Laskar UMNO Yang Cipta Dokumen PASLeak. Dasar Manusia Sanggup Bodoh

Ada benarnya pun hanya mereka yang terdesak sanggup melakukan apa saja supaya majikan yang telah kantoi menyeleweng wang rakyat di Mahkamah dapat dibebaskan. Justeru jangan pelik kiranya laskar UMNO sanggup melakukan apa saja termasuk berbohong dan memfitnah.

Kamu orang tahukah, bentuk dokumen yang diklaim oleh UMNO sebagai bukti usaha PAS ingin melihat UMNO berkubur?

Nah ia dalam bentuk tangkapan layar itupun hanya sekeping dan ia dibuat dalam bentuk excel yang tidak ditandatangani oleh mana mana individu. Dokumen seperti itu budak tingkatan lima pun boleh buat malah lebih professional. Hahaha!

Pertanyaannya untuk apa laskar UMNO melakukan hal keji seperti itu, apa sebenarnya yang cuba di jayakan oleh mereka? Untuk menilai tahap sokongan yang diberikan oleh PAS kah? Hahahah.

Kebenaran PASleak itu sendiri tidak diakui oleh Naib Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabri.

Pengarah Pilihan Raya PAS Sanusi Md Nor tidak menolak kemungkinan dokumen “PAS leak” yang tular sebelum ini dilakukan sendiri oleh Barisan Nasional (BN) menerusi pasukan laskar sibernya.

Menteri besar Kedah itu berkata demikian sebagai mengulas pihak mana yang dipercayainya mampu menghasilkan dokumen sedemikian.

Katanya, ada pihak tertentu akan mendapat manfaat apabila maklumat berkaitan dakwaan perancangan menjatuhkan kepimpinan Umno disebarkan secara terbuka.

Beliau berkata, ada pegawai dalam BN yang kuat mendesak Menteri Besar Terengganu Ahmad Samsuri Mokhtar yang juga naib presiden PAS supaya bersumpah laknat susulan penularan dokumen “PAS leak”.

“Dia mungkin ada kepentingan pada dokumen itu dan sedang guna dokumen itu. Orang macam ini ada potensi untuk buat dokumen,” katanya menurut laporan Berita Harian.

Sanusi berkata, pendedahan dokumen berkenaan yang mendakwa wujud perancangan sulit bagi menjatuhkan pimpinan Umno sebagai perkara tidak benar.

Beliau berkata, kandungan dokumen dikatakan minit mesyuarat kepimpinan PAS sangat diragui kerana dibuat tanpa mengikut ejaan dan urutan kebiasaan format parti itu.

“Saya kalau nak rancang perkara sebegitu (menjatuhkan kepimpinan Umno), saya tidak tulis. Orang bodoh sahaja tulis, selepas itu sebar bagi orang baca. Saya beranggapan dokumen itu dibuat laskar siber pihak yang dapat kepentingan daripada dokumen itu,” katanya.

Katanya, beliau lama berada dalam hierarki kepimpinan PAS Pusat sekali gus menegaskan bahawa ia bukan format minit mesyuarat parti itu.

“Bagi kita kalau ada (perancangan sulit) kita akan cakap ada, jika tidak ada, kita akan cakap tidak ada. Minit mesyuarat PAS bukan begitu, kita ada format minit yang perlu diikuti, ada ejaan dan urutan tertentu.

“Saya tak tahu siapa tulis minit itu, mungkin ‘jebon’ yang tulis minit mesyuarat itu,” katanya merujuk haiwan jenis musang dipanggil cerpelai atau “mongoose” yang digambarkan sangat lincah dan licik.

FMT

Published
Categorized as PAS, UMNO

Bersatu dan PAS Guna Logo PN – PRN Johor

Elok lah juga ni orang kata kalau bekerjasama tu biarlah bersatu dalam erti kata yang sebenarnya, jangan macam parti yang dilawan ni.

Dua parti ini yang menyambung hayat UMNO alih alih mereka pula yang dibantai.

Apa berlaku di Perak, Melaka dan terakhir Johor semuanya angkara permainan jahat UMNO yang terdesak, ingin secepat mungkin menguasai pemerintahan negara supaya dengan demikian kluster Mahkamah terlepas dari hukuman penjara kerana kantoi menyeleweng wang rakyat.


