Bantuan BPN 2.0 Bayar 26hb Oktober dan Permohonan BPN 2.0 15hb Oktober

Pihak Kerajaan peka dengan kesukaran yang dialami oleh Rakyat pada saat pandemik COVID-19 ini. Sehubungan itu, Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 merupakan sebahagian daripada Kerangka Inisiatif Tambahan, Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (KITA PRIHATIN) bernilai RM10 bilion yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri pada 23 September 2020 lalu.

Inisiatif BPN 2.0 tersebut yang keseluruhannya berjumlah RM7.0 bilion akan disalurkan melalui dua fasa pembayaran, iaitu pada bulan Oktober 2020 dan Januari 2021. Bagi mereka yang belum pernah menerima BPN sebelum ini, permohonan baharu boleh dibuat mulai 15 Oktober 2020.

(1) PEMBAYARAN FASA PERTAMA BPN 2.0
Bayaran fasa pertama BPN 2.0 akan disalurkan kepada 10.6 juta penerima BPN sedia ada daripada kategori isi rumah dan individu bujang secara berperingkat mulai 26 Oktober 2020 (Isnin).Pecahan bayaran fasa pertama BPN 2.0 berjumlah RM4.8 bilion adalah seperti berikut:-

(2) PERMOHONAN BAHARU BPN 2.0
Permohonan baru BPN 2.0 dibuka mulai 15 Oktober sehingga 15 November 2020, bagi membantu kumpulan mereka yang belum pernah menerima BPN sebelum ini, termasuk golongan mudah terjejas baharu (newly vulnerable groups) yang layak memohon akibat perubahan terhadap status pendapatan mereka ekoran impak penularan COVID-19.

Tempoh permohonan baharu BPN 2.0 dibuka dari 15 Oktober 2020 sehingga 15 November 2020. Bagi memastikan BPN sampai kepada mereka yang benar-benar layak, proses semakan atas permohonan baharu akan dibuat dalam kadar segera. Bagi mereka yang diluluskan, bayaran akan dibuat secara sekaligus pada bulan Januari 2021.



Pemohon baharu BPN 2.0 boleh merujuk kepada Soalan Lazim (FAQ) yang telah dimuat naik di portal rasmi BPN iaitu https://bpn.hasil.gov.my/ bagi mendapatkan maklumat lanjut atau untuk membuat permohonan.

Saya ingin merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang terlibat, terutamanya Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) dan Bank Simpanan Nasional (BSN) dalam membolehkan penyampaian BPN 2.0 ini dilaksanakan dengan lancar untuk kemudahan rakyat.

Saya juga ingin menasihati rakyat agar berhati-hati dengan scammers yang semakin berani mengambil peluang menipu orang awam yang memerlukan bantuan BPN 2.0 ini. Penerima disarankan untuk merujuk kepada sumber-sumber rasmi dan tidak memberikan maklumat peribadi kepada mana-mana pihak yang tidak dikenali.




YB Tengku Dato’ Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz
Menteri Kewangan
16 Oktober 2020

Jentera Warisan Ugut Jika Tidak Menyokong Rumah Dirobohkan. Lancaulah!

Apalah Warisan ni hanya untuk mendapatkan kuasa politik. Mereka sanggup mengugut masyarakat Kampung Lokub supaya mengundi calon parti Warisan. Jika tidak rumah mereka akan di robohkan.

Sepertimana laporan Polis yang dibuat oleh mangsa ugutan macai-macai parti Warisan.

Bahawa individu itu pada 23hb September 2020 jam 9.30am bertempat di rumahnya di Kampung Lokub Jalan Sepanggar Kota Kinabalu telah diberitahu oleh jirannya yang bernama Sarna bahawa jika mereka tidak menurunkan bendera LDP maka rumah mereka akan dirobohkan oleh pengikut parti Warisan yang diketuai oleh Piril.

Nanti kalau hal ini diketahui oleh Shafie mula tu dia menafikan kononnya itu bukan arahannya dan itu bukan sikap parti Warisan. Kalau betul pun bukan arahan tapi bagi tahulah atau ajarlah jentera Warisan tu agar jangan membuat provokasi seperti ini. Provokasi yang tidak ada tamadun pun.

