Tiga Keratan Berita Bohong Disebarkan Pembangkang atau Besi Buruk Warisan

Ini lagi tiga pembohongan yang cuba dilakukan dan disebarkan oleh besar kemungkinannya besi buruk Warisan.

Dengan harapan sama ada UMNO atau Bersatu akan memberontak hingga berlaku perpecahan. Bila berlaku keadaan yang tidak harmoni maka mudahlah kononnya bagi Warisan memanfaatkan keadaan.

Bikin kesian betul ini pembangang ni oh!.

Jadi pada rakyat Sabah jangan pula ada dikalangan anda yang terpedaya dengan permainan sifir satu seperti ini. Melainkan kamu itu lebih rendah dari mereka.

Ironinya walaupun hampir hari hari besi buruk Warisan melancarkan pembohongan mereka, tapi kian itu juga pemimpin dan penyokong mereka meninggalkan Warisan.

Agak cerdik cerdik buduh bila besi buruk Warisan atau pembangkang mengklon nama portal berita tertentu dalam pembohongan mereka. Hahaha!

FITNAH/BOHONG

FITNAH/BOHONG

FITNAH/BOHONG

Shafie Tidak Merasa Jawatan Ketua Menteri Tanpa Lompat Parti

Shafie sejak menjadi pembangang semakin menjadi jadi pula perangai hipokritnya. Kenyataannya macam orang yang baru dalam politik dan seolah olah tidak pernah melakukan kesalahan hatta ketika bersama UMNO.

Tadi admin terbaca kenyataannya yang menghina wakil wakil rakyat yang meninggalkan parti asal mereka. Seolah olah jawatan Ketua Menteri yang dipegangnya beberapa bulan lalu bukan kerana sumbangan Adun Adun yang melompat setelah ditawarkan jawatan sebesar Timbalan Ketua Menteri Sabah.

Pada pilihan raya umum ke 14 Warisan Plus memenangi 29 kerusi DUN berbanding BN (STAR) mendapat 31 kerusi. Tapi oleh kerana Adun UPKO dan beberapa Adun BN melompat untuk membentuk kerajaan negeri Warisan. Maka Shafie pun dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah.

Tapi semalam Shafie beretorik kononnya perlu diadakan peraturan dimana Adun Adun yang melompat parti tidak lagi dibenarkan ikut bertanding di pilihan raya buat selamanya.

Demokrasi apa yang dipakai oleh Shafie ni?

Hakikatnya tanpa Adun UPKO/BN yang melompat parti kempunan Shafie merasa jawatan Ketua Menteri Sabah.

Jadi tentang mana Shafie layak bercakap pasal Adun yang melompat parti? Hipokrit!

Shafie juga bercakap pasal kemiskinan yang tidak dibela oleh Adun yang melompat parti. Realitinya sejak kepimpinan Shafie, tidak ada satu pun Adun di Semporna yang melompat parti, tetapi keperluan asas orang orang kampung di kawasannya, tampak begitu begitu juga walaupun Shafie pernah menjawat beberapa kementerian termasuklah Menteri KKLW dan Ketua Menteri Sabah. Melainkan kroni siputnya dan kerabatnya yang puas mengalami perubahan.

Shafie, untuk pengetahuan mu melompat parti tidak hanya dilihat dari konteks seorang wakil rakyat tapi juga dari konteks jentera dan ahli parti di peringkat akar umbi. Pada pilihan raya umum 2018 ramai ahli UMNO di Semporna yang menyokong dan mengundi calon Warisan. Apa pula hukuman yang wajar untuk mereka ni?

Jangan terlalu hipokrit Shafie. Kalau kamu yang melakukannya ia tidak menjadi persoalan tapi kalau orang lain ikut melakukannya ia menjadi satu kesalahan pula ya. Hemmm!

Hak Istimewa Adun dan Hak Dalam Demokrasi Untuk Sokong GRS

Selamat datang ke dunia Gabungan Rakyat Sabah atau Parti Bersatu. Helo pemimpin “baru “Adun Sindumin Dr Yusof Yacob. Selepas berkorban untuk kebaikan pengundi di kawasannya dengan meninggalkan parti Warisan.