Pengerusi Perikatan Nasional, Muhyiddin Yassin (dua dari kanan), dalam sidang media hari ini berkata sokongan PAS dan Bersatu dalam kerajaan persekutuan adalah bersyarat, perlu dihormati dan dirundingi.© Provided by Free Malaysia Today Pengerusi Perikatan Nasional, Muhyiddin Yassin (dua dari kanan), dalam sidang media hari ini berkata sokongan PAS dan Bersatu dalam kerajaan persekutuan adalah bersyarat, perlu dihormati dan dirundingi.

SHAH ALAM: PAS dan Bersatu mengumumkan akan bertanding dalam pilihan raya negeri (PRN) Johor di bawah panji Perikatan Nasional (PN).

Pengerusi PN, Muhyiddin Yassin berkata semua parti dalam komponen akan bertanding di bawah satu logo gabungan parti itu.

“Bahawasanya, PAS dan Bersatu dengan penuh kesungguhan dan iltizam ke arah mewujudkan kestabilan politik dalam negara, telah membuat ketetapan bersama menyertai PRN Johor sebagai PN,” katanya pada sidang media resolusi muzakarah PAS-Bersatu yang diadakan selama dua hari bermula semalam, di sini.

Turut hadir Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, Timbalannya Tuan Ibrahim Tuan Man, Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan serta Timbalan Presiden Bersatu, Ahmad Faizal Azumu.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata resolusi itu juga menegaskan sokongan PAS dan Bersatu dalam kerajaan persekutuan adalah bersyarat, perlu dihormati dan dirundingi.

“…di atas nilai integriti, anti rasuah dan berkebajikan,” katanya.

Parti itu juga melahirkan rasa kesal terhadap percaturan politik segelintir pihak yang menutup pintu perpaduan, menggugat kestabilan politik dan mempertaruhkan nasib rakyat.

Ia dipercaya merujuk kepada pendirian Umno yang mahu bergerak solo dalam PRN Johor dan hanya menawarkan empat kerusi kepada PAS jika mahu bekerjasama dalam pilihan raya itu.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata soal pembahagian kerusi dan juga berapa kerusi yang akan ditandingi PN akan diputuskan dalam sehari dua lagi.

“Kita jalankan muzakarah dalam suasana cukup baik, harmoni, saling menghormati satu sama lain.

“Kita akan memutuskan perkara itu dalam sehari dua,” katanya ketika ditanya mengenai agihan kerusi dan jumlah kerusi yang mahu ditandingi PN.

Muhyiddin juga berkata apa paling penting adalah hasrat PN untuk mendapatkan sokongan dan mandat rakyat untuk menerajui Johor.

Beliau juga akan mempertimbangkan strategi seimbang dalam meletakkan calon veteran dan muda.

“Gabungan orang pengalaman dan anak muda, wanita dan pemuda akan kita halusi kerana di Johor ramai tokoh yang agak berkelayakan untuk dicalonkan,” katanya.

Ini PRN kedua PAS-Bersatu bergabung untuk menyaingi UMNO-BN, selepas PRN Melaka Nov lalu. Pada sidang media tadi, mereka tidak memberi sebarang ulasan mengenai nasib MN yg diasaskan Umno dan PAS pada 2019.

UMNO Tidak Boleh Dibantu Sampai Kuat Nanti Angkuh Perasan Kuat

Seorang ulama kanan PAS menyifatkan Umno kini kelihatan sangat ghairah untuk kembali berkuasa secara bersendirian di sebalik hubungan yang dijalin mereka dalam Muafakat Nasional dulu.

Anggota Jawatankuasa Dewan Ulama PAS Pusat, Mohktar Senik, berkata keghairahan itu semakin memuncak selepas Umno berjaya menukar perdana menteri – daripada Muhyiddin Yassin kepada Ismail Sabri Yaakob – dan kemenangan besar mereka dalam pilihan raya negeri (PRN) di Melaka pada Nov tahun lalu.

Kini, katanya, digerakkan pula cubaan Umno untuk menguasai Johor dengan mengetepikan PAS.

“Suara Umno Kelantan dan Johor menolak kerjasama dengan PAS mula bergema. Sebelum ini gema tersebut disuarakan oleh Umno Terengganu.

“Kelihatan yang masih agak sayang kepada Muafakat Nasional (MN) hanya Umno Selangor, Perlis dan Pahang. Negeri lain saya tidak pasti,” katanya.

