Hajiji Bantu Mangsa Kebakaran Kampung Lok Batik Tuaran

Kebakaran dipercayai berlaku sebentar tadi di Kampung Lok Batik, Tuaran.

Sehingga saat ini belum ada maklumat sahih yang menyatakan jumlah rumah dan ahli keluarga yang terbabit.

Kebetulan waktu itu Ketua Bersatu Sabah Datuk Hajiji Noor berada dilokasi kejadian dalam rangka berkempen untuk pilihan raya negeri Sabah.

Kelihatan dalam Video dan gambar Datuk Hajiji Noor sedang menenangkan salah seorang mangsa. Alhamdulillah begitulah bila seorang pemimpin itu benar benar-benar berjiwa rakyat tanpa mengira keadaan akan sentiasa bersedia untuk menghulurkan bantuan hingga lupa menjaga keselamatan diri atau menggunakan mask keselamatan.

Kita doakan semoga keluarga mangsa tabah menghadapi dugaan ini. Pasti ada hikmah di sebaliknya.

Bantuan Covid 19 Sabah Gagal Disalurkan Pada Golongan Sasar

Mari kita review permasalahan yang dihadapi oleh rakyat ketika Sabah berada dikemuncak ancaman Covid 19 atau Lockdown.

Perkara ini harus sentiasa di segarkan dalam ingatan masyarakat supaya tidak lagi mudah terpedaya oleh retorik jentera Warisan yang sikit hari lagi akan bergerak dalam skala yang besar dan akan memainkan propaganda seolah seolah mereka berkemampuan mentadbir rakyat dan negeri ini.

Oleh kerana itu sekiranya kalian itu orang yang berakal pasti tidak akan mudah lagi terpedaya oleh propaganda yang akan dimainkan oleh pemimpin Warisan dan jentera mereka sebab hanya untuk menyalurkan bantuan Covid 19 pun gagal.

Klik link dibawah dan baca juga komen para netizen yang ada diantara mereka yang cukup beremosi.

Kawan anjing kurap sekalipun kalau badan mereka dibersihkan dan diletakkan ubat anjing itu akan bersih dan sihat serta akan pandai membalas kebaikan tuannya. Tapi sebagai insan manusia sekalipun ia bersih dan cantik namun dia sanggup diperlakukan tanpa hormat seadanya orang yang telah berusaha memenangkan Warisan pada pilihan raya yang lepas. Pasti mereka akan dianggap tolol hina hingga akhir hayat mereka.


Kekecewaan pemohon bantuan one-off RM300 Sabah sebelum ini dianggap fitnah oleh penyokong atau pemimpin kerajaan negeri Sabah.

Sebelum screenshot yang akan menjadi bahan artikel pada kali ini diviralkan oleh mangsa bantuan Covid 19 Sabah. Sudah banyak sebelum itu kenyataan dan bukti daripada pemohon dimana permohonan mereka tidak diluluskan walaupun dalam sistem semakan menunjukkan permohonan mereka sedang dalam proses tapi sehingga hari ini tidak ada yang ditunggu.

Nasib baiklah ada bantuan BPN (1000-1500) daripada Persekutuan yang serba banyak telah mengubat kekecewaan dan yang paling penting dapat menampung kos hidup seharian yang terjejas akibat peraturan PKP.

Hari ini admin menerima screenshot berkaitan permohonan bantuan kerajaan negeri yang tampak ada unsur-unsur penyelewengan yang mungkin dilakukan oleh orang dalam yang bertanggungjawab. Jahil sebenarnya, sejahil jahil umat…….. More

https://jalinluin.com/2020/06/06/bantuan-sabah-one-off-rm300-ada-unsur-penyelewengan/

Terbukti Benar Warisan Hanyalah Memperalat Bajau Suluk

Artikel seperti mana dua link dibawah, admin tulis pada January 2018 dan untuk makluman individu yang bernama Zulfikar dalam artikel ini adalah penyokong tegar parti Warisan berbangsa Bajau Suluk.

Cukup keras dan lantang dalam dia memperjuangkan parti Warisan pada ketika itu tapi pada bulan june yang lalu dia dan beberapa lagi ahli Warisan dari beberapa Cawangan telah bertindak meninggalkan parti Warisan.

