Agong Istihar Darurat, Cadangan UMNO Segera PRU dan Hanya PKP Tidak Darurat, Tidak Dipakai

Yang di-pertuan Agong Al-sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-mustafa Billah Shah sebentar tadi memaklumkan bahawa darurat di Malaysia akan dilaksanakan hingga bulan Ogos ini atau sehingga ke satu tarikh yang lebih awal sekiranya angka kes positif covid-19 dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan iaitu berdasarkan laporan harian.

Keputusan diambil selepas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyembah maklum keputusan mesyuarat jemaah kabinet dan mengambilkira rundingan Seri paduka baginda dengan Raja Raja Melayu semalam.

Berdasarkan maklumat yang dikeluarkan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Indra Ahmad Fadzil Shamsuddin keputusan diambil kerana covid19 Malaysia berada di tahap yang amat kritikal kerana itu keperluan peristiharan proklamasi darurat berdasarkan pasal 1 perkara 150 perlembagaan persekutuan menuntut agar darurat dilaksanakan.

Apa lagi hospital di negeri-negeri tertentu berhadapan dengan kekurangan prasarana seperti katil dan sebagainya.

Padan pun dalam minggu lepas kerajaan Amerika ada mengeluarkan arahan pada rakyatnya yang berada di Malaysia agar segera balik kerana dikhuatiri Malaysia akan berhadapan dengan ancaman covid 19 yang sukar untuk dibendung.

Dipersilakan klik page kedua atau nombor dua di bawah di sana ada kritikan membina ke atas pemimpin-pemimpin UMNO

Yang di-pertuan Agong Turun Padang Jaga Rakyat, Pemimpin UMNO Bermesyuarat Jatuhkan Kerajaan 🤭

Tengok apa yang dilakukan oleh yang di-pertuan Agong. Turun padang memastikan keselamatan Rakyat sentiasa terjamin dan dalam pemerhatian pemerintah.

Tapi yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO sejak seminggu yang lepas dan hari ini di PWTC berkumpul bermesyuarat untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional. Arahan rasmi telah pun dikeluarkan bahawa sebelum Februari tahun ini semua wakil Rakyat UMNO kenalah meninggalkan Perikatan Nasional.

Arahan pemecatan Anwar Musa sebagai setiausaha Agung BN juga telah dijalankan dan pemecatan itu dibenarkan oleh Annuar Musa.

Maka selesailah tugas-tugas wakil rakyat UMNO di dalam menjaga kebajikan bangsa Melayu. Hahaha!

Antara dua darjat yang tulen Bangsawan turun padang memastikan keselamatan rakyatnya yang Bangsawan jadian bertungkus-lumus menjatuhkan bangsanya.

Bajet 2021 Bukti Iltizam Kerajaan Memulihkan Sosial Ekonomi Sabah – KM Hajiji

Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor menyambut baik belanjawan negara untuk tahun 2021 yang baru dibentangkan sebentar tadi, sebagai.

Bajet kali ini adalah bukti kerajaan dalam menangani kesan buruk dari wabak Covid-19 disemua lapisan masyarakat dan sektor ekonomi.

Belanjawan kali ini menambah baik inisiatif bagi merangsang ekonomi sebanyak RM305 billion yang bermula sejak Mei tahun ini. Justeru itu beliau berharap tumpuan akan dapat diberikan kepada soal pertumbuhan ekonomi bagi memastikan kesejahteraan rakyat kelangsungan perniagaan dan meningkatkan daya tahan ekonomi.

Bantuan Prihatin Rakyat yang sebelum ini dikenali sebagai Bantuan Sara hidup merupakan sistem bantuan yang bersasar akan dapat membantu mengurangi beban rakyat.

Datuk Hajiji mengucapkan ribuan terima kasih kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan Menteri Kewangan Tengku Zafrul. Bahawa beliau gembira kerana memberi perhatian kepada keperluan negeri Sabah.

Sabah mendapat peruntukan sebanyak RM5.1 billion untuk pembangunan infrastruktur selain RM3.8 bilion untuk kesinambungan projek pan-borneo dan pakej lain.

