Kalau Alasan, Semua Juga Pemimpin Melakukan Kesalahan. Maka Ini Jawapannya

Kalau alasan semua juga pemimpin melakukan kesalahan. Sebab itulah orang seperti Peter Anthony boleh lagi diberikan sokongan. Malah kenyataan mereka yang bertujuan untuk memburukkan kerajaan di anggap sebahagian daripada politik, sedangkan pada hakikat itu hanya merugikan dan merosakkan negara.

Maka begini pula alasannya.

Hakikatnya bukan hanya di Malaysia pemimpinnya terkait dengan salah guna kuasa malah di seluruh dunia pun. Tapi itulah bila sudah kantoi kenalah akur jangan malah memperbodoh rakyat dengan kononnya mengangkat perjuangan baharu.

Kenapa bila masyarakat biasa kantoi mencuri atau menipu, orang biasa mati mati menyalahkan mereka, segala keturunannya di keji. Kalau pesalah itu seorang pemimpin malah di angkat, seperti yang berlaku keatas wakil rakyat daripada Warisan dan UMNO telah diheret ke Mahkamah kerana salah guna kuasa.

Bila sudah kantoi, berusahalah melepaskan diri. Jangan lagi membuat kenyataan yang bertujuan untuk merosakkan kerajaan.

Kamu ingat dengan menyokong pemimpin dan parti seperti itu, kamu terlepas kah dari perhitungan Allah. Tanggung sendiri lah kawan. Disana kita tidak lagi mati buat selamanya.

Kalau kamu masih menyokong pemimpin seperti itu. Lain kali jangan keji Abu Sayaf sebab tidak ada bezanya tu. Hahahah!

Kalau begitu juga sikap kamu berhenti berpolitik, kita sokong saja apa yang ada. Jangan lagi sebarkn kekurangan mereka. Laporkan saja kejadian gempa bumi dan sebagainya. Hahahah!

Sarifudin Hata Sila Ikut SOP, Kau Siapa?

Kesian pada pendapat si Sarifudin Hata. Orang dah bagi betis mereka nak paha pula. Betul-betul penyokong Warisan ni, spesis yang susah untuk diuntung. Sebab itulah politik puak ni tidak boleh dilayan sangat. Bayangkan peraturan yang bertujuan untuk menjaga kesihatan dan keharmonian rakyat secara keseluruhannya mereka boleh pertikaikan dan menuntut sesuatu yang semata-mata untuk kepentingan diri mereka.

Sebelum admin bercakap lebih lanjut soal jadual operasi premis di daerah Tawau yang dipertikaikan oleh seorang wakil rakyat Warisan, Sarifudin. Suka admin menarik perhatian pembaca berhubung retorika mereka dalam setiap tuntutan yang cuba dipolitikkan.

Hakikatnya spesis seperti Sarifudin sengaja atau suka membuat kenyataan yang mengada-ngada, tujuannya untuk menonjolkan dirinya dan akan dianggap sebagai pemimpin yang mewakili penduduk Tawau. Cakap Melayu pun tidak lepas nak mewakili penduduk Tawau pula ya. He!

Mewakili rakyat Tawau macam mana, sudah tentu pasti kaum Bumiputra, Bajau Suluk di daerah Tawau tidak menyokongnya. Lalu tentang mana dia ni mewakili rakyat Tawau.

Bukan itu saja pagi tadi admin ternampak gambarnya bersama tulisan perjanjian Malaysia 1963. Pertanyaannya, tentang mana dia tu layak bercakap soal perjanjian Malaysia 1963?

Sedangkan antara prasyarat utama seseorang untuk boleh ikut menuntut Perjanjian Malaysia 1963 ialah bangsanya wajib berstatus Bumiputera dan yang paling penting ibu bapa bukan pemegang IC projek. Bagaimana dengan si Sarifudin dia bukannya Bumiputera. Ertinya apa pun yang dia cakap berhubung perjanjian Malaysia 1963, itu hanyalah retorik semata-mata. Kenyataan yang tidak ada rasa.

Inilah antara lain kerosakan yang telah dibawa Presiden Warisan atau Shafie Afdal merosakkan struktur masyarakat Sabah. Dia ni sanggup mengorbankan hak bumiputera asalkan dirinya berada di puncak kuasa.

Menerusi kenyataan Sarifudin di akaun Facebooknya, meminta Presiden Perbandaran Tawau agar menambah satu jam bagi dua kategori yang telah ditetapkan oleh Majlis Perbandaran Tawau.

