Tiga Lagi Keratan Berita Bohong Disebarkan Laskar Maling dan Besi Buruk Warisan (2)

Namanya laskar maling dan besi buruk Warisan tidak mereka dinamakan berpolitik kalau tidak membuat propaganda murahan dan bercakap bohong. (tidaklah sepanjang masa tapi sangat sangat sangat ada).

Bercakap bohong dan membuat propaganda murahan itu adalah adat dalam politik tapi ia bukan cara admin.

Pun begitu walaupun ia menjadi sebahagian daripada politik, tetapi janganlah pula ada di kalangan masyarakat yang terpedaya dengan hal-hal seperti ini, kerana itu hanya akan menggambarkan betapa rendahnya martabat dan pemikiran anda yang mempercayainya.

Seperti keratan dibawah :-

Pokoknya selagi admin tidak menyerang UMNO Sabah secara terbuka itu bermakna hubungan parti parti kerajaan di negeri Sabah berada dalam keadaan baik. Tidak seperti berita yang dicipta dan disebarkan oleh pihak pihak yang tidak bertanggungjawab itu yang bertujuan untuk mengeruhkan keadaan.

Kalau pun admin menyentuh seorang dua pemimpin UMNO Sabah itu kerana mereka yang bermulut longkang, suka menimbulkan kekecohan dan biasanya mereka dari UMNO Sabah yang kalah teruk atau tidak lagi berpengaruh.

Bagaimana pula dengan skandal 80 juta baru baru ini? admin akan tulis juga tu di blog ini sama ada ia hoax atau sebaliknya. Bergantung pada isu dan senario semasa yang cuba dikaitkan dengan mana kerajaan GRS.

FITNAH/BOHONG/HOAX

FITNAH/BOHONG/HOAX

FITNAH/\BOHONG/HOAX

Warisan Harap Dana Ahli Parlimen Tapi Tidak Tandatangan MoU. Biawak Betullah!

Portal yang agak terkenal menulis berhubung Ahli-Ahli Parti Warisan yang belum menerima dana dari kerajaan seperti yang dijanjikan. Dijanjikan?

Portal itu merujuk kenyataan Ahli Parlimen daripada Parti Warisan yang berkata untuk tahun ini mereka selaku Ahli Parlimen Parti Warisan hanya menerima RM100 ribu.

Warisan ni lidah biawak betullah. Mereka tidak membuat kenyataan terbuka tapi disuarakan melalui portal elit seperti itu. Dengan harapan golongan yang agak profesional akan terus memihak mereka.

Hakikatnya mana mungkin Warisan turut menerima bantuan dana sedangkan mereka tidak menandatangani MoU. Bukan hanya tidak menurunkan tandatangan malah memanipulasi MoU berkenaan, sebagai tidak wajar untuk disokong oleh pembangkang. Tapi dalam masa yang sama tercari cari dimana dana yang dijanjikan pada pembangkang.

MoU yang ditandatangani oleh pemerintah dengan PKR, DAP dan Amanah itu antara lain mengandungi tiga hal utama.

Untuk mengadakan reformasi Parlimen, menurunkan sarat mengundi menjadi 18 tahun dan pembahagian peruntukan atau dana secara rata kepada semua ahli ahli Parlimen.

Presiden Warisan tidak ikut serta tapi mengharapkan imbuhan?

Nampak sangat terdesak, kepada penyokong atau pengundi di kawasan Warisan. Kamu berfikir dan bangkitlah, fikirkan diri dan keluarga anda. Undi yang kamu bagi itu bertujuan untuk membela masa depan anda, bukan semata mata menjadikan calon dari parti Warisan sebagai wakil rakyat. Tak kan kamu pula yang memelihara mereka, itu namanya memelihara Biawak hidup.

Sedangkan semasa Warisan menjadi kerajaan sudah ada tiga atau lima pemimpin dan penyokong mereka diheret ke Mahkamah kerana salah guna kuasa.

