Warisan Halang Menteri KDN Memasuki Sabah. Giler!

Kenapa perangai wakil rakyat Warisan semakin teruk ni.

Menteri yang bertanggungjawab menjaga keselamatan dan kesejahteraan masyarakat dan negeri Sabah dari ancaman pihak luar. Boleh pula pemimpin Warisan mengesyorkan supaya dilarang dari memasuki Sabah. Sudah gila kah apa ni?

Sebelum ini Aziz Jamman mendakwa Menteri KDN telah kononnya berbohong dan memfitnah dengan mendakwa kerajaan Warisan ada mengeluarkan dokumen kepada pendatang asing tanpa izin.

Si Aziz juga mendakwa Menteri KDN berkenaan telah mencetuskan ketegangan kaum.

Apa punya mangkuk lah wakil rakyat seorang ni. Ketegangan kaum macam mana pula ni, kenapa pula seorang Menteri KDN boleh mencetuskan ketegangan kaum?

Sebaliknya kerana kenyataan wakil rakyat daripada Sepanggar itu yang menyebabkan ramai penyokong Parti Warisan yang lupa diri balik ke propaganda asal, seolah-olah Sabah ini mereka punya. Bukankah ia boleh mencetuskan ketegangan kaum. Walhal dikalangan penyokong Warisan itu yang boleh dihalau dari bumi Sabah. Moron!. Nampak benar permainan Warisan taktik yang tidak kesampaian. Hahaha!

Helo wakil rakyat Sepanggar serta kepimpinan Warisan. Biasalah dalam politik dakwa mendakwa dan ia sudah menjadi tanggungjawab pihak yang didakwa untuk menjelaskan kepada umum cerita yang sebenarnya.

Tidak seperti kerajaan Warisan sebelum ini jika ada pihak yang mendakwa atau mengeluarkan kenyataan yang tidak sehaluan dengan kerajaan negeri atau mana-mana menteri  kerajaan Warisan pada waktu itu, maka macai akan dikerah supaya tampil membuat laporan Polis.

Punyalah tidak sedar diri walhal kerajaan Warisan dibentuk melalui persekongkolan pihak yang mereka musuhi semasa PRU14. Macam sekumpulan cicak yang baru merasa nasi sejuk. Padan tidak semena-mena menjadi kerajaan setengah penggal.

Dasar jentera besi buruk, orang lain yang berjuang bersama Warisan, orang lain pula yang berusaha keras “mencuri” untuk mengayakan diri. Inilah yang berlaku dalam kerajaan Warisan, sebab itulah tidak panjang. Kerajaan Warisan adalah kerajaan yang dipenuhi oleh keringat yang tidak berbalas.

Admin boleh membuktikan dakwaan Menteri KDN berkenaan. Walaupun bukti yang akan dikemukakan agak sukar untuk dibuktikan kesahihannya, sama ada kerajaan Warisan ada terlibat secara langsung atau tidak. Tapi yang jelas memang ada usaha dan gerakan ke arah itu. Kita tidak menolak mungkin ini adalah kerja penyokong Warisan yang cuba mengambil kesempatan atau boleh saja sememangnya ia adalah kerja orang dalam yang berusaha memanfaatkan kedudukan mereka dalam kerajaan negeri pada waktu itu. Siapa tahu kan? Ialah sedangkan seorang anak sanggup membunuh ibu kandungnya inikan setakat dokumentasi.

Satu lagi bukan kah kerajaan negeri Sabah ada autoriti atau hak imigresen. Siapa tahu kerajaan negeri cuba menggunakan kelebihan ini dengan mengeluarkan dokumen keterangan diri kepada kumpulan sasar. Siapa tahu kan.

Kita sedar kenapa hari ini mereka agak lantang, mereka lantang kerana sebelum ini mereka gagal menunaikan janji mereka pada keturunan Bajau Suluk dan Bugis. Sebaliknya kumpulan bangsa ini dijadikan kambing hitam dalam usaha mengekalkan atau menarik sokongan KDMR.

