Page Hina Agong Sebenarnya Milik UMNO?

Alamak kantoi pula kah ni.

Sabah – Sarawak Merdeka adalah page yang bertanggungjawab menghina Agong, dimana gambar Agong di edit separuh bogel dan digambarkan seolah-olah Agong berhadapan dengan hukuman gantung.

Bila dibuat semakan lanjut didapati nombor telefon yang dipaparkan di Page berkenaan adalah asalnya untuk kegunaan UMNO, bermaksud page ini sebenarnya milik jentera propaganda UMNO, untuk mencetuskan kebencian rakyat pada kerajaan PH? Alamak!

Kes lupa nak hide nombor telefon lah ni.

Memang begitu, kalau bab memburukkan orang lain, memang jentera UMNO cun walaupun pada hakikatnya merekalah yang tersangat teruk. 😊

Kejayaan Kerajaan PH Yang Tidak Diketahui

Ini admin bawakan catatan terbaru bloggers Kadir Jasin.

Menurutnya ada banyak kebaikan yang telah dilakukan oleh kerajaan PH tapi tidak diketahui oleh masyarakat. Dalam pada itu dia menegur para Menteri Besar, Ketua Menteri, Menteri dan Timbalan Menteri agar bermula 9 Mei ini biarlah mereka mengubah sikap dan cakaplah betul-betul.

Tidak terkecuali teguran keatas kakitangan sokongan seperti Pegawai Khas, Setiausaha Akhbar dan Pegawai Komunikasi Koprat agar kumpulan ini belajar dan mencergaskan diri, kalau bodoh belajar kalau tidak tahu tanya.

Begitulah mukadimah bloggers Datuk Kadir Jasin.

Pengisiannya adalah berhubung Kejayaan yang telah dicapai oleh kerajaan PH bagi tempoh yang singkat ini. Antaranya,

Kerajaan telah dan sedang bertindak ke atas pihak pihak yang melakukan jenayah besar yang hampir memiskinkan negara seperti skandal 1MDB dan penyelewengan dalam jabatan kerajaan serta syarikat berkaitan kerajaan atau GLC.

Pun begitu menurut Kadir Jasin kita kena faham andai bekas Perdana Menteri Najib Razak terlepas atau bebas itu bukan salah kerajaan kerana kerajaan sudah menyiasat dan mendakwa dia di mahkamah jadi sekarang ia sudah menjadi tanggungjawab badan kehakiman agar Najib dikenakan hukuman yang setimpal. Dan andai hukuman dijatuhkan itu bukan salah kerajaan.

Hakikat nya bukan hanya Najib seorang yang telah diheret ke mahkamah Tapi ramai lagi antaranya bekas isteri Perdana Menteri Najib Razak dan ramai lagi. Kamu pun tahu kan.

Walaupun BN meninggalkan kewangan kerajaan yang agak getir tapi PH telah berjaya memulihkan sebahagian daripadanya, sebab itulah membolehkan kerajaan meneruskan bantuan kewangan kepada rakyat yang memerlukan dan mungkin tidak semua tapi mengikut kemampuan kewangan kerajaan dan kumpul keperluan kumpulan sasar.

Seperti contoh bantuan kewangan kepada kumpulan B40 iaitu 40 peratus isi rumah paling bawah dalam usulan pendapatan.

Selain bantuan tersasar yang sedang berjalan, kerajaan juga mencadang dalam tempoh lima tahun yang akan datang kerajaan akan menyediakan peruntukan sebanyak 10 bilion setahun untuk tujuan mewujudkan pekerjaan dan menyokong pendapatan kumpulan B40 tadi.

Baru-baru ini kerajaan mengumumkan satu lagi Skim bantuan berjumlah 338 juta khas untuk pekebun kecil getah di bawah Risda.

Dari konteks Institusi yang memerlukan perubahan melalui kerajaan baru, kerajaan PH telah menubuhkan jawatankuasa Khas Kabinet mengenai pencegahan rasuah.

Melancarkan pelan Anti Rasuah Nasional 2019 hingga 2023

Memperkasa SPRM, Jabatan Audit Negara dan Perkhidmatan Awam.

