Malaysia Akan Terus Menuntut Wang Rakyat Dalam 1MDB – SPRM

Ketua Pesuruhjaya Suruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki berkata konok sejak tahun 2020 sejumlah RM14 juta wang rakyat Malaysia yang dicuri melalui 1MDB berjaya diambil balik secara kompaun atau tindakan Mahkamah dan penyelesaian dari pelbagai pihak. Manakala sebanyak RM5.11 juta diperoleh pada tahun 2021.

1MDB adalah syarikat pelaburan yang tidak jelas yang diwujudkan oleh mantan Perdana Menteri Najib Razak sekitar tahun 2008.

Kerja menuntut hak rakyat Malaysia tidak berakhir disitu, usaha akan terus dijalankan. Usaha menuntut ini dimulakan sejak 2018 iaitu sejak kerajaan Najib Razak atau UMNO berjaya ditumbangkan.

Ertinya sekiranya UMNO tidak berjaya ditumbangkan maka lesaplah wang rakyat Malaysia begitu saja. Dajal 1MDB ni kan?

Selain usaha SPRM seperti yang di dakwa ini.

Kerajaan Malaysia juga berjaya menuntutnya wang rakyat atas usaha Kementerian Kewangan Malaysia yang ketika itu berada dalam kerajaan Perikatan Nasional seperti keterangan dibawah, banyak main main bilion bilion jugalah.

Klik link ini ada dua artikel di dalam tu.

Kesimpulannya kan skandal 1MDB bukannya manipulasi untuk menjatuhkan Najib Razak atau kerajaan UMNO. Tapi ia adalah realiti dimana wang rakyat telah dirompak secara berjemaah oleh penyangak dalam 1MDB termasuklah Najib Razak.

Sudah tentulah kebenaran ini sengaja tidak diterima oleh para totok UMNO, tapi bagaimana pula dengan anda sebagai rakyat biasa yang tidak kepartian, sanggup kah menerima hakikat ini tanpa sikitpun merasa telah dirugikan atau diperbodoh?

Mahkamah Tolak Saman Apandi Ke Atas Lim Kit Siang

Mahkamah menolak saman bekas Peguam Negara Apandi terhadap Lim Kit Siang.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Azimah Omar sebentar tadi menolak saman fitnah yang dikemukakan oleh Apandi ke atas Lim Kit Siang berhubung artikel yang diterbitkan pada 2019 bertajuk “Dangerous fallacy to think Malaysia’s on the road to integrity”, yang diterbitkan di blognya.

Bahawa Mohamed Apandi selaku Peguam Negara pada tahun 2016 diminta agar menjelaskan kenapa dia membebaskan Najib Razak daripada kes 1MDB

Menurut Azimah, tuntutan penjelasan yang dikemukakan Lim Kit Siang berkenaan adalah wajar apa lagi telah terbukti di Mahkamah.

Pada tahun 2020 Mahkamah Tinggi mendapati bekas Perdana Menteri Najib Razak bersalah dalam perbicaraan SRC International berjumlah RM42 juta. Najib dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda 210 juta.

Mahkamah menetapkan agar Apandi membayar denda atau kos guaman sebanyak RM80 ribu kepada Lim.

Sudahlah saman ditolak malah terpaksa menanggung kos guaman orang yang di saman.

Kamu nampak tak semacam semua hakim berkeyakinan Najib adalah dalang 1MDB yang wajib dipertanggungjawabkan dan menjalani hukuman.

Permohonan Najib, Lucut Sri Ram Dari Ketua Pendakwaan 1MDB Ditolak

Menjadi tanda tanya, kenapa kah pihak Najib Razak sebagai tertuduh takut sangat pada Gopal Sri Ram, hanya kerana Sri Ram adalah ketua pendakwaan dalam kes jenayah seperti 1MDB.

Seperti, bermaksud siapa pun yang didakwa akibat jenayah sebesar 1MDB maka peguam seperti Sri Ram akan dipilih sebagai Ketua Pendakwa. Maka itu sepatutnya Sri Ram tidak menjadi isu pada Najib Razak dan peguam-peguamnya khususnya Shafee Abdullah.

Untuk apa takut kalau benar tidak mencuri wang rakyat, apa lagi dikelilingi peguam peguam yang tersohor.

Betul tak?