Ketua Wirawati dan Ahli Warisan Sepanggar Keluar Parti

Sempat jugalah admin belawan dengan dia ni, tapi sayang cepat betul dia menjatuhkan hujahnya, pada ketika itulah. Hari ini admin pula yang naik takut, iyalah hanya orang yang ada prinsip dan harga diri yang terfikir untuk meninggalkan parti Warisan setelah menyokong dan mengundi parti Warisan pada pilihan raya lepas, namun tidak dihargai. Bukan macam sebahagian pemyokong Warisan tu. Walaupun sampai ke tahap di anggap anjing kurap tapi masih lagi terhegeh hegeh, siap memacak bendera baru Warisan di hadapan rumah mereka. Benar benar memalukan!

Apa yang admin mahu jelaskan disini adalah kedudukan kaum Bajau Suluk di mata pentadbiran kerajaan Warisan sebelum ini. Ternyata tiada yang dilakukan terhadap mereka, sebab itu dalam tahun ini saja begitu ramai ahli parti yang beransur ansur meninggalkan Warisan, seperti mana saudara Zulfikar itu.

Sedikit catatan yang ada hubung kaitnya dengan entri kali ini. Di Tawau tidak ada seorang pun calon Warisan dari kalangan Bajau Bannaran dan Bajau Suluk. Tapi kalau kita dengar kempen pemimpin Warisan yang berbangsa Bajau Suluk bukan main lagi, seolah olah Bajau Suluk akan terpinggir tanpa Warisan.

Originally posted on JalinLuin.com: Ada sudah yang terpedaya dengan propaganda yang dimainkan oleh parti Warisan. Kononnya hanya parti itu yang mampu membela kaum Bajau Suluk di negeri Sabah dan memandangkan Presiden Warisan itu sendiri kononnya berbangsa Bajau maka semestinya kaum Bajau dan Suluk wajib menyokong parti Warisan seperti mana sambutan keatas PBS di era…

Warisan dan Agenda Memperalat Bajau Suluk 🔁

Hanya Anjing Kurap Menyahut Seruan Balik Sabah Undi Warisan

Hanya orang Sabah yang tiada maruah yang rela atau sanggup menyahut seruan pengerusi kekal Parti Warisan Sabah, Liew Vui Keong (VK Liew).

VK Liew merintih merayu supaya pengundi luar atau orang Sabah yang berada di luar Sabah balik mengundi pada 26 September ini dan mengundi Warisan lah tu.

Menurutnya jumlah mereka mencecah 3000 orang.

Itu pun kalau ada pilihan raya negeri Sabah. He!

Selepas tidak ada perubahan yang berlaku pada diri, keluarga dan negeri mereka tapi kalau sekali lagi mengundi Warisan. Nah dari mereka saja tapi nampak sangatlah tiada maruah. Seolah-olah tujuan mereka dilahirkan di muka bumi ini hanya untuk mengangkat martabat barisan penyangak.

Bukan mereka tidak tahu, parti atau kepimpinan mana yang belum pun sampai sepenggal menjadi kerajaan tapi sudah ada dikalangan wakil rakyat dan jentera parti yang di dakwa di Mahkamah kerana rasuah yang melibatkan wang rakyat. Begitu juga dengan wakil wakil rakyat Warisan yang sebelum ini kosong hari ini tayar kereta pun mesti yang berjenama mahal, pakaian anak dan isteri mereka jangan ceritalah, kalah anak Sultan. Walhal diluar sana ada ramai penyokong Warisan yang hidup segan tapi tak mahu.

Orang Sabah miskin yang mengundi Warisan pada pilihan raya yang lepas dan hari ini terus menyokong Warisan kurang itu memacakkan bendera Warisan di rumah mereka. Nampak sangat kemiskinan dan kehinaan yang mereka alami selama ini adalah kerana faktor diri mereka yang bodoh tidak ada maruah, tidak ada harga diri dan dayus.

Lagi bermaruah dan berharga sekumpulan anjing kurap. Anjing kurap walaupun hari-hari kau berikan dia makanan tapi kalau setiap kali dia makan kau ketuk kepalanya, pasti satu hari dia akan melarikan diri. Berbeza dengan golongan masyarakat yang admin maksudkan diatas, tidak dijaga tidak diberi makan tidak diberikan kemudahan malah dihina. Tapi terus menyokong Parti Warisan. Potong lancau lah kata anak jati Kampung Bokara.

Lebih mulia si anjing kurap dari si manusia manusia di atas. Sudahlah miskin tidak ada maruah lagi. Sedih!

Justeru itulah admin berkeyakin majoriti orang Sabah tidak akan sanggup menjadi anjing kurap parti Warisan. Kecuali macai lima sen Warisan yang kita tahu siang malam tidak henti melalak macam gerombolan anjing kurap. Menafikan kebenaran dan menyembunyikan salah laku yang dilakukan oleh kepimpinan Warisan.