Puak ni semakin hari semakin teruk macam orang yang tidak beragama. Semakin jahiliah. Sesama mereka pun sanggup bersikap seperti anjing kurap yang terbiar. Lancaulah nak robohkan rumah orang miskin konon.

Sudah admin pesan Warisan ni tidak boleh di bagi peluang. Sebab kebanyakan jentera mereka terdiri dari orang-orang yang tidak mendapat didikan sivik yang formal.

Warisan Halang Menteri KDN Memasuki Sabah. Giler!

Kenapa perangai wakil rakyat Warisan semakin teruk ni.

Menteri yang bertanggungjawab menjaga keselamatan dan kesejahteraan masyarakat dan negeri Sabah dari ancaman pihak luar. Boleh pula pemimpin Warisan mengesyorkan supaya dilarang dari memasuki Sabah. Sudah gila kah apa ni?

Sebelum ini Aziz Jamman mendakwa Menteri KDN telah kononnya berbohong dan memfitnah dengan mendakwa kerajaan Warisan ada mengeluarkan dokumen kepada pendatang asing tanpa izin.

Si Aziz juga mendakwa Menteri KDN berkenaan telah mencetuskan ketegangan kaum.

Apa punya mangkuk lah wakil rakyat seorang ni. Ketegangan kaum macam mana pula ni, kenapa pula seorang Menteri KDN boleh mencetuskan ketegangan kaum?

Sebaliknya kerana kenyataan wakil rakyat daripada Sepanggar itu yang menyebabkan ramai penyokong Parti Warisan yang lupa diri balik ke propaganda asal, seolah-olah Sabah ini mereka punya. Bukankah ia boleh mencetuskan ketegangan kaum. Walhal dikalangan penyokong Warisan itu yang boleh dihalau dari bumi Sabah. Moron!. Nampak benar permainan Warisan taktik yang tidak kesampaian. Hahaha!

Helo wakil rakyat Sepanggar serta kepimpinan Warisan. Biasalah dalam politik dakwa mendakwa dan ia sudah menjadi tanggungjawab pihak yang didakwa untuk menjelaskan kepada umum cerita yang sebenarnya.

Tidak seperti kerajaan Warisan sebelum ini jika ada pihak yang mendakwa atau mengeluarkan kenyataan yang tidak sehaluan dengan kerajaan negeri atau mana-mana menteri  kerajaan Warisan pada waktu itu, maka macai akan dikerah supaya tampil membuat laporan Polis.

Punyalah tidak sedar diri walhal kerajaan Warisan dibentuk melalui persekongkolan pihak yang mereka musuhi semasa PRU14. Macam sekumpulan cicak yang baru merasa nasi sejuk. Padan tidak semena-mena menjadi kerajaan setengah penggal.

Dasar jentera besi buruk, orang lain yang berjuang bersama Warisan, orang lain pula yang berusaha keras “mencuri” untuk mengayakan diri. Inilah yang berlaku dalam kerajaan Warisan, sebab itulah tidak panjang. Kerajaan Warisan adalah kerajaan yang dipenuhi oleh keringat yang tidak berbalas.

Admin boleh membuktikan dakwaan Menteri KDN berkenaan. Walaupun bukti yang akan dikemukakan agak sukar untuk dibuktikan kesahihannya, sama ada kerajaan Warisan ada terlibat secara langsung atau tidak. Tapi yang jelas memang ada usaha dan gerakan ke arah itu. Kita tidak menolak mungkin ini adalah kerja penyokong Warisan yang cuba mengambil kesempatan atau boleh saja sememangnya ia adalah kerja orang dalam yang berusaha memanfaatkan kedudukan mereka dalam kerajaan negeri pada waktu itu. Siapa tahu kan? Ialah sedangkan seorang anak sanggup membunuh ibu kandungnya inikan setakat dokumentasi.

Satu lagi bukan kah kerajaan negeri Sabah ada autoriti atau hak imigresen. Siapa tahu kerajaan negeri cuba menggunakan kelebihan ini dengan mengeluarkan dokumen keterangan diri kepada kumpulan sasar. Siapa tahu kan.

