Kenapa Pula Si Aziz Warisan Tidak Bersetuju Dengan Kenaikan Gaji Wakil Rakyat Sabah

Macam mana Anwar yang mendakwa dirinya sebagai orang yang matang berpolitik  dan Si Aziz Jamman yang diketahui tidak cerdik tidak bersetuju dengan kenaikan gaji para wakil rakyat dan para menteri di negeri  Sabah.

Seolah-olah rang pindaan Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (saraan) 1981 RUU berkenaan tidak mendapat persetujuan dari majoriti wakil-wakil rakyat, baik dari pemerintah mahupun pembangkang.

Apa berlaku?

Pada sesi pembentangan pindaan RUU berkenaan yang dibentangkan oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor. Pada kelmarin, hanya seorang yang tidak bersetuju atau tidak menyokong usul dia ialah wakil rakyat Luyang daripada parti DAP.

Ini membuktikan pindaan RUU itu telah mendapat persetujuan dari semua pihak termasuklah pembangkang Warisan dan DAP.

Hari ini barulah wakil rakyat melalui Aziz Jamman membuat kenyataan kononnya mereka tidak menyokong usul kenaikan gaji. Hipokritnya kamu pemimpin Warisan oiii.

Realitinya wakil Rakyat DAP yang menjadi musuh Warisan pun bersetuju dengan pindaan enakmen berkenaan. Sedangkan mereka jauh lebih cerdik dan kaki tentang dari mana mana wakil rakyat Warisan.

Itu bermakna penyataan media Ketua Wira Warisan Aziz Jamman yang mendakwa kenaikan gaji wakil rakyat dan menteri menteri Sabah tidak sesuai dan mengaitkannya dengan ekonomi hanyalah retorik politik untuk mencari populariti semata-mata.

Si Aziz sebagai Ahli Parlimen Sepanggar pula yang mengada-ngada dan terlebih sibuk. Pelik kan!

Tidak usahlah kau mengada-ngada Aziz oiii, seperti mana kesombongan Shafie semasa menjadi Ketua Menteri Sabah. Dikatakan pernah seorang wakil rakyat dari Bersatu cuba memberikan idea untuk bagaimana mengurus rakyat Sabah. Shafie dengan penuh angkuh membalas, jangan sibuk atau campur tangan dia tahu apa yang dia lakukan.

Hakikatnya kebaikan apa yang telah dilakukan oleh Shafie ke atas rakyat Sabah? Bantuan tunai dari kerajaan negeri Warisan pun tidak sampai ke tangan rakyat. Banyak rungutan yang kedengaran termasuk ada yang mendakwa wang bantuan itu telah diseleweng oleh kakitangan kerajaan yang bertugas.

Ironinya rakyat Sabah sedar kepimpinan Warisan tidak akan mampu menjaga mereka dan negeri Sabah, sebab itulah kerajaan Warisan ditumbangkan. Malangnya itu tidak membuat kepimpinan Warisan sedar diri.

Hari ini bila Warisan menjadi pembangkang, pandai pula mengajar orang.

Si Aziz mendakwa ekonomi hari ini tidak sesuai untuk menaikkan gaji wakil rakyat. Habis itu kenapa semasa ekonomi baik dibawah kerajaan Warisan, Shafie tidak bersikap pintar menaikkan gaji wakil rakyat? Itu menunjukkan alasan ekonomi yang dimainkan oleh si Aziz Jamman hanyalah kata kata kosong yang tidak mengandung keikhlasan.

Aziz Jamman untuk maklumanmu sebelum kerajaan GRS berhasrat untuk menaikkan gaji wakil rakyat atau Menteri dan Timbalan Menteri termasuk gaji pemandu.

Kerajaan Sabah GRS telah pun memberikan pelbagai bantuan pada rakyat Sabah. Antaranya :-

Penjawat awam Sabah diberikan setengah bulan gaji pada Disember 2021.

