Loretto Jangan Hipokrit Pasal Bantuan Persekutuan

Nampak sangatlah Warisan yang diwakili oleh setiausaha Agung Warisan Loretto Padua terdesak hingga memaksa mereka mencari yang bukan isu untuk dipolitikkan.

Datuk Hajiji sebelum ini menyatakan dengan jujur bahawa Sabah memerlukan bantuan atau peruntukan dari persekutuan dan sudah tentu kebaikan seperti ini akan disambut baik oleh setiap rakyat Sabah.

Apa yang salah dengan kenyataan seperti itu? maruah apa yang telah dijual atau tergadai?

Shafie semasa berjawatan Menteri KKLW dengan memberikan peruntukan atau projek kepada Sabah dan Sarawak lah yang menjadi kebanggaannya dari situ juga dia mendapat nama yang harum walaupun dalam masa yang sama terselit unsur unsur penyelewengan.

Boleh juga bersikap degil sombong dan kenegerian kalau kerajaan Warisan sebelum ini terbukti berkemampuan tapi apa yang rakyat Sabah nampak adalah sebaliknya kerajaan Warisan hanya pandai memainkan perasaan rakyat dan kerja tidak pandai. Mengagihkan bantuan makanan pun gagal dan ada unsur unsur penyelewengan. Makan minum pun menjadi isu apa apa lagi melibatkan peruntukan yang beratus juta.

Tidak seperti kerajaan negeri Sarawak kerana tuntutan  royalti minyak yang lebih perlu dilihat dari konteks Sarawak sebuah negeri dalam dalam Malaysia. Maka mereka mencari jalan lain, memperkenalkan cukai produk petroleum.

Kalau begitulah kecerdikan yang ditunjukkan oleh kerajaan Warisan sebelum ini, tahanlah sikit. Ini tidak hanya untuk mengagihkan bantuan Covid pun gagal. Nafsu saja besar. Dasar!

Hakikatnya bukan hanya Sabah yang mengharapkan bantuan/peruntukan, negeri lain termasuk Sarawak juga sentiasa mengharapkan bantuan dari persekutuan dan ia sudah menjadi tanggungjawab Persekutuan untuk mengagihkan bantuan atau peruntukan kepada negeri-negeri yang memerlukan.

Sistem yang sama digunakan semasa Pakatan Harapan memegang tampuk Persekutuan. Tapi kenapa waktu itu kerajaan negeri Warisan tidak bersuara supaya  Sabah dikecualikan dari sistem pentadbiran Persekutuan atau menolak sebarang peruntukan yang disalurkan termasuklah bantuan Covid 19. Hahahaha. Bikin muntah hipokrit Warisan ni.

Cukup-cukuplah tu Loretta Padua. Pada pilihanraya yang lepas pun kenyataan yang hampir sama dimainkan oleh Parti Warisan. Kononnya tidak bekerjasama dengan parti-parti daripada Semenanjung tapi setelah Warisan berjaya mengumpul sokongan keluar pula kenyataan bahawa Warisan bekerjasama dengan parti-parti Semenanjung sehinggalah hari ini DAP mengguna pakai lambang Parti Warisan.

Kau pusing lah sejauh mana Loretto hakikatnya rakyat Sabah yang ada jati diri, berpendidikan, ada maruah dan ada semangat nasionalisme yang tinggi tidak akan mudah percaya pada dakwaan atau propaganda seperti itu apa lagi propaganda seperti itu dilontarkan oleh orang yang tidak jelas.

Hanya yang merasakan diri mereka bukan warganegara sebenar atau masih menumpang  yang masih ada sikap mementingkan diri seperti sentimen yang cuba ditiupkan dan diamalkan oleh kepimpinan Warisan.

Semalam admin bersembang dengan seorang individu, jangan bagi kuasa pada Warisan atau Shafie itu orang sanggup berbuat apa saja termasuklah menjual hak orang lain untuk kepentingan politiknya dan akhirnya yang merempat ialah anda dan tidak lama selepas itu tempat yang ada tinggal akan dilanda berbagai bencana kerana ketidakadilan yang berleluasa. Tidak percaya?

