Tiga Permohonan Najib Ditolak Jabatan Penjara

Macam orang di makan sumpah

Pada hakikatnya Jabatan Penjara telah menolak permintaan khas bekas Perdana Menteri Najib Razak untuk menghadiri prosiding Parlimen dan dua lagi permohonan yang ditolak

Permohonan kedua pihak penjara membenarkan pegawai politiknya melawatnya di penjara Kajang. Manakala permohonan ketiga supaya dia dibenarkan melawat Parlimen Pekan yang diwakilinya.

Namun demikian peguam Najib, Shafee Abdullah akan membawa keputusan Jabatan Penjara berkenaan ke pengetahuan Mahkamah Tinggi untuk dipanjangkan sehinggalah Jabatan Penjara menukar keputusan mereka.

Cukup istimewa lanun seorang ni, sudahlah begitu kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Pekan sehingga kini belum dilucutkan. Walaupun sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun akibat menyeleweng rakyat dalam skandal SRC.

Pembaca nampak kah betapa istimewanya sebagai pemimpin UMNO boleh lagi memohon keluar penjara atas urusan kepentingan politik semata mata.

Bagaimana pula dengan banduan biasa boleh balik kampung menjenguk ibu bapa mereka yang sakit tenat kah. Sedangkan kesalahan mereka setakat menyamun seratus dua ringgit.

Orang Sabah janganlah kamu mengundi calon UMNO ni, jangan lagi besarkan kepala mereka nanti benar benar negara ini dianggap mereka punya, termasuk Sabah.

Andai kamu terus mengundi UMNO itu bererti kamu memartabatkan pemimpin UMNO yang sudah kantoi mencuri wang rakyat di Mahkamah. Tidak kah itu membuat kamu akan dipandang sebagai rakyat Malaysia kelas kedua macam wak Zahid itu?

Penjara Tolak Permohonan Najib Hadir Ke Dewan Rakyat

Ada pula seorang pemimpin dan kini berstatus banduan akibat kantoi mencuri wang Rakyat secara terang-terangan, tetapi dibenarkan hadir di Dewan Rakyat bagi membincangkan masalah rakyat itu sendiri. Bukan ia tindakan yang bodoh jika dibenarkan.

Bayangkan jika orang biasa yang buat permohonan pasti akan ditertawakan oleh penyokong UMNO sebaliknya jika pemimpin UMNO atau Najib penyangak ini yang membuat permohonan malah pihak Jabatan Penjara pula yang dipersalahkan rentetan permohonan ditolak, sudah tentu pasti.

Tindakan yang adil dan saksama bila Jabatan Penjara Malaysia menolak permohonan Najib Razak untuk hadir di sidang Dewan Rakyat akan datang.


KUALA LUMPUR : Permohonan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk menghadiri sidang Dewan Rakyat ditolak Jabatan Penjara Malaysia (JPM).

Perkara itu dimaklumkan peguamnya, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, selepas prosiding perbicaraan penyelewengan dana RM2.3 bilion 1Malaysia Development Berhad (1MDB) pada Isnin.

Menurut Muhammad Shafee, permohonan berkenaan dibuat kepada Ketua Pengarah Jabatan Penjara, pada 19 September lalu.

“Mereka balas permohonan itu dan tidak benarkan atas alasan keselamatan. Saya rasa pelik kerana Parlimen lagi selamat dari mahkamah kerana di situ (Parlimen) Najib hanya terdedah kepada orang awam.

“Disebabkan permohonan ditolak, kami buat rayuan kepada Menteri Dalam Negeri termasuk menulis surat kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar Azizan Harun,” katanya.

Mengulas lanjut, Muhammad Shafee menyatakan Najib masih lagi Ahli Parlimen Pekan yang sepatutnya diberikan hak untuk menghadiri sidang Parlimen.

“Ini termasuk hak beliau (Najib) untuk mendengar pembentangan Bajet 2023 yang akan berlangsung pada Jumaat akan datang,” katanya.

Muhammad Shafee turut berpendapat, Najib juga perlu diberikan hak untuk bertemu dengan rakyat di kawasannya.