Memilih haluan perjuangan atau parti adalah hak individu apa lagi bagi seorang wakil rakyat yang telah diberikan mandat oleh pengundi untuk mengurus tadbir mereka.

Justeru admin bersetuju dengan pendapat Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor. Bahwa adalah menjadi hak istimewa setiap Adun dan merupakan hak demokrasi ahli politik memilih untuk berkhidmat melalui landasan ataupun parti politik yang mereka inginkan.

Justeru Ketua Menteri Datuk Hajiji mengucapkan ribuan terima kasih.

Dalam pada itu Ketua Menteri Sabah juga berterima kasih kepada Adun Adun yang menyokong hala tuju kerajaan negeri Sabah ataupun kerajaan Gabungan Rakyat Sabah.

Dengan demikian boleh sudah kepimpinan kerajaan negeri Sabah memberi lebih Fokus kepada perpaduan dan juga pembangunan rakyat negeri ini.

Siapa Yang Benarkan Warisan Guna Bilik VIP dan Mana SOP?

Dulu semasa parti parti GRS menjadi pembangkang di negeri Sabah. Tidak ada pun aksi seperti ini yang berlaku.

Dimana bilik VIP atau balai ketibaan VIP digunakan oleh pembangkang dan diserbu oleh penyokong mereka sesuka hati. Tampak ada pelanggaran SOP Covid 19 dan tidak mematuhi protokol. Alahai!

Persoalan yang timbul di akal fikir rakyat rentetan kejadian ini.

Siapa yang benarkan Warisan menggunakan bilik VIP ini dan bilik yang mana?

Kalau bilik Dewan Kinabalu, KKIA nah tidak layak tu, apa lagi pada pemimpin pembangkang, kerna ia dikhususkan hanya untuk Yang Dipertuan Agong, Ketua Menteri Sabah hinggalah ke jawatan Ketua Polis Negara.

Waktu ini SOP Covid 19 dipatuhi kah? memandangkan besi buruk Warisan suka sangat bercakap soal SOP walaupun mereka tahu Warisan lah yang mencetuskan gelombang kedua Covid 19 di Sabah.

Dalam hal ini kita mohon penjelasan tuntas dari pihak yang berwajib dan bertanggungjawab.

Sahih Adun Sindumin Tinggalkan Warisan Untuk Bersama GRS

Tidak ada yang admin ingin laporkan disini cuma mengesahkan apa yang admin tulis atau beritakan baru baru ini. Melalui tajuk Adun Sindumin Keluar Warisan Sertai GRS.

Berkenaan Ketua Penerangan Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Dr. Yusof Yacob yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sindumin, mengumumkan keluar daripada Parti Warisan Sabah.

Sebab ada yang mendakwa kononnya ia kurang benar dan sebagainya. Mereka ingat admin ni cincai. Hahaha!

Terbukti berita itu memang benar. Hari Datuk Dr Yusof Yacob bertempat di Dewan Teater, Marina, Sutera Harbour, telah secara rasmi mengisytiharkan dirinya tidak lagi bersama parti Warisan tapi akan beralih menjadi wakil rakyat Bebas tetapi pro kerajaan negeri Sabah atau GRS.

Alasannya seperti juga pemimpin bijaksana dan bertanggungjawab yang lain. Ingin berbakti pada pengundi di DUN Sindumin itu sendiri dan untuk kestabilan pentadbiran kerajaan negeri. Lebih kurang begitulah.

Ada juga yang bersangka sangka katanya, itu jalan yang terbaik daripada Sabah jatuh ke tangan Kluster Mahkamah lebih baik Bersatu. Ada juga yang berpendapat Warisan sudah rosak hanya menjadi alat kepada pihak yang tidak bertanggungjawab untuk merompak hak hak Bumiputera. Justeru peralihan inilah yang terjadi.

Eloklah kalau sudah ramai yang buka mata. Pada Dr Yusof tenang saja di posisi ada juga kami. He!