Pagi ini Mahkamah Tertinggi Negara yang diketuai Hakim Mahkamah Persekutuan, Mohd Zawawi Salleh dan tiga lagi Hakim menolak rayuan Najib Razak untuk melucutkan Sri Ram dari ketua pendakwaan dalam kes jenayah 1MDB.

Ini kerana menurut Mohd Zawawi Salleh dan tiga lagi Hakim. Bahawa tidak ada persoalan baru dalam undang-undang yang memerlukan Mahkamah Tertinggi mendengar merit rayuan seperti yang dikemukakan oleh Najib.

Ini kerana kes yang sama sudah dijawab sebelum ini iaitu pada tahun 2014 bila mana Anwar Ibrahim yang berhadapan dengan tuduhan liwat pada ketika itu cuba menggugurkan Shafee Abdullah dari posisi ketua pendakwaan tapi ditolak oleh hakim Mahkamah Tinggi.

Shafee Abdullah sebagai Ketua Pendakwa pada ketika itu juga bersifat swasta atau sementara, sama seperti Sri Ram hari ini.

Najib sedang dibicarakan atas 25 tuduhan salah guna kuasa dan pengubahan wang haram membabitkan dana berjumlah RM2.28 bilion yang dimasukkan ke akaun banknya antara Februari 2011 hingga Disember 2014.

Alamak kamulah Najib oiii, benar benar terkena karma. Jadi kamu pemimpin dan penyokong UMNO masih dapat merasa kenapa semua ini berlaku?

Jangan orang UMNO ingat hanya mereka yang boleh melakukan apa saja dan orang lupa serta tidak sanggup melakukannya. Ingat Malaysia ini bukan milik sesiapa apa lagi Sabah dan Sarawak yang tidak bersultan.

Kertas Siasatan Ke Atas Nazlan Telah Diserah Pada Peguam Negara – SPRM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memaklumkan bahawa kertas siasatan ke atas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohamad Mazlan telah siap dan kertas siasatan itu telah pun dimajukan kepada Jabatan Peguam Negara untuk diambil tindakan.

Menurut SPRM siasatan bermula sejak bulan Mac yang lalu dan bukti yang berkaitan telah dikumpul, mengikut panduan dan prosedur yang ditetapkan.


Ada yang mendakwa, tuduhan ke atas Nazlan hingga berlaku siasatan SPRM yang dikaitkan dengan Jho Low tidak pernah dinyatakan oleh Peguam Najib, Shafee Abdullah. Walaupun ketika Shafee mengadakan sidang berhubung kekalahan Najib dalam dua sistem kehakiman, Mahkamah Tinggi dan Rayuan berkaitan kes rasuah SRC.

Jho Low menyuap Nazlan tapi Najib dijatuhkan hukuman bersalah. Macam mana tu, logik kah?

Najib Sudah Gila, King=Rakyat – Dr M

Tun Dr Mahathir mendakwa Najib sudah gila kerana hujahnya yang tidak masuk akal, King bermaksud Rakyat.

Dr Mahathir mengulas kenyataan Najib bahawa amalan duit adalah segala-galanya atau ” cash is king” semasa berdebat dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim minggu lalu.


Kan! seperti yang admin tulis semalam, tampaknya Najib itu sudah gila atau tidak lagi siuman akibat terkena “busung” atau sumpahan rakyat.

Busung atau sumpahan ni kalau mengena, seseorang akan mudah lupa, paling ketara tidak ada lagi rasa malu.

Bukankah hanya orang gila yang tidak lagi rasa malu? kan!.

Tengok, hakim telah mendapati Najib kantoi mencuri di Mahkamah, tapi tetap bersikap angkuh. Malu apa bosku.

Tetap mendakwa Najib di fitnah melalui skandal 1MDB atau SRC dan mengeluarkan kenyataan yang sangat bertentangan. Seperti konon Hakim Nazlan telah di rasuah oleh Jho Low sebab itu Nazlan menjatuhkan Najib bersalah.

Sedangkan tiga panel Hakim Mahkamah Rayuan juga mendapati Najib bersalah dalam kes SRC yang sama, adakah mereka individu bernama Nazlan?

Secara logiknya kalau benar Jho Low telah merasuah Nazlan, maka sepatutnya Najib menang dalam perbicaraan SRC. Betul tak? ini malah di hukum penjara 12 tahun dan denda ratusan juta ringgit.