Penjawat awam Sabah diberikan imbuhan bonus Aidilfitri dan Kaamatan RM500 seorang pada April 2022

Penjawat awam Sabah diberikan bantuan khas RM1,000 seorang pada bulan yang sama, April 2022.

Bantuan tunai pada rakyat Sabah, setakat February 2021 kerajaan GRS telah berbelanja hampir RM14 juta ringgit. Itu tidak masuk bayaran selepas itu dan belum dicampur dengan bantuan tunai pada tahun ini.

Begitu juga bantuan secara langsung dari kerajaan Perseketuan kepada rakyat Sabah.

Bantuan Sara Hidup untuk tahun 2020 mereka telah membelanjakan sebanyak RM474 juta melibatkan 406 ribu rakyat Sabah. Bantuan Prihatin BPN melibatkan 904 ribu rakyat Sabah dan menelan belanja mencecah 983,34 juta ringgit Malaysia. Dan banyak tidak terkecuali bantuan kepada pengusaha kecil dan sederhana yang menelan belanja sehingga 59.01 juta.

Subsidi kepada majikan di Sabah telah diberikan kepada 17,114 majikan yang menelan kos sehingga 571,28 juta.

Itu menunjukkan kerajaan GRS berjaya mentadbir dan mengurus ekonomi Sabah.

Kamu tengok bha gaji Menteri di negeri Sarawak tu jauh tinggi berbanding Sabah, tapi tidak ada pula wakil rakyat pembangkang yang tidak bersetuju semasa usul menaikkan gaji mereka dibentangkan (cuba kamu Google kalau ada). Ertinya apa, ertinya hanya Warisan atau Shafie dan Aziz Jamman yang mengada-ngada.

Kamu orang tahu kah di Hong Kong gaji seorang anggota polis jauh lagi besar dari gaji seorang guru atau kakitangan awam yang lain, kenapa begitu sebab secara prinsipnya untuk menunjukkan komitmen kerajaan dalam usaha membenteras gejala rasuah kalangan anggota Polis.

Kerajaan GRS yang berteraskan agenda Sabah Maju Jaya telah melaksanakan pelbagai inisiatif demi kebaikan negeri dan rakyat Sabah. Antara lainnya adalah berkaitan pendidikan anak anak Sabah.

Pada tahun 2022 kerajaan GRS telah menyediakan peruntukan sehingga RM35 juta yang akan digunakan untuk membiayai program, BAIK, BUDI dan Bakti. Ketiga tiga program ini menjurus kepada bantuan secara langsung kepada pelajar. Apa itu dalam bentuk bantuan ehsan komputer, bantuan wang untuk mendaftar di IPT atau digunakan untuk membayar yuran IPT. Bantuan khas tunai RM2000 kepada setiap pelajar Sabah seramai 40,277.

Dan banyak lagi Warisan oiii. Kamu tu yang sebagai kerajaan negeri Sabah gagal memikul tanggungjawab, malah baru dua tahun setengah menjadi kerajaan sudah ada dikalangan pemimpin Warisan yang kantoi mencuri wang rakyat atau peruntukan hingga di heret ke Mahkamah.

Jadi berdasarkan sedikit maklumat diatas, masih tidak wajar kah wakil wakil rakyat kerajaan Sabah menerima sedikit kenaikan gaji jika dibandingkan dengan negeri Sarawak dan Selangor?

Tengok pula perbandingan di antara gaji Menteri atau wakil rakyat Sarawak dan Selangor. Jauh meninggalkan Sabah.

MP Kota Belud Dari Bising Menyampuk Lebih Baik Semua MP Warisan Buat Laporan Polis

Petang tadi kecoh pasal Ahli Parlimen Kota Belud yang dikatakan tidak dibenarkan menghadiri sidang parlimen selama dua hari, selepas dikatakan usulnya berkenaan tuntutan atau rampasan pewaris kesultanan Sulu ke atas aset Petronas diluar negara tidak dibenarkan oleh Timbalan Speaker.

