Ini Barulah Membela Bangsa- Kongres Maruah Melayu

Ini baru namanya gerakan membela nasib bangsa yang bila ditransformasikan menjadi Kongres Maruah Melayu. Ini cantik.

Kongres ini berlangsung pagi tadi di Shah Alam dan telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dr Mahathir Mohamad.

Bukan sahaja cantik tapi menyebarkan bau yang semerbak.

Kita nampak disana ada kesungguhan serta keikhlasan dari pemimpin pemimpin UMNO dan PAS yang hadir di kongres ini dan sudah tentulah para pimpinan Bersatu yang hadir dari seluruh negara.

Kesungguhan dan keikhlasan yang nekad menjaga maruah Melayu dan yang paling penting membela nasib mereka.

Bukannya omong kosong sepertinya Penyatuan Nasional yang digerakkan oleh UMNO baru-baru ini.

Kenapa admin katakan omong kosong sebab untuk menyatukan Melayu, menjaga maruah Melayu sekaligus membela nasib Melayu. Tidak ada cara lain selain menuntut kuasa daripada politik. Kalau kuasa tidak ada maka perjuangan itu hanyalah retorik, perjuangan yang baru berputik dan belum tentu diterima oleh rakyat apa lagi seperti UMNO yang baru saja dijatuhkan oleh rakyat.

Tanpa kuasa, Melayu ini akan terpinggir.

UMNO yang diharapkan sejak berdekad yang lalu ternyata gagal. Hanya berjaya mengayakan sekelompok masyarakat itupun terdiri daripada kroni, adapun masyarakat luar masih dibungkus dengan kemiskinan.

UMNO yang diharapkan bukan hanya gagal tapi terpalit dengan skandal penyelewengan dana rakyat dan sedang dalam perbicaraan di Mahkamah – 1mdb. Lalu PAS berazam untuk meneruskan kerjasama dengan UMNO?

Sanggup kah PAS menerima cacian dari pengundi atas pagar, seperti mana UMNO
Akhirnya dikuburkan di pilihanraya yang akan datang?

Pada ahli UMNO dan PAS serta penyokong kedua parti. Lihatlah gambar ini, bukan kah mereka kelihatan cerdik jesteru berada diatas landasan yang benar.

Ingat Melayu tanpa kuasa bukan siapa-siapa. Oleh itu jangan lagi berharap pada UMNO. UMNO sudah berada di penghujung jalan tidak ada lagi istilah peluang kali kedua untuk berkuasa kerana tanpa undi atau kerusi dari Sabah dan Sarawak sukar untuk mana mana parti menjadi pemerintah dan nampaknya itu yang dihadapi oleh UMNO, sedang dan terus berlaku.

Sedikit kesimpulan yang admin kutip dari penganalisis politik Universiti Malaya Profesor Madya Dr Hamidin Abdul Hamid.

Amanat Dr Mahathir dalam ucapannya merujuk kepada orang Melayu yang harus berubah dan memiliki sikap yang lebih baik iaitu sikap ingin maju dalam pelbagai bidang. Disana ada sikap rajin berani dan bertanggungjawab.

Tapi dalam masa yang sama Dr Mahathir menegaskan agar orang Melayu sentiasa menjaga maruah.

Ditegaskan juga orang Melayu sendiri yang menggadai kuasa hingga akhirnya maruah dipijak dan dipandang hina oleh bangsa lain. Oleh itu Melayu sebagai bangsa yang majoriti di Malaysia sepatutnya bersatu tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya berpecah kepada kumpulan kecil hingga tidak mampu merai separuh daripada sokongan rakyat.

Hakikatnya Ambil Permuafakatan Buang UMNO Sabah

Menurut Presiden UMNO, Zahid Hamidi semasa bercakap di sidang media Konvensyen UMNO Sabah. Bahawa Permuafakatan Nasional UMNO dan PAS telah menjejaskan sokongan rakyat Sabah terhadap UMNO.

Memang pun hal ini telah disedari oleh pemerhati politik, lama sebelum permuafakatan Nasional dipersetujui secara rasmi oleh kedua belah pihak di PWTC. Ia berpandukan beberapa peristiwa seperti keputusan pilihanraya kecil Sandakan baru-baru ini. Bilamana BN dan PAS menyatakan sokongan mereka terhadap calon PBS maka tidak semena mena sokongan terhadap calon PBS turun mendadak. Perdebatan di Facebook tidak lagi rancak ini petanda awal sebelum keputusan PRK dimenangi oleh calon daripada DAP.