Kelmarin berita pasal Adun Pitas, Ruddy yang menafikan berita palsu kononnya akan menyertai Warisan. Sebaliknya beliau akan terus setia bersama PPBM/Bersatu Sabah. Ruddy adalah calon Bebas yang menewaskan calon UMNO dan Warisan pada Pilihan Raya Negeri Sabah 2020. Ramai orang tahu yang menyebarkan berita palsu itu adalah Warisan dan ia hanyalah permainan mereka. Sebenarnya itu

MP Sandakan Tuntut Halau PATI Filipina dan Indonesia Tanpa Alasan

Kita lupakan seketika kaitannya lambakan PATI dan negeri Sabah. Atau mari kita lihat isu ini dari konteks muslihat pembangkang semata mata yang terbahagi kepada dua peranan.

Ini kerana usaha menangani PATI di negeri Sabah terus dipolitikkan oleh pembangang Warisan Plus atau DAP.

Sebelum ini Warisan melalui Aziz Jamman juga mencabar kerajaan agar menghalau para PATI ke negara asal mereka.

Dalam Warisan Plus ada dua jenis jentera atau penyokong yang nampak bertentangan tapi sebenarnya mempunyai satu matlamat dengan masing masing menjalankan peranan mereka.

Satu kumpulan berperanan mendesak agar kerajaan menghalau PATI dari bumi Sabah. Satu kumpulan lagi menjadi tukang propaganda dikalangan PATI Filipina dan Indonesia, kononnya mereka hanya terbela sekiranya Warisan yang memerintah Sabah.

Sedangkan dua tahun setengah Warisan menjadi kerajaan negeri Sabah yang ada adalah sebaliknya pemegang IMM13 tidak boleh memohon warganegara Malaysia. Tapi bila pemegang IMM13 ini bersembang dengan jentera pro PATI mereka akan diberikan maklumat yang sebaliknya.

Kepada Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) dari Filipina dan Indonesia. Kamu dengar tak desakan demi desakan disuarakan oleh pembangkang ini. Terbaru DAP melalui ahli Parlimen Sandakan, Vivian Wong mendesak agar kamu segera di halau dari bumi Sabah. Sebab menurut Vivian Wong adalah perosak rakyat Sabah.

Tapi yang peliknya ada lagi dikalangan PATI berkenaan yang tetap setia pada Warisan hanya kerana ada wakil rakyat mereka yang berasal dari Indonesia dan Shafie itu dikaitkan dengan Tawi Tawi.

Nah pergi lagi kamu cium tangan Warisan tu.


KOTA KINABALU: Ahli Parlimen Sandakan, Vivian Wong mengkritik kenyataan Menteri Dalam Negeri, Hamzah Zainudin yang disifatkan “mengitar semula” jawapannya berhubung isu pendatang asing tanpa izin (PATI) di Sabah.

Beliau mendakwa jawapan yang diberikan Hamzah dalam sesi penggulungan di Dewan Rakyat hampir sama dengan kenyataan tahun lalu tanpa sebarang perkembangan baharu.

“Semasa sesi persidangan Parlimen tahun lepas, saya telah menyuarakan isu pendatang (PATI) ini sebagai ‘ibu kepada segala masalah kita’ di Sabah dan meminta kerajaan dengan tegas menetapkan strategi serta rancangan konkrit berdasarkan laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).

“Menteri yang sama juga kemudiannya menjawab kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Pengurusan Warga Asing Sabah dan jawatankuasa teknikal untuk menyelesaikan isu sekian lama ini dan boleh dianggap ‘titik kelemahan’ negeri ini.

“Hari ini (semalam) juga, menteri yang sama apabila ditekan berkenaan apakah yang telah dilakukan kerajaan untuk menangani masalah imigran di Sabah, beliau hanya mengulangi reaksi sama dari tahun lalu tanpa kemajuan yang nyata,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Wong berkata, Hamzah dengan berani menyatakan isu PATI di Sabah memerlukan azam politik semua pihak dan kerajaan jelas kurang komitmen menangani masalah berkenaan.

“Jangan cuba menyalahkan masyarakat atas apa yang disebut menentang rancangan kerajaan untuk menyelesaikan masalah ini.