Tengok saja PSS pun ditolak oleh masyarakat sasar mereka.

Sebaliknya Menteri KDN ini yang melihat penyelesaian lambakan pendatang asing tanpa izin di Sabah dari sudut kemanusiaan. Tapi cuba dihalang oleh parti Warisan. Apa punya busuk.

Selain polemik berhubung dokumentasi yang masyarakat Sabah nampak sepanjang Warisan menjadi kerajaan negeri ialah siasatan dan pendakwaan terhadap wakil rakyat dari parti Warisan setelah disyaki telah menyeleweng dana rakyat.

Bubar DUN Sabah, Musa Heret Ke Mahkamah

Difahamkan Tan Sri Musa Aman bersama Adun Gabungan seramai 32 Adun akan membawa kes pembubaran Dewan Negeri Sabah ke Mahkamah esok pagi.

Kesemua 33 Adun berkenaan telah membuat permohonan ke Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu untuk semakan kehakiman terhadap keputusan Tun Juhar Mahirudin yang telah membubarkan DUN pada 30hb Julai 2020.

Pada 30 Julai Dewan Undangan Negeri Sabah dibubarkan oleh Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal setelah mendapat kebenaran daripada TYT.

Permohonan tersebut telah difailkan oleh firma guaman Ahmad and Cooperation pada Isnin lalu dan dijangka akan didengar pagi esok oleh Hakim Mahkamah Tinggi oleh Leonard Chin.

Peguam yang mewakili gabungan akan berhujah tentang TYT yang tidak sepatutnya membubarkan DUN selaras dengan artikel 21 (2) Perlembagaan Sabah dan juga artikel 7(1) di mana seorang Ketua Menteri telah kehilangan sokongan majoriti.

Pagi tadi pihak Istana Negeri Sabah telah mengeluarkan kenyataan bahawa mereka tidak menerima 33 akuan bersumpah yang didakwa oleh Tan Sri Musa Aman.

Klik links dibawah

Istana Tidak Terima SD Musa


  • Perbezaan PSS IMM13 dan Jalan Penyelesaian PATI
    Bila satu satu kerajaan yang baik melihat lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) dari konteks penyelesaian yang holistik dan berperikemanusiaan. Maka tentulah jalan penyelesaian yang diambil akan jauh lebih […]
  • Pritchard Menuntut Bina Klinik Dari Najib Selepas Kritikan Hajiji
    Setiausaha politik kepada Ahli Parlimen Penampang Darell Leiking, Pritchard Gumbaris marah bila Ketua PPBM Sabah Datuk Hajiji Noor membuat dakwaan yang sememangnya benar. Bahawa kerajaan Sabah sejak di perintah […]
  • Surat Shafie Pada TYT Minta Bubar DUN Tidak Sah
    Arahan dalam surat permohonan Ketua Menteri Sabah, Shafie kepada Tuan Yang di-Pertua negeri Sabah TYT salah rujuk peruntukan atau akta yang menyebabkan pembubaran DUN yang diumumkan oleh Shafie Apdal […]
  • Memacu Sabah Kembali ke Landasan Betul
    Gabungan 33 ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang mewakili semua parti politik dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-15, teguh dengan pendirian untuk mengembalikan kebenaran dan keadilan. Dengan hati yang […]
  • Ekonomi Sabah Merosot Sejak Di Perintah Oleh Warisan
    Naib Presiden PBS Joachim Gunsalam mengingatkan rakyat Sabah bahawa ekonomi Sabah akan terus merosot sekiranya sekali lagi Parti Warisan diberikan kepercayaan untuk menerajui kerajaan negeri. Ini berdasarkan Laporan Jabatan […]

Bubar DUN Tidak Sah Tunggu Keputusan Mahkamah

Sesiapa yang mengikuti blog ini mereka telah mendapat gambaran kenapa pembubaran DUN Sabah pada 30 Julai lalu sebenarnya tidak sah dan sepatutnya Tan Sri Musa telah mendapat balik jawatan Ketua Menteri.