Pada hakikatnya sewajarnya perlu dibincangkan semasa sidang Parlimen. Tapi betul kah begitu?

Sedangkan berdasarkan keterangan tuan speaker usul berkaitan tuntutan kesultanan sulu khususnya rampasan aset Petronas di Azarbaijan telah pun dibincangkan secara panjang lebar oleh semua ahli Parlimen termasuklah Ahli Parlimen Kota Belud Isnaraissah Munirah dalam sidang yang sama.

Kenyataan tuan speaker itu telah diakui oleh ahli Parlimen Kota Belud sendiri namun katanya tidak cukup.

Tidak cukup itu hal lain sebab tidak bererti usul berhubung kedaulatan Sabah tidak dibenarkan untuk dibincangkan di Parlimen.

Jadikan pada penyokong Warisan jangan manipulasi penggantungan ahli Parlimen Kota Belud, dia digantung kerana terlalu menyampuk atau bising sedangkan perkara yang dibawanya adalah hal yang sama dan telah pun dibincangkan.

Begini bha kalau mau kelihatan “jantan” ikut seperti yang disarankan oleh Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli supaya pemimpin PKR atau pembangkang turun beramai ramai membuat laporan Polis ke atas Najib Razak berhubung skandal seperti 1MDB dan dakwaan Najib telah mengeluarkan kenyataan yang berbau perkauman.

Dari konteks Warisan pula buatlah laporan Polis ke atas Najib akibat menghentikan bayaran wang pemisahan ke atas pewaris kesultanan sulu hingga membawa kepada konflik yang lebih besar. Dan sekiranya pewaris sultan sulu berjaya dalam tuntutan mereka maka Malaysia terpaksa membayar pampasan sehingga lebih 60 bilion ringgit.

Rakyat Malaysia terpaksa menanggung beban dan kerugian angkara kelemahan dan kesalahan Najib Razak seorang. Justeru wajarlah Najib di heret dan disoal siasat supaya rakyat Sabah khususnya maklum apa sebenarnya yang telah dilakukan oleh Najib Razak. Alahai kau lah bha Najib oiii!

Shafie Apdal Terdesak Ingin Balik Kuasa – DAP Sabah

Alamak Presiden Warisan Shafie Apdal dikecam habis oleh bekas sekutu mereka di Sabah melalui Penerangan Warisan, Awang Ahmad Sah

DAP lah siapa lagi bekas parti lama si Junz Wong yang melompat menyertai Warisan. Tapi itulah pandai pula puak Warisan mengata orang lain sebagai katak.

Tengok cermin dululah. Junz Wong dari DAP, Shafie Apdal dari UMNO dan Darell Leiking dari PKR. 😂

Kata Penolong Setiausaha Agung DAP Sabah merangkap Adun Likas Tan Lee Fatt. Amat mendukacitakan bila Warisan meninggalkan Pakatan Harapan sebagai blok pembangkang.

Pun begitu inilah buktinya Shafie Apdal atau Warisan gila kuasa atau terdesak ingin balik berkuasa. Dengan meninggalkan Pakatan Harapan dan berangan angan bertanding di semua kawasan.

Warisan bhai tu, dulu bercium mulut dengan DAP sampaikan calon DAP bertanding atas logo Warisan pada Pilihan Raya Negeri Sabah 2020.

Ini Warisan jenis pihak yang sanggup melakukan apa saja demi kuasa, termasuklah mencari musuh dengan orang yang pernah berjasa pada mereka, supaya dengan demikian dapat membolot apa yang ada. Tapi bila kehilangan kuasa mula tu mencari helah seolah olah mereka yang dianiaya. Hemmm!

