UMNO dan PH Berpakat Di PRN Melaka

Gambar Hiasan Tapi Tulen

Alamak tersebar pula satu berita ni. Yang mendakwa UMNO dan Pakatan Harapan awal awal lagi telah berpakat untuk bertanding di DUN dimana Perikatan Nasional dan calon Bebas bertanding di Pilihan Raya Negeri Melaka 2021 yang bertujuan untuk memecah undi Perikatan Nasional.

Sekiranya UMNO dan Pakatan Harapan masing memenangi 14 kerusi maka mereka akan berkerjasama membentuk kerajaan negeri Melaka atas nama jajaran politik baharu.

Nampaknya jajaran baru yang diidamkan oleh Presiden UMNO Zahid dan Pakatan Harapan, Anwar Ibrahim akan terus diusahakan sehinggalah iya menjadi kenyataan.

Perak sebelum ini menjadi kenyataan bilamana UMNO dan (PH) DAP berjaya mengumpul undi tidak percaya ke atas Menteri Besar Perak yang mewakili Bersatu. Menyebabkan pemimpin UMNO dilantik sebagai Menteri Besar Perak.

Begitu juga dengan jawatan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berjaya mereka singkirkan bila mana UMNO keluar dari kerajaan Perikatan Nasional dan di sokong oleh Pakatan Harapan. Walaupun sebelum itu kerajaan Perikatan Nasional telah mempelawa Pakatan Harapan untuk menandatangani MoU bagi mengekalkan kerajaan.

Muafakat Nasional yang menjadi asas kerjasama UMNO dan PAS pun dirosakkan oleh UMNO. Bila mana UMNO enggan berkerjasama dengan PAS dan Bersatu dalam menghadapi pilihanraya negeri Melaka.

Memang begitu bila kamu berlawan dengan UMNO. Bacaan kamu harus jauh ke hadapan berbanding mereka. Bukan kamu tidak mengenali UMNO jenis kepimpinan yang sanggup melakukan apa saja demi kuasa.

Yang maling saja boleh dipertahankan apa lagi setakat undi. Tapi tidak semudah itu, saat ini ramai yang percaya dan berkobar kobar untuk mengajar UMNO di PRN Melaka.

Tular Video/Foto Bungkusan Makanan dan RM50 Kerja Siapa?

Tular tadi pagi sekumpulan orang dewasa sedang mengambil sebungkus makanan berserta wang RM50 yang diselitkan pada bungkusan makanan.

Video itu telah mencetuskan persepsi negatif di kalangan rakyat terutamanya penyokong parti-parti politik. Ada yang mendakwa kononnya ia dilakukan oleh parti kerajaan begitu juga sebaliknya.

Yang lucunya penyokong UMNO pula yang beria-ia mendakwa kononnya ia dijalankan oleh Perikatan Nasional sedangkan Perikatan Nasional juga adalah juga pihak kerajaan. Buruk sangat dah tu, menepati pepatah Cina, ikan memburuk dari kepala, tapi dipulangkan pada orang lain. Biar terbersih dari segala kekotoran. Hahaha!

Persoalannya macam mana pihak pihak yang mendakwa, tahu aktiviti itu kerja Perikatan Nasional sedangkan kalau admin rujuk sumber asal video berkenaan yang dilaporkan oleh portal berita berbahas Cina. Ternyata tidak ada mana mana parti yang di babitkan. Kah ini kerja parti parti pembangkang yang menandatangani MoU baru baru ini? Hahaha!

Tidak Wajar Sulaiman Ambil Tugas Caretaker 👎

Ada benarnya, adalah tidak patut Ketua Menteri yang tidak lagi mendapat sokongan majoriti di Dewan Undangan Negeri Melaka, malah diberikan amanah untuk memikul tanggungjawab sebagai ketua menteri sementara “caretaker”.

Bukan kah faktor Adun UMNO sendiri keluar dari kerajaan Melaka adalah kerana percaya Ketua Menteri Sulaiman gagal memikul tanggungjawabnya.