Kita sedar kenapa hari ini mereka agak lantang, mereka lantang kerana sebelum ini mereka gagal menunaikan janji mereka pada keturunan Bajau Suluk dan Bugis. Sebaliknya kumpulan bangsa ini dijadikan kambing hitam dalam usaha mengekalkan atau menarik sokongan KDMR.

Tengok saja PSS pun ditolak oleh masyarakat sasar mereka.

Sebaliknya Menteri KDN ini yang melihat penyelesaian lambakan pendatang asing tanpa izin di Sabah dari sudut kemanusiaan. Tapi cuba dihalang oleh parti Warisan. Apa punya busuk.

Selain polemik berhubung dokumentasi yang masyarakat Sabah nampak sepanjang Warisan menjadi kerajaan negeri ialah siasatan dan pendakwaan terhadap wakil rakyat dari parti Warisan setelah disyaki telah menyeleweng dana rakyat.

Majlis Ramah Mesra ATM dan Wakil Rakyat Bersama TM Pertahanan

Majlis Ramah Mesra Angkatan Tentera Darat dan Wakil Masyarakat Bersama YB Dato’ Sri Ikmal Hisyam Abdul Aziz, Timbalan Menteri Pertahanan Malaysia.

Majlis berlangsung di Klagan Hotel, 1Borneo.

Majlis dihadiri oleh Datuk Haji Mohd Arifin Bin Haji Mohd Arif, Bendahari Pimpinan Bersatu Sabah yang juga Ketua Bahagian KIMANIS merangkap ADUN N24 MEMBAKUT.

Bagi mewakili Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Bin Haji Noor, Ketua Pimpinan Bersatu Sabah merangkap ADUN N10 SULAMAN.

Majlis juga dihadiri oleh beberapa lagi wakil rakyat serta Ketua ketua Pergerakan Sayap Bersatu Sabah.

Azeez Rahim Dedah Salah Tadbir Tabung Haji

Alamak pendedahan salah takbir Tabung Haji di bawah Kerajaan Pakatan Harapan. Pendedahan dibuat oleh Ahli Parlimen Baling, Azeez Rahim.

Dahsyat pendedahannya beb ibaratnya kalau ada lagi dua atau tiga tahun Pakatan Harapan memerintah Malaysia. Boleh lingkup Tabung Haji malah kalau begitulah cara mentadbir syarikat milik kerajaan boleh lingkup satu Malaysia oh.

Kita ketepikan dulu adab semasa berbicara atau berdebat dengan orang yang lebih tua daripada kita apa lagi keatas mereka yang berstatus pemimpin tersohor yang berjasa kepada negara.

Ini adalah soal menjaga syarikat milik orang ramai apa lagi agensi ini ada kaitannya dengan ibadat Haji.

Walaupun semalam pihak sebelah sana ada mendedahkan skandal yang melibatkan Azeez Rahim sewaktu menjawat jawatan Pengerusi Tabung Haji. Entah betul entah tidak.

Elok kita mendengar isu ini dari kedua belah pihak.

Kalau tidak percaya dengarkan rakaman Sidang Parlimen di bawah.

Lim Guan Eng Yang Cadang Nama Shafie Sebagai Calon PM – Tun M

Tun Mahathir mendedahan bahawa yang mencadangkan nama Presiden Warisan, Shafie Apdal sebagai calon Perdana Menteri versi Pakatan Harapan ialah Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan bukan beliau.

Semasa Lim Guan Eng mengemukakan cadangannya itu Tun bertanya bagi mendapatkan kepastian, adakah benar mereka ingin menamakan Shafie sebagai calon Perdana Menteri Malaysia.

Rentetan itu Tun Mahathir pun membuat sidang media dan mengumunkan nama Shafie sebagai calon Perdana Menteri.

Namun cadangan itu bertukar selepas Lim Guan Eng bertemu bincang dengan Anwar Ibrahim. Iaitu tidak lagi menyokong Shafie sebagai calon Perdana Menteri Malaysia.

