Kenapa Polis Yang Mendidik Masyarakat Disiasat, Kunak

Disebarkan melalui portal berita bahawa pihak polis akan menyiasat dan disiasat berhubung tindakan pegawainya yang telah merotan lima remaja lelaki selepas didapati mengingkari perintah kawalan pergerakan PKP ketika menjalankan tugas operasi Covid 19 di Kampung Pangi Kunak, Sabah.

Untuk apa perkara yang mendidik masyarakat seperti ini disiasat. Seeolah-olah anggota Polis pula yang bersalah. Giler ahh! Lain lah kalau sudah melibatkan masa depan dan nyawa seseorang, malah keatas pesalah sekalipun.

Biarlah budak remaja itu bertanggungjawab atas apa yang mereka telah lakukan. Itu impalan yang mereka harus terima. Di akhirat kelak pun tidak ada siapa yang dapat membantu mereka kecuali diri mereka itu sendiri.

Netizen yang dalam hal ini berlagak budiman kononnya menyalahkan pihak Polis. Nah jangan diambil kisah, itu jelas netizen yang tidak ada semangat nasionalisme.

Membuang duit rakyat saja untuk menyiasat pihak yang mendidik masyarakat. Pada mereka, sepatutnya berterima kasih, siapa tahu dengan cara ini anak mereka akan lebih baik dan lebih bijaksana di kemudian hari.

Di negara jiran pemerintahan mereka mengeluarkan arahan pada pihak Polis agar menembak mati individu individu yang melanggar peraturan lockdown.

Hanya Allah yang tahu, hanya Allah sebaik-baik perancang.

Pakej Covid 19 Sabah, Bantuan Makanan Disiasat SPRM

Awal pagi terbaca kenyataan akhbar yang menyatakan bahawa SPRM akan menjalankan siasatan berhubung bantuan makanan di kerajaan negeri Sabah yang didakwa telah diseleweng.

Justeru itu task force akan ditugaskan oleh SPRM bagi memantau pengagihan bantuan makanan berkenaan.

Kenapa tidak, bayangkan ditulis dalam jadual pengagihan makanan dinyatakan jumlah keseluruhan bantuan berjumlah 100 ringgit, sedangkan kalau dikira balik berdasarkan jenis barang yang telah ditetapkan, nah jumlahnya baru RM60. Jauh beza, tidak masuk akal langsung.

Apa sudah jadi dengan penyokong pentadbiran kerajaan negeri ini hak golongan yang memerlukan pun disonglap. Matilah kamu oleh covid 19.

Nah hal ini yang yang dipersoalkan oleh netizen.

Betul juga bha kerajaan negeri Sabah hanyalah agensi yang ditugaskan untuk mentadbir negeri dan seisinya. Tapi segelintir wakil rakyat daripada Warisan yang tidak ada hak pula yang memandai mandai mengurangkan keperluan yang telah ditentukan. Maksudnya apa pun yang telah ditentukan oleh jawatankuasa yang bertanggungjawab maka keputusan itulah yang mesti dipatuhi tanpa gagal.

Ini tidak wakil rakyat dan kuncu-kuncunya itu pula yang memandai-mandai, kamu siapa?

Tersebar rakaman suara yang mengarahkan bahawa setiap DUN hanya dibenarkan mengagihkan bantuan makanan kepada -+24 orang. Sedangkan kalau menurut sumber yang boleh dipercayai pentadbir telah bersetuju untuk memperuntukkan RM100k bagi setiap DUN melibatkan 60 DUN kesemuanya, berdasarkan peruntukan RM18 juta yang telah diumumkan. Kalau begitu dimana lagi baki peruntukan RM12 juta? kenapa tidak digunakan.

Tiga hari yang lepas kerajaan negeri melalui pakej bantuan covid 19  telah mengumumkan peruntukan bantuan makanan sebanyak RM18 juta.  Peruntukan ini jika didarab dengan kadar Rm100/keluarga dan jumlah penduduk Sabah yang ada 3 juta orang (1.5 juta keluarga) ternyata ia adalah peruntukan yang minus, sekali lagi tidak masuk akal.

Di sini belum lagi kita mengungkit golongan masyarakat yang tidak dihulurkan bantuan kerana bukan penyokong Parti Warisan. Lagi lah keji macam saja Sabah ni bapa mereka punya. Entah entah asal usulnya hanyut daripada kepulauan apa.

