Fitnah dan Polemik Apa Dilemparkan Pembangkang?

Polemik dan fitnah apa lagi yang kononnya telah dilemparkan oleh pembangkang keatas Parti Warisan ni. Polemik dan fitnah itu kononnya telah menaikkan kemarahan dan pergaduhan dikalangan rakyat Sabah.

Jaujan mendakwa sedemikian ketika berucap di perhimpunan Warisan Tawau.

Kita nak ulas pun susah, kita pula yang pening mencari hujung pangkal tuduhannya.

Apa yang telah dipolemikkan dan apa yang telah difitnah oleh pembangkang Sabah terhadap kerajaan setengah penggal Warisan ni adui.

Tolonglah kalau ia pun, jelaskan apa isunya. Tak kan di akhir hayat Warisan pun masih dengan perangai lama lempar batu sembunyi tangan. Alahai

Secara langsung inilah buktinya Warisan gagal sebagai kerajaan negeri. Sangat sedikit kerja berkebajikan yang mereka telah laksanakan. Sebaliknya lebih banyak berpolitik dan menjanjikan projek bilion tapi habuk pun tidak ada. Sepatutnya apa yang kita nampak sekarang Sabah ini sudah bertukar rupa memandangkan manifesto dan janji mereka semasa pilihan raya yang lepas sangat sangat indah berkelip kelip.

Tapi tidak apa kita bagi pembayang, siapa tahu mereka terlupa.

1. Fitnah berkaitan polemik pendatang asing tanpa izin PATI? Hakikatnya kerajaan Perikatan Nasional melihat lambakan pendatang asing tanpa izin di Sabah sebagai hal yang mesti diselesaikan secara berhemah dan berperikemanusiaan. Ia bukannya fitnah tapi kritikan terbuka pembangkang terhadap kerajaan Warisan yang gagal menyelesaikan isu ini dan dari beberapa sudut Warisan juga gagal menghargai jasa dan menunaikan harapan penyokong mereka yang terdiri dari kaum ini.

Justeru itulah kerajaan Perikatan Nasional mencari jalan bagi menyelesaikan lambakan PATI. Bukan sebaliknya mengkambinghitamkan mereka yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis. Demi meraih sokongan daripada orang asal yang sebenarnya orang asal pun merasa tertipu pada politik Warisan.

Dengarkan saja kritikan dari Timbalan Presiden Warisan Darell Leiking begitu juga dengan Setiausaha Agung Parti Warisan Loretto Padua. Bermati-matian menafikan pendatang asing tanpa izin PATI atau mereka yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis. Dalam masa yang sama Presiden Warisan Shafie hanya mendiamkan diri. Walhal ketika berkempen di PRU yang lepas, ini Sabah kita punya, inilah konon masanya mesti bersatu dan mengetuai Sabah.

Kesimpulannya kamu sudah nampak kan kenapa mantan Timbalan Ketua Menteri Sabah Jaujan tiba tiba menimbulkan dakwaan sebegitu jelek dan tidak bertanggungjawab. Sebab rata-rata pengundi yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis mulai beransur-ansur menolak Parti Warisan. Sekali lagi dia cuba menyuntik kekitaan dan propaganda murahan.

Bekas Setiausaha Menteri Pelancongan Menyerah Diri Di SPRM Putrajaya

Suruhanjaya pencegahan Rasuah Malaysia SPRM berjaya menahan bekas Setiausaha Sulit Kanan kepada bekas Menteri Pelancongan Seni dan Budaya era kerajaan Pakatan Harapan, Mohamaddin Ketapi yang juga Ahli Parlimen dari Parti Warisan.

Suspek ditahan selepas menyerah diri pada 5 petang semalam di Ibu Pejabat SPRM Putrajaya.

Pada 12 June 2020 yang lalu SPRM telah mengeluarkan notis mencari suspek bagi membantu siasatan. Ertinya selepas dua bulan barulah lelaki ini berjaya dikesan.

Bekas Setiausaha Menteri Pelancongan Dicari SPRM

Dalam pada itu “ramai” individu yang bercerita pada admin, betapa mewahnya mereka yang terbabit dalam skandal ini. Seperti contoh kereta mewah yang mereka gunakan, macam macam ada.

Namun ada satu hal yang membuat admin menggeleng-gelengkan kepala. Mana mungkin orang yang pandai, melakukan transaksi bank ketika mereka sedang diburu oleh SPRM, berurusan pula dengan orang yang ada bau bau SPRM. Mudah sangat game over.

Apapun yang berlaku jangan libatkan orang lain, mereka bukan tahu apa. Biarlah bertanggungjawab atas apa yang telah dilakukan.