Terdahulu, Azhar berkata, meskipun Najib sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun namun beliau boleh menghadiri sidang Parlimen.

Bagaimanapun katanya, perkara itu tertakluk kepada kebenaran Jabatan Penjara berikutan pihaknya tidak mempunyai sebarang kuasa terhadap Najib yang kini menjalani hukuman penjara.

Sumber Awani

Kena Tipu Tapi Dapat Duit – Kadir Jasin

Kena Tipu Tapi Dapat Duit

1. Setiap kali para peguambela, laskar siber dan penyokong Mohd Najib Abdul Razak mendakwa dia ditipu oleh Jho Low, reaksi saya dari dulu sampai sekarang adalah bodohnya bekas Perdana Menteri Malaysia ini.

2. Macam mana seorang Perdana Menteri, Menteri Kewangan, Presiden Umno, Pengerusi Barisan Nasional, Orang Besar Berempat Pahang, anak Almarhum Tun Abdul Razak Hussein, cucu seorang usahawan tersohor, bekas Pengerusi Majuternak, Pengurus Hal Ehwal Korporat Pertonas dan pemegang ijazah ekonomi perindustrian daripada Universiti Nottingham boleh ditipu oleh seorang “budak” Cina dari Pulau Pinang?

3. Meminjam istilah yang dia sendiri gunakan terhadap blogger Umno pada tahun 2014, bangang sangatkah Najib sehingga boleh ditipu oleh kaki putar-belit (wheeler-dealer) Low Taek Jho ini?

4. Masa skim penipuan 1MDB itu bermula sekitar tahun 2009, Mohd Najib sudah jadi Perdana Menteri. Sebelum itu dia jadi Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan. Jho Low ni pula seorang “nobody” di Malaysia.

5. Pada tahun 2009, Jho Low ini baru berumur dalam 28 tahun. Najib sudah berumur 56 tahun. Bangang sangatlah seorang Perdana Menteri yang berumur 56 tahun ditipu oleh seorang peniaga atas angin berumur 28 tahun.

6. Kalau betullah cerita para peguambela tersohor itu yang Najib kena tipu oleh Jho Low, nampaknya bukan saja Jho Low ini penipu luar biasa malah dia juga ada kuasa sihir, pukau dan mandram sampai Najib sanggup langgar undang-undang, buat remeh titah Majlis Raja-raja dan tipu rakyat jelata berbilion-bilion ringgit.

7. Saya kenal Najib secara peribadi sejak 1977 apabila saya menemubualnya untuk surat khabar saya waktu itu, Business Times. Tapi pada tahun 2015, saya putuskan yang dia bukan lagi Perdana Menteri dan Presiden Umno yang boleh saya sokong. Saya pun tarik diri daripada Umno secara rasmi.

8. Adalah amat tidak masuk akal seorang Perdana Menteri yang mula jadi ahli Parlimen pada umur 22 tahun dengan macam-macam pengalaman kerja boleh dengan mudah ditipu oleh seorang anak tauke Cina dari Pulau Pinang.

9. Orang lain kena tipu hilang duit. Macam berlaku kepada mangsa “scam”. Tapi Najib kena tipu dapat duit berbilion-bilion ringgit. Pelik punya jenis tipu. Betullah macam kata hakim Mahkamah Rayuan, Abdul Karim Abdul Jalil, cerita derma Arab ini macam cerita Seribu Satu Malam.

10. Kadang-kadang terfikir juga. Jho Low ni lari atau disuruh lari? Manalah tahu, kalau dia tak lari dia akan menyanyi macam burung kenari sebagai saksi. Tengoklah apa yang terjadi dengan membantu khas Rosmah Mansor, Rizal Mansor. Dia berceloteh macam burung kakak tua dalam perbicaraan bekas memnya.

11. Kalau hendak tahu lebih mendalam mengenai psikologi Jho Low, boleh baca di sini.

Macam mana Jho Low Memperbodoh Najib Razak

Terima kasih.

