Propaganda “Kerajaan Gagal” Perosak Akal Anak Muda

Entah dimana lokasi kejadian ini. Tapi yang pasti berdasarkan maklumat yang tersebar kononnya anak muda ini sedang menyokong propaganda kerajaan gagal. Sebab itu mereka berkumpul dan sengaja mensesakkan jalan raya.

Admin tidak faham bab mana pula kerajaan Perikatan Nasional didakwa sebagai gagal. Adakah kerana penguatkuasaan PKP? Kalau ini alasannya memang kalian jenis orang yang mementingkan diri dan terlalu tamak.

Tidak ada kerajaan yang sempurna apalagi dalam hal mengawal covid 19.

Bukan hanya di Malaysia di negara maju seperti England pun ada rakyatnya yang keluar menunjuk perasaan kerana merasakan diri mereka telah dianiaya. Sedangkan tujuan kerajaan adalah untuk memastikan mereka terhindar dari Covid-19. Itu pun tidak melibatkan parti pembangkang berbeza dengan Malaysia. He!

Ada yang mendakwa perbuatan anak muda itu didorong oleh pemimpin UMNO atau Warisan seperti yang berlaku di Batu Pahat dan di Tawau baru baru ini. Betul kah? Kalau betul maka benarlah pemimpin Melayu yang terbabit sedang mendidik anak bangsa mereka supaya tidak menghormati undang undang. Eloklah tu supaya Cina DAP terus terbahak bahak melihat kebodohan. Iya lah kenapa tidak, sehingga hari ini tidak ada seorang pun anak muda Cina yang menunjuk perasaan kerana PKP.

Persoalannya mahu kah pemimpin yang menjadi dalang kepada propaganda. “kerajaan gagal ” dimana anak anak mereka terlibat dan berkelakuan seperti dalam video ini? Tidak kan. Nah itulah yang dimaksudkan, sanggup menjual bangsa demi kelangsungan parti atau politik mereka.

Sepatutnya melalui kerajaan PN yang memartabatkan konstitusi inilah pemimpin-pemimpin Melayu bersatu membenteras kegiatan yang tidak bermoral atau jenayah seperti pengedaran dadah dan sebagainya. Bukan sebaliknya tampak sanggup mengorbankan masa depan anak orang lain demi kepentingan parti. Mangkuklah!

Kesimpulan propaganda kononnya Perikatan Nasional adalah kerajaan gagal adalah pendustaan yang hanya merosakkan pemikiran dan sikap anak muda yang menjadi pewaris kepada negara ini. Sama juga dengan slogan malu apa bossku menyebabkan anak muda hilang rasa malu untuk melakukan kejahatan.

Shafie Pecah Undi KDMR. Siapa Setuju Cadangan Shafie Dia Bodoh

Gambar sekadar hiasan

Betul juga atau ada benarnya telaan netizen berhubung usaha yang sedang dijalankan oleh Presiden Warisan Shafie Afdal untuk berkerjasama dengan PBS. Kononnya!

Kelmarin tersebar berita yang Shafie bercadang atau berkira kira ingin berkerjasama dengan PBS.

Sebelum ini Darell Leiking selaku Timbalan Presiden Warisan membayangkan akan berkerjsama dengan UMNO, parti dari Malaya yang menjadi modal kempen hingga Warisan agak mendapat tempat di kalangan masyarakat Sabah. Namun selepas pilihan raya umum ke-14, ternyata Warisan bekerjasama dengan parti-parti daripada Semenanjung. Hipokritnya Shafie tu.

Walaupun cadangan berkerjsama dengan UMNO dibuat oleh Darell Leiking manakala dengan PBS dibuat oleh Shafie Apdal selaku Presiden Parti. Seolah-olah ada percanggahan. Namun jangan ada yang tertipu di dalamnya ada agenda pecah dan perintah keatas pengundi KDMR.

Menurut Netizen sebelum ini Shafie berjaya melunakkan UPKO menyebabkan kerusi KDM berpecah atau menyebabkan UPKO kehilangan undi KDMR. Lihat keputusan pada pilihan raya negeri Sabah baru baru ini, UPKO hanya berjaya mempertahankan satu kerusi dari lima yang mereka sertai.

Hari ini Shafie sekali lagi cuba mengenakan PBS dengan menggunakan formula yang sama, memecahkan kesatuan KDMR.

Pun begitu netizen KDMR awal-awal lagi telah mengingatkan PBS agar jangan cuba-cuba untuk bekerjasama dengan Warisan. Kalau tidak nasib PBS akan sama seperti parti UPKO.

