Rakaman Suara Zahid dan Anwar Ibrahim. Konspirasi Giler!

Mari kita ungkap peristiwa yang berlaku dua atau tiga hari yang lepas. Peristiwa panas yang ada hubungkaitnya dengan parti yang paling tua di Malaysia iaitu parti UMNO.

Admin difahamkan rakaman suara itu di antara Presiden UMNO Zahid Hamidi dan Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Perbualan mereka berkenaan ucapan Presiden UMNO di Perhimpunan Agung UMNO tahun 2020.

Ucapan Presiden UMNO pada waktu itu berkisar soal pendirian mereka terhadap Perikatan Nasional atau Parti Bersatu khususnya.

Kerana terlalu lantang dan menafikan Bersatu. Ramai yang berpendapat seolah olah perhimpunan Agung UMNO kali itu adalah perhimpunan menghentam Perikatan Nasional yang terdiri parti Bersatu/PPBM dan PAS. Hahahah.

Ucapan Timbalan Presiden UMNO Keliru dan Memalukan – UMNO Titiwangsa

Wahal melalui kerajaan inilah UMNO cuba bangkit selepas kekalahan UMNO pada pilihanraya yang ke-14.

Kalau kita amati perbualan itu jelas ada konspirasi jahat yang cuba direalisasikan oleh mereka khususnya Zahid Hamidi selaku Presiden UMNO.

Kita tahu Presiden UMNO Zahid Hamidi sedang dibicarakan di mahkamah kerana salah guna kuasa. Ramai yang menjangkakan Zahid akan meringkuk di penjara seperti mana Najib Razak.

Itu bererti konspirasi yang dijalankan oleh Zahid Hamidi dan Anwar ialah cuba mengangkat Anwar Ibrahim sendiri sebagai Perdana Menteri Malaysia, dengan demikian tuduhan Zahid Hamidi di Mahkamah akan dapat di tarik balik.

Rakaman ini bah yang admin maksudkan.

Dengar cerita Presiden UMNO Zahid Hamidi telah mengeluarkan kenyataan, bahawa dia akan membuat laporan Polis agar siasatan dapat dijalankan. Namun sehingga saat ini satu laporan Polis pun tidak ada.

Untuk makluman rakaman suara ini telah disahkan sebagai tulen atau benar oleh laskar UMNO, Lokman Adam.

Asyraf Cukup Cukuplah Hipokrit dan Memburukkan PN

Nampaknya Ketua Pemuda Malaysia ni semakin hipokrit. Hampir hari hari memburukkan Kerajaan Perikatan Nasional (PN) 👎

Dia kata dia tidak angkuh? Soalnya sudah berapa kali pemimpin komponen Perikatan Nasional membuat gesaan supaya ketua pemuda UMNO itu membuat permohonan maaf secara terbuka setelah memfitnah parti kerajaan, PPBM.

Fitnah pertama kononnya kerajaan Perikatan Nasional mengisytiharkan darurat atau PKP tapi dalam diam bersiap untuk menghadapi pilihanraya umum yang ke 15. Pemuda UMNO Asyraf merujuk pada satu rakaman video atau gambar yang menunjukkan bendera Perikatan Nasional sedang diproses.

Tuduhan itu telah disangkal oleh pemimpin pemimpin muda parti Bersatu dan mengesa Asyra agar membuat permohonan maaf secara terbuka. Tapi sehingga hari ini si Asyraf itu enggan membuat permohonan maaf. Sudahlah memfitnah angkuh lagi. Alahai!

Kedua Ketua Pemuda UMNO Malaysia bersedia untuk melawan PAS di Terengganu walaupun Terengganu dikuasai oleh PAS. Justeru itu pemimpin muda PAS telah membuat gesaan agar si Asyraf membuat permohonan maaf secara terbuka. Namun sehingga hari ini Ketua Pemuda UMNO itu tetap enggan membuat permohonan maaf. Sudahlah lemah sombong dan angkuh lagi. Hemmm!