Adun Kunak Bakal Meninggalkan Warisan

Uinna betul kah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kunak Norazlinah Arif akan mengikut jejak Adun Sindumin meninggalkan parti Warisan.

Kenyataan rasmi akan dibuat oleh empunya diri dalam minggu ini. Betul kah?

Sebenarnya berita ni telah tersebar sejak seminggu yang lalu, bekas penyokong Warisan sendiri yang menelefon admin.

Katanya sebelum memaklumkan perkara ini.

Ngam lah tindakan Adun Sindumin meninggalkan parti Warisan tu apa juga yang ditunggu kalau sebagai wakil rakyat tidak mampu lagi membantu masyarakat yang ada di kawasannya.

Dulu semasa Warisan menjadi kerajaan negeri, lanjutnya. Mereka tidak memberikan peluang berekonomi kepada rakyat Sabah atau penyokong mereka, hanya kumpulan tertentu yang diberikan peluang.

Bro tidak mustahil selepas ini Adun Kunak akan mengikut jejak Adun Sindumin. Apa juga yang dia tunggu, kalau pun dia bertahan tidak ada juga gunanya. Paling paling pengundi di kawasannya tidak akan terbela.

Bukan hanya tidak terbela tapi hanya menjadi mangsa keadaan.

Oleh itu kalau dia masih bertanding atas tiket Warisan, pasti akan tumbang. Jadi tindakan meninggalkan parti Warisan adalah tindakan yang amat wajar dan tepat pada masanya.

Nah tiga orang sudah Adun Warisan meninggalkan parti mereka dan akan menyokong kerajaan GRS atau Bersatu. Mula mula dulu, Adun Sebatik lepas itu Adun Sindumin dan yang terakhir kalau ini menjadi kenyataan Adun Kunak.

Shafie Emosi, Terdesak, Bohong Fitnah Adun Sindumin – Politik Keji

Dari dulu lagi sudah ramai yang tahu tentang taktik Presiden Warisan yang sanggup melakukan apa saja demi mengekalkan pengaruhnya. Memanipulasi, memperguna bangsa malah agama sekalipun adalah antara taktik utama yang digunakan.

Justeru itu jangan hairan kalau parti Warisan ni tempat bertenggeknya kumpulan masyarakat atau bangsa yang cuba mengambil kesempatan atau merompak hak orang lain. DAP seperti contoh!

Kalau ada yang perasaan admin sendiri telah lama menulis perihal taktik dan kenyataan mereka yang berbau sentimen ke atas bangsa dan agama dalam bermasyarakat.

Pada satu keadaan pemimpin Warisan bercakap soal kononnya kesaksamaan hak dari konteks bangsa atau etnik tapi dalam masa lain, pemimpin dan penyokong Warisan melecehkan bangsa atau etnik orang lain. Yang lucunya walhal mereka juga dari bangsa Bajau yang sama, itu sendiri. Pening orang membacanya, mahu sombong tapi orang tahu juga asal usul mereka. Malah kalau bukan etnik yang mereka hina tidak tu mereka merasa sebagai pemimpin dan kerabatnya boleh kaya raya. (Satu dunia sudah tahu kebenaran ini, hanya mereka itu kalau berjalan seolah olah masyarakat tidak tahu, hakikatnya masak sudah tu mereka oleh kutukan masyarakat luar).

Alah pemimpin Warisan berbangsa KDMR sendiri ada mendakwa yang KDMR bukannya penduduk asal Sabah. Sudah ada yang lupa kah?

Maksud admin ini parti serba tidak kena, nak menipu di sana kantoi, menipu di situ kedapatan. Last last pengundi sendiri menjadi mangsa keadaan.

Begitu juga dengan taktik bermain dengan agama, admin juga ada menulisnya. Boleh cek, pemimpin Warisan yang beragama Islam masuk ke Gereja Gereja dan menyalahkan pemimpin KDMR yang beragama kristian dari konteks agama kristian itu sendiri.

