23hb Ini Rasuah Visa Zahid Ditentukan

Nasib Zahid Hamidi akan diketahui pada 23hb bersamaan Jumaat ini berkaitan 40 dakwaan menerima rasuah daripada sebuah Syarikat yang memproses Visa pekerja asing.

Hakim Mahkamah Tinggi Yazid Mustafa akan menyampaikan keputusannya selepas mendengar keterangan 18 saksi dan menyemak 107 eksibit.

Peguam A Srimurugan berkata, bekas timbalan perdana menteri dan menteri dalam negeri itu akan dibebaskan tanpa dipanggil pembelaannya jika hakim mendapati pihak pendakwaan gagal mewujudkan kes prima facie.

“Bagaimanapun, Zahid akan diperintahkan membela diri jika hakim mendapati pendakwaan telah membuktikan semua elemen pertuduhan,” katanya.

Zahid yang juga presiden Umno dan Ahli Parlimen Bagan Datuk berdepan 33 tuduhan menerima rasuah berjumlah SGD13.56 juta (RM42 juta) daripada Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) sebagai menteri dalam negeri ketika itu bagi tujuan menyambung kontrak syarikat berkenaan sebagai pengendali pusat sehenti di China dan VLN serta mengekalkan kontrak pembekalan sistem bersepadu VLN.

Zahid juga berdepan tujuh lagi tuduhan iaitu memperoleh SGD1.15 juta, RM3 juta, 15,000 Franc Swiss dan USD15,000 daripada syarikat sama berhubung tugas rasminya.

Semua kesalahan itu didakwa dilakukan di Seri Satria di Presint 16, Putrajaya, dan di Country Heights, Kajang, antara Oktober 2014 dan Mac 2018.

Timbalan Ketua Pendakwa Raya, Raja Rozela Raja Toran, berkata Zahid menerima rasuah secara ansuran bulanan antara 2014 dan 2018, sambil menambah Pengarah UKSB, David Tan telah menyimpan rekod semua pembayaran dalam lejar.

Katanya, keterangan yang dibawa oleh pihak pendakwaan menunjukkan bahawa Zahid telah mendapatkan pelanjutan kontrak OSC dan VLN untuk UKSB walaupun pegawai kementerian berasa ragu.

Raja Rozela berkata, gabungan keterangan langsung, mengikut keadaan dan dokumen, menyokong pendirian pihak pendakwaan bahawa kes bawah Seksyen 16(a)(B) Akta SPRM telah dibuat terhadap Zahid.

Beliau mengakui Tan dan dua lagi Pengarah UKSB, Harry Lee dan Wan Quoris Shah Wan Abdul Ghani, adalah rakan sejenayah Zahid dalam melakukan kesalahan itu dan peraturan berhemat memerlukan pengesahan bukti mereka.

“Bukti mereka telah disahkan satu sama lain dan lejar adalah sebagai tambahan,” katanya.

Raja Rozela juga berkata, wang yang diterima adalah suapan bawah Akta SPRM, dan percubaan pihak pembelaan untuk mengklasifikasikannya sebagai derma politik tidak membantu tertuduh.

Menurutnya, unsur-unsur pertuduhan yang dirangka bawah Kanun Keseksaan juga telah berpuas hati kerana Zahid mempunyai urusan perniagaan dengan UKSB yang merupakan kontraktor dilantik kementerian.

Beliau berkata, ia juga tidak penting sama ada wang tunai diterima mempunyai sumbernya di Hong Kong atau Labuan.

Timbalan Pendakwa Raya, Xander Lim yang membantu Raja Rozela memberitahu mahkamah bahawa perbicaraan Zahid telah dilakukan secara adil dan tertuduh diwakili oleh peguam cekap dan diberi hak untuk menyoal balas semua saksi pendakwaan.

Bagaimanapun, peguam utama Zahid, Hisyam Teh Poh Teik, berhujah bahawa anak guamnya adalah subjek pendakwaan terpilih dan peguam negara, yang juga pendakwa raya, tidak bertindak adil.