Gambar: Jho Low dengan baju warna Barisan Nasional dan beca berlogo 1MDB ketika kempen PRU 2013 di Pulau Pinang.

A Kadir Jasin

Najib Dirawat Hospital HRC Atas Arahan Mahkamah Tinggi

Tiada keistimewaan Najib Razak sebagai banduan di penjara Kajang, dia tetap menjalani hukuman seperti banduan lain, soal dia mendapat rawatan Hospital HRC ia atas arahan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Dimana Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memerintahkan pihak penjara supaya Najib dibawa ke hospital untuk pemeriksaan kesihatan selepas diberitahu keadaannya yang tidak memuaskan pada 12 September yang lalu.

Najib akan dihantar semula ke Penjara Kajang selepas menjalani pemeriksaan Doktor pakar di HRC.

23 Ogos 2020 22 tarikh keramat bagi Najib karena hari ini dia dimasukkan ke penjara selama 12 tahun akibat skandal penyelewengan dalam anak Syarikat 1MDB iaitu SRC.

Hebat Najib tetap mendapat perhatian sebagai seorang VIP tapi itu pun masih ramai pemimpin dan laskar UMNO yang memfitnah kononnya sistem kehakiman tidak bersikap adil terhadap pemimpin UMNO. Buat malu betullah!

Menyedihkan dan mengkilankan kalau sebelum ini ada keluarga banduan lain memohon pada pihak penjara untuk dirawat di Hospital pakar tetapi tidak dibenarkan.

Jadi selepas ini sewajibnya semua banduan mendapat layanan yang sama rata, apa lagi kesalahan yang mereka lakukan jauh kecil berbanding yang dilakukan oleh Najib Razak.

Raja Petra Kantoi Memfitnah Amar Singh

Berita ni akan membuktikan Raja Petra blogger kaki fitnah?

Sedangkan Raja Petra adalah blogger yang cukup kontroversi dan boleh dikatakan menjadi talian hayat UMNO pada saat genting. Seperti contoh pada saat akhir Najib Razak dihakimi di mahkamah persekutuan, Raja Petra telah mendedahkan draf penghakiman ke atas Najib Razak, namun sehingga hari ini tidak ada pihak yang menjadi penyokong Najib atau UMNO mengesahkan kesahihan draf itu. Kiranya pendedahan palsu dan tidak mendatangkan apa apa kebaikan pada UMNO tu kan?

Hari ini tersebar berita dimana pihak polis telah berjaya menyelesaikan siasatan berhubung dakwaan Raja Petra terhadap bekas pengarah jabatan Siasatan Jenayah komersial Bukit Aman Amar Singh.

Dimana Ketua polis Dang Wangi Dellhan Yahya sudah memanggil 29 individu untuk disoal siasat, selain siasatan terhadap rakaman kamera litar tertutup yang dipasang di kawasan semasa serbuan dilakukan. Dan mencadangkan agar Raja Petra dituduh mengikut seksyen 500 Akta Fitnah.

Bulan lalu, Raja Petra dalam portalnya, Malaysia Today, mendakwa teman wanita Amar hadir ketika serbuan ke atas kediaman bekas perdana menteri Najib Razak pada Mei 2018 dan membawa pulang satu daripada beg yang dirampas polis.

Justeru itu Amar Singh dan dua lagi timbalan pengarah telah membuat laporan polis di Balai Polis Dang Wangi pada 12 Ogos.

Tetapi tidak mudah membawa Raja Petra balik ke Malaysia kerana negara England tidak akan ekstradisi mana-mana individu yang dituduh memfitnah, melainkan kes berat seperti membunuh dan yang berkaitan.

Pemuda UMNO Desak PM Segerakan PRU 15

Laungan bubar bergema di Stadium Titiwangsa ketika Perdana Menteri Ismail Sabri memulakan ucapan sempena pelancaran jentera pemuda Barisan UMNO/Nasional 2022.

Baru pula tidak menggunakan logo UMNO, biasanya pada bungkusan keropok pun ada logo UMNO. Hahaha!