Tapi Warisan lain sikit hari ini tidak bersama Pakatan Harapan, esok esok andai mendapat kemenangan maka mereka akan bekerjasama dengan pihak yang menang. Lucu kan, benar Warisan ni gila kuasa sebab itu pendirian mereka tidak konsisten.

Presiden PPRS Dalang Sendiket Kad Palsu PATI Bekerjasama Dengan Warisan (Gambar)

Baru saja semalam Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor menggesa agar siasatan segera jalankan terhadap seorang presiden parti tempatan Sabah kerana disyaki terlibat dengan sendiket pengeluaran kad palsu kepada pendatang asing tanpa izin, dengan mengenakan bayaran sehingga seribu ringgit.

Hal tersebut didedahkan oleh Menteri Kementerian Dalam Negeri, Datuk Hamzah. Seperti link dibawah.

Dipercayai parti tempatan itu bernama Parti Perpaduan Rakyat Sabah, PPRS dan Presidennya bernama Mohd Arshad Abdul Manap.

Dia telah pun ditangkap pada 22 Jun 2022 dan sedang dalam proses pendakwaan.

Siasatan yang dimaksudkan antara lain cari rangkaiannya adakah PPRS mempunyai hubungan dengan parti tempatan lain.

Nah ternyata ada, Presiden PPRS sendiri ada hubungan secara langsung dengan Parti Warisan.

Siap mengeluarkan kenyataan sempena PRK Kimansis sebagai tanda sokongan terhadap parti Warisan, bahwa demi kesinambungan kestabilan ekonomi, politik dan sosial Sabah mereka menyokong calon parti Warisan. Kononnya

Buktinya lihat gambar gambar yang berkaitan begitu jitu kerjasama diantara PPRS dan Warisan. Mesra gitu!

Kelihatan dalam gambar Presiden PPRS bersama Naib Presiden Parti Warisan, Jaujan Sambakong.

Dimana sudah suara lantang Aziz Jamman ke atas usaha murni kerajaan dalam usaha membenteras lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) di Sabah.

Kuat sangat menyalahkan kerajaan walhal pada hakikatnya dengan memberikan kad pekerja asing kepada PATI ia dapat mengurangkan dan mengekang pertambahan mereka ia juga memanfaatkan kehadiran PATI sekaligus mengekang impak negatif yang mereka timbulkan.

Tapi bagaimana dengan PPRS yang menjadi sekutu Warisan yang terlibat dengan sendiket pengeluaran kad palsu kepada pendatang asing tanpa izin (PATI).

Mana suara mu Aziz Jamman oiiii!

Tampaknya Warisan tidak layak mengkritik mana kerajaan atau sekalipun ke atas parti UMNO yang sarat dengan kelemahan salah gunakuasa dan birokrasi parti. Sebab pastinya isu yang mereka bangkitkan juga pernah dilakukan oleh Warisan baik sebagai bekas kerajaan negeri Sabah mahupun Aziz Jamman dan Shafie Apdal sebagai bekas pemimpin UMNO.

Kuat sangat bermain propagadanda bohong semata-mata akhirnya mengena batang hidung sendiri. Sekarang Warisan nak jawab apa pula ni?

Aziz Bantah Kad Pekerja Asing Tapi Masih Ada PATI Mengagungkan Warisan 👎

Apa yang cuba dilagakkan oleh Aziz Jamman ni, dia tu tidak ada modal lain agaknya, sebab itu tidak habis habis dengan soal pemberian kad pekerja kepada pendatang asing tanpa izin (PATI).

Si Aziz mendakwa memberikan kad pekerja asing seolah olah kerajaan mahu menghalalkan rakyat asing yang masuk secara haram dan berkerja di Sabah.

Jadi apa konok rasionalnya kerajaan mengeluarkan kad Warga Asing di Sabah? ini konon akan menggalakkan lebih ramai PATI masuk secara haram ke Sabah melalui lorong tikus.