Enam dekad rakyat memberi kepercayaan penuh pada kepimpinan UMNO supaya menjaga dan mengurus negara dengan baik. Tapi alih alih Presiden UMNO dan pemimpin UMNO lain kantoi mencuri dana syarikat tidak wujud 1MDB untuk tengkuk mereka.

Kalau ia pun mahu kaya supaya mudah membantu rakyat yang memerlukan, pergilah cari projek dan siapkan seperti yang tertulis dalam spek kerja. Jangan kau ambil langsung dari kotak Pandora.

Cash is king kalau menurut Najib disini, king itu adalah rakyat. Tapi pada hakikatnya sehingga saat ini UMNO masih beretorik dengan kemiskinan orang Melayu walaupun mereka adalah totok UMNO.

Kredit untuk pencipta klip dibawah. Hahaha!

Penipuan UMNO Najib Ke Atas Hak Melayu Perlis (Video)

Entah siapa lelaki budiman yang bercakap dalam video ini, namun isu yang dia angkat itu terlalu sensitif berkaitan penipuan dan pembohongan pemimpin UMNO atau Najib Razak ke atas hak hak orang Melayu atau bumiputera di negeri Perlis khususnya.

Kerana kandungan video ini benar-benar sensitif dan merujuk ke batang hidung mantan perdana menteri Najib Razak yang sedang berhadapan dengan tuduhan rasuah di Mahkamah akibat skandal mencuri wang rakyat dalam 1MDB. So agar tidak lagi menambah buruk namanya, seeloknya Najib bangkit dan menafikan tentang apa yang didakwa oleh individu berkenaan.

Pendedahan ini berkaitan tanah di Perlis yang telah dijual oleh Najib Razak kepada Raja gula, Robert Kuok. Mentang-mentanglah bapanya yang memperkenalkan FELDA teruslah seolah-olah FELDA itu dianggap milik keluarga Razak. Apa lah nasib hak hak bumiputera di tangan pemimpin pemimpin UMNO yang tamak kuasa dan harta dunia.

Kalau hak Melayu pun boleh dan sanggup di jual oleh pemimpin UMNO apa lagi hak kaum bumiputera di Sabah ini, pasti tidak ada masalah untuk diniagakan apa yang penting adalah kuasa.

Jadi pada orang Sabah dan Sarawak beringatlah sebelum benar benar terlambat, walaupun telah banyak kerosakan yang dilakukan oleh UMNO. Kamu pun tahu apa yang admin maksudkan ini, jadi cukup cukuplah sudah tiba masanya bumiputera Sabah menunjukkan jalan keluar pada elitis UMNO plastik di negeri ini.

Kesimpulan yang kita dapat dari pendedahan ini ternyata benar pemimpin UMNO seperti Najib memang berani dan cerdik berbohong hingga orang yang melawan mereka terpaksa akur walaupun sedar Najib ketika itu sedang menipu dan berbohong.

Kritikan Terhadap Badan Kehakiman Agak Keterlaluan, Kata Ketua Hakim Negara

Hanya satu yang admin boleh katakan, gara gara pemimpin UMNO yang TERBUKTI mencuri wang rakyat di Mahkamah iaitu Najib Razak dalam skandal 1MDB atau SRC hingga di jatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda 210 juta ringgit Malaysia.

Maka apa pun cara termasuklah merosakkan sistem kehakiman akan di jalankan walaupun akhirnya akan menghapuskan kepercayaan rakyat dan masyarakat antarabangsa ke atas sistem kehakiman Malaysia itu sendiri.

Skandal 1MDB atau SRC tidak hanya dibicarakan di Malaysia tapi juga di Amerika dan terbukti dari kuncu kuncu Najib dalam skandal itu iaitu Roger Ng telah pun didapati bersalah seperti mana Najib Razak di Malaysia.


Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat berkata meskipun hakim tertakluk kepada kritikan awam dan memikul tanggungjawab memberikan perkhidmatan terbaik namun tuduhan tidak berasas yang dilemparkan terhadap mereka serta badan kehakiman kebelakangan ini agak keterlaluan.

Beliau berkata walaupun rakyat termasuk ahli politik bebas mengkritik badan kehakiman pada tahap tertentu, tidak bermakna mereka boleh melakukan serangan yang tidak berasas dan keji terhadap badan kehakiman atau hakim tertentu demi kepentingan sendiri.