Seperti dibawah, jadual asal dibawah tidak dipersetujui oleh si mangkuk Sarifudin. Justeru itu kononnya kategori nombor 2 dan 3 mesti diubah ditambah sejam sehingga jam 7 malam.

Apa juga bezanya antara jam 6 dan jam 7 tu. Hakikatnya pembeli di bulan puasa hanya membeli juadah mereka sebelum waktu Maghrib atau waktu berbuka atau sekitar jam 6pm. Nak tutup sampai jam 7 untuk apa? Bukan boleh duduk makan dalam restoran pun.

Pun begitu perkara ini telah mendapat perhatian dari wakil rakyat Apas Datuk Nizam Tititangan. Dimana hal itu akan dibincangkan secara serius dalam mesyuarat jawatankuasa pengurusan bencana Sabah. Alhamdulillah. Ini baru namanya dalam diam bertindak secara serius sehingga ke peringkat atasan bukan seperti si Sharifuddin tu hanya kecoh di Facebook yang tujuannya hanya untuk mencari populariti.

Terbaik Wakil Rakyat Apas, Datuk Nizam Tititangan. 👍👍👍

Peter Anthony Kesekian Kalinya Menipu Rakyat Sabah dan Mahkamah

Okey ini cerita pasal penipuan dan kelicikan wakil rakyat Melalap si Peter Anthony. Sebelum ini pihak Mahkamah telah mengeluarkan arahan dalam perbicaraannya tapi si Peter Anthony tidak mempedulikannya malah mengambil kesempatan dari kebaikan Mahkamah.

Perbicaraan kes bekas Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah, Datuk Peter Anthony kerana menggunakan dokumen palsu ditangguhkan ke 3 Mei kerana didapati ada hubungan rapat dengan pesakit Covid-19 dan diperintahkan untuk menjalankan kuarantin sendiri.

Ini susulan Peguamnya, Datuk D. Senthinathan, memberitahu Mahkamah bahawa Peter telah diperintahkan untuk berada dalam karantina selama 10 hari dari 16 hingga 26 April dan meminta Mahkamah menangguhkan perbicaraan hari itu.

Klik link dibawah,

Peter Anthony Dikuarantin dan Perbicaraannya Ditangguh ke Mei 2021

Tetapi ternyata alasan Si Peter dan Peguamnya itu hanyalah alasan semata-mata, seolah-olah bertujuan untuk memanjangkan tempoh perbicaraan. Dalam erti kata lain Peter Anthony sanggup menipu Hakim Mahkamah supaya tempoh perbicaraannya akan melalui tempoh yang panjang.

Sepatutnya dalam tempoh itu si Peter Anthony tidak boleh melakukan sebarang aktiviti biasa, apa lagi aktiviti politik yang akan berhubung dengan para pengikutnya. Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Si Peter menganjurkan Majlis Sembang Mesra pada 23hb April, walhal tempoh kuarintinnya hanya berakhir pada 26hb April 2021.

Kalau sudah kantoi kerana mengambil wang rakyat apa lagi setakat menipu Mahkamah ia adalah hal yang remeh untuk pemimpin seperti ini. Pemimpin yang kurang adabnya apa pun sanggup dia lakukan.

Sakit hati betullah bila ada pemimpin yang dihadapkan di Mahkamah kerana salah guna kuasa. Tapi masih berlagak seperti seorang samseng.

Peter Anthony Dikuarantin dan Perbicaraannya Ditangguh ke Mei 2021

KUALA LUMPUR: Perbicaraan kes bekas Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah Datuk Peter Anthony yang didakwa atas pertuduhan menggunakan dokumen palsu ditangguhkan ke 3 Mei, selepas bekas menteri itu diarahkan menjalani kuarantin kendiri kerana menjadi kontak rapat kepada pesakit Covid-19.

Peguam D Senthinathan memaklumkan kepada mahkamah anak guamnya dikenakan perintah kuarantin selama 10 hari bermula 16 hingga 26 April.

“Oleh itu, saya memohon satu penangguhan untuk perbicaraan kes hari ini,” kata peguam itu.

Hari ini sepatutnya hari ke-5 perbicaraan kes berkenaan dengan saksi pendakwaan ke-9, bekas Pengerusi ULink Property Sdn Bhd, Abdullah Mohd Said menyambung keterangan.


Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin tidak membantah permohonan penangguhan itu namun untuk rekod mahkamah, kelima-lima saksi dari Sabah hadir untuk memberi keterangan pada hari ini.

“Saya mohon beberapa tarikh perbicaraan baharu sebagai persediaan sekiranya berlaku kemungkinan pihak-pihak lain perlu menjalani kuarantin terutamanya musim Covid-19.

“Pada tarikh akan datang, pihak kami bercadang untuk memanggil saksi dari Semenanjung iaitu bekas Perdana Menteri Najib Razak serta memanggil semula bekas Ketua Hakim Negara Zaki Azmi dan Setiausaha Bahagian Perolehan Kerajaan Hashmuddin Mohamad untuk pemeriksaan balas,” katanya.

Hakim Azura Alwi kemudian menetapkan 3, 4 dan 19 Mei; 26 dan 27 Julai; 23 dan 27 Ogos; 29 dan 30 Sept; 28 dan 29 Okt; serta 15 dan 16 Nov depan sebagai tarikh baharu perbicaraan.



Peter, 50, sebagai Pengarah Urusan Syarikat Asli Jati Sdn Bhd, didakwa melakukan sesuatu pemalsuan kepada surat pejabat Timbalan Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS) bertarikh 9 Jun 2014, dengan memasukkan pernyataan palsu pada tajuk surat itu, dengan niat ia digunakan untuk tujuan menipu di pejabat Ketua Setiausaha Sulit kepada Perdana Menteri, tingkat lima, bangunan Perdana Putra, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Putrajaya antara 13 Jun 2014 dan 21 Ogos 2014.

Peter juga berdepan pertuduhan pilihan iaitu sebagai Pengarah Urusan Syarikat Asli Jati Sdn Bhd telah menggunakan suatu dokumen palsu sebagai tulen, iaitu surat pejabat Timbalan Naib Canselor UMS bertarikh 9 Jun 2014 yang mempunyai pernyataan palsu pada tajuk surat itu, dan beliau mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa dokumen tersebut adalah palsu di tempat dan masa yang sama.

Peter didakwa mengikut Seksyen 468 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara tujuh tahun dan denda serta Seksyen 471 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum mengikut Seksyen 465 kanun sama yang membawa hukuman maksimum penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.


Perbicaraan itu satu hal. Hal yang berkaitan dan sedang dipolitikkan oleh besi buruk Warisan iaitu perlaksanaan PKP di daerah Tawau. Sekarang kamu nampak sudah kah betapa seriusnya ancaman Covid 19.

Habis itu kenapa pihak yang berkenaan bermati-matian mempolitikkannya hingga sanggup kononnya menyebarkan gambar plycard yang tertulis seolah-olah mereka dianiaya akibat perlaksanaan PKP. 👎

Macam mana tu. Asyik masuk Mahkamah saja. Nampak benar penipu tu. Hahahah

Wira Warisan Berlagak Netizen Tolak PKP Tawau 👎

Baru-baru ini tersebar beberapa gambar bersama plycard yang tertulis penolakan mereka terhadap penguatkuasaan PKP di beberapa kawasan di daerah Tawau khususnya.

Kenapa mereka sanggup berbuat demikian sedangkan penguatkuasaan itu demi kebaikan masyarakat Sabah secara keseluruhannya, khususnya mereka yang bermastautin di daerah Tawau. 🤔

Begitu dangkal sikap dan kelakuan mereka. Seolah-olah gelombang kedua ini tidak datang daripada kedegilan kepimpinan parti yang mereka sokong iaitu Parti Warisan. Pilihan Raya Negeri Sabah terpaksa diadakan kerana Ketua Menteri Sabah atau Presiden Parti Warisan, Shafie Apdal pada ketika itu berdegil tidak melepaskan jawatannya, walaupun tidak lagi mendapat sokongan dari majoriti ahli Dewan Undangan Negeri. Menyebabkan gelombang kedua Covid-19 di Sabah meletus sejurus pembuangan undi hingga mengorbankan jiwa mereka yang tidak berdosa. Sedih sebenarnya!

Tapi sikit pun hal itu tidak membuat diri mereka rasa bersalah. Sebaliknya tetap mendahulukan tengkuk atau ekonomi mereka, betul betul mangkuk. Sedangkan orang lain juga berhadapan dengan masalah ekonomi akibat pelaksanaan PKP yang berlaku agak lama sebelum ini.

