Siapa Yang Mempersoal Hubungan Baik Shafie dan Mahathir? 🤭

Politik Warisan ni kalau bab menafikan dakwaan, mereka lah yang paling champion. Walaupun sudah banyak kali kenyataan dan kegiatan mereka tidak pernah terbukti benar atau terrealisasi. Bak kata rakyat Sabah kerajaan Warisan adalah kerajaan tukang resmi dan kerajaan yang kuat menuntut usaha orang lain. 🤭

Terbaru setiausaha Agung Warisan Loretto Padua tiba tiba mendakwa Shafie atau parti Warisan tidak dikawal oleh Mahathir. Walaupun sebelum ini Warisan bersetuju dengan banyak pendapat Tun Mahathir dan Pakatan Harapan, mengenai pelbagai isu di Malaysia, antaranya kleptokrasi dan sebagainya.

Betullah tu apa juga isunya. Siapa juga dalam kerajaan yang pada hari ini menyokong kleptokrasi? tidak ada kawan.

Siapa sebenarnya mempersoalkan hubungan Mahathir dan parti Warisan atau Shafie Apdal. Kenapa setiausaha Agung Parti Warisan tiba tiba membuat dakwaaan yang sedemikian. Apa sebenarnya yang telah berlaku.

Angkat bakul sendiri kah ni? Mungkin selepas banyak isu yang dicuba diangkat Presiden Warisan dan kuncu-kuncunya tapi tidak lagi mendapat perhatian daripada masyarakat Sabah? Begitu kah? terdesak kah ni.

Sama ada hubungan Mahathir dan Shafie baik atau tidak itu bukan masalah rakyat Sabah. Sebaliknya yang menjadi masalah ialah kesan daripada kerajaan Warisan, selama dua tahun setengah memerintah Sabah. Apa kemajuan yang telah dicapai?

Kerajaan Warisan hanya berjaya membangkitkan sentimen kekitaan dan perkauman di kalangan rakyat Sabah. Baik diantara orang Sabah dan orang Semenanjung, mahupun di kalangan rakyat Sabah itu terdiri.

Perkauman di era kerajaan Warisan sangat panas, hampir saja negeri terlibat dengan permusuhan diantara kaum. Nasib baiklah ramai rakyat Sabah yang cerdik pandai hingga berjaya menumbangkan kerajaan Warisan. Malangnya sehingga hari ini kesannya masih terasa.

Ironinya oleh kerana agenda kekitaan yang cuba dibawa oleh parti Warisan gagal diterapkan, hari ini termasuklah Shafie Apdal sendiri menggesa agar PATI dari Filipina dan Inodesia segera dihantar balik ke negara asal mereka. Walhal selama ini merekalah yang paling lantang menyokong parti Warisan hingga Warisan nampak kuat di mata rakyat Sabah. Bukannya Shafie Apdal tidak tahu kerajaan Perikatan Nasional sedang mencari solusi kepada lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) yang ada di Sabah.

Tidak ada kemajuan dikecapi oleh rakyat Sabah, itu satu hal. Hal yang lebih penting ialah salah guna kuasa yang dilakukan oleh wakil-wakil rakyat daripada parti Warisan dan kroni mereka.

Contoh kantoi menyalahagunakan kuasa. Lihat apa berlaku pada Wakil Rakyat Warisan Peter Anyhony, Setiausaha Sulit Menteri Pelancongan yang juga Timbalan Ketua Wira Warisan dan terakhir berkaitan kroni pentadbiran Warisan, berhubung projek logi air di Semporna. Mereka di cekup oleh SPRM kerana menyalahagunakan kuasa.

Dan tengok pula apa berlaku pada pengikut mereka di akar umbi. Hanya untuk membina semula perumahan yang terbakar pun gagal ditunaikan atau dibina. Apa barang oh!

Setiausaha Agung parti Warisan berhentilah menjadi pengarang cerita dongeng, itu bukannya hal yang menjadi keutamaan kepada rakyat Sabah. Hakikatnya kamu telah diberikan peluang menjadi kerajaan negeri, namun gagal mensejahterakan kehidupan rakyat. Jangankan kehidupan rakyat Sabah secara keseluruhannya. Hata kehidupan masyarakat marhaen di peringkat kampung pun gagal direalisasikan.

Tolong jangan cakap antara kebaikan yang telah di jayakan oleh kerajaan Warisan ialah menuntut cukai produk Petroleum ya. Sebab tuntutan ini telah pun dinafikan oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak, James Masing. Bahwa ketika kamu dalam perjalanan menuntut cukai produk itu, kepimpinan Warisan enggan mengemukakan tuntutan kerana takut pada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir pada waktu itu. Inilah juga buktinya dakwaan Setiausaha Loretto Padua diatas adalah auta semata-mata, memang takut dan dibawah telunjung Tun Dr Mahathir pun khususnya pada ketika Warisan berkuasa sebagai kerajaan negeri.

Zahid Hamidi Dituntut Buat Penafian Tidak Bersama PKR dan DAP

Ada juga dikalangan penyokong UMNO yang percaya Presiden mereka istiqamah dalam memperjuangkan UMNO.

Maksud istiqamah ialah tidak berganjak dari satu satu perkara walau apapun yang berlaku. Seperti contoh kalau selama ini UMNO membenci PKR dan DAP maka sampai bila-bila pun UMNO tidak akan bekerjasama dengan dua parti ini.

Tetapi apa yang telah dilakukan oleh Presiden UMNO Zahid Hamidi adalah sebaliknya. Zahid Hamidi telah berunding dengan Anwar Ibrahim hingga Ketua UMNO Bahagian Bakri, Mohd. Fuad Tukirin menyarankan pada Ahli Ahli Majlis Tertinggi UMNO agar mendesak Zahid Hamidi membuat penafian.

Ada yang kata Zahid terpaksa melakukannya sebab takut akan menerima hukuman penjara oleh Mahkamah rentetan skandal Yayasan Akal Budi dan Visa pekerja asing yang dihadapinya.