Ada kalanya walaupun kita berada di pihak yang bertentangan dengan mereka. Tapi kalau sudah melibatkan kebobrokan tidak masuk akal seperti ini, nah tibalah untuk kita menolaknya atau paling tidak menyuarakannya seperti ini.

Takut takut andai berlaku pula pada kita, waktu itu cakap begini, dulu kami bersuara tapi kamu nafikan, sekarang ikut suka hati kami lah pula. Hahaha!

Bukan apa, dulu kerajaan Perak juga menghadapi situasi seperti ini. Bilamana Adun UMNO dan DAP bersekongkol mengundi tidak percaya ke atas Menteri Besar Perak dari parti Bersatu (PPBM). Tanpa songel dan kelentong jawatan Menteri Besar Perak diserahkan secara terhormat. Tapi lain pula bila berlaku di negeri yang di perintah oleh UMNO, banyak pula kelentongnya. Nampak benar pembohong!

Undang undang apa lah mereka pakai ni. Terlampau jahil pula.

Betullah dakwaan penyokong PAS lama sebelum ini yang UMNO ini diurus oleh orang orang yang pemikiran mereka kalah bangsa Yahudi.


a man wearing a suit and tie: Pengerusi PH Melaka, Adly Zahari berkata, tidak wajar Sulaiman Md Ali dibenarkan menerajui kerajaan negeri ‘caretaker’ selepas kerajaan pimpinannya hilang sokongan majoriti. (Gambar Bernama)© Provided by Free Malaysia Today Pengerusi PH Melaka, Adly Zahari berkata, tidak wajar Sulaiman Md Ali dibenarkan menerajui kerajaan negeri ‘caretaker’ selepas kerajaan pimpinannya hilang sokongan majoriti. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Pakatan Harapan (PH) Melaka akan merujuk mahkamah bagi memastikan keabsahan kerajaan negeri “caretaker” seperti yang diumumkan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka hari ini.

Pengerusi PH Melaka, Adly Zahari berkata, tidak wajar Sulaiman Md Ali dibenarkan menerajui kerajaan negeri “caretaker”, selepas kerajaan pimpinannya hilang sokongan majoriti.

Beliau merujuk kes duluan pada 2 Mac 2020, di mana tugas pentadbiran kerajaan negeri dipertanggungjawabkan kepada Setiausaha Kerajaan Negeri sehingga Ketua Menteri baharu dilantik.

“Merujuk sidang media Speaker DUN Melaka mengenai pembubaran DUN Melaka ke-14, jelas menunjukkan Sulaiman hilang kepercayaan sebahagian besar Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) untuk membolehkan beliau terus memegang jawatan Ketua Menteri Melaka.

“PH juga berpandangan permohonan Sulaiman kepada Yang Dipertua Negeri Melaka untuk membubarkan DUN Melaka mempamerkan sikap beliau yang tidak bertanggungjawab,” katanya dalam kenyataan.

Terdahulu, Yang Dipertua Negeri Melaka, Mohd Ali Rustam membubarkan DUN Melaka selepas empat ADUN, iaitu Idris Haron (Sungai Udang), Nor Azman Hassan (Pantai Kundor), Noor Effandi Ahmad (Telok Mas) dan Norhizam Hassan Baktee (Pengkalan Batu) menarik sokongan terhadap kerajaan negeri pimpinan Sulaiman semalam.

Yang Dipertua DUN Melaka, Ab Rauf Yusoh ketika mengumumkan pembubaran itu berkata, kerajaan negeri sedia ada akan mejadi ‘caretaker’ sehingga pilihan raya negeri diadakan.

Sementara itu, Adly membidas Sulaiman tidak bertanggungjawab kerana membuat permohonan untuk membubarkan DUN Melaka.

“Rakyat masih bergelut dengan pandemik Covid-19, malahan PRN Sarawak telah ditangguhkan atas alasan sama.”

FMT

Najib Mahu GST Diperkenalkan Semula

Entahlah Najib mahu sistem kutipan cukai GST diperkenalkan semula. Alasannya untuk mengurangkan jurang diantara orang miskin dan kaya dikalangan rakyat Malaysia dan perlu diperkenalkan selepas pandemik Covid 19 berakhir?