Berbalik kepada dakwaan terbaru pemuda UMNO Malaysia, Asyraf bahawa mereka tidak menuntut jawatan dan tidak bersetuju dengan cadangan pemimpin UMNO agar jawatan Timbalan Perdana Menteri diberikan kepada UMNO.

Hakikatnya kalau menurut Menteri Wilayah Datuk Annuar Musa.

Menarik..asraf terlupa BIRO POLITIK YG DIA ANGGOTAI YG MULA MULA MENUNTUT JAWATAN TPM…DAN SUA UMNO MENYAMPAIKAN HASRAT ITU PADA PM MELALUI VIDEO CONFERENCING…mudah lupa

Si Asyraf dalam temubual dengan Astro Awani juga memburukkan kerajaan Malaysia kononnya kerana Perikatan Nasional tidak stabil menyebabkan pelabur meninggalkan Malaysia dan melabur ke negara jiran Indonesia.

Tak kan Si Asyraf tidak tahu faktor yang menyebabkan pelabur berkenaan meninggalkan Malaysia, antaranya kerana kos operasi yang murah, terutamanya bab kos tenaga kerja. Pun begitu kenapa si Asyraf tidak mengangkat kehadiran tenaga kerja asing di dan dari Indonesia, kalau benar ekonomi negara jiran itu lebih makmur atau stabil.

Macam mana kerajaan Perikatan Nasional stabil pada mata UMNO kalau pemimpin-pemimpin UMNO itu sendiri mengkritik tidak sudah, walhal mereka adalah juga sebahagian daripada kerajaan Perikatan Nasional.

Ketua Pemuda UMNO Malaysia cukup-cukup memburukkan Kerajaan Perikatan Nasional tu. Di Sabah UMNO masih bekerjasama dengan Perikatan Nasional dalam Gabungan Rakyat Sabah. Jadi lihat juga kearah ni jangan buat buat tidak ada. Nampak sangat tu UMNO Sabah ni tidak dihormati oleh kepimpinan tertinggi UMNO Semenanjung.

Kau ingat Asyraf, senang kah menutup skandal yang melibatkan wang rakyat yang diambil oleh pemimpin pemimpin UMNO. Baik di Semenanjung mahupun di Sabah. Sekarang, kau tambah lagi persepsi jelek masyarakat terhadap kamu dengan mengeluarkan kritikan yang mengada-ngada.

Sebab Kenapa UMNO Mengada-ngada Dalam Perikatan Nasional

Menteri Wilayah Tan Sri Annuar Musa menggariskan beberapa sebab kenapa UMNO berpecah dalam Perikatan Nasional sekaligus sering mengeluarkan kenyataan yang mengada-ngada.

Pertama kekecewaan segelintir pemimpin UMNO tidak terpilih menyertai kabinet apabila UMNO kembali sebagai kerajaan. (tidak bersyukur walhal UMNO tumbang pada pilihan raya umum ke-14 tapi berpeluang membentuk kerajaan bersama Bersatu, malahahan kecewa. Persis perangai mangkuk hayun oh)

Pelantikan anak buah ke dalam kabinet dan bukannya pemimpin UMNO itu sendiri serta kes mahkamah yang tidak memihak pemimpin mereka. Menyebabkan mereka berpendapat kerajaan Perikatan Nasional tidak membantu supaya terlepas dari tuduhan salah guna kuasa di Mahkamah (macam mana seorang pemimpin yang sudah lama, cemburu pada pemimpin pelapis yang sepatutnya didorong dan diberikan peluang. Sepatutnya perbuatan salah guna kuasa diserahkan saja pada Mahkamah untuk menentukannya. Nampak sangat selama ini UMNO memperalatkan konstitusi untuk kepentingan peribadi. Apa punya teruk oh, sikit sikit sudahlah)

Sebab lain kerana pertemuan sulit sebelum Pilihan Raya Negeri Sabah bagi tujuan untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional diikuti sumpah setia kepada ketua pembangkang Datuk Anwar Ibrahim pada 11 Oktober. Sekaligus melanggar sumpah UMNO yang tidak akan berkerjasama dengan PKR dan DAP (sumpah setia itu telah diturunkan melalui satu dokumen rasmi yang ditandatangani oleh Presiden UMNO dan surat itu telahpun tular namun niat busuk ini tidak menjadi kenyataan)