Si Aziz Jamman kena fahamlan program pemberian kad pekerja kepada PATI adalah usaha murni bagi mengurangkan beban akibat kehadiran PATI di negeri Sabah. Tidak dinafikan disana juga ada unsur  kemanusiaan yang wajar diberikan pertimbangan. Alsebab itu kad kerja warga asing diperkenalkan.

Tidak timbul isu pemberian kad berkenaan akan menggalakkan kehadiran PATI dari Indonesia dan Filipina. Sebab tugas menyekat kemasukan warga asing ke Sabah berada dibawah tugas agensi keselamatan yang bertugas di sempadan negara. Ini lain ceritanya Aziz oiiii! kau lah bha masih juga agak dunguk.

Pada PATI dari Indonesia dan Filipina wujudkan sikit perasaan malu dan ada harga diri itu. Kamu tidak tengok kah Warisan lah yang bersungguh-sungguh menafikan kehadiran kamu. Tapi kenapa masih ada dikalangan mereka masih mengagung-agungkan Warisan. Bukan kah itu bodoh namanya.

Adun Segama Keluar Bersatu, Sokong Kerajaan GRS

Lahad Datu ahli parlimennya Mohamad Din Ketapi yang juga ahli Dewan Undangan Negeri, Segama hari ini mengumumkan keluar daripada Bersatu

Tahun lepas 30 Oktober 2021 dia keluar meninggalkan parti Warisan dan pada 26 November tahun yang sama menyertai Parti Bersatu.

Hari 28 Jun keluar lagi dari parti Bersatu tapi tetap menyokong kerajaan GRS yang diketuai Datuk Hajiji selaku Ketua Menteri Sabah yang juga Ketua GRS.

Nasib baik dia cakap, walaubagaimanapun dia tetap menyokong kerajaan negeri Sabah atau kerajaan GRS. Kalau tidak habis dia ni. 😂

Din Ketapi juga menekankan bukan kerana dia tidak diberikan peranan dalam kerajaan, sebab itu dia meninggalkan Bersatu. Tapi ada sebab lain lah kot, tidak apa biarkan lah dia dengan dunianya, namanya juga politik kan.

Nah jangan pula ada yang perasan seolaj olah si Din ni telah menyertai UMNO ya. Sebab masak tu dia kelak dalam pilihan raya.

Apapun Din aka Kusung Kubid harus selepas ini lebih konsisten jangan sampai kamu kehilangan kerajaan GRS yang prihatin dan berkerja bertungkus lumus untuk rakyat Sabah.

Ingat GRS adalah gabungan parti yang tegas menuntut eleman yang ada dalam perjanjian Malaysia 1963. Tidak ada sudah parti lain di Sabah yang berbuat demikian, apa lagi UMNO sudah tentu tidak berhasrat merealisasikan perjanjian Malaysia 1963 sampai bila bila pun.

Jangan Berebut Kerusi Pilihan Raya, Utamakan Kepentingan Rakyat Sabah – Hajiji

Ketua GRS  Datuk Hajiji Noor mengingatkan parti parti dalam Gabungan Rakyat Sabah ataupun UMNO/BN sekalipun supaya jangan berebut kerusi dalam pilihanraya yang akan datang. Sebaliknya utamakan kepentingan rakyat Sabah yang sentiasa menuntut pembangunan sepertimana di negeri-negeri di Semenanjung.

Perpecahan parti kerajaan di Sabah hanya menguntungkan sebelah pihak hingga apa yang dituntut kelak tidak diberi keutamaan.

Dalam erti kata lain GRS dan UMNO tidak boleh berebut kerusi tapi utamakan kepentingan rakyat Sabah tanpa sikitpun kompromi.

Dalam pada itu ada yang mengada-ngada kononnya GRS parti yang sombong walhal pada hakikatnya kerajaan GRS Sabah adalah kerajaan yang lebih kepada melaksanakan tanggungjawab sebagai kerajaan bukannya tidak sudah bercakap soal politik yang ada kalanya perlu diketepikan demi pembangunan atau kepentingan rakyat Sabah.