Rasanya idea ni bagus tapi biarlah orang lain yang cadangkan, bukannya Najib yang berhadapan dengan tuduhan di Mahkamah, nanti hanya membangkitkan kemarahan rakyat.

Satu lagi bukan Covid 19 yang dijadikan penghalang tapi kemampuan ekonomi rakyat adakah mereka sudah bersedia menanggung peratus GST.

Rakyat tahu tu sehingga hari ini negara masih menanggung bebanan hutang berbilion angkara 1MDB dan anak syarikatnya SRC. Sebab itu biarlah orang lain yang cadangkan.

Bagus tapi biarlah kena caranya. Rasanya ketika ini Pakatan Harapan sedang tersenyum sebab idea Najib ini akan memudahkan kerja mereka menjelang pilihan raya umum ke 15 akan datang.


Bekas Perdana Menteri Najib Razak mempertahankan dasar kerajaan pimpinannya untuk memperkenalkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) pada 2015 di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau turut menggesa kerajaan memperkenalkan semula GST secepat mungkin selepas negara pulih daripada krisis Covid-19.

Katanya, ini kerana kerajaan perlu mengurangkan jurang pendapatan, menarik pelaburan dan mengukuhkan kedudukan fiskal kerajaan.

Tambah Najib, GST yang dipadankan dengan pakej bantuan kepada rakyat  memainkan peranan penting untuk mengurangkan jurang pendapatan antara golongan kaya dan miskin.

“Ini berlawanan dengan propaganda yang menyebabkan sebahagian rakyat termakan hasutan kononnya GST memangsakan golongan pendapatan rendah dan menyebabkan kenaikan harga barang-barang,” katanya ketika membahas Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) hari ini.

GST diperkenalkan Barisan Nasional pada 2015 untuk menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) sebelum dimansuhkan oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada 2018.

Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Bebas-Muar) ketika mencelah perbahasan Najib berkata, tiga masalah membabitkan pelaksanaan GST ialah ketirisan perbelanjaan, rebat cukai yang lambat dan kadar pengangguran tinggi.

Perbahasan Najib turut beberapa dicelah oleh RSN Rayer (PH-Jelutong).

Najib yang mempertahankan pendiriannya berkata, GST sebenarnya membantu mengurangkan ketirisan akibat penguncupan ekonomi gelap bernilai RM300 bilion setahun.

“Harga barangan asas naik ketara setelah SST diperkenalkan semula menggantikan semula GST.

“GST adalah cukai penggunaan. Lagi tinggi perbelanjaan, lagi tinggi pembayaran GST,” katanya.

Najib yang juga ahli Parlimen Pekan itu berkata, nilai kutipan GST yang diagihkan kepada golongan bekeperluan lebih tinggi daripada jumlah GST yang perlu dibayar mereka.

Pendirian Najib turut disokong Ahli Parlimen Pontian Ahmad Maslan.

Ahmad berkata, kadar inflasi turun ketika GST dilaksanakan.

“Kutipan GST sebanyak RM44 bilion berbanding SST cuma RM21 bilion, ada tambahan RM23 bilion.

“Apabila dimansuhkan GST pada 2018 dan diganti enam cukai baharu, dan tiga kenaikan cukai, ia juga membebankan rakyat,” katanya.

Published
Categorized as PH, PPBM, UMNO

Esok PH Tandatangan MOU Bersama Pemerintah

Kiranya esok pemerintah akan menandatangani MOU bersama pembangkang, Pakatan Harapan lah kan. Itu juga bererti tidak ada sudah undi percaya di Parlimen.

Ok juga lah ni, namun pada ramai orang, MOU esok hanya untuk mengawal suhu politik bukan untuk mencari formula bagi menangani penularan Covid 19 dan ekonomi. Elemen Covid dan ekonomi dalam MOU ini ibarat garisan yang tidak jelas dan boleh terpadam bila bila masa.

Pakatan Harapan juga mahukan dana sebelum berada dalam pilihan raya umum ke 15 akan datang. Caranya melalui MOU inilah. Jadi boleh bayangkan kekuatan mereka waktu itu?

