Wajar Limus Jury Dan James Ratib Meninggalkan Kerajaan Negeri Warisan

Jeliknya lah kenyataan pemimpin Warisan selepas dua Adun UPKO daripada Kuala Penyu, Limus Jury dan Sugut, James Ratib bertindak meninggalkan kerajaan Warisan.

Antara sebab utama yang diketengahkan kenapa mereka bertindak meninggalkan kerajaan Warisan adalah kerana kini kerajaan negeri Sabah yang diterajui oleh Parti Warisan tidak lagi sehaluan dengan Kerajaan Persekutuan dimana senario ini hanya merugikan masyarakat Sabah umumnya dan pengundi dikawasan yang mereka wakili.

Selain alasan kepartian iaitu hilang kepercayaan terhadap Presiden UPKO.

Dalam pada itu mereka berdua menzahirkan keyakinan bahawa kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri Malaysia mampu membawa perubahan positif kepada negara dan Sabah khususnya.

Alasan yang sama ketika mereka atau wakil wakil rakyat daripada BN keluar bersekongkol dengan Parti Warisan bagi membentuk kerajaan negeri Sabah. Sama tiada beza kerana Sabah pada waktu itu difikirkan tidak lagi sehaluan dengan Persekutuan yang diterajui oleh Pakatan Harapan PH.

Kalau dikira alasan yang diberikan oleh dua Adun daripada UPKO itu cukup logik dan mengena malah tidak boleh ditafsirkan sebagai mengkhianati parti Warisan. Ini kerana alasan itulah yang digunakan oleh Parti Warisan semasa memancing wakil rakyat BN sebelum ini.

Maksudnya jangan kepimpinan atau Parti Warisan berperasaan mereka itu suci murni hingga kalau mereka yang buat tidak ada masalah tapi kalau orang lain yang buat dilarang sama sekali. Adil kah tu? Poyo!

Menjengkelkan bila ketua penerangan Parti Warisan Yusof Yacob. Membuat gambaran yang tidak matang dalam politik dimana dia mendakwa kedua Adun berkenaan telah mendapat projek atau kontrak pembinaan lebuhraya Pan Borneo dan projek tertentu daripada Kementerian KKLW. Hakikatnya kalau bukan dua Adun itu yang mendapat projek berkenaan pastinya orang lain, nah itulah nama rezeki yang tidak pernah salah alamat. Tetapi jika ada yang mempersoalkannya hanya kerana tidak lagi menyokong itulah bukti kenaifan rohani mereka.

Apa yang salah dan menghairankan Warisan sekiranya satu-satu wakil rakyat mendapat projek. Apa lagi projek itu dibayar menggunakan wang rakyat, bukannya wang daripada Parti Warisan. Paling penting projek itu tidak datang daripada kerajaan negeri atau idea projek sebesar Pan Borneo tidak datang daripada akal fikir kepimpinan Warisan. So apa masalahnya, kalau benar Warisan ingin mempersoalkannya sangat?

Apa lagi sudah tentulah projek yang dilaksanakan itu akan memanfaatkan rakyat.

Apa kaitannya projek dengan pendirian seseorang memandangkan mereka meninggalkan sebuah parti kerajaan yang berkuasa diperingkat negeri? Kalau benar mereka meninggalkan kerajaan negeri kerana kuasa seperti yang didakwa oleh Ketua Penerangan Warisan itu.

Warisan ni memang begini kalau sudah tidak sehaluan maka segala hal akan diungkit walaupun nilai yang mereka maksudkan sebesar kuman berbanding kemasyhuran yang mereka dapat melalui sokongan yang telah diberikan. Shame on you lah, amat amat jahil. 🤭

Jadi sekali lagi dari sudut mana mereka telah melakukan kesalahan atau telah mengkhianati kerajaan Parti Warisan.

Adakah sebelum ini wakil rakyat daripada Parti Warisan tidak menerima projek dari Persekutuan dan kerajaan negeri. Kita boleh katakan mustahil lah tu, bilamana tersebar banyak berita berhubung kelemahan pentadbiran kerajaan negeri dan beberapa wakil rakyat dan pegawai mereka yang terpalit dengan tuduhan rasuah hingga dicari oleh SPRM dan didakwa di Mahkamah.

Tidak usahlah Ketua Penerangan Parti Warisan, Yusuf Yaacob berlagak suci di tengah-tengah kebobrokan yang sedang dihadapi iaitu disiasat oleh SPRM dan dakwaan di Mahkamah.

Selain itu, tuduhan juga dilemparkan oleh rakyat Sabah itu sendiri bahawa kerajaan negeri Sabah gagal menyampaikan bantuan yang telah diumumkan akibat ketiadaan sistem yang efisien. Selain sebab utama kerana disyaki berlaku penyelewengan dana.

Seperkara yang perlu difahami dan diketahui oleh Yusof Yacob ialah Parti Warisan bukannya pilihan pengundi Sabah pada PRU yang lepas. Warisan hanya menangi 21 kerusi DUN daripada 45 yang mereka tandingi. Begitu juga dengan kerusi Parlimen hanya 8 daripada 16 kerusi yang disertai.