Itu yang admin cakap semalam kenapa sejak kebelakangan ini pemimpin-pemimpin Warisan suka kalau diri mereka dipersenda. Malah ada yang tidak sedar kalau mereka sedang dipersenda. Mereka lupa pada kejian yang mereka lontarkan sebelum itu. Justeru itulah mereka tidak boleh berangan angan hingga ke tahap itu.

Lihat sahaja sidang atau kenyataan media yang dibuat oleh pemimpin pemimpin Warisan seperti Darell Leiking, Junz Wong dan Munirah. Sejurus Tun Mahathir menamakan Shafie sebagai calon mereka. Seolah-olah esoknya akan menuju ke Istana Negara untuk mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri. Benar benar khayal dan tidak sedar diri.

Mudah lupa diri, siapa sebenarnya mereka dan apa yang mereka “perjuangkan” sebelum itu. Mana perginya Sabah for Sabahan dan Sabah Ubah hingga mencetuskan kenyataan-kenyataan yang menyebabkan perpecahan di kalangan masyarakat Sabah khasnya umumnya Malaysia.

Itu semua mereka tongsampahkan. Mangkuk betul. Ini menunjukkan puak-puak Warisan ini spesies cakap tidak serupa bikin, cakap dulu baru difikir.

Mereka semakin mangkuk kerana terlalu dikelilingi oleh jentera jentera yang tidak lagi boleh membezakan mana kebenaran dan mana yang mendatangkan kebaikan kepada umum. Yang penting tengkuk mereka yang lepas. Sebab itu jugalah siasatan SPRM terhadap pemimpin atau wakil rakyat Warisan, mereka anggap tidak ada atau fitnah semata-mata. Para mangkuk ni.

Sewaktu Shafie dinamakan sebagai calon. Ramai dikalangan masyarakat termasuk admin yang tersenyum sinis dan berpendapat. Tidak mungkin pemimpin lain yang ada di dalam PKR, DAP dan Amanah berani menyokong cadangan tersebut. Sebab mereka tahu ia hanya akan menyebabkan mereka kehilangan sokongan atau undi. Ternyata benar selepas pengumuman Tun tidak ada seorang dari kalangan pemimpin atasan PH yang menyokong Shafie sebagai calon Perdana Menteri Malaysia.

Terima hakikat, bagaimana pemimpin dan jentera Warisan melecehkan pemimpin dan parti dari Semenanjung. Begitu jugalah persepsi pemimpin dan jentera parti dari Semenanjung terhadap keseluruhannya parti Warisan. Hanya pihak Warisan yang tidak sedar diri terutamanya tiga pemimpin Warisan yang admin sebutkan di atas. Bikin malu kumpulan betul.

Padan pun ramai pada waktu itu yang berpendapat yang mencadangkan nama Shafie pada Tun ialah Darell dan Junz Wong sebab dua orang ini yang nampak beriya-iya sangat. Ternyata ada kebenarannya, siapa tahu mereka berdua dan Lim Guan Eng yang membincangkan perkara itu. He!

Warisan ingat Tun yang cadangkan itu yang mereka merasa hebat hingga lupa diri tu. Hahaha. Terus mau ambil Tun sebagai ahli Warisan. Hahaha

DAP ni parti yang licik dan banyak dikaitkan dengan pemimpin luar negara. Ada sebab kenapa mereka menyokong kepimpinan yang lemah bagi mentadbir negeri Sabah. Hasrat yang sama dengan kehendak negara jiran Filipina, sentiasa menanti penuh sabar saat Sabah tidak stabil bagi memudahkan mereka mengemukakan tuntutan dan mencetuskan konfrontasi.