Ada juga yang mendakwa MOU ini adalah permulaan sebelum jajaran baru yang di rancang oleh Presiden UMNO dan
Anwar serta DAP benar benar menjadi kenyataan.

Apa pun alasannya atau sebabnya jangan pula kelicikan UMNO ini sampai menjejaskan Gabungan Rakyat Sabah di Sabah, sudahlah.

PETALING JAYA: Pemimpin politik dari kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob dan pemimpin Pakatan Harapan mencapai persetujuan dan memuktamadkan memorandum persefahaman antara kedua-dua blok.

Menerusi kenyataan bersama, katanya, mereka bersetuju MoU itu untuk mengembalikan kestabilan politik dalam negara untuk negara menangani pandemik dan memulihkan ekonomi melalui kerjasama bipartisan.

Warisan Plus Harus Mengakui Kegagalan Skybridge Secara Terhormat

Warisan-Plus harus mengakui dengan cara terhormat di atas kegagalan untuk menyelesaikan masalah Jejantas ‘Skybridge’ Kota Kinabalu sepanjang 22 bulan pentadbiran mereka dan bukannya memberikan berbagai alasan.

Terdapat sebilangan anggota pembangkang berusaha menyesatkan orang ramai dengan memberikan maklumat palsu mengenai projek Jejantas yang kini sudah siap. Sikap itu adalah sangat mengecewakan. Jejantas tersebut disiapkan mengikut pelan asal yang menyambung Center Point Sabah. CPS bersetuju untuk membina pintu masuk dan sambungan antara KK Skybridge dan CPS atas kos mereka sendiri dalam tempoh 6 bulan dari tarikh siap bina.

Projek bernilai RM31.5 juta ini telah terbengkalai lama semasa pentadbiran Warisan-Plus, dan mereka gagal menyelesaikannya walaupun dikatakan projek jejantas tersebut telah siap dibina sebanyak 94.5%. Ini menyebabkan jejantas tersebut mendedahkan orang ramai kepada risiko keselamatan.

Kita bersyukur, Jejantas Kota Kinabalu yang lama ditangguhkan akhirnya dibuka untuk kegunaan orang awam mulai hari ini. Pejalan kaki kini boleh menggunakan jejantas berhawa angin yang dilengkapi eskalator dan lif untuk orang kelainan upaya serta 20 kios yang menghubungkan Asia City, Pusat Komersial Api-Api, Warisan Square dan Pusat membeli-belah Oceanus.

Ada juga yang tertanya-tanya mengapa kerajaan sebelum ini tidak dapat menyelesaikan masalah ini apabila mereka mempunyai Ahli Parlimen Kota Kinabalu Chan Foong Hin, mantan Menteri Kewangan Persekutuan Lim Guan Eng (kedua-duanya dari DAP) dan ADUN Api-Api merangkap Timbalan Ketua Menteri Datuk Christina Liew (Ketua PKR Sabah).

Pada akhirnya, apa yang ingin dilihat orang awam adalah hasil dan bukan pertengkaran kecil dan berbagai alasan untuk menutup kegagalan. Warisan Plus telah gagal sementara GRS telah berjaya atas menangani isu ini dan orang ramai akhirnya dapat menikmati manfaat dari Jejantas Kota Kinabalu baru ini.

Yong Yit Jee
Ahli Majlis Tertinggi SAPP merangkap peguam

Aziz Jamman Pembangkang Yang Kuat Berangan Tapi Gagal 👎

Kesian si Aziz sedang bersungguh sungguh menutup kegagalan mereka bila baru saja kelmarin Warisan mengalami kerugian bila mana untuk ke sekian kalinya salah membuat perhitungan, menyebabkan Perikatan Nasional kekal sebagai kerajaan malah tampaknya semakin mengukuh.

Tweetnya si Aziz itu berkenaan kabinet baru yang diumumkan oleh Perdana Menteri Ismail Sabri atau kerajaan Perikatan Nasional.

Selepas berjaya mencipta beberapa kejayaan walaupun negara berhadapan dengan ancaman pandemik Covid 19. Maka tidak ada sebab bagi Perdana Menteri Ismail menampilkan muka muka baru sebagai barisan kabinetnya, hanya kerana ini kerajaan baharu.