“BERSATU dan GRS bukan parti sombong sebaliknya bekerja untuk rakyat, melayan rakyat dan rakan-rakan lain.

“Kita, parti yang akan mewujudkan keharmonian di kalangan rakyat dan parti-parti komponen dalam GRS dan BERSATU. Kita juga berharap terus bekerjasama rapat dengan satu lagi rakan kita daripada BN,” katanya

Buka macam kerajaan Warisan sebelum ini, bila ada pihak yang mempersoal pentadbiran mereka maka yang disorong adalah kenyataan atau gambar gambar semasa Shafie melayan pelabur dari luar negara, atau semasa merasmikan satu majlis pembangunan. Tapi pada hakikatnya sehingga hari ini tidak ada satupun projek atau pembangunan yang dinyatakan, terlaksana. Bikin ketawa pun ada!

PBS Memilih GRS Yang Murni Daripada Bekerjasama Dengan Warisan

Kenyataan balas PBS berhubung pelawaan  Presiden Warisan, Shafie Apdal yang ingin bekerjasama dengan Parti Bersatu Sabah (PBS).

Presiden PBS, Maximus Ongkili menyatakan dia menghargai minat parti Warisan untuk bekerjasama dengan mereka pada pilihan raya umum yang akan datang, tetapi sebagai parti yang berbilang kaum dan berpengalaman, PBS memilih setia sepenuhnya sebagai ahli GRS dan juga sebagai rakan kongsi.

Ongkili yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak menambah kenyataan bahawa perjuangan politik GRS seperti yang dihuraikan oleh Pengerusinya Datuk Hajiji Noor pada pelancarannya bulan lalu bukan hanya mulia dan harmoni tetapi juga berasaskan rakyat.

Sebaliknya Ongkili mengajak Warisan untuk menjalankan agenda membangun Sabah dan memastikan Sabah menjadi sebuah negeri yang makmur dan selamat, bebas daripada pendatang asing tanpa izin.

Macam dua kali sudah Warisan mempelawa PBS untuk bekerjasama, namun tidak mendapat perhatian.

Macam ada niat jahat yang tersirat di sebalik pelawaan untuk bekerjasama.

Rasanya Warisan cuba mencipta persepsi dikalangan rakyat Sabah  supaya Warisan akan dinilai lebih terbuka dan mesra serta ikhlas berbanding PBS atau parti lain. Walhal pada hakikatnya Warisan tidak memiliki  ciri-ciri yang admin sebutkan diatas.

Selain niat jahat yang jelas Shafie ingin menggugat kestabilan GRS.

Berapa saja bha sifir kamu tu, sampai begitu mudah untuk dibaca. Bukan begitu caranya kalau jujur ingin bekerjasama, semestinya tidak disampaikan secara terbuka. Tapi ini sebaliknya pelawaan dibuat semasa Shafie berucap dalam satu majlis politik di Kota Belud baru baru ini.

Kesimpulannya PBS memilih setia bersama GRS menjelang pilihan raya umum dan pada Warisan boleh saja menjadi pendukung agenda GRS walaupun tanpa ikatan apa apa. 😜

Sebenarnya sebelum artikel ini diterbitkan admin ada menulis satu entri tentang siapa yang sewajarnya…….. Tapi nampaknya kenyataan PBS lebih jitu. Hehehe!

Shafie, Jaujan Tidak Usahlah Berlagak Suci Dan Meroyan Sangat Hanya Kerana Rina Jainal

Alamak kenapa lak Presiden dan Naib Presiden parti Warisan tetiba berlagak suci sangat tu. Alahai, kamulah bha tapi pada hakikatnya politik Warisan tidak ada makna tanpa cash is king terutamanya diperingkat akar umbi. Tanpa king itu sudah lama parti Warisan malah politik Shafie lenyap dari ingatan masyarakat Sabah, apa lagi Jaujan, lagilah.