Pokoknya semua orang terjejas tapi tidak pun memaksa masyarakat atau kaum tertentu menunjuk perasaan seperti mana segelintir kaum Bugis pro Warisan di daerah Tawau.

Secara luaran, wajar sudah kumpulan itu disiasat oleh pihak Polis sekaligus diheret ke muka pengadilan kerana meremehkan usaha pemerintah. Bukan mereka tidak tahu begitu banyak wang negara telah dibelanjakan bagi menangani pendemik Covid-19 tapi nampaknya tidak dihargai oleh kumpulan berkenaan.

Siapa sangatlah mereka tu hingga kesusahan yang mereka hadapi perlu diambil perhatian dan terpaksa mengorbankan kesihatan orang lain.

Macam bukan perangai orang Sabah pula. Orang Sabah tidak begini, walaupun selama ini terpaksa berhadapan dengan peraturan PKP. Susah senang hidup bersama.

Hakikatnya tujuan mereka menunjuk perasaan bukannya untuk kebaikan masyarakat pun. Tapi berniat untuk kepentingan diri semata-mata, dalam masa yang sama mengharapkan larva politik bila mana masyarakat Sabah akan berpendapat kerajaan Sabah ini tidak cekap atau membelakangkan kepentingan rakyat Sabah. Macam saja orang Sabah ini macam perangai mereka spesies tidak reti diuntung.

Hakikatnya mereka terdiri dari macai macai Warisan yang menjadi pendorong kepada gelombang kedua Covid-19 di Sabah. Jadi kalau benar mereka mahu berlagak sebagai pejuang, persalahkan dulu parti Warisan aka Presiden Warisan tu, dialah yang menyebabkan berlakunya pilihan raya negeri Sabah hingga tercetusnya gelombang kedua Covid-19 Sabah.

Satu hal yang perlu ketahui oleh macai macai Warisan itu, majoriti rakyat Sabah ini mengutamakan kesihatan. Kesihatan lebih penting dari segala-galanya.

Bukan orang tidak tahu perangai hidup penyokong Warisan berkenaan. Jadi mustahil bagi mana-mana kerajaan dapat memuaskan hati mereka. Pemberian Ic projek era BN pun mereka tidak hargai.

Kadang kadang terfikir juga adakah kumpulan itu sengaja mencetuskan ketegangan kaum mereka dengan pemerintah. Nah jangan heret semua orang Bugis kerana tidak semua orang Bugis menyokong parti Warisan.

Ironinya sehingga hari kelmarin jumlah pesakit Covid-19 di daerah Tawau kian meningkat.

Cukup cukuplah bermain wayang tu. Warisan ditolak pun kerana rakyat telah berjaya menghidu hipokrasi kepimpinan dan penyokong penyokong Warisan.

Aziz Jamman Jangan Tunjukkan Sangat Kemaluan Tu👎

Kemaluan apa lagi yang cuba ditunjukkan oleh bekas Timbalan Menteri dalam negeri Azis Jamman tu. Lama sebelum ini dia mendakwa yang Warisan tidak akan berkerjsama dengan Pakatan Harapan, tau tau yang melantiknya menjadi Timbalan Menteri ialah kerajaan Pakatan Harapan. Bukti Warisan Tidak Berkerjasama Dengan PH – Ketua Wira Warisan

Kali ini dia buat lagi satu kenyataan yang hanya mendedahkan penipuannya atau dalam bahasa yang mudah difahami, mendedahkan kemaluannya.

Sebelum ini Maximus Ongkili telah membidas kenyataan kepimpinan Warisan yang mendakwa kononnya mereka telah berjaya merealisasikan 17 dari 21 Perkara dalam Perjanjian Malaysia 1963.

Walhal menurut Maximus tuntutan itu hanyalah auta semata-mata, sebaliknya Pakatan Harapan atau kerajaan negeri Warisan gagal menuntut 17 perkara yang mereka maksudkan.

Baca link ini Dawkaan PH 17 Dari 21 Perkara MA 1963 Telah Selesai Adalah Pembohongan

Buktinya, oleh kerana kerajaan Warisan Sabah gagal menuntut perjanjian Malaysia 1963 iaitu 17 dari perjanjian berkenaan. Maka tidak semena-mena slogan Warisan pada Pilihan Raya Negeri Sabah baru baru ini telah ditukar menjadi Sabah “Unity”. Inilah buktinya Parti Warisan gagal merealisasikan propaganda Sabah Ubah atau Sabah for Sabahan sebelum ini.