Katanya, ahli politik dan penjawat awam lain turut menerima wang daripada UKSB tetapi tidak didakwa.

Hisyam berkata, keterangan Tan, Lee dan Wan Quoris harus ditolak kerana mereka bukan saksi yang boleh dipercayai.

“Mahkamah mesti mengambil pengiktirafan kehakiman bahawa mereka tidak jujur dan bercanggah dengan diri sendiri (semasa) memberikan keterangan,” katanya.

Beliau juga berkata, ketiga-tiga mereka telah menyembunyikan perkara itu daripada pengetahuan pengawal kewangan UKSB Fadzil Ahmad berhubung lejar yang menyenaraikan bayaran tunai kepada ahli politik, termasuk Zahid.

Katanya, menerusi pemeriksaan balas, Lee dan Tan juga mengakui bahawa wang yang diberikan kepada Zahid adalah derma politik, satu pembelaan yang kini diiktiraf oleh Mahkamah Rayuan.

Peguam, Ahmad Zaidi Zainal berhujah bahawa kegagalan pendakwaan untuk memanggil saksi dari Hong Kong adalah “fatal” kerana ia bermakna ramuan pertuduhan rasuah bawah kedua-dua Akta SPRM dan Kanun Keseksaan tidak dipenuhi.

Sumber MSN

Najib Dirawat Hospital HRC Atas Arahan Mahkamah Tinggi

Tiada keistimewaan Najib Razak sebagai banduan di penjara Kajang, dia tetap menjalani hukuman seperti banduan lain, soal dia mendapat rawatan Hospital HRC ia atas arahan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Dimana Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memerintahkan pihak penjara supaya Najib dibawa ke hospital untuk pemeriksaan kesihatan selepas diberitahu keadaannya yang tidak memuaskan pada 12 September yang lalu.

Najib akan dihantar semula ke Penjara Kajang selepas menjalani pemeriksaan Doktor pakar di HRC.

23 Ogos 2020 22 tarikh keramat bagi Najib karena hari ini dia dimasukkan ke penjara selama 12 tahun akibat skandal penyelewengan dalam anak Syarikat 1MDB iaitu SRC.

Hebat Najib tetap mendapat perhatian sebagai seorang VIP tapi itu pun masih ramai pemimpin dan laskar UMNO yang memfitnah kononnya sistem kehakiman tidak bersikap adil terhadap pemimpin UMNO. Buat malu betullah!

Menyedihkan dan mengkilankan kalau sebelum ini ada keluarga banduan lain memohon pada pihak penjara untuk dirawat di Hospital pakar tetapi tidak dibenarkan.

Jadi selepas ini sewajibnya semua banduan mendapat layanan yang sama rata, apa lagi kesalahan yang mereka lakukan jauh kecil berbanding yang dilakukan oleh Najib Razak.

Tambah Kerusi 35% Parlimen Bukan Minta Tapi Ada Dalam MA63 – Masidi

Tuntutan satu pertiga kerusi Dewan Rakyat bukannya atas kehendak pemimpin Sabah dan Sarawak yang ada pada hari ini, tetapi sedia termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963.

Sebenarnya bukan kita minta, ini (adalah) yang dijanjikan kepada Sabah dan Sarawak. 

“(Perlu faham) Kita bukan ‘demanding’, kita cuba “meminta” apa yang termaktub dalam perjanjian yang pada waktu itu Tanah Melayu persetujui (pembentukan Malaysia),” kata Masidi.

“Isu lebih kepada memastikan Sabah dan Sarawak berada dalam kedudukan yang mana (pemimpin kedua-dua negeri itu) boleh menjadi penentu bersama kepada keputusan penting,” katanya.

Hari ini Malaysia hanya mempunyai 222 kerusi Parlimen dimana 166 kerusi berada di Semenanjung bakinya 56 kerusi berada di Sabah dan Sarawak masing-masing 25 Sabah 31 Sarawak.