KUALA LUMPUR: Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO perlu segera meminta Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi untuk memberikan penjelasan kepada lebih tiga juta ahli parti atas dakwaan DAP berhubung rundingan Presiden UMNO itu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Seperti mana desakan Ketua UMNO Bahagian Bakri, Mohd. Fuad Tukirin dibawah.

Ketua UMNO Bahagian Bakri, Mohd. Fuad Tukirin berkata, dakwaan DAP itu sangat serius dan boleh menjejaskan keyakinan akar umbi sekali gus mengakibatkan UMNO tersungkur sekali lagi dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) tidak lama lagi.

Katanya, selaku kuasa tertinggi dalam hierarki UMNO, MKT perlu meminta Ahmad Zahid membuat penjelasan itu sebelum atau semasa Perhimpunan Agung UMNO pada hujung bulan ini demi kebaikan dan survival parti.

“Kita tidak mahu UMNO kalah sekali lagi dalam isu DAP dan Anwar ini. Apa guna kita berpolitik kalau parti yang kita bawa bertanding kalah PRU nanti. Isu macam ini yang akan menjatuhkan UMNO sekali lagi.

“Memang jelas doktrin UMNO ialah No DAP, sebab kita tidak tahu apa perlembagaan dan polisi parti itu. Suara-suara sudah ditimbulkan dalam mesyuarat perhubungan dan sebagainya tentang (perilaku Presiden sebagai orang tertinggi parti sendiri berunding dengan Anwar dan DAP).

“Jadi kita harap beliau (Presiden) dapat perjelaskan dalam Perhimpunan Agung UMNO ini nanti,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Pengarah Biro Pendidikan Politik Kebangsaan DAP, Liew Chin Tong menerusi blognya mendakwa Presiden PKR itu berunding dengan Ahmad Zahid dan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sebelum itu, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyatakan UMNO boleh mengambil tindakan terhadap mana-mana pemimpinnya yang bekerjasama dengan PKR atau DAP.

Sebelum itu, Anwar mengesahkan sedang mengadakan rundingan dengan pemimpin UMNO untuk menjalinkan kerjasama politik menjelang PRU-15. – UTUSAN ONLINE

Untuk Apa Wira Buat Laporan SPRM Keatas Adun Sebatik, Ambil Cermin Tu

Wira Warisan membuat laporan SPRM terhadap Adun Sebatik.

Apa kaitannya hak seorang Wakil Rakyat dalam sistem demokrasi dengan agensi SPRM yang sering kali menyiasat penipuan dan salah guna kuasa pemimpin pemimpin Warisan?

Bikin ketawa puak ni, kalau kalah dan tidak lagi dipercayai oleh wakil rakyat sendiri, maka lebih baik mendiamkan diri dan cari jalan bagaimana untuk menutup propaganda Warisan yang satu pun tidak pernah terbukti benar tu. Hahaha!

Seperti contoh sebelum ini Warisan giat memperjuangkan kononnya Sabah for Sabahan dan Sabah Ubah.

Pokoknya dari awal kemunculan Parti Warisan, mereka menegaskan tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti daripada Semenanjung. Tetapi pada pilihanraya Sabah baru-baru ini bukan hanya bekerjasama malah membenarkan DAP menggunakan logo parti Warisan ketika bertanding.

Tidak ada beza tu dengan apa yang dilakukan oleh Adun Sebatik Hassan Amir ketika bertindak bijak meninggalkan Parti Warisan dan menyokong kerajaan negeri Sabah GRS atau Perikatan Nasional. Tinggal lagi tindakan Adun Sebatik ini wajar diberikan penghormatan kerana sanggup berkorban demi rakyat yang ada di kawasannya. Tidak seperti apa yang ditawarkan oleh Warisan pada parti DAP tadi. Sanggup mengorbankan prinsip dan kepercayaan penyokong mereka demi kuasa politik.

Kalau tujuan laporan SPRM itu agar siasatan dapat dijalankan keatas Adun Sebatik dan pihak yang berkaitan, nak ambil dulu cermin tu, kenang balik apa yang cuba dilakukan oleh Wakil-wakil Rakyat Warisan Plus sebelum ini.

Beberapa wakil rakyat Warisan semasa era pemerintahan mereka mendakwa kononnya ada pihak yang cuba membeli mereka dengan harga yang sangat mahal agar meninggalkan Parti Warisan. Tapi rupanya itu hanyalah olok olok untuk memalukan diri mereka.

Namun apabila dituntut oleh pihak tertentu agar mengemukakan bukti, haram tiada seorang pun pemimpin Warisan yang menyahutnya.

Tidak lama selepas itu Ketua SPRM Sabah membuat kenyataan rasmi bahawa mereka telah menghubungi salah seorang Wakil Rakyat Warisan/PH yang mendakwa telah cuba disogok. Tetapi Wakil Rakyat berkenaan tidak berani mempertahankan dakwaannya. Maksudnya mereka menipulah tu, tidak ada pihak berkepentingan yang cuba berunding dengan mereka.

Dakwaan Adun Warisan Ditawarkan Wang Berjuta Adalah Dusta – SPRM

Yang namanya dibeli disogok dan ditawarkan sesuatu ialah seperti apa yang berlaku pada Madius Tangau. Walaupun secara nyata tidak ada habuan atau pun wang ringgit boleh dijadikan bahan bukti tetapi jawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah yang diberikan sudah mampu menjawab teka-teki yang bermain di fikiran rakyat pada waktu itu.

Sekarang lihat pula pada Adun Sebatik adakah dia telah menduduki sebarang jawatan Menteri?

Oiii kepimpinan dan macai-macai mereka, fahamkan tidak ada istilah katak politik bilamana tindakan mengalihkan sokongan dibuat selepas kerajaan negeri Sabah dibentuk melalui keputusan Pilihan Raya Negeri Sabah 2020 yang menyaksikan Parti Warisan tumbang di tangan rakyat Sabah.