Pertemuan pada 17 Oktober 2020 yang melibatkan beberapa pemimpin UMNO dan Pakatan Harapan disusuli beberapa perbincangan lain untuk menjatuhkan kerajaan. (juga menemui jalan buntu hingga menambah lagi kekecewaan UMNO maka semakin kuatlah mengada-ngada)

Dari sebuah kekecewaan menyebabkan mereka terfikir untuk memperalatkan Perhimpunan Agung UMNO sebagai medan untuk membatalkan jajaran asal yang telah berkali-kali diputuskan oleh Majlis Tertinggi UMNO. (jajaran asal yang dimaksudkan ialah bekerjasama dengan Bersatu dan PAS dalam Perikatan Nasional atau Muafakat Nasional)

Akibatnya berlakulah pertembungan dua aliran pemikiran dalam kalangan pemimpin dan Bahagian-Bahagian UMNO. Maka tercetuslah jajaran baharu menggantikan jajaran sebelum ini yang condong kepada Pakatan Harapan.

Sebab itulah jangan ada yang merasa pelik bila terbaca kenyataan dari segelintir pemimpin UMNO yang sekejap-sekejap bertukar. Namun tidak dinafikan ada kalanya kenyataan itu tidak datang daripada mulut pemimpin UMNO itu sendiri setelah mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan kehendak Presiden UMNO. Jadi kalau ingin mencari kebenaran dalam parti UMNO, ambil kenyataan pertama bukannya kenyataan selepas itu. 😅

MP UMNO Gesa Batal Keputusan Tidak Berkerjasama Dengan PPBM

Ada rupanya ahli Parlimen UMNO yang sedang berusaha untuk membatalkan keputusan Presiden UMNO tidak bekerjasama dengan PPBM pada pilihanraya umum ke 15 akan datang.

Menurut sumber itu lagi, usahanya telah diketahui oleh seorang dua ketua Bahagian. Maksudnya Ahli Parlimen berkenaan telah berhubung dengan beberapa ketua ketua Bahagian bagi menyatakan hasratnya.

Ketua-ketua Bahagian itu juga diminta untuk menandatangani satu dokumen yang bertujuan untuk mengesa kepimpinan tertinggi UMNO supaya menarik balik keputusan tidak bekerjasama dengan PPBM sebelum ini.

Alasan kenapa dia bertindak sedemikian kerana tahu UMNO akan kalah jika tidak berganding atau bekerjasama dengan PPBM pada pilihanraya umum yang akan datang.

Walaubagaimanapun usaha Ahli Parlimen berkenaan tidak mendapat sambutan dari beberapa ketua-ketua Bahagian. Malah dianggap menyebelahi musuh.

Memang cerdiklah Ahli Parlimen tu dia boleh agak apa akan berlaku jika UMNO tidak lagi bekerjasama dengan PPBM dalam Perikatan Nasional.

Kalau sudah pemimpin UMNO Semenanjung dapat menjangka apa akan berlaku pada UMNO. Apa lagi di Sabah, dimana pembangkang yang terdiri dari parti-parti tempatan hanya perlu menyuntik kebencian pada parti UMNO sebagai parti yang bertanggungjawab memiskinkan negeri dan diri mereka. Selain memaparkan salah laku yang mereka telah lakukan.

Apa yang kita nampak sekarang seolah-olah satu-satunya musuh UMNO hanyalah PPBM. Mereka lupa parti PKR dan DAP yang mendominasi pengundi di bandar-bandar.

Apapun admin sebagai masyarakat yang mengikuti perkembangan politik semasa. Berharap semoga usaha ahli Parlimen berkenaan mendapat kejayaan.

Kita orang berkawan bukannya lawan.

Jamal Mulai Cerdik Menjaga Setiakawan Perikatan Nasional. Macai Pula?