Pada 1963, Sabah mempunyai 16 kerusi Parlimen, diikuti Sarawak (24) dan Singapura (15), jumlahnya mewakili 35 peratus daripada keseluruhan 159 kerusi Parlimen, manakala baki 65 peratus atau 104 kerusi Parlimen adalah di Malaya (Semenanjung). Sabah dan Sarawak tuntut kembali 35 peratus kerusi Parlimen

Malaya ketika itu tidak memiliki majoriti dua pertiga. Jadi, apabila Singapura keluar Malaysia pada 1965, kerusi miliknya sepatutnya diberi kepada Sabah dan Sarawak bagi mengekalkan kedudukan 35 peratus itu,” katanya dalam satu kenyataan, di sini.

Pelik juga kan Sabah Sarawak ni hampir sama luas dengan satu Semenanjung tetapi hanya ada 56 kerusi. Lucunya! Ini gara-gara UMNO mahu mendominasi lah ni.

Yang sedikit melucukan ialah tuntutan ini tidak pernah pun disentuh oleh politik Warisan, kenapa begitu? sebab tidak tahu apa apa kan.

Sumber SBN

Shahril Jangan Mengada Ngada, Mana Kerjamu?

Sebelum Shahril ikut mengada ngada mempertikai dakwaan Muhyiddin berhubung ekonomi Malaysia yang semakin memburuk dibawah pentadbiran Perdana Menteri Ismail Sabri.

Tolong senaraikan ideanya atau mana kerjanya yang telah berjaya membaiki ekonomi Malaysia memandangkan Si Shahril itu berjawatan Pengarah Ekonomi di Pejabat Perdana Menteri.

Jadi jangan dia membandingkan jawatan Perdana Menteri dengan Pengerusi Majlis Pemulihan Ekonomi Negara yang disandang oleh Muhyiddin dalam usaha memulihkan ekonomi.

Sekaligus menafikan dakwaan ekonomi Malaysia memburuk dibawah kerajaan UMNO yang diketuai Perdana Menteri Ismail Sabri.

Untuk maklumannya sehingga semalam nilai ringgit telah menjunam sehingga RM4.55 sedolar.

Ringgit Jatuh Tapi UMNO Desak Adakan PRU 15 👎

Ekonomi Teruk, PM Ismail Menyalahkan MPN, Peliknya

Macam mana Ismail Sabri selaku Perdana Menteri Malaysia sanggup mengeluarkan kenyataan seperti Cybertrooper yang tidak boleh menerima kebenaran atau sanggup bodoh selagi bukan UMNO yang menjadi pemerintah utama.

Sebelum ini bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengeluarkan kenyataan bahawa jika kerajaan UMNO hari ini gagal mengurus ekonomi dengan baik maka seeloknya lah pilihan raya diadakan supaya kerajaan baru yang lebih cekap prihatin dan bebas rasuah dapat dipilih oleh rakyat.

Apa yang dinyatakan oleh Muhyiddin itu memang ada kebenarannya, terbukti hari ini nilai ringgit jatuh menjunam sehingga RM4.55 sedolar.

Sebelum itu Muhyiddin Yasin ada mengemukakan cadangan supaya jawatan Timbalan Perdana Menteri diwujudkan bagi “melancarkan” pentadbiran kerajaan tapi ditolak oleh Ismail Sabri dengan beralasan tidak ada keperluannya.

Akibatnya ekonomi semakin memburuk tapi seperti biasa, pemimpin UMNO tidak akan mudah mengakui kesalahan atau kelemahan mereka. Makanya dengan mudah Ismail Sabri turut menyalahkan Muhyiddin hanya kerana memegang Pengerusi Majlis Pemulihan Ekonomi Negara (MPN).

Seolah oleh Majlis Pemulihan Ekonomi Negara lebih berkuasa dari jawatan Perdana Menteri atau seolah olah apa yang dicadangkan oleh MPN diguna pakai sepenuhnya oleh Perdana Menteri Ismail.