Shafie Mengata PN Gagal Walhal Warisanlah Yang Paling Gagal

Wahhh. Baru saja semalam admin mengkritik balas kenyataan yang diviralkan oleh MP Kalabakan dan jentera Warisan. Hari ini terbaca satu lagi kenyataan cakap tidak serupa bikin daripada bos mereka. Kononnya kerajaan Perikatan Nasional gagal. Klik links dibawah.

Warisan buat perbandingan tolol antara Kerajaan GRS dan Warisan

Mari kita bagi sedikit ulasan.

Persoalan yang ditimbulkan oleh Shafie itu secara langsung menggambarkan betapa tidak berkualitinya kepimpinan Warisan. Tidak menunjukkan masih ada secebis daging dalam diri mereka yang berfungsi untuk merasa malu dan rasa bersalah bilamana gagal memikul tanggungjawab mereka.

Kenape admin katakan demikian sebab kerajaan Warisan adalah kerajaan yang gagal dari semua sudut. Semua janji manifesto pada pilihan raya umum yang lepas satupun tidak ada yang berjaya ditunaikan. Ambil contoh manifesto tanah Felda di Sabah akan diambil dan diserahkan pada rakyat Sabah.

Apa yang berlaku tanah tanah yang diproses di zaman BN pula yang diserahkan oleh kerajaan Warisan dan dituntut sebagai usaha mereka. Bikin malu saja.

Begitu juga dengan manifesto menuntut 95% royalti minyak daripada Petronas. Memang tidak adalah. 😅

Antara kegagalan Perikatan Nasional yang didakwa oleh Datuk Shafie.

Kadar pengangguran meningkat sebanyak 4.8 % pada Disember tahun lalu.

Bolehnya mempolitikkan kadar pengangguran sedangkan satu dunia terpaksa berhadapan dengan pendemik Covid-19 menyebabkan ekonomi satu satu negara terjejas teruk. Jangankan dari konteks negara, hanya Sabah semasa dibawah kerajaan Warisan pun gagal menyebabkan banyak pengusaha pelancongan terduduk. Adakah hal ini tidak menyebabkan berlaku pengangguran?

Faktor lain yang kita boleh tekankan di sini ialah oleh kerana tenaga buruh mudah didapat dan murah di negara jiran Indonesia, maka sudah tentulah ia menjadi daya penarik pada pelabur asing. Jadi jangan ada yang berlagak pelik bila mendapat tahu ada syarikat luar negara yang selama ini beroperasi di Malaysia berpindah ke negara jiran Indonesia. Ia tidak disebabkan oleh kekangan birokrasi atau kerana kerajaan gagal melayan mereka.

Shafie juga mendakwa kerajaan Perikatan Nasional gagal kerana mengabaikan janji untuk memberikan komputer riba kepada 150 ribu murid seperti yang dihebahkan semasa pembentangan belanjawan 2021.

Kita baru berada di bulan ke-2 tahun 2021. Kerajaan sedang sibuk mengurus Vaksin Covid-19 yang menuntut pembelanjaan yang lebih besar dalam masa yang sama kerajaan terus berhadapan dengan dengan ancaman Covid-19 itu sendiri. Itu belum lagi kos mengurus operasi menyuntik Vaksin Covid-19.

Jadi sebagai pembangkang Presiden Warisan kenalah faham. Janganlah sengaja membuat tuduhan yang mengada-ngada. Alahai. Pasti saja pembelian komputer riba itu akan ditunaikan.

Pasal peruntukan untuk ahli Parlimen, ini juga melucukan. Shafie mempersoalkan kenapa peruntukan yang diberikan pada mereka selaku ahli Parlimen Pembangkang kurang berbanding ahli Parlimen Kerajaan.

Macam tidak biasa pula, adakah semasa pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan dan kerajaan Warisan peruntukan yang disalurkan pada Ahli-ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri Sabah sama banyak tanpa mengira pembangkang atau kerajaan?

Tidak usahlah jual temberang tu. Di zaman kerajaan Warisan bukan hanya peruntukan tidak diberikan secara rata tapi hanya untuk mendengar nasihat daripada pembangkang pun, kerajaan negeri tidak sanggup menerimanya. Walaupun nasihat itu untuk kebaikan rakyat Sabah.

Benar persepsi orang ramai, bagaimana sikap dan pemikiran ketua mereka begitu jugalah jentera Warisan di peringkat akar umbi. Penuh adu domba fitnah dan mengada-ngada. Yang tidak dibuat orang mereka katakan sebaliknya, kejahatan yang mereka lakukan dipalingkan pada orang lain.

Jangan saja pandai menyalahkan kerajaan tapi kamu selaku Ahli Parlimen yang mewakili pembangkang, pikul juga tanggungjawab itu, keluarkan simpanan yang ada berikan pada rakyat.

Amboi dulu bukan main lagi. Ketua Menteri Shafie semasa berucap mengingatkan rakyat Sabah supaya tidak lagi bergantung pada kerajaan atau jangan lagi berharap pada bantuan kerajaan. Shafie juga mengingatkan agar jangan lagi membuat permohonan projek. Tahu tahu kroni dan kerabatnya mandi-manda dengan projek dan hari ini dia menuntut kerajaan perikatan Nasional agar menjaga kebajikan rakyat. Hemmm!

Pokoknya Warisan atau Shafie ni suka mengata orang tapi mereka yang lebih. Hipokrasi.

Mana yang lebih lama memerintah, Perikatan Nasional yang baru berumur setahun lebih atau kerajaan Warisan yang berumur dua tahun setengah. Justeru mana yang lebih layak dipertanggungjawabkan hal-hal yang dibangkitkan di atas?