“Apakah maknanya untuk membelanjakan duit pembayar cukai membina lebih banyak pusat tahanan untuk menempatkan pendatang asing ini? Ini juga sebenarnya tanda kegagalan peranan kerajaan mengurus dan mengawal isu pendatang asing ini.

“Cukup-cukuplah, laksanakan apa yang dikatakan atau letak jawatan kerana kita memerlukan tindakan segera daripada kerajaan,”

FMT

Adun Pitas Nafi Sokong Warisan

Adun Pitas Ruddy menafikan akan menyertai Warisan.

Inilah kerja besi buruk Warisan tidak sudah sudah menyebarkan berita bohong. Hari hari berbohong tapi tetap menjadi pembangkang, tidak malu dan tidak penat kah? Hahaha!

Ruddy adalah salah seorang dari tiga Calon Bebas yang berjaya menumbangkan calon dari BN/UMNO dan Warisan pada Pilihan Raya Negeri 2020.



KOTA KINABALU – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pitas, Datuk Seri Ruddy Awah menafikan dakwaan bahawa beliau akan menyokong Parti Warisan Sabah (Warisan) untuk membentuk kerajaan baharu seperti yang tular di aplikasi WhatsApp baru-baru ini.

Beliau berkata, mesej yang disebarkan itu adalah perbuatan pihak yang tidak bertanggungjawab dan fitnah semata-mata.

“Saya menegaskan bahawa saya menyokong penuh kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor.

“Saya menggesa orang ramai supaya menghentikan penyebaran mesej berkenaan dan menyiasat dahulu kesahihan maklumat yang disebarkan di media sosial,” katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.

Sebelum ini tular di media sosial mengatakan Parti Bersatu Sabah (PBS) dan tiga calon bebas yang menang pada Pilihan Raya Negeri (PRN) lalu akan menyokong Presiden Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk menubuhkan kerajaan.

Hanya permainan media sosial: Jaujan

Sinar Harian

Perabot Seri Perdana Najib keluarkan, Muhyiddin Tidak Pernah Tinggal Sana

Bukan hanya perabot lama dikeluarkan dari rumah rasmi Perdana Menteri oleh Najib. Tetapi mantan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tidak pernah tinggal disana.

Pembaikan yang dibuat pun selepas menerima laporan kerosakan dari Jabatan Perdana Menteri (JPM) pada ketika itu.

Begitu antara pencerahan yang diberikan oleh mantan Perdana Menteri Muhyiddin, susulan berita yang tersebar berkenaan pembaikan rasmi Perdana Menteri Malaysia atau kompleks Seri Perdana yang terletak di Putrajaya.

Memang besar dan luas kawasan tu, admin sendiri pernah menjejakkan kaki di sana. Tidak hairan kalau pembaikannya memakan jutaan ringgit, apa lagi terpaksa mengisinya dengan perabot baru.

Yang untung Perdana Menteri Ismail lah. Merasa segala galanya baru.


Muhyiddin Yassin berkata keputusan membaik pulih kompleks Seri Perdana yang dibuat ketika pentadbirannya adalah untuk memulihara selain menerima laporan mengatakan Najib Razak mengeluarkan perabot daripada rumah rasmi perdana menteri itu.

Muhyiddin berkata, mengikut laporan Jabatan Perdana Menteri (JPM) jika kediaman perdana menteri itu tidak dibaik pulih dengan segera, bangunan tersebut akan mengalami kerosakan yang lebih teruk pada masa hadapan dan kos membaik pulih bangunan akan meningkat.

“Ketika saya mula menjawat jawatan perdana menteri pada bulan Mac 2020, saya menerima laporan daripada JPM berhubung kerosakan fizikal Seri Perdana yang merupakan bangunan rasmi JPM.

“Berdasarkan laporan yang saya terima, pihak JPM juga mengesyorkan agar perolehan perabot dibuat memandangkan kebanyakan aset perabot di Seri Perdana yang didakwa milik peribadi mantan perdana menteri keenam dipindah keluar,” katanya dalam sebuah kenyataan di Facebook hari ini.

Najib Razak merupakan perdana menteri keenam dari 2009 sehingga Barisan Nasional (BN) yang dipimpinnya tewas pada Pilihan Raya Umum 2008.