Visi kawan bunuh kawan atau anak buah bunuh ketua

PERUTUSAN KHAS PERDANA MENTERI 20 Julai 2020 (Isnin)

  • Selepas PKPB, PM melihat ramai yang telah ambil kesempatan untuk rentas negeri dan balik kampung.
  • Hotel telah banyak menerima tempahan apabila PKPP dilaksanakan.
  • Kesesekan lalulintas juga mula dirasi, ini adalah petanda Ekonomi telah Rancak.
  • 11.4 billion ringgit telah disalurkan kepada rakyat Malaysia.
  • 7.7 Juta Ringgit telah terima DISCOUNT bil elektrik.
  • 545 Ribu usahawan terima geran khas perihatin bernilai 1.6 Billion Ringgit.
  • Inisiatif Ekonomi beri manfaat kepada 834 Ribu Majikan.
  • Tumpuan utama adalah pulihkan negara Daripada COVID-19.
  • Wabak Covid-19 ini belum berakhir, kerana negara luar masih meningkat.
  • PM juga bimbang dengan 13 jenis kluster baharu yang ada pada masa PKPP ini.
  • Kes COVID-19 ini juga kembali kepada dua digit ketika PKPP dan jangan ambil mudah.
  • Sama-samalah kita membantu untuk mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.
  • Pihak Kerajaan juga menyeru agar semua rakyat Malaysia tidak melanggar mana2 SOP untuk mengelakkan PKP dilaksanakan.
  • 295 Billion Ringgit Pakej Rangsangan telah disalurkan.
  • Jika PKP dilaksanakan, unjuran pada tahun 2021 akan terkesan.
  • Kejayaan menangani Covid 19 ini adalah daripada sikap dan amalan kita.
  • Jangan tidak memakai Pelitup Separuh Muka dan mematuhi Penjarakan Sosial.
  • Elakkan juga berjabat tangan ketika berjumpa sahabat handai dan saudara mara. Kerana kita masih dalam fasa pemulihan.
  • Jangan ambil mudah dan amalkan kebiasaan baharu.
  • Sempadan Negara juga dijaga dengan begitu rapi dalam memerangi Covid-19.
  • Bagi yang balik ke negara ini, pastikan patuhi disiplin yang telah ditetapkan.
  • Jalani kuaranti 14 hari bagi yang baru balik dari luar negara, sila patuhi arahan pengasinagn ini, jangan sehingga dikenakan penalti.
  • Penguasaan undang-undang juga akan Diperketat kan jika tidak mematuhi arahan.
  • Kerajaan akan mengumumkan untuk MEWAJIBKAN memakai Pelitup Separuh Muka, yang akan dimaklumkan kemudian.
  • Ibubapa dan Keluarga juga agar menasihiti ahli keluarga untuk mematuhi semua arahan yang telah ditetapkan.
  • Ditempat kerja, Majikan harus menasihati pekerja untuk mematuhi semua arahan yang telah diarahkan.
  • Di sekolah, semua perlu mematuhi arahan yang telah ditetapkan.
  • Ketua Kampung juga perlu mengawasi kampung untuk menasihati agar pemakaian Pelitup Muka dan mematuhi jarak sosial yang telah ditetapkan.
  • Ekonomi negara juga telah rancak kembali dengan mengamalkan Kebiasaan Baharu.
  • Pandemik COVID-19 ini belum lagi berakhir.
  • PM mendoakan agar Rakyat Malaysia diberikan Kesihatan.

Jangan Politikkan Dokumen Tunggal Ia Adalah Jalan Penyelesaian

Federal sedang mencari jalan penyelesaian supaya Sabah tidak selamanya berhadapan dengan lambakan pendatang asing tanpa izin PATI. Oleh kerana itu PN melalui Menteri Dalam Negeri telah memikirkan satu pendekatan iaitu sistem yang lebih efisien dipanggil Dokumen Tunggal. Berbanding PSS yang cuba dipraktikkan oleh kerajaan Warisan sebelum ini namun mendapat tentangan dari masyarakat Sabah dan sebahagian besar pemegang pemegang dokumen IMM13.

Apa itu Dokumen Tunggal dan apa prosesnya yang akan digunapakai oleh kerajaan PN? Ia adalah satu bentuk dokumen baharu selepas dokumen IMM13, Burung-Burung dan Banci diproses menjadi satu dokumen yang sah di sisi undang-undang. Namun untuk peringkat awal yang menjadi keutamaan ialah dokumen IMM13. Manakala dokumen Burung-Burung dan Banci hanya diproses selepas pemilik dokumen ini dapat dikenalpasti.