Antara lain yang terkandung dalam bajet kali ini ialah geran khas tambahan RM1,000 untuk peniaga yang juga akan diberikan kepada pemandu teksi ehailing kereta sewa pemandu pelancong bagi membantu mengurangkan beban ekoran kehadiran pelancong yang menurun.

Perkhidmatan bank mudah alih juga diperluas ke Sabah bagi memudahkan penyaluran bantuan kerajaan kepada penduduk luar bandar.

RM41 juta untuk program hak adat anak negeri bagi memelihara hak-hak asasi mereka.

Peruntukan untuk program pengagihan barang asas LPG yang akan diperluas ke 34 kawasan baru termasuk di Sabah meningkat kepada RM200 juta.

RM100 juta untuk pelaburan serantau termasuk Lembaga Ekonomi dan Pelabuhan Sabah (Sedia).

Ketua Menteri juga gembira kerana perusahaan padi bukit mendapat peruntukan sebanyak RM40 juta. Di mana ia akan memberikan manfaat kepada hampir 10,000 pekebun padi di seluruh Sabah yang melibatkan 7000 Hektar kebun padi bukit.

Esszone melalui ESSCOM juga mendapat pertambahan peruntukan dimana RM16 bilion untuk Jabatan Pertahanan dan RM17 bilion untuk Kementerian Dalam Negeri.

Dengan demikian kerajaan negeri berjanji akan lebih bekerjasama dengan rakan-rakan dari Persekutuan bagi memastikan belanjawan tahun 2021 ini dapat dilaksanakan dan dijayakan.

Bantuan BPN 2.0 Bayar 26hb Oktober dan Permohonan BPN 2.0 15hb Oktober

Pihak Kerajaan peka dengan kesukaran yang dialami oleh Rakyat pada saat pandemik COVID-19 ini. Sehubungan itu, Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 merupakan sebahagian daripada Kerangka Inisiatif Tambahan, Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (KITA PRIHATIN) bernilai RM10 bilion yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri pada 23 September 2020 lalu.

Inisiatif BPN 2.0 tersebut yang keseluruhannya berjumlah RM7.0 bilion akan disalurkan melalui dua fasa pembayaran, iaitu pada bulan Oktober 2020 dan Januari 2021. Bagi mereka yang belum pernah menerima BPN sebelum ini, permohonan baharu boleh dibuat mulai 15 Oktober 2020.

(1) PEMBAYARAN FASA PERTAMA BPN 2.0
Bayaran fasa pertama BPN 2.0 akan disalurkan kepada 10.6 juta penerima BPN sedia ada daripada kategori isi rumah dan individu bujang secara berperingkat mulai 26 Oktober 2020 (Isnin).Pecahan bayaran fasa pertama BPN 2.0 berjumlah RM4.8 bilion adalah seperti berikut:-

(2) PERMOHONAN BAHARU BPN 2.0
Permohonan baru BPN 2.0 dibuka mulai 15 Oktober sehingga 15 November 2020, bagi membantu kumpulan mereka yang belum pernah menerima BPN sebelum ini, termasuk golongan mudah terjejas baharu (newly vulnerable groups) yang layak memohon akibat perubahan terhadap status pendapatan mereka ekoran impak penularan COVID-19.

Tempoh permohonan baharu BPN 2.0 dibuka dari 15 Oktober 2020 sehingga 15 November 2020. Bagi memastikan BPN sampai kepada mereka yang benar-benar layak, proses semakan atas permohonan baharu akan dibuat dalam kadar segera. Bagi mereka yang diluluskan, bayaran akan dibuat secara sekaligus pada bulan Januari 2021.



Pemohon baharu BPN 2.0 boleh merujuk kepada Soalan Lazim (FAQ) yang telah dimuat naik di portal rasmi BPN iaitu https://bpn.hasil.gov.my/ bagi mendapatkan maklumat lanjut atau untuk membuat permohonan.

Saya ingin merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang terlibat, terutamanya Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) dan Bank Simpanan Nasional (BSN) dalam membolehkan penyampaian BPN 2.0 ini dilaksanakan dengan lancar untuk kemudahan rakyat.