Menurut Muhyiddin, antara kerosakan yang dilaporkan JPM termasuk kebocoran, sistem pencahayaan yang telah lama serta keadaan fizikal lantai dan bumbung yang telah rosak atau usang.

Katanya, menurut JPM, kebocoran bumbung Seri Perdana dan sistem perpaipan menyebabkan kerosakan perabot dalaman, lantai kayu, panel dinding dan siling bangunan.

Selain itu, pendawaian elektrik, pencahayaan dan peralatan mekanikal seperti penghawa dingin juga turut dilaporkan perlu dibaik pulih kerana sudah terlalu usang.

“Menurut pandangan pakar, sistem pendawaian bangunan Seri Perdana yang berusia lebih 20 tahun boleh mendatangkan risiko kebakaran jika tidak dibaik pulih segera.”

Muhyiddin turut berkata proses baik pulih yang dilaksanakan adalah mengikut spesifikasi yang ditetapkan dan dipantau rapat oleh sebuah pasukan petugas dianggotai pegawai Jabatan Kerja Raya dan JPM.

Semalam, Najib dalam hantaran Facebook berkata projek naik taraf Seri Perdana diluluskan ketika pentadbiran Muhyiddin dan nilai asal keseluruhan projek adalah sebanyak RM38.5 juta yanng dijangka siap pada 7 Disember.

Beliau mempersoalkan naik taraf tersebut dan berkata wang sebanyak itu tidak sepatutnya dibelanjakan ketika negara berdepan impak pandemik.

“Apapun, wang sebanyak RM38.5 juta tidak patut dibelanjakan untuk tujuan ini pada zaman pandemik sebab ianya tidak sensitif kepada Rakyat yang sedang merayu untuk lebih banyak bantuan disalurkan akibat PKP bersambung PKP.

“Lebih-lebih lagi sebab ianya dibelanjakan pada ketika PM8 sendiri kata kerajaan dah tak ada banyak wang lagi setelah kerajaan PN dahulu berbelanja RM600 bilion,” katanya.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata sejak memegang jawatan perdana menteri tahun lalu, beliau tidak pernah mendiami rumah rasmi tersebut.

Beliau turut berkata penjelasan mengenai projek naik taraf tersebut boleh diberikan jabatan-jabatan yang terlibat dalam proses naik taraf berkenaan.

“Selaras dengan prinsip ketelusan dan integriti yang diamalkan oleh kerajaan, jabatan yang berkenaan boleh tampil untuk memberikan penjelasan kepada orang ramai berkenaan perkara ini.

“Untuk rekod, saya tidak pernah menduduki Seri Perdana sepanjang saya berkhidmat sebagai perdana menteri,” katanya.

Malaysianow

Shafie Cadang Hak Bumiputera 51% Dalam Syarikat Fret Dihapuskan

Shafie cadang hapuskan pegangan ekuiti 51% Bumiputera

Betullah Presiden Warisan ni jenis orang yang sanggup melakukan apa saja walaupun terpaksa mengorbankan hak orang lain.

Dulu, walaupun hanya sempat memerintah Sabah lebih kurang dua tahun setengah, tapi macam macam hal yang cuba dilakukan oleh Menteri dan orang orangnya yang akan mengorbankan hak hak Bumiputera.

Nasib baiklah pembangkang waktu itu bertegas hingga memaksa cadangan bodoh itu dibatalkan.

Waktu itu sempat admin berimaginasi, kalau saja ia menjadi kenyataan maka percayalah tidak mustahil kuburan pemimpin pemimpin Warisan akan di kencingkan oleh generasi akan datang.

Hari ini Shafie sebagai pembangkang sekali lagi mengemukakan cadangan yang cuba menafikan hak dan keistimewaan Bumiputera.

Dimana Presiden Warisan yang juga ahli Parlimen Semporna Shafie, mahu kerajaan membatalkan 51% pemilikan ekuiti Bumiputera dalam syarikat fret tempatan kerana kononnya dasar itu hanya merugikan pemain industri tempatan (bukan bumiputera).