Tetiba meroyan akibat perkembangan parti itu yang mulai kehilangan sokongan diperingkat kepimpinan mahupun di peringat akar umbi, sudah tentu.

Jangankan sokongan akar umbi diluar Semporna yang mulai hilang kepercayaan dan meninggalkan Warisan. Di Semporna sendiri terutamanya dikalangan masyarakat kampung tampak, ramai sudah yang mengajuk ucapan pemimpin pemimpin Warisan, kerana terbukti cakap tidak serupa bikin.

Admin ada buktinya pun tapi dalam bahasa Bajau lah. Hahahah.

Sejak kerajaan Warisan tumbang dua kali, kali pertama selepas kehilangan sokongan di dewan undangan negeri dan kedua melalui pilihan raya negeri Sabah 2020 dimana parti Warisan hanya memenangi 23 kerusi DUN. Sehingga hari Warisan telah kehilangan 6 Adun termasuk semalam Adun Kukusan, Rina Jainal, bererti kerusi Warisan sehingga hari ini tinggal 17 kerusi DUN.

Apa yang menjadi isu kepada Presiden Warisan, Shafie Apdal dan Naib Presidennya Jaujan Sambakong yang hingga mereka meroyan ialah  kononnya sebab Adun Kukusan, Rina Jainal  meninggalkan Warisan adalah kerana telah ditawarkan imbuhan oleh pihak tertentu. Siapa pihak tertentu itu? Jangan mencipta persepsi semata mata, kalau benar dan ada bukti buatlah laporan ke SPRM pun.

Mula mula kita tanya mereka berapa jumlah wang ringgit yang telah diterima oleh Rina Jainal? Shafie ada bukti kah? kalau tidak ada jangan sembang kencang lah. Jangan juga perbuatan sendiri di balikkan pada orang lain, biar apa yang dikatakan itu seolah olah ada kebenarannya.

Adakah mereka lupa sewaktu Warisan menjadi kerajaan. Mereka telah mendakwa bahawa beberapa wakil rakyatnya telah dihubungi oleh pihak tertentu agar meninggalkan Warisan. Tapi bila SPRM menghubungi salah seorang dari mereka dan dinasihatkan supaya membuat laporan Polis atau SPRM. Tidak ada seorang pun yang tampil.

Baca link dibawah.

Dalam politik matang tidak tu timbul persoalan demokrasi telah lenyap hanya kerana ada wakil rakyat meninggalkan parti lama dan menyertai parti baharu, ini kerana mengalihkan sokongan juga sebahagian daripada sistem demokrasi itu sendiri. Dan tidak semestinya mereka akan kehilangan sokongan.

Ada banyak faktor kenapa wakil rakyat meninggalkan parti lama. Ada yang disebabkan telah hilang kepercayaan pada kepimpinan dan perjuangan parti, ada juga kerana wakil rakyat lebih memikirkan untung rugi penyokong mereka.

Pada akhir tahun 2018 beberapa wakil rakyat UMNO keluar dan menyertai Parti Bersatu. Tapi bila Pilihan Raya Negeri Sabah 2020 hanya seorang dari mereka yang gagal mempertahankan kemenangannya, itupun kerana berlaku perpecahan dikalangan parti parti yang berkerjasama. Sebaliknya tiga calon UMNO tewas kepada calon Bebas.

Bagaimana pula dengan wakil rakyat DAP yang telah keluar parti dan menyokong Parti WARISAN.

ADUN Sri Tanjong, Justin Wong Yung Bin dan ADUN Elopura, Calvin Chong Ket Kiun meninggalkan DAP dan menyertai Warisan hal itu diumumkan sendiri oleh Presidennya, Shafie Apdal di ibu pejabat Warisan, Kolombong.