Ya benar politik itu kadang-kadang memerlukan sikap yang hipokrit, perkara yang anda tidak buat anda katakan sebaliknya. Seperti yang dilakukan oleh kerajaan Warisan, kerajaan lain yang bersungguh sungguh membina prasarana untuk kebaikan rakyat, mereka hanya merasmikannya. Dalam masa yang sama mereka mendabik dada kononnya kerajaan Warisan tidak mementingkan bangunan pencakar langit hanya kerana mereka gagal melakukannya. He!

Semua orang tahu antara visi dan misi kerajaan Perikatan Nasional ialah memartabatkan konstitusi. Konstitusi itu seperti sistem kehakiman, sistem keselamatan dan Agensi-agensi perkhidmatan awam, baik milik kerajaan negeri mahupun Kerajaan Persekutuan. Ini semua adalah alat sesebuah negara dengan memperkasakan sektor ini membolehkan rakyat mendapat keadilan dan layanan yang sewajarnya tanpa mengira jenis status seseorang. Bukan macam kerajaan Warisan sebelum ini segala-galanya dikaitkan dengan parti akhirnya berlaku ketidakadilan, penyokong yang berada di peringkat akar umbi terus hidup segan mati tak mahu sebaliknya kelebihan hanya dikecapi oleh kroni dan kerabat Warisan.

Admin teringat propaganda yang dimainkan oleh Warisan ketika mereka mula mula bertapak di Sabah. Kandungannya seperti ini juga menyentuh ekonomi rakyat walaupun pada ketika itu beribu bantuan telah dihulurkan oleh kerajaan pada rakyat jelata termasuklah keatas pentaksub Shafie.

Sebab Warisan gagal melakukan perubahan pada negeri dan rakyat Sabah. Mereka sekarang menjadi pembangkang kampung kampung. Haha 😅

Bila PN (GRS) Berfungsi Dengan Baik Maka Gejala Negatif Terkawal 👍

Beginilah bila kerajaan berfungsi dengan baik, akan segala kejahatan yang selama ini berlaku dalam masyarakat akan dapat dibanteras dan dihapuskan.

Gambar di atas menunjukkan ATM berjaya merampas sejumlah dadah syabu. Dan banyak lagi kejayaan seperti itu yang berjaya dilakukan oleh pihak Polis sejak Perikatan Nasional memerintah Malaysia.

So rakyat jangan bodoh hingga sekali lagi terpedaya oleh totok totok parti yang hanya ingin melihat kerajaan yang berdiri, dibina oleh parti mereka seperti UMNO dan parti Warisan.

Tidak ada faedah itu yang hanya untung kelak ialah elite tertentu didalam Warisan dan UMNO. Bak kata Raja Petra, tujuan UMNO berpolitik dalam keadaan sekarang hanyalah bertujuan untuk mendapatkan kedudukan bagi diri mereka selepas itu rakyat dibiarkan berhadapan dengan ketololan birokrasi. Yalah kalau ada masalah yang timbul tudingkan saja pada kerajaan Perikatan Nasional atau Perdana Menteri Malaysia.

Macam yang dilakukan pemimpin dan jentera UMNO, hari-hari memburukkan Perikatan Nasional. (tidak semua tapi menjolok mata)

Benar kemajuan dan kebaikan yang telah dicapai oleh UMNO semasa memerintah boleh dijadikan modal kempen. Tetapi ada satu hal yang menyebabkan ia dilupakan bilamana Mahkamah mendapati pemimpin dalam kerajaan UMNO didapati bersalah oleh Mahkamah kerana salah guna kuasa.

Selain itu kegiatan jenayah yang menjadi-jadi hingga melibatkan generasi muda ini juga menyebabkan kerajaan itu ditolak rakyat. Tengok apa jadi pada kerajaan Warisan hanya mampu bertahan dua tahun setengah.

Orang yang tiada latar belakang pendidikan dan politik yang baik diberikan kedudukan untuk menjaga rakyat yang jauh lebih cerdik daripada mereka menyebabkan jenayah kecil dan besar berlaku di merata tempat.

Kesan daripada keburukan itu masyarakat yang sebelum ini menjadi totok Warisan pun berani sudah melawan anggota Polis. Tengok di bandar Tawau tu baru dua tahun diperintah oleh Warisannya teruslah separuh daripada Tawau tu macam mereka yang punya. Bikin pening pun ada.

Semasa era kerajaan Warisan bukan hanya pentadbirannya dikuasai oleh kroni yang tidak ada kelayakan tapi juga perjalanan pentadbirannya yang cerca merba. Keputusan Hakim tidak dihormati seperti mana keputusan Hakim Kota Kinabalu keatas status Pengarah Air Jabatan Negeri Sabah.

Walaupun Hakim telah menjatuhkan hukuman bahawa perlantikan Amarjit Singh sebagai pengarah di sana tidak sah di sisi undang-undang kerajaan negeri namun Ketua Menteri Shafie pada ketika itu mempertahankannya. Bukan sahaja dipertahankan tetapi dinaikkan pangkat ke bahagian kewangan kerajaan negeri.

Ketua kampung yang dilantik di peringkat kampung kebanyakannya tidak berkelayakan dan terlibat dengan kegiatan jenayah.

Kalau admin ni jenis yang sampai hati mendedahkan perihal anak seorang pemimpin Warisan yang berjaya dicekup oleh pihak Polis kerana mengedar dadah syabu yang begitu banyak. Tetapi dilepaskan melalui kuasa politik. Mungkin ada yang terkejut, siapakah nama pemimpin Warisan berkenaan.

Nasib lah admin jenis orang yang sentiasa menjaga aib orang lain, kerana aib tetap aib walau apa pun alasannya. Apa lagi melibatkan anak mereka yang berada di luar kawalan ibu bapa. Mana ada ibu bapa normal di dunia ini yang sanggup membiarkan anak mereka terjerumus dalam gejala dadah apa lagi sebagai pengedar dadah.

Kesannya kehidupan orang orang kampung terancam, setiap hari berhadapan dengan masalah jenayah. Mahu meneruskan kehidupan pun susah. (Tidak semua tapi sangat ada dan banyak).

