Sudahlah Dengan Amaran Zahid Oiii

Belum apa-apa si Ponorogo kantoi mencuri wang rakyat melalui Yayasan Akalbudi ni sudah berlagak macam Malaysia ni bapa dia punya.

Inilah sikap seorang pemimpin yang tidak boleh lagi diberikan kepercayaan bukan hanya kerana dia telah kantoi melakukan jenayah tetapi kalau ada yang mengikuti perkembangan mangkuk ni, pasti sedar yang hampir setiap kenyataan politiknya ada unsur pembohongan supaya dengan demikian dia yang telah kantoi dan ditolak oleh rakyat akan kelihatan diterima semula dan seperti orang yang tidak pernah merugikan rakyat.

Menerusi berita MSN Zahid Hamidi melalui hantaran di Facebooknya dengan lantang memberikan amaran pada musuh-musuh UMNO berhubung ramalan dalam pilihan raya umum yang ke-15 akan datang, bahawa Pilihan Raya ini akan menjadi mimpi ngeri buat pemimpin yang meninggalkan UMNO ini kerana mereka akan dihukum oleh pengundi sendiri.

Kesiannya pemikiran pemimpin yang bergelumang dengan kantoi najis penyelewengan boleh pula melihat masa depan negara ini dari konteks parti UMNO semata-mata dan bukan amalan demokrasi yang mampu membangun pemikiran rakyat, apa lagi jika tujuan bekas pemimpin UMNO tidak lagi menyokong adalah kerana UMNO itu sendiri yang terpalit dengan salah guna kuasa hingga merugikan negara bangsa.

Sakit benar pemimpin UMNO seorang ni ya Tuhan. Baru bebas dari tuduhan rasuah berhubung Visa Luar Negara sudah macam Harimau yang kelaparan, sedangkan skandal Yayasan Akalbudi yang menjadi perhitungan antara politik dan Tuhan, seolah olah tidak wujud.

Namun demikian saya cukup berkeyakinan kenyataan Zahid itu tidak ditujukan pada mantan pemimpin UMNO Sabah, sebab kalau tidak itu membuktikan sah sedang Zahid sakit kuat.

Kalau Berani Minta PM Bubar Parlimen, Wan Saiful Beritahu Asyraf

PUTRAJAYA: Seorang pemimpin Bersatu membidas kenyataan Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki yang mencabar presidennya, Muhyiddin Yassin menarik sokongan terhadap kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob.

Wan Saiful Wan Jan mengingatkan Asyraf Wajdi Dusuki supaya tidak memaksa Bersatu menekan butang untuk PRU15.

Ketua Penerangan Bersatu, Wan Saiful Wan Jan, berkata Asyraf boleh meminta Ismail untuk membubarkan Parlimen dan tidak perlu menuding kepada partinya.

“Saya kadang-kadang malas nak layan pandangan ‘mangkuk’ ini.

“Sebab kalau dia nak ‘tekan butang’, dia sendiri minta perdana menteri bubar. Apa nak suruh orang lain tekan butang,” katanya kepada FMT ketika ditemui di Majlis Ulang Tahun Bersatu ke-6.

Tambahnya, jika Asyraf tidak berani berbuat demikian, beliau tidak perlu menyuruh Bersatu untuk menarik sokongan terhadap Ismail.

“Kalau tak berani, tidak perlu suruh orang. Kalau berani buat sendiri,” katanya.

Pada 20 Sept lalu, Asyraf dalam kenyataan di Facebook berkata, jika Muhyiddin merasakan kerajaan hari ini tidak berjaya menguruskan ekonomi dan wujud keperluan bagi mengadakan pilihan raya umum ke-15 (PRU15), maka bekas perdana menteri itu boleh mengarahkan anggota Kabinet Bersatu menarik sokongan terhadap kerajaan.

Sumber MSN]

Jawatan Ketua Menteri Hanya 2 Penggal Dibawa Ke DUN

Cadangan menghadkan tempoh jawatan Ketua Menteri akan dibawa ke persidangan Dewan Undangan Negeri DUN yang akan datang, begitu ketegasan Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor.