177 Ahli Warisan Kimanis Keluar Sertai Bersatu (PPBM) Sabah (Video)

177 ahli parti Warisan di daerah Kimanis bertindak keluar parti dan menyertai parti PPBM.

Mereka terdiri daripada tiga Cawangan iaitu Cawangan Kampung Rembanau seramai 57 orang, Kampung Mawau 77 orang dan Piasau 43 orang.

Tindakan keluar parti dibuat kerana parti Warisan yang mereka perjuangkan selama ini sudah lari dari perjuangan asal.

Mereka yang keluar parti ini juga melibatkan seorang AJK Bahagian Warisan yang turut kecewa bila mana tidak ada lagi pemimpin dalam parti itu yang mereka boleh harapkan menyebabkan mereka terpinggir dan dipinggirkan.

Majlis kemasukan beramai ramai itu diraikan oleh Setiausaha Agung Bersatu Datuk Hamzah Zainuddin dan Bendahari Bersatu (PPBM) Sabah Datuk Arifin Arif yang juga calon dari Perikatan Nasional untuk DUN Membakut.

Empat Termasuk Dr Chacho Menyertai Bersatu Balung Cocos Tawau

Wow dari sehari ke sehari nampaknya Bersatu (PPBM) Tawau yang diketuai oleh Datuk Nizam Titingan semakin mendapat sambutan di kalangan masyarakat tempatan daerah itu.

Sebentar tadi empat kumpulan yang terdiri atau diketuai oleh Dr Chacho Bulah, Eric Edric, Remy Alwi dan seorang lagi daripada parti Warisan Junaidi Beckman bersama 80 ahli Warisan yang lain telah bertindak menyertai PPBM Bahagian Tawau.

Majlis kemasukan beramai ramai itu diraikan sendiri oleh Calon DUN Apas, Datuk Nizam Abu Bakar Titingan yang juga Ketua Bahagian Bersatu Tawau.

Dimana 350 ahli baru dan 80 lagi dari parti Warisan telah menyertai Cawangan Bersatu Balung Cocos.

Dr Chacho Bulah adalah mantan Pegawai Daerah Semporna.

Shafie Ugut Saman Petronas Cukai Produk. Malulah Oiii!

Mulai sudah Warisan menemberang perjanjian 1963 dan berkaitan royalti minyak.

Terbaru Shafie/Warisan mengugut akan kononnya mengheret Petronas ke Mahkamah sekiranya Cukia Jualan Produk Petroleum tidak dibayar kepada Sabah.

Shafie ni hanya pandai meniru atau cemburu pada kejayaan kerajaan Sarawak setelah berjaya mendapat cukai jualan produk Petroleum mereka. Tapi apa yang dihairankan kerajaan Sarawak telah berusaha ke arah itu sejak tahun 2018 dan telah pun berjaya menubuhkan beberapa syarikat milik kerajaan negeri dalam Petronas sebagai kluster.

Bukan macam kerajaan Warisan sebelum ini hanya cergas dan rajin mempolitikkan perjanjian 1963 dan tuntutan royalti minyak yang dicanang hampir setiap masa walaupun ketika itu Warisan sudah duduk sebagai kerajaan yang sebenarnya bermatlamatkan politik semata-mata. Seolah-olah sudah tidak modal politik lain yang lebih bermanfaat.

Baca link dibawah. Sejak tahun 2018 lagi kerajaan Sarawak sudah berusaha keras memperkenalkan dan mengubal undang undang agar cukai produk petroleum nanti diiktiraf atau dipatuhi oleh syarikat minyak seperti Petronas dan sebagainya.

Sarawak Perkenal Cukai Produk, Sabah?

Hasilnya mereka berjaya dan hal inilah yang cuba dipolitikkan oleh Presiden Warisan sempena pilihan raya negeri kali ini.