Sebaliknya pada penyokong Warisan keharmonian yang terjejas tidak menjadi persoalan, jangan kan keharmonian. Hak mereka diambil orang pun mereka buat tidak tahu. Mungkin kerana terlalu bodoh atau merasakan diri mereka memang tidak ada hak. Tapi pelik justeru kenapa berpolitik kalau tidak berani mempertahankan hak.

Di setengah kawasan atau kampung kebanyakan penyokong Warisan, sangat-sangat tidak berpendidikan tapi bernafsu besar menyebabkan harga diri mereka dinilai sangat murah dan tidak lagi dihormati oleh orang luar atau wakil rakyat mereka.

Maka terhina lah mereka sampai mati.

Berkenaan usaha kerajaan negeri Sabah (GRS) yang ingin menyelesaikan lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) dengan memberikan keterangan diri yang sah tapi ditentang oleh pemimpin dan jentera Parti Warisan. Justeru sampai bilalah PATI ini menjadi masalah pada kerajaan sedangkan dalam masa yang sama banyak sektor perniagaan yang memerlukan tenaga kerja?

Pelik bukan, walaupun Warisan hanya memerintah lebih kurang dua tahun setengah tetapi telah berjaya menambah banyak masalah. Hahaha!

Untuk menutup atau mengekalkan sokongan rakyat keatas wakil wakil rakyat Warisan, mereka hanya perlu memberikan sedikit dedak itupun setahun sekali. Tidak berbaloi langsung dan kalau dinilai dengan sesungguhnya pemberian itu tidak lebih dari satu penghinaan ke atas penyokong penyokong Parti Warisan.

Bayangkan surat daripada pentadbiran kerajaan Warisan sudah diedarkan pada penduduk kampung agar keluar atau merobohkan rumah mereka kerana tapak kampung akan digunakan bagi tujuan membina tapak pelancongan atau perhotelan. Tapi apa berlaku pada Pilihan Raya Negeri Sabah baru-baru ini, undi calon Parti Warisan dari perkampungan yang akan dirobohkan malah meningkat.

Jangan juga ada yang lupa atau tidak tahu walaupun Warisan hanya mampu memerintah dua setengah tahun. Tetapi sudah ada dua atau tiga pemimpin daripada parti ini yang dihadapkan di Mahkamah kerana rasuah. Oh ya bukan hanya pemimpinnya tetapi juga melibatkan macai kayangan mereka yang telah disenaraikan sebagai individu yang dikehendaki oleh SPRM.

Tetapi pengundi Warisan yang ada diperingkat akar umbi tidak hidup kalau tidak mengharapkan bantuan dari kerajaan semasa. Punyalah tidak ada harga diri sedangkan bilangan mereka lebih ramai dari kerabat pemimpin dan macai kayangan Warisan tadi. Tolol tidak boleh diajar.

Untuk itu sekiranya anda benar-benar sayangkan negeri Sabah, tolaklah parti Warisan yang sarat dengan pemimpin pemimpin yang tidak berkualiti aka picisan yang telah menyebabkan hubungan kaum di negeri ini tegang, kehidupan rakyat terjejas bukan hanya dari sudut ekonomi tetapi ancaman dari kegiatan yang tidak sihat oleh kumpulan-kumpulan yang tidak bertanggungjawab terutamanya dalam hal yang ada kaitannya dengan gejala dadah.

Begitu juga dengan parti UMNO seandainya pemimpin dan jentera parti ini tidak lagi menghormati Perikatan Nasional maka tolaklah mereka. Supaya tidak lagi menjadi beban hingga menggagalkan polisi baik yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan Perikatan Nasional.

Jangan pula ada yang cemburu dengan perbandingan ini. Seluruh dunia memuji kredibiliti Perdana Menteri New Zealand kerana berjaya mensejahterakan kehidupan rakyatnya. Hal inilah yang sedang diusahakan oleh kerajaan Perikatan Nasional bermula dari menyerahkan tanggungjawab sepenuhnya pada agensi agensi kerajaan yang sedia ada.

Annuar Musa Akui Simpan Bukti, UMNO Berkerjasama Dengan Anwar (DAP)

Sebelum admin sedikit mengulas pendedahan terbaru yang dibuat oleh Menteri Wilayah Datuk Annuar Musa berhubung pergolakan yang sedang melanda Perikatan Nasional, iaitu UMNO yang cuba menarik sokongan ke atas kerajaan Perikatan Nasional. Suka admin merujuk ulang kronologi persekongkolan yang dijalankan diantara UMNO dan Anwar Ibrahim aka DAP, sebenarnya.

Menurut sumber, awalnya catatan dibawah khusus ditujukan untuk para ahli UMNO. Tapi terlepas, entah bagaimana.

*UNTUK BACAAN AHLI UMNO SAHAJA*

Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tuan Guru Hj. Hadi Awang bersama dua Setiausaha Agung, Hamzah Zainuddin dan Takiyuddin Hassan telah tahu gerakan dilakukan oleh pemimpin Umno proksi Najib Razak.

Kepala bagi menjatuhkan perpaduan Melayu Islam ini adalah Najib Razak melalui Jazlan, Ahli Parlimen Machang. Malah kronologi ini telah diketahui awal oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin.

8 Oktober – MP Machang, Rompin dan Najib bertemu di Pavilion. Najib cerita kenapa nak bekerjasama dengan Anwar Ibrahim. Turut bersama ketika itu MP Tanjong Karang, Arau dan Padang Rengas.

9 Oktober – MP Machang, Rompin, Arau dan Padang Rengas buat keputusan dan memilih Anwar Ibrahim.

11 Oktober – MP Machang bertemu DS Zahid Hamidi meminta jaminan jika perancangan Najib berjaya DS Zahid Hamidi perlu melantik Najib sebagai Pengerusi BN.