Lalu Warisan nak berbangga daripada sudut mana hingga orang lain yang telah terjebak tidak lagi boleh membebaskan diri walaupun selepas beberapa tempoh. Apa lagi mereka telah mendapati Warisan gagal mentadbir kerajaan negeri. Peraturan dibuang ke tepi amanah diperkotak-katikkan. Totally manifesto tidak terlaksana. Kerugian di beberapa syarikat kerajaan negeri atau GLC. Jawatan penting dalam kerajaan diagihkan sesama mereka. Masyarakat hanya mampu memendam rasa hingga akhirnya kalau dibiarkan wakil rakyat yang menang atas tiket BN atau parti lain pada pilihan raya yang lepas akan ikut hangus terbakar di pilihan raya yang akan datang. Begitukah? Inikah yang dimaksudkan dengan kesetiaan walaupun jelas nyata merugikan diri dan masyarakat teramai.

Jadi mahu tunggu sampai bila baru nak bertindak, tunggu pilih raya dalam pada itu jurang kemiskinan masyarakat Sabah semakin jauh sebaliknya hanya kroni yang terbang tinggi, rakyat ampai-ampai dikenyangkan dengan janji dan harapan palsu.

Demokrasi bukan hanya berlaku dalam pilihanraya tetapi juga praktikal ketika kerajaan negeri yang dipertanggungjawabkan gagal memikul tanggungjawab mereka.

Tidak ada jalan lain untuk menarik balik kepercayaan pengundi selain berpatah balik tidak lagi bersama parti Warisan yang sudah menjadi Tongkang yang pecah.

Warisan Aneh Pelik Sejak PN Memerintah Dan Musa Dibebaskan

Terbaca kenyataan Wira Warisan Sabah Ismail Ayub. Ada konon yang aneh dan pelik sejak Perikatan Nasional PN memerintah Malaysia.

Begitu juga dengan kenyataan yang dilemparkan oleh mantan Timbalan Menteri dalam negeri Azis Jamman. Dia kononnya hairan kenapa kah pertuduhan ke atas Tan Sri Musa Aman terlepas iaitu tidak dibicarakan di Mahkamah. Justeru mesti ada pihak yang menjelaskannya

Banyaklah mangkuk mereka.

Mereka pelik sebab kononnya Tan Sri Musa Aman mantan ketua menteri Sabah bebas dari tuduhan rasuah begitu saja. Ini sebenarnya yang menjadi isu kepada mereka kan?

Hakikathya rata-rata rakyat Malaysia menyukai kepimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan barisan Menteri yang lain kecuali kesemua Wira dan jentera Warisan yang nampaknya sengaja menipu diri mereka.

Seperti yang dinyatakan oleh peguam Tan Sri Musa Aman, Amer Hamzah ada beberapa faktor atau alasan kenapa anak guamnya terlepas daripada 46 tuduhan.

Bahawa selepas siasatan secara menyeluruh dibuat oleh Badan Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM dan Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah ICIC Hong Kong ke atas Tan Sri Musa Aman didapati tiada sebarang elemen rasuah atau wang yang disiasat adalah sebenarnya sumbangan kepada parti UMNO yang disumbangkan oleh pihak swasta tertentu. Hal ini disahkan oleh bekas pengarah bahagian siasatan SPRM Mustafa Ali melalui surat yang bertarikh 22 Disember 2011 kepada pihak kerajaan Hongkong ICAC yang pada ketika itu sedang menjalankan siasatan berhubung kes kes berkenaan.

Hasil siasatan atau kenyataan dari SPRM dan ICIC terkandung dalam afidavit Peguam Abdul Ghani ketika menyokong permohonan Musa untuk membatalkan pertuduhan yang dihadapi.

Hasilnya berdasarkan semua alasan dan bukti di atas pihak pendakwa raya telah membuat keputusan yang profesional dan adil dengan menarik balik kesemua 46 tuduhan terhadap Tan Sri Musa Aman selaras dengan peruntukan Seksyen 254 kanun prosedur jenayah.

Lama sebelum itu iaitu pada Oktober 2019 hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah melepaskan atau membebaskan lima pertuduhan yang dihadapi oleh Tan Sri Musa Aman. Tahun ini siapa yang menjadi peguam Negara dan era kerajaan siapa?

Sebaliknya yang aneh ganjil ialah apa yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin kerajaan negeri Sabah. Menteri Infrastruktur Peter Anthony menghasut masyarakat Sabah agar mempertahankan dirinya selepas kantoi dari aktiviti rasuah melibatkan wang rakyat.

Yang juga ganjil dan aneh baru lebih kurang 22 bulan menyandang jawatan Menteri dan pegawai Setiausaha di Kementerian Pelancongan sudah pun disiasat oleh SPRM. Apa barang ni.

Dan ini bukan hal yang aneh dan memalukan kah bantuan makanan RM100 Covid 19 dipersoal oleh masyarakat yang amat memerlukan. Begitu juga dengan bantuan One-off RM300 banyak kritikan yang dilemparkan keatas pentadbiran kerajaan negeri. Dikatakan melalui semakan online RM300 telah dikreditkan ke akaun mereka tapi apa yang berlaku wang itu berada di akaun orang lain dan beberapa lagi permohonan tergantung atau tidak diluluskan sehinggalah tempoh PKP berakhir.