Nilai tambah bererti menambah baik pentadbiran yang sedia ada, so tidak timbul muka lama atau baru. Tugas barisan kabinet adalah bekerja untuk rakyat bukan untuk menaikkan populariti satu satu kepimpinan.

Tidak ada kerajaan yang gagal Aziz sebaliknya kamu itu yang gagal. Gagal mempertahankan kerajaan negeri Warisan dan baru baru ini gagal membuat perhitungan. Ironinya orang yang gagal sangat sinonim dengan pembangkang. Pembangkang itu siapa, iya kamu lah walaupun hampir sepanjang masa bercakap pasal pertukaran kerajaan. Hahaha!

Apa yang boleh dibanggakan pada kamu Aziz? kerajaan Warisan walaupun baru berusia dua tahun setengah tapi rakyat Sabah telah menyaksikan beberapa pemimpin Warisan termasuklah seorang wakil rakyat Warisan di heret ke Mahkamah kerana rasuah atau skandal penyelewengan.

Itu rakyat Sabah belum lagi bercakap pasal apa yang mereka telah dikecapi sebagai totok Warisan. Memandangkan pemimpin Warisan sendiri sampai di cekup oleh SPRM. Faham apa yang admin maksudkan?

Gagal bukannya hanya kerna tidak cerdik ketika mencatur politik tapi juga terpaksa menutup kesombongan kerana baru baru ini dia bergambar dengan SD yang telah ditandatangani dan gambar kecil Anwar Ibrahim. Sedangkan Anwar tidak menyokong Shafie sebagai calon Perdana Menteri.

Tapi di luar Shafie membuat dakwaan sebaliknya, kononnya dia tidak di sokong oleh kepimpinan negeri Sarawak sebagai calon Perdana Menteri.

Hakikatnya bukan hanya benar dia tidak di sokong malah tidak ada yang mencalonkannya sebagai Perdana Menteri Malaysia. Jawatan Ketua Menteri Sabah pun Tuhan tarik balik melalui pilihan raya. Tapi ada hati mahu berada di kedudukan yang lebih tinggi. 😏

24,599 Kes Harian Positif Covid 19 Tertinggi Setakat Ini 👎

Nah apa cerita ini kenapa kes jangkitan Covid 19 meningkat dari sehari ke sehari atau sejak Perdana Menteri bertukar tangan ni.

Hari ini Malaysia mencatatkan 24,599 kes jangkitan positif Covid-19 iaitu rekod tertinggi sejak Covid 19 menyerang Malaysia.

Jadi dakwaan sebelum ini kononnya kerajaan Perikatan Nasional yang diketuai Perdana Menteri Muhyiddin gagal mengurus penularan Covid 19 hanyalah fitnah semata mata lah ya.

Walaupun pihak kerajaan pada waktu telah menjelaskan faktor yang menyebabkan peningkatan kes. Tapi bongok bongok politik terus mengeluarkan kenyataan yang bertentangan walhal mereka juga dari pihak pemerintah. Seperti contoh Ketua Pemuda UMNO Malaysia, sanggup menyediakan perkhidmatan guaman pada penerima kompaun atas kesalahan melanggar SOP.

Walhal tujuan kompaun adalah untuk mendidik masyarakat degil biar menerima didikan sivik dan tidak mengulanginya.

Pada para bongok politik, boleh tak kamu berikan alasan yang munasabah, alasan yang rakyat Malaysia tidak pernah dengar dari pemerintahan sebelum ini?

Itulah jangan buat kerja yang akhirnya menyusahkannya diri sendiri. Sekarang siapa yang rugi dan siapa yang bakal untung? dah macam keluarga 69 tunggang langgang.

Hakikatnya pertambahan kes Covid 19 sangat berkait dengan disiplin setiap masyarakat, bagaimana mereka mematuhi SOP yang telah ditentukan oleh kerajaan. Bukannya diletakkan di bahu kerajaan semata mata.