14 Oktober – MP machang, Rompin dan Arau bertemu Najib Razak.

17 Oktober – Tengku Muda berjumpa Najib Razak, Anwar Ibrahim, Tajuddin Rahman dan Anthony Loke.

Tengku Muda mengatakan YDPA tidak mahu tengok Najib Razak masuk ke dalam kerana Najib Razak adalah Orang Kaya 8.

Anwar bersumpah – kluster mahkamah akan dilepaskan sekiranya beliau menjadi PM.

18 Oktober – MP Machang berjumpa Najib Razak dan meminta supaya perancangan ini ditangguhkan sebab seluruh bahagian Umno di Kelantan tolak Anwar Ibrahim.

Pada sebelah malam, MP Jerantut, Kimanis dan Padang Besar bersetuju agar rancangan ini ditangguhkan.

19 Oktober – Mesyuarat MKT Umno, Tanjong Karang dan Machang diherdik oleh majoriti MKT dalam mesyuarat MKT Umno susulan perancangan untuk menjatuhkan kerajaan.

Najib Razak – 4 bulan selepas mengambil alih kerajaan, menjelaskan beliau tidak kutuk kerajaan supaya rakyat sokong TS Muhyiddin Yassin.

Najib Razak kecewa kerana Hamzah tidak menunaikan janji berkaitan kes mahkamah melibatkan dirinya, Rosmah Mansor serta anak-anaknya.

Manakala Zahid Hamidi mendakwa Hamzah ugut akan mengambil tindakan ke atas Nurul Hidayah iaitu anaknya.

20 Oktober: Jawatankuasa Noah berjumpa MP dan menyerahkan RM20 juta kemudian Najib serah 12 Akuan Bersumpah kepada Anwar Ibrahim.

1. Pekan
2. Pontian
3. Bagan datuk
4. Rompin
5. Pasir Salak
6. Padang Rengas
7. Kinabatangan
8. Baling
9. Machang
10. Arau
11. Besut
12. Jerantut

Malah Presiden Umno, Zahid Hamidi dua kali melanggar janji yang mereka telah persetujui bersama.

Ramai orang Umno tidak tahu krisis Menteri Besar Perak adalah permulaan Umno dengan DAP.

Malah PM Tan Sri Muhyiddin Yassin ‘fuck off’ Zahid Hamidi manakala TG Hadi Awang kata Presiden Umno manusia ‘munafik’.

Orang Umno fikir Pas tidak dapat menerima Amanah. Namun, anda semua tersilap sebab Pas telah berunding dengan Mat Sabu.

Namun, Presiden Amanah berpendirian tidak akan menyertai Perikatan Nasional sekiranya Najib dan Zahid bersama dalam kerajaan.

Bagaimanapun, Mat Sabu bersedia bersama Perikatan Nasional sekiranya dua individu ini tidak bersama dalam kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Tan Sri Muhyiddin Yassin, Tuan Guru Hj. Hadi Awang bersedia dengan “exit plan” jika Umno menarik sokongan mereka kepada Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan majoriti Melayu Islam.

Bersatu: 50
Warisan: 11
Pas: 18
GPS: 18
Amanah: 11
Pejuang:4
Bebas: 1 (Maszlee)

Jumlah: 113

Biarkan parti Umno dengan lagak abang besar dan Najib serta Zahid meringkuk dalam penjara!!


Sekaligus catatan diatas dapat mentuntaskan berita yang viral sebelum ini, di mana terbukti benarlah Anwar Ibrahim memiliki surat akuan atau SD dari Ahli Parlimen UMNO. Benar benar Anwar Ibrahim mempunyai nombor bukan kaleng kaleng oh.

Walaupun ada dikalangan 12 orang itu yang menafikannya, seperti Ahli Parlimen Arau, mungkin juga benar bukan dia tapi seorang lagi daripada Sabah yang tidak disenaraikan namun pada hakikatnya terlibat dalam gerakan itu, kerana kelmarin Arau telah menyatakan pendiriannya bahawa beliau tidak menyokong UMNO untuk bekerjasama dengan Anwar dan DAP.

Berhubung pendedahan atau pengakuan Annuar Musa yang berlaku di sidang media sebentar tadi.

Annuar Musa mendedahkan benar Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi menandatangani akuan bersumpah menyokong Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin. SD itu jugalah yang dipersembahkan kepada yang di-pertuan Agong.

Annuar Musa juga mengakui yang beliau ada menyimpan maklumat dan bukti kukuh yang menunjukkan pemimpin tertinggi UMNO yang berunding dengan DAP bagi membentuk jajaran baharu politik sekaligus menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional.

Seperti yang admin tulis sebelum ini pergolakan ini didalangi oleh UMNO yang bertujuan untuk menyelamatkan pemimpin mereka yang sedang berhadapan dengan skandal rasuah di mahkamah.

Penafian Najib Razak kononnya dakwaan Annuar Musa ini adalah tidak benar sebaliknya yang berbohong adalah Najib sendiri. Benar secara luarannya akar umbi atau Ketua Ketua Bahagian UMNO menolak untuk berkerjasama dengan DAP tetapi semua orang tahu Ketua Ketua Bahagian itu tidak lebih dari puppet yang sentiasa mengikut arahan tuannya. Seperti mana kronologi diatas.

Menteri Besar Perak yang awalnya diwakili oleh PPBM ditumbangkan oleh UMNO melalui kerjasama mereka dengan DAP. Jadi tentang mana pula hubungan UMNO dan DAP tidak wujud. Hahaha!

Kenapa DAP Berkerjasama Dengan Warisan. (Pertahankan Hak Bumiputera)

Pendapat dibawah admin ambil dari satu group politik. Pendapat ini cukup bernas dan sama seperti yang admin fikirkan sebelum ini.

Tapi sebelum itu admin memohon maaf terlebih dahulu jika sekiranya perkara yang admin kongsikan ini agak menyinggung hati dan perasaan kawan kawan yang berbangsa Cina, jangan terasa ya. Sebab kenyataan ini ditujukan khusus untuk kaum Cina DAP yang mengundi atau menyokong Warisan.