SUNGAI BESAR – Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos tidak bersetuju dengan kenyataan pemimpin veteran parti itu, Tengku Razaleigh Hamzah yang melabelkan Pas sebagai ‘pelacur politik’ yang perlu ditewaskan pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Jamal berkata, beliau amat menghormati Tengku Razaleigh tetapi kenyataan itu hanya mengeruhkan lagi hubungan dua parti terbesar Melayu itu.

“Untuk apa kita berbalah sesama kita? (Sepatutnya) kita UMNO jaga keluarga besar kita.

PAS Pelacur UMNO Pula Perompak


Orang macam Jamal Yunos yang mendapat banyak kelebihan daripada UMNO pun mulai bersikap agak cerdik. Menolak politik kebencian yang dilemparkan oleh pemimpin pemimpin UMNO.

Berbanding jentera dan pengikut UMNO yang ada di peringkat akar umbi alahai. Segala kenyataan yang dilemparkan oleh pemimpin UMNO akan dipertahankan dan ditokok-tambah, walaupun jelas kenyataan itu hanya menyebabkan UMNO semakin lemah.

Yang lucunya kalau kita perhatikan komentar dan lagak macai tu, macam tahu sangat apa yang berlaku. Tapi cuba kamu asak berkaitan isu yang mereka bangkitkan, bukan boleh jawab tu. Atau cuba kamu ajukan soalan berkaitan isu semasa, bukan mereka tahu tu atau minta mereka namakan seorang individu yang ternama dalam pentadbiran kerajaan UMNO sebelum ini, mereka bukan tahu tu. 🤭

Itu namanya menyokong untuk membawa rebah.

PAS Pelacur UMNO Pula Perompak

PAS parti pelacur begitu gambaran yang diberikan oleh pemimpin veteran UMNO Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li). Hanya kerana PAS beberapakali mengalihkan sokongan keatas parti tertentu.

Bukan hanya sanggup menggambarkan PAS sebegitu rupa tetapi Ku Li juga menegaskan sewajarnya PAS ditumbangkan dalam pilihan raya umum Ke 15 yang akan datang.

Sebenarnya apa yang berlaku ni. Sampai terkeluar hasrat dan perkataan yang tidak senonoh terhadap kawan yang duduk dalam rumah Perikatan Nasional ni. Alahai!

Entahlah tapi UMNO ni memang sinonim dengan perkataan yang lucah bukan hanya melalui perkataan tapi juga melalui tingkah laku yang lucah. Pemimpin UMNO yang menggunakan simbol ini 🖕 pun ada. Tak percaya pergi Google.

Bayangkan kalau pemimpin tertinggi pun sanggup mengeluarkan perkataan jelek seperti itu. Bagaimana pula perkataan mengada-ngada yang tersembur dari penyokong mereka yang ada di peringkat akar umbi dan pertengahan. Susah mahu cakap, pastinya peti sejuk pun boleh terbang. Hahaha!

Admin ni ahli kepada berpuluh-puluh puluh-puluh group berpolitik baik group itu pro UMNO mahupun pro Warisan.

(Warisan pun apa kurangnya dia punya jentera kalau mengomen macam orang yang tidak pernah sekolah. Memang kurang ajar dan biadap tapi bila kau balas dibilangnya pula kita yang biadap. Kononnya bahasa melambangkan jiwa atau keperibadian seseorang. Mangkuk hayun dan hipokrit nak mampus. Hahaha!)

Berbalik pada kata nista Ku Li itu. Ku Li juga mendakwa PAS tidak boleh dipercayai untuk membantu UMNO dalam pilihanraya umum yang akan datang kerana PAS sebahagian daripada Perikatan Nasional.

Cuba tanya pada diri sendiri, parti mana yang pemimpin utamanya sedang didakwa di Mahkamah kerana salah guna kuasa. Adakah Parti UMNO atau Parti PAS. Jadi siapa yang tidak boleh dipercayai ni.

Bolehkah keadilan dituntut dari pihak yang sanggup mengambil wang rakyat dengan cara menipu. Iaitu walaupun tidak membina sebarang prasarana untuk kebaikan rakyat tapi mendapat keuntungan wang berjuta. Boleh kah?