Kesimpulannya tidak ada manusia yang paling hina di dunia ini selain manusia manusia yang sanggup menyeleweng peruntukan makanan apa lagi dalam keadaan separa darurat seperti sekarang. Spesies Dajjal.

Banteras Penggunaan Bom Ikan – Hajiji Noor

KENYATAAN MEDIA

19 Februari 2020.

*KERAJAAN NEGERI PERLU SERIUS BANTERAS AKTIVITI BOM IKAN

–YB Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Bin Haji Noor, Ketua Badan Pimpinan Bersatu Sabah merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah N10 SULAMAN.

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri perlu mengambil tindakan yang lebih serius bagi membanteras aktiviti bom ikan di perairan Sabah, kata Ketua Pimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Negeri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor.

Katanya, pihak berkuasa keselamatan dan Jabatan Perikanan juga perlu melipatgandakan penguatkuasaan undang-undang yang sedia ada.

“Kita perlu meningkatkan usaha membanteras aktiviti bom ikan yang agak berleluasa berlaku di Sabah sekarang ini”.

“Ini kerana aktiviti itu bukan sahaja mengancam dan memusnahkan sumber ikan dan terumbu karang, malah turut membahayakan pelancong yang melakukan aktiviti menyelam di kawasan terumbu”, katanya.

Hajiji berkata demikian ketika mengulas kenyataan bekas Ketua Hakim Negara, Tan Sri Richard Malanjum yang mengkritik laporan akhbar mengenai seorang menteri dari Sabah yang menjelaskan bahawa aktiviti menangkap ikan menggunakan bahan letupan di perairan Pulau Gaya, di kawasan ahli politik itu, kebanyakannya membabitkan kanak-kanak.

Menurut Richard, “aktiviti mengebom ikan masih berlaku, dua minggu lepas di sebuah pulau. Dan, seorang Menteri berkata ‘oh, semua ini dilakukan oleh kanak-kanak’ “.

“Kanak-kanak, mereka pegang bom kan? Jadi, kanak-kanak boleh melakukan aktiviti mengebom ikan! Lihatlah alasan-alasan lemah yang telah diberikan oleh pihak berkuasa”

“Ia sangat menyedihkan. Kita perlu bangun. Bom di tangan kanak-kanak tetap juga bom,” katanya yang sukar percaya dengan alasan agak aneh pada Kolokium Borneo mengenai Keadilan Alam Sekitar 2020 yang diadakan di sebuah hotel di sini, 15 Februari lalu.

Hajiji yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sulaman berkata, beliau telah membangkit isu bom ikan di Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah pada 19 November 2019 lalu.

Menurutnya, aktiviti itu amat membimbangkan kerana bukan sahaja bom-bom ikan ini boleh membunuh ikan-ikan sama ada kecil dan besar, tetapi juga merosakkan terumbu karang dan semua keindahan dan tumbuhan semulajadi di dasar laut perairan negeri ini.

“Kejadian pada 5 Julai 2019, dimana 2 orang penyelam dari Negara China dan seorang jurulatih selaman warga tempatan kita terbunuh di Pulau Kalapuan, Semporna, menunjukkan penggunaan bom ikan ini amat berleluasa.

“Mengikut laporan yang dikeluarkan oleh pihak WWF-Malaysia melalui pemasangan 7 buah pengesan seismik di sekitar daerah Semporna saja, direkodkan sebanyak 1,195 letupan dari bulan Jun hingga bulan Disember 2018.

“Tangkapan penggunaan bom ikan dilaporkan 24 kes pada tahun 2018 dan 39 kes tangkapan setakat akhir tahun 2019. Kejadian ini amat membimbangkan kita”.

“Oeh itu saya menggesa pihak Kerajaan supaya mengambil tindakan tegas untuk membendung perbuatan yang tidak bertanggungjawab ini”, katanya ketika membahas Belanjawan Negeri Sabah 2020.

Hajiji berkata, teguran Richard Malanjun harus menjadi iktibar kepada semua pihak, sambil menegaskan usaha perlu dilakukan menerusi program kesedaran yang melibatkan pemimpin-pemimpin masyarakat setempat.