Seperti beberapa links dibawah.

Musa Ada Majoriti Mudah Bentuk Kerajaan

Warisan Minta DUN Dibubarkan

Kenyataan Musa Rentetan Shafie Bubar DUN

Surat Terbuka Kepada TYT

Sepatutnya Shafie Mendaulatkan TYT

Ada beberapa sebab diantaranya Tan Sri  Musa Aman tidak dipanggil menghadap TYT bagi mendapatkan maklum balas sebelum membenarkan Shafie Apdal bertindak membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Dalam pada itu hanya Speaker Dewan Undangan Negeri atau pihak Istana yang boleh mengumumkan pembubaran. Kurang itu pengumuman yang dibuat Shafie berlaku di bangunan pentadbiran kerajaan negeri. Benar-benar tidak mengikut protokol dan yang lebih penting tidak mendaulatkan keberadaan TYT.

Petang tadi mengikut sumber dari portal berita, walaupun berita itu merujuk isu terdahulu iaitu pelantikan Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri tetapi ia memberi kesan kepada kesahihan pembubaran Dun pada 30 Julai lalu.

Bahawa pengumuman pembubaran Dewan Undangan Negeri oleh Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal berkenaan mungkin tidak sah dan terbatal. Sebenarnya bukan lagi mungkin tapi memang tidak sah pun.

Ini kerana menurut sumber itu Tuan Yang Terutama TYT tidak mengikut perlembagaan negeri dan tidak menggunakan budi bicaranya apabila hanya memerlukan dua hari untuk menukar ketua menteri ataupun melantik Shafie sebagai ketua menteri pada 12hb Mei 2018.

Maksudnya jika sekiranya Mahkamah Persekutuan mendapati pelantikan Shafie Apdal sebagai ketua menteri tidak sah maka secara automatik pembubaran Dewan Undangan Negeri yang diumumkan Shafie Apdal pada 30 Julai lalu adalah juga tidak sah.

Mahkamah Persekutuan dijangka bersidang pada 24 Ogos ini bagi mendengar rayuan Tan Sri Musa Aman bahawa beliau adalah Ketua Menteri yang sah sebelum di kudita oleh Presiden Warisan Shafie Apdal pada 30 Julai 2018.

Ternyata ada banyak sebab yang boleh membatalkan pembubaran Dewan Undangan Negeri yang diumumkan oleh Shafie Apdal.

Kalau sekiranya keputusan pada 24 Ogos tidak memihak Tan Sri Musa. Maka ada beberapa lagi kesalahan Shafie yang boleh dibuat semakan di Mahkamah berkaitan proses pembubaran itu sendiri yang tidak mengikut perlembagaan negeri Sabah.

Hari ini saja seperti mana dalam laporan berita yang berasingan. Seorang peguam dan dua wanita ahli perniagaan telah memfailkan permohonan semakan kehakiman terhadap perisytiharan oleh “Yang Dipertua Negeri” yang telah membubarkan DUN dan mengadakan pilihan raya negeri diadakan dalam tempoh 60 hari.

Alasan yang dikemukakan kerana faktor pendemik Covid 19 dan menunggu keputusan mahkamah persekutuan seperti mana keterangan di atas.

Mereka juga memohon semakan keatas pengerusi SPR agar mengabaikan Pilihan Raya Kecil PRN selagi peraturan PKP tidak ditarik balik.


Agihan Kerusi DUN Bukan Isu Selagi Ada Setiakawan

Amat bersetuju pada pendapat wakil rakyat daripada Bersatu Sabah Datuk Nizam yang juga Adun Apas, Tawau.