Ilmu hisab UMNO ni memelikkan. Pada mereka menukar sokongan parti adalah pelacur tapi mengambil wang rakyat adalah pejuang. 🤭

Cukup-cukuplah berbalah sesama sendiri tu. Supaya tidak mengundang kritikan pedas dan berasas daripada rakyat.

Lim Guan Eng Murtad Demokrasi

Admin ingat politik DAP ni sudah cukup canggih. Iyalah canggilah tu bila bercakap soal kesamarataan atau apabila seseorang pemimpin mengangkat fahaman liberalisme.

Tapi kenapa begitu cetek. Rupanya masih ke kampung kampungan macam apek tua yang tidak pernah keluar masuk bandar, malah semakin jahiliah. Hemmm!

Murtad dalam agama Islam merujuk kepada seseorang yang meninggalkan agama Islam yang akan berhadapan dengan hukuman yang cukup berat. Itu bermakna murtad telah disyariatkan.

Berbeza dengan mengalihkan sokongan atau melompat parti. Ia tidak disebut dalam perlembagaan Malaysia. Malah ia adalah asas kepada sistem demokrasi. Itu bermakna melompat parti dibenarkan atau dibolehkan sebab telah termaktub dalam sistem demokrasi.

Justeru kenapa Lim Guan Eng selaku pemimpin DAP sanggup membuat perbandingan bodoh?

Bodoh yang boleh ditafsirkan menghina agama Islam, kau kena hati-hati Lim Guan Eng.

Isu ini timbul bila Lim Guan Eng mempersoalkan kenyataan setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin berhubung beberapa wakil rakyat daripada Pakatan Harapan keluar menyertai Perikatan Nasional. Sebagai tidak salah kerana tidak bertentangan dengan mana-mana perlembagaan persekutuan.

Tapi ia ditentang oleh Lim Guan Eng hingga membuat perbandingan bodoh kononnya kenapa dalam Islam pun tidak dibenarkan murtad jadi kenapa pula dalam politik boleh dibenarkan lompat parti.

Kerana Lim Guan Eng terlalu jahil politik dan terlalu jahil agama maka bolehlah kita membuat kesimpulan sebenarnya dia ni murtad demokrasi. Kenapa, sebab dalam sistem demokrasi menyertai parti lain dibenarkan sebaliknya kalau menurut mangkuk Lim ni. Alahai!

Hasil Mesyuarat MPT Bersatu Berkaitan Keputusan UMNO Tidak Berkerjasama Dengan PN

Dibawah ada lapan perkara yang diputuskan melalui mesyuarat Pimpinan Tertinggi Parti Bersatu yang berlangsung sebentar tadi susulan hasrat UMNO memutuskan kerjasama dengan Perikatan Nasional.

UMNO merasakan sudah cukup kuat dalam menghadapi pilihan raya umum yang akan datang tanpa kerjasama daripada parti parti komponen yang ada dalam Perikatan Nasional.

1. Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) pada hari ini telah dipengerusikan oleh Presiden, YAB Tan Sri Dato’ Hj. Muhyiddin Yassin.

2. Dalam mesyuarat tersebut, BERSATU menzahirkan kesyukuran atas kejayaan Kerajaan Perikatan Nasional menempuhi tempoh satu tahun mentadbir negara.

3. Dalam tempoh pentadbiran satu tahun itu, Kerajaan Perikatan Nasional telah berjaya menjulang prinsip-prinsip urus tadbir kerajaan yang baik, telus serta berintegriti terutamanya dalam memelihara kebebasan badan kehakiman dan kedaulatan undang-undang.

4. Dalam menghadapi pandemik COVID-19 dan situasi ekonomi yang mencabar, kestabilan politik adalah amat penting bagi memastikan segala perancangan kerajaan dapat direalisasikan dengan berkesan.

5. Justeru, BERSATU mengucapkan terima kasih kepada semua parti politik yang setia dan istiqomah dalam mendokong serta mempertahankan aspirasi Kerajaan Perikatan Nasional.