Katanya sejak kebelakangan ini, mahkamah telah menangani kes berprofil tinggi serta membabitkan kepentingan awam dan sudah menjadi lumrah buat hakim untuk menerima kritikan serta tuduhan daripada pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah.

Bagaimanapun, Maimun berkata apa yang berlaku baru-baru ini berhubung tuduhan dilemparkan terhadap hakim dan badan kehakiman, pada pandangan beliau, adalah agak keterlaluan.

“Apabila wujud keperluan untuk mengkritik badan kehakiman, perkara ini hendaklah dibuat secara membina dan tidak menjejaskan kebebasannya serta keyakinan orang ramai terhadap badan kehakiman,” katanya ketika berucap pada majlis angkat sumpah 17 pesuruhjaya kehakiman yang disahkan sebagai hakim Mahkamah Tinggi.

Maimun berkata mana-mana pihak tidak sepatutnya menyemai benih-benih keraguan dalam kalangan orang ramai berhubung integriti badan kehakiman atau hakim.

Beliau berkata hakim tertakluk kepada penelitian yang rapi dan sebab itulah mereka menulis penghakiman agar ia boleh dibaca, dianalisis, dibincang serta dibahaskan.

Katanya badan kehakiman adalah barisan pertahanan terakhir dalam demokrasi berperlembagaan dan tidak boleh ada syak wasangka bahawa ia telah ditakluki.

Maimun berkata hakim tidak seharusnya berputus asa dan berasa tawar hati apabila melaksanakan tugas mereka mengikut prinsip undang-undang sambil menambah bahawa sistem keadilan dan kebebasan badan kehakiman tidak boleh dikompromi dalam apa jua keadaan.

“Walau apapun, kita mesti kekal kuat dan tabah serta teguh dalam mendukung Kedaulatan Undang-Undang. Meskipun kita tidak boleh mengawal kata-kata atau tindakan sesetengah pihak yang nekad untuk mencemari atau memusnahkan imej badan kehakiman, kita masih berhak memastikan bahawa tiada siapa pun yang mencampuri urusan kita. Dalam kata lain, tiada siapa bole campur tangan dalam badan kehakiman jika kita para hakim tidak membenarkan perkara itu berlaku,” katanya.

Baru-Baru ini, Hakim Mahkamah Rayuan Mohd Nazlan Mohd Ghazali, yang mendengar kes Najib Razak dan mensabitkan bekas perdana menteri itu dengan pertuduhan bherkaitan penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd,  telah membuat laporan polis berhubung artikel berita mendakwa beliau telah disiasat mengenai isu wang yang tidak dapat dijelaskan dalam akaun banknya.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan pada 21 April lepas memaklumkan bahawa Nazlan menafikan dakwaan palsu, tidak berasas dan berniat jahat itu yang bertujuan menjejaskan kerdibiliti beliau sebagai seorang hakim serta mengganggu pentadbiran keadilan jenayah dan badan kehakiman.

Badan kehakiman turut membuat laporan polis berhubung dakwaan wujud konspirasi antara Maimun dan pemimpin politik untuk mempercepat perbicaraan serta hukuman terhadap Najib dan bekas Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi.

Pada majlis semalam, seramai 17 pesuruhjaya kehakiman mengangkat sumpah jawatan dan taat setia sebagai hakim Mahkamah Tinggi di hadapan Hakim Besar Malaya Azahar Mohamed serta Hakim Besar Sabah dan Sarawak Abang Iskandar Abang Hashim.

Mereka ialah Latifah Mohd Tahar, 60, Amarjeet Singh, 53, Duncan Sikodol, 62, K. Muniandy, 60, Shahnaz Sulaiman, 53, Evrol Mariette Peters, 54, Christopher Chin Soo Yin, 64, Ong Chee Kwan, 58, Mohd Radzi Abdul Hamid, 59, Aslam Zainuddin, 56, Julie Lack, 61, Wong Siong Tung, 58, Leonard David Shim, 56, Nadzarin Wok Nordin, 59, Quay Chew Soon, 58, Atan Mustaffa Yussof Ahmad, 52, dan Anand Ponnudurai, 55.