Itu admin belum bercakap dari konteks manifesto Warisan yang nampaknya sehingga saat ini belum ada yang tertunai. Bukan hanya gagal ditunaikan tetapi dilanggar bilamana kerajaan negeri melantik wakil rakyat mengetuai GLC.

Tidak aneh kah baru 22 bulan menjadi pentadbir dalam kerajaan sudah terpalit dengan bermacam-macam berita ketidakpatuhan dan ketidakamanahan.

Keputusan Mahkamah yang membatalkan pelantikan Amarjit Singh sebagai Pengarah Air Negeri Sabah telah diketepikan oleh kerajaan negeri sehinggalah Amarjit Singh dipindahkan ke bahagian Kewangan negeri.

Pembatalan siasatan SPRM keatas Presiden Warisan Shafie Apdal hanya dibuat melalui kenyataan akhbar tanpa sebarang proses kehakiman di Mahkamah. Tidak seperti yang dilalui oleh Tan Sri Musa Aman bertahun menjalani perbicaraan di Mahkamah. Adakah ini tidak memelikkan dan menghairankan?

Lalu dari segi mana tuduhan mantan Timbalan Menteri dalam negeri Azis jaman bahawa tuduhan ke atas Tan Sri Musa Aman tidak dibicarakan di Mahkamah. Bukankah yang membebaskan Tan Sri Musa Aman adalah Mahkamah itu sendiri.

Sejurus kerajaan negeri Sabah “dibentuk” oleh parti Warisan. Tidak lama selepas itu keluar kenyataan didada akhbar bahawa Mohd Shafie bersih kes salah guna RM1.5 billion. Mana kronologi perbicaraan?

Sekarang siapa sebenarnya yang aneh dan jelek Perikatan Nasional kah atau kerajaan negeri Warisan?

Skandal Kementerian Pelancongan RM90 Juta Seorang Lelaki Dicari

Skandal ini bakal bombastic.

Semua orang tahu baru-baru ini suruhanjaya pencegahan rasuah Malaysia SPRM telah menahan tiga pengarah syarikat berkaitan kes rasuah 90 juta melibatkan Tourism Malaysia.

Ketiga-tiga mereka telah dibawa ke Mahkamah majistret Putrajaya bagi mendapatkan kelulusan reman di bawah Seksyen 117 kanun acara jenayah.

Terlibat dengan aktiviti salahguna kuasa lah tu. Manakan tidak menggunakan dokumen dan maklumat palsu semasa menyertai tender tetapi memenangi tawaran tender berkenaan.

Dalam masa yang sama SPRM telah mengenalpasti pegawai kerajaan atau kementerian yang bekerjasama dengan 3 pengarah syarikat terbabit.

Salah seorang pegawai dari mereka telahpun di keluarkan notis oleh SPRM sebagai individu yang dikehendaki bagi membantu siasatan.

Sejak Parti Warisan menjadi pemerintah kerajaan negeri dan beberapa wakil rakyatnya berjawatan Menteri di peringkat Persekutuan, sudah dua skandal penyelewengan yang membabitkan mereka. Satu melibatkan Kementerian Infrastruktur Sabah dan yang kedua Kementerian Pelancongan Malaysia.

Tetapi sehingga hari ini masih lagi sengal menuduh kerajaan Perikatan Nasional sebagai aneh dan ganjil. Kamu tu yang ganjil aneh dan mangkuk baru lebih kurang 22 bulan terlibat dalam pentadbiran kerajaan sudah macam tikus jatuh ke dalam guni beras, merasa dunia ini kamu yang punya.

Lepas itu pandai-pandai kamu memperbaiki kehidupan orang lain. Walhal kamu itulah yang patut dilahirkan semula kerana ketiadaan adab dan didikan sivik hingga menjejaskan kehidupan orang lain. Mudah lupa diri.

Najib Dedahkan Skandal RISDA Dan Jalan Sabah 1.5 Bilion

Posting daripada Najib Razak ini cukup menarik kerana ia berkaitan langsung dengan pendakwaan yang sedang gempak di negeri Sabah.

Skandal penyalahgunaan kuasa yang membabitkan Menteri Infrastruktur negeri Sabah Peter Anthony dan pemimpin Warisan lain.

Pendedahan ini berhubung skandal RISDA 15.5 juta dan projek Jalan di Sabah yang bernilai 1.5 bilion. Dua skandal ini telah sangkut di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Justeru itu kita mahu tengok para laskar Warisan menyerang habis-habisan page Najib Razak itu. Jangan mereka menafikan dakwaan ini hanya kerana apa yang telah dilalui Najib sebab pihak Warisan itu sendiri bukannya bersih pun, lihat saja pendakwaan yang melibatkan pemimpin mereka.

So apa lagi, kepada laskar atau macai Warisan pergilah serang, sekurang-kurangnya kamu nampak menganjing. Soal orang luar akan mentertawakan kamu dari belakang kerana tin kosong itu lain cerita 🙂


Sebelum PRU14, Peter Anthony ini ialah kontraktor yang banyak dapat projek dari Ketua Menteri Sabah hari ini semasa dia Menteri Persekutuan masa saya PM.

Selepas PRU14, Ketua Menteri Sabah lantik kontraktor dia itu untuk menjadi Menteri Sabah yang jaga Pembangunan Infrastruktur.