Adapun suara suara sumbang yang dilaungkan oleh laskar pembangkang itu hanyalah tuduhan yang mengada ngada, hakikatnya mereka sendiri tidak tahu atau tidak faham dengan apa yang mereka tulis di medsos, setakat membangkang apa pun yang tidak memihak parti yang mereka sokong. Loser!

Kalau di Sabah penularan Covid 19 sinonim dengan kepimpinan Warisan yang degil hingga ada diantara mereka yang tidak percaya pada kewujudan Covid 19, kusung kubid katanya.



SHAH ALAM – Jumlah kumulatif kes positif Covid-19 di Malaysia terus meningkat kepada 1,640,843 selepas 24,599 kes baharu dilaporkan pada Khamis.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, daripada jumlah itu, Selangor kekal merekodkan jumlah kes harian tertinggi iaitu 6,936.

“Diikuti Negeri Sabah (3,487), Johor (2,785), Pulau Pinang (2,078) dan Sarawak (2,024),” katanya menerusi catatan di Facebooknya pada Khamis.

Pada Rabu, sebanyak 22,642 kes positif Covid-19 dilaporkan menjadikan jumlah keseluruhannya 1,616,244 kes.

Dr Noor Hisham berkata, Selangor melaporkan 6,325 kes diikuti Sabah (3,224), Kedah (2,279), Johor (1,832), Sarawak (1,667)Pulau Pinang (1,427), Kelantan (1,424) dan Perak (1,390).

Anwar Sekali Lagi Berhadapan Dengan Tuduhan Seks

Alamak Anwar ni tidak habis habis dengan tuduhan luar biasa.

Apapun ngamlah writ saman dimajukan supaya keadilan dapat di tegakkan dengan cepat. Tidak kiralah apa keadilan itu terhadap Yusoff Rawther atau ke atas Anwar itu sendiri.

Padan pun Anwar ni tergesa gesa ingin menduduki kerusi empuk Perdana Menteri, rupanya ketakutan ada kes yang menunggu, betulkah. Macam kluster Mahkamah jugalah ni ya. Tapi ketika membuat kenyataan politik seolah olah benar rakyat dan Covid-19 lah yang menjadi keutamaan mereka. Hemmm!

Untuk lebih lanjut kamu bacalah cerita Malaysia Now dibawah.


Amaran: Artikel ini mengandungi maklumat mengenai dakwaan serangan dan/atau keganasan seksual, yang mungkin menganggu perasaan pembaca.

Writ saman serangan seksual oleh bekas kakitangan Anwar Ibrahim sudah diserahkan kepada pemimpin PKR itu selepas beberapa kali percubaan untuk penyerahannya gagal sejak difailkan kira-kira sebulan lalu.

Mahajoth Singh, peguam mewakili Muhammed Yusoff Rawther mengesahkan writ saman tersebut dan keterangan pendakwaan sudah diserahkan kepada peguam-peguam Anwar.

Mahajoth turut mengesahkan pengurusan kes tersebut akan ditentukan pada 9 Spetember depan.

Sebelum ini, difahamkan beberapa percubaan dilakukan untuk menyerahkan saman tersebut.

Namun akhirnya, peguam Anwar bersetuju menetapkan tarikh janji temu bagi penyerahan saman itu dibuat hari ini.

Dalam kenyataan pendakwaan, Yusoff, 28, berkata dia mengalami trauma dan gangguan terhadap fizikal, psikologi dan sosial akibat serangan seksual yang didakwa telah dilakukan seorang ahli politik di rumahnya sebelum ini di Bukit Segambut, Kuala Lumpur.

Yusoff menyenaraikan lebih sepuluh perlakuan dan ungkapan tidak senonoh oleh Anwar, dan kini sedang berusaha di mahkamah supaya ia mengisytiharkan ketua pembangkang itu telah melakukan serangan seksual selain ganti rugi am, setimpal dan terkumpul termasuk kos sesi terapi yang dijalaninya.

Anwar dan Kluster Ajak Bentuk Kerajaan Perpaduan 🙃

Nah belum apa apa lagi kenampakan sudah sikap maha hipokrit Anwar dan kluster Mahkamah.