Malaysia Now

Published
Categorized as 1MDB, UMNO

UMNO Tidak Boleh Diurus Sebagai Hak Peribadi

Memang pun sebagai orang yang berakal dan merdeka, tidak boleh seseorang itu taksub pada seorang pemimpin UMNO yang jelas telah menodai kepercayaan rakyat.

Menodai disini ialah kantoi mencuri wang rakyat melalui skandal 1MDB atau SRC dan begitu juga skandal Yayasan Akal Budi yang melibatkan Presiden UMNO, Zahid Hamidi.

Pada hakikatnya tanpa parti UMNO yang menjadi tempat pemimpin pemimpin UMNO kantoi mencuri itu berlindung mereka bukannya siapa-siapa. Sebab itulah Zahid Hamidi selaku Presiden parti bersungguh-sungguh menafikan kebenaran yang di tegakkan oleh Annuar Musa.

Namun begitu admin tidak berapa bersetuju dengan kenyataan Annuar Musa ini katanya setia kepada parti adalah keutamaan apa lagi pada parti seperti UMNO yang sudah sarat dengan kemungkaran.

Kalau parti seperti UMNO sudah tidak relevan untuk disokong untuk apa lagi berada di sana. Adakah diri anda dari spesis yang sanggup bodoh demi mempertahankan pimpinan yang kantoi mencuri.

Lihat saja hari ini angkara menyokong secara membabi buta Najib dan Zahid telah ramai Melayu UMNO menjadi terbangsat dan tidak lagi dihormati oleh bumiputera lain. Kenapa tidak telah dua Mahkamah di Malaysia menjatuhkan kluster Mahkamah itu bersalah, begitu juga satu Mahkamah di America. Tapi Melayu UMNO pro Najib terus menegakkan benang basah. Celaka lah mereka!


Parti tidak boleh di urus sebagai hak peribadi : Jawapan Anuar Musa kepada Zahid Hamidi.

Selepas dikritik Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi kerana mengatakan dokumen “PASLeak” bukan sesuatu yang luar biasa, Annuar Musa tampil mengulas isu kesetiaan kepada parti.

Kata Ahli Parlimen Ketereh itu, kesetiaan kepada parti adalah hal amat penting, namun ia berbeza dengan setia kepada individu.

“Kesetiaan pada parti memang amat penting. Ia berbeza dengan setia kepada individu, yang kadangkala dianggap sebagai tanda setia pada parti.

“Kesilapan individu, perlakuan individu yang menyalahi roh, matlamat dan semangat perjuangan parti tidak boleh menuntut kesetiaan kerana itu individu dan bukannya parti,” kata Annuar dalam satu hantaran di Facebooknya.

https://www.malaysiakini.com/news/619089

Bukan Hanya Nazlan Yang Dapati Najib Kantoi Kes SRC Tapi Juga Tiga Panel Hakim Mahkamah Rayuan

Hari ini tersebar berita berkenaan Hakim Mahkamah Tinggi, Nazlan yang menjatuhkan 12 tahun penjara dan denda 210 juta ringgit ke atas pemimpin maling Najib Razak atas tiga pertuduhan jenayah dan tiga lagi tuduhan penggubalan wang haram dalam skandal SRC iaitu anak syarikat 1MDB.

Kononnya Nazlan telah menerima wang dari pihak tertentu sebanyak satu atau dua juta yang telah dimasukkan ke dalam akaun peribadinya. Kononnya wang itu sebagai suapan agar Najib jatuhkan hukuman bersalah. (Inilah propaganda yang cuba di doktrin dikalangan laskar UMNO)

Yang sebenarnya tuduhan propaganda ini telah lama disebarkan, iaitu sebelum Najib di jatuhkan bersalah oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Dalam erti kata lain kalaulah tuduhan ini ada kebenarannya, dari dulu lagi Shafie Abdullah yang mewakili Najib Razak menggunakannya sebagai hujah atau bukti yang Najib dianiaya oleh sistem kehakiman Malaysia. Tetapi kenapa tidak pernah sekalipun Shafee Abdullah membangkitkannya dalam sidang media usai keputusan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan ke atas Najib Razak dalam skandal SRC, kenapa?

Ini membuktikan tuduhan ke atas Hakim Mahkamah Tinggi, Nazlan itu hanyalah propaganda atau fitnah untuk disebarkan di media sosial semata mata.

