Kerajaan Minoriti yang Disokong Rakyat Minoriti

ROMPIN: Kerajaan minoriti yang ditubuhkan ketika ini hanya mendapat sokongan rakyat minoriti negara ini dan didominasi oleh DAP dan bukan-Islam, demikian kata Presiden PAS, Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Menurutnya, lebih 80 peratus kaum Melayu serta Bumiputera Sabah dan Sarawak telah memilih Perikatan Nasional serta Parti Gabungan Sarawak dan Parti Rakyat Sabah mencukupkan majoriti memilih kerajaan yang sah.

“(Majoriti ini) Dominasinya ialah orang Islam Bumiputera. Tiba-tiba tubuh kerajaan minoriti. Suruh kita sokong kerajaan minoriti,” bidasnya dalam ceramah di SRITI Darul Ummah Mentara, Pianggu, di sini malam tadi.

Jelas beliau, kerajaan minoriti itu hanya terdiri daripada PKR, DAP dan PAN serta kononnya daripada Umno di mana di pihak Umno sendiri wujud kekecohan dan protes yang menandakan wujud perkara tidak sihat berlaku.

Bahkan beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menyatakan bahawa kerajaan minoriti ini disokong oleh perompak, lanun, gengster, kongsi gelap, pemberi dan penerima rasuah yang disebut mereka dalam kempen PRU15 lalu.

“Dalam ucapan bukan main. Menentang rasuah, menentang perompak, menentang lanun. Bila tubuh kerajaan, panggil yang jenis-jenis ini untuk cukupkan jumlah. Macam mana nak suruh kami terima?

“Kami ada maruah. Kita orang Islam kena ikut hukum agama kita. Perintah Allah mengatasi perintah segala pemerintah yang ada dalam dunia ini. Ini mesti faham.

“Ada orang kata betullah dia punya tema ‘Kita Boleh!’. (Rupanya) Semua boleh, yang halal pun boleh, yang haram pun boleh, yang menipu pun boleh, semua boleh.

“(Jadi) Macam mana kita nak ikut kerajaan minoriti? Yang ada macam ni dalam kerajaan itu. (Sedangkan) kita majoriti. (Caranya) Kita sabar, kita masih hormat adab-adab demokrasi,” jelas beliau menegaskan pendirian PAS.

Dalam sidang media selepas ceramah itu, beliau turut menegaskan bahawa kerajaan minoriti boleh ditubuhkan mengikut konsep demokrasi, tetapi mesti dipilih dari parti terbesar dan bukannya dari parti kecil.

Malah beliau tidak menolak untuk rombakan perlu dibuat dengan mengikuti semula proses demokrasi yang betul, malangnya ketika ini demokrasi itu tidak dihormati di mana sepatutnya parti majoriti dipilih bagi mengembalikan kerajaan.

Tambahnya, PAS telah memerintah Kelantan, Terengganu dan Kedah serta terbaharu Perlis dengan berharap Kerajaan Pusat menghormati konsep federalisme walaupun ketua kerajaan kini dipersoalkan syarat kelayakannya.

“Cukup syarat ke tidak, tak tahulah. Tengok dalam kitab, cukup tak syarat? Bekas dihukum oleh mahkamah kerana kesalahan-kesalahannya. Dia minta pengampunan. Kalau tak salah kenapa minta pengampunan?

“Ini boleh jadi ketua negara? Kemudian dalam ucapan-ucapan pula nak tentang rasuah, nak tentang salah guna kuasa. Nak tentang itu ini, tentang perompak harta negara. Tiba-tiba bersekongkol dengan mereka yang macam itu dalam kerajaan nak cukupkan jumlah.

“Ini satu penipuan terhadap rakyat. Rakyat mesti balas penipuan ini. Jangan biarkan satu kemungkaran yang besar. Kita mesti lawan,” ujarnya menyeru penduduk DUN Tioman memberikan ‘pengajaran’ itu.