Fitnah dan Polemik Apa Dilemparkan Pembangkang?

Polemik dan fitnah apa lagi yang kononnya telah dilemparkan oleh pembangkang keatas Parti Warisan ni. Polemik dan fitnah itu kononnya telah menaikkan kemarahan dan pergaduhan dikalangan rakyat Sabah.

Jaujan mendakwa sedemikian ketika berucap di perhimpunan Warisan Tawau.

Kita nak ulas pun susah, kita pula yang pening mencari hujung pangkal tuduhannya.

Apa yang telah dipolemikkan dan apa yang telah difitnah oleh pembangkang Sabah terhadap kerajaan setengah penggal Warisan ni adui.

Tolonglah kalau ia pun, jelaskan apa isunya. Tak kan di akhir hayat Warisan pun masih dengan perangai lama lempar batu sembunyi tangan. Alahai

Secara langsung inilah buktinya Warisan gagal sebagai kerajaan negeri. Sangat sedikit kerja berkebajikan yang mereka telah laksanakan. Sebaliknya lebih banyak berpolitik dan menjanjikan projek bilion tapi habuk pun tidak ada. Sepatutnya apa yang kita nampak sekarang Sabah ini sudah bertukar rupa memandangkan manifesto dan janji mereka semasa pilihan raya yang lepas sangat sangat indah berkelip kelip.

Tapi tidak apa kita bagi pembayang, siapa tahu mereka terlupa.

1. Fitnah berkaitan polemik pendatang asing tanpa izin PATI? Hakikatnya kerajaan Perikatan Nasional melihat lambakan pendatang asing tanpa izin di Sabah sebagai hal yang mesti diselesaikan secara berhemah dan berperikemanusiaan. Ia bukannya fitnah tapi kritikan terbuka pembangkang terhadap kerajaan Warisan yang gagal menyelesaikan isu ini dan dari beberapa sudut Warisan juga gagal menghargai jasa dan menunaikan harapan penyokong mereka yang terdiri dari kaum ini.

Justeru itulah kerajaan Perikatan Nasional mencari jalan bagi menyelesaikan lambakan PATI. Bukan sebaliknya mengkambinghitamkan mereka yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis. Demi meraih sokongan daripada orang asal yang sebenarnya orang asal pun merasa tertipu pada politik Warisan.

Dengarkan saja kritikan dari Timbalan Presiden Warisan Darell Leiking begitu juga dengan Setiausaha Agung Parti Warisan Loretto Padua. Bermati-matian menafikan pendatang asing tanpa izin PATI atau mereka yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis. Dalam masa yang sama Presiden Warisan Shafie hanya mendiamkan diri. Walhal ketika berkempen di PRU yang lepas, ini Sabah kita punya, inilah konon masanya mesti bersatu dan mengetuai Sabah.

Kesimpulannya kamu sudah nampak kan kenapa mantan Timbalan Ketua Menteri Sabah Jaujan tiba tiba menimbulkan dakwaan sebegitu jelek dan tidak bertanggungjawab. Sebab rata-rata pengundi yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis mulai beransur-ansur menolak Parti Warisan. Sekali lagi dia cuba menyuntik kekitaan dan propaganda murahan.

Bekas Setiausaha Menteri Pelancongan Menyerah Diri Di SPRM Putrajaya

Suruhanjaya pencegahan Rasuah Malaysia SPRM berjaya menahan bekas Setiausaha Sulit Kanan kepada bekas Menteri Pelancongan Seni dan Budaya era kerajaan Pakatan Harapan, Mohamaddin Ketapi yang juga Ahli Parlimen dari Parti Warisan.

Suspek ditahan selepas menyerah diri pada 5 petang semalam di Ibu Pejabat SPRM Putrajaya.

Pada 12 June 2020 yang lalu SPRM telah mengeluarkan notis mencari suspek bagi membantu siasatan. Ertinya selepas dua bulan barulah lelaki ini berjaya dikesan.

Bekas Setiausaha Menteri Pelancongan Dicari SPRM

Dalam pada itu “ramai” individu yang bercerita pada admin, betapa mewahnya mereka yang terbabit dalam skandal ini. Seperti contoh kereta mewah yang mereka gunakan, macam macam ada.