Apa lah sangat jawatan pengerusi Majlis Pemulihan Ekonomi berbanding jawatan Timbalan Perdana Menteri yang boleh merentas kementerian dan pentadbiran kerajaan dalam usaha membetulkan kerosakan yang ditinggalkan oleh kerajaan kluster Mahkamah sebelum ini.

Kan elok kalau cadangan mengujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri diterima dan dilaksanakan boleh juga serba banyak membantu memulihkan ekonomi yang semakin terjejas. Hemmm!

Satu lagi hal, susah memulihkan ekonomi Malaysia sebab berbilion wang rakyat yang di curi melalui 1MDB masih belum diganti malah rakyat Malaysia terpaksa menanggung hutang 1MDB yang berbillion ringgit.

Selain wang 1MDB yang dibekukan diluar negara, Swiss. Itu bila nak ambil balik tu supaya boleh digunakan untuk membantu rakyat miskin?

Atau begini saja kepimpinan UMNO itu tidak gagal walaupun telah kantoi mencuri wang rakyat di Mahkamah? 💩

Zahid Lelaki Pentingkan Diri dan Tak Pandai Malu – Charles

Sangat sangat benar kenyataan Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago yang Presiden UMNO, Zahid Hamidi pemimpin atau lelaki yang tidak pandai malu dan terlalu mementingkan diri.

Entah makhluk daripada mana lah dia ni. Macam cicak yang baru merasa nasi sejuk pula.

Bila Zahid Hamidi sanggup mengadakan pilihan raya umum walaupun dalam musim tengkujuh yang kemungkinan besar membawa banjir besar di beberapa kawasan.

Menurutnya lagi sepatutnya Zahid Hamidi mengatur strategi bersama jentera UMNO bagi menghadapi kemungkinan banjir dan membantu penduduk yang terlibat.

Bukan sebaliknya mempersiapkan jentera UMNO semata mata untuk menghadapi pilihan raya umum ke 15.

Pada Sabtu, Presiden UMNO itu dilaporkan berkata, sekiranya ditakdirkan PRU15 diadakan hujung tahun meskipun beberapa negeri sering dilanda banjir dalam tempoh tersebut, jentera Pemuda gabungan politik itu tetap bersedia mengharunginya.

“Kita tahu ada kekangan, akhir tahun ini ada banjir, ada hujan lebat, ada monsun timur laut tetapi kalau Perdana Menteri (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob) bubar masa banjir pun, kita sanggup redah banjir,” kata Ahmad Zahid ketika berucap melancarkan Jentera Pemuda BN di Stadium Titiwangsa di Kuala Lumpur.

Zahid peduli apa dengan nasib mangsa banjir, lagi baik memikirkan nasib dirinya yang berkemungkinan akan mengikut jejak Najib Razak di penjara 12 tahun. Oleh itu satu satunya cara mengelak dari hukuman penjara ialah UMNO mesti berada di tampuk kuasa tapi hanya menjadi kenyataan bila UMNO mendapat majoriti mudah dalam pilihan raya umum ke 15 nanti.

Soalnya ada jalan kah UMNO mendapat majoriti mudah? macam sempit dari lubang jarum saja tu.

Jika UMNO berada dipuncak maka peluang mencampuri sistem pentadbiran dan kehakiman akan terbuka sangat luas.

Jamal Yunos Dibankrapkan, Gagal Bayar Saman Fitnah Teresa Kok

Inilah apa yang dipanggil kerana mulut badan binasa. Sudah jatuh ditimpa tangga.

Kenapa boleh UMNO kalah teruk pada DAP. Sepatutnya tidak boleh kalah memandangkan setiap tuduhan yang dilemparkan ke atas pemimpin UMNO adalah fitnah semata mata. Begitu pula bila UMNO yang membuat tuduhan pasti ada kebenarannya. He!

Akibat memfitnah Jamal Yunos kalah dalam perbicaraan. Sudahlah kalah terpaksa lagi membayar ganti rugi atau saman sebanyak RM350,000.00 namun gagal dijelaskan.