Katanya, para pemimpin masyarakat di kawasan yang sering berlaku aktiviti bom ikan perlu dipanggil dan diberi penerangan dan pendidikan tentang pentingnya peranan dan tanggungjawab bersama menjaga sumber laut dan membanteras aktiviti negatif itu.

Beliau juga berharap Kerajaan menggiatkan usaha menangkap dan menghantar pulang Pendatang Tanpa Izin (PTI) yang berada di negeri ini.

“Tindakan undang-undang yang lebih tegas perlu dikenakan terhadap PTI demi kebaikan, keselamatan dan masa depan rakyat dan negeri Sabah”, tegasnya.

-End.

Samseng Baju Hitam Serang Syed Saddiq Didakwa Di Mahkamah

Masih ingat lagi tak cerita sekumpulan jentera atau penyokong UMNO yang membuat kekecohan di majlis yang dihadiri oleh Menteri Belia dan Sukan di Savannah Hill Resort, Ulu Tiram pada 31hb January yang lalu?

Kejadian itu telah mencetuskan persepsi sekaligus perdebatandi di antara pihak penyokong UMNO dan sudah tentu penyokong PPBM.

Sejurus kejadian itu Menteri Belia dan Sukan Malaysia telah mendakwa bahawa kekecohan itu dilakukan oleh penyokong UMNO yang memakai baju hitam.

Jentera PPBM juga menulis bahawa kumpulan berbaju hitam yang membuat kekecohan itu terdiri daripada penyokong UMNO, ini berdasarkan gambar yang berjaya ditangkap semasa kejadian.

Walaupun gambar atau artikel yang diviralkan agak sedikit cacat kerana gambar dari print screen yang dimuatkan dalam artikel tidak sama atau bukan lelaki sebenar dari kumpulan berbaju hitam. Namun pada realitinya individu dari kumpulan baju hitam itu sememangnya adalah penyokong UMNO yang sengaja membuat kekecohan.

Dek kerana kesilapan kecil itu jentera UMNO, mendakwa kononnya kerajaan telah menfitnah UMNO, oleh itu Ketua Pemuda UMNO Malaysia berjanji akan mengheret Menteri Belia dan Sukan Malaysia ke mahkamah kerana kononnya telah membuat tuduhan palsu yang bertujuan untuk merosakkan imej UMNO.

Tapi sehingga hari ini tidak ada surat saman yang diterima oleh pemerintah atau menteri di kementerian Sukan Malaysia.

Sebaliknya hari ini portal rasmi tempatan melaporkan empat lelaki telah dituduh di Mahkamah majistret Johor atas tuduhan menyerang Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq.

Siapakah mereka, ahh mereka-mereka itu terdiri dari
pengimpal bengkel, Norhanizam Itnain, 38; peniaga, Mohd Iskandar Masindra Rasidi, 37; pekerja kedai serbaneka, Mohd Iskandar Afiq Abd Razak, 26; dan peniaga pakaian terpakai, Ezzul Emran Abdul Rahim, 23, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Mohd Zaki Abd Rahman.

Nampaknya kekantoian, hipokrasi dan kesamsengan
UMNO terus menjadi tatapan rakyat Malaysia.

“Terima kasih” Donald Trump Kerana Mengiktiraf Al Aqsa Milik israel

Ucapan politik dari salah seorang pemimpin Arab ini berhubung tindakan Donald Trump yang mengiktiraf Al Quds atau Al Aqsa sebagai ibu kota israel.

Tindakan Amerika yang mengiktiraf Al Aqsa melalui perjanjian atau jalan damai yang dipanggil Deal of the century tidak hanya mendapat tentangan dari negara kecil seperti Malaysia tetapi juga oleh negara maju Islam, Turki.

Presiden Turki, Recep Erdogan berjanji akan menentang pengiktirafan barat ke atas Al Aqsa sebagai milik israel.

Katanya Turki, mereka sama sekali tidak akan mengiktiraf jalan damai itu dan tidak akan membiarkan saudara Islam mereka iaitu rakyat Palestin teraniaya.

Menerusi ucapan pemimpin Arab seperti mana video ini, mereka sebagai pemimpin Arab mengucapkan ribuan terima kasih kerana telah membangkitkan semangat perjuangan dikalangan orang orang Islam umumnya dan khasnya orang orang Arab yang beragama Islam untuk menentang Dajal.