Beliau berpendapat kemelut pembahagian kerusi antara UMNO dan Parti Bersatu Malaysia Bersatu (Bersatu Sabah) dapat diselesaikan melalui kerjasama serta hubungan setiakawan yang baik.

Ia juga amat penting dalam memastikan kemenangan bagi mengambil alih kerajaan negeri yang ada sekarang.

Beliau amat yakin bahawa oleh kerana matlamat setiap parti dalam komponen Perikatan Nasional adalah kemenangan maka isu pembahagian kerusi akan dapat diselesaikan dengan mudah.

Dalam masa yang sama ketika ditanya bagaimana pula dengan sokongan pengundi di DUN Apas beliau berkata dia mempunyai hubungan yang baik dengan masyarakat di kawasan itu. Ini kerana pada beliau mereka bukan hanya pengundi tetapi sebuah keluarga yang besar kepada dirinya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri Majlis Ibadah Korban sempena Hari Raya Aidil Adha bersama 20 anggota keselamatan ESSCOM dan penduduk kampung, Kampung Titingan Tawau.

Beliau turut menyumbangkan 14 ekor lembu untuk dikorbankan dan diagihkan kepada penduduk di kawasan DUN Apas.

Surat Terbuka Kepada TYT Sabah

Suka admin mengongsi tulisan dari seorang pengguna Facebook yang menamakan dirinya sebagai Original Sabahan. Tulisannya ini agak kritikal terhadap TYT negeri Sabah berhubung persoalan kenapa membenarkan Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal membubarkan DUN tanpa alasan yang munasabah apa lagi Ketua Menteri Sabah tidak ada hak berbuat demikian.


Surat terbuka kepada TYT Sabah ,

Saya terpanggil menulis surat ini kepada TYT Sabah yang mungkin pada ketika ini berada pada kerusi yang empuk dan istana yang mewah. Banyak yang saya mau tanya tapi tidak tahu mahu bagi siapa: jadi saya harap surat ini sampai kepada TYT Sabah tercinta.

1) Kenapa membubarkan dewan di ketika COVID19 belum selesai dan belum ada vaksinnya?
2) Kenapa minta pandangan rakyat sedangkan perkara yang sama pernah berlaku?
3) Kenapa dulu boleh izinkan DSSA angkat sumpah dengan jumlah majoriti yang sama dan sekarang tidak boleh ?
4) Kenapa dulu boleh belakangkan TSMA walaupun dia tidak meletak jawatan tetapi sekarang tidak?; malah minta rakyat pula putuskan.
5) Kenapa ada ketidakadilan dalam membuat keputusan? Kenapa berat sebelah? Bukankah TYT ini menjaga rakyat Sabah dan bukannnya menjaga sesuatu parti.
6) Adakah TYT terhutang budi dengan DSSA sebab memberikan TYT gelaran yang tidak bertempoh?
7) Adakah TYT tidak melihat penderitaan rakyat sekarang yang banyak kena buang kerja? Banyak tidak boleh keluar kerana ada penyakit berjangkit? Adakah TYT rasa kami semua ni bahan experiment untuk COVID19?
8) Tidak kah TYT terfikir dengan adanya PRN, orang yang dulu cikgu atau pegawai biasa terpaksa jadi “frontliner” disebabkan oleh PRN dan juga merisikokan diri – berdepan dengan musuh yang tak kelihatan?
9) Tidakkah TYT terfikir bahwa siapa pun parti yang menang, pasti ada rakyat yang kena COVID19- dan berjuang dengan nyawa sendiri?
10) Tidakkah TYT terfikir- bahawa 60 YB DUN ini boleh selesaikan masalah ini tanpa melibatkan jutaan pengundi rakyat Sabah? Biarlah mereka putuskan siapa KM melalui undian tidak percaya atau melalui sokongan SD.
11) Tidakkah TYT rasa bersalah nanti sekiranya selepas PRN – ada kluster baharu dari Sabah? Kluster PRN SABAH.
12) Tidakkah TYT terfikir bahawa rakyat SABAH juga ada keluarga, ada nyawa, perlukan duit dan hilang pekerjaan?
13) TIdakkah TYT terfikir bahawa pengundi SABAH juga manusia bukan bahan kajian? Atau
14) Mungkinkah TYT sudah selesa di ISTANA sehingga lupa bagaimana keadaan kami yang sakit, tidak cukup makan, perlu bantuan dan perlu ubat-ubatan.

Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu bantuan makanan
Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu kerja kami balik
Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu bantuan yang kena janji
Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu keluarga kami sihat
Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu SABAH bebas Covid19.
Oleh itu, buat lah keputusan yang terbaik tanpa membabitkan pergerakan rakyat, tanpa menambah penderitaan rakyat dan tanpa membingungkan rakyat. Kalau TSMA tiada majoriti, bagi DSSA angkat sumpah jadi Ketua Menteri dan kalau DSSA tiada majoritu, bagi lah TSMA angkat sumpah jadi Ketua Menteri. Jadi selesai masalah dan bila cukup tempoh 5 tahun, biar kami menilai mana yang baik dan mana yang tidak baik; pada masa itu, saya pasti COVID19 sudah kurang dan vaksin sudah dihasilkan. Parti WARISAN tak perlu risau, sebab mereka masih boleh bersuara sebagai pembangkang. Kalau mereka parti yang baik- biar jadi pembangkang mahupun kerajaan; mereka pasti akan membela rakyat. Kuasa bukan segala-galanya tapi SUARA WARISAN yang jadi penilaian kami rakyat SABAH. DAN kalau benar TYT saying nyawa kami rakyat SABAH- Buatlah keputusan yang tidak merisikokan nyawa kami.

Sekian,

ORIGINAL SABAHAN

Debat Panas Sepanggar dan Beaufort Serta Kimanis Isu PATI

Baru pula admin perasaan ada rupanya perdebatan hangat di sidang Parlimen kali ini diantara Anggota Parlimen Sepanggar dan Anggota Parlimen Beaufort serta Kimanis.

Anggota Parlimen Sepanggar yang tiba-tiba berkeras kononnya pemberian dokumen Pas Sementara Sabah PSS sama dengan dokumen tunggal DT yang akan diperkenalkan oleh kerajaan Perikatan Nasional. Bagi menangani lambakan pendatang asing tanpa izin di negeri Sabah.

Ada angka yang disebut oleh Sepanggar. Angka itu adalah jumlah keseluruhan pemegang dokumen IMM13 Burung Burung dan Banci yang akan diproses menjadi PSS. Entah betul entah tidak, sebab ia berbeza dengan angka yang dinyatakan oleh Ketua Menteri Sabah semasa berhujah pada isu dan sesi yang sama. Ikut kita pening.

Point yang ditegaskan oleh Sepanggar ialah PSS dan DT adalah sama. Point ini yang didesak oleh Sepanggar supaya diakui oleh Anggota Parlimen daripada Beaufort.

Macam mana juga orang mahu akun wahai Sepanggar. PSS ada dua kelemahan yang ketara sebab itulah ditolak oleh masyarakat Sabah.

1. PSS akan diberikan kepada pemegang IMM13, Banci dan Burung Burung serta mereka yang langsung tidak ada keterangan diri. 2. PSS juga ditolak oleh pemegang IMM13 kerana pemegang dokumen ini nanti tidak boleh memohon kewarganegaraan Malaysia. Sedangkan si Aziz ketika menjawat soalan speaker di sidang Parlimen yang lalu menyatakan dengan jelas bahawa PSS dan memohon kewarganegaraan adalah hal yang berbeza iaitu pemegang PSS boleh memohon kewarganegaraan. Tapi dalam sidang ini si Aziz cakap tidak boleh memohon kewarganegaraan. Sekali lagi ikut kita pening. Hahaha!