Saya juga ingin menasihati rakyat agar berhati-hati dengan scammers yang semakin berani mengambil peluang menipu orang awam yang memerlukan bantuan BPN 2.0 ini. Penerima disarankan untuk merujuk kepada sumber-sumber rasmi dan tidak memberikan maklumat peribadi kepada mana-mana pihak yang tidak dikenali.




YB Tengku Dato’ Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz
Menteri Kewangan
16 Oktober 2020

Jentera Warisan Ugut Jika Tidak Menyokong Rumah Dirobohkan. Lancaulah!

Apalah Warisan ni hanya untuk mendapatkan kuasa politik. Mereka sanggup mengugut masyarakat Kampung Lokub supaya mengundi calon parti Warisan. Jika tidak rumah mereka akan di robohkan.

Sepertimana laporan Polis yang dibuat oleh mangsa ugutan macai-macai parti Warisan.

Bahawa individu itu pada 23hb September 2020 jam 9.30am bertempat di rumahnya di Kampung Lokub Jalan Sepanggar Kota Kinabalu telah diberitahu oleh jirannya yang bernama Sarna bahawa jika mereka tidak menurunkan bendera LDP maka rumah mereka akan dirobohkan oleh pengikut parti Warisan yang diketuai oleh Piril.

Nanti kalau hal ini diketahui oleh Shafie mula tu dia menafikan kononnya itu bukan arahannya dan itu bukan sikap parti Warisan. Kalau betul pun bukan arahan tapi bagi tahulah atau ajarlah jentera Warisan tu agar jangan membuat provokasi seperti ini. Provokasi yang tidak ada tamadun pun.

Puak ni semakin hari semakin teruk macam orang yang tidak beragama. Semakin jahiliah. Sesama mereka pun sanggup bersikap seperti anjing kurap yang terbiar. Lancaulah nak robohkan rumah orang miskin konon.

Sudah admin pesan Warisan ni tidak boleh di bagi peluang. Sebab kebanyakan jentera mereka terdiri dari orang-orang yang tidak mendapat didikan sivik yang formal.

Warisan Halang Menteri KDN Memasuki Sabah. Giler!

Kenapa perangai wakil rakyat Warisan semakin teruk ni.

Menteri yang bertanggungjawab menjaga keselamatan dan kesejahteraan masyarakat dan negeri Sabah dari ancaman pihak luar. Boleh pula pemimpin Warisan mengesyorkan supaya dilarang dari memasuki Sabah. Sudah gila kah apa ni?

Sebelum ini Aziz Jamman mendakwa Menteri KDN telah kononnya berbohong dan memfitnah dengan mendakwa kerajaan Warisan ada mengeluarkan dokumen kepada pendatang asing tanpa izin.

Si Aziz juga mendakwa Menteri KDN berkenaan telah mencetuskan ketegangan kaum.

Apa punya mangkuk lah wakil rakyat seorang ni. Ketegangan kaum macam mana pula ni, kenapa pula seorang Menteri KDN boleh mencetuskan ketegangan kaum?

Sebaliknya kerana kenyataan wakil rakyat daripada Sepanggar itu yang menyebabkan ramai penyokong Parti Warisan yang lupa diri balik ke propaganda asal, seolah-olah Sabah ini mereka punya. Bukankah ia boleh mencetuskan ketegangan kaum. Walhal dikalangan penyokong Warisan itu yang boleh dihalau dari bumi Sabah. Moron!. Nampak benar permainan Warisan taktik yang tidak kesampaian. Hahaha!

Helo wakil rakyat Sepanggar serta kepimpinan Warisan. Biasalah dalam politik dakwa mendakwa dan ia sudah menjadi tanggungjawab pihak yang didakwa untuk menjelaskan kepada umum cerita yang sebenarnya.

Tidak seperti kerajaan Warisan sebelum ini jika ada pihak yang mendakwa atau mengeluarkan kenyataan yang tidak sehaluan dengan kerajaan negeri atau mana-mana menteri  kerajaan Warisan pada waktu itu, maka macai akan dikerah supaya tampil membuat laporan Polis.

Punyalah tidak sedar diri walhal kerajaan Warisan dibentuk melalui persekongkolan pihak yang mereka musuhi semasa PRU14. Macam sekumpulan cicak yang baru merasa nasi sejuk. Padan tidak semena-mena menjadi kerajaan setengah penggal.