Justeru itu Warisan akan konon mengambil tindakan mahkamah keatas Petronas sekiranya cukai yang sama tidak dibayar. Nampak tak?

Sebelum itu tanya dulu diri tu wahai Shafie, sudah adakah usaha sebelum ini macam yang dilakukan oleh kerajaan negeri Sarawak. Kalau tidak ada nah lebih baik duduk diam-diam, cukup cukuplah memperjudikan nasib rakyat Sabah melalui retorik perjanjian dan royal minyak tu. RM3.2 bilion dari royalti minyak 5% yang telah dijelaskan oleh persekutuan untuk tahun 2018 dan 2019 pun rakyat Sabah tidak tahu ke mana sudah dana itu dibelanjakan oleh kerajaan Warisan.

Sehingga Hari ini Warisan Gagal Tunjuk Transaksi 3.2 Bilion

Kejayaan demi kejayaan dicapai oleh kerajaan negeri Sarawak tapi mereka tidak sudah mempolitikkan 20% royalti minyak seperti mana kerajaan Warisan sebelum ini. Sebaliknya mereka mencerdikkan diri dengan mengwujudkan satu perniagaan baharu sebagai kluster dalam Petronas, syarikat itu 100% milik kerajaan negeri. Selain memperkenalkan cukai produk Petroleum. Ironinya kalau dihitung mereka mendapat pulangan yang sama banyak.

Untuk nota kerajaan BN Sabah sebelum ini juga berjaya menubuhkan syarikat kerajaan negeri dalam Petronas sebagai kluster.

Usaha Sarawak memperkenalkan atau undang-undang cukai produk bermula pada tahun 2018, tahun yang sama Warisan mula berkuasa sebagai kerajaan negeri tapi habuk pun tidak ada. Sembang kari saja yang lebih.

Warisan atau Shafie talk only no action orang naif dan moron saja yang mudah terpedaya dan percaya pada mereka.

500 Ahli Warisan Keluar Parti Sertai Bersatu

500 ahli Warisan keluar parti termasuk ahli baru menyertai PPBM.

Majlis Pemimpin Bersama Rakyat yang dihadiri oleh Tan Sri Datuk Seri Panglima Haji Musa Aman, mantan Ketua Menteri Sabah, YBhg Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Bin Haji Noor, Badan Pimpinan Bersatu Sabah / Calon Parti Perikatan Nasional N12 SULAMAN, Datuk Seri Panglima Rahman Hj Datuk Dahlan Ketua Bahagian Umno Bahagian Tuaran, Ybhg Aminuddin Aling Pesuruhjaya PAS Sabah, Ybhg En Johari Saiman Naib Ketua Bahagian Bersatu Tuaran, Puan Jamaliah Antalip Ketua Srikandi Bahagian Tuaran, Ybhg Tuan Haji Omarkhan Amirusin Ketua PDM Indai merangkap pengerusi penganjur Majlis Pemimpin Bersama Rakyat.

Dalam majlis ini seramai 500 ahli Warisan telah keluar termasuk 100 ahli baru menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia PPBM

Kita nak cakap panjang lebar pun tidak ada guna. Nanti ada lagi macai Warisan yang berlagak lebih tahu seolah-olah selama ini ahli-ahli Warisan yang keluar parti itu mereka yang bagi makan.

Komen Dulu Bha Apa Jasa Calon Warisan Di DUN Apas?

Sebelum itu suka admin merujuk propaganda yang cuba disebarkan oleh Jaujan Sambakong ketika berkempen di DUN Apas.

Seperti biasa diiringi pujian dan janji manis pada pengundi. Taktik sama yang digunakan oleh Shafie walaupun mereka sendiri pernah berhadapan dengan calon yang lebih berkredibiliti, berkemampuan dan lebih berpendidikan dari mereka dan nyata sehingga hari ini DUN yang diwakili oleh Shafie dan Jaujan masih ketinggalan dari banyak sudut pembangunan dan sosial. Walhal mereka pernah berada dalam Kementerian KKLW dan sebagai Ketua Menteri dan Timbalan Ketua Menteri Sabah yang boleh menyediakan kemudahan kepada kawasan dan pengundi mereka.