Tanah Kubur Baharu Membalua Perlu Disegerakan

KOTA KINABALU: Pembukaan tanah perkuburan orang Islam berkeluasan 10 ekar di kawasan Membalua Tawau yang sudah diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada persidangan April lepas diharap dapat disegerakan.

Penyandang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Apas Datuk Nizam Abu Bakar Titingan berkata, pembukaan kawasan tanah kubur baharu itu amat diperlukan orang Tawau.

“Usul pembukaan tanah perkuburan ini saya yang cadangkan di DUN dan syukur selepas kita berjuang kira-kira dua tahun, akhirnya diluluskan DUN,” katanya, di sini, semalam.

Nizam berkata status tanah perkuburan baharu yang berkonsep kuburan dalam taman itu sudah dikeluarkan dari kawasan hutan simpan dan diwartakan di bawah Ordinan Tanah.

Tiga hari lepas, tular foto dan video mengenai kerja-kerja pembongkaran beberapa kubur di Batu 3 Jalan Apas, kerana dikatakan sudah memasuki kawasan kilang berhampiran.

“Sepanjang menjadi wakil rakyat selama dua tahun, saya memang tidak berpuas hati kerana banyak perancangan yang tidak dapat dilaksanakan berikutan politik tidak stabil.

“Namun sebagai wakil rakyat, saya sentiasa komited memperjuangkan isu air, elektrik dan kemudahan asas termasuk rumah-rumah daif supaya diberi perhatian oleh kerajaan,” katanya.

Mengulas persiapan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Bahagian Tawau pula, beliau sebagai ketua bahagian berkata jenteranya kini dalam fasa bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN).

Menurutnya, BERSATU Tawau memiliki 105 cawangan dan menunggu proses rundingan bersama parti-parti kerjasama di dalam Perikatan Nasional (PN) berhubung penentuan kerusi dan calon.

“Kita harap rakyat memberi peluang kepada PN menerajui Kerajaan Negeri untuk melonjakkan kembali keadaan ekonomi dan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK).

“Kita lihat kepimpinan parti BERSATU terutamanya Perdana Menteri yang fokus dan komited membantu rakyat termasuk semasa COVID-19 melanda, bukannya retorik semata-mata,” katanya.

Sumber Utusan Borneo

Perbezaan PSS IMM13 dan Jalan Penyelesaian PATI

Bila satu satu kerajaan yang baik melihat lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) dari konteks penyelesaian yang holistik dan berperikemanusiaan. Maka tentulah jalan penyelesaian yang diambil akan jauh lebih berhemah dan sudah tentu akan dapat menyelesaikan persoalan PATI di negeri Sabah yang sudah berlarutan sejak sekian lama.

Pendekatan yang berhemah itu kita nampak menerusi jawapan Kementerian Dalam Negeri terhadap soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Kota Kinabalu (DAP).

Bahawa perbezaan di antara Pas Sementara Sabah PSS dan Dokumen Tunggal (IMM13) yang akan diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia ialah PSS memerlukan pindaan terhadap perundangan yang sedia ada manakala IMM13 adalah merupakan satu Pas lawatan imigresen sedia ada yang diberikan kepada orang asing berdasarkan takrifan peraturan 11 peraturan-peraturan imigresen 1963.

Berkenaan cadangan menukar dokumen Burung Burung dan Banci menjadi dokumen IMM13 iya akan diperhalusi oleh Pengurusan Warga Asing Sabah bagi memastikan usaha untuk mendokumentasikan golongan berkenaan dapat dilaksanakan dengan berkesan.

Nampak tak perbezaan pendekatan diantara kerajaan Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan sebelum ini terutamanya Warisan di negeri Sabah. Tampak Perikatan Nasional yang diketuai oleh parti Bersatu atau PPBM lebih cerdas proaktif dan prihatin.

Tidak seperti kerajaan Warisan sebelum ini bila cuba melaksanakan PSS. Belum apa apa lagi sudah dihebohkan walhal PSS sendiri ditolak oleh kumpulan sasar. Nampak sangat PSS bertujuan untuk mencari populariti semata-mata.

Kemana Royalti RM3.2 Bilion Dibelanjakan Oleh Warisan?

2 tahun Warisan memerintah negeri Sabah tapi tidak pernah sekalipun masyarakat Sabah mendengar permakluman bahawa kerajaan negeri telah menerima bayaran royalti minyak sebanyak sekian-sekian.