Dasar jentera besi buruk, orang lain yang berjuang bersama Warisan, orang lain pula yang berusaha keras “mencuri” untuk mengayakan diri. Inilah yang berlaku dalam kerajaan Warisan, sebab itulah tidak panjang. Kerajaan Warisan adalah kerajaan yang dipenuhi oleh keringat yang tidak berbalas.

Admin boleh membuktikan dakwaan Menteri KDN berkenaan. Walaupun bukti yang akan dikemukakan agak sukar untuk dibuktikan kesahihannya, sama ada kerajaan Warisan ada terlibat secara langsung atau tidak. Tapi yang jelas memang ada usaha dan gerakan ke arah itu. Kita tidak menolak mungkin ini adalah kerja penyokong Warisan yang cuba mengambil kesempatan atau boleh saja sememangnya ia adalah kerja orang dalam yang berusaha memanfaatkan kedudukan mereka dalam kerajaan negeri pada waktu itu. Siapa tahu kan? Ialah sedangkan seorang anak sanggup membunuh ibu kandungnya inikan setakat dokumentasi.

Satu lagi bukan kah kerajaan negeri Sabah ada autoriti atau hak imigresen. Siapa tahu kerajaan negeri cuba menggunakan kelebihan ini dengan mengeluarkan dokumen keterangan diri kepada kumpulan sasar. Siapa tahu kan.

Kita sedar kenapa hari ini mereka agak lantang, mereka lantang kerana sebelum ini mereka gagal menunaikan janji mereka pada keturunan Bajau Suluk dan Bugis. Sebaliknya kumpulan bangsa ini dijadikan kambing hitam dalam usaha mengekalkan atau menarik sokongan KDMR.

Tengok saja PSS pun ditolak oleh masyarakat sasar mereka.

Sebaliknya Menteri KDN ini yang melihat penyelesaian lambakan pendatang asing tanpa izin di Sabah dari sudut kemanusiaan. Tapi cuba dihalang oleh parti Warisan. Apa punya busuk.

Selain polemik berhubung dokumentasi yang masyarakat Sabah nampak sepanjang Warisan menjadi kerajaan negeri ialah siasatan dan pendakwaan terhadap wakil rakyat dari parti Warisan setelah disyaki telah menyeleweng dana rakyat.

Majlis Ramah Mesra ATM dan Wakil Rakyat Bersama TM Pertahanan

Majlis Ramah Mesra Angkatan Tentera Darat dan Wakil Masyarakat Bersama YB Dato’ Sri Ikmal Hisyam Abdul Aziz, Timbalan Menteri Pertahanan Malaysia.

Majlis berlangsung di Klagan Hotel, 1Borneo.

Majlis dihadiri oleh Datuk Haji Mohd Arifin Bin Haji Mohd Arif, Bendahari Pimpinan Bersatu Sabah yang juga Ketua Bahagian KIMANIS merangkap ADUN N24 MEMBAKUT.

Bagi mewakili Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Bin Haji Noor, Ketua Pimpinan Bersatu Sabah merangkap ADUN N10 SULAMAN.

Majlis juga dihadiri oleh beberapa lagi wakil rakyat serta Ketua ketua Pergerakan Sayap Bersatu Sabah.

Azeez Rahim Dedah Salah Tadbir Tabung Haji

Alamak pendedahan salah takbir Tabung Haji di bawah Kerajaan Pakatan Harapan. Pendedahan dibuat oleh Ahli Parlimen Baling, Azeez Rahim.

Dahsyat pendedahannya beb ibaratnya kalau ada lagi dua atau tiga tahun Pakatan Harapan memerintah Malaysia. Boleh lingkup Tabung Haji malah kalau begitulah cara mentadbir syarikat milik kerajaan boleh lingkup satu Malaysia oh.

Kita ketepikan dulu adab semasa berbicara atau berdebat dengan orang yang lebih tua daripada kita apa lagi keatas mereka yang berstatus pemimpin tersohor yang berjasa kepada negara.

Ini adalah soal menjaga syarikat milik orang ramai apa lagi agensi ini ada kaitannya dengan ibadat Haji.