Sedangkan DT dilaksanakan dengan begitu ketat dan teliti. Tidak akan diberikan kepada PATI yang langsung tidak ada keterangan diri. Sebaliknya akan dihantar balik ke negara asal mereka.

Persoalannya Aziz kalau benar PSS adalah jalan penyelesaian yang terbaik, kenapa lagi ditarik balik sepatutnya kamu teruskan. Soal masyarakat Sabah suka atau tidak itu belakang cerita. Seperti apa yang akan dilakukan oleh kerajaan PN walaupun kerajaan negeri Sabah tidak setuju pada program dokumen tunggal DT tapi tetap juga diteruskan.

Marah betul Warisan ni pada pemohon keterangan diri ni ya sedangkan di pantai timur Sabah sana kalau bukan kerabat dari golongan ini tidak tu Warisan popular.

Kacang lupakan kulit oh ini parti Warisan.

Tidak Ada Yang Tawar Jawatan Timbalan Perdana Menteri Pada Shafie

Tidak ada yang menawarkan Shafie ke jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia

Ketika diwawancara oleh Wartawan Malaysiakini Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal mendedahkan dengan penuh yakin dan jelas menyatakan bahawa dia pernah ditawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas beberapa minggu kerajaan Perikatan Nasional dibentuk melalui pesanan ringkas SMS. Namun konon atas nama perjuangan dia menolaknya dan kononnya lebih berminat untuk mengadakan kerjasama menerusi pendekatan kerajaan kepada kerajaan (G2G)

Pendedahan yang tragis membuat penyokong kerajaan PN lemah semangat. Seolah-olah mereka telah dipermainkan kerana dalam mereka beria-ia menyerang politik Warisan di Sabah rupanya dalam diam orang yang dikritik ditawarkan ke jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Namun ternyata itu hanyalah tipu muslihat Shafie bilamana Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri Malaysia melalui kenyataan rasmi menafikan yang beliau pernah menawarkan jawatan itu kepada Shafie Apdal Presiden Parti Warisan.

Sudahlah sejak kebelakangan ini beberapa pemimpin Warisan dicari atau di siasat oleh SPRM kerana terbabit dalam skandal penyelewengan dana rakyat. Datang lagi hal baru yang mengaibkan dan sudah tentu akan menjejaskan lagi kredibiliti dan integriti Shafie selaku Presiden Parti Warisan yang mengetuai kerajaan negeri Sabah.

Entah muslihat apa gamaknya yang mahu dimainkan oleh Presiden Warisan Shafie Apdal itu.

Sebelum ini rakyat Malaysia dihiburkan bilamana Tun Mahathir menamakan Shafie sebagai calon Perdana Menteri Malaysia. Begitu juga dengan kepimpinan Kerajaan Negeri Sarawak turut terhibur mendengar berita ini kerana pada mereka ia adalah sesuatu yang melucukan di abad ini.

Kuat Mengkritik Bersatu (PN) Bila Dikritik Melenting, Hodohnya

Baru-baru ini Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Dr Abdul Latiff mengkritik keberadaan UMNO di Sabah sebagai tidak lagi mendapat tempat di hati masyarakat Sabah itu sendiri.

(Walaubagaimanapun beliau telah memohon maaf pada kepimpinan dan ahli UMNO yang ada di seluruh Malaysia)

Rentetan itu ia telah mencetuskan kemarahan di kalangan pemimpin dan penyokong UMNO.

Sedangkan kritikan Menteri berkenaan ada kebenarannya dan boleh dibuktikan

Kita ambil pembuktian ini. Sejak UMNO di Sabah menjadi pembangkang sudah berapa ramai ahli Warisan, PBS, PBRS dan STAR yang telah menyertai UMNO?