6. Berhubung surat yang dihantar oleh Presiden UMNO bertarikh 26 Februari 2021, BERSATU memandang serius terhadap kandungan surat tersebut kerana ia mempunyai implikasi yang besar terhadap kerjasama di masa hadapan antara UMNO, BERSATU dan Perikatan Nasional.

7. Dalam hal ini, BERSATU memutuskan untuk terus fokus memperkasakan gerak kerja bersama rakan-rakan dalam Parti Perikatan Nasional iaitu PAS, STAR, SAPP dan GERAKAN berlandaskan perjuangan yang jujur dan ikhlas kepada rakyat bagi memenangi pilihanraya akan datang.

8. BERSATU juga berpendirian bahawa Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Dato’ Hj. Muhyiddin Yassin masih utuh dan berfungsi untuk memberi khidmat kepada rakyat.

DATO SERI HAMZAH ZAINUDIN
Setiausaha Agung
Parti Pribumi BERSATU Malaysia
4 Mac 2021, Putrajaya

KM Hajiji Menerima Kunjungan Hormat Menteri Alam Sekitar Tuan Ibrahim Tuan Man

SIARAN MEDIA

26 Februari 2021.

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor menerima kunjungan hormat daripada Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man di pejabatnya di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah (PPNS), hari ini.

Kedua-dua pemimpin itu turut makan tengah hari bersama.

Terdahulu, Hajiji dan Tuan Ibrahim menunaikan solat Jumaat di Masjid Bandaraya.

Turut hadir ialah Menteri Tugas-Tugas Khas, Datuk Haji Mohd.Arifin Mohd.Arif, Setiausaha Kerajaan Negeri (SKN), Datuk Seri Panglima Sr. Haji Safar Untong dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dilantik, Dr Aliakbar Gulasan.

-End.

Caption Gambar:

Hajiji menyampaikan cenderamata kepada Tuan Ibrahim Tuan Man.

PAS Cerdik Membaca Mainan Politik UMNO – Rugi tak baca

Pemimpin PAS atau anak pemimpin PAS ini cerdik membaca politik UMNO di dalam merebut kekuasaan. Seperti juga yang admin sering tegaskan UMNO adalah parti yang paling tua di Malaysia, jadi mereka tahu caranya.

Paginya terbukti kantoi salah petangnya mereka sekali lagi mencipta cerita. Begitulah perjalanan politik UMNO yang dijana oleh jentera jentera yang sengaja membelakangkan akal mereka.

Untuk UMNO ia memang nampak bagus tapi bagi masyarakat umum ia adalah hal yang memualkan mereka. Sebab itu jugalah admin tidak berapa berkenan pada segelintir jentera Perikatan Nasional yang tidak alert dan lemah ketika mempertahankan hujah mereka, tiba tiba budiman sepatutnya cakap dan kongsikan saja walaupun nampak tidak bersambung tapi jangan sampai keterlaluan. Kalau tidak begitu, dia ingat dia siapa di mata UMNO!.

Rugi sesiapa yang tidak membaca kenyataan balas anak pemimpin PAS dibawah.


YAB Datuk MB yang kami hormati lagi kami muliakan,

Maafkan saya atas pencelahan ini, sekadar menyatakan pandangan dan meluahkan suara hati sebagai ahli bawahan PAS.

Bukan sekadar dua tiga kolam.

Malah melalui wadah PAS ini kami mahu bawa semua manusia ke kolam telaga kauthar di Akhirat kelak.

Mengenai strategi penyatuan ummah, kami memang nampak ianya agak sukar untuk direalisasikan dalam konteks politik.

Kerana politik bermakna merebut kuasa, jawatan, kedudukan dan keuntungan duniawi. Memenangi konflik politik bermaksud merampas kuasa dari satu kumpulan atau entiti dan memberikannya kepada kumpulan lain.

Umum memahami bahawa politik konvensional itu ialah, sebagaimana yang ditakrifkan oleh Lenin, siapa boleh buat apa kepada siapa (Who could do what to whom).