Memang dasar 51% ini tidak terpakai kepada syarikat antarabangsa atau asing kerana ia melanggar perjanjian perdagangan Bebas FTA.

Tapi ingat negara Malaysia adalah milik Bumiputera yang sudah tentu ada hak dan keistimewaan yang wajib dilindungi sampai bila bila, walaupun hari ini sudah banyak hak hak Bumiputera yang dirompak angkara kejahilan segelintir kakitangan awam dan swasta.

Menurut Shafie lagi, data yang dikeluarkan Unit Perancang Ekonomi (EPU), pemilikan ekuiti warga asing meningkat dari 37.2% pada 2011 kepada 45.3% pada 2015. Pegangan ekuiti bukan Bumiputera menurun dari 34.8% kepada 30.7% dalam tempoh sama, manakala pemilikan ekuiti Bumiputera turut jatuh dari 23.4% kepada 16.2%.

Habis itu kenapa lagi ekuiti Bumiputera dalam sektor ini cuba dihapuskan, kalau sudah faktanya menunjukkan begitu?

Peliklah Warisan ni sedangkan dalam masa yang sama terhegeh hegeh bercakap pasal perjanjian 1963 yang menjurus kepada hak hak Sabahan atau pun Bumiputera.

Jadi kita tanya Shafie, apa ruginya jika pegangan 51% untuk Bumiputera dikekalkan, tidak kiralah apa ahli itu memang berkecimpung dalam perusahaan fret atau namanya saja dipakai sebagai syarat. Apa ruginya?

DAP Lim Guan Eng adalah pembangkang yang bertanggungjawab menimbulkan isu ini yakni tidak bersetuju dengan pegangan 51% oleh Bumiputera.

Tak kan Shafie tidak belajar dari dirinya, bagaimana dia telah membantu kerabat dan kroninya dengan cara ali baba. Tinggal lagi cara yang digunakan ketika itu agak keterlaluan hingga menjejaskan kualiti kerja.

Tapi kalau kualiti kerja tetap di jaga ia tidak menjadi masalah walaupun Bumiputera memegang sehingga 51% ekuiti.

Warisan ni terlalu hipokrit atau munafiklah!

Klik juga dua link dibawah, anggap saja ini adalah perancangan dan kesinambungan dari isu di atas.

Sebab Itulah Warisan/DAP Wajib Dinyahaktifkan (video)

Video ini mendedahkan bagaimana tauke tauke besar daripada tanah Besar China menjajah satu satu negara melalui ekonomi. Penjajahan dalam bentuk ekonomi ini berlaku di keatas negara maju lain seperti Amerika.

Di Asia hanya Jepun dan Korea yang gagal dijajah oleh kuasa ekonomi China ini kerana dua negara ini menghadkan penguasaan pelabur asing terutamanya daripada negara China.

Jika perkembangan ini kita kaitkan dengan apa yang telah dilakukan kerajaan Warisan ke atas beberapa daerah di negeri Sabah itu sendiri maka kita akan nampak kenapa DAP sanggup bekerjasama dengan Warisan.

Bayangkan parti DAP yang mempunyai penyokong dan pemimpin yang berkemampuan dari segi ekonomi dan prinsip sanggup menggunakan logo Warisan untuk bertanding di pilihan raya negeri Sabah 2020. Walhal mereka tahu slogan Warisan adalah Sabah for Sabahan yang bermaksud Warisan hanya konon memperjuangkan kaum Bumiputera.

Sebab DAP tahu Warisan sanggup melakukan apa saja asalkan jawatan Ketua Menteri Sabah menjadi milik mereka. Sanggup bermaksud sanggup menggadaikan prinsip dan hak bumiputera termasuklah khazanah yang ada.

Justeru itulah Warisan wajib dikuburkan kerana kepimpinan parti ini sanggup membuat apa saja demi kuasa.

Ironisnya tengok apa berlaku di beberapa kawasan yang menjadi kubu kuat Warisan dalam hanya tempoh dua tahun telah bertukar menjadi China Town. Orang tempatan Warisan hanya mampu memuji bangunan dan restoran restoran yang bukan milik mereka, tanpa sikit pun merasakan diri mereka telah diperbodoh. Alahai!