Oleh kerana itu kononnya UMNO Sabah akan diberikan autonomi.

Autonomi untuk menentukan calon kah? 😃

Rujuk link dibawah

Kerjasama UMNO PAS Jejas Sokongan Rakyat Sabah

Nampak sangatlah UMNO Sabah dianggap tidak ada kelas atau hanyalah kelas ketiga, ada tidak ada sama saja.

Nampak sangat pendapat pemimpin UMNO Sabah tidak diambil kira sebelum permuafakatan Nasional disepakati. Iyalah kenapa autonomi UMNO Sabah tidak dimasukkan dalam piagam permuafakatan Nasional. Kenapa baru hari ini setelah permuafakatan disepakati secara rasmi?

Boleh pula dasar perjuangan UMNO yang selama ini berjaya menarik perhatian rakyat Sabah diubah mengikut selera pihak yang berkepentingan iaitu pihak yang hanya cuba menyelamatkan UMNO Semenanjung dari kepupusan. Selain matlamat utama dari permuafakatan Nasional untuk sebenarnya menyelamatkan pemimpin-pemimpin UMNO yang sedang dalam perbicaraan di Mahkamah.

Habis itu bagaimana pula dengan agenda PAS bukankah langkah memberikan autonomi pada UMNO Sabah akan menutup peluang PAS untuk menyebarkan sayap mereka di Sabah. Selain kerana faktor Permuafakatan Nasional itu sendiri?

UMNO sejak kebelakangan ini tampak semakin flip flop, gali lubang tutup lubang. Masuk angin keluar asap last last PAS yang menjadi mangsa mereka.

Tolong ingat pesanan Allahyarham Nik Aziz tu. PAS tidak akan berkerjasama dengan UMNO klik PAS Tak Kan Berkerjasama Dengan UMNO

Pokoknya UMNO memilih permuafakatan Nasional tapi dalam masa yang sama membuang Sabah. Inilah hakikatnya yang cuba ditutup oleh UMNO pusat sedangkan PAS hanya layak sebagai pengikut bukannya rakan sekutu.

Himpunan Ummah Mendustakan Allahyarham Nik Aziz

Selama 55 tahun kita berjuang nak tenggelamkan UMNO. Apabila UMNO hampir lemas kenapa kita nak pergi tolong – Nik Aziz.

Tapi tengok apa yang berlaku hari ini. Gambar beliau dijaja, diangkat, dipertontonkan kepada umum, dipertontonkan kepada musuh politik Allahyarham Nik Aziz. Seolah-olah pendapat Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz ketika masih hidup tidak ada kebenarannya. Allahuakbar!

Sampai hati 55 tahun berjuang mempertahankan PAS dari kerakusan UMNO tapi hari ini segala kudrat perjuangan beliau didustakan.

Itu yang admin katakan sebelum ini. Perhimpunan Ummah ini hanyalah retorik UMNO yang semakin terdesak kian dilupakan dan akhirnya lemas.

Kerjasama UMNO PAS Ibarat Opera Cina – Prof Agus

Mari kita angkat catatan politik Professor Agus Yusoff berhubung kerjasama UMNO dan PAS.

Menurut beliau kerjasama UMNO-PAS itu tidak ubah seperti kita menonton Opera Cina. Kenapa Opera Cina sebab watak dan sandiwara dalam opera ini adalah dongeng.

Dari FB wall Prof Agus Yusoff

KERJASAMA UMNO-PAS SEPERTI OPERA CINA

1. Semalam semasa berucap di Kerdau, Temerloh, TGHH menyatakan PAS dan Umno akan bergabung menjelang PRU-15. Katanya, usaha itu boleh berjaya kerana PAS dan Umno sudah bersih selepas beberapa individu bermasalah meninggalkan kedua-dua parti berkenaan.

2. Kata TGHH lagi, perpecahan serius dalam kalangan masyarakat Melayu terjadi kerana ada individu yang ekstrem dalam PAS dan Umno. Antara individu yang beliau namakan ialah DSAI yang dibawa menyertai Umno oleh Dr Mahathir.