Hakikatnya tanpa ugutan seperti itu pun mustahil bagi PBS untuk berkerjsama dengan Parti Warisan yang mereka tahu Warisan adalah parti yang paling dibenci oleh majoriti pengundi KDMR. Mereka tahu Shafie sanggup melakukan apa saja asalkan cita citanya tercapai.

Ingat satu pesanan ini, Presiden Warisan Shafie tu terlalu lama mengamalkan politik kotor dengan merosakkan keharmonian atau kehidupan orang lain. Dia sanggup tu melihat kehidupan orang lain terseksa asalkan dirinya puas. Walaupun pada zahirnya nampak semacam benar ingin membela nasib rakyat, namun itu semua hanyalah wayang dan hipokrasinya, akibat terlalu lama hidup dari sumber yang haram.

Dua penggal menjawat Menteri di Kementerian KKLW yang mendapat peruntukan sehingga 6 bilion. Namun apa yang telah berubah pada negeri dan masyarakat Sabah?

Hanya KDMR yang mendapat geran tanah saja yang bermati-matian mempertahankan Shafie. Itu yang kalau kamu perasaan, hari hari berteriak kononnya kerajaan gagal. Walaupun pada hakikatnya merekalah yang tumbang. Hahahaha!

KDMR pro Warisan lain apa mereka dapat melalui perubahan yang telah dilakukan oleh kerajaan Warisan keatas negeri Sabah ? Kosong, malah sokongan mereka hanya digunakan oleh wakil-wakil rakyat Warisan untuk mencuri peruntukan rakyat.

Apa berlaku pada Peter Anthony dan bekas setiausaha kepada Menteri Pelancongan Malaysia era Kerajaan PH, dihadapkan ke mahkamah kerana salah guna kuasa atau rasuah.

Kalau kamu orang tempatan, tolaklah Parti Warisan atau politik Shafie itu. Supaya tidak menyesal di kemudian hari, dimana hak kamu di bagi secara rata seperti yang berlaku di Pulau Pinang.

Pesanan KM Hajiji Sempena Lebaran

SIARAN MEDIA
12 MEI 2021

KOTA KINABALU: Ketibaan 1 Syawal yang akan diraikan pada Khamis ini, adalah satu tanda kemenangan kepada umat Islam selepas berpuasa selama sebulan.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Hj Noor, berkata walaupun tahun ini adalah kali kedua sambutan Aidlfitri diraikan dalam keadaan norma, tetapi ia bukan penghalang untuk menghayati makna perayaan itu, di samping mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Sehubungan itu, beliau meminta rakyat di negeri ini untuk terus mematuhi SOP yang ditetapkan sepanjang sambutan Hari Raya Aidilfitri ini, bagi memutuskan penularan pandemik COVID-19 di negeri ini.

“Rakyat juga harus memahami setiap tindakan kerajaan mengadakan sekatan seperti Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) atau PKP ketika musim perayaan ini, ada sebabnya. Paling utama, semua tindakan ini adalah untuk mengekang dan memutuskan rantaian penularan pandemik ini.

“Kita juga kena akur bahawa penularan pandemik ini menyebabkan tiada lagi sambutan seperti dahulu yang mana kita bebas untuk bersalam dan mengunjungi rumáh terbuka saudara serta rakan. Tiada jalan lain, sebaliknya kita harus meraikan Aidilfitri dengan penuh SOP.

“Walaupun begitu, seperti perayaan lain, Aidilfitri akan terus menjadi tonggak perpaduan dan diraikan tanpa mengira bangsa serta agama. Semoga kita semua kekal selamat dan begitu juga orang sekelilling kita,” katanya dalam perutusan sempena Hari Raya Aidilfitri 2021, di sini hari ini.

Hajiji yang juga Menteri Kewangan negeri melahirkan rasa syukur kerana kini Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) berada di landasan yang tepat untuk melaksanakan semua pelan pembangunan di negeri ini.

“Halatuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang dilancarkan sebelum bulan Ramadan oleh kerajaan GRS, sudah mula membuahkan hasil dengan beberapa pelaburan asing dan tempatan akan beroperasi di negeri ini.

“Dengan kerjasama semua pihak, saya yakin matlamat Halatuju SMJ dapat dicapai dalam masa lima tahun,” katanya.

Halatuju SMJ memfokuskan tiga sektor utama pertumbuhan ekonomi iaitu pertanian, perindustrian dan pelancongan, selain Modal Insan dan Kesejahteraan Rakyat, Jaringan Infrastruktur dan Kelestarian Hijau.

