Agenda Sulit Dan Pergolakan Akhir Tun Sebelum Muhyiddin Dilantik Sebagai PM Kelapan

Agenda sulit Tun dan pergolakan saat akhir sebelum Tan Sri Muhyiddin Yassin dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang kelapan.

Agenda sulit dan pergolakan saat akhir ini diceritakan semula oleh setiausaha agung Bersatu Hamzah Zainuddin.

Menurut Hamzah Zainuddin Tun Mahathir sendiri yang mengarahkan mereka agar mencari jalan bagaimana untuk menyatukan pemimpin-pemimpin Melayu selain mengurangkan keyakinan rakyat terhadap DAP. Arahan atau agenda Tun itu juga diketahui oleh Mukhriz Mahathir, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Ahmad Faizal Azumu dan beberapa lagi.

Sehinggalah pada satu ketika Tun Mahathir sendiri meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia. Perletakan jawatan Tun tidak tidak diketahui oleh Hamzah Zainuddin dan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin ia dibuat atas kehendak Tun sendiri.

Oleh kerana Tun telah meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri maka Yang Dipertuan Agong mempertimbangkan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia berdasarkan sokongan yang dipersembahkan.

Jelas di sini tidak ada pihak atau pemimpin Bersatu yang sengaja memainkan peranan jahat untuk menjatuhkan Tun Mahathir begitu juga dengan perlantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin dari jawatan Perdana Menteri Malaysia.

Pokoknya tidak ada individu dari kalangan pemimpin Bersatu yang mengkhianati perjuangan Tun dan PPBM hingga memaksa Tun meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia. Sebaliknya yang dilakukan ialah melaksanakan apa yang diarahkan oleh Tun, terutamanya bab “menjahanamkan” DAP.


Jujur admin katakan ya, tidak ada gunanya lagi PKR dan DAP berkerjasama dengan Tun Mahathir atas alasan apa sekalipun. Sebelum ini Tun enggan menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim walaupun telah dipersetujui oleh semua komponen PH.

Kalau saja parti Warisan tahu agenda sulit Tun Mahathir tidak mungkin presidennya salah Pai hingga saat ini bermusuhan dengan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Nampak sangat Warisan ni ada tidak ada sama saja, ibarat nasi tambah ūü§≠

Dewan Undangan Negeri Sabah Degil Tidak Efisien

Parti Warisan terus berbangga dengan sistem kampung-kampung mereka.

Sebelum ini mungkin ramai yang sudahpun tahu pasal ketiadaan sistem atau cara yang efektif di dalam mengagihkan bantuan makanan kepada mereka yang memerlukan akibat perlaksanaan PKP di seluruh negara.

Waktu itu ramai yang merungut terutamanya di kalangan orang kampung yang tidak mendapat bantuan makanan atau ada juga yang menerima bahagian mereka tetapi tidak berpuas hati kerana nilai bantuan yang diterima tidak sama dengan apa yang telah dipersetujui di peringkat pentadbiran kerajaan negeri.

Ada lah yang tidak betul tu, boleh saja memang berlaku penyelewengan dana atau mungkin saja peruntukan yang diumumkan oleh kerajaan negeri tempoh hari hanyalah angka diatas kertas, untuk memancing kepercayaan masyarakat Sabah bahawa mereka juga berkemampuan menjaga kebajikan masyarakat negeri ini. Iyalah tu!

Tidak hanya bantuan dalam bentuk makanan yang gagal diagihkan kepada masyarakat Sabah yang memerlukan tetapi juga bantuan dalam bentuk tunai. Ramai yang merungut kerana terpaksa berurusan di pejabat daerah atau dengan orang-orang Warisan yang ada di peringkat kampung dan daerah. Dua cara ini amat tidak diminati oleh masyarakat cerdik yang tidak menyokong Warisan, pada mereka selain menyusahkan dan mendedahkan mereka kepada Covid 19, cara itu juga akan menunjukkan seolah-olah mereka menyokong parti Warisan. (Ironinya mereka sanggup kehilangan bantuan tunai RM300)