Pada tahun 2014 semasa Ketua Menteri Sabah adalah Menteri Persekutuan yang jaga RISDA, dia setuju untuk beli sebidang tanah di Sabah dengan harga sebanyak RM155 juta dan deposit 10% sebanyak RM15.5 juta telah dibayar kepada peguam Michael Ubu yang dilantik penjual.

Lalu, penjualan tanah itu tak jadi kerana tanah yang dijual kepada RISDA tidak boleh ditukar kerana ia adalah ‘tanah pribumi’ Sabah.

Maka RISDA pun batalkan perjanjian tersebut dan tuntut balik deposit RM15.5 juta tidak berjaya.

Seterusnya pada awal tahun 2016, RISDA membuat laporan polis mengenai kes ini diikuti dengan laporan SPRM.

Pada tahun 2017, SPRM telah mendapati wang RM15.5 juta yang dipegang peguam telah pun disalurkan kepada beberapa individu yang berkait Menteri itu.

Masa itu, SPRM buru Peter Anthony dan peguam Michael Ubu. Peter Anthony berjaya ditangkap, direman dan disoal tetapi SPRM gagal mencari peguam Michael Ubu kerana dipercayai telah larikan diri.

Notis tangkapan terhadap Michael Ubu juga dikeluarkan pihak berkuasa masa itu.

Pada Oktober 2019 tahun lepas, PDRM masih mencari Michael Ubu dan disenaraikan sebagai salah satu daripada 21 peguam yang dikehendaki polis.

“3 Oct 2019: Polis buru 21 peguam pecah amanah”
https://www.malaysiakini.com/news/494300

Setelah lebih dua tahun mencari, Michael Ubu tiba-tiba dikesan berada di Sabah pada bulan lepas dan dipercayai telah kembali masa PKP Covid. (mungkin negara asing tendang keluar kot kerana Covid).

“5 Jun 2020: Family says ‘missing’ lawyer at home, refutes report he’s under arrest”
https://www.thestar.com.my/news/nation/2020/06/05/family-says-039missing039-lawyer-at-home-refutes-report-he039s-under-arrest

Dengan kehadiran saksi utama ini, pihak SPRM dapat meneruskan kes RISDA.

Peter Anthony pun didakwa dalam mahkamah hari ini telah menerima sebanyak RM8.75 daripada deposit wang RISDA itu.

Siapa yang menerima baki dari RM15.5 juta itu masih belum diumum SPRM walaupun ketua menteri Sabah hari ini pernah dikaitkan dalam kes ini.

Peter Anthony didakwa dengan 5 tuduhan hari ini dan antara tuduhannya ialah dia beberapa kali telah arahkan syarikat Budiman Juta Sdn Bhd yang menerima wang RISDA untuk memindah wang kepada akaun yang dikawal Peter.

“He is accused of committing the offence at the Malayan Banking Berhad branch, Jalan Perpaduan Kampung Air, here, where he allegedly instructed Budiman Juta Sdn Bhd directors Safineh Doto and Ebby Roy Raimon to transfer RM1.75 million from the company’s account into Syarikat Wondrous Enterprise Sdn Bhd.”
https://www.nst.com.my/news/crime-courts/2020/06/599746/sabah-minister-slapped-five-money-laundering-charges

Namun cerita belum habis.

Kerana semasa Peter menjawat sebagai Menteri Infrastruktur Sabah, kerajaan Sabah telah memberi projek penyelenggaran jalan bernilai RM325 juta tanpa tender pada awal tahun 2020 ini sebelum kerajaan PH tumbang kepada sebuah lagi syarikat yang mempunyai pengarah yang sama dengan syarikat yang dituduh membayar duit RISDA kepada dia.

Tapi saya percaya ini adalah satu lagi contoh “kebetulan” masa kerajaan PH.

(Jumlah nilai projek penyelenggaran jalan yang diberi dia tahun ini tanpa tender adalah bernilai RM1.5 bilion. Dipercayai SPRM masih menyiasat kes ini juga.)

Peter Berhadapan Lima Kes Seleweng Di Mahkamah

Benar Menteri Pembangunan Infra Peter Anthony yang diwakili oleh tiga peguam telah didakwa di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu atas dua pertuduhan melibatkan lima kes.

Dua kes di bawah Seksyen 4(1)(a) akta pencegahan penggubahan wang haram dan pencegahan pembiayaan keganasan 2001. Tiga kes lagi dibawa Seksyen 4(1) (b) Akta pencegahan penggubahan wang haram pencegahan pembiayaan keganasan dan hasil daripada aktiviti haram 2001.

Pertuduhan yang dikemukakan oleh SPRM ternyata tidak sama dengan apa yang dinyatakan oleh Peter semalam. Semalam dia cakap hanya satu pertuduhan ternyata ada dua pertuduhan. Pertuduhan pula melibatkan kes baru.

Dia telah diikat jamin sebanyak RM500 ribu dengan dua penjamin tempatan.

Sebutan kedua kes akan berlangsung pada 04hb Ogos 2020 Mahkamah yang sama.

Adakah akan ada lagi pemimpin Warisan yang disiasat sekaligus didakwa sebelum tarikh ini? Dengar dengar macam ada.