Sempena Aidilfitri ini, Hajiji turut meminta pengorbanan barisan hadapan dalam memerangi penularan COVID-19 janganlah dilupakan.

“Begitu juga anggota pasukan keselamatan kita yang tidak dapat bersama keluarga pada Aidilfitri ini, kerana bertugas melindungi negara. Kita berdoa mereka dijauhkan daripada bahaya dan terima kasih atas perkhidmatan yang diberikan.

“Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan kini berjalan lancar dan saya meminta kerjasama daripada semua pihak untuk mendapatkan suntikan vaksin itu. Kita mesti melawan pandemik ini dan menghentikannya daripada terus menjejaskan ekonomi dan kehidupan kita,” katanya.

Bagi pihak keluarga dan kerajaan negeri, beliau mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin kepada semua rakyat di negeri ini.


ENDS/

Kerana Bugis Warisan Malaysia Menjadi Tauladan Indonesia

Kementerian Kesihatan Indonesia menjadikan kenaikan kes Covid-19 di Malaysia dan India sebagai tauladan kepada penduduk negara itu, agar duduk di rumah dan berhati-hati dengan ancaman Covid-19. Begini penyataan yang dilaporkan oleh Malaysiakini. Ok lah tu.

Tapi tahukah mereka pada hakikatnya kerajaan Malaysia telah berjaya membendung penularan wabak ini dan melaksanakan vaksinisasi.

SOP dilaksanakan dengan begitu ketat dan ia diterima oleh rakyat jelata. Hanya segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab, sengaja mempolitikkannya dan sengaja mengeluarkan kenyataan yang mengada-ngada. Malah ada diantara mereka yang sengaja turun di jalanan untuk menunjuk perasaan. Kononnya!

Tapi rupanya tunjuk perasaan mereka dipandang sinis oleh rakyat Sabah. Malah rentetan tunjuk perasaan itu ramai yang membenci penyokong Warisan Tawau. Menurut mereka, penunjuk perasaan di Kampung Muhibah Tawau tempoh hari agak keterlaluan, terlalu lupa diri hingga menyusahkan orang lain.

So apa cerita penyokong Parti Warisan Tawau. Boleh bagi sedikit pencerahan atau kenyataan yang dapat membantah tuduhan rakyat Sabah dan terbaru dakwaan seolah-olah Warisan telah menyumbang kepada kenaikan Covid-19 hingga kerajaan Indonesia menyatakannya. Berat tuduhan tu hingga kerajaan Indonesia menasihatkan rakyatnya agar jangan meniru Malaysia atau rakyat Malaysia. Sedangkan mana ada orang Malaysia secara umumnya yang keluar menunjuk perasaan bagi membantah pelaksanaan PKP?

Yang rakyat tahu atau bukan kah Bugis Bugis Warisan Tawau secara khususnya yang keluar menunjuk perasaan. Sekarang apa cerita kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Dulu bukan main lagi, masa mula mula gambar penunjuk perasaan berhadapan dengan anggota Polis. Siap dipuji lagi sebagai kononnya hero Tawau yang mewakili mereka. Alahai!

Ramai orang Malaysia yang marah tau jangan main-main. Kamu sebagai pemimpin dan jentera Warisan Tawau patut malu seandainya kamu gagal menyahut cabaran ini.

Oh ya dengar cerita ini hajat jentera Warisan untuk mengerjakan solat beramai-ramai di bandar Tawau tidak menjadi kenyataan. Wap saja kah.

Ini adalah pengajaran. Pada hakikatnya kaum kaum lain juga terjejas akibat PKP tapi terpaksa akur pada pemerintah.

Penyokong Warisan Macam Khayal Jebsen 😁

Baru baru admin menerima satu rakaman video yang dihantar oleh seorang kawan. Beliau meminta agar admin memberikan sedikit pandangan berkenaan apa yang disampaikan dalam video berkenaan.

Admin balas, ok.

Bila admin membukanya dan mendengar rakaman itu. Ternyata individu itu dari kalangan besi buruk Warisan sebab itulah kenyataannya cukup janggal.

Dia sendiri tidak jelas perihal pembentukan kerajaan Warisan dimana pada hakikatnya kerajaan mereka tidak wujud tanpa katak jadian dari parti UPKO. Sebagai balasan, Shafie telah memberikan jawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah kepada seorang Adun UPKO, Madius Tangau.