Menubuhkan pusat Government Integriti dan Anti Rasuah Nasional

Pengistiharan harta oleh anggota Kabinet dan Ahli Parlimen PH.

Tiada lagi surat sokongan untuk mendapatkan projek atau kontrak oleh Menteri dan Timbalan Menteri.

Memperkasa Parlimen dengan menubuhkan enam Jawatankuasa terpilih.

Memulakan langkah reformasi sistem SPR dengan mencadangkan had umur mengundi kepada 18 tahun dan peraturan pembiayaan parti parti politik.

Ada lagi perkara yang disentuh berkaitan ekonomi. Tapi biarlah, admin rasa ini yang lebih utama untuk diketahui oleh rakyat Malaysia.

MP Sipitang Sah Menyertai Parti Bersatu

Yb Yamani Hafez Musa Ahli Parlimen Sipitang, rakan politik admin sebelum dan selepas PRU14.

Telah mendapat kemenangan yang bolehlah dikatakan cukup besar memandangkan tendangan tsunami PH pada PRU yang lepas cukup kuat. Bayangkan UMNO yang telah memerintah sejak berdekad yang lalu boleh tumbang tersungkur di kaki PH aka Tun Mahathir.

Tapi perjalanan politik bro ini cukup getir, pelbagai hambatan yang beliau harungi. Terakhir beliau terpaksa berhadapan dengan petisyen pilihanraya yang di failkan oleh calon parti Warisan.

Seperti Anifah Aman, beliau juga terpalit dengan petisyen pilihanraya oleh juga calon Warisan.

Tapi percayalah, kemenangan pasti akan memihak mereka. Kamu buatlah apapun halangan pasti yang benar tetap akan benar. Sikit sikit kesalahan yang sudah menjadi fitrah dalam politik Malaysia itu adalah perkara biasa, hanya segelintir calon Warisan yang bertindak supaya kelihatan suci. Hakikatnya paling tidak calon Warisan bertanggungjawab menyebarkan propaganda tipu semata-mata hingga beberapa calon Warisan mendapat kemenangan.

Itu diatas hanyalah mukadimah ringkas. Yang admin mahu khabarkan ialah Ahli Parlimen Sipitang mewakili Bebas, Yamani Hafez Musa ini akan menyertai Parti Bersatu dijangka kad kemasukan beliau akan disampaikan sendiri oleh Perdana Menteri Malaysia Mahathir pada 06hb April 2019 bertempat di ITTC Penampang.

Jangan kamu bersikap skeptikal ekoran perkembangan ini, sebab mengubah haluan perjuangan selepas kerajaan dibentuk adalah lebih kepada memperjuangkan prinsip yang terbantut dek perubahan kerajaan.

Tiada jawatan yang ditawarkan kepada beliau dan Yb Bebas yang lain yang telah dan akan menyertai Bersatu.

Itulah bukti perjuangan mereka yang benar telus demi kebaikan pengundi di kawasan mereka khasnya, umumnya Sabahan secara keseluruhannya.

Jadi jangan kamu gigit mereka, sebab kami ini pun pandai menggigit 😡

Tahniah Bro Hafez!

Luahan Hati Masyarakat Melalap Terhadap Yb Peter Anthony

Terlalu banyak kritikan atau ketidakpuasan hati masyarakat di Dun Melalap. Melimpah-limpah hingga terpaksa menghubungi admin, itupun atas nasihat seseorang.

Mereka kata Datuk Peter Anthony gagal memikul jawabnya sebagai wakil rakyat Melalap sedangkan baru saja menjadi Yang Berhormat, sepatutnya agresif lah mendengar denyut nadi rakyat. Dan cara kerja itu sepatutnya lebih berkesan dari Yb BN selama ini.

Beberapa kelemahan Yb Peter Anthony yang mereka telah kenalpasti dan wajar untuk disuarakan, diantaranya :-

1. Gagal menyantuni masyarakat Melalap. Boleh dikatakan hampir tidak pernah walau sekali Yb Peter Anthony hadir di majlis mereka walaupun upacara itu melibatkan kematian.