Klik links dibawah didalamnya ada lagi link yang dapat menerangkan maksud yang berkaitan.

Warisan tongsampahkan permohonan dokumentasi

Ini bermaksud PATI yang tidak ada keterangan diri akan dihantar balik ke negara asal. Itupun jika negara asal menerima mereka. Selepas itu jika mereka berhasrat untuk berkerja di Sabah maka mereka wajib memiliki pasport yang sah dari negara asal.

Ia berbeza dengan PSS selain mengiktiraf IMM13, Burung-Burung dan Banci. PSS juga akan mendokumentasikan mereka yang langsung tidak ada keterangan diri. Pokoknya proses dokumentasi PSS dijalankan secara sambarono yang tidak ada keterangan diri pun diberikan PSS. Alasannya bagi memudahkan kerajaan mengawal pergerakan mereka dan boleh diserap menjadi buruh kasar dalam sektor perladangan. Tanpa memikirkan implikasi lain seperti pertambahan penduduk yang mendadak dan kesan sampingan yang negatif.

Sebab itu amat amat tidak matang dan tidak wajar andai ada pihak yang cuba menggagalkan usaha kerajaan PN ini yang jelas bersistematik dan berhati hati sebelum meluluskan permohonan. Apa lagi sebenarnya memutihkan PATI adalah antara janji Warisan semasa berkempen di pilihanraya yang lepas yang gagal ditunaikan.

Hakikatnya parti apapun yang memerintah Sabah mereka tidak akan boleh sesuka hati menghantar balik PATI tanpa mendapat pengesahan terlebih dahulu dari negara asal dan yang paling penting tidak akan terlepas dari perhatian atau undang undang antarabangsa. Bayangkan Kerajaan Filipina yang tegas membenteras jenayah dadah pun mendapat teguran dari negara negara maju supaya jangan sesuka hati membunuh pengedar dadah. Sedangkan secara logiknya negara luar tidak ada hak mencampuri pentadbiran dalaman satu satu negara.

Justeru itu jugalah kejayaan kerajaan PN menghantar balik beribu PATI ke negara asal baru baru ini wajar diberikan pujian.

Seperti links dibawah.

Penghantaran PATI Sejak 2002

Tapi itulah ada pula dikalangan Ketua Ketua Masyarakat atau Kampung KDM yang menolak jalan penyelesaian berkenaan. Entah apa yang mereka faham.

Yang memelikkan kenapa sebelum ini ketika PSS cuba diperkenalkan mereka diam seribu bahasa.

Sekarang baru kita faham kenapa isu lambakan PATI di Sabah tidak pernah selesai. Sebab rupanya orang tempatan sendiri tidak ikhlas dan mudah diperalatkan hingga perkara yang baik pun sukar untuk dilaksanakan.

Jadi pada Ketua ketua Masyarakat jangan kamu mudah diperalatkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Mereka tu hanyalah pihak yang telahpun gagal menangani PATI. Itu yang terpaksa mempersoalkan usaha Kerajaan Persekutuan.

Sebaliknya cuba kamu tanya kerajaan negeri sejauh mana sudah mereka berjaya mengekang atau menghapuskan aktiviti pengedaran dan penagihan dadah di setiap daerah di negeri ini, begitu juga dengan tahap kemiskinan. Isu ini yang lebih penting dan menguntungkan komuniti yang ada dibawah anda daripada tidak sudah hanya menjadi alat kekuasaan. Itupun kalau dapat bertahan kalau esok esok kerajaan bertukar jawatan olok-olok itupun melayang.

Jangan menidakan takdir yang tersurat. Orang Afrika itu tidak ingin dilahirkan sebagai orang Eropah begitu juga sebaliknya.

PPBM (Bersatu) dan PN terbaik di Sabah

Harapan Bajau Suluk Bugis Dapat Identiti Di Tongsampahkan Oleh Warisan

Nah sekarang terbukti sudah kan yang kenyataan admin sebelum ini bahawa parti Warisan hanyalah “memperalatkan” kerabat Bajau Suluk dan Bugis demi memastikan kemenangan mereka di pilihan raya lepas ada kebenarannya.