Laungan itu mendapat sambutan perdana menteri dan berjanji akan berjumpa dengan top 5 bagi membincangkan tarikh pilihan raya umum yang ke 15.

Semakin terdesak pemuda-pemuda UMNO dan jentera mereka untuk mengadakan pilihanraya. Rakyat sedar kenapa, tidak ada lain untuk menyelamatkan kluster mahkamah dari hukuman penjara. Ini sebenarnya yang mereka perjuangkan.

Selepas Najib dipenjarakan dan pemimpin UMNO lain berhadapan dengan perbicaraan di mahkamah kerana mencuri wang rakyat, maka pilihan raya yang 15 akan datang bukan lagi untuk rakyat tapi untuk menyelamatkan pemimpin UMNO yang kantoi mencuri itu.

Ertinya UMNO turut mendesak rakyat agar turut menyelamatkan pemimpin UMNO yang kantoi maling di Mahkamah.

Sementara UMNO mendesak pilihan raya diadakan. Bagaimana pula dengan wang rakyat yang dilesapkan melalui 1MDB dan SRC. Siapa yang menanggungnya dan siapa pula yang mengganti? denda 210 juta itu hari sudah dilangsaikan kah?

Sebentar tadi saya terbaca, memandangkan Malaysia berhadapan dengan krisis ekonomi maka kerajaan terpaksa menambah hutang sehingga 7 bilion akibat bunga hutang 1MDB.

Supaya Tidak Mengada-ngada Membela Maling UMNO – Ketua Hakim Negara

Supaya kita tidak nampak bengap dan mengada-ngada serta nampak sanggup bodoh demi sesuatu yang diketahui oleh kebanyakan sebagai perkara kejahatan, mari kita baca kenyataan ketua Hakim negara Tengku Maimun Tuan Mat.

Iaitu berhubung keputusan Hakim Mahkamah Persekutuan yang menjatuhkan hukuman bersalah terhadap Najib Razak menyebabkan Najib harus menjalani penjara 12 tahun dan membayar denda RM210 juta.

Oleh itu Ketua Hakim Negara menyarankan masyarakat agar membaca dan memahami sesuatu isu selain bertanya kepada pakar sebelum membuat kesimpulan berhubung keputusan Hakim Mahkamah.

Ini kerana tidak adil membuat kenyataan pada isu sedangkan segelintir masyarakat tidak faham hingga menyebabkan huru-hara.

Hakikatnya Ketua Hakim Negara telah membaca alasan penghakiman setebal 13 muka tu pada 23 Ogos yang lalu. Dan mendapati tiada sebarang kesalahan dalam penghakiman yang dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi ketika itu, Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

Ketua Hakim Negara juga mendapati bekas Peguam Peguam Najib Razak tidak mampu berhujah dengan baik dan gagal menyangkal aliran dana SRC sebanyak RM42 juta yang dimasukkan ke akaun peribadi Najib Razak.

Sebaliknya peguam peguam Najib hanya memberikan alasan konyol dengan harapan perbicaraan SRC akan mendapat penangguhan, kerna itulah perbicaraan ini memakan masa empat tahun.

Itupun semasa hari pendengaran akhir perbicaraan Najib Razak di Mahkamah Persekutuan, Shafee Abdullah dan Hisyam Teh Poh Teik selaku peguam Najib sempat berhujah retorik supaya Hakim perbicaraan iaitu Tengku Maimun Tuan Mat ditukar dengan orang lain. Alasan seperti yang disebarkan oleh laskar UMNO, sebab suami Tengku Maimun tidak pro Najib malah membenci kepimpinan Najib, hal ini diketahui melalui twitnya pada tahun 2018 serta kelihatan hadir semasa perbicaraan. (Nampak sangat alasan yang mengada ngada dan tidak masuk akal).

Justeru Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat, menasihatkan masyarakat.

“Jika tidak faham, tanya. Jika sudah baca (alasan penghakiman) dan tidak faham, tanya pada individu yang tepat. Jangan begitu mudah membuat kesimpulan tanpa kefahaman penuh. Ini perkara asas.