Namun ada satu hal yang membuat admin menggeleng-gelengkan kepala. Mana mungkin orang yang pandai, melakukan transaksi bank ketika mereka sedang diburu oleh SPRM, berurusan pula dengan orang yang ada bau bau SPRM. Mudah sangat game over.

Apapun yang berlaku jangan libatkan orang lain, mereka bukan tahu apa. Biarlah bertanggungjawab atas apa yang telah dilakukan.

Tanah Kubur Baharu Membalua Perlu Disegerakan

KOTA KINABALU: Pembukaan tanah perkuburan orang Islam berkeluasan 10 ekar di kawasan Membalua Tawau yang sudah diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada persidangan April lepas diharap dapat disegerakan.

Penyandang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Apas Datuk Nizam Abu Bakar Titingan berkata, pembukaan kawasan tanah kubur baharu itu amat diperlukan orang Tawau.

“Usul pembukaan tanah perkuburan ini saya yang cadangkan di DUN dan syukur selepas kita berjuang kira-kira dua tahun, akhirnya diluluskan DUN,” katanya, di sini, semalam.

Nizam berkata status tanah perkuburan baharu yang berkonsep kuburan dalam taman itu sudah dikeluarkan dari kawasan hutan simpan dan diwartakan di bawah Ordinan Tanah.

Tiga hari lepas, tular foto dan video mengenai kerja-kerja pembongkaran beberapa kubur di Batu 3 Jalan Apas, kerana dikatakan sudah memasuki kawasan kilang berhampiran.

“Sepanjang menjadi wakil rakyat selama dua tahun, saya memang tidak berpuas hati kerana banyak perancangan yang tidak dapat dilaksanakan berikutan politik tidak stabil.

“Namun sebagai wakil rakyat, saya sentiasa komited memperjuangkan isu air, elektrik dan kemudahan asas termasuk rumah-rumah daif supaya diberi perhatian oleh kerajaan,” katanya.

Mengulas persiapan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Bahagian Tawau pula, beliau sebagai ketua bahagian berkata jenteranya kini dalam fasa bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN).

Menurutnya, BERSATU Tawau memiliki 105 cawangan dan menunggu proses rundingan bersama parti-parti kerjasama di dalam Perikatan Nasional (PN) berhubung penentuan kerusi dan calon.

“Kita harap rakyat memberi peluang kepada PN menerajui Kerajaan Negeri untuk melonjakkan kembali keadaan ekonomi dan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK).

“Kita lihat kepimpinan parti BERSATU terutamanya Perdana Menteri yang fokus dan komited membantu rakyat termasuk semasa COVID-19 melanda, bukannya retorik semata-mata,” katanya.

Sumber Utusan Borneo

Perbezaan PSS IMM13 dan Jalan Penyelesaian PATI

Bila satu satu kerajaan yang baik melihat lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) dari konteks penyelesaian yang holistik dan berperikemanusiaan. Maka tentulah jalan penyelesaian yang diambil akan jauh lebih berhemah dan sudah tentu akan dapat menyelesaikan persoalan PATI di negeri Sabah yang sudah berlarutan sejak sekian lama.

Pendekatan yang berhemah itu kita nampak menerusi jawapan Kementerian Dalam Negeri terhadap soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Kota Kinabalu (DAP).

Bahawa perbezaan di antara Pas Sementara Sabah PSS dan Dokumen Tunggal (IMM13) yang akan diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia ialah PSS memerlukan pindaan terhadap perundangan yang sedia ada manakala IMM13 adalah merupakan satu Pas lawatan imigresen sedia ada yang diberikan kepada orang asing berdasarkan takrifan peraturan 11 peraturan-peraturan imigresen 1963.

Berkenaan cadangan menukar dokumen Burung Burung dan Banci menjadi dokumen IMM13 iya akan diperhalusi oleh Pengurusan Warga Asing Sabah bagi memastikan usaha untuk mendokumentasikan golongan berkenaan dapat dilaksanakan dengan berkesan.

Nampak tak perbezaan pendekatan diantara kerajaan Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan sebelum ini terutamanya Warisan di negeri Sabah. Tampak Perikatan Nasional yang diketuai oleh parti Bersatu atau PPBM lebih cerdas proaktif dan prihatin.

Tidak seperti kerajaan Warisan sebelum ini bila cuba melaksanakan PSS. Belum apa apa lagi sudah dihebohkan walhal PSS sendiri ditolak oleh kumpulan sasar. Nampak sangat PSS bertujuan untuk mencari populariti semata-mata.

Kemana Royalti RM3.2 Bilion Dibelanjakan Oleh Warisan?