3. Saya setuju PAS-Umno hendak bergabung, tetapi bilakah tarikhnya yang tepat? Tanpa tarikhnya yang tepat, saya menilai kerjasama PAS-Umno sekarang seperti opera Cina. Kenapa saya kata Opera Cina? Ini kerana secara faktanya, PAS tidak pernah setia dengan rakan. Saya yakin menjelang penamaan calon PRU-15 semasa pembahagian kerusi nanti, Umno akan menjadi mangsa terbaharu.

4. Gabungan PAS-Umno sudah boleh dibuat kerana PAS-Umno sudah bersih dari individu bermasalah. Bila bersihnya? Realitinya, ramai yang sedang didakwa sekarang masih dalam Umno. Manakala orang PAS yang profesional dan tidak taksub pula, sudah ramai yang meninggalkan PAS. Yang masih bersama dengan Pas ialah ‘walaun’ dan ‘waluntit’, yang mendakwa memperjuangkan Islam, tetapi bila memberi komen dan meraikan perbezaan pendapat, tidak menunjukkan akhlak Islam.

5. Perpecahan dalam masyarakat Melayu kerana ada individu ekstrem dalam Umno dan PAS dan hendak dipersalahkan pada DSAI. Bila pula DSAI ekstrem? Yang ekstrem pada saya ialah yang menuduh orang yang tidak sehaluan sebagai kafir dan pelbagai gelaran seumpamanya.

6. Begitulah jadinya apabila kita menggunakan Islam untuk mempolitikkan Islam. Selagi PAS-Umno mempolitikkan Islam, maka selagi itulah saya menilai kerjasama PAS-Umno ini sama seperti menonton Opera Cina.

Selamat berbuka.

– Mohammad Agus Yusoff


Selain polemik yang dicetuskan oleh Professor Agus di atas. Suka admin mengangkat hakikat yang telah terjadi pada dua parti ini.

Dakwaan UMNO parti yang kafir dan PAS parti yang tidak Islamik adalah tuduhan yang sudah tua dan telah menjadi doktrin dalam politik PAS dan UMNO.

UMNO dan PAS pernah cuba bekerjasama tapi terbengkalai di tengah jalan. Bermaksud kerjasama UMNO PAS ini bukannya perkara baru tapi cerita lama yang telah pun terbukti gagal.

Ya boleh saja pelbagai eksperimen yang telah digunakan untuk merasionalkan kerjasama UMNO PAS pada masa itu. Ini termasuklah penggunaan sejarah Islam sebagai alat untuk menarik kepercayaan rakyat tapi ternyata masih gagal.

Terlalu banyak kenyataan atau dakwaan jelek yang telah dilemparkan oleh PAS terhadap UMNO, begitu juga sebaliknya. Natijahnya PAS mendapat sokongan jitu dari masyarakat tertentu. Ironinya kejahilan UMNO adalah titik tolak kepada keutuhan PAS.

Kerana beberapa peristiwa lampau yang dialami oleh PAS menyebabkan hari ini ramai veteran PAS yang tidak yakin pada kerjasama ini.

PAS Bantu PBS Di PRK Sandakan

PAS membantu blok pembangkang di PRK Sandakan.

Politik pembangkang dah macam rojak, terdesak! walhal selama ini PAS yang dikatakan parti Islam telah mendapat banyak kritikan dari pemimpin dan penyokong PBS berkaitan perlaksanaan undang-undang Hudud.

Dimana PBS pada masa itu berpendapat, melaksanakan undang-undang Hudud bukan hanya bertentangan dengan perlembagaan tapi juga merupakan langkah ke belakang.

Dalam politik banyak perkara pelik yang boleh berlaku, hanya penyokong UMNO Sabah yang tidak boleh menerima hakikat kewujudan Bersatu Sabah. Sampai hari ini terus menghina dan mengeji. Cemburu dan dengki kot!

Tapi tidak apa, kritikan seumpama itu sikit pun tidak mendatangkan kesan. Anggap saja mereka meroyan.

Sebelum ini Setiausaha Agung PAS Takiyuddi Hassan berkata bahawa PAS akan menggerakkan jentera mereka untuk membantu calon Parti Bersatu Sabah (PBS) bagi menghadapi calon kerajaan di PRK Sandakan yang dijadualkan pada 11 Mei ini.

Alasannya demi kononnya kepentingan negara. Betul kah? atau kerana yang bertanding itu calon dari kaum Cina DAP tapi calon PBS juga berbangsa Cina.

Semakin hilanglah undi PBS. Kenapa tidak, bila saja UMNO menyatakan hasrat mereka untuk membantu PBS, waktu itu juga pengundi tertanya tanya.