Tambah bekas calon PAS untuk kerusi parlimen Padang Besar pada 2018 itu menambah Umno kembali menunjukkan sikap lama parti berkenaan.

KUALA LUMPUR 19/10/2020. Umno logo for file MALAYSIAKINI / Azneal Ishak

Pada masa sama kata Mokhtar mendakwa Umno bagaikan kacang lupakan kulit apabila mengabaikan hakikat kemenangan parti itu dalam pilihan raya kecil sebelum ini adalah hasil sokongan PAS.

“Umno sudah semacam kembali dirasuk sifat asal mereka iaitu tamakkan kuasa dan rakuskan kerusi.

“Umno sudah lupa sama sekali dengan kemenangan-kemenangan yang mereka perolehi dalam pilihan raya kecil sebelum ini hasil bantuan dan pertolongan PAS.

“Namun kelihatannya tiada pawang lagi yang mampu merawat Umno selain sebuah kekalahan,” katanya dalam hantaran di Facebook, hari ini.

Sihat sebelum rawatan selesai

Mengulas lanjut perkembangan politik menjelang PRN Johor, Mokhtar berkata, Umno, PAS dan Bersatu perlu berbincang dengan baik jika benar-benar ikhlas berjuang demi agama, bangsa dan negara.

“Jangan ada siapa nak jadi ‘abang long’ kepada siapa kerana gabungan ketiga-tiga parti gergasi orang Melayu ini sudah cukup untuk menyekat PH kembali berkuasa.

“Saya sebut jangan ada siapa yang nak jadi abang long kepada siapa itu dengan maksud jangan ada mana-mana parti terasa mahu mendominasi gabungan.

“Daripada pengamatan saya, jika mana-mana parti berasa dia lebih besar berbanding parti-parti lain dalam gabungan, maka gabungan itu akan pecah,” katanya.

Bagaimanapun Mokhtar tidak memberikan sebarang bayangan mengenai siapa – jika ada – yang sesuai memikul tugas sebagai ‘abang long’ itu.

Tambahnya lagi, tidak salah jika Umno diberikan lebih kerusi untuk ditandingi berbanding PAS dan Bersatu kerana hakikatnya keanggotaan mereka lebih ramai.

Namun, ujarnya, lebihan kerusi itu jangan sampai Umno mampu membentuk kerajaan sendiri tanpa PAS dan Bersatu.

“Pada saya Umno boleh dipapah dan dibantu untuk kuat tetapi tidak boleh dirawat sehingga menjadi terlalu kuat, kerana apabila berasa terlalu kuat Umno akan mula lupa dan hilang keinsafannya.

“Apa yang saya bayangkan itu ternyata benar. Itulah yg sedang berlaku kepada Umno sekarang. Umno dah rasa terlalu sihat sebelum rawatan selesai. Umno dah rasa sangat kuat,” kata Mokhtar.

Pertanding 3 Penjuru PRN Melaka

N1 Kuala Linggi –
Rosli (BN-UMNO) vs Julah (PH-AMANAH) vs Puan Hajjah (PN-PAS)

N2 Tanjung Bidara –
Ab Rauf (BN-UMNO) vs Zainal Hassan (PH-PKR) vs MAS Ermieyati (PN-BERSATU)

N3 Ayer Limau –
Hameed Mytheen (BN-UMNO) vs Maznah (PH-AMANAH) vs Nordina (PN-BERSATU)

N4 Lendu –
Sulaiman Ali (BN-UMNO) vs Mohamad Asri (PH-PKR) vs Abdullah Mahadi (PN-BERSATU)

N5 Taboh Naning –
Zulkiflee (BN-UMNO) vs Zairi Suboh (PH-AMANAH) vs Abu Hasshim (PN-PAS)

N6 Rembia –
Jailani Khamis (BN-UMNO) vs Zamri Pakiri (PH-PKR) vs Zamzuri Arrifin (PN-BERSATU)

N7 Gadek –
Shamugam (BN-MIC) vs Saminathan (PH-DAP) vs Amir Fitri (PN-BERSATU)

N8 Machap Jaya –
Ngwe Hee Sem (BN-MCA) vs Law Bing Haw (PH-PKR) vs Tai Jiung Siul (PN-BERSATU)