So dakwaan besi buruk kononnya yang mencetuskan politik katak adalah Bersatu atau GRS adalah tidak tepat sama sekali.

Lelaki dalam rakaman itu juga mendakwa kononnya jentera GRS ni kuat menggunakan gambar yang telah di edit sebagai bahan untuk di polemikkan. Berbanding kononnya jentera Warisan yang mengutarakan fakta. Mangkuk lah tu. Hahahah!

Walhal yang ada adalah sebaliknya. Jentera Warisan lah yang kemaruk menyebarkan gambar gambar yang tidak ada asasnya atau sebenarnya fitnah semata-mata. Ambil contoh infogragik dibawah yang cuba di polemikkan oleh mereka.

Bagaimana mungkin infogragik sampah ini ada kebenarannya sedangkan seruan Perdana Menteri itu baru di peringkat cadangan. Ertinya belum pun berlaku potongan gaji yang boleh dijana oleh kerajaan. Nampak benar disini kenaifan jentera Warisan.

Diharap selepas ini individu berkenaan tidak lagi berani melontarkan kenyataan yang tidak ada asasnya yang hanya memalukan diri sendiri atau nampak macam orang yang khayal Jebsen, terbang ke bulan. 😂

Sekatan Sementara Memasuki Sabah – Bangladesh, Nepal, Pakistan dan Sri Lanka

KENYATAAN MEDIA

YAB KETUA MENTERI SABAH

SEKATAN SEMENTARA KEMASUKAN DARI NEGARA BANGLADESH, NEPAL, PAKISTAN DAN SRI LANKA

1. Akibat penularan Varian Baharu (Variant of Concern (VoOC)) di beberapa buah negara sehingga menyumbang kepada lonjakan kes baharu, Kerajaan Negeri Sabah memutuskan untuk MENYEKAT kemasukan bagi SEMUA INDIVIDU dari negara Bangladesh, Nepal, Pakistan dan Sri Lanka ke negeri Sabah.

2. Pengecualian masuk ke negeri Sabah adalah diberikan kepada rakyat Sabah dan pasangan (suami / isteri) dan anak kepada rakyat Sabah sahaja. Walau bagaimanapun, mereka perlu mematuhi prosedur kuarantin wajib 14 hari di stesen kuarantin yang diwartakan.

3. Sehubungan dengan itu, kru kapal yang mempunyai sejarah perjalanan dari negara Bangladesh, Nepal, Pakistan dan Sri Lanka dalam tempoh 14 hari tidak dibenar menjalankan prosedur “signoff’ di negeri Sabah, kecuali kru warganegara Malaysia dan wajib menjalani perintah kuarantin wajib 14 hari di stesen kuarantin yang diwartakan.

4. Arahan ini berkuatkuasa pada 03 Mei 2021.

Sekian.

YAB KETUA MENTERI SABAH 02 Mei 2021

Jaffari Waliam Bersama 12,743 Sertai PPBM Sabah

Ketua Badan Pimpinan
Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Negeri Sabah, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor semalam menerima 12,744 borang permohonan bagi menyertai parti itu.


Borang keahlian itu diserahkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dilantik, Encik Jaffari Waliam dan ketua kumpulan masing-masing pada majlis ringkas selepas Mesyuarat Badan Pimpinan BERSATU Negeri Sabah di Sabah InternationalConventionCentre (SICC) di sini.


Mereka yang menyertai BERSATU terdiri daripada bekas ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang telah menyertai NGO’s -Penggerak Komuniti Negara (PKN) di Sabah.


Jaffari adalah bekas Ketua Bahagian PKR Libaran dan kini merupakan Pengerusi PKN Kawasan Libaran.


Hajiji yang juga Ketua Menteri Sabah mengalu-alukan penyertaan Jaffari dan ahli-ahli PKN di Sabah dalam BERSATU.


“Dengan penyertaan mereka, sudah tentu BERSATU Sabah akan bertambah kuat dan sekaligus diterima serta semakin mendapat tempat di hati rakyat.


“BERSATU kini berkembang mekar di Sabah. Teras perjuangan kita adalah untuk rakyat dan memenuhi aspirasi mereka”, katanya.


Sementara itu, Jaffari berkata, beliau bersama 13 Pengerusi dan ahli-ahli PKN Sabah, termasuk Libaran, Sandakan, Kinabatangan, Beluran, Tenom, Keningau, Labuan dan Sipitang sepakat menyertai BERSATU.