Ini berikutan cadangan Kabinet Negeri yang juga secara dasarnya telah meluluskan cadangan itu sendiri. Dimana jawatan Ketua Menteri akan dihadkan kepada hanya dua penggal.

Oleh itu sekiranya Ahli Dewan Undangan Negeri Adun yang mewakili kerajaan, pembangkang dan rakyat bersetuju maka cadangan itu akan dibahaskan di DUN Sabah bagi membolehkan Pindaan Perlembagaan dilakukan.

Kenyataan itu dirakamkan semasa Ketua Menteri Sabah yang juga pengerusi GRS berada di Beluran di Dataran Telupid, hari ini dalam siri jelajah GRS ke seluruh Sabah.

Ini kalilah kita mahu tengok pembangkang Warisan menyahut cadangan itu dan bersetuju memandangkan Warisan lah yang sering melontarkan dakwaan kononnya GRS tamak dan gilakan kuasa.

Justeru inilah buktinya kepimpinan GRS tidak gila kuasa sebaliknya kepimpinan Warisanlah atau Shafielah yang sebenarnya sangat gilakan kuasa, terbukti bila membeli beberapa Adun BN untuk membentuk kerajaan negeri Sabah selepas pilihan raya umum 2018.

Zahid Bebas Tuduhan Rasuah VLN Tapi….

Mahkamah Tinggi Shah Alam membebaskan Ahmad Zahid atas 40 tuduhan rasuah berhubung Sistem Visa Luar Negara (VLN).

23hb Ini Rasuah Visa Zahid Ditentukan

Walau bagaimanapun Zahid Hamidi yang juga Presiden UMNO, pada Januari 2022 telah diminta membela diri oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur atas 47 pertuduhan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram dana Yayasan Akalbudi. Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah membuat keputusan ini selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie, terhadap bekas timbalan perdana menteri itu.

Bung Disekolahkan Ilmu Ekonomi Oleh Pembantu PM Ismail

Tidak pasal-pasal Timbalan Ketua Menteri Sabah, Bung Mokhtar mendapat ilmu percuma atau disekolahkan oleh Pembantu Perdana Menteri Ismail Sabri.

Terus kredibiliti si Bung menjunam macam ekonomi Malaysia sejak Perdana Menteri disandang oleh UMNO.

Selama ini rakyat sememangnya menilai Bung sebagai pemimpin UMNO yang suka mengada-ngada dan masih mentah dalam hal politik dan mahupun dalam pentadbiran kerajaan, oleh kerana itulah beliau tidak pernah dilantik sebagai Menteri.

Sebelum ini Bung Mokhtar mendakwa Perdana Menteri Ismail Sabri tidak bebas melaksanakan hala tuju ekonomi negara kerana kebanyakan cadangannya dibantah oleh pemimpin dalam kerajaan seperti Muhyiddin Yassin selaku Pengerusi Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTE).

Ini susulan kritikan bekas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang mendakwa Ismail gagal menyejahterakan ekonomi negara, justeru adalah baik Parlimen dibubarkan supaya kerajaan baru yang terhindar dari gejala rasuah dan sebagainya dapat ditubuhkan.

Pada dasarnya kritikan Bung itu juga bertujuan untuk mempertahankan Presiden UMNO Zahid Hamidi dari cacian rakyat, selepas mengaku secara terbuka sanggup meredah banjir jika desakan UMNO untuk mengadakan pilihan raya umum ke 15 direalisasikan oleh Perdana Menteri Ismail.

Malangnya kritikan Bung Mokhtar itu dianggap tidak cerdik oleh Pejabat Perdana Menteri, bila mana Pembantu Perdana Menteri, Syed Mohd Fazmi sebagai berkata,

Syed Mohd Fazmi Sayid Mohammad berkata, perkara itu sudah menjadi lumrah, malah berlaku ketika pentadbiran kerajaan tunggal Barisan Nasional (BN) sebelum ini.

Menurutnya, mengikut amalan biasa semua keputusan besar harus dibawa ke Kabinet sebelum diputuskan dan tidak boleh dilaksanakan jika ada menteri tidak berpuas hati.

“Ia mesti dapat persetujuan Kabinet yang menguruskan negara.