N9 Durian Tunggal –
Zahari (BN-UMNO) vs Sofi (PH-AMANAH) vs Jaafar Othman (PN-PAS)

N10 Asahan –
Fairul (BN-UMNO) vs Idris Haron (PH-PKR) vs Dhanesh (PN-GERAKAN)

N11 Sungai Udang –
Mohamad Ali (BN-UMNO) vs Hasmorni Tamby (PH-PKR) vs Aleef Yusof(PN-BERSATU)

N12 Pantai Kundor –
Tuminah Kadi (BN-UMNO) vs Norazman (PH-PKR) vs Ridzwan (PN-BERSATU)

N13 Paya Rumput –
Rais Yasin (BN-UMNO) vs Samsul Iskandar (PH-PKR) vs Faris Izwan (PN-BERSATU)

N14 Klebang –
Lim Ban Hong (BN-MCA) vs Gue Teck (PH-PKR) vs Bakri Jamaludin (PN-PAS)

N15 Pengkalan Batu –
Kalsom Nordin (BN-UMNO) vs Muhamad Danish (PH-DAP) vs Azrudin Idris(PN-BERSATU)

N16 Ayer Keroh –
Yong Fun Juan (BN-MCA) vs Ker Chee Yee (PH-DAP) vs Michael Gan (PN-GERAKAN)

N17 Bukit Katil –
Hasnoor (BN-UMNO) vs Adly (PH-AMANAH) vs Al Afiz (PN-PAS)

N18 Ayer Molek –
Rahmad Mariman (BN-UMNO) vs Rafee Ibrahim (PH-PKR) vs Fadly Samin (PN-BERSATU)

N19 Kesidang –
Leong Hui Ying (BN-MCA) vs Alex Seah (PH-DAP) vs Patrick Ng Chin Kae (PN-GERAKAN)

N20 Kota Laksamana –
Benjamin Low Chin Hong (BN-MCA) vs Low Chee Leong (PH-DAP) vs Fong Khai Lin (PN-GERAKAN)

N21 Duyong –
Mohd Noor Helmu Abdul Halem (BN-UMNO) vs Damien Yeo (PH-DAP) vs KAMARUDIN Sedik (PN-PAS)

N22 Banda Hilir –
Lee Kah Sean (BN-MCA) vs Leng Chau Yen (PH-DAP) vs Clarice Chan (PN-GERAKAN)

N23 Telok Mas –
Abdul Razak Abdul Rahman (BN-UMNO) vs Asraf (PH-AMANAH) vs Rafiq (PN-BERSATU)

N24 Bemban –
Koh Chin Han (BN-MCA) vs Tey Kok Kiew (PH-DAP) vs Yadzil Yaakub (PN-BERSATU)

N25 Rim –
Khaidhirah Abu Zahar (BN-UMNO) vs Prasanth Kumar (PH-PKR) vs Azalina (PN-BERSATU)

N26 Serkam –
Zaidi Attan (BN-UMNO) vs Kobeni (PH-AMANAH) vs Ahmad Bilal (PN-PAS)

N27 Merlimau –
Dr Muhamad Akmal Saleh (BN-UMNO) vs Azrin (PH-AMANAH) vs Alim Shapie (PN-PAS)

N28 Sungai Rambai –
Siti Faizah (BN-UMNO) vs Farzana Hayani (PH-PKR) vs Jefri(PN-BERSATU)

PAS Sah Guna Logo PN Di Pilihan Raya Negeri Melaka 2021

Seperti yang dijangka PAS akan mempertahankan kerjasamanya dengan parti Bersatu dalam Perikatan Nasional (PN). Sekaligus menafikan ugutan Kluster Mahkamah yang berselindung di sebalik parti UMNO.

PAS pusat baru saja mengeluarkan kenyataan media selepas mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS pusat yang berlangsung hari ini.

Bahwa mereka akan tetap menggunakan logo Perikatan Nasional di Pilihan Raya Negeri Melaka 2021. Seperti yang disepakati bersama Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Keputusan ini juga dibuat selepas merujuk ketetapan yang diambil oleh Majlis Syura Ulama yang bersidang pada 31 Oktober 2021.

Sebelum ini UMNO melalui Setiausaha Agung UMNO Ahmad Mazlan menyatakan, mereka meneruskan kerjasama dengan PAS melalui Muafakat Nasional dalam Pilihan Raya Negeri Melaka, tapi dengan syarat PAS menggunakan logo sendiri.