Tidak dinafikan selepas itu barulah kerajaan negeri memperkenalkan permohonan bantuan secara atas talian tapi sama juga ceritanya. Majoriti masyarakat Sabah tetap merungut, mereka kata permohonan atas talian itu wayang saja yang lebih begitu juga nombor telefon yang diviralkan supaya dihubungi jika ada yang memerlukan bantuan, juga hanyalah wayang tidak berfungsi. (lebih kurang begitulah gambarannya)

Pokoknya gagal, kalaupun ada yang mendakwa kerajaan Warisan ini berjaya mengagihkan kedua bantuan berkenaan. Percayalah mereka adalah laskar Warisan yang tidak tahu apa yang telah berlaku di peringkat pertengahan dan akar umbi iaitu sejak dua peringkat masyarakat ini ditadbir oleh parti Warisan.

Kekampungan dan tidak kisah dengan undang-undang terus menjadi amalan mereka, bila mana kerajaan negeri mengadakan sidang DUN walaupun dalam tempoh PKP.

Bahawa Ketua Menteri Sabah selaku ketua majlis Dewan undangan Negeri akan mengadakan istiadat pembukaan dan masyarakat pertama penggal ketiga Dewan undangan Negeri Sabah yang ke-15 pada 16, 20 dan 21 April 2020.

Degil bukan, sedangkan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah ketika mengadakan sesi Pra-Kabinet bersama Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hanya menerusi sidang video di Istana Negara dan PMO.

Kemudahan sudah ada tapi kenapa lagi kerajaan negeri Sabah sanggup menyusahkan wakil rakyat yang lain atau tidak mematuhi peraturan atau langkah-langkah PKP.

Lalu kamu tengok suasana di Dewan Undangan Negeri Sabah adakah Ketua Menteri selaku ketua mematuhi peraturan PKP berbanding negara atau negeri yang cerdik seperti Korea dan Jepun.

Di luar negara seperti Jepun dan Korea Presiden atau Perdana Menteri negara itu mengadakan sidang Kabinet melalui video secara online, ketika pentadbiran mereka mengenakan perintah lockdown.

Sabah? Tetap berbangga dengan sistem kampung-kampung, semakin ramai yang berpusu-pusu ribut maka itulah petanda mereka sedang melakukan kerja dengan begitu hebat dan rajin. Hahahaha!

Teks Perutusan Khas PM Muhyiddin PKP Sehingga 28hb April 2020

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu√°laikum wa rahmatullahi wa barakatuh dan salam sejahtera.

Saudara-saudari rakyat Malaysia yang saya kasihi.
Apa khabar semua? Saya harap saudara-saudari sihat sejahtera bersama keluarga di rumah.

Bagi yang sedang bekerja, selamat bekerja dan jaga kesihatan. Sentiasa amalkan penjarakan sosial, jaga kebersihan diri dan apabila balik ke rumah jangan
lupa mandi dulu.

Kemudian barulah buat apa-apa aktiviti bersama keluarga. Di awal ucapan saya ini, saya nak menzahirkan rasa terima kasih dan penghargaan saya kepada anda semua sebagai rakyat Malaysia. Anda adalah manusia yang hebat.

Doktor dan jururawat yang berada di barisan hadapan, anda mengambil risiko setiap kali melangkah masuk ke wad. Tetapi anda terus melangkah dengan gagah untuk menyelamatkan nyawa orang lain. Walaupun letih, anda tidak mengeluh tetap.

Klik link di bawah untuk mendapatkan teks ucapan khas Perdana Menteri Malaysia yang berlangsung pada jam 4 petang tadi.

Teks Ucapan Khas PM Muhyiddin 10.4.2020

Doktor Malaysia Berjaya Menemui Ubat Special Covid 19

Ubat yang paling mujarab dapat menyembuhkan Covid 19 (Coronavirus) telah berjaya ditemui oleh Doktor daripada Malaysia.

Keberkesanan ubat berkenaan diakui sendiri oleh bekas pesakit Covid 19 dan alhamdulillah beliau telah dibenarkan pulang menemui keluarga tercinta.