Beliau berharap pengundi memilih Perikatan Nasional termasuk di Parlimen P.017 Padang Serai agar menolak parti yang menyatakan ‘Kita Boleh!’ itu di mana bermaksud semua perkara boleh dilanggar semudahnya. – HARAKAHDAILY 29/11/2022

Anwar Rasmikan GRS Sebagai Blok Borneo Dalam Kerajaan Perpaduan Tapi Loser Pembangkang Pula Yang Meroyan

GRS memang dari awal menyokong siapa pun yang menjadi kerajaan di peringkat Persekutuan.

Timbul pertanyaan, kenapa peringkat awal GRS menyokong PN sebagai kerajaan sebab sememangnya Perikatan Nasional (PN) adalah gabungan atau kompenan yang terdiri dari parti Bersatu, PAS, Gerakan dll dan diketahui Tan Sri Muhyiddin Yassin mendapat sokongan tambahan dari 10 ahli Parlimen daripada UMNO.

So kalau GRS dan GPS tidak menyokong PN macam mana membentuk kerajaan? Andai saja UMNO mengambil pendirian berkecuali atau benar benar ingin menjadi pembangkang pasti saja sokongan GRS dan GPS kekal bersama PN dan kerajaan akan terbentuk. Tapi ternyata UMNO bernafsu besar dan pernyataan Timbalan Presiden UMNO, Tok Mat bahawa UMNO bergerak sebagai pembangkang yakni tidak menyokong PN atau PH hanyalah pembohongan untuk kesekian kalinya walaupun bukti kekalahan 26 kerusi di depan mata.

GRS menyertai atau sebahagian dari Kerajaan Perpaduan tapi sebagai blok dalam pemerintah seperti juga kerajaan negeri Sarawak atau GPS.

Itulah yang dimaksudkan dengan Blok Borneo oleh sebab itulah Bersatu, PBS, STAR, SAPP, dll bertanding atas tiket GRS.

Begitu juga Perikatan Nasional (PN) menjadi kerajaan perpaduan tetapi tidak menyokong PH secara politik.

Jadi kan pada penyokong Warisan jangan kamu meroyan apa lagi kamu tu kalah teruk hanya mendapat tiga kerusi dari 50 lebih yang kamu sertai dalam pilihan raya umum ke 15 baru baru ini. Tiga kerusi apa gunanya tidak dapat mengubah apa apa, jadi duduk lah kamu dalam kerajaan perpaduan sebagai totok pembangkang. Ada pula mimpikan jawatan Timbalan Perdana Menteri dengan hanya dengan tiga kerusi Parlimen. Agak agak lah!

Jangan kamu buat buat bodoh, Warisan bertanding atas konsep solo iaitu tidak bekerjasama dengan mana mana parti termasuk Pakatan Harapan khususnya DAP. Jadi kenapa hari ini beriya iya ingin menjadi sebahagian dari kerajaan. Tidak malu kah?

Tidak terkecuali sebahagian UMNO yang cuba menyembunyikan pengkhianatan terhadap ahli UMNO dengan mendakwa lebih baik berkawan dengan musuh banding pengkhianat, sedangkan menurut Annuar Musa itu adalah cara pengkhianat menyembunyikan pengkhianatan mereka.


PUTRAJAYA: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) mengesahkan bahawa blok parti itu menyertai secara rasmi kerajaan perpaduan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Advertisement


Anwar berkata, perkara itu dimaklumkan Pengerusi GRS, Datuk Seri Hajiji Noor kepada beliau sekali gus kekuatan induk kerajaan perpaduan kini mencecah kekuatan dua pertiga ahli Parlimen yang merangkumi blok Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasioanal (BN) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS).


“Datuk Seri Hajiji memaklumkan bahawa GRS juga secara rasmi menyertai kerajaan perpaduan. Ini bermakna kekuatan induk semalam (selepas penyertaan GPS), sekarang ada GRS yang menunjukkan kita sudah mencecah kekuatan dua pertiga ahli Parlimen.