Sedangkan sebelum itu PAS dan Bersatu serta Gerakan telah bersepakat atas nama Perikatan Nasional (PN) menggunakan logo PN dalam pilihan raya negeri ini.

Artikel berkaitan sebelum ini. Admin tidak bohong. Hahaha!

Setujukah Jika Pas Letak Syarat UMNO/BN Guna Logo UMNO?

Admin nak tambah sikit, sanggupkah UMNO/BN menggunakan lambang UMNO di semua Pilihan Raya terutamanya di Sabah dan Sarawak, memandangkan tidak ada perkara menguntungkan yang dilakukan oleh kerajaan pasti dikaitkan dengan UMNO.

Tapi bab maling juta juta bilion bilion wang rakyat, dari tingkat yang paling tinggi sehingga ke tingkat yang paling macai berusaha menafikannya. Mereka akan beralasan sebenarnya UMNO itu baik hanya pemimpinnya yang lupa diri. UMNO ni macam agensi tipu tipu.

Tapi kenapa UMNO takut menggunakan logo sendiri?


Gambar kecil: Misbahul Munir Masduki

Gambar kecil: Misbahul Munir Masduki

SHAH ALAM – [DIKEMAS KINI] Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Misbahul Munir Masduki mempersoalkan niat UMNO meminta Pas menggunakan lambang parti sendiri dan bukan Perikatan Nasional (PN), bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka sebagai syarat kerjasama dua parti Melayu itu.

Beliau berkata, sekiranya UMNO sanggup meletakkan syarat itu atas alasan memperkukuhkan semangat permuafakatan Muafakat Nasional (MN), adakah parti itu sanggup meninggalkan penggunaan lambang Barisan Nasional (BN) pada PRN Melaka sekiranya Pas pula meletakkan syarat sedemikian.

Jelas beliau, sekiranya Pas mahu meletakkan tekanan terhadap UMNO, Pas boleh sahaja menggunakan alasan persepakatan MN tidak melibatkan parti-parti lain dalam BN seperti MCA dan MIC untuk mewujudkan ‘syarat kerjasama’ tidak masuk akal sebegitu.

“Yang timbulkan masalah ini (lambang pilihan raya) adalah BN, bukan Pas. Satu lagi, kalau BN mahu bekerjasama dengan Pas mengapa letak syarat?

“Kalau begitu, Pas pun boleh juga letak syarat, sebab MN adalah antara Pas dan UMNO dan bukan dengan MIC dan MCA…Setujukah UMNO hanya boleh guna lambang UMNO dan bukan BN pada PRN Melaka?

“Jangan hanya kerana Pas bersama PN, jadi UMNO sanggup letak syarat ‘berat-berat’ tidak boleh guna lambang selain ‘bulan’ untuk muktamadkan kerjasama,” katanya kepada Sinar Premium pada Sabtu.

Beliau berkata demikian bagi mengulas keputusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO yang memutuskan parti itu bersedia untuk bekerjasama dengan Pas di bawah semangat MN sekiranya parti itu memutuskan untuk menggunakan lambang pilihan raya parti sendiri bagi menghadapi PRN Melaka, 20 November ini.

Pendirian badan pembuat dasar tertinggi UMNO itu dikemukakan Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Ahmad Maslan selepas satu mesyuarat MKT parti diadakan pada 28 Oktober lalu.

Berikutan syarat ditetapkan UMNO itu, Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man kemudiannya mengesyorkan semua parti yang mahu bekerjasama dengan parti itu supaya menggunakan lambang Pas iaitu ‘bulan’ bagi menghadapi PRN Melaka.

Terkini, Pengarah Pilihan Raya PN, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjelaskan PN masih belum membuat keputusan untuk menggunakan lambang pilihan raya apa dan akan membincangkan perkara itu dalam masa terdekat.

Isu penggunaan lambang pilihan raya mencetuskan polemik dalam kalangan Perikatan Nasional (PN), Pas dan UMNO ketika ini.

Isu penggunaan lambang pilihan raya mencetuskan polemik dalam kalangan Perikatan Nasional (PN), Pas dan UMNO ketika ini.Download

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh mengundi PRN Melaka pada 20 November manakala penamaan calon pada 8 November dan undi awal, 16 November.