Dengar apa jenis ubat yang paling mujarab tu, ha duduk diam-diam. Bak kata Perdana Menteri Malaysia, Just Stay At Home

Peladang Ingatkan Tanggungjawab Kerajaan Warisan

Ketua Unit Kampung Lipasu, Pertubuhan Peladang Kawasan Kinabalu, Jailin Nazlin.

Telah membuat desakan secara terbuka dan tegas terhadap kerajaan negeri atau Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah, Wong Hong Jun atau Junz Wong yang dilihat lemah mengurus ekonomi masyarakat Sabah atau para peladang khususnya.

Jailin mengingatkan kerajaan negeri agar tidak lepas tangan dan membiarkan masalah mereka berlarutan.

Isu yang diingatkan adalah berkenaan masalah lambakan hasil tanaman sayur di Kundasang, Ranau rentetan perintah kawalan pergerakan PKP selain dan terutamanya dari konteks kelemahan kerajaan Warisan Sabah, Command Centre hingga sikit pun tidak dapat membantu menyelesaikan masalah peladang.

Hakikatnya atas arahan kerajaan negeri,
Lori-lori dari luar tidak lagi dibenarkan beroperasi atau masuk dan mengangkut hasil tuaian dari Kundasang . (Wow! Terus menghukum seolah-olah hanya itulah jalan yang mampu difikirkan oleh kerajaan negeri)

Sedangkan mengikut arahan PKP rantaian makanan tidak boleh diganggu justeru itu sepatutnya kerajaan negeri mencari jalan alternatif bagaimana agar rantaian makanan di negeri Sabah tidak terjejas.

Kerajaan negeri hanya pandai mencari populariti seolah-olah terlalu kisah dengan kesihatan masyarakat Sabah walhal apa yang dilakukan adalah sebaliknya. Sebab itulah serahkan saja tanggungjawab menjaga keselamatan dan kesihatan masyarakat ini kepada kebijaksanaan Federal, mereka lebih arif dan tahu apa yang perlu dilakukan.

Apa lagi sudah terlambat bagi kerajaan Warisan, memandangkan Kementerian Kesihatan Sabah telah pun gagal sejak diperingkat awal mengawal dari merebaknya Coronavirus di negeri Sabah.

Datuk Ismail Sabri Yaakob selaku Menteri Pertahanan dan begitu juga dengan Menteri Pertanian dan Industri, Datuk Ronald Kiandee sebelum ini ada menyatakan atau menjelaskan bahawa bagi memastikan rakyat yang bergantung kepada sektor pertanian dan nelayan terus berkelangsungan walaupun dalam saat-saat genting seperti ini. Bahawa kerajaan pusat telah mengambil keputusan untuk membenarkan kegiatan di sektor pertanian, perikanan perkilangan, logistik dan pemasaran terus beroperasi asalkan mengikut sanitasi kawalan wabak Coronavirus.

Habis itu kenapa Kerajaan Negeri tidak mengambil kira syor ini tapi sebaliknya hanya sibuk memukul rata perlaksanaan PKP. Itu pun masih ramai masyarakat yang bergerak tanpa halangan ataupun kawalan dari kerajaan negeri terutamanya di peringkat daerah dan kampung kampung. Sedangkan kalau virus ini membiak di perkampungan lagi terpencil, memang habis tu satu daerah.

Sepatutnya carilah jalan penyelesaian yang konkrit berkaitan masalah yang dihadapi oleh peladang ini. Bukan kah operasi dalam sektor ini dibenarkan dan ciri ciri keselamatan yang tetap dipandang serius? Malas atau tidak terfikir kah, alahai.

Kalau beginilah caranya kerajaan Negeri mentadbir masyarakat Sabah, habislah. Penyakit berleluasa dan ekonomi juga berkubur.

Sudahlah Menteri Kesihatan Sabah gagal membendung penyebaran wabak coronavirus. Ditambah lagi oleh kegagalan Menteri Pertanian Sabah. Lama-lama semua Kementerian di negeri Sabah serupa tidak ada atau hanya berfungsi pada kroni mereka.