Walaupun semalam pihak sebelah sana ada mendedahkan skandal yang melibatkan Azeez Rahim sewaktu menjawat jawatan Pengerusi Tabung Haji. Entah betul entah tidak.

Elok kita mendengar isu ini dari kedua belah pihak.

Kalau tidak percaya dengarkan rakaman Sidang Parlimen di bawah.

Lim Guan Eng Yang Cadang Nama Shafie Sebagai Calon PM – Tun M

Tun Mahathir mendedahan bahawa yang mencadangkan nama Presiden Warisan, Shafie Apdal sebagai calon Perdana Menteri versi Pakatan Harapan ialah Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan bukan beliau.

Semasa Lim Guan Eng mengemukakan cadangannya itu Tun bertanya bagi mendapatkan kepastian, adakah benar mereka ingin menamakan Shafie sebagai calon Perdana Menteri Malaysia.

Rentetan itu Tun Mahathir pun membuat sidang media dan mengumunkan nama Shafie sebagai calon Perdana Menteri.

Namun cadangan itu bertukar selepas Lim Guan Eng bertemu bincang dengan Anwar Ibrahim. Iaitu tidak lagi menyokong Shafie sebagai calon Perdana Menteri Malaysia.

Itu yang admin cakap semalam kenapa sejak kebelakangan ini pemimpin-pemimpin Warisan suka kalau diri mereka dipersenda. Malah ada yang tidak sedar kalau mereka sedang dipersenda. Mereka lupa pada kejian yang mereka lontarkan sebelum itu. Justeru itulah mereka tidak boleh berangan angan hingga ke tahap itu.

Lihat sahaja sidang atau kenyataan media yang dibuat oleh pemimpin pemimpin Warisan seperti Darell Leiking, Junz Wong dan Munirah. Sejurus Tun Mahathir menamakan Shafie sebagai calon mereka. Seolah-olah esoknya akan menuju ke Istana Negara untuk mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri. Benar benar khayal dan tidak sedar diri.

Mudah lupa diri, siapa sebenarnya mereka dan apa yang mereka “perjuangkan” sebelum itu. Mana perginya Sabah for Sabahan dan Sabah Ubah hingga mencetuskan kenyataan-kenyataan yang menyebabkan perpecahan di kalangan masyarakat Sabah khasnya umumnya Malaysia.

Itu semua mereka tongsampahkan. Mangkuk betul. Ini menunjukkan puak-puak Warisan ini spesies cakap tidak serupa bikin, cakap dulu baru difikir.

Mereka semakin mangkuk kerana terlalu dikelilingi oleh jentera jentera yang tidak lagi boleh membezakan mana kebenaran dan mana yang mendatangkan kebaikan kepada umum. Yang penting tengkuk mereka yang lepas. Sebab itu jugalah siasatan SPRM terhadap pemimpin atau wakil rakyat Warisan, mereka anggap tidak ada atau fitnah semata-mata. Para mangkuk ni.

Sewaktu Shafie dinamakan sebagai calon. Ramai dikalangan masyarakat termasuk admin yang tersenyum sinis dan berpendapat. Tidak mungkin pemimpin lain yang ada di dalam PKR, DAP dan Amanah berani menyokong cadangan tersebut. Sebab mereka tahu ia hanya akan menyebabkan mereka kehilangan sokongan atau undi. Ternyata benar selepas pengumuman Tun tidak ada seorang dari kalangan pemimpin atasan PH yang menyokong Shafie sebagai calon Perdana Menteri Malaysia.

Terima hakikat, bagaimana pemimpin dan jentera Warisan melecehkan pemimpin dan parti dari Semenanjung. Begitu jugalah persepsi pemimpin dan jentera parti dari Semenanjung terhadap keseluruhannya parti Warisan. Hanya pihak Warisan yang tidak sedar diri terutamanya tiga pemimpin Warisan yang admin sebutkan di atas. Bikin malu kumpulan betul.

Padan pun ramai pada waktu itu yang berpendapat yang mencadangkan nama Shafie pada Tun ialah Darell dan Junz Wong sebab dua orang ini yang nampak beriya-iya sangat. Ternyata ada kebenarannya, siapa tahu mereka berdua dan Lim Guan Eng yang membincangkan perkara itu. He!