Tapi kalau berkempen di tempat orang bukan main lagi. Kononnya pemilihan Amrullah sebagai calon adalah strategi rapi untuk pembangunan berterusan Tawau.

Jaujan saja sudah masuk dua penggal sebagai wakil rakyat manakala Shafie sudah masuk satu abad. Tetapi Kampung Simunul, Semporna saja mereka robohkan atas alasan untuk dijadikan industri Pelancongan.

Maksudnya apa, maksudnya Jaujan dan Shafie itu sendiri adalah pemimpin atau wakil rakyat yang gagal justeru jangan percaya kalau mereka berkempen di tempat anda. Ucapan mereka hanyalah retorik semata-mata.

Inilah perangai Warisan hidung tidak mancung pipi tersorong sorong.

Betul juga persoalan yang ditimbulkan oleh netizen. Amrullah pernah memegang jawatan dalam kerajaan dan terakhir sebagai Presiden MPT namun menjadi tanda tanya apa sumbangannya kepada orang Tawau atau daerah Tawau secara keseluruhannya hingga melayakkan dia terpilih sebagai calon Warisan untuk DUN Apas?

Macam pada pilihan raya umum yang lepas taiko penyeludup barang terkawal ke negara jiran pun dicalonkan atau diangkat sebagai wakil rakyat oleh Shafie. Sebab itulah bila orang seperti ini diberikan jawatan yang menyamai jawatan menteri benda asas yang berlaku di sekeliling pun dia tidak tahu.

Nah ini lagi seorang ni walaupun pernah memegang jawatan yang agak tinggi dalam kerajaan negeri sebagai Presiden MPT tapi sehingga saat ini masyarakat Tawau masih tertanya tanya apa kebaikan yang dia telah lakukan di daerah Tawau.

Warisan kalau dibiarkan lama lama ikut kita terpinggir di negeri sendiri, nama saja rakyat Sabah tapi diselia oleh orang-orang yang tidak ada jiwa kepimpinan, ada tidak ada sama saja.

Benar benar Warisan ni perosak perkembagan keintelektualan rakyat Sabah. Dia bawa kita ke zaman kastilah. Tolonglah kuburkan Warisan ini buat selama lamanya, nah kalau tidak monyet pun akan mereka calonkan tu.

Shafie Berbohong Mengenai Bantuan Covid 19 Sabah Demi Tawan Sulaman

Hairan sehingga hari ini Presiden Warisan masih berkeras kononnya kerajaan negeri Warisan telah berjaya mengagihkan bantuan Covid 19 yang menelan belanja RM189 juta.

Dakwa Shafie lagi kononnya yang tidak menerima bantuan itu adalah mereka yang tidak mendaftar dalam program eKasih. Beliau berkata demikian ketika berkempen di DUN Sulaman. Dari sini kita mulai nampak penipuan yang cuba ditegakkan oleh Shafie.

eKasih adalah program atau pengkalan data milik kerajaan persekutuan tidak ada kaitannya dengan pakej bantuan Covid 19 yang diumumkan oleh kerajaan Warisan Sabah.

Bantuan Covid Sabah hendaklah dipohon melalui sistem yang disediakan oleh kerajaan negeri. Namun menurut salah seorang Setiausaha Ketua Menteri Sabah yang bertanggungjawab, Nick sistem yang mereka sediakan ada masalah atau tidak lancar (sebenarnya selain kegagalan sistem ada unsur-unsur penyelewengan melibatkan kakitangan dalaman) Dibawah link penyelewengan yang dimaksudkan.