Dalam diam kerajaan Sabah dibawah Parti Warisan telah pun menerima royalti 5%, pada tahun 2018 sebanyak RM1.7 bilion dan 2019 sebanyak RM1.5 billion jumlah keseluruhannya RM3.2 billion.

Itupun hanya selepas data yang berkaitan bayaran royalti minyak didedahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mustapha Mohamed ketika bersidang di Dewan Rakyat.

Kemana sudah RM3.2 billion berkenaan dibelanjakan oleh kerajaan negeri Warisan. Kenapa sehingga “tamat” tempoh pemerintahan tiada satu pun pembangunan yang kelihatan yang boleh dijadikan mercu tanda kerajaan negeri Warisan.

Paling tidak sekurang-kurangnya nampak jugalah projek gajah putih yang menggunakan wang dari royalti berkenaan tapi ini pun tidak ada.

RM3.2 bilion boleh menyediakan peluang pekerjaan yang begitu banyak kepada anak-anak tempatan Sabah.

RM3.2 bilion boleh menyelesaikan banyak isu dan memajukan setiap daerah di negeri Sabah.

RM3.2 billion boleh menyelesaikan banyak jambatan kayu dan jalan pertanian yang rosak di kampung-kampung.

Sedangkan RM5 bilion yang didakwa oleh Najib telah “dibelanjakan” oleh Shafie sepanjang dia berjawatan Menteri KKLW pun sudah mampu mengangkat namanya. Paling tidak nampak juga rumah PPRT roboh disana sini selain dijadikan kandang kambing. He!

Kemana perginya 3.2 bilion dibelanjakan oleh Ketua Menteri Shafie sebelum meletakkan jawatan?


Polemik Jawapan PM Terhadap Isu PSS

Hari ini pemimpin jentera Warisan telah memviralkan surat jawapan balas terhadap soalan yang dikemukakan oleh ahli Parlimen Tenom (DAPWarisan) berkenaan PSS yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan negeri sebelum ini tapi akhirnya dibatalkan.

Tujuan mereka supaya jawapan atau penjelasan mereka sebelum ini berkaitan PSS akan dianggap benar oleh masyarakat Sabah tetapi mereka lupa pada satu faktor utama yang menyebabkan PSS dibatalkan.

Mereka yang perkenalkan mereka juga yang batalkan, pelik bukan. Kerja orang yang kuat bermuslihat sanggup mengkambing hitamkan orang lain, begitulah.

Jadi mari kita jelaskan.

Sememangnya pun dokumen PSS adalah jalan penyelesaian kepada lambakkan pendatang asing tanpa izin di negeri Sabah namun telah dibatalkan.

Timbul persoalan kenapa dibatalkan?

Ini jawapannya, kerana PSS tidak mengklasifikasikan pemohon. Sepatutnya hanya pemegang IMM13, Banci dan Burung-Burung yang layak memohon dokumen PSS tetapi maklumat yang tersebar dan akan dilakukan oleh kerajaan negeri Warisan ialah yang langsung tiada keterangan diri pun (Pendatang Asing Tanpa Izin PATI) boleh memohon PSS. Sebab itulah program PSS ditentang oleh masyarakat Sabah dan menjadi modal calon BN PRK Kimanis hingga akhirnya dibatalkan.

Ironinya PSS ini tidak hanya ditentang oleh masyarakat tempatan tetapi juga oleh pemegang dokumen IMM13 itu sendiri.

Fahamkan yang dimaksudkan dengan pendatang asing tanpa izin atau PATI ialah mereka yang langsung tidak ada keterangan diri atau tanpa keterangan diri. Kumpulan ini yang dikehendaki supaya meninggalkan negeri Sabah.

Persoalan yang sepatutnya dijawab oleh kerajaan negeri atau pemimpin Parti Warisan sejak daripada dulu ialah kalau benar PSS itu baik untuk negeri dan masyarakat Sabah kenapa dibatalkan?

PSS ini diperkenalkan oleh Parti Warisan Sabah bukannya Federal. Federal pada ketika itu hanyalah memenuhi kehendak kerajaan negeri. Pokoknya PSS adalah perancangan kerajaan Warisan alsebab itulah Timbalan Menteri dalam negeri datang daripada wakil rakyat Parti Warisan.

Agihan Kerusi DUN Bukan Isu Selagi Ada Setiakawan

Amat bersetuju pada pendapat wakil rakyat daripada Bersatu Sabah Datuk Nizam yang juga Adun Apas, Tawau.

Beliau berpendapat kemelut pembahagian kerusi antara UMNO dan Parti Bersatu Malaysia Bersatu (Bersatu Sabah) dapat diselesaikan melalui kerjasama serta hubungan setiakawan yang baik.