“Jadi istilah kata ada tentangan dan sebagainya itu normal (biasa), masa zaman BN pun begitu…lumrahnya sekiranya ada menteri tidak bersetuju dengan cadangan itu maka tidak dapat dilaksanakan,” katanya selepas meraikan kanak-kanak OKU dari Muar, di Menara Berkembar Petronas.

Untuk Bung Mokhtar lebih baik selepas ini jangan lagi ikut mencampuri politik atasan, bukan level UMNO Sabah kok itu. Tunjukkan diri itu menggenggam sedikit prinsip hidup, bukan setakat di bibir. Sebab itu pernyataan Bung sekejap bekerjasama sekejap lagi tidak, macam orang yang “tidak” dibicarakan kerana rasuah.

Jangan Menidakkan ‘gajah rasuah’ Di depan Mata – Sultan Nazrin

Saja saya ingatkan selepas ini giliran Sultan Perak, Sultan Nazrin ditabalkan sebagai Yang Dipertuan Agong ke 16 kan?

Nah kamu dengarkan ketegasannya sebab tidak lama pemimpin UMNO yang bermasalah akan berhadapan dengan Baginda.

Titah Baginda jangan tidakkan gajah rasuah.

Gajah tu sesuatu yang besar kalau dari konteks manusia ia melambangkan kedudukan seorang, seperti contoh Ketua parti dan sebagainya. He!


Rakyat Malaysia tidak boleh memandang ringan, berhelah serta menindakkan kewujudan “gajah rasuah” di hadapan mata, titah Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah.

Baginda bertitah, bilangan aduan serta rungutan yang dilaporkan kepada penguat kuasa hendaklah dijadikan cermin dan dianggap petunjuk kepada situasi rasuah .

Baginda turut memetik kedudukan negara dalam penilaian persepsi rasuah oleh Transparency International di tempat ke-57 dengan mencatat skor 52 pada tahun 2020 dan kedudukan ke-62 dengan skor 48 pada 2021.

“Kini, Malaysia dikelompokkan dalam kumpulan dua pertiga negara yang mencapai skor di bawah 50.

“Oleh yang demikian kita tidak boleh memandang ringan, bersifat leka, memilih melakukan penafian, memikirkan segala justifikasi – bersilat dengan segala helah mahu menindakkan kewujudan gajah rasuah di hadapan mata,” titah baginda.

Baginda bertitah demikian ketika melancarkan buku Korupsi dan kemunafikan dalam politik Melayu oleh sarjana M Kamal Hassan. di Shah Alam hari ini.

Sementara itu, baginda berkata, penilaian keadaan rasuah wajib dilakukan secara jujur dan berfakta, supaya menjadi bukti kita sangat serius mahu memerangi dan menghapuskan rasuah.

“Kita wajib bersifat berani mengakui, realiti sedang berlakunya amalan rasuah pada skala yang membahayakan, berdasarkan berulang kali teguran yang terkandung dalam laporan Ketua Audit Negara dan pelbagai penemuan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara,” titah baginda.

ADS

Sultan Nazrin bertitah rasuah dikenal pasti sebagai salah satu sebab utama yang membantutkan pertumbuhan ekonomi, menghilangkan minat pelaburan asing, meningkatkan kos pentadbiran dan urus niaga, menidakkan rakyat daripada mendapat perkhidmatan, serta mendorong berlakunya ketidakstabilan politik.

“Kekayaan negara disalah guna, hasil mahsul lesap. Akibatnya, kemunduran terus melanda, kemiskinan terus merebak.

“Apabila tidak ada kesungguhan untuk membanteras rasuah, perlakuan rasuah akan tumbuh melebar, subur membesar, lalu diterima sebagai norma dan akhirnya meresap menjadi budaya, akhirnya memusnahkan sebuah negara bangsa,” titah baginda.

Justeru, menurut Sultan Nazrin, para aktivis yang terlibat dalam gerakan memerangi rasuah hendaklah memiliki semangat kental seperti para pemuda Ashabul Kahfi yang berdepan pemerintah yang zalim.