Sehubungan itu, Misbahul Munir yang juga Ketua Penerangan Pas Perak menegaskan parti Islam itu sebenarnya tiada masalah bekerjasama dengan sesiapa, asalkan tiada sebarang syarat ‘berat-berat’ diletakkan.

Hal ini kerana sekiranya syarat ‘berat-berat’ dijadikan sandaran untuk kerjasama, maka Pas terpaksa bincang di peringkat dalaman dengan parti tidak boleh terus akur dengan kehendak UMNO.

“Kita ada organisasi tersendiri, lagi pun dalam Perlembagaan Pas disebut, perkara yang menentukan dasar parti termasuk penggunaan lambang pilihan raya, perlu diputuskan oleh organisasi pembuat dasar tertinggi iaitu Majlis Syura Ulamak.

“Saya setuju pandangan kedu-dua pihak, sama ada PN dan BN, perlu menyerahkan kepada Pas untuk membuat keputusan menggunakan lambang pilihan raya.

“Sebarang ketetapan yang mendahului pendirian Pas seolah-olah memberi gambaran mereka tidak menghormati Pas,” katanya.

Di sebalik polemik berkaitan isu lambang pilihan raya yang tercetus antara Pas, PN dan UMNO, Misbahul Munir berpandangan kaedah permuafakatan paling penting perlu dicapai semua parti berkenaan adalah mengelakkan pertembungan lebih dua penjuru.

Tambah beliau, Pas komited untuk tidak meletakkan sebarang calon di setiap kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) ditandingi UMNO dan Bersatu.

“Kalau semua pakat bersetuju (bekerjasama), Bersatu diberikan ruang bertanding tiga atau empat kerusi, Pas pun dapat sedikit kerusi. UMNO pastinya akan bertanding lebih banyak kerusi DUN.

“Jadi, apa susah sangat hendak terima Bersatu? Bersatu bukan mahu bertanding banyak kerusi pun.

“Pas pun, walaupun kami sedar kekuatan parti di Melaka, janganlah sampai langsung tidak diberi kerusi. Tidak betul suruh penyokong Pas undi BN tetapi kami sendiri tiada kerusi untuk bertanding,” katanya.

Sinar Harian.

PN (PAS) Kekal Guna Logo PN Masa PRN Melaka

Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin sekali menegaskan yang calon calon Perikatan Nasional dari parti PAS, Bersatu dan Gerakan akan menggunakan logo yang sama iaitu logo Perikatan Nasional (PN) dalam menghadapi pilihanraya negeri Melaka 2021.

Ertinya ugutan UMNO pro Kluster Mahkamah supaya PAS menggunakan logo sendiri masa pilihan raya negeri Melaka tidak dipandang.

Ngamlah tu dalam keadaan PAS berusaha menjaga hati UMNO dan Bersatu. Tapi UMNO masih berlagak abang besar, apa kah UMNO tidak terfikir sekiranya PAS tunduk pada ugutan itu maka PAS akan kehilangan harga diri, sebaliknya jika kekal dengan keputusan menggunakan logo Perikatan Nasional maka PAS akan disanjung.

Lain cerita UMNO mulai merasa bahang kekalahan, ini berdasarkan sambutan masyarakat tempatan ke atas pemimpin pemimpin utama UMNO yang hadir di tempat mereka.

Penganalisis politik juga berpandangan Pakatan Harapan telah mendapat sokongan sehingga 60% berbanding UMNO.

Sebabkan itu dalam diam UMNO sedang mengadakan perundingan dengan Perikatan Nasional bagi mencari ruang persefahaman yang diketuai Perdana Menteri, memandangkan kerajaan ini dibentuk atas kerjasama Bersatu dan PAS. Alasan para penggerak politik Kluster Mahkamah saja tu! He

Apa pun mari kita berikan semangat setiakawan sekiranya UMNO benar ingin bekerjasama dengan Perikatan Nasional. Biar sama sama mendapat kemenangan.

Pemuda UMNO Diingatkan Padah Berlagak Sombong

Pada admin sikap sombong dikalangan pemimpin dan jentera UMNO sudah menjadi sebahagian dari adat mereka, sama ada mereka sedar atau tidak, dan walaupun mereka telah melalui kekalahan pada pilihan raya umum yang lalu.

Orang tua tua kata kalau sudah begitu mata pisaunya maka begitulah kejadiannya. Jadi biarkan saja mereka berlawan dengan sesiapa.