Ia juga amat penting dalam memastikan kemenangan bagi mengambil alih kerajaan negeri yang ada sekarang.

Beliau amat yakin bahawa oleh kerana matlamat setiap parti dalam komponen Perikatan Nasional adalah kemenangan maka isu pembahagian kerusi akan dapat diselesaikan dengan mudah.

Dalam masa yang sama ketika ditanya bagaimana pula dengan sokongan pengundi di DUN Apas beliau berkata dia mempunyai hubungan yang baik dengan masyarakat di kawasan itu. Ini kerana pada beliau mereka bukan hanya pengundi tetapi sebuah keluarga yang besar kepada dirinya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri Majlis Ibadah Korban sempena Hari Raya Aidil Adha bersama 20 anggota keselamatan ESSCOM dan penduduk kampung, Kampung Titingan Tawau.

Beliau turut menyumbangkan 14 ekor lembu untuk dikorbankan dan diagihkan kepada penduduk di kawasan DUN Apas.

JKKP Baik Untuk Komuniti Kampung Madius Yang Salah

Ahli Parlimen Tuaran Wilfred Madius Tangau mendakwa kononnya sebarang usaha menubuhkan sebuah lagi Institusi yang menyerupai Majlis Pengurusan Komuniti Kampung MPPK di peringkat akar umbi ataupun kampung sebagai tidak mesra perpaduan dan hanya menghuru-harakan keharmonian yang sedia ada.

Telengong betul dakwaan tu, dakwaan yang sangat salah dan berniat jahat.

Kenapa admin katakan berniat jahat sebab pemimpin seperti ini tidak ingin melihat masyarakat kampung maju dan bersaing secara sihat sedangkan itu untuk kebaikan diri mereka juga.

Sebaliknya mereka suka kalau masyarakat kampung terus berada di takuk lama supaya senang mereka perbodohkan sampai bila-bila.

Pertanyaannya adakah selama ini tidak ada orang kampung yang berbeza fahaman politik? Iaitu satu kumpulan menyokong Parti Bersatu satu kumpulan lagi menyokong Parti Warisan? mustahil dan pasti ada kan. Apa berlaku pada kampung itu macam bandar Hiroshima selepas dijatuhkan bom atom kah?

Jadi kenapa pula bila usaha menambahbaik Kampung daripada dalam akan menghuru-harakan perpaduan. Apa perbezaan berparti dan berorganisasi?

Kita sudah berada di tahun 2020 mana ada lagi persoalan seperti yang ditimbulkan oleh Madius Tangau berkenaan. Hari ini keadaan ditentukan oleh empunya diri iaitu mereka yang terlibat.

Antara tujuan berpolitik ialah untuk mencapai matlamat yang sama. Jadi tidak salah ada banyak organisasi dalam satu tempat biar ada persaingan yang sihat.

Jadi Jawatankuasa Kemajuan Kampung Persekutuan JKKP yang akan diperkenalkan oleh kerajaan Persekutuan adalah perkara yang sangat positif akan dapat memajukan kampung kerana MPPK yang ada sekarang tidak berfungsi atau tidak bermanfaat kepada masyarakat. Kenapa bermanfaat kalau hidup mereka sebagai penyangak di luar daerah dan ada pula bersosial dengan syabu tapi dilantik menjadi Ketua Kampung atau MPPK.

Harapan Bajau Suluk Bugis Dapat Identiti Di Tongsampahkan Oleh Warisan

Nah sekarang terbukti sudah kan yang kenyataan admin sebelum ini bahawa parti Warisan hanyalah “memperalatkan” kerabat Bajau Suluk dan Bugis demi memastikan kemenangan mereka di pilihan raya lepas ada kebenarannya.

Banyak artikel yang admin tulis sebelum ini yang boleh menjelaskan maksud di atas.

Semakin kuat desakan Shafie supaya PATI dihantar pulang

Federal putihkan PATI segelintir UMNO dan Warisan jangan hipokrit

(dan beberapa lagi tulisan dalam blog ini yang dapat membuktikannya)

Selain rakaman ucapan dalam bentuk video yang tular sebelum ini.

Ambil contoh ketika pemimpin Warisan yang berbangsa KDMR berucap di kawasan mereka, mereka akan kata ini Sabah kita punya. Sebaliknya bila pemimpin Warisan berbangsa lain berucap di kawasan mereka akan berkata ini kalilah Sabah kita punya.

Rakaman ucapan jentera Warisan pada masa itu yang menjanjikan dokumen diri jika Warisan memenangi pilihan raya, juga ada.