Kira kantoilah tu kan, kantoi menipu rakyat Sabah.

Namun si Aziz Jamman membuat gesaan yang retorik. Sepatut kononnya Maximus memperjuangkan hak negeri Sabah seperti Sarawak yang berjaya mendapatkan semula hak menguruskan agihan gas. Apa yang kau tahu Aziz, Wilayah Sabah di bawah kerajaan GRS atau Gabungan Rakyat Sabah telah berjaya menuntut cukai produk Petroleum 5% dan 17 lagi perkara dalam pengajian Malaysia sedang dalam proses perlaksanaan.

Berhentilah kau menasihati orang lain hanya kerana mereka seorang Menteri yang mewakili Persekutuan. Ini kerana kau sendiri pernah berjawatan Menter di peringkat Persekutuan tapi gagal memperbaharui perjanjian Malaysia 1963. Habuk pun tidak ada, jangankan merungkai perjanjian Malaysia 1963 hata untuk menangani rumah setinggan di Parlimen Sepanggar pun gagal. Hahaha!

Dawkaan PH 17 Dari 21 Perkara MA 1963 Telah Selesai Adalah Pembohongan

KOTA KINABALU: Seorang menteri persekutuan menolak dakwaan pentadbiran Pakatan Harapan (PH) bahawa ia sudah menyelesaikan 17 daripada 21 isu berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Menteri Hal Ehwal Sabah dan Sarawak, Maximus Ongkili, berkata dakwaan itu “tidak benar.”

Katanya, Majlis Khas MA63 (MKMA63) diwujudkan pentadbiran Perikatan Nasional (PN) mendapati kebanyakan yang didakwa PH sebagai resolusi sebenarnya sekadar “penyataan komitmen.”

“Mereka (PH) mendakwa daripada 21 isu dibangkitkan, 17 telah diselesaikan. Sebenarnya ini tidak benar. Tiada keputusan muktamad kecuali sekurang-kurangnya dua atau empat isu di Sabah termasuk perhutanan,” katanya dalam kenyataan.

Katanya, komitmen diberikan berhubung isu berkenaan tetapi tiada dasar, undang-undang atau peraturan dilaksanakan berhubungnya.

Ongkili berkata, kerajaan PN akan menyelesaikan komitmen berkenaan, bermula dengan pemulangan rasmi Pulau Ligitan dan Sipadan kepada Sabah.

Satu lagi komitmen melibatkan pemulangan kawalan dan pengurusan penuh pengagihan gas kepada Sarawak.

Ongkili yang mengetuai sekretariat MKMA63 berkata, keputusan itu dibuat selepas mesyuarat dua jam yang turut melibatkan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, Ketua Menteri Sabah, Hajiji Noor dan rakan sejawatnya dari Sarawak, Abang Johari Openg.

Sementara itu, dalam kenyataan berasingan Hajiji berkata kerajaan pimpinan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) tegas mahukan penyelesaian semua isu bawah MA63.

Katanya, GRS mengekalkan pendiriannya bahawa semua isu atau tuntutan bawah perjanjian itu mesti dipenuhi.


Ternyata dakwaan kepimpinan Warisan sebelum ini yang mendakwa sebaliknya adalah pembohongan auta semata-mata. Betul-betul ini Parti Warisan tiada guna oh.

Nafsu dan bermain propaganda saja mereka rajin namun habuk pun tidak ada. Benarlah dakwaan Timbalan Ketua Menteri Sarawak Dr James Jemut Masing ketika mereka bersama kerajaan Warisan menuntut cukai produk Petroleum. Dimana James mendedahkan kepimpinan Warisan pada ketika itu takut mengemukakan tuntutan mereka pada Federal atau Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir pada ketika itu.

Akibatnya beliau telah menempelak pemimpin dan Warisan agar jangan lagi bersikap hipokrit dan berpura-pura, konon menuntut elemen dalam perjanjian Malaysia 1963, kalau pada hakikatnya takut pada Persekutuan.

Dua kali kantoi ini Warisan bab perjanjian Malaysia 1963 oh. Masih ada lagi kah orang Sabah yang percaya pada Parti Warisan khususnya berhubung perjanjian Malaysia 1963? Orang tolol dan tidak ada maruah saja yang masih menyimpan kepercayaan. Alahai!