Ataupun menurut ahli sains politik, Harold Lasswell, ialah siapa dapat apa, bila dan bagaimana (who gets what, when and how).

Sedangkan berebut harta pusaka pun boleh menyebabkan putus saudara, berebut sempadan tanah pun boleh menyebabkan sesama jiran bermasam muka, sekadar nak lalu jalan melalui tanah dia pun ada yang tak beri kebenaran, inikan pula nak berkorban kuasa politik untuk serah ke orang lain.

Dalam kes kekosongan kerusi di Parlimen Gerik sahaja, maklumat sampai kepada kami, tidak kurang 10 orang UMNO yang melobi untuk menjadi calon. Kalau dalaman UMNO pun berlaku perebutan untuk jadi calon maka adakah UMNO sanggup untuk beri laluan kepada parti lain untuk bertanding?

Mampukah UMNO mahupun PAS berkorban kepentingan untuk melepaskan kerusi yang menjadi gelanggang tradisi pertandingan sejak 14 kali pilihan raya?

Dalam persaingan politik Machiavelli tiada sahabat setia yang boleh dipercayai untuk kita korbankan kepentingan kita untuk dirinya.

Yang ada hanyalah rakan kongsi kepentingan bersama. Selagimana wujud kepentingan yang menguntungkan selagi itulah kontrak perniagaan akan diteruskan.

Kami ahli PAS hatta rakyat biasa pun nampak, sekiranya BN lebih menguntungkan UMNO dan dengan BN sahaja UMNO boleh kembali berkuasa, apa perlunya UMNO kepada gabungan lain?

Permainan dan percaturan politik di negeri Perak pun kita semua dapat baca; BN mahu bertanding 27 kerusi daripada 59 kerusi, PAS 3 kerusi, manakala selebihnya 19 kerusi dikatakan akan dirunding dan dibahagi-bahagikan.

Selepas itu hanya 3 kerusi sahaja diperlukan untuk BN mencukupkan majoriti mudah bagi memerintah Perak secara bersendirian. Justeru sekiranya berada dalam kolam MN sekalipun, PAS tetap akan melepas, atau setidak-tidaknya, berada di pinggiran.

Ingat, politik itu siapa dapat apa, bila dan bagaimana. Sifir mudahnya, apabila BN boleh bentuk kerajaan negeri selepas PRU-15 dengan majoriti yang cukup, maka kek kuasa tidak perlu dipotong lebih kecil.

Buat apa berkongsi dengan orang bila boleh bolot seorang?

Dan sekiranya matlamat PAS hanya sekadar untuk mengejar kuasa semata-mata, adalah lebih untung PAS terjun ke kolam BN terus daripada berendam dalam kolam gabungan parti setahun jagung yang tidak kuat dan tiada akar umbi.

Tapi PAS ada pendiriannya sendiri, iaitu elak pertembungan 3 penjuru, kukuhkan MN dan pertahankan PN.

Dan ahli PAS dipesan supaya wala’ dengan keputusan parti di samping menghormati keputusan parti rakan.

Kami faham pimpinan UMNO tersepit dengan situasi yang amat sukar dan mencabar untuk membuat keputusan, antara mengikut desakan suara akar umbi, menjaga maslahah parti dan menjaga maslahah umat yang jauh lebih besar daripada parti.

Sejak awal lagi kami semua sedar, formula pembahagian kerusi antara UMNO dan PAS sendiri pun, tanpa mengira parti-parti lain, adalah agak sukar untuk disepakati.

Itu dalam konteks persaingan politik.

Walau bagaimanapun, konsep penyatuan ummah ini masih boleh berlaku dalam konteks kemasyarakatan.

Kami generasi muda mahu tamatkan episod tragedi konflik politik kepartian sempit dalam masyarakat kita sejak zaman tok nenek kami.

Tanpa mengira parti, kerjasama, gotong-royong, kenduri-kendara sesama penduduk kampung boleh dijalankan dengan baik. Aktiviti kemasyarakatan boleh berjalan dengan mesra penuh rasa ukhuwwah.