Penyelewengan Bantuan One Off Covid 19 Sabah

Sebab itulah selepas tempoh bantuan berakhir banyak kenyataan dari pentadbiran kerajaan negeri yang cuba menutup kegagalan mereka. Termasuklah dari Shafie sendiri yang mengakui kegagalan pentadbirannya. Baca link dibawah,

Shafie Maaf Ada Yang Terlepas Minta Bantuan

Begitu juga keterangan untuk sebenarnya menutup kegagalan sistem pengkalan data yang di sediakan dan angka angka yang cuba dimanipulasi oleh menteri yang berkaitan. Seperti link dibawah

Hampir Sejuta Telah Menerima Bantuan Covid 19 Sabah?

Tapi Shafie dalam ucapan kempennya di DUN Sulaman menyatakan yang sebaliknya iaitu mereka yang tidak menerima bantuan adalah kerana mereka tidak berdaftar dalam eKasih? Hemmm!

Akibat kegagalan yang remeh ini jangankan menawan kubo kuat Bersatu (Perikatan Nasional) hanya untuk mempertahankan kemenangan DUN di Semporna pun nampaknya akan bertemu jalan buntu.

Musa Menghadiri Kempen Bersatu Di Membakut

Alhamdulilah berkesempatan menghadiri Program Ramah Mesra bersama Jentera Perikatan Nasional dan BN N31 Membakut bersama calon PN, Datuk Arifin Arif di Kampung Pimping, Membakut.

Begitu catatan Tan Sri Musa Aman di page ini.

Walaupun kali ini beliau tidak bertanding di pilihan raya negeri tapi semangat ingin memastikan kemenangan calon Perikatan Nasional begitu berkobar kobar dan ini sudah tentu dapat meningkatkan lagi semangat calon dan jentera untuk memastikan kemenangan, kelak.

Sikap yang wajar dicontohi, Tan Sri Musa Aman adalah individu yang bertanggungjawab menumbangkan kerajaan Warisan hingga berlaku pilihan raya negeri walaupun tempoh pemerintahan sepenggal belum berakhir.

Muhyiddin Lancar Aku Janji GRS – PRN Sabah

▪️ Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin lancar Aku Janji Gabungan Rakyat Sabah (GRS) di Kota Kinabalu.

▪️ PRN Sabah: Aku Janji GRS beri pembangunan, kemajuan dan kehidupan lebih baik untuk rakyat Sabah. – PM Tan Sri Muhyiddin Yassin

▪️ Aku Janji GRS mengandungi perkara memerlukan kerjasama erat kerajaan persekutuan-negeri. – PM Tan Sri Muhyiddin Yassin

Peter Anthony Tiada Jati Diri, Buta Sejarah dan Tiada Kredibiliti

Ini lagi satu artikel yang dapat membuktikan betapa pemimpin Warisan sanggup melakukan apa saja jenis taktik yang tidak bermoral demi mendapatkan kuasa politik.

Termasuklah sanggup menjual harga diri bangsa mereka tapi bila diberikan mandat hanya tahu memenuhkan poket sendiri sampai adapun masyarakat diluar sana hanya mampu merasa geram sebab itulah tugu Warisan di perkarangan bangunan pentadbiran kerajaan negeri dirosakkan menggunakan kayu besbol.

Artikel dibawa adalah berkaitan kenyataan bekas Menteri Infrastruktur Sabah Peter Anthony yang menidakkan keaslian kaum KDMR di bumi Sabah. Pokoknya Peter Anthony mendakwa empat kaum ini bukannya penduduk asal sebaliknya Bajau Simunul yang lebih awal bermantutin di tanah Sabah.

*MINDS bahagian Keningau mau Peter mohon maaf kepada orang asal* Ahli MINDS (Murut Institute of Development Studies) bahagian Keningau, Dr Joseph Lakai mengulas kenyataan Naib Presiden Parti Warisan Datuk Peter Anthony dalam sebuah ceramah politiknya sebagai seorang yang buta sejarah dan tiada jati diri sebagai seorang anak negeri. Ucapan Peter di Program Bicara Presiden di […]

Naib Presiden Warisan, Peter Anthony Tiada Jati Diri