Warisan ingat Tun yang cadangkan itu yang mereka merasa hebat hingga lupa diri tu. Hahaha. Terus mau ambil Tun sebagai ahli Warisan. Hahaha

DAP ni parti yang licik dan banyak dikaitkan dengan pemimpin luar negara. Ada sebab kenapa mereka menyokong kepimpinan yang lemah bagi mentadbir negeri Sabah. Hasrat yang sama dengan kehendak negara jiran Filipina, sentiasa menanti penuh sabar saat Sabah tidak stabil bagi memudahkan mereka mengemukakan tuntutan dan mencetuskan konfrontasi.

Visi kawan bunuh kawan atau anak buah bunuh ketua

PERUTUSAN KHAS PERDANA MENTERI 20 Julai 2020 (Isnin)

  • Selepas PKPB, PM melihat ramai yang telah ambil kesempatan untuk rentas negeri dan balik kampung.
  • Hotel telah banyak menerima tempahan apabila PKPP dilaksanakan.
  • Kesesekan lalulintas juga mula dirasi, ini adalah petanda Ekonomi telah Rancak.
  • 11.4 billion ringgit telah disalurkan kepada rakyat Malaysia.
  • 7.7 Juta Ringgit telah terima DISCOUNT bil elektrik.
  • 545 Ribu usahawan terima geran khas perihatin bernilai 1.6 Billion Ringgit.
  • Inisiatif Ekonomi beri manfaat kepada 834 Ribu Majikan.
  • Tumpuan utama adalah pulihkan negara Daripada COVID-19.
  • Wabak Covid-19 ini belum berakhir, kerana negara luar masih meningkat.
  • PM juga bimbang dengan 13 jenis kluster baharu yang ada pada masa PKPP ini.
  • Kes COVID-19 ini juga kembali kepada dua digit ketika PKPP dan jangan ambil mudah.
  • Sama-samalah kita membantu untuk mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.
  • Pihak Kerajaan juga menyeru agar semua rakyat Malaysia tidak melanggar mana2 SOP untuk mengelakkan PKP dilaksanakan.
  • 295 Billion Ringgit Pakej Rangsangan telah disalurkan.
  • Jika PKP dilaksanakan, unjuran pada tahun 2021 akan terkesan.
  • Kejayaan menangani Covid 19 ini adalah daripada sikap dan amalan kita.
  • Jangan tidak memakai Pelitup Separuh Muka dan mematuhi Penjarakan Sosial.
  • Elakkan juga berjabat tangan ketika berjumpa sahabat handai dan saudara mara. Kerana kita masih dalam fasa pemulihan.
  • Jangan ambil mudah dan amalkan kebiasaan baharu.
  • Sempadan Negara juga dijaga dengan begitu rapi dalam memerangi Covid-19.
  • Bagi yang balik ke negara ini, pastikan patuhi disiplin yang telah ditetapkan.
  • Jalani kuaranti 14 hari bagi yang baru balik dari luar negara, sila patuhi arahan pengasinagn ini, jangan sehingga dikenakan penalti.
  • Penguasaan undang-undang juga akan Diperketat kan jika tidak mematuhi arahan.
  • Kerajaan akan mengumumkan untuk MEWAJIBKAN memakai Pelitup Separuh Muka, yang akan dimaklumkan kemudian.
  • Ibubapa dan Keluarga juga agar menasihiti ahli keluarga untuk mematuhi semua arahan yang telah ditetapkan.
  • Ditempat kerja, Majikan harus menasihati pekerja untuk mematuhi semua arahan yang telah diarahkan.
  • Di sekolah, semua perlu mematuhi arahan yang telah ditetapkan.
  • Ketua Kampung juga perlu mengawasi kampung untuk menasihati agar pemakaian Pelitup Muka dan mematuhi jarak sosial yang telah ditetapkan.
  • Ekonomi negara juga telah rancak kembali dengan mengamalkan Kebiasaan Baharu.
  • Pandemik COVID-19 ini belum lagi berakhir.
  • PM mendoakan agar Rakyat Malaysia diberikan Kesihatan.