(Kita belum lagi bercakap soal kekuatan UMNO Sabah iaitu siapa yang mengetuai gerakan UMNO peringkat akar umbi dan pertengahan yang nampaknya sehingga hari ini belum kelihatan. Maksud admin ialah pemimpin atau ketua kecil yang berpengaruh dan mewakili jenis bangsa dan agama yang ada di Sabah)

Sedangkan yang dialami oleh Bersatu Sabah adalah sebaliknya. Ramai ahli dari parti Warisan dan pengundi atas pagar yang berpusu-pusu menyokong parti ini. Justeru tidak salahlah kalau Menteri Luar Bandar menggambarkan UMNO Sabah semakin ditolak oleh masyarakat Sabah.

Hakikatnya yang memulakan perbezaan kecil ini ialah pemimpin UMNO Datuk Puad Zarkashi. Pemimpin ini suka melemparkan kenyataan atau kritikan yang tidak menunjukkan rasa hormat terhadap kawan seperjuangan.

Habis itu kenapa pula berlagak marah bila ada pihak yang mempersoalkan kemampuan UMNO di negeri Sabah. Sedangkan itulah kebenarannya.

Di bawah adalah link sekaligus bukti kritikan beliau terhadap Perikatan Nasional atau PPBM.

Siap dia kata lagi maka tidak ada sebab Kabinet Muhyiddin tidak boleh dikritik dan ditegur kerana ia dibentuk berasaskan kuasa penuh seorang Perdana Menteri.

Nampak benarlah Puad Zarkashi ni semahunya menafikan kekuatan Perikatan Nasional yang diketuai oleh Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Puad Zarkashi mempersoalkan kedudukan Hisammuddin dan KJ yang dilantik dalam kabinet walaupun tidak ada jawatan dalam parti begitu juga dengan Azmin Ali dilantik menjadi Menteri Kanan walaupun dilanda kontroversi. (Kenyataan ini dikeluarkan oleh Puad Zarkashi)

Tapi bila ada rakan di dalam PN yang mengkritik UMNO wah bukan main lagi seolah-olah tidak pernah mengkritik kawan sendiri.

Justeru jangan suka mengkritik Bersatu atau PPBM sebab kan sudah duduk dibawah satu bumbung bersama UMNO yang sepatutnya digasak setiap hari adalah PH.

Pemimpin utama UMNO harus sedar jangan sengaja membuka api permusuhan kerana api itu akan ditiup kencang oleh penyokong penyokong UMNO yang sengaja membelakangkan akal mereka. Bayangkan yang kalah teruk di pilihanraya yang lepas pun hari ini bercakap bukan main nampak sangat cuba menutup kegagalan mereka dengan menyalahkan orang lain. Macamlah rakyat Malaysia ni buta huruf tahu apa yang berlaku. He!

Cuba bayangkan andai kritikan seumpama itu dilemparkan oleh pemimpin dari parti tempatan Sabah Sarawak, MCA dan MIC apa agaknya yang akan berlaku. Pasti parti parti ini akan dikritik habis-habisan sebagai tidak mengenang budi dan perkauman. Walhal kalau diperhalusi memang layak pun dikritik sebab mana ada parti di dunia ini yang kalah di pilihanraya tapi terlibat membentuk kerajaan selain UMNO.

Maka adalah lebih baik UMNO ataupun Puad Zarkashi dan yang lain mendiamkan diri daripada sibuk mencari kekurangan kawan.

Jangan lupa pada pilihanraya yang lepas UMNO adalah sebuah organisasi yang cukup besar dan berjasa tetapi berjaya ditumbangkan oleh parti yang baru berumur setahun jagung. Justeru keegoan dan kekuatan apa yang mahu dipertahankan oleh Puad Zarkashi?

Politik hari ini adalah soal apa yang anda akan lakukan dimasa hadapan bukannya sibuk mengungkit apa yang telah dilakukan. Pun begitu ada satu hal yang akan sentiasa dilihat dari setiap sudut dan masa iaitu penyalahgunaan kuasa dan melepaskan tanggungjawab hingga orang naik marah.