Sumber MSN

Zahid Berbohong Selepas Dikecam, Akibat Sanggup Redah Banjir Demi PRU 15

Semakin menjadi jadi pembohongan dan bercakap terbalik Presiden UMNO, Zahid Hamidi.

Hakikatnya Zahid yang mendesak Perdana Menteri Ismail Sabri agar mengadakan pilihan raya ke 15 secepat mungkin walau keadaan banjir sekalipun UMNO sanggup mengharunginya.

BN sanggup redah banjir, hujan lebat demi PRU15′ – Zahid Hamidi

UMNO yang membubarkan Parlimen, UMNO juga yang sanggup menghadapinya tanpa memikirkan nasib rakyat yang terbabit banjir kelak. Begitu kesimpulan yang saya dapat dari desakan Presiden UMNO untuk mengadakan pilihanraya ke 15.

Jadi siapa yang bersalah disini, UMNO sendiri kah atau musuh mereka, kerana selepas ini Presiden UMNO akan menyalahkan orang lain demi menutup desakan UMNO untuk mengadakan pilihanraya ke 15, segera hingga dikecam oleh rakyat Malaysia.

Oleh kerana UMNO atau Presiden UMNO terperangkap oleh nafsu mereka yang ingin mengadakan pilihan raya kerana takut meringkuk dalam penjara, maka mereka pun mencari helah dengan menyalahkan bekas orang lain atau perdana menteri Muhyiddin Yassin.

“Barisan Nasional sedang menekan perdana menteri untuk membubarkan Parlimen dengan segera supaya pilihan raya dapat diadakan. Saya belum sampai ke tahap mahu mendesak perdana menteri supaya membubar Parlimen.

“Tetapi, saya pun terfikir, jika perdana menteri terus gagal mengurus ekonomi dan negara dengan baik, eloklah pilihan raya diadakan supaya kerajaan baharu yang lebih cekap, prihatin dan bebas rasuah dapat dipilih oleh rakyat,” kata Muhyiddin dalam catatan di Facebook.

Berdasarkan kenyataan Muhyiddin di atas tentang mana ia mensabotaj Ismail Sabri, seperti yang didakwa oleh Zahid Hamidi?

Kenyataan Muhyiddin itu menurut Zahid Hamidi sebagai membuktikan ketidakstabilan dan ketidakstabilan ini menyulitkan kerajaan untuk berfungsi sebagai sebuah pasukan mendepani cabaran semasa dan akan datang.

Justeru itu kata Zahid yang sudah berkali kali membohongi rakyat, perlu menilai tentang cadangan untuk mengadakan pilihan raya ke 15 yang perlu diadakan walaupun dalam keadaan banjir.

Hakikatnya UMNO lah yang menyebabkan ekonomi tidak stabil.

Bila pelabur tahu akhirnya pemimpin UMNO kantoi mencuri wang rakyat di Mahkamah hingga di penjara 12 tahun. Presiden UMNO sendiri sedang dibicarakan Mahkamah Tinggi kerana tuduhan rasuah dan 23hb ini adalah keputusan adakah Zahid diminta membela diri ke atas 40 pertuduhan. Jadinya pelabur mana yang berani di Malaysia kalau nanti mereka berhadapan dengan pemimpin pemimpin UMNO yang terkenal korup?

Orang bodoh dan jahat saja yang sanggup ditadbir oleh kepimpinan yang sudah kantoi menyalahgunakan kuasa di Mahkamah kerna selepas itu mereka akan membohong dan menipu untuk keuntungan diri mereka.

23hb Ini Rasuah Visa Zahid Ditentukan

Nasib Zahid Hamidi akan diketahui pada 23hb bersamaan Jumaat ini berkaitan 40 dakwaan menerima rasuah daripada sebuah Syarikat yang memproses Visa pekerja asing.

Hakim Mahkamah Tinggi Yazid Mustafa akan menyampaikan keputusannya selepas mendengar keterangan 18 saksi dan menyemak 107 eksibit.

Peguam A Srimurugan berkata, bekas timbalan perdana menteri dan menteri dalam negeri itu akan dibebaskan tanpa dipanggil pembelaannya jika hakim mendapati pihak pendakwaan gagal mewujudkan kes prima facie.