Propaganda ini dihidupkan semula bila Najib Razak gagal buat kali kedua mengemukakan bukti baharu dalam rayuan ke atas hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta yang dijatuhkan ke atasnya kerana melakukan penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.

https://www.thesundaily.my/cerita/berita/najib-gagal-lagi-untuk-kemukakan-bukti-baharu-dalam-rayuan-kes-src-CD8959895

Jadi apa sebenarnya yang mahu ditutup laskar UMNO ni? mereka lupa kah selepas keputusan Mahkamah Tinggi ada lagi Mahkamah Rayuan yang membuat keputusan yang sama.

Bagaimana pula dengan keputusan tiga panel hakim mahkamah rayuan yang mengekalkan hukuman 12 tahun penjara dan 210 juta denda tu, mereka bukan Nazlan.

Najib Berwuduk Menggunakan Air Mustakmal (video)

Najib dilihat sedang berwuduk menggunakan air mustakmal. Apa itu air mustakmal? air mustakmal ialah air yang suci tapi telah digunakan menyebabkan tidak lagi menyucikan atau tidak lagi boleh digunakan untuk mengangkat hadas besar dan hadas kecil (berwuduk).

Lihat itu, air mutlak (air suci dan menyucikan) yang diguna pakai oleh Najib di cedok dari kolam (lebih dua kolah), selepas itu Najib mencedok air dalam gayung berkenaan dengan TANGANNYA untuk berwuduk, di situlah air mutlak bertukar menjadi air mustakmal, iaitu air yang suci tapi tidak lagi menyucikan, kenapa? kerna air dalam gayung itu tidak cukup dua kolah.

Kenapa air musta’mal (mustakmal) tidak mensucikan?

Air musta’mal tidak mensucikan karena telah hilang kemurnian atau kemutlakan air tersebut, dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiyah al-Kuwaitiyah disebutkan:

إذا استعمل الماء المطلق للطهارة من أحد الحدثين امتنع إطلاق اسم الماء عليه دون قيد، وصار له حكم آخر من حيث الطهورية

Apabila air mutlak (air murni) dipakai untuk bersuci dari salah satu dua hadats (hadats kecil dan hadats besar) maka kemutlakan air tersebut telah hilang, sehingga air ini memiliki hukum lain yang berbeda dari air mutlak dalam penggunaanya untuk bersuci.

Begitu juga yang dikatakan oleh Abu Ishaq as-Syairozi (w 476) dalam kitabnya al-Muhadzab fi Fiqh al-Imam as-syafi’i:

وهل تجوز به الطهارة أم لا؟ فيه طريقان من أصحابنا من قال: فيه قولان المنصوص أنه لا يجوز لأنه زال عنه إطلاق اسم الماء فصار كما لو تغير بالزعفران

Apakah air musta’mal boleh digunakan untuk bersuci? Dalam masalah ini ada dua pendapat dalam kalangan ulama Syafi’iyah, tetapi yang manshus (terverifikasi) adalah bahwa air musta’mal tidak bisa digunakan untuk bersuci karena telah hilangnya kemutlakan nama air pada air tersebut, sehingga hukumnya seperti air yang berubah karena tercampur oleh za’faron.

Semua juga orang jahil, apa lagi admin ni tersangatlah jahil tapi hukum fekah yang paling asas seperti ini Najib tidak tahu atau naif, nah jelas sangat Najib sedang dilupakan atau dalam radar Tuhan.

Nampaknya satu persatu kejahilan Najib terdedah dengan tidak sengaja. Itulah jangan lagi kau mempertahankan atau menegangkan benang yang basah. Adakah patut sudah dua badan kehakiman Malaysia menjatuhkan hukuman bersalah ke atas Najib kerana mencuri wang rakyat secara terus tapi dinafikan kononnya sebelum Jho Low mencuri wang 1MDB (SRC) Najib belum membuka akaun bank yang terbabit. Alasan mangkuk hayun betul lah!

Pada Julai 2020, Najib telah dijatuhkan hukuman bersalah 12 tahun penjara dan denda 210 juta ringgit oleh Mahkamah Persekutuan dan dikekalkan oleh Mahkamah Rayuan. Tetapi sistem kehakiman Malaysia membenarkan sekali lagi membuat rayuan, ini kira rayuan kali terakhir lah ni.