Yb Melalap, Peter Anthony hanya mengutuskan wakil itupun tidak mewakili pentadbiran DUN iaitu UPPM Melalap. Sebaliknya yang datang ialah mentuanya, Peter Voo merangkap Bendahari Warisan Bahagian Melalap. Dialah yang menyampaikan segala hal seperti derma dan beberapa lagi yang menuntut kehadiran seorang wakil rakyat.

2. Soal permohonan projek pula, sebelum ini pemohon hanya perlu memajukan surat permohonan ke Pejabat Daerah melalui Pentadbiran Daerah, DO Pembangunan. Tapi hari ini, peraturan rasmi itu tidak lagi dipraktikkan.

Ada peraturan baharu yang diperkenalkan tapi menyusahkan masyarakat. Dimana setiap pemohon perlu terlebih dahulu berjumpa dengan Yb Peter Anthony atau Setiausaha politiknya untuk mendapatkan kelulusan. Barulah selepas itu Bq boleh diproses atau dikeluarkan oleh Pejabat Daerah Tenom.

Dengan demikian terpaksalah DO mengikut telunjuk Yb Melalap dan hanya berurusan dengan kroni Yb. Adapun masyarat biasa yang memegang lesen kontrak hanya mampu melihat dan menggigit jari.

Lalu apa fungsi Pejabat Daerah dan DO yang bertanggungjawab mentadbir daerah. Macam mana daerah boleh maju, kalau urusan sekecil ini pun perlu melalui politik Warisan atau Yb Peter Anthony?

3. Berkenaan perlantikan Ketua Kampung di Dun Melalap. Rupanya majoriti yang dilantik sebagai Ketua Kampung bukannya penduduk asal kampung berkenaan tapi orang luar yang tidak tahu lumrah atau kebiasaan komuniti Kampung.

Hal ini telah mengundang kemarahan masyarakat yang terbabit, menyebabkan mereka enggan memberikan kerjasama pada Ketua Kampung berkenaan. Macam mana tu? Hemmm

Dari itu masyarakat Melalap telah membuat kesimpulan ringkas rentetan sikap dan pentadbiran Yb yang mewakili mereka.

Memandangkan Yb Peter Anthony bukannya anak jati daerah Tenom tapi dari daerah Papar dan caranya yang kurang disenangi. Maka masyarakat di daerah itu beranggapan, sengaja Datuk Peter Anthony berbuat demikian sebab tidak mahu melihat ada dikalangan kaum Murut dari daerah Tenom yang menonjol.

Maaf terpaksa admin mendedahkan kekurangan ini agar kerajaan PH aka Warisan mampu bertahan seperti BN sebelum ini.

Anwar Undi Tidak Percaya Pada PM Mahathir (Rakaman Suara)

Rakaman perbualan ini didakwa diantara Anwar Ibrahim dan individu tertentu.

Perbualan mereka berkisar soal usaha atau langkah menjatuhkan Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri Malaysia melalui undi tidak percaya oleh ahli Parlimen PH dan Shafie Apdal selaku Presiden Parti Warisan serta Muhyiddin Yassin yang mewakili Parti Bersatu.

Menerusi rakaman ini juga dijangka proses undi tidak percaya akan berlangsung pada bulan Mach yang akan datang.

Isunya betul kah suara ini milik Anwar Ibrahim?

Disebabkan rakaman suara yang berjaya dirakam ini kah kenapa Anwar lantang mengungkit integriti PAS yang dikaitkan dengan dana 90 juta daripada UMNO dan bayaran 1 juta ringgit untuk menutup mulut editor Sarawak Report, Clare Rewcastle selepas mendedahkan dana 90 juta berkenaan?

Sebelum ini Haji Hadi atau PAS ada membuat dakwaan media bahawa akan berlaku undi terhadap Perdana Menteri Malaysia, Mahathir. Tapi ramai yang tidak menyakininya sehinggalah rakaman ini berjaya didedahkan kepada umum. (andai benar suara dalam rakaman ini milik Anwar)

Kalau perancangan ini ada kebenarannya tapi undi tidak percaya berjaya dipatahkan apa bebenan yang akan menimpa Parti Warisan?