“Bagaimanapun, Zahid akan diperintahkan membela diri jika hakim mendapati pendakwaan telah membuktikan semua elemen pertuduhan,” katanya.

Zahid yang juga presiden Umno dan Ahli Parlimen Bagan Datuk berdepan 33 tuduhan menerima rasuah berjumlah SGD13.56 juta (RM42 juta) daripada Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) sebagai menteri dalam negeri ketika itu bagi tujuan menyambung kontrak syarikat berkenaan sebagai pengendali pusat sehenti di China dan VLN serta mengekalkan kontrak pembekalan sistem bersepadu VLN.

Zahid juga berdepan tujuh lagi tuduhan iaitu memperoleh SGD1.15 juta, RM3 juta, 15,000 Franc Swiss dan USD15,000 daripada syarikat sama berhubung tugas rasminya.

Semua kesalahan itu didakwa dilakukan di Seri Satria di Presint 16, Putrajaya, dan di Country Heights, Kajang, antara Oktober 2014 dan Mac 2018.

Timbalan Ketua Pendakwa Raya, Raja Rozela Raja Toran, berkata Zahid menerima rasuah secara ansuran bulanan antara 2014 dan 2018, sambil menambah Pengarah UKSB, David Tan telah menyimpan rekod semua pembayaran dalam lejar.

Katanya, keterangan yang dibawa oleh pihak pendakwaan menunjukkan bahawa Zahid telah mendapatkan pelanjutan kontrak OSC dan VLN untuk UKSB walaupun pegawai kementerian berasa ragu.

Raja Rozela berkata, gabungan keterangan langsung, mengikut keadaan dan dokumen, menyokong pendirian pihak pendakwaan bahawa kes bawah Seksyen 16(a)(B) Akta SPRM telah dibuat terhadap Zahid.

Beliau mengakui Tan dan dua lagi Pengarah UKSB, Harry Lee dan Wan Quoris Shah Wan Abdul Ghani, adalah rakan sejenayah Zahid dalam melakukan kesalahan itu dan peraturan berhemat memerlukan pengesahan bukti mereka.

“Bukti mereka telah disahkan satu sama lain dan lejar adalah sebagai tambahan,” katanya.

Raja Rozela juga berkata, wang yang diterima adalah suapan bawah Akta SPRM, dan percubaan pihak pembelaan untuk mengklasifikasikannya sebagai derma politik tidak membantu tertuduh.

Menurutnya, unsur-unsur pertuduhan yang dirangka bawah Kanun Keseksaan juga telah berpuas hati kerana Zahid mempunyai urusan perniagaan dengan UKSB yang merupakan kontraktor dilantik kementerian.

Beliau berkata, ia juga tidak penting sama ada wang tunai diterima mempunyai sumbernya di Hong Kong atau Labuan.

Timbalan Pendakwa Raya, Xander Lim yang membantu Raja Rozela memberitahu mahkamah bahawa perbicaraan Zahid telah dilakukan secara adil dan tertuduh diwakili oleh peguam cekap dan diberi hak untuk menyoal balas semua saksi pendakwaan.

Bagaimanapun, peguam utama Zahid, Hisyam Teh Poh Teik, berhujah bahawa anak guamnya adalah subjek pendakwaan terpilih dan peguam negara, yang juga pendakwa raya, tidak bertindak adil.

Katanya, ahli politik dan penjawat awam lain turut menerima wang daripada UKSB tetapi tidak didakwa.

Hisyam berkata, keterangan Tan, Lee dan Wan Quoris harus ditolak kerana mereka bukan saksi yang boleh dipercayai.

“Mahkamah mesti mengambil pengiktirafan kehakiman bahawa mereka tidak jujur dan bercanggah dengan diri sendiri (semasa) memberikan keterangan,” katanya.

Beliau juga berkata, ketiga-tiga mereka telah menyembunyikan perkara itu daripada pengetahuan pengawal kewangan UKSB Fadzil Ahmad berhubung lejar yang menyenaraikan bayaran tunai kepada ahli politik, termasuk Zahid.

Katanya, menerusi pemeriksaan balas, Lee dan Tan juga mengakui bahawa wang yang diberikan kepada Zahid adalah derma politik, satu pembelaan yang kini diiktiraf oleh Mahkamah Rayuan.