Nah hari ini pernyataan admin itu sama ada secara langsung atau tidak telah dibuktikan oleh mantan Ketua Penerangan Warisan, Adun Sindumin Dr Yusof Yacob sebagai ada kebenarannya.

Kamu tolak parti Warisan itu, itu parti ahh ibarat kerana nila setitik rosak susu sebelanga.


Datuk Seri Shafie Apdal fitnah saya, dia terlalu emosi. Sebagai pemimpin besar tidak sepatutnya emosi, dan mengelabah, tetapi perlu tenang.

Tuduhan terhadap saya yang dikatakan dalam video dan facebook itu tidak betul. Saya harap dia sedar dan tarik balik kenyataan itu. Sebagai pemimpin besar dan ada pengalaman mesti berhati-hati dengan kenyataan kita.

Saya dituduh memujuk YB-YB Warisan dan menawarkan RM1 juta. Itu fitnah. Manalah saya ada duit berjuta untuk menawarkan kepada YB-YB untuk keluar. Saya bukan mewah, hidup pun sederhana ikut kemampuan. Saya pun cukup-cukup saja.

Saya KELUAR Warisan BUKAN LOMPAT. Ada banyak sebab dan rentetan beberapa perkara dan setelah saya menimbang dan setelah berfikir lama. Saya bertindak demi untuk rakyat dan kawasan yg saya wakili.

Saya dituduh hubungi Wirawati-wirawati Warisan dan menawarkan duit, inipun fitnah. Apalah untung saya pujuk Wirawati. Wirawati-wirawati boleh berfikir dah tahu saya tidak hubungi mereka.

Tuduhan ini sudah keterlaluan, emosi, tidak matang dan tidak professional.

Saya pun tahu apa Datuk Seri Shafie Apdal buat untuk pujuk YB-YB GRS kerana saya bersama beliau dalam Warisan. Sebab itu hari ke hari berjanji bahawa Warisan akan memerintah semula. Dia beri harapan palsu kepada orang-orang Warisan.

Tapi biarlah saya diam dan saya tidak mahu bergaduh dengan sesiapa. Kita masih berkawan. Politik itu tiada musuh kekal. Hari ini berpisah, esok bersama lagi, dan berpisah lagi. Kawan tetap kawan walau berlainan fahaman politik.

Apa yang berlaku biarlah jadi rahsia kami. Ibarat orang kawin, kalau sudah bercerai janganlah dihina bekas isteri.

Sudah berpisah, cukuplah. Sepatutnya masing2 urus kehidupan atau kerja masing2.

ISU SURAT LETAK JAWATAN

Tidak betul saya meletak jawatan. Ini juga fitnah dan  penipuan pemimpin Warisan kepada awam.

Saya masih YB dan mahu berkhidmat untuk rakyat

Surat itu dibuat oleh Warisan sengaja menyerang saya.

Datuk Seri Shafie Apdal sudah desperate dan tertekan. Dia tension. Warisan sudah down akibat tindakannya juga.

Surat-surat dan video dibuat adalah dipaksa. Kalau siapa-siapa tidak buat nanti tidak boleh jadi calon Warisan.

Saya sebenarnya tidak setuju parti politik main-main agama. Tapi Datuk Seri Shafie Apdal paksa juga.

Saya sudah buat surat dan sampaikan pada Speaker menarik balik dan membatalkan semua surat-surat dan rakaman video dan saya sudah serahkan pada Speaker 11/10/21.

Surat yang viral itu adalah ‘undated later’ yang disimpan cop tarikh 08 Oct 21. Surat ini tidak boleh pakai/ tidak valid.

Surat viral tidak boleh orang lain atau pihak ketiga mewakili saya. Sepatutnya saya secara peribadi menyerahkan pada Speaker.