Daripada menyokong PBS lebih baik UMNO (BN) ikut bertanding. Bukannya tidak ada kaum Cina yang mewakili BN di Sabah.

Tapi tidak, takut kekalahan BN nanti menjadi kayu ukur kepada masa depan UMNO itu sendiri. Ini yang berada dalam tanggapan pengundi bila UMNO berhasrat menyokong PBS di PRK Sandakan.

Isunya adakah PBS akan menerima PAS sebagai rakan sekutu. Walaupun selepas ini PAS akan menuntut sokongan daripada PBS agar mengundi RUU Hudud?

MIC Berkerjasama dengan PAS. BN Shame on you lah!

Akhbar rasmi pembangkang melaporkan bahawa secara rasminya MIC berkerjasama dengan PAS dalam pelbagai aspek demi kononnya kepentingan Rakyat di negara ini.

Ia diumumkan sendiri oleh Presiden MIC, Vigneswaran, pada program kunjungan hormat Presiden PAS Datuk Guru Abdul Hadi Awang ke bangunan MIC, Jalan Raja Laut, hari ini.

Beberapa tempoh yang lalu MIC ada menyatakan pendirian mereka bahwa tidak akan menyokong usul PAS membentangkan rang undang-undang persendirian di Parlimen bagi membuka jalan terhadap perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan.

Menerusi kenyataan Presidennya pada masa itu Palanivel, bahawa rang undang-undang Hudud itu disifatkan sebagai bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Ironinya selepas saling berperang diantara mereka, kelmarin MIC telah menyatakan pendirian bahwa MIC berkerjasama dengan PAS.

Tapi bila orang lain cuba berkerjasama dengan Bersatu, boleh pula segelintir penyokong BN konon mempersoalkannya melalui hujah remeh yang tidak masuk akal.

Shame on you lah, nampak sangat mengada ada.

Antara faktor kenapa kuasa UMNO/BN berakhir pada PRU yang lepas ialah kerana kenyataan dan kerja politik mereka yang sudah tidak berisi keikhlasan, terlalu berretorik.

Alsebab itulah, sepatutnya setiap parti politik masing-masing bergerak kehadapan, jangan berlagak baik sangat. Nanti tekanan yang kiat menghimpit menelanjangkan UMNO/BN. Sebelum ini juga UMNO telah menjalinkan kerjasama dengan PAS, walaupun ramai yang menjangkakan, kerjasama itu tidak akan mampu bertahan lama.

Mahathir Dedahkan Cubaan Bentuk Kerajaan Lompat Seperti Sabah

Mahathir mendedahkan adanya cubaan untuk membentuk kerajaan pusat lompat seperti kerajaan Warisan di Sabah. Ia berlaku beberapa jam sebelum keputusan pilihan raya umum ke-14 diumumkan.

Mahathir kata, Pakatan Harapan berdepan masalah dari dalam pada malam 9 Mei sebelum membentuk kerajaan pusat.

Dimana pemimpin UMNO dan PAS cuba menarik Ahli Parlimen Melayu Islam dari PH untuk membentuk kerajaan pusat.

Tambah Mahathir, jadi terdapat idea menghimpunkan wakil rakyat beragama Islam daripada UMNO PAS dan PH, supaya mereka mendapat majoriti untuk menubuhkan kerajaan Melayu Islam.

Rupanya Mahathir Mohamad ni membenci Yb Yb yang melompat tapi dalam masa yang sama kenapa dia merestui perbuatan Parti Warisan, Shafie yang “membeli” sebelas Yb BN menyebabkan kerajaan lompat negeri Sabah boleh dibentuk?

Inilah masalahnya Perdana Menteri Malaysia Mahathir dia buat tidak mengapa orang lain buat dilarang sama sekali.

Keji pula kerajaan yang terbentuk dari Yb Yb yang melompat ni ya. Sampai Mahathir pun terpaksa mendedahkannya kepada umum.

Shame on you lah 😊


Editing

Walaubagaimanapun hari ini Timbalan Presiden PKR Malaysia, Azmin Ali menafikannya. Bahwa tiada yang mengancam PH selepas keputusan PRU14 diumumkan. Betullah Mahathir ni suka menghadiahkan rakyat Malaysia dengan cerita cerita yang sensasi. Hemmm!

Apa pun kerajaan “lompat” itu adalah kerajaan yang tidak bermoral.