Peguam, Ahmad Zaidi Zainal berhujah bahawa kegagalan pendakwaan untuk memanggil saksi dari Hong Kong adalah “fatal” kerana ia bermakna ramuan pertuduhan rasuah bawah kedua-dua Akta SPRM dan Kanun Keseksaan tidak dipenuhi.

Sumber MSN

Najib Dirawat Hospital HRC Atas Arahan Mahkamah Tinggi

Tiada keistimewaan Najib Razak sebagai banduan di penjara Kajang, dia tetap menjalani hukuman seperti banduan lain, soal dia mendapat rawatan Hospital HRC ia atas arahan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Dimana Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memerintahkan pihak penjara supaya Najib dibawa ke hospital untuk pemeriksaan kesihatan selepas diberitahu keadaannya yang tidak memuaskan pada 12 September yang lalu.

Najib akan dihantar semula ke Penjara Kajang selepas menjalani pemeriksaan Doktor pakar di HRC.

23 Ogos 2020 22 tarikh keramat bagi Najib karena hari ini dia dimasukkan ke penjara selama 12 tahun akibat skandal penyelewengan dalam anak Syarikat 1MDB iaitu SRC.

Hebat Najib tetap mendapat perhatian sebagai seorang VIP tapi itu pun masih ramai pemimpin dan laskar UMNO yang memfitnah kononnya sistem kehakiman tidak bersikap adil terhadap pemimpin UMNO. Buat malu betullah!

Menyedihkan dan mengkilankan kalau sebelum ini ada keluarga banduan lain memohon pada pihak penjara untuk dirawat di Hospital pakar tetapi tidak dibenarkan.

Jadi selepas ini sewajibnya semua banduan mendapat layanan yang sama rata, apa lagi kesalahan yang mereka lakukan jauh kecil berbanding yang dilakukan oleh Najib Razak.

Tambah Kerusi 35% Parlimen Bukan Minta Tapi Ada Dalam MA63 – Masidi

Tuntutan satu pertiga kerusi Dewan Rakyat bukannya atas kehendak pemimpin Sabah dan Sarawak yang ada pada hari ini, tetapi sedia termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963.

Sebenarnya bukan kita minta, ini (adalah) yang dijanjikan kepada Sabah dan Sarawak. 

“(Perlu faham) Kita bukan ‘demanding’, kita cuba “meminta” apa yang termaktub dalam perjanjian yang pada waktu itu Tanah Melayu persetujui (pembentukan Malaysia),” kata Masidi.

“Isu lebih kepada memastikan Sabah dan Sarawak berada dalam kedudukan yang mana (pemimpin kedua-dua negeri itu) boleh menjadi penentu bersama kepada keputusan penting,” katanya.

Hari ini Malaysia hanya mempunyai 222 kerusi Parlimen dimana 166 kerusi berada di Semenanjung bakinya 56 kerusi berada di Sabah dan Sarawak masing-masing 25 Sabah 31 Sarawak.

Pada 1963, Sabah mempunyai 16 kerusi Parlimen, diikuti Sarawak (24) dan Singapura (15), jumlahnya mewakili 35 peratus daripada keseluruhan 159 kerusi Parlimen, manakala baki 65 peratus atau 104 kerusi Parlimen adalah di Malaya (Semenanjung). Sabah dan Sarawak tuntut kembali 35 peratus kerusi Parlimen

Malaya ketika itu tidak memiliki majoriti dua pertiga. Jadi, apabila Singapura keluar Malaysia pada 1965, kerusi miliknya sepatutnya diberi kepada Sabah dan Sarawak bagi mengekalkan kedudukan 35 peratus itu,” katanya dalam satu kenyataan, di sini.

Pelik juga kan Sabah Sarawak ni hampir sama luas dengan satu Semenanjung tetapi hanya ada 56 kerusi. Lucunya! Ini gara-gara UMNO mahu mendominasi lah ni.

Yang sedikit melucukan ialah tuntutan ini tidak pernah pun disentuh oleh politik Warisan, kenapa begitu? sebab tidak tahu apa apa kan.

Sumber SBN