Yang menjadi tanda tanya. Kenapa perasan sombong yang mengisi hati mereka dan bukannya perasaan malu pada diri sendiri dan orang lain. Bila mana masyarakat biasa yang maling seribu dua ringgit mereka kerjakan separuh mati, tapi kalau pemimpin UMNO yang maling bilion-bilion wang rakyat malah dibela dan dipertahankan.

Admin tidak boleh hipokrit dalam mengkritik satu satu kenyataan. Mana mungkin pula seorang pemimpin atau wakil rakyat, miskin berbanding pengikut atau masyarakat dibawa mereka. Nanti timbul masalah atau kesulitan, siapa yang akan tampil menghulurkan bantuan? Sebab itulah mereka mengangkat seorang wakil rakyat, betul tak. Tinggal lagi cara yang dilakukan oleh kluster Mahkamah adalah salah dan keterlaluan, terlalu tamak hingga lupa diri. Lepas itu bermulut longkang semua orang salah kecuali mereka.

Rosak sangatkah adab dan pemikiran pemimpin dan penyokong UMNO yang majoritinya orang Melayu itu ya? Sebab itu kah kenapa ramai masyarakat Melayu Semenanjung yang terlibat dengan aktiviti rasuah berbanding masyarakat Sabah dan Sarawak, ini kerana ikan membusuk dari kepala kah?

Baca juga keterangan dibawah seorang Ulama PAS mengingatkan pemimpin muda UMNO agar jangan bersikap sombong nanti buruk padahnya.


Seorang ulama kanan PAS hari ini ‘mentarbiah’ Pemuda Umno berhubung isu hubungan di antara kedua-dua parti yang ketika ini dilihat tidak menentu.

Anggota Jawatankuasa Ulama PAS Pusat Mokhtar Senik berkata apabila Tuhan memberi peluang untuk sesuatu pihak menjadi insaf, peluang tersebut perlu direbut segera.

Peluang itu juga kata Mokhtar berupa kesempatan mengenal rakan dan lawan.

Dia juga mengingatkan bahawa kesombongan hanya akan mengundang kehinaan kepada pihak terbabit.

“Ingat, sekali lagi kita sengaja menyombongkan diri atas peluang yang Allah beri maka Allah akan timpakan kehinaan tiada lagi kemuliaan yang tersisa dan berbaki,” katanya dalam hantaran di media sosial hari ini.

Mengiringi kenyataan itu adalah tangkap layar laporan media yang memetik kenyataan Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki.

Berita itu bertajuk “60 tahun Umno bertanding sendiri, tak ada masalah nak menang: Asyraf” yang melaporkan pandangan pemimpin kanan Umno menjelang pilihan raya negeri (PRN) di Melaka pada bulan depan.

Laporan Agendadaily itu menyatakan Umno dan BN tidak berdepan masalah untuk memenangi PRN Melaka walaupun perlu bergerak tanpa kerjasama parti lain.

“Kita (Umno) telah bertanding sendiri selama lebih 60 tahun sebagai BN.

“Atas asas itu, saya tak fikir kita akan berdepan masalah sangat (untuk melakukannya),” katanya.

PAS kini bertegas mahu mempertahankan kerjasama mereka dengan Umno dalam Muafakat Nasional dan pada masa sama kekal dengan Bersatu dalam Perikatan Nasional (PN).

Pada masa sama Umno pula bertegas enggan bekerjasama dengan Bersatu yang dipimpin oleh bekas timbalan presiden mereka.

Umno juga pernah memberi gambaran bahawa parti itu terkilan dengan tindakan PAS membuat keputusan sendiri untuk menyertai PN walaupun ketika itu mereka sudah memeterai piagam bersama.

Jika PRN Melaka Diadakan Ia Melanggar MoU

Mengikut MoU yang diketuai UMNO tidak boleh mengadakan sebarang pilihan raya sehingga Julai tahun 2022.

Tapi kerana DUN Melaka dibubarkan dengan sengaja terpaksalah pilihan raya negeri diadakan. Sedangkan ia bertentangan dengan MoU itu.

Perjanjian karton, budak hingusan pun nampak MoU yang ditandatangani baru baru ini adalah perjanjian tipu tipu.