“Ia memperkukuh kestabilan politik negara dan boleh menumpukan perhatian kerja-kerja kita untuk mengangkat martabat negara dan mengukuhkan ekonomi dengan membela nasib rakyat,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas secara rasmi memulakan tugas sebagai Perdana Menteri ke-10 di Pejabat Perdana Menteri, di sini hari ini. – UTUSAN

Kesian Tengok Pemimpin UMNO Semasa Anwar Angkat Sumpah. The Biggest Loser

Saya mulakan, gambar ini menunjukkan The Biggest Loser, What a Loser

Kesian dua orang tu itulah lain kali jangan hina orang jangan rendahkan orang, jangan soal peribadi orang. Sekarang ini kamu melutut macam anjing kurap di belakang seorang lelaki yang kamu hina dan rendahkan martabatnya.

Bukan hanya diri Anwar yang di aibkan tapi juga ahli keluarganya kalau tidak silap anak perempuan Anwar Ibrahim. Nurul Izza yang dikaitkan dengan perkara-perkara yang tidak sopan oleh pemimpin dan jentera UMNO waktu itu.

Dulu orang India yang menyokong PKR dihina dengan panggilan pariah dan macam-macam lagi yang tidak sewajarnya dinyatakan hanya kerana mempertahankan UMNO.

Kesian Melayu UMNO Allah kalau nak tunjukkan pembohongan pembohongan UMNO selama ini beginilah keadaannya.

Tapi saya percaya keaibaan seperti ini tidak akan menjadi soal pada UMNO yang penting adalah kuasa, sedangkan UMNO tumbang dua kali dalam pilihan raya ketika itu mereka berada dalam kuasa.

Kuasa dari konteks UMNO tidak lagi mampu menyelamatkan UMNO itu sendiri. 🤭

Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia Ke 10

Dengan ini Datuk Anwar Ibrahim dari Parlimen Tambun telah di perkenan untuk dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 10.

Ok lah tu dapat juga Anwar merasa jawatan Perdana Menteri, jawatan yang menjadi idaman sejak kesekian lama.

Sekurang kurangnya kali ini terbukti bukan lagi nombor bohong walaupun ada yang mendakwa ia adalah nombor nombor yang telah disihir. Sejauh mana kebenarannya, kita tunggu.

Dalam pada itu saya juga ingin mengucapkan takziah pada UMNO sebab ditumbangkan oleh rakyat pada pilihan raya ke 15 dengan hanya mendapat 26 dari 222 kerusi yang direbutkan, 26 kerusi selepas 60 tahun.

Sekarang menjadi parti utama dalam kerajaan ini ialah pertama, Pakatan Harapan kedua Perikatan Nasional, GPS dan GRS yang lain khususnya UMNO kamu duduk diam diam. Kamu sudah ditolak oleh rakyat golongan muda, jadi buat cara macam orang yang kalah teruk. Hahaha!

PN Tidak Berkerjasama Dengan PH Walaupun Istana Yang Cadangkan

Saya upload balik sebab semalam ada pihak dari Semenanjung minta saya, tangguhkan paparannya. Tapi kerana Raja Petra telah membuat pertanyaan sekaligus menjadi alasan saya, maka saya upload balik cerita ni.

Buat apa nak takut ini bukan fitnah atau cerita mengada-ngada. Ini adalah soal mencari kebenaran. Allah sentiasa bersama hal hal yang benar sebaliknya Allah membenci orang orang yang menafikannya.


Sidang media ketua Perikatan Nasional Malaysia selepas menghadap yang di-pertuan Agong petang tadi.

Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan bahawa mereka telah menghantar surat yang membuktikan PN mendapat sokongan lebih 112 ahli-ahli Parlimen, yang membolehkan kerajaan Perikatan Nasional dibentuk.

Namun semasa mengadap tadi dikatakan dokumen itu tidak jelas oleh pihak Istana membuat Muhyiddin tertanya-tanya tidak jelas tentang yang mana. Oleh itu Muhyiddin bersedia menunjukkan bukti dokumen yang telah mereka hantar.

Disebabkan isu yang tidak jelas ini, ada pihak yang tertanya-tanya seperti soalan dibawah.