Oleh itu Ahli Parlimen Seputeh peguamnya SN Nair dan Jaden Phoon akan memfailkan notis kebankrapan terhadap Jamal Yunos yang juga Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar.

Jamal kalah pada saman yang difailkan oleh Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok pada 2017, selepas menuduhnya menyalahgunakan dana Yayasan Warisan Anak Selangor (Yawas) bawah inisiatif Skim Mesra Warga Emas kerajaan negeri

Semalam Jamal Yunos dilaporkan rebah sendiri dalam majlis politik di Sungai Besar hingga dihantar ke Hospital untuk mendapatkan rawatan lebih lanjut. Di fahamkan Jamal Yunos baru pulih dari penyakit kanser paru paru tahap empat.

Pada 26 Julai, Teresa Kok disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas Jamal membuat laporan terhadapnya. Namun tidak ada kesalahan yang didapati.

Ertinya laporan SPRM yang dibuat oleh Jamal Yunos hanyalah laporan kosong semata mata untuk menyusahkan.

Jadi Jamal terimalah musibah ini apa adanya, kau punya mahu juga.

Umno, PAS, Bersatu Gabung, Belum Cukup ‘kuat’ Lawan PKR?-Musa Hitam

Sejauh mana benarnya dakwaan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia Datuk Musa Hitam di mana beliau menjangkakan walaupun UMNO, Bersatu dan PAS bergabung di bawah satu khemah namun masih gagal mengalahkan kekuatan PKR.

Sebab UMNO, Bersatu dan PAS benar benar bertunjangkan undi Melayu dan Islam yang tidak lagi relevan di zaman ini.

Berbeza dengan PKR yang berkonsepkan kepelbagaian bangsa yang menjadi daya penarik, begitu kenyataan Musa Hitam.

Soalnya sekarang selepas pilihan raya umum 2018, PKR tidak lagi mendapat sambutan menggalakkan dari orang Melayu kecuali di Selangor dan Negeri Sembilan. Jadi macam mana tu?

Jangan abaikan PAS sangat kuat di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Macam mana tu?

Makanya boleh boleh saja dakwaan Musa Hitam diatas ada kebenarannya tapi hanya berlaku di Semenanjung tidak di Sabah dan Sarawak.

Begitu dengan DAP, walaupun parti ini dianggap milik kaum Cina tetapi semasa Musa memenuhi jemputan untuk melancarkan buku Lim Kit Siang, dia dapati kebanyakan yang hadir adalah golongan muda dan berbangsa Melayu. Ini katanya hal yang serius.

Tapi ada satu faktor besar yang dilupakan oleh Musa Hitam iaitu faktor salah gunakuasa yang telah mengotorkan UMNO sedangkan faktor inilah yang menyebabkan UMNO tumbang pada pilihan raya umum 2018. Oleh itu nampaknya nasib UMNO akan berulang pada pilihan raya umum yang akan datang.

Di Sabah dan Sarawak UMNO ditolak oleh sebahagian besar kaum Bumiputera. Ini kerana orang Sabah sedar dan tahu UMNO ini ditubuhkan untuk mereka yang berbangsa Melayu sedangkan majoriti orang Sabah dan Sarawak bukannya Melayu pun. Apa lagi telah terbukti hampir 30 tahun Sabah dikawal oleh Persekutuan yang ditadbir oleh UMNO namun Sabah masih ketinggalan berbanding di negeri yang lain.

Berbeza dengan parti Bersatu yang bergabung dengan beberapa parti parti tempatan dalam Gabungan Rakyat Sabah atau GRS. Terbukti gabungan ini mendapat sambutan yang menggalakkan dari masyarakat bila mana mendapat kemenangan besar dalam pilihan raya negeri Sabah 2020 berbanding UMNO, malah dua atau tiga calon UMNO kepada calon Bebas.