Projek, tender, bantuan dan sumbangan diagihkan secara adil kepada yang berhak, tidak kira warna dan lambang parti. Semua pihak rasa puas hati dan terbela.

Waktu pilihan raya, masing-masing dengan pilihan masing-masing untuk memilih mana-mana calon yang dirasakan layak untuk menjadi pemimpin.

Habis sesi memilih pemimpin, kita kembali hidup harmoni atas semangat penyatuan ummah dan muafakat nasional.
.
.
.

YAB Datuk,

Kami ahli PAS ditarbiah untuk tidak gentar menghadapi kalah menang dalam pilihan raya.

PAS menang pilihan raya, kami berkhidmat cara ada kuasa.

PAS kalah pilihan raya, kami teruskan khidmat kepada rakyat sebagai pembangkang.

PAS sudah biasa bergerak sebagai pembangkang, dan PAS juga ada pengalaman yang lama memerintah beberapa negeri.

In sya Allah, di dunia PAS tidak rugi, selagimana niat perjuangan kami lil-LAHI TA’ALA, kerana ALLAH, untuk kebaikan negara dan ummah, untuk tinggikan kalimah ALLAH.

Lirik lagu PAS tersemat di hati kami:
Bergeraklah ke medan jasa,
Kalah menang bukan alasannya,
Sucikanlah niat di hati,
Hingga nyata benarnya janji RABBI.

Yang lebih merisaukan kami ialah, apabila melepas rahmat dan redha ALLAH serta syurga di Akhirat kelak.

(مَّن كَانَ یُرِیدُ ٱلۡعَاجِلَةَ عَجَّلۡنَا لَهُۥ فِیهَا مَا نَشَاۤءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلۡنَا لَهُۥ جَهَنَّمَ یَصۡلَىٰهَا مَذۡمُومࣰا مَّدۡحُورࣰا ۝ وَمَنۡ أَرَادَ ٱلۡـَٔاخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعۡیَهَا وَهُوَ مُؤۡمِنࣱ فَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَانَ سَعۡیُهُم مَّشۡكُورࣰا ۝ كُلࣰّا نُّمِدُّ هَـٰۤؤُلَاۤءِ وَهَـٰۤؤُلَاۤءِ مِنۡ عَطَاۤءِ رَبِّكَۚ وَمَا كَانَ عَطَاۤءُ رَبِّكَ مَحۡظُورًا ۝ ٱنظُرۡ كَیۡفَ فَضَّلۡنَا بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲۚ وَلَلۡـَٔاخِرَةُ أَكۡبَرُ دَرَجَـٰتࣲ وَأَكۡبَرُ تَفۡضِیلࣰا)
[Surah Al-Isra’ 18 – 21]

Maksudnya:
18- Sesiapa yang menghendaki (kesenangan hidup) dunia, KAMI akan segerakan kepadanya dalam dunia apa yang KAMI kehendaki, bagi sesiapa yang KAMI kehendaki; kemudian KAMI sediakan baginya neraka Jahannam (di akhirat kelak), untuk membakarnya dalam keadaan yang hina lagi tersingkir dari rahmat Allah.

19- Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal-amal yang baik untuk akhirat dengan usaha yang layak baginya, sedang dia beriman, maka mereka yang demikian keadaannya, diberi pahala akan amal usahanya.

20- Tiap-tiap golongan dari keduanya, golongan dunia dan golongan akhirat KAMI hulurkan kepada mereka dari pemberian TUHANmu (wahai Muhammad); dan tiadalah pemberian TUHANmu itu tersekat (dari sesiapapun).

21- Lihatlah bagaimana KAMI lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain (dalam rezeki pemberian KAMI itu) dan sesungguhnya pemberian di akhirat lebih besar tingkatan-tingkatan perbezaannya dan lebih besar tambahan-tambahan kelebihannya.

Semoga ALLAH subhanahu wa ta’ala memberikan taufiq hidayah kepada YAB Datuk dan seluruh pimpinan umat Islam. – FB