Datuk Seri Shafie Apdal buang masa dan beri lagi harapan palsu kepada ahli-ahli Warisan dan rakyat. Sepatutnya tahu kes saya sama dengan kes ADUN Sebatik dan tidak ada kesan. Datuk Seri Shafie Apdal makin celaru. Sepatutnya Datuk Seri Shafie Apdal tumpukan baiki Warisan. Atur bagaimana Warisan beri khidmat pada rakyat. Bukan tabur fitnah dan menyerang saya. Semakin dia attack saya semakin jatuh kredibilitinya dan rosak reputasinya.

Wassalam.

Datuk Dr Yusof Yacob

Azhar Harga Tiket Sentiasa Dikawal, Cari Isu Lain Lah

Alahai Adun Darau Azhar Matussin saja membuat pernyataan politik walaupun tidak akan menguntungkan rakyat.

Kalau setakat bercakap untuk mencari populariti. Seperti mana biasa amalan Warisan, maka lebih baik diamlah.

Dia seperti yang dilaporkan mendesak agar kononnya kerajaan mengawal harga tiket yang melonjak selepas kerajaan membenarkan aktiviti merentas negeri.

Dia boleh membuat kenyataan seperti itu kalau kerajaan ini belum mengeluarkan sebarang kenyataan berkaitan kawalan harga tiket kapal terbang.

Tapi bukan kah Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Henry Sum Agong ada mengeluarkan kenyataan atau jaminan bahawa paras purata harga tiket akan kembali normal apabila kekerapan penerbangan berjalan seperti biasa.

Jadi untuk apa lagi Adun Darau itu mempersoalkannya. Hemmm!

Cari isu lain lah Warisan, isu yang kamu angkat tu, kerajaan hari ini telah sekian lama mengatasinya.

Tiga Keratan Berita Bohong Disebarkan Pembangkang atau Besi Buruk Warisan

Ini lagi tiga pembohongan yang cuba dilakukan dan disebarkan oleh besar kemungkinannya besi buruk Warisan.

Dengan harapan sama ada UMNO atau Bersatu akan memberontak hingga berlaku perpecahan. Bila berlaku keadaan yang tidak harmoni maka mudahlah kononnya bagi Warisan memanfaatkan keadaan.

Bikin kesian betul ini pembangang ni oh!.

Jadi pada rakyat Sabah jangan pula ada dikalangan anda yang terpedaya dengan permainan sifir satu seperti ini. Melainkan kamu itu lebih rendah dari mereka.

Ironinya walaupun hampir hari hari besi buruk Warisan melancarkan pembohongan mereka, tapi kian itu juga pemimpin dan penyokong mereka meninggalkan Warisan.

Agak cerdik cerdik buduh bila besi buruk Warisan atau pembangkang mengklon nama portal berita tertentu dalam pembohongan mereka. Hahaha!

FITNAH/BOHONG

FITNAH/BOHONG

FITNAH/BOHONG

Esok Ahli Parlimen Labuan Dihadapkan Ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur?

Betulkah cerita ni Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM akan mendakwa Ahli Parlimen Labuan Rozman Isli di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada esok pagi.

Namun menurut peguamnya Rafique dia tidak tahu pertuduhan yang dihadapi oleh anak guamnya.

Berita ini tidak jelas apakah yang dimaksudkan oleh SPRM pada kenyataan mereka sebelum ini bahwa seorang Ahli Parlimen dari Labuan akan didakwa di Mahkamah itu ialah MP Labuan ini.

Atau saja sebenarnya Peguam itu tahu tapi enggan membuat kenyataan sebelum tiba hari perbicaraan atau pendakwaan.

Kita tunggu sahaja berita esok pagi apa benar Ahli Parlimen Labuan yang di dakwa atau ada orang lain dari Wilayah Persekutuan.