Hipokrit bererti munafik orang yang tidak boleh diberikan kepercayaan, apa lagi orang seperti mereka itu yang telah terkantoi hingga diseret ke Mahkamah.

Selepas tiga serangkai ini berjaya menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional atau Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin hingga rakyat berdendam pada mereka.

Semalam Anwar cuba menutup kejahatan atau memulihkan hati hati yang terkesan dengan memperkenalkan kerajaan perpaduan, kerajaan perpaduan bererti tidak ada lagi parti sebagai pembangkang, semuanya bergerak sebagai pemerintah.

Kerajaan perpaduan versi Anwar ini juga berupa balasan sekaligus menyelamatkan sang kleptocracy atau kluster Mahkamah dari sabitan bersalah di Mahkamah. Seperti perancangan awal mereka melalui jajaran baru.

Pandailah kamu Anwar, baru baru ini Muhyiddin Yasin atau kerajaan Perikatan Nasional ada mencadangkan perkara yang sama tapi ditolak oleh pembangkang dan kluster Mahkamah. Sedangkan tawaran itu bertujuan untuk memantapkan pentadbiran kerajaan dan bagi mengelak kluster Mahkamah terlepas dari perbicaraan mereka.

Pun begitu seandainya admin diberi pilihan yang mengakibatkan hidup atau mati maka admin akan memilih salah seorang dari mereka asalkan bukan dari parti Warisan kerna Warisan ni bukan hanya hipokrit, kluster Mahkamah tapi juga sangat tidak kompeten. Hahaha!


Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim sedang menggiatkan usaha menubuhkan apa yang disebut sebagai “kerajaan perpaduan” dan “persefahaman baru” dengan harapan dapat menenangkan kemarahan yang meluap dalam kalangan gabungannya berhubung kerjasama dengan sekumpulan ahli Parlimen yang bersekutu dengan bekas pemimpin Umno Najib Razak, kata seorang pemimpin utama PKR kepada MalaysiaNow.

Difahamkan, pasukan komunikasi dalam PKR digesa mempertingkatakan kempen media untuk menonjolkan keperluan untuk melihat keadaan ketika ini menjangkaui “skandal dan salahguna kuasa” dalam usaha menjalin kerjasama dengan ahli politik yang dianggap musuh oleh gabungan PH.

Setelah sesi mengadap di Istana Negara bersama pemimpin-pemimpin parti politik yang lain, Anwar tampil hari ini mengatakan Yang di-Pertuan Agong menasihatkan untuk mengadakan “persefahaman baru” supaya semua parti politik bekerjasama dalam usaha melawan pandemik Covid-19.

Namun sumber tersebut berkata penekanan presiden PKR itu terhadap sebahagian daripada apa yang dikatakan Agong adalah tidak mengejutkan.

“Matlamat utama adalah untuk pujuk mereka yang menentang kumpulan kleptokrat bahawa ini cara untuk maju ke depan, menggunakan istilah-istilah seperti ‘kerajaan perpaduan’ dan ‘persefahaman baru’,” kata sumber yang turut memegang jawatan dalam PKR itu kepada MalaysiaNow.

Istilah “kleptokrat” merujuk sekumpulan pemimpin Umno yang kini berdepan pelbagai pertuduhan rasuah diketuai Najib, bersama-sama Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dalam menjalankan usaha menekan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sehingga meletakkan jawatan minggu ini.

Najib dan Zahid, yang kini berdepan ratusan pertuduhan rasuah termasuk mereka yang dikaitkan dengan skandal 1MDB mengumpul lebih dari sepuluh orang ahli-ahli Parlimen dari Umno untuk menarik sokongan terhadap Muhyiddin.

Selain mereka berdua, kumpulan itu turut terdiri daripada ahli-ahli Parlimen yang kini menghadapi beberapa pertuduhan jenayah pecah amanah, rasuah, pengubahan wang dan mengelak cukai.

Terdahulu, Muhyiddin berkata beliau terpaksa meletakkan jawatan ekoran tindakan sekumpulan “kleptokrat” yang cuba mengganggu-gugat kestabilan pentadbirannya dan mahu kembali berkuasa.