Banyak artikel yang admin tulis sebelum ini yang boleh menjelaskan maksud di atas.

Semakin kuat desakan Shafie supaya PATI dihantar pulang

Federal putihkan PATI segelintir UMNO dan Warisan jangan hipokrit

(dan beberapa lagi tulisan dalam blog ini yang dapat membuktikannya)

Selain rakaman ucapan dalam bentuk video yang tular sebelum ini.

Ambil contoh ketika pemimpin Warisan yang berbangsa KDMR berucap di kawasan mereka, mereka akan kata ini Sabah kita punya. Sebaliknya bila pemimpin Warisan berbangsa lain berucap di kawasan mereka akan berkata ini kalilah Sabah kita punya.

Rakaman ucapan jentera Warisan pada masa itu yang menjanjikan dokumen diri jika Warisan memenangi pilihan raya, juga ada.

Ucapan atau propaganda keji seperti itu telah menjana semangat jentera parti Warisan untuk berkerja lebih kuat hingga ada dikalangan mereka semacam hilang kewarasan. Namun tanpa mereka sedari, mereka sedang saling mengumpul bibit-bibit perkauman dalam diri mereka.

Justeru itulah ada yang berpendapat perkauman di negeri Sabah agak jelas sejak parti Warisan aktif sebagai parti yang menjadi pilihan.

Nasib baiklah masih ramai dikalangan masyarakat Sabah yang intelek di dalam menilai sesuatu berita dan faham apa itu sejarah yang tidak boleh dihentikan diubah dan dihapuskan. Hanya jentera atau orang-orang bodoh sombong yang cuba melawan sejarah seperti menukar jenis bangsa dan sebagainya walaupun menyedari akhirnya kebenaran akan membunuh mereka.

Bahayanya politik yang ditiupkan sentimen bangsa dan memberikan harapan yang terlalu tinggi. Apa lagi terhadap kumpulan yang percaya bahawa semua itu boleh dicapai melalui kuasa politik sedangkan pada hakikatnya tidak semudah itu.

Hari ini di sidang Parlimen, Ketua Menteri Shafie yang juga Presiden Parti Warisan bertegas bahawa jangan pernah Kerajaan Persekutuan (Perikatan Nasional) mengiktiraf dokumen Burung Burung dan Banci sebagai keterangan diri yang menyemai IMM13. Ini kerana pemegang dokumen Burung Burung dan Banci tidak diiktiraf oleh undang-undang antarabangsa dan jumlahnya mencecah ratusan ribu orang berbanding pemegang IMM13 hanya sekitar 40 hingga 30 ribu orang.

Padan muka golongan terbabit iaitu mereka yang menyokong Parti Warisan sebab berharap sekiranya Parti Warisan di sokong maka nasib keluarga atau kerabat mereka akan terbela melalui pemberian keterangan diri oleh kerajaan Warisan.

Sekali lagi padan muka. Dulu admin ada jelaskan yang hal seperti itu tidak mudah untuk direalisasikan kerana kuasa eksekutif terletak dibawah kuasa kerajaan Persekutuan bukannya kerajaan Negeri tapi masih juga bersikap kepala batu. Mudah sangat termakan propaganda murahan yang disebarkan oleh besi buruk Warisan.

Sekarang apa cerita buta buta menjadi kambing hitam.

Harapan Bajau Suluk, Bugis dan lain-lain untuk mendapatkan keterangan diri melalui dokumen Banci dan Burung Burung ditongsampahkan oleh kerajaan Warisan. Titik!

Dalam pada itu Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin yang juga Setiausaha Agung Bersatu melihat isu yang dibangkitkan oleh Ketua Menteri Sabah itu dari konteks kemanusiaan dan jangan bersikap double standard terhadap satu-satu kumpulan “masyarakat”.

Bahawa pemegang dokumen Burung Burung dan Banci juga ada nilai manusiawi sama seperti pemegang IMM13. So tidak perlulah ada double standard.

Maksudnya bagaimana kalau ibu bapa mereka adalah pemegang IMM13 tapi anak mereka yang sudah berumur 19 tahun hanya memegang Burung-Burung dan Banci. Lalu bagaimana jalan menyelesaikannya. Sebab itu jangan double standard.