Raja Petra bertanya pada wakil Istana, Datuk Pengelola.

Dalam pada itu Muhyiddin menegaskan Perikatan Nasional tidak akan bekerjasama dengan Pakatan Harapan walaupun pihak Istana yang mencadangkan begitu.

Ini kerana tidak berkerjasama dengan Pakatan Harapan adalah hal yang telah dipersetujui sejak daripada awal awal oleh semua pemimpin-pemimpin dalam komponen Perikatan Nasional.

Entahlah, dikhabarkan esok 30 pemimpin UMNO atau BN akan dipanggil mengadap untuk ditanya pihak mana yang mereka sokong.

Kalau itulah pertanyaannya maka sudah tentulah ketua jajaran Anwar Ibrahim yang akan ditunjuk, sebab hanya Anwar yang dapat melepaskan mereka dari tuduhan di Mahkamah.

Watch “Strategi ‘Kristian’ untuk kalahkan Ku Li diguna terhadap Muhyiddin” on YouTube

Saat akhir Pakatan Harapan melancarkan serangan ke atas Presiden Perikatan Nasional (PN) atau Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurut sumber serangan berbentuk keagamaan ini di dalangi Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli.

Yang mendakwa kononnya Muhyiddin anti kristian dimana jika PN memerintah maka nasib agama Kristian di negara ini akan terancam.

Jangan kamu mudah terpedaya 60 tahun lebih Malaysia dibentuk tak kan rancangan membunuh agama kristian hanya berlaku dalam kempen pilihan raya umum yang ke 15 ini. Selama ini adakah kebebasan beragama dikalangan penganut agama Kristian tidak dijamin?

PAS yang selama ini dianggap ancaman kepada agama kristian oleh pemimpin dan jentera PH, DAP khususnya, satu perbuatan PAS pun tidak pernah menghapuskan agama kristan di Malaysia.

Ini semua propaganda Pakatan Harapan oiiiio!

Ternyata PRU 15 Ini Adalah Soal Perikatan Nasional Dan Pakatan Harapan

Dihujung-hujung kempen sudah ni, tinggal dua hari lagi kita akan mengundi. Ternyata pilihanraya umum kali ini adalah soal Perikatan Nasional melawan Pakatan Harapan, gabungan lain seperti BN berehat dulu, selesaikan dulu kes Mahkamah tu, tak kan pula tangan yang masih bergelumang dengan najis kejahatan tapi tetap di peluk di cium.

Dua gabungan yang berlawan ini sedang rancak dibincangkan oleh masyarakat dan menimbulkan persoalan pada diri mereka, siapa yang bakal membentuk kerajaan sekaligus menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Berdasarkan penemuan golongan akademik atau ilmuwan baik di dalam negara mahupun diluar negara. Mereka mendapati hanya dari dua pihak ini yang layak diangkat sebagai Perdana Menteri Malaysia dalam pada itu pilihan utama mereka adalah calon dari Perikatan Nasional.

Dimana Presiden Bersatu merangkap Perikatan Nasional, Muhyiddin Yassin mendapat sehingga 115 sokongan manakala Pakatan Harapan atau Anwar hanya mendapat 70 sokongan.

Ertinya kalau ada parti lain yang cuba diangkat sebagai Perdana Menteri, itu bererti mereka bukan orang-orang yang cerdik atau kurang cerdik. Jelas kerana ia adalah pilihan yang salah, tidak melihat kesan kejahatan yang telah dilakukan oleh kluster Mahkamah seperti merugikan rakyat dan negara. Dan sehingga hari ini rakyat masih membayar hutang 1MDB tahu, tidak? Pokoknya mereka yang memihak golongan ini bukan hanya tidak cerdik tapi juga tamak dan terlalu mementingkan diri, mungkin sebab itulah mereka semakin hari semakin tidak cerdik.

Kalau di Sabah Perikatan Nasional juga dipanggil Gabungan Rakyat Sabah atau GRS kalau di Semenanjung dipanggil PN.