Admin amat berharap semoga berita ini hanyalah hoax politik Malaysia yang tidak wujud dan tidak akan berlaku. Walaupun sebelum ini Kadir Jasin ada membuat kenyataan atau bayangan berhubung ura ura undi tidak percaya, bahwa sepatutnya ia tidak mengejutkan kerana ia adalah sebahagian daripada proses demokrasi.

Warganegara Tidak Boleh Dipolitikkan Warisan Jangan Biarkan Budak Said Ini

Kewarganegaraan Tidak Boleh Dipolitikkan Warisan Jangan Biarkan Budak Said Itu.

Kewarganegaraan itu tidak boleh diperjuangkan tapi sesiapa yang berkeinginan menjadi warganegara Malaysia, nah biarlah mereka mengikut lunas undang-undang yang telah termaktub.

Sesiapa memperjuangkannya melalui kuasa politik maka mereka adalah parasit kepada negara bangsa. Seperti mana Si Said yang juga Ahli Parlimen Belia yang berasal dari Kunak merangkap penyokong atau jentera Warisan.

Nanti tidak fasal fasal dakwaan bahwa kerajaan PH hanya bertahan satu penggal menjadi kenyataan.

Ketua Menteri Sabah aka Warisan sebagai parti sekutu, lihat lihat juga orang seperti ini jangan sampai merosakkan negara dan kompenan parti. Hemmm

Admin mentioned dia punya nama sebab dia seorang Public Figure.

Tiada rakyat di dunia ini seperti Indonesia, Filipina, Thailand malah America yang berjuang supaya orang luar menjadi warganegara mereka. Tapi mereka meraikan orang luar yang ingin menjadi sebahagian daripada mereka melalui proses undang-undang.

Pada si Said, kalau iya pun terpaksa berjuang melalui jalan yang singkat atau salah, kau janganlah kecoh seperti ini. Nampak sangat tidak matang tiada semangat nasionalisme Malaysia macam perangai budak budak. Diam diam cukuplah seperti mana kerajaan BN sebelum ini. Walaupun akhirnya bertukar menjadi senjata makan tuan. 😊

Warisan Wajar Menukar Dan Meniru Agenda Perjuangan Bersatu

Sifat politik Bersatu ialah Nasional dan semangat ini jugalah yang dijunjung oleh majoriti masyarakat Sabah. Sebab itulah kedudukan kerusi BN Sabah pada PRU yang lepas lebih menguasai berbanding Warisan walaupun dikatakan BN berhadapan dengan tsunami rakyat.

Jadi kalau keputusan parti Bersatu yang ingin bertapak di Sabah menjadi kenyataan maka semua pihak yang terdiri dari kompenan PH dan terutamanya Warisan mesti berlapang dada menukar agenda perjuangan kepada kebangsaan.

Jangan lagi mainkan isu kenegerian melalui propaganda menuntut Sabah menjadi sebuah wilayah. Ini adalah kerja politik yang tidak membawa kebaikan kepada rakyat Malaysia malah pada Warisan itu sendiri.

Ini barulah Malaysia Baru, bergerak sama menuju Malaysia baru, bangsa Malaysia

Kamu tidak tengok negara jiran Philippine tu, demi mencari kedamaian, keharmonian dan kesaksamaan nama Philipine akan ditukar kepada Maharlika oleh Presiden Rodrigo Duterte yang bermaksud bangsawan. Itu bererti semua bangsa yang ada di Philipine akan diangkat menjadi bangsawan, tiada lagi perbezaan hanya kerana bangsa, darjat dan Wilayah. Sistem kerajaan Philipine juga akan ditukar menjadi sistem Federal berperlembagaan.

Tapi di Sabah ada pula pihak yang cuba memisahkan Sabah dan Malaysia melalui sempadan Wilayah. Salah tu. Hemmm!

Dan jangan juga kamu tidak berpuashati dengan kemasukan Bersatu ke Sabah. Kenang sikit jasa PM Mahathir tu sebab tanpa auranya tidak tsunami rakyat berjaya menyusup hingga ke Sabah.