Dua ADUN DAP Sertai Parti Warisan

Adakah Shafie atau parti Warisan telah menawarkan sejumlah wang sebagai imbuhan pada dua Adun DAP ini, seperti yang pernah dilakukan ke atas Adun UPKO, Madius Tangau ditawarkan ke jawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah?

Jadi kalau Warisan tidak mampu memberikan bukti atas tuduhan mereka dan menafikan kenyataan admin ini. Maka ini hah gambar Adun Kukusan, Rina Jainal sebagai hadiah supaya mereka terus meroyan dan tidak boleh tidur malam, mandi tidak basah. Silap haribulan akan ada lagi yang menyusul.


Muhyiddin Tidak Minta Sokongan Jadi PM, Shafie Yang Berbohong

Alamak siapa sebenarnya yang kantoi membohong ini. Adakah Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin atau kah Presiden Warisan, Shafie Apdal.

Sebelum ini Shafie mendakwa pada dua bulan yang lalu dia dihubungi oleh Presiden Parti Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin, merayu agar diangkat sebagai Perdana Menteri Malaysia menggantikan Ismail Sabri.

Dakwaan Shafie itu telah dijadikan modal politik oleh Najib Razak, siap membenarkan peribadi Shafie sebagai tidak berbohong.

Betulkah tidak berbohong?

Tidak berbohong termasuk dakwaan Shafie ke atas diri Najib yang telah menyeleweng wang rakyat dalam skandal 1MDB lah tu kan. Betul tak bosku?

Walau bagaimanapun semalam Presiden Bersatu Muhyiddin Yasin menafikan dakwaan Shafie berkenaan, sebagai tidak benar.

Kerna tujuan beliau menghubungi pemimpin pemimpin bukan UMNO/BN termasuk Shafie Apdal adalah untuk mencari solusi satu lawan satu semasa menghadapi UMNO pada Pilihan Raya Umum yang akan datang.

Ini kerana menurut Presiden Bersatu.

“Rata-rata berpendapat cara terbaik untuk menghadapi PRU-15 ialah dengan mengusahakan formula satu lawan satu menentang BN,” katanya.

Bukannya mencari sokongan supaya diangkat balik sebagai Perdana Menteri Malaysia. Agak agaklah pun kalau niat cuba melemahkan Bersatu, Shafie oiii!

Kalau dinilai dari kelogikannya, jelas Shafie yang berbohong. Sebab mana mungkin Muhyiddin mendapat sokongan sehingga 119 kerusi yang terdiri dari ahli parlimen PKR, DAP dan Amanah.

Bukan kah sebelum Muhyiddin melepaskan jawatan Perdana Menteri, beliau cuba mempelawa PKR, DAP dan Amanah serta Warisan untuk mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional tapi ditolak. Tidak lama selepas itu UMNO menarik sokongan dan di sokong oleh Pakatan Harapan. Maka dilantiklah Naib Presiden UMNO, Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri Malaysia menggantikan Muhyiddin Yassin.

Untuk mengukuhkan kedudukan Perdana Menteri. UMNO menandatangani MoU bersama PKR, DAP dan Amanah.

Jadi dari sudut mana pula Muhyiddin Yassin mendapat sokongan dari Pakatan Harapan dan UMNO seperti mana dakwaan Presiden Warisan Shafie.

Rasanya Shafie salah dengar ni atau Shafie sengaja memanipulasi kenyataan Presiden Bersatu. Kalau begini sikapnya, lain kali tidak ada sudah pihak yang berani berbincang dengan Warisan.

Sudah macam perangai Cybertrooper kelas kambing, modalnya hanya mengada ngada dan bercakap terbalik.

Kesimpulannya ternyata Shafie yang kantoi berbohong kerna di dorong oleh perasan amarah memandangkan pembunuh tegar politik Warisan sehingga kerajaan Warisan tumbang adalah PPBM/Bersatu.