Jadi undilah Perikatan Nasional (PN) atau GRS jika ingin melihat undian anda tidak sia-sia dan tangan anda yang berharga itu berjaya membentuk sebuah kerajaan stabil dan bersih, baik di peringkat Persekutuan mahupun diperingkat negeri.

Jika kerajaan Perikatan Nasional berjaya direalisasikan maka percayalah orang luar akan balik menghormati Malaysia. Bila orang luar hormat itu bererti pelabur akan melabur di Malaysia bila pelabur beroperasi maka sudah tentu akan memberi peluang pekerjaan dan peluang ekonomi kepada rakyat.

Lelaki Cina Lempar Pejabat PH Dengan Telur Mentah

Betul betul marah lelaki Cina ni pada Pakatan Harapan, mungkin ada janji manis yang diberikan oleh pemimpin atau parti PH dalam pilihanraya umum yang lalu tetapi gagal ditunaikan sehinggalah kerajaan Pakatan Harapan tumbang.

Bisa saja janji BIASA dari wakil rakyat Pakatan Harapan (PH) tapi tidak ditunaikan sehinggalah tempoh mereka sebagai wakil rakyat berakhir.

Barulah kepercayaan saya selama ini ada perubahan, rupa-rupanya tidak semua kaum Cina taksub pada parti DAP.

Ternyata mereka juga seperti bangsa lain ada kebebasan dan keberanian memilih parti yang mereka fikirkan baik untuk mereka.

Kalau sudah begitu keadaannya, tunggu apa lagi undi lah calon dari parti yang boleh dipercayai dan belum ada skandal.

Christina Dedah Shafie, Gagal, Berbohong dan Tidak Bertanggungjawab – MA63

Kalau penyokong Perikatan Nasional atau GRS yang mengkritik propaganda Parti Warisan berkaitan perjanjian Malaysia 1963. Maka akan ada yang mendakwa sebaliknya kononnya ia pihak yang tidak ingin melihat kononnya parti tempatan menuntut hak-hak Sabah.

Parti tempatan apa, kalau macam parti Warisan hidup dua alam, bertanding di Sabah dan Semenanjung. Jadi macam manalah mereka menegakkan perjuangan hal hal dalam perjanjian Malaysia 1963 sedangkan ia tidak bersifat Nasional.

Apa bha yang difahami dan diketahui oleh penyokong Warisan berhubung perjanjian Malaysia 1963. Berdekad Shafie memikul tanggungjawab sebagai pemimpin UMNO yang bertapak Persekutuan tapi tidak pula kedengaran dia menuntut perjanjian Malaysia 1963 dihadapan pemimpin UMNO atau PH, yang ada UMNO mesti di martabatkan sebab tanpa UMNO, dirinya yang hina pun boleh menjadi orang.

Bagaimana pula jika pemimpin PKR yang menjadi sekutu Shafie dalam kerajaan Pakatan Harapan dan Warisan itu sendiri, mendedahkan kegagalan Shafie atau kerajaan negeri Warisan di dalam menunaikan agenda Sabah Ubah atau menuntut hak dalam perjanjian Malaysia 1963. Apa masih ada ruang untuk menafikannya atau membohong diri sendiri?

Menukar slogan perjuangan setiap kali pilihan raya sebenarnya sudah cukup membuktikan agenda hak hak Sabah hanyalah propaganda Warisan semata mata dan disasarkan untuk golongan flip flop. Golongan yang kecewa pada orang lain tapi orang lain pula yang dipersalahkan sebab itulah menjadi penyokong Warisan buta buta.

Semua pihak yang mempertikaikan ketelusan Warisan dalam memperjuangkan hak-hak Sabah dipertikaikan kesahihannya walaupun sebelum itu menjadi orang kepercayaan Shafie Apdal sepertimana Christina Liew ini.