Tak kanlah warga kerja kerajaan negeri ini ibarat sebuah longgokan besi buruk.

Kenapa¬†Polis Yang Mendidik Masyarakat Disiasat, Kunak

Disebarkan melalui portal berita bahawa pihak polis akan menyiasat dan disiasat berhubung tindakan pegawainya yang telah merotan lima remaja lelaki selepas didapati mengingkari perintah kawalan pergerakan PKP ketika menjalankan tugas operasi Covid 19 di Kampung Pangi Kunak, Sabah.

Untuk apa perkara yang mendidik masyarakat seperti ini disiasat. Seeolah-olah anggota Polis pula yang bersalah. Giler ahh! Lain lah kalau sudah melibatkan masa depan dan nyawa seseorang, malah keatas pesalah sekalipun.

Biarlah budak remaja itu bertanggungjawab atas apa yang mereka telah lakukan. Itu impalan yang mereka harus terima. Di akhirat kelak pun tidak ada siapa yang dapat membantu mereka kecuali diri mereka itu sendiri.

Netizen yang dalam hal ini berlagak budiman kononnya menyalahkan pihak Polis. Nah jangan diambil kisah, itu jelas netizen yang tidak ada semangat nasionalisme.

Membuang duit rakyat saja untuk menyiasat pihak yang mendidik masyarakat. Pada mereka, sepatutnya berterima kasih, siapa tahu dengan cara ini anak mereka akan lebih baik dan lebih bijaksana di kemudian hari.

Di negara jiran pemerintahan mereka mengeluarkan arahan pada pihak Polis agar menembak mati individu individu yang melanggar peraturan lockdown.

Hanya Allah yang tahu, hanya Allah sebaik-baik perancang.

PM Muhyiddin Tidak Langgar Peraturan PKP Keluar Shopping

Kenyataan termangkuk yang admin pernah baca selama tempoh PKP dikuatkuasakan. Lagi hampa ia dizahirkan oleh anak kepada bekas Timbalan Perdana Menteri Allahyarham Tun Abdul Ghafar Baba, Muhammad Tamrin Tun Abdul Ghafar.

Pada ahad yang lalu PM bersama isterinya dilaporkan keluar membeli barangan dapur di sebuah pasaraya di Kuala Lumpur.

Peristiwa itu telah menjadi modal kepada Datuk Tamrin. Ini kerana katanya PM Muhyiddin telah melanggar arahan PKP yang diperkenalkannya sendiri.

Untuk pengetahuan Datuk Tamrin aturan menguatkuasakan hanya seorang  boleh keluar bagi membeli barang keperluan, diistiharkan pada  fasa pertama dan hanya dikuatkuasakan sepenuhnya pada fasa kedua iaitu dalam tempoh lanjutan.

Sedangkan kegiatan PM Muhyiddin berkunjung ke pasar raya bersama isterinya tempoh hari berlaku pada akhir fasa pertama iaitu belum dikuatkuasakan sepenuhnya.

Apalagi mereka juga melalui pemeriksaan kesihatan seperti orang lain serta menggunakan mask dan sarung tangan, semasa berkunjung ke pasar raya atau premis-premis yang dibenarkan selama tempoh PKP ini berjalan.

Jadi pada Datuk Tamrin carilah isu yang lebih bermanfaat kepada masyarakat secara umumnya. Takkanlah kelebihan sebagai seorang ketua negara atau seorang Perdana Menteri Malaysia yang dikelilingi oleh pengawal keselamatan tidak boleh menggunakan kelebihan itu. Apa lagi bagi seorang pemimpin yang selama hidupnya diabdikan kepada negara, justeru mana mungkin selama itu beliau mempunyai masa untuk membeli barangan dapur, selain tanggungjawab itu diberikan kepada isteri atau orang rumah. Kesimpulannya dari konteks PM Muhyiddin membawa isteri untuk membeli belanja dapur adalah wajar tidak melanggar peraturan PKP pun Datuk Tamrin itu yang mangkuk.