Kalau ada pihak yang mendakwa kononnya ini semua adalah permainan Federal keatas kerajaan negeri kerana tidak sehaluan. Nah tolong jangan percaya, ini kerana pertuduhan itu melibatkan kes baru yang berlaku dalam era kerajaan negeri Warisan bukannya kes lama yang diungkit seperti yang dihadapi oleh mantan ketua menteri Sabah Tan Sri Musa Aman namun akhirnya terbukti tidak bersalah atau dibebaskan oleh Mahkamah.

Jangan ingat SPRM boleh membuat pendakwaan mengikut suka hati mereka. Mana boleh.

Sebelum SPRM membuat pendakwaan di Mahkamah. Kes kes itu terlebih dahulu dipastikan telah memenuhi kriteria dan disahkan secara bertulis oleh tertuduh. Soal betul atau tidak ia ditentukan melalui hujah kedua-belah pihak dan bukti-bukti yang ada semasa dalam perbicaraan di Mahkamah kelak.

Hari Ini Peter Anthony Menjalani Pertuduhan Di Mahkamah Sesyen

Hari ini Menteri Infrastruktur Sabah Peter Anthony akan didakwa di Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu kerana disyaki telah terlibat dalam aktiviti penyalahgunaan kuasa melibatkan wang rakyat.

Kalau kita baca berita berkaitan di portal Borneo Today, pendakwaan dibuat atas kes jual beli tanah RISDA di Tongod, Tenom iaitu di era Shafie selaku Menteri KKLW.

Ia berbezan dengan apa yang dilaporkan oleh portal berita tertentu yang lain. Pertuduhan yang dikenakan bukan hanya berkaitan dengan tanah RISDA tapi melibatkan kes baru, sepertimana soal siasat yang dijalani oleh Peter pada hari kelmarin berkaitan kontrak jalan yang dianugerahkan secara terus kepada lima kontraktor bernilai 1.5 billion.

Kelmarin petang admin ada menerima rakaman suara Peter Anthony berhubung perkara di atas dan kalau kita dengar dan amati rakaman itu. Ada beberapa hal yang dia tekankan dan cuba memanipulasi isu.

Bila wartawan bertanya, berapa pertuduhan yang dia hadapi. Dia cakap satu saja tapi apapun pertuduhan boleh bertambah mengikut kehendak SPRM ataupun pemerintah, seolah-olah dirinya dianiya. Nampak benar dia cuba menokok-tambah dan mengelirukan masyarakat.

Hakikatnya bukan hanya melibatkan kes-kes lama tapi juga kes terbaru. Bagi mendapatkan kepastian kita tunggu berita selepas pertuduhan dibacakan.

Tidak adanya Peter! bekas Perdana Menteri Malaysia pun berhadapan dengan pertuduhan di Mahkamah. Inikan setakat Menteri di peringkat negeri. Jadi tidak usahlah berlagak seperti seorang hero yang telah berjaya memerdekakan sebuah negara. Sebaliknya hadapi saja semua pertuduhan kalau kau di pihak yang benar maka kau akan terlepas atau dibebaskan melalui proses undang-undang atau penghakiman.

Dalam rakaman itu juga jelas kedengaran dia cuba mengheret masyarakat dengan meniup sentimen bangsa dan kenegerian ke dalam krisis yang dia hadapi. Mana logiknya, lainlah kalau masyarakat dan bangsa bangsa itu kau libatkan dalam awal aktiviti penyelewengan hingga kamu kantoi tertuduh, barulah wajar untuk terlibat dan dilibatkan.

Ini tidak masyarakat Sabah yang dia cuba heret sehingga hari ini hidup segan mati tak mahu demi meneruskan kehidupan. Walhal sudah bermati-matian menyokong hingga parti Warisan berjaya membentuk kerajaan negeri walaupun separuh daripadanya melalui persekongkolan wakil rakyat daripada BN.

Dalam rakaman itu si Peter sanggup mengorbankan nyawanya demi orang orang Sabah. Untuk apa orang Sabah memerlukan nyawanya? Kezaliman apa yang sedang dihadapi oleh masyarakat Sabah? Tolonglah Peter jangan kau libatkan orang Sabah dan bangsa-bangsa tertentu dalam skandal yang kau hadapi, bacul namanya tu. 22 bulan kau menjadi Menteri Pembangunan Sabah, sudah berapa ratus ribu rumah orang-orang kampung yang kamu telah bina begitu juga bangunan prasarana sudah berapa puluh yang berdiri megah? sudah berapa ribu peluang pekerjaan yang kamu sediakan hingga berjaya mengubah kehidupan mereka?

Orang luar mana yang telah berjaya kau/Warisan kaya mewahkan? pastinya tidak ada melainkan kroni-kroni itu juga kan. Jadi sekali lagi mengheret masyarakat dan bangsa dalam skandal penyelewengan seperti ini adalah perbuatan yang bacul dan tidak bertanggungjawab.

Benarlah Warisan ni diawal kemunculan mereka, bangsa yang menjadi alat utama selain janji bulan dan bintang-bintang tapi sehingga hari ini bangsa bangsa itu bukan hanya tidak terbela tapi menjadi mangsa keadaan janji pula masih bertaburan.

Dalam rakaman itu Peter Anthony mengakui bahawa bukan hanya dia yang akan dibicarakan tetapi ada lagi dikalangan wakil rakyat atau pemimpin pemimpin parti Warisan.