Nah kalau berita ini memang ada kebenarannya, sah Warisan ini rakus, iyalah baru dua tahun setengah menjadi kerajaan sudah ada pemimpinnya yang dihadapkan ke Mahkamah. Kalau ia pun sabarlah, ambillah sikit masa, rakyat faham juga tu.

Berapa orang sudah tu, tiga orang sudah. Alahai. Dalam hal ini apa pula pendapat laskar maling ni?

Shafie Tidak Merasa Jawatan Ketua Menteri Tanpa Lompat Parti

Shafie sejak menjadi pembangang semakin menjadi jadi pula perangai hipokritnya. Kenyataannya macam orang yang baru dalam politik dan seolah olah tidak pernah melakukan kesalahan hatta ketika bersama UMNO.

Tadi admin terbaca kenyataannya yang menghina wakil wakil rakyat yang meninggalkan parti asal mereka. Seolah olah jawatan Ketua Menteri yang dipegangnya beberapa bulan lalu bukan kerana sumbangan Adun Adun yang melompat setelah ditawarkan jawatan sebesar Timbalan Ketua Menteri Sabah.

Pada pilihan raya umum ke 14 Warisan Plus memenangi 29 kerusi DUN berbanding BN (STAR) mendapat 31 kerusi. Tapi oleh kerana Adun UPKO dan beberapa Adun BN melompat untuk membentuk kerajaan negeri Warisan. Maka Shafie pun dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah.

Tapi semalam Shafie beretorik kononnya perlu diadakan peraturan dimana Adun Adun yang melompat parti tidak lagi dibenarkan ikut bertanding di pilihan raya buat selamanya.

Demokrasi apa yang dipakai oleh Shafie ni?

Hakikatnya tanpa Adun UPKO/BN yang melompat parti kempunan Shafie merasa jawatan Ketua Menteri Sabah.

Jadi tentang mana Shafie layak bercakap pasal Adun yang melompat parti? Hipokrit!

Shafie juga bercakap pasal kemiskinan yang tidak dibela oleh Adun yang melompat parti. Realitinya sejak kepimpinan Shafie, tidak ada satu pun Adun di Semporna yang melompat parti, tetapi keperluan asas orang orang kampung di kawasannya, tampak begitu begitu juga walaupun Shafie pernah menjawat beberapa kementerian termasuklah Menteri KKLW dan Ketua Menteri Sabah. Melainkan kroni siputnya dan kerabatnya yang puas mengalami perubahan.

Shafie, untuk pengetahuan mu melompat parti tidak hanya dilihat dari konteks seorang wakil rakyat tapi juga dari konteks jentera dan ahli parti di peringkat akar umbi. Pada pilihan raya umum 2018 ramai ahli UMNO di Semporna yang menyokong dan mengundi calon Warisan. Apa pula hukuman yang wajar untuk mereka ni?

Jangan terlalu hipokrit Shafie. Kalau kamu yang melakukannya ia tidak menjadi persoalan tapi kalau orang lain ikut melakukannya ia menjadi satu kesalahan pula ya. Hemmm!

Hak Istimewa Adun dan Hak Dalam Demokrasi Untuk Sokong GRS

Selamat datang ke dunia Gabungan Rakyat Sabah atau Parti Bersatu. Helo pemimpin “baru “Adun Sindumin Dr Yusof Yacob. Selepas berkorban untuk kebaikan pengundi di kawasannya dengan meninggalkan parti Warisan.

Memilih haluan perjuangan atau parti adalah hak individu apa lagi bagi seorang wakil rakyat yang telah diberikan mandat oleh pengundi untuk mengurus tadbir mereka.

Justeru admin bersetuju dengan pendapat Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor. Bahwa adalah menjadi hak istimewa setiap Adun dan merupakan hak demokrasi ahli politik memilih untuk berkhidmat melalui landasan ataupun parti politik yang mereka inginkan.

Justeru Ketua Menteri Datuk Hajiji mengucapkan ribuan terima kasih.