Tahniah, barulah selepas ini Sandakan tu ada cerita. Dimana Sandakan tidak lagi menjadi kubu kuat kepada Parti Warisan dan DAP. Ada lawanlah kan!

Amarjit Singh Keluar Warisan Sertai STAR

Bekas pengarah Jabatan Air Negeri Sabah era kerajaan Warisan Amarjit Singh sah menyertai parti STAR.

Betul kah berita ni? Macam musykil pula sebab gerak geri Warisan ni bukannya boleh diambil kisah sangat. Useless!

Orang kepercayaan Presiden Warisan, Shafie Apdal ni. Sanggup Shafie menidakkan keputusan Mahkamah, bilamana Mahkamah Kota Kinabalu mendapati perlantikan Amarjit Singh sebagai Pengarah Air Negeri Sabah sebagai tidak sah.

Kalau admin tidak silap selepas keputusan Mahkamah itu, Shafie mengarahkan Amarjit Singh agar meneruskan tugasnya sebagai pengarah air dan tidak lama selepas itu dia dinaikkan pangkat ke Bahagian Kewangan negeri Sabah.

Mungkin si Amarjit ni baru perasan selama ini Shafie hanyalah memperalatkannya untuk kepentingan kroni dan kerabat Shafie itu sendiri. Last last dia sendiri habuk pun tidak ada. Hahahah!

Amarjit Singh pernah bertanding merebut jawatan Ahli Majlis Tertinggi Warisan.

Sebelum ini seorang Naib Wira Warisan Pusat keluar meninggalkan Parti Warisan yang juga berbangsa India.

Mari kita tekuni alasan pemimpin dan laskar Warisan berhubung perkara ini. Apa agaknya kekurangan Amarjit Singh. Hahahah!

Warisan menuju kehancuran setelah ramai yang sedar siapa diri mereka dalam politik Warisan. Mahu tidak hanya Warisan ni dimana slogan perjuangan sering berubah mengikut sentimen semasa. Nampak sangat tidak ikhlas.

Diharap selepas ini bolehlah Amarjit Singh mendedahkan sesuatu yang gah melibatkan kepimpinan Warisan khususnya dalam sudut salahgunakuasa atau sebagainya. Memandangkan baru-baru ini SPRM ada menyiasat soal tender loji air di Semporna.

Cadang Bantuan ‘RM1,000 Untuk Penduduk Terlibat PKPD Akan Dibincangkan

TAWAU: Penduduk di 14 lokaliti yang masih menjalani Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) memohon kerajaan negeri memberikan bantuan sekali beri RM1,000.

Ini kerana, disebabkan PKPD, mereka tidak dapat keluar bekerja, sedangkan masih perlu menanggung komitmen hidup seperti biasa termasuk bayaran utiliti seperti, bil air, bil elektrik selain keperluan makanan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Apas, Datuk Nizam Abu Bakar Titingan, berkata cadangan yang diterima daripada penduduk terkesan itu akan dibawanya ke peringkat atasan untuk tindakan kerajaan negeri.

“Kita sedia maklum masalah yang dihadapi penduduk yang terkesan dan terputus punca pendapatan berikutan PKPD ini.

“Sebagai salah seorang pemimpin dalam kerajaan negeri Sabah, perkara ini akan saya bawa ke peringkat atasan untuk tindakan kerajaan negeri, agar mereka dapat dibantu,” katanya.


Beliau ditemui selepas menghadiri mesyuarat Pusat Kawalan Operasi Bencana daerah Tawau di Dewan Persidangan Majlis Perbandaran Tawau (MPT) di sini, pada Isnin.

Beliau berkata, pihaknya juga sedia maklum situasi di daerah Tawau yang sebelum ini mencetuskan tunjuk perasaan oleh tujuh individu yang membantah pelaksanaan lanjutan PKPD di kampung Muhibbah Raya pada Sabtu lalu.


Beliau berharap penduduk bertenang dan sentiasa mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) supaya penularan wabak COVID-19 dapat dibendung.c

“Saya harap penduduk bertenang dan mengamalkan pematuhan SOP agar penularan wabak ini dapat kita putuskan segera,” katanya.

Sabtu lalu, tujuh individu ditahan polis kerana terlibat perhimpunan aman membantah lanjutan PKPD di Kampung Muhibbah Raya Tawau.