Adakah patut di peringkat Persekutuan UMNO, PH dan PAS serta Bersatu tampak bekerjasama tapi di peringkat Negeri Melaka, semua orang salah kecuali UMNO hingga pemimpin sendiri tegar menjatuhkan kerajaan Melaka, itu pun masih lagi menyalahkan orang lain. Nampak benar sombong bodohnya!


Hassan (kanan) melihat dokumen dan surat jual beli daripada pembeli semasa melawat projek perumahan terbengkalai di Taman Seri Molek Perdana, Plentong, Pasir Gudang, pada Ahad.

PASIR GUDANG – Kerajaan Persekutuan akan melanggar perjanjian dalam Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik yang dimenterai pada 13 September lalu sekiranya melaksanakan Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.

Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Karim berkata, antara perkara utama yang sudah dimeterai dalam MoU itu ialah persetujuan untuk tidak melaksanakan pilihan raya sehingga 31 Julai tahun depan merupakan

Justeru beliau mencadangkan pengisytiharan darurat di negeri itu yang akan memasuki Fasa Empat Pelan Pemulihan Negara (PPN) tidak lama lagi.

“Kerajaan Persekutuan perlu bertanggungjawab dan Perdana Menteri (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob) wajar memberi nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong mengisytiharkan darurat di Melaka,” katanya kepada pemberita selepas melawat rumah terbengkalai di Taman Seri Molek Perdana, Plentong di sini pada Ahad.

Kerajaan dan Pakatan Harapan (PH) memuktamadkan MoU itu yang merangkumi enam perkara iaitu Pemerkasaan Pelan Covid-19, Transformasi Pentadbiran, Pembaharuan Parlimen, Kebebasan Institusi Kehakiman, Perjanjian Malaysia MA63 dan Pembentukan Jawatankuasa Pemandu.

Pada Sabtu, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO belum membuat keputusan sama ada bergerak secara solo atau bekerjasama dengan parti lain bagi menghadapi PRN Melaka.

Setiausaha Agung Perikatan Nasional (PN), Datuk Seri Hamzah Zainudin pada Sabtu juga berkata, PN akan menggunakan strategi mereka jika UMNO enggan bekerjasama untuk menghadapi PRN Melaka.

Mengulas lanjut, Hassan berkata, keputusan untuk tidak mengadakan PRN di Sarawak sebelum ini perlu dicontohi kerana terbukti langkah tepat kerana negeri tersebut dapat menumpukan usaha memerangi Covid-19.

“Jangan biarkan ‘warlord’ parti-parti ini berperang di Melaka, (jika PRN Melaka diadakan) yang akan menyebabkan penyebaran Covid-19 di seluruh negara. Bila PRN semua orang akan datang kerana sudah boleh rentas negeri untuk berkempen.

Bekas Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Johor itu berkata, semua pihak perlu bersabar kerana Pilihan Raya Umum ke-15 akan diadakan tahun depan dan ketika itu PRN Melaka atau PRN Sarawak boleh diadakan serentak.


Sinar Harian

UMNO Kumpul Data Sebelum Putus Kerjasama Dengan Bersatu atau PAS

Kalau begini sudah sikap UMNO, tiba-tiba berubah ni maka adalah yang tidak betul ni. Tidak betul di sini bermaksud mereka mulai menghidu sambutan rakyat terhadap mereka yang kian berkurangan akibat kejadian-kejadian di Mahkamah yang tidak boleh diterima oleh akal sihat masyarakat.

Terbaru setiausaha Agung UMNO berkata bahawa mereka sedang mengumpulkan maklum balas daripada pelbagai pihak iaitu pimpinan dan akar umbi bagi mendapatkan maklumat serta pandangan sebelum memutuskan kerjasama dengan mana-mana parti yang bertanding pada Pilihan Raya Negeri Melaka akan datang.

Maksudnya ni dengan parti parti kerajaan seperti Bersatu dan PAS ni kan.

Macam mana juga orang tidak bertanding kalau awal awal lagi UMNO sudah memutuskan hubungan dengan mereka. Hahaha!

Nak sangat berlagak abang besar tapi masih ada perasaan bacul.

Admin sebagai masyarakat biasa berpandangan sikap yang ditunjukkan oleh UMNO ini, adalah sikap seorang penipu dan pembohong. Malangnya penyokong UMNO dah jadi pengikut kepada pemimpin dan politik yang tidak bermoral.

Published
Categorized as PAS, PPBM, UMNO