Ucapan atau propaganda keji seperti itu telah menjana semangat jentera parti Warisan untuk berkerja lebih kuat hingga ada dikalangan mereka semacam hilang kewarasan. Namun tanpa mereka sedari, mereka sedang saling mengumpul bibit-bibit perkauman dalam diri mereka.

Justeru itulah ada yang berpendapat perkauman di negeri Sabah agak jelas sejak parti Warisan aktif sebagai parti yang menjadi pilihan.

Nasib baiklah masih ramai dikalangan masyarakat Sabah yang intelek di dalam menilai sesuatu berita dan faham apa itu sejarah yang tidak boleh dihentikan diubah dan dihapuskan. Hanya jentera atau orang-orang bodoh sombong yang cuba melawan sejarah seperti menukar jenis bangsa dan sebagainya walaupun menyedari akhirnya kebenaran akan membunuh mereka.

Bahayanya politik yang ditiupkan sentimen bangsa dan memberikan harapan yang terlalu tinggi. Apa lagi terhadap kumpulan yang percaya bahawa semua itu boleh dicapai melalui kuasa politik sedangkan pada hakikatnya tidak semudah itu.

Hari ini di sidang Parlimen, Ketua Menteri Shafie yang juga Presiden Parti Warisan bertegas bahawa jangan pernah Kerajaan Persekutuan (Perikatan Nasional) mengiktiraf dokumen Burung Burung dan Banci sebagai keterangan diri yang menyemai IMM13. Ini kerana pemegang dokumen Burung Burung dan Banci tidak diiktiraf oleh undang-undang antarabangsa dan jumlahnya mencecah ratusan ribu orang berbanding pemegang IMM13 hanya sekitar 40 hingga 30 ribu orang.

Padan muka golongan terbabit iaitu mereka yang menyokong Parti Warisan sebab berharap sekiranya Parti Warisan di sokong maka nasib keluarga atau kerabat mereka akan terbela melalui pemberian keterangan diri oleh kerajaan Warisan.

Sekali lagi padan muka. Dulu admin ada jelaskan yang hal seperti itu tidak mudah untuk direalisasikan kerana kuasa eksekutif terletak dibawah kuasa kerajaan Persekutuan bukannya kerajaan Negeri tapi masih juga bersikap kepala batu. Mudah sangat termakan propaganda murahan yang disebarkan oleh besi buruk Warisan.

Sekarang apa cerita buta buta menjadi kambing hitam.

Harapan Bajau Suluk, Bugis dan lain-lain untuk mendapatkan keterangan diri melalui dokumen Banci dan Burung Burung ditongsampahkan oleh kerajaan Warisan. Titik!

Dalam pada itu Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin yang juga Setiausaha Agung Bersatu melihat isu yang dibangkitkan oleh Ketua Menteri Sabah itu dari konteks kemanusiaan dan jangan bersikap double standard terhadap satu-satu kumpulan “masyarakat”.

Bahawa pemegang dokumen Burung Burung dan Banci juga ada nilai manusiawi sama seperti pemegang IMM13. So tidak perlulah ada double standard.

Maksudnya bagaimana kalau ibu bapa mereka adalah pemegang IMM13 tapi anak mereka yang sudah berumur 19 tahun hanya memegang Burung-Burung dan Banci. Lalu bagaimana jalan menyelesaikannya. Sebab itu jangan double standard.

Pun begitu penelitian akan dibuat terhadap pemegang dua dokumen itu, adakah mereka benar-benar dilahirkan di Sabah atau di mana. Faktor ini akan diambil kira sebelum dokumen identiti diberikan atau diproses.

Inilah yang dilakukan sebelum ini, mereka yang tidak ada keterangan diri akan dihantar balik dan digalakkan memiliki pasport dari negara asal.

Pada Menteri Dalam Negeri Malaysia, Hamzah Zainuddin. Setiap orang adalah rakyat dunia tidak kira lah mereka berada di mana di Sabah atau di mana pun. Keadilan harus diberikan berlandaskan kedaulatan undang-undang yang sedia ada.

Dimana kewarganegaraan ditentukan oleh peraturan yang sedia ada. Iaitu Peraturan dibawah Perlembagaan Persekutuan, Peraturan Kewarganegaraan Malaysia 1964 dan taraf kewarganegaraan ibu bapa kandung pemohon.

Malaysia ini negara berdaulat tidak akan mudah memberi kewarganegaraan dengan mudah tanpa mematuhi peraturan yang ketat dan sedia ada.

Penting kalau sudah dapat tu jadilah permastautin menyenangkan dan yang paling penting sedar diri.