Dalam pada itu Ketua Menteri Sabah juga berterima kasih kepada Adun Adun yang menyokong hala tuju kerajaan negeri Sabah ataupun kerajaan Gabungan Rakyat Sabah.

Dengan demikian boleh sudah kepimpinan kerajaan negeri Sabah memberi lebih Fokus kepada perpaduan dan juga pembangunan rakyat negeri ini.

Shafie Ambil Tindakan Mahkamah Ke atas Dr Yusof 👎

Tersiar berita kononnya Presiden Warisan akan mengambil tindakan undang undang ke atas Adun Sindumin, Dr Yusof susulan keputusannya meninggalkan parti Warisan.

Adun Sebatik juga telah menerima tindakan yang sama selepas berkorban meninggalkan Warisan pada Mac 2021.

Apa juga yang ditakutkan kalau tindakan meninggalkan Warisan adalah pengorbanan yang berniat murni untuk kebaikan pengundi di kawasan mereka.

Bohong sangatlah dakwaan Presiden Warisan itu, kononnya tidak perlu menjadi kerajaan kalau ingin membantu pengundi di kawasan mereka. Iya betul tapi parti dan kepimpinan yang bagaimana, yang pasti bukan seperti Warisan.

Sedangkan dulu sempat dua tahun lebih menjadi kerajaan negeri, namun tidak ada bantuan bermanfaat yang berjaya diberikan pada pengundi di DUN DUN Warisan. Ada tu adatlah tapi tidaklah seperti apa yang diharapkan oleh pengundi Warisan, ibarat langit dan bumi. Tengok apa yang telah diterima oleh DUN DUN dan Parlimen Semporna, daerah yang diwakili Presiden Warisan.

Jangankan menyediakan bantuan yang sepadan dengan slogan Sabah for Sabahan, hanya janji membina semula rumah rumah terbakar di Kampung Bangau Bangau dan kampung kampung yang terbabit pun tidak ditunaikan.

Hanya melantik orang yang sesuai di peringkat daerah dan Kampung bagi mengurus penyokong sendiri pun gagal, betul betul gagal. Sebaliknya pelantikan itu hanya menguntungkan kroni dan kerabat Warisan dan PATI PATI Warisan yang tidak bermoral atau tidak sedar diri.

Banyak lagi lah kelemahan Warisan semasa mereka menjadi kerajaan negeri.

Ambillah tindakan apa pun ke atas Adun Adun yang meninggalkan Warisan ia tidak akan mampu mengubah persepsi jelik rakyat dan wakil mereka ke atas Presiden dan pentadbiran Warisan yang baru dua tahun setengah menjadi kerajaan, tapi sudah ada dikalangan pemimpinnya yang dihadapkan ke Mahkamah kerana salah guna kuasa.

Dua tahun setengah juga cukup memadai bagi rakyat
Sabah menilai kemampuan Presiden Warisan sebagai Ketua Menteri Sabah. Begitu banyak kegagalan yang dapat di hidu termasuklah dalam soal hak hak bumiputera yang cuba dinafikan, sama ada disedari atau tidak.

Dalam tempoh itu juga ramai yang baru nampak rupanya Presiden Warisan Shafie itu cakap saja pandai tapi bodoh melaksanakan kerja dan memikul tanggungjawabnya.

Sedangkan wakil rakyat Warisan yang berusaha keras untuk kemenangan parti Warisan secara umumnya hanya bergantung pada gaji bulanan dalam membantu pengundi mereka sehinggalah kerajaan Warisan tumbang. Sebaliknya pada golongan tertentu yang dekat dengan Shafie, alahai.

Begitu juga yang berlaku kepada bekas Pengarah Air Negeri
Sabah, Amarjit Singh. Kerja setengah mati tapi penghargaan yang diberikan tidak berbaloi. Itulah sebabnya pada Mei 2021 dia menyertai musuh tradisi Warisan iaitu parti STAR.