Salam sejahtera tuan/puan yang dihormati.

Saya hanya pengundi biasa. Persoalan yang saya pikirkan ialah, mengapakah majoriti (90%) malah lebih daripada 90peratus pengundi Cina sepakat mengundi Warisan.
Saya mengemukakan persoalan ini kepada banyak orang dan jawapan mereka semuanya sama iaitu Warisan bersama dengan parti DAP.
Saya bertanya pula, apakah perkaitannya dengan DAP.
Semua menjawab DAP, kerana DAP mahu persamaan status sosial. Maksudnya DAP mahu keistimewaan bumiputera dihapus atau dimansuhkan.

Saya bertanya pula, kenapa ada keistimewaan bumiputera. Mereka menjawab, keistimewaan bumiputera diwujudkan kerana persetujuan antara kaum utama di Malaysia melalui kontrak sosial semasa proses mencapai kemerdekaan. Mereka juga menerangkan tentang kontrak sosial iaitu:

  1. Pengiktirafan kaum cina dan India tentang kedudukan istimewa bumiputera dan sebagai balasannya,
  2. Bumiputera menerima kerakyatan kaum cina dan India yang sedia ada di Malaysia pada masa perjanjian ini diadakan secara jus soli

Soalan saya yang seterusnya, bagaimana mungkin semua ini boleh berlaku. Mereka menerangkan sifat perlembagaan Malaysia ialah BOLEH DIPINDA. Maksudnya, beberapa kandungan perlembagaan boleh diubah atau dimansuhkan.

Soalan saya yang seterusnya, apa pentingnya keistimewaan bumiputera. Mereka menjawab keistimewaan bumiputera adalah untuk membantu golongan bumiputera mendapat peluang pendidikan, ekonomi dan pekerjaan.

Tuan/puan yang dihormati, perkara inilah yang perlu kita fikir secara mendalam. Mahukah tuan/puan bersekongkol dengan WarisanDAP untuk menghapuskan keistimewaan yang dimiliki pada masa ini. Sedarilah bahawa keistimewaan ini dimiliki melalui persetujuan kaum kaum utama sebagai perjanjian utama untuk memperoleh kemerdekaan.

Warisan konon berusaha mendapatkan hak sabahan daripada Malaya tetapi mahu menggadai keistimewaan bumiputera melalui persekongkolannya dengan DAP.

Sedarilah tuan/puan. Jangan tertipu dan tersalah pilih. Jangan bersekongkol dengan WarisanDAP.

PERTAHANKAN HAK ISTIMEWA BUMIPUTERA.


Pagi tadi admin ada membuat satu entri berbunyi begini. Kini Warisan dan DAP berciuman mulut. Tidak lama macam kita Singapore dibawa keluar dari Malaysia.

Lalu ada yang mengomen katanya admin tidak bernas sebab selama ini Pulau Pinang diperintah oleh DAP tapi tidak pun Pulau Pinang dibawa keluar dari Malaysia.

Admin balas Sabah dan Pulau Pinang adalah dua negeri yang berbeza. Sabah ada perjanjian 1963 sedangkan Pulau Pinang sebuah negeri dalam tanah Melayu. Apa lagi pemimpin dan jentera Warisan sering melontarkan kenyataan bahwa Sabah adalah sebuah negara, maksudnya Sabah boleh meninggalkan Malaysia.

Admin juga ingatkan mereka bahwa DAP adalah jelmaan PAP, parti yang bertanggungjawab membawa Singapore keluar dari Malaysia dan ironinya sejarah sering berulang. Oleh sebab itulah kita sebagai rakyat Sabah harus sentiasa berhati hati.

Lebih kurang begitulah.

Parti Warisan adalah parti yang terdesak, justeru itu sudah tentulah akan sanggup berbuat apa saja asalkan kemenangan memihak mereka. Lihat saja berita di hari pertama undi pos dijalankan, dua anggota keselamatan di cekup bersama sejumlah wang dipercayai untuk merasuah anggota keselamatan atau pengundi pos yang lain.

Sedih. “kawan” admin cakap kalau keadaan ini tidak dapat dikawal, jangan hairan esok esok seorang Raja Dadah boleh bertanding di Sabah untuk mendapatkan jawatan Ketua Menteri Sabah.

Asal bangsa anda termasuk dalam rumpun Melayu atau janji bukan bangsa Cina, mari kita pertahankan hak hak kita dari diniagakan oleh parti Warisan.

Pengakuan DAP sokong autonomi keatas Sabah. Video dibawah. Sokong ada makna tu kawan.

RELA|Campak Baju Nampak Kurap Tapi Kenapa Shafie Enggan Memohon Maaf?

Antara dua pemimpin yang benar ikhlas dan pemimpin yang hanya cerdik memanfaatkan peluang untuk kepentingan total peribadi dan kroninya.

Ketua Bersatu Sabah Datuk Hijiji bergambar dengan sekumpulan anggota Rela. Jelas kelihatan ada kemesraan di antara mereka.

Sedangkan Presiden Warisan sanggup memperlekeh jasa dan pengorbanan yang selama ini dihulurkan oleh anggota Rela baik terhadap kepimpinannya semasa hadir di majlis tertentu mahukan pengorbanan anggota Rela terhadap masyarakat demi menjaga keharmonian setempat secara keseluruhannya.

Presiden Warisan ini tidak ada beza dengan apa yang dilakukan atau dinyatakan oleh seorang lagi pemimpin Warisan atau bekas Menteri Pelancongan Malaysia Mohammedin Ketapi baru baru ini. Juga memperlekeh anggota keselamatan iaitu insiden berperang dengan penceroboh di Tanduo, Lahad Datu Sabah. Sebagai kononnya anggota keselamatan yang bertempur pada ketika itu bukan dengan siapa siapa tapi hanyalah dengan binatang anjing dan ayam selain hanya berjaya merosakkan Ladang Kelapa Sawit.