“Adalah tidak adil untuk membuat kenyataan terhadap isu yang kamu tidak faham. Ia akan menyebabkan huru-hara pada semua perkara.

“Jika kamu tidak faham, tiada asas pengetahuan, tidak memahami sepenuhnya, tapi kamu buat kenyataan. Ini tidak betul,” katanya, yang menghargai sokongan Majlis Peguam dalam memperbetulkan persepsi dan menjelaskan mengapa mahkamah membuat sesuatu keputusan.

Mesti Adil Pada Semua Banduan – Tommy Thomas

Alamak pasti hujah bekas Peguam Negara Tommy Thomas ini menjadi likuh yang wajib diharungi sebelum Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan diguna pakai oleh Najib dan barisan peguamnya.

Dalam erti kata lain di dalam menguatkuasakan perlembagaan itu, keadilan wajib diberikan pada semua banduan.

Seperti mana keterangan Tommy Thomas ini.

Oleh kerana salah laku Najib melibatkan dana SRC berlaku dan dibicarakan serta di penjarakan di Kajang yang terletak di Wilayah Persekutuan maka sudah tentu pastilah Najib wajib mematuhi peraturan di Wilayah ini. (lebih kurang begitu penjelasannya, supaya pembaca mudah untuk memahaminya).

Bak kenyataan Tommy Thomas bukan hanya wajib mematuhi peraturan yang termaktub dalam perlembagaan Persekutuan. Najib juga masih dibicarakan Mahkamah Tinggi berhubung skandal 1MDB. Justeru bagaimana mungkin lembaga pengampunan begitu mudah menerima permohonan Najib.

Tommy Thomas mengingatkan pengampunan diraja dinyatakan dalam Perkara 42 perlembagaan persekutuan. Lembaga Pengampunan juga ada di semua negeri yang dipengerusikan oleh Raja Raja Melayu atau TYT jika di Sabah dan Sarawak.

Lembaga atau Perlembagaan Persekutuan Perkara 42 menyebutkan.

Jadi pada asasnya, setiap mereka yang telah dibicarakan di mahkamah KL berada di bawah Lembaga Pengampunan KL. Terdapat kira-kira 50,000 banduan di penjara kami – banduan yang disabitkan kesalahan. Kesemua 50,000 daripada mereka berhak memohon pengampunan, di bawah Perkara 42. Terdapat masalah praktikal: kerana jika 50,000 memohon, Lembaga Pengampunan akan runtuh, mereka tidak dapat menampung permohonan sebegitu banyak. Jadi, terdapat proses yang dibina dan diikuti selama beberapa dekad sejak Merdeka. Pada asasnya, anda perlu menjalani satu pertiga daripada hukuman penjara sebelum boleh memohon.

Jika tidak, akan terdapat terlalu banyak permohonan. Ia hanya praktikal. Setiap banduan hendaklah dilayan sama rata. Lembaga Pengampunan WP bermesyuarat tiga atau empat kali setahun secara tradisinya. Setiap kali mereka bermesyuarat, mereka mempertimbangkan kira-kira 10 permohonan.

Jadi katakan pada setiap tahun, mereka mempunyai 50 permohonan oleh 50 banduan. Jadi masalah pertama ialah bagaimana anda menjadi salah seorang daripada 50 itu. Anda tidak boleh melompat giliran. Ada masa menunggu. Jadi Najib perlu menunggu giliran, jika tidak anda tidak adil kepada banduan lain, yang telah menunggu selama bertahun-tahun sebelum mengemukakan permohonan mereka.

Bagi mendapatkan keterangan yang lebih lanjut, klik link ini.

Peguam Najib Kamikaze Hingga Najib Di Penjara – Tommy Thomas

Benar sangat lah kenyataan atau sebenarnya tuduhan bekas Peguam Negara Tommy Thomas yang menggambarkan barisan peguam Najib Razak iaitu Shafee Abdullah dan terakhir Zaid Ibrahim sebagai peguam Kamikaze atau peguam bunuh diri.