Kebanyakan calon PN mendapat majoriti besar besar berbanding calon UMNO dan Warisan.

Hari ini Perikatan Nasional atau PN di Sabah lebih dikenali sebagai GRS.

Ringgit Jatuh Tapi UMNO Desak Adakan PRU 15 👎

Dalam pada UMNO mendesak Perdana Menteri Ismail Sabri agar mengadakan pilihan raya dalam tempoh yang terdekat walaupun fenomena alam tidak mengizinkan ini berdasarkan laporan metrologi dan pengakuan dari presiden UMNO, Zahid Hamidi yang sanggup meredah banjir jika pilihan raya berlangsung dalam tempoh yang terdekat.

Pemuda UMNO Desak PM Segerakan PRU 15

Zahid Berani Redah Banjir PRU Tapi Mahkamah Tiba Tiba Bacul 😂

Dari sisi ekonomi tampak desakan itu tidak relevan, ini berdasarkan amaran Tengku Razaleigh Hamzah yang mengingatkan kerajaan UMNO agar segera mengawal kedudukan tukaran asing yang semakin kritikal dan jika ia berterusan. Rakyat terpaksa menyewa beca untuk membawa duit macam di Somaliland, Afrika akibat nilai ringgit yang terlalu murah.

Oleh itu menurut ahli Parlimen Gua Musang itu kawalan tukaran wang asing dalam ringgit perlu dibentangkan dalam Bajet 2023 bagi menangani kos sara hidup rakyat.

“Saya harap kerajaan cuba kawal kejatuhan ringgit ini, kerana tukaran asing kita sudah jatuh dengan tidak terkawal. Tidak mampu untuk membayar apa yang kita nak.

“Sejauh mana ringgit ini akan jatuh? Apakah ringgit kita akan jadi, kalau kita izinkan ringgit kita jatuh? Mungkin rumah yang kita beli dengan harga ratusan ribu boleh turun kepada sepuluh ribu ringgit. Jadi tidak ada sebab mengapa kita perlu biarkan perkara ni berterusan berlaku,” katanya.

Pada 27 Mei, Tengku Razaleigh meramalkan penyusutan ringgit kepada RM5.50 berbanding USD1 menjelang akhir tahun.

Hari ini, ringgit berada pada kadar RM4.54 berbanding USD1, paras terendah dalam tempoh 24 tahun.

Zahid Berani Redah Banjir PRU Tapi Mahkamah Tiba Tiba Bacul 😂

Semalam viral berita sekumpulan pemuda UMNO berteriak di stadium agar Perdana Menteri Ismail Sabri segera mengadakan Pilihan Raya Umum Ke 15.

Pemuda UMNO Desak PM Segerakan PRU 15

Waktu itu juga kebanyakan rakyat tersinis kerana tahu itu semua hanyalah usaha besar UMNO demi menyelamatkan pemimpin pemimpin mereka dari hukuman penjara akibat mencuri wang rakyat.

Sekaligus rakyat sedar pilihan raya akan datang bukan untuk mereka yang bergelut meneruskan kehidupan selepas PKP.

Sinis rakyat itu dibuktikan sendiri oleh Presiden UMNO Zahid Hamidi selepas mendapat respons positif dari Ismail Sabri.

Bilamana Zahid berkata “Kita tengah tunggu tarikh keramat, namun kita tahu ada kekangan akhir tahun ini iaitu banjir, hujan lebat dan angin monsun Timur Laut tetapi kalau Perdana Menteri bubar masa banjir pun, sanggup redah banjir untuk bertanding.

Iyalah tu Wak penjahat oiii, kalau menghadapi pilihan raya kau berani sangat, sanggup keluar masuk longkang tapi kalau ke Mahkamah tiba tiba kau bacul, sakit belakang dan takutkan Covid 19 dan banyak lagi alasan remeh dari seorang tertuduh yang bersalah.

Kalau namanya terdesak dan sudah beberapa kali kantoi membohong, memang begitulah. Lebih banyak bohong dari benar bila bercakap.