Untuk makluman hal Deal of the century yang dianjurkan oleh Presiden Amerika, Donald Trump juga mendapat kritikan pedas daripada Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad. Bahawa beliau menggesa atau mendesak agar Donald Trump selaku Presiden Amerika segera meletakkan jawatannya.

Namun gesaan itu mendapat kritikan balik daripada jentera UMNO, kononnya tidak wajar bagi Malaysia atau Perdana Menteri Malaysia membuat gesaan seperti itu. Kerana kononnya takut kalau kalau Amerika bertindak keatas Malaysia melalui serangan ekonomi dan sebagainya.

Hehehe. Miskinnya keyakinan laskar UMNO terhadap kuasa Allah.

Terkesima lah pula, bila melihat pembangkang di negara Islam seperti Malaysia semakin buta hati menilai sesuatu kebenaran. Sudahlah selama ini sanggup mempertahankan penyelewengan pemimpin UMNO melalui 1MDB dan sebagainya. Hari ini semakin parah seolah-olah menyokong jalan “damai” Deal of the century. Shame on you lah laskar maling 🤡🤡🤡🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

Lelaki Menyerang Menteri Belia di Johor Adalah Penyokong UMNO

Nah sudah ditemui dan dikenalpasti seorang dari pengikut kumpulan yang menyerang Menteri Belia dan Sukan Malaysia. Ternyata dia adalah pengikut atau salah seorang laskar UMNO.

Pendedahan itu dibuat oleh individu yang dikenali sebagai Ulya Hussamudin yang juga seorang ahli PPBM, dia menulis.

Ooooo. Remember the goons who attcked Syed Saddiq last night?

Up Found his Facebook. Guess what… UMNO. Ermmm.

Lelaki yang terbabit bernama Haijan dia adalah penyokong tegar UMNO. Ini berdasarkan entri yang terdapat di akaun Facebooknya.

Jelas dia adalah laskar UMNO yang totok. Betul tidak?

Sebelum ini telah berlaku provokasi yang dilakukan oleh pihak yang tidak diundang di program tertutup jamuan makan malam Armadah di Savannah resort Ulu Tiram Johor.

Dalam majlis itu lebih kurang 100 hingga 200 orang yang tiada kaitan dengan majlis datang mengganggu Menteri Belia dan Sukan Malaysia Syed Saddiq serta dua orang Exco dan seorang Adun.

Akibat terkepung selama dua jam Menteri Belia berkenaan terpaksa meloloskan diri melalui pintu belakang atau jalan tikus dengan melompat melepasi pagar.

So apa cerita Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang tampak seperti seorang agamawan. Bagaimana dengan cabaran sebelum ini yang akan menyaman Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq kerana kononnya telah memfitnah UMNO dengan mendakwa individu terbabit adalah penyokong UMNO sedangkan bukan.

Untuk makluman Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Laskar UMNO kalau bercakap ikut sedap mulut mereka jak macam longkang pecah. Jadi takkanlah perbuatan berteriak di khalayak ramai atau mencetuskan huru-hara di majlis orang tidak mampu atau tidak sanggup mereka lakukan. Logiklah bro!

Jentera UMNO Tahu Najib Perompak dan Kronisme

Orang-orang yang menyokong Najib hari ini bukan kerana mereka sayang pada Najib. Hakikatnya mereka tahu Najib tu penipu perompak mereka juga tahu Najib tu mengamalkan kronisma.

Termasuklah Pemuda-pemuda UMNO mereka sedar dan tahu Najib tu siapa. Jesteru itu mereka sanggup menganjingkan diri mereka pada Najib dengan harapan andai Najib balik berkuasa maka Najib boleh memberikan mereka kesenangan dan kekayaan dengan cara yang maling sekalipun.

Pokoknya daripada kejatuhan Najib aka UMNO hingga hari ini menjadi pembangkang Najib tetap di kelilingi oleh orang-orang yang bodoh, kaki bodek lagi tidak kisah pada kemalingan yang sudah tentu melibatkan wang rakyat.

Untuk lebih lebih tahu dan faham dipersilakan menonton rakaman ini. Kritikan pedas si Jebat Derhaka 😀