon daripada UMNO atau BN. Bayangkan calon Bebas pun dapat mengalahkan calon daripada UMNO.

Warisan itu sendiri mendapat tempat kerana sentimen mereka terhadap UMNO begitu juga dengan parti PCS antara agenda utama mereka ialah anti kepada UMNO menyebabkan PCS mulai dikenali di kalangan rakyat Sabah, walaupun masih jauh untuk bersaing di peringkat negeri.

Kesimpulannya kalau benarlah PPBM atau parti Bersatu ingin mendominasi kerajaan Perikatan Nasional tidak mungkin Presiden Parti Bersatu sanggup memberikan modal kepada UMNO untuk berkempen di pilihan raya negeri Sabah. Berlakunya pertembungan beberapa penjuru di antara parti-parti pemerintah pada waktu itu adalah atas persetujuan mereka kerana masing-masing percaya mereka akan mendapat kemenangan. So biarlah bertanding secara sihat. Sebab kalau parti itu memang diminati berlakulah seratus penjuru sekalipun anda tetap akan menjadi pilihan.

Wah padan pun ketika berkempen itu hari hampir semua jentera UMNO dari Semenanjung berada di Sabah. Nah duit yang kamu gunakan itu hari adalah ehsan daripada Perdana Menteri Kerajaan Perikatan Nasional. Bukan daripada UMNO. 😀

Sabah Mulai Terima Bayaran 5% Cukai Produk Petroleum – KM Hajiji

Petronas mulai membayar cukai jualan produk petroleum sebanyak 5 peratus setahun kepada kerajaan negeri Sabah yang diketuai oleh Ketua Menterinya Datuk Hajiji Noor.

Perdana Menteri menyatakan perkara itu sebagai satu komitmen. Dimana beliau sendiri telah mengarahkan perundingan segera di antara Petronas dan kerajaan Gabungan Rakyat Sabah pada September tahun lalu.

Inilah bukti keprihatinan seorang Perdana menteri terhadap rakyat Sabah dan juga membuktikan kesungguhan Persekutuan untuk membantu Sabah.

Menurut lagi Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor kesungguhan kerajaan pimpinan Muhyiddin terserlah bila jawatan kuasa Majlis Khas Perjanjian Malaysia 1963 telah berjalan bagi membincangkan isu yang tertunggak dalam perjanjian Malaysia 1963 sebelum ini.

Pun begitu perundingan melalui Majlis itu bukan hanya untuk menjaga kepentingan negeri Sabah semata-mata tetapi ia untuk kebaikan Malaysia secara keseluruhannya. Begitu jaminan balik yang diberikan oleh Ketua Menteri Datuk Hajiji Noor keatas keterbukaan Federal berhubung perjanjian 1963.

Selain itu kerajaan Gabungan Rakyat Sabah GRS menuntut sokongan dan bantuan yang berterusan dari Federal bagi menunaikan komitmen yang telah termaktub dalam Aku Janji GRS yang diterjemahkan melalui slogan Sabah Maju Jaya.

Selain permuafakatan jitu dalam GRS dan kekecewaan rakyat Sabah kepada parti Warisan Sabah dan Pakatan Harapan. Kemenangan GRS juga didorong oleh keyakinan rakyat terhadap keprihatinan kerajaan Perikatan Nasional di peringkat Persekutuan.


Sebelum ini kerajaan Warisan ada mengklaim kononnya tuntutan cukai produk Petroleum daripada Petronas adalah hasil usaha mereka sebelum ini. Namun dakwaaan itu dinafikan oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Masiung sebagai tidak ada kebenarannya. Ini kerana kepimpinan Shafie takut pada Tun Dr Mahathir selaku Perdana Menteri pada waktu itu.


Moral dari perkembangan ini, untuk menuntut elemen dalam perjanjian 1963 yang tertunggak begitu lama, rupanya ia boleh diselesaikan melalui diplomasi di antara kerajaan negeri dan Persekutuan, seperti mana GRS yang mewakili rakyat Sabah dan Perikatan Nasional sebagai wakil dari Persekutuan.

Jadi pada setengah parti tempatan Sabah yang terus mempolitikkan idea Borneonisasi, cukup cukuplah tu. Jangan sampai rakyat Sabah sendiri muak pada politik hanya kerana ada parti yang sengaja mempolitikkan perjanjian 1963.

Apa lagi kalau UMNO yang membawa agenda Borneonisasi nampak sangat berpolitik dan mengada-ngada. Seolah-olah mempermainkan perjanjian yang menyebabkan negara Malaysia terbentuk. Paling sadis seolah-olah orang Sabah ni terlalu bodoh untuk memahami kandungan satu satu perjanjian dan apa yang berlaku selepas itu, seterusnya siapa yang melakukannya. Sehinggalah hal yang bertentangan dengan perjanjian itu berkekalan sehingga hari ini.