Ini kerana semasa dalam perbicaraan SRC di Mahkamah, mereka tidak membuat hujahan bagi pihak Najib Razak. Sebaliknya hanya pandai mengemukakan alasan yang bertujuan untuk memanjangkan tempoh perbicaraan sehingga Najib didapati bersalah dan di penjarakan.

Barisan peguam Najib ingat panel Hakim yang menghakimi SRC, begitu bodoh atau lalai hingga tidak nampak bagaimana mereka memanipulasi perbicaraan.

Rentetan itu Zaid Ibrahim hanya mampu membalas balik kononnya Tommy Thomas lah sebenarnya peguam Kamikaze kerana tidak membenarkan mereka berhujah. Selain mendakwa kononnya tuntutan pewaris kesultanan Sulu ke atas Sabah akibat kelemahan Tommy Thomas selaku peguam negara pada waktu itu.

Kesiannya jawapan Zaid. Kedua jawapannya itu tidak konkrit padan Najib Razak meringkuk di penjara.

Pembohong betullah barisan peguam Najib Razak, tidak dibenarkan apa sedangkan kita tahu tempoh perbicaraan SRC memakan masa empat tahun untuk diadili.

Empat tahun gagal memenangkan satu kes Najib Razak di Mahkamah. Alamak!

Rasanya bukan hanya gagal berhujah tetapi tiada modal atau bukti yang boleh dijadikan hujah hingga mampu menutup transaksi aliran tunai yang masuk ke akaun Najib Razak. Kerna itu tidak ada jalan lain, terpaksa menggunakan taktik tangguh perbicaraan sehingga berada diambang pilihan raya umum ke 15.

Lokman Laungkan Bebas Najib, Kerja Tidak Bertamadun (video)

Video ini sedang tersebar di mana Lokman Adam berapi-api dalam ucapannya.


Di akhir ucapan Lokman mengajak penyokong UMNO agar turut menafikan sistem kehakiman sekaligus mendesak agar dibebaskan setelah Najib didapati bersalah dalam skandal SRC dan sekarang tengah menjalani hukuman di penjara Kajang.

Bukan kah ucapannya itu menghina Mahkamah dan perbuatan yang tidak bertamadun, ini tahun 2022.

Rasanya Lokman Adam tahu kenyataannya itu adalah pembohongan semata mata namun dia harus memperalatkan kenaifan penyokong penyokong UMNO supaya UMNO terus relevan di mata mereka.

Dasar denguk, sanggup menggambarkan sistem kehakiman negara buruk demi mempertahankan seorang dua pemimpin UMNO, walhal skandal SRC atau 1MDB juga menjadi liputan diluar negara sebagai penyelewengan wang rakyat yang terbesar abad ini.

SRC adalah anak syarikat 1MDB yang telah memasukkan wang rakyat sebanyak 42 juta ke dalam akaun peribadi Najib Razak.

Hakikatnya perbicaraan Najib dalam skandal SRC perlu menempuh tempoh yang cukup lama iaitu empat tahun untuk berakhir. Dikatakan oleh Dr M perbicaraan SRC adalah perbicaraan yang paling lama atau terpanjang di Malaysia ertinya sepatutnya tidak timbul fitnah kononnya Najib tidak diberikan peluang membela diri atau menangguhkan perbicaraan.

Yang jelas sikap seperti itu tidak disukai oleh rakyat biasa atau orang muda so jangan hairan kalau UMNO ditolak mentah-mentah oleh golongan ini.

Perlu diketahui kalau kita tengok rakaman video taklimat khas Presiden UMNO baru-baru ini dan sedikit gambaran dalam video di atas ternyata majoriti yang hadir adalah orang lama yang tidak lagi mampu berfikir secara rasional untuk kebaikan bersama.

Esok esok atau satu hari nanti majoriti rakyat Semenanjung akan menyokong musuh UMNO. Waktu itu mereka akan mempertahankan pemimpin mereka yang didapati bersalah oleh mahkamah.

Begitulah sampai bila bila sehingga ada rakyatnya yang dihancurkan?