Sebagai masyarakat kita tunggu sajalah buat macam mana, sendiri buat sendiri tanggunglah. Jangan memandai-mandai membuat spekulasi.

Armada Sabah Lapor Polis Penyokong Warisan Langgar PKP

Pada hari ini 10 Jun 2020. Atas dasar menghormati peraturan dan demi keselamatan orang ramai. Ketua Armada Negeri Sabah telah membuat laporan Polis terhadap pemimpin dan penyokong Parti Warisan yang hadir di perhimpunan berkenaan.

Jangan ada yang merasakan diri mereka terlalu “besar” hingga tidak lagi menghormati peraturan yang telah digariskan oleh pemerintah. Apa lagi dari konteks PKP dimana peraturan ini telah menuntut pengorbanan yang cukup besar dari masyarakat dan barisan hadapan. Lalu wajarkah pengorbanan mereka dipandang remeh oleh penyokong parti politik seperti ini? Mana boleh!

Dibawah adalah detail laporan polis yang telah dibuat oleh ketua Armada negeri Sabah.


1. Saya, Mohd Isquzawan Israq Datuk Arsit selaku Ketua Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) Bersatu Negeri Sabah mewakili Armada Bersatu Sabah, pada hari ini (10 Jun 2020) telah membuat laporan polis di Balai Polis Karamunsing, Kota Kinabalu. Laporan polis adalah seperti berikut:

2. Pada 9hb Jun 2020, kira-kira jam 12.00 tengah hari, Armada Bersatu Sabah telah dimaklumkan berhubung penyebaran gambar-gambar dan rakaman video dalam media sosial FB/whatsapp termasuk di Warisan Online dan protal berita BorneoToday mengenai sekumpulan pemimpin, ahli dan penyokong sebuah parti politik iaitu Parti Warisan Sabah (Warisan) dan juga pertubuhan KDM Malaysia telah berkumpul beramai-ramai di perkarangan Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Jalan UMS, Kota Kinabalu.

3. Mereka berkumpul beramai-ramai pada pagi, 9 Jun 2020 kerana menyambut dan mengiringi seorang Menteri Kerajaan Negeri Sabah, YB. Datuk Peter Anthony yang dilaporkan telah dipanggil untuk memberi keterangan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di aras 3 bangunan itu.

4. Dalam gambar-gambar dan video itu jelas kelihatan YB. Datuk Peter Anthony telah disambut dengan meriah oleh lebih seratus orang, dan beliau juga bersalam-salaman dan berpeluk-peluk dengan beberapa Wakil Rakyat (Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Warisan) dan pemimpin-pemimpin parti itu dan KDM yang lain.

5. Dalam gambar dan video itu juga jelas kelihatan mereka tidak mengamalkan
“social distencing” (penjarakan sosial) yang sepatutnya , dan ini adalah bercanggah, bertentangan dan melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang masih dikuatkuasakan oleh pihak Kerajaan berikutan Pandemik COVID-19.

6. Justeru, Armada Bersatu Sabah membuat laporan polis ini agar pihak polis dapat mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap mereka yang didapati telah melanggar arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang melarang orang ramai berkumpul beramai-ramai, bersalam dan berpeluk dalam acara sosial atau sesuatu perhimpunan.

7. Kita sedia maklum, perbuatan sedemikian adalah tidak dibenarkan semasa PKP. Sedangkan di Semenanjung Malaysia, Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia dan seorang Exco Kerajaan Perak juga telah dikenakan tindakan termasuk denda kerana tidak patuh kepada PKP.

8. Menerusi gambar-gambar dan video dari media sosial yang disertakan ini, Armada Bersatu Sabah berharap agar pihak Polis Di-Raja Malaysia (PRDM) boleh “trace”, mengenalpasti dan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap peserta perarakan yang menyambut dan mengiringi YB.Datuk Peter Anthony ke pejabat SPRM, berdasarkan undang-undang yang ada.

9. Armada Bersatu Sabah berpendapat, sekiranya tiada tindakan diambil termasuk saman terhadap mereka yang melanggar PKP ini, kita bimbang orang awam khususnya rakyat akan beranggapan bahawa pihak polis dan pasukan keselamatan lain sebagai “tidak adil” dan “pilih bulu” serta hanya berani mengambil tindakan terhadap rakyat biasa, sementara pemimpin politik dibiarkan dan mereka boleh melanggar PKP sesuka hati.

10. Armada Bersatu Sabah juga bimbang, orang awam (public) akan menjadikan ianya sebagai “kes contoh” kelemahan pihak berkuasa keselamatan dalam melaksanakan tugas dan amanah dibawah PKP sehingga mendorong mereka turut bertindak dan berbuat demikian (melanggar PKP-SOP penjarakan sosial)

11. Armada Bersatu memandang serius perkara ini. Insiden YB Datuk Peter Anthony bersama pemimpin dan penyokong Warisan serta KDM di perkarangan bangunan Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Jalan UMS tidak patut berlaku sekiranya mereka faham, akur dan patuh kepada SOP PKP dengan mengadakan penjarakan sosial dan tidak mengadakan perhimpunan tersebut.