Mereka yang merupakan bukan penduduk kampung Muhibbah Raya Tawau, menyuarakan masalah yang dihadapi keluarga mereka yang tinggal di kampung berkenaan kerana tidak dapat keluar mencari rezeki bagi menampung keperluan hidup. – AWANI


Dulu era kerajaan Warisan khususnya Ketua Menteri mereka Shafie Apdal bila ada cadangan seperti ini dari pembangkang. Tahu apa dia cakap, jangan campur tangan dia tahu apa yang dia buat.

Tapi semasa agihan bantuan One-Off RM300 kerajaan Warisan, ramai yang merungut. Merungut kerana nama mereka tidak wujud, ada juga yang merungut kerana bantuan tunai mereka telah di seleweng oleh orang dalam.

Sekarang mereka nak sembang kari, seorang wakil rakyat Warisan mencadangkan sekiranya bantuan ini diberikan pada masyarakat Sabah walaupun mereka tidak terlibat dengan PKPD. Dulu bukan hanya gagal mentadbir tapi secara nyata Ketua Menteri Shafie meminta pada rakyat Sabah agar jangan terlalu mengharapkan bantuan kerajaan.

Nah jangan ada yang menafikannya. Pergilah Google dan cek balik hansard atau kenyataan rasmi pembangkang di sidang Dewan Undangan Negeri Sabah era Warisan.

Jangan Layan Karenah Penunjuk Perasaan PKP Tawau

Kalau kamu layan karenah penunjuk perasaan suruhan parti Warisan di Tawau baru baru ini. Samalah ertinya seolah-olah kamu tinggal di negara jiran Indonesia dan hidup bersama mereka. Dimana antara cara utama mencari jalan penyelesaian ialah melalui tunjuk perasaan di tepi tepi jalan.

Tapi kamu tengok adakah keadilan negara itu telah dikecapi oleh rakyatnya. Tidak ada geng malah semakin teruk. Kemiskinan semakin menjadi jadi, begitu juga dengan rasuah. Ini disebabkan terlalu banyak birokrasi yang dihadapi oleh rakyatnya. Kerajaan negara itu juga hanya sibuk mengurus rakyatnya yang kerap menimbulkan masalah. Sikit punya hal keluar menunjuk perasaan, walaupun tidak dinafikan ada juga kewajaranya memandangkan kehidupan dan pentadbiran di negara mereka terlalu sulit dan menyulitkan. Sebab itulah ramai di antara mereka yang terpaksa berhijrah ke negara-negara jiran seperti Malaysia.

Sebentar tadi admin terbaca beberapa kenyataan dari penyokong Warisan yang mengagung-agungkan penunjuk perasaan hingga mendakwa anggota Polis pula yang bersalah. Ada yang memviralkan gambar kawan kawan penunjuk perasaan dan gambar kain rentang yang digantung di satu jambatan di Kota Kinabalu sebagai tanda solidariti. Nampak sangat ada usaha yang cuba membesar besarkan diri dan budaya negatif seperti itu.

Justeru kalau kamu melayan karenah mereka, seolah-olah kamu rakyat Sabah pula yang tidak ada kemampuan dan tidak ada hak hingga menuntut sesuatu pun terpaksa bergantung pada mereka.

Soalan admin adakah kamu itu terlalu naif hingga terpaksa bergantung pada mereka?

Hakikatnya orang tempatan Sabah mampu melakukan hal yang lebih agresif daripada penunjuk perasaan itu. Tapi itu bukan cara orang Sabah mencari jalan penyelesaian apa lagi melibatkan keselamatan atau keharmonian orang lain.

Malaysia mempunyai sistem pentadbiran antara yang cemerlang di Asia, justeru menunjuk perasaan kerana pemerintah Malaysia menguatkuasakan PKP adalah perbuatan yang tidak masuk akal atau kamu itu ada penyakit mental akibat mendambakan sesuatu yang bukan hak.

Ironinya kalaulah aktiviti menunjuk perasaan dapat menyelesaikan masalah, sudah lama Indonesia itu menjadi sebuah negara maju. Tapi yang ada adalah sebaliknya dari semua sudut termasuklah dari sudut pendidikan dan keadilan sosial sesama mereka.

Berbalik soal tunjuk perasaan dan ancaman Covid-19. Terbukti tunjuk perasaan yang berlaku di negara Indonesia kerana menentang peraturan lockdown memburukkan lagi keadaan mereka.

Indonesia sehingga hari ini bergelut dengan Covid-19.

Kes jangkitan Covid-19 di Indonesia sehingga 24hb April terus meningkat agak meninggalkan India. Teruk kan.

Kerajaan Indonesia mengetatkan pergerakan rakyatnya termasuklah kemasukan dari negara luar.