Mula mula dulu Warisan kata Sabah Ubah tapi bila menghadapi pilihan raya negeri Sabah 2020 bertukar menjadi Sabah Unity. Hari ini dalam pilihan raya umum ke 15 sekali lagi bertukar menjadi Sabah Reset sedangkan sebelum ini Warisan adalah kerajaan Sabah yang meninggalkan banyak kegagalan, jadi mau reset kegagalan siapa?

Pemimpin PKR Christina Liew bekas ahli parlimen Tawau yang gagal memikul tanggungjawabnya. Orang Tawau kata hanya timbul bila pilihanraya, begitulah lucunya hubungan orang Tawau dan Christina Liew.

Kali ini muncul juga dalam hanya pilihan raya tapi kali ini untuk membuktikan pembohongan dan kegagalan Shafie Apdal.

Menafikan sekeras-kerasnya dakwaan bekas ketua menteri Shafie Apdal yang mendakwa pemimpin kerajaan PH menghalangnya dari menuntut hak hak Sabah atau cukai hasil minyak 40%.

Christina Liew menafikan dakwaan Shafie Apdal itu sebagai tidak berasas dan hanyalah propaganda untuk pilihanraya umum ke 15 ini.

Menurut lagi Christina, ini menunjukkan Shafie Apdal bukannya pemimpin yang bertanggungjawab dan tidak sepatutnya mencipta cerita untuk mengelirukan pengundi.

Sebaliknya diri Shafie lah yang tidak mampu menunaikan dan memperjuangkan hak-hak Sabah, walaupun ketika itu bersama kerajaan Pakatan Harapan.

Jadi sangat benarlah dakwaan bekas Timbalan Ketua Menteri Sarawak yang mendakwa kerajaan Warisan Shafie Apdal takut menuntut hak-hak Sabah atau 40% royalti minyak dari Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir. Rentetan itu dia menasihatkan kepimpinan Warisan agar jangan lagi berani mempolitikkan perjanjian Malaysia kalau tujuannya hanya untuk kepentingan politik Parti Warisan. Baca link dibawah…. Juga link seterusnya dimana calon Parlimen Penampang dari parti UPKO kenapa Shafie begitu takut pada Dr Mahathir.

Jangan pula tidak tahu Christina Liew adalah Timbalan Ketua Menteri kepada Shafie Apdal dalam kerajaan Warisan. Shafie juga banyak membantu dalam menyelesaikan skandal tanah di Lahad Datu yang dimanipulasi oleh Christina Liew. Pun begitu tetap saja dia menyatakan perkara yang benar walaupun Shafie banyak berjasa kepada dirinya, bahawa Shafie adalah pemimpin yang gagal menuntut elemen dalam perjanjian Malaysia 1963.

Cabut Bendera GRS Tukar Dengan Bendera PH – Kerja Moron (Video)

Tidak perlulah kita sebutkan di mana lokasi ini sebab saya tanya tadi ada yang delete maklumat yang diberikan. Tidak apalah! Takut lah tu.

Cuma nampak sangat penyokong-penyokong pembangkang atau Pakatan Harapan atau sebenarnya Parti Warisan sebab ada juga kes yang melibatkan Parti Warisan. Dimana mereka membuang atau mencabut bendera GRS dan digantikan dengan bendera parti mereka.

Kalau seorang perseorangan yang bertindak mencabut bendera lawan kira normal lah, sebab mungkin waktu itu dia terlalu bersemangat untuk menang. Tetapi kalau sudah melibatkan sekumpulan besar penyokong parti dan terdiri dari lelaki dan perempuan dewasa tetapi mencabut bendera parti lawan, ini sudah keterlaluan dan memalukan.

Datang secara berkumpulan dan perlahan-lahan mencabut bendera GRS lalu digantikan dengan bendera Pakatan Harapan. Miskin adab lah tu kan.

Bayangkan itu belum berkuasa sudah sesuka hati melakukan perkara yang salah di sisi undang-undang. Kalau sudah berada di dalam kuasa, agak agak apa yang mereka tidak boleh lakukan?

Yang lucunya kalau ya pun kan bawalah bha batang bambu sendiri, jangan ambil bambu orang lain. 😂