12. Undang-Undang tetap undang-undang. Tiada sesiapa yang boleh mengatasi undang-undang sekiranya mereka sengaja melanggar peraturan dan undang-undang yang dikuatkuasa oleh pihak keselamatan negara ini. Pihak polis tidak patut berkompromi dalam aspek ini.

-Sekian.

Peter Jangan Hasut Rakyat Untuk Meragui Reputasi SPRM

Siasatan yang dijalani oleh Naib Presiden Parti Warisan Peter Anthony pagi/kelmarin adalah berkaitan projek jalan raya di Sabah. Katanya.

Entah betul ke tidak hanya perkara itu yang disoal siasat. Sebab sebelum ini mereka sudah pun disiasat oleh SPRM berkaitan skandal KKLW tapi entah kenapa keluar kenyataan akhbar, bahawa mereka tidak bersalah ataupun dibebaskan. Sedangkan belum pun sempat dibicarakan di Mahkamah.

Dia kata lagi siasatan pagi tadi/kelmarin adalah normal dan bermotifkan politik.

Dakwaan disiasat oleh SPRM adalah hal yang normal, ini kita boleh terima. Apa lagi sebelum ini dia sendiri pernah disiasat, siap
memakai baju oren dan memeluk kitab bible lagi.

Tetapi dakwaan bahawa siasatan pagi tadi bermotifkan politik kerana kerajaan Negeri dan Persekutuan tidak lagi sehaluan, dakwaan ini terlalu berat. Dakwaan yang membayangkan seolah-olah SPRM adalah sebuah agensi yang mudah diperkotak-katikkan.

Maksudnya sebagai ahli masyarakat yang berstatus wakil rakyat atau Menteri Warisan janganlah begitu mudah membuat tuduhan atau kenyataan yang tidak berasas seperti itu apa lagi ia dibuat secara terbuka. Selain akan menjejaskan kredibiliti SPRM iya juga seolah-olah mengajak masyarakat untuk kurang ajar ataupun meragui kerja yang dijalankan oleh warga SPRM sekaligus tidak menghormati perlembagaan atau undang-undang.

Tanpa agensi penguatkuasa seperti SPRM, Mahkamah dan sebagainya lalu pada siapa lagi rakyat boleh bergantung berharap memandangkan wakil rakyat sendiri tidak lagi mempercayai agensi kerajaan yang bertanggungjawab menjalankan polisi dan menegakkan keadilan tanpa mengira status seseorang.

Walhal kalau kita baca kenyataannya yang ada di Portal Borneo Today, bukan main demokrasi lagi. Si Peter kata tiada apa yang perlu disembunyikan memandangkan projek kerajaan yang di siasat itu mengikut saluran yang betul.

Dia juga bersedia untuk disiasat bila-bila masa. Ya kah?

Justeru itu kalau kau dipihak yang benar, nah kau pertahankan saja berdasarkan maklumat dan data yang kau ada. Jangan lagi menghasut dan menyalahkan mana-mana agensi kerajaan.

Beberapa pemimpin PN juga disiasat oleh SPRM malah dibicarakan di Mahkamah tapi tidak juga mereka menghasut rakyat, menggambarkan SPRM dan Mahkamah sebagai alat kerajaan untuk membunuh karya politik seseorang.

Begitu juga dengan perangai kebudakan setengah penyokong dan pemimpin Warisan. Sikit-sikit laporan polis, sikit-sikit saman tapi last-last disiasat oleh SPRM. Apa barang!.

Pun begitu laporan Polis boleh dibuat bila tuduhan yang dilemparkan benar-benar menyentuh peribadi lagi tidak ada kaitannya dengan pergolakan isu politik.

Sedangkan semasa mereka berkempen di pilihanraya yang lepas bermacam tuduhan dalam ucapan mereka yang tidak ada kebenarannya tapi tiada seorang pun jentera dan pemimpin kerajaan pada masa itu yang membuat laporan Polis.

Jangan lupa kifarah itu hanya menunggu saat dan ketikanya.

Bantuan Sabah One-off RM300 Ada Unsur Penyelewengan

Kekecewaan pemohon bantuan one-off RM300 Sabah sebelum ini dianggap fitnah oleh penyokong atau pemimpin kerajaan negeri Sabah.

Sebelum screenshot yang akan menjadi bahan artikel pada kali ini diviralkan oleh mangsa bantuan Covid 19 Sabah. Sudah banyak sebelum itu kenyataan dan bukti daripada pemohon dimana permohonan mereka tidak diluluskan walaupun dalam sistem semakan menunjukkan permohonan mereka sedang dalam proses tapi sehingga hari ini tidak ada yang ditunggu.

Nasib baiklah ada bantuan BPN (1000-1500) daripada Persekutuan yang serba banyak telah mengubat kekecewaan dan yang paling penting dapat menampung kos hidup seharian yang terjejas akibat peraturan PKP.

Hari ini admin menerima screenshot berkaitan permohonan bantuan kerajaan negeri yang tampak ada unsur-unsur penyelewengan yang mungkin dilakukan oleh orang dalam yang bertanggungjawab. Jahil sebenarnya, sejahil jahil umat.

Begini ceritanya.