Dibawah adalah review bagaimana Shafie semasa berkempen di daerah Tuaran pada pilihan raya umum yang lepas sanggup memperlekeh jasa dan keberadaan anggota RELA.

Sebelum ini tersebar rakaman kenyataan Presiden Warisan, Shafie Apdal semasa berucap di Majlis mereka yang diadakan di daerah Tuaran. Dalam ucapannya beliau menyentuh kelemahan anggota RELA yang bakal ditugaskan dibawah ESSCOM. Katanya, RELA bukan pandai pakai senapang, tidak tahu menembak, tidak belajar bagaimana pakai bom, yang dia tahu kalau ada kenduri dia jaga trafik”. Disusuli […]

RELA|Campak Baju Nampak Kurap Tapi Kenapa Shafie Enggan Memohon Maaf?

Anggota Polis Ditahan SPRM Bawa Wang Beli Pengundi

Kota Kinabalu: Dua anggota pasukan keselamatan di Lahad Datu, ditahan selepas dipercayai membawa sejumlah wang disyaki untuk ‘membeli’ undi bagi mengundi sebuah parti politik tempatan.

Anggota terbabit ditahan di sekitar Lahad Datu, semalam.

Sumber berkata, suspek dikatakan menjadi ‘orang tengah’ untuk memberikan wang berkenaan kepada pengundi yang mengundi awal hari ini.

“Suspek ditahan pasukannya selepas menerima maklumat risikan berhubung tindakannya yang menjadi wakil kepada parti politik itu.null

“Wang itu dipercayai akan diberikan kepada anggota agar mengundi parti berkenaan hari ini,” katanya kepada Harian Metro.

Difahamkan, suspek sudah dibawa ke pejabat SPRM Lahad Datu, untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hazani Ghazali ketika dihubungi mengesahkan penahanan anggota terbabit.

Beliau berkata, siasatan lanjut kini diambil alih SPRM.

“Saya sahkan penahanan anggota terbabit dan polis sudah serahkan kepada SPRM untuk siasatan lanjut,” katanya.


Baru saja pagi tadi macai Warisan memperlekeh kesahihan kenyataan yang admin muatkan di Page Jalin Luin pasal politik wang yang menjadi amalan Shafie aka parti Warisan. Dimana selepas itu telah dikongsi oleh seorang kawan yang juga pengamal media, Ratunaga.

Nah inilah jawapannya SPRM telah berjaya mencekup dua anggota Polis yang disyaki membawa sejumlah wang untuk merasuah pengundi pos yang juga anggota Polis dll.

Apa macam berpuas hati?

Sah Agenda Borneonisasi Versi Warisan Adalah Karut Marut

Admin tidak tahu adakah jawapan artikel yang admin tulis pada satu atau dua tahun lepas, hari ini telah terjawab?

Seperti contoh artikel asal dibawah yang bertajuk “Agenda Borneo Cerita lama – Muhyiddin (PH)” artikel ini bertarikh January 2018.

Kesimpulan dari artikel itu ialah apa yang diperjuangkan oleh Warisan atau Shafie pada waktu itu sememangnya tidak lagi relevan kerana tidak ada sudah masyarakat Sabah yang bersifat kenegerian sebaliknya mereka lebih suka kepada perjuangan yang berkonsepkan kenegaraan.

Barang diingat komen itu dilontarkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin walaupun pada ketika itu berkawan dengan Shafie dalam Pakatan Harapan. Hari ini Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah Perdana Menteri Malaysia atau Perikatan Nasional adalah musuh Warisan.

Maksudnya disini penentangan Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin terhadap Warisan bukannya perkara baru ia telah berjalan lama walaupun pada ketika itu mereka berada didalam rumah yang sama.

Ini membuktikan perjuangan Borneonisasi yang dicanang oleh Shafie hanyalah retorik politik ia tidak akan membawa kebaikan kepada rakyat Sabah dalam erti kata yang sebenarnya. Dibuktikan lagi apa bila DAP menggunakan lambang Warisan dalam pilihan raya negeri Sabah yang akan ditentukan pada 26hb ini. Maka secara logiknya hilanglah agenda Borneonisasi ini kerana agenda perjuangan DAP ialah Malaysian Malaysia atau Malaysia First.

Dalam erti kata lain dari awal lagi Tan Sri Muhyiddin tahu Shafie hanyalah memperalatkan rakyat Sabah melalui agenda Borneonisasi yang jelas untuk kepentingan dirinya. Apa lagi selepas gagal menjadi kerajaan negeri yang hanya mampu bertahan dua setengah penggal. Pasti Shafie akan lebih galak memperjudikan nasib masyarakat Sabah, sebab dia tahu ditakdirkan Warisan tersungkur pasti akan terbongkar banyak salah laku selama dia mengetuai kerajaan negeri Sabah.

Cuba bezakan dua slogan ini Warisan memperjuangkan Sabah For Sabahan sedangkan DAP menggunakan lambang Warisan terkenal dengan perjuangan Malaysian Malaysia atau Malaysia First. Macam kutub utara dan kutub selatan.

Nampak benar penipu. Jelas sudah agenda Borneonisasi versi Warisan hanyalah sebahagian daripada peralatan Warisan dan DAP. Perjuangan yang karut.

Nah kenapa sudah Timbalan Pengerusi Pakatan Harapan Malaysia, Muhyiddin Yassin yang juga sekutu Shafie Apdal. Memperli perjuangan olok olok Parti Warisan, Shafie Apdal. Walaupun kenyataannya itu ditujukan kepada Gabungan Sabah yang juga memperjuangkan Borneonisasi. Muhyiddin Yassin menegaskan, bahwa hari ini agenda politik telah berubah, tidak ada lagi masyarakat yang benar benar menyokong perjuangan yang bersifat […]

Agenda Borneo Cerita Lama – Muhyiddin (PH)