Pun begitu penelitian akan dibuat terhadap pemegang dua dokumen itu, adakah mereka benar-benar dilahirkan di Sabah atau di mana. Faktor ini akan diambil kira sebelum dokumen identiti diberikan atau diproses.

Inilah yang dilakukan sebelum ini, mereka yang tidak ada keterangan diri akan dihantar balik dan digalakkan memiliki pasport dari negara asal.

Pada Menteri Dalam Negeri Malaysia, Hamzah Zainuddin. Setiap orang adalah rakyat dunia tidak kira lah mereka berada di mana di Sabah atau di mana pun. Keadilan harus diberikan berlandaskan kedaulatan undang-undang yang sedia ada.

Dimana kewarganegaraan ditentukan oleh peraturan yang sedia ada. Iaitu Peraturan dibawah Perlembagaan Persekutuan, Peraturan Kewarganegaraan Malaysia 1964 dan taraf kewarganegaraan ibu bapa kandung pemohon.

Malaysia ini negara berdaulat tidak akan mudah memberi kewarganegaraan dengan mudah tanpa mematuhi peraturan yang ketat dan sedia ada.

Penting kalau sudah dapat tu jadilah permastautin menyenangkan dan yang paling penting sedar diri.

Pengusiran Terbesar PATI Sabah Sejak 2002 – Kerajaan Filipina

Kerajaan Filipina mengesahkan bahawa Malaysia akan menghantar pulang rakyat Filipina seramai lebih kurang 5000 orang. Kumpulan pertama akan tiba di Bongao Tawi-Tawi pada hari Sabtu (kelmarin) seramai 400 orang.

Menurut Pegawai Maklumat Pejabat Wilayah Jabatan Kebajikan Masyarakat negara itu, Ivan Eric Salvador menyatakan bahawa dua minggu lagi mereka akan menerima 394 orang lagi kumpulan pertama dari 14 kumpulan, kesemuanya berjumlah 5300 orang.

Pihaknya telah menghantar orang yang berkenaan ke Wilayah mereka masing-masing seperti ke Tawi-Tawi, Zamboanga city, Sulu, Basilan, Cebu dan lain-lain daerah.

Dalam pada itu menurut Setiausaha Kabinet Wilayah Autonomi Bangsamoro, Mohammad Asnin mengatakan bahawa Malaysia telah memberikan jaminan bahawa mereka yang diusir telah menjalani ujian antigen.

Menurut kerajaan Filipina ini adalah pengusiran terbesar warga Filipina dari Sabah sejak 2002 seramai 64,000 orang.

Walaubagaimanapun menurut data Jabatan Luar Negeri Filipina masih ada lagi hampir 500,000 orang rakyatnya yang tinggal di Malaysia pada tahun 2011 hanya 325,089 daripadanya telah didokumentasikan.

Menurut sumber itu kerana sempadan Sabah yang tidak dikawal ketat menyebabkan rakyatnya mudah keluar masuk ke Sabah sehinggalah Jamalul Kiram ketiga menuntut kedaulatan iaitu pencerobohan di Lahad Datu barulah selepas itu kawalan sempadan negara agak ketat.


Nampaknya hubungan Malaysia Filipina semakin baik ada kerjasama yang jitu di dalam menyelesaikan kehadiran mereka yang tidak memiliki keterangan diri yang sah atau sama sekali tidak memiliki dokumen diri.

Nampaknya kerajaan Filipina mulai menjaga kebajikan rakyatnya. Boleh saja kebajikan itu berkaitan dokumentasi yang wajar dimiliki oleh rakyatnya sebelum berhasrat ke negara-negara jiran dengan demikian akan memudahkan kedua belah pihak.

Bukan macam sebelum ini tiba-tiba PSS oleh kerajaan negeri tanpa ada pengusiran terlebih dahulu bagi membolehkan pengenalpastian. He!

Tahniah kerajaan Perikatan Nasional. Kerajaan yang efisien di dalam menyelesaikan persoalan seperti ini.