Pemohon bantuan one off RM300 bernama Basir Bin Zainon. Nombor MyKad 890#. Nombor akaun AmBank nya 166002004#

Setelah semakan dibuat dengan memasukkan nombor MyKad pemohon. Di dapati permohonannya telah diluluskan dan bayaran tunai telah juga dikreditkan.

Namun pada hakikatnya wang RM300 itu tidak ada dalam akaun bank pemohon.

Demi mendapatkan kepastian dia berhubung dengan antara invidividu yang terbabit dalam bantuan pakej Covid 19 Sabah. Selepas semakan dibuat, individu itu mendapati wang sudah dimasukkan atau dikreditkan ke akaun bank yang bernombor 8881003409577 atas nama Basir bin Zainon pada 22hb April 2020.?????

Persoalannya mana mungkin, sedangkan nombor akaun bank pemohon Basir bin Zainon ialah 166002004#. Sepatutnya wang RM300 itu masuk ke dalam akaun ini.

Sebaliknya wang bantuan itu telah dimasukkan ke akaun orang lain milik Erwan nombor akaunnya 8881003409577.

Bukankah itu menandakan ada berlaku unsur-unsur penyelewengan yang dilakukan oleh orang dalam. Bukan kah perbuatan yang tidak bermoral itu telah menyebabkan kerugian dan menganiaya masyarakat marhaen, masyarakat yang memerlukan?

Agaknya berapa ribu pemohon yang telah menjadi mangsa penipuan ini. Agaknya siapa yang menjadi sasaran utama mereka, orang orang kampung yang buta huruf?

Masyarakat Sabah agak bernasib baik kerana salah seorang yang menjadi mangsa adalah dia yang celik IT dan pemberani. Bolehlah dia mendedahkan perbuatan penyangak-penyangak yang tumbuh dari sumber yang haram itu. Kalau nak kaya bergaya pun ikutlah saluran jangan main dengan hak orang.

Padanlah baru-baru ini Ketua Menteri Sabah Shafie ada membuat kenyataan terbuka. Meminta maaf pada masyarakat Sabah kerana masih ramai yang tidak mendapat bantuan one-off RM300 berkenaan.

Padan muka jentera Warisan yang sebelum ini lantang mendustakan kekecewaan pemohon. Sudah itu bukan hanya lantang macam tin kosong tapi menghina mengeji pemohon bantuan. Shame on you lah 🤭

Namun pada masyarakat setakat permohonan maaf itu tidak memadai. Bantuan tunai yang telah dijanjikan mesti diberikan kepada mereka tanpa kompromi dan bahagian akaun/kewangan yang bertanggungjawab mengkreditkan bantuan harus disiasat oleh SPRM sekaligus diheret ke muka pengadilan biar mendapat hukuman yang setimpal.


Padan pun Warisan ni macam tongkang yang pecah sudah. Tidak ada lagi harapan untuk bertahan di PRU yang akan datang.

Terlalu banyak cerita buruk sedangkan pemerintah negeri ini baru berusia sekitar dua tahun setengah.

Apa lah maknanya sebuah kerajaan negeri kalau ia di sokong oleh orang-orang yang tidak bermoral. Habis barang barang. Game over.

Semakin Kuat Desakan Shafie Supaya PATI Dihantar Ke Negara Asal

Menjadi tanda tanya kenapa sejak Parti Warisan berstatus pembangkang di peringkat Persekutuan beriya-iya sangat Presiden parti ini ingin menghantar PATI ke negara asal.

Desakan demi desakan dia lontarkan pada blok pembangkang di negeri Sabah.

Sebelum ini Parti Warisan melalui mantan Timbalan Menteri dalam negeri, Aziz Jamman dengan tegas mendesak Timbalan Menteri Pelancongan Dr Jeffrey Kitingan agar semua pendatang asing tanpa izin PATI atau golongan yang tidak ada kewarganegaraan supaya dihantar balik ke negara asal.

Walhal budak jalanan pun tahu siapa yang berautoriti menghantar PATI ke negara asal selain Ketua Menteri Sabah kerana dia juga merangkap Pengerusi Keselamatan Dalam Negeri.

Pun begitu Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal tidak menafikan sebelum ini mereka telah banyak menghantar PATI ke negara asal masing-masing tetapi itu tidak mencukupi.

Memandangkan Jeffrey Kitingan sering mengkritik kerja kerajaan negeri berkenaan kehadiran PATI maka sudah tiba masanya untuk Dr Jeffrey Kitingan pula bertindak kerana dia kini memegang jawatan Timbalan Menteri Pelancongan Malaysia.

Klik link dibawah,

https://www.borneotoday.net/jeffrey-diingatkan-jangan-bagi-banyak-alasan-hantar-sahaja-stateless/

Benar-benar menjadi tanda. Adakah Parti Warisan mulai menyedari bahawa sejak Parti Warisan berstatus pembangkang di peringkat Persekutuan sokongan bangsa selain KDMR kian berkurangan. Justeru mereka berhasrat untuk mengorbankan sokongan daripada kumpulan ini dan menggantikannya dengan undi daripada KDMR secara total. Dalam masa yang sama Warisan berharap, kesannya golongan berkenaan akan membenci pembankang Sabah ataupun pemimpin KDMR kerana menghalau mereka daripada Sabah.

Ini soal mempertahankan kekuasaan jadi jangan pula ada yang tidak mempercayai tektik ini.