2 tahun Warisan memerintah negeri Sabah tapi tidak pernah sekalipun masyarakat Sabah mendengar permakluman bahawa kerajaan negeri telah menerima bayaran royalti minyak sebanyak sekian-sekian.

Dalam diam kerajaan Sabah dibawah Parti Warisan telah pun menerima royalti 5%, pada tahun 2018 sebanyak RM1.7 bilion dan 2019 sebanyak RM1.5 billion jumlah keseluruhannya RM3.2 billion.

Itupun hanya selepas data yang berkaitan bayaran royalti minyak didedahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mustapha Mohamed ketika bersidang di Dewan Rakyat.

Kemana sudah RM3.2 billion berkenaan dibelanjakan oleh kerajaan negeri Warisan. Kenapa sehingga “tamat” tempoh pemerintahan tiada satu pun pembangunan yang kelihatan yang boleh dijadikan mercu tanda kerajaan negeri Warisan.

Paling tidak sekurang-kurangnya nampak jugalah projek gajah putih yang menggunakan wang dari royalti berkenaan tapi ini pun tidak ada.

RM3.2 bilion boleh menyediakan peluang pekerjaan yang begitu banyak kepada anak-anak tempatan Sabah.

RM3.2 bilion boleh menyelesaikan banyak isu dan memajukan setiap daerah di negeri Sabah.

RM3.2 billion boleh menyelesaikan banyak jambatan kayu dan jalan pertanian yang rosak di kampung-kampung.

Sedangkan RM5 bilion yang didakwa oleh Najib telah “dibelanjakan” oleh Shafie sepanjang dia berjawatan Menteri KKLW pun sudah mampu mengangkat namanya. Paling tidak nampak juga rumah PPRT roboh disana sini selain dijadikan kandang kambing. He!

Kemana perginya 3.2 bilion dibelanjakan oleh Ketua Menteri Shafie sebelum meletakkan jawatan?


Polemik Jawapan PM Terhadap Isu PSS

Hari ini pemimpin jentera Warisan telah memviralkan surat jawapan balas terhadap soalan yang dikemukakan oleh ahli Parlimen Tenom (DAPWarisan) berkenaan PSS yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan negeri sebelum ini tapi akhirnya dibatalkan.

Tujuan mereka supaya jawapan atau penjelasan mereka sebelum ini berkaitan PSS akan dianggap benar oleh masyarakat Sabah tetapi mereka lupa pada satu faktor utama yang menyebabkan PSS dibatalkan.

Mereka yang perkenalkan mereka juga yang batalkan, pelik bukan. Kerja orang yang kuat bermuslihat sanggup mengkambing hitamkan orang lain, begitulah.

Jadi mari kita jelaskan.

Sememangnya pun dokumen PSS adalah jalan penyelesaian kepada lambakkan pendatang asing tanpa izin di negeri Sabah namun telah dibatalkan.

Timbul persoalan kenapa dibatalkan?

Ini jawapannya, kerana PSS tidak mengklasifikasikan pemohon. Sepatutnya hanya pemegang IMM13, Banci dan Burung-Burung yang layak memohon dokumen PSS tetapi maklumat yang tersebar dan akan dilakukan oleh kerajaan negeri Warisan ialah yang langsung tiada keterangan diri pun (Pendatang Asing Tanpa Izin PATI) boleh memohon PSS. Sebab itulah program PSS ditentang oleh masyarakat Sabah dan menjadi modal calon BN PRK Kimanis hingga akhirnya dibatalkan.

Ironinya PSS ini tidak hanya ditentang oleh masyarakat tempatan tetapi juga oleh pemegang dokumen IMM13 itu sendiri.

Fahamkan yang dimaksudkan dengan pendatang asing tanpa izin atau PATI ialah mereka yang langsung tidak ada keterangan diri atau tanpa keterangan diri. Kumpulan ini yang dikehendaki supaya meninggalkan negeri Sabah.

Persoalan yang sepatutnya dijawab oleh kerajaan negeri atau pemimpin Parti Warisan sejak daripada dulu ialah kalau benar PSS itu baik untuk negeri dan masyarakat Sabah kenapa dibatalkan?

PSS ini diperkenalkan oleh Parti Warisan Sabah bukannya Federal. Federal pada ketika itu hanyalah memenuhi kehendak kerajaan negeri. Pokoknya PSS adalah perancangan kerajaan Warisan alsebab itulah Timbalan Menteri dalam negeri datang daripada wakil rakyat Parti Warisan.