Sabah Tak Mampu Lagi ‘Tampung’ Perpecahan Politik, Kata Hajiji

PETALING JAYA: Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) Hajiji Noor berkata, negeri itu tidak mampu lagi ‘menampung’ perpecahan politik sekiranya mahu mencapai cita-cita serta mempertahankan haknya.

Sehubungan itu, katanya, GRS mahu mencipta sejarah membentuk jajaran politik baharu yang mampu menyatupadukan semua rakyat di Sabah.

Dengan mengambil ramai pemimpin berpengalaman dalam gabungan berkenaan, beliau berkata, semua pengalaman itu hanya akan jadi sia-sia jika negeri terbabit tidak bersatu.

“Jika kita ingin berjaya dan mencapai matlamat untuk mempertahankan hak Sabah di Malaysia, kita mesti bersatu, sebab itulah kita ada GRS dan kalau boleh, kami mahu menghimpunkan semua parti politik Sabah di bawah GRS.

“Kita tidak mampu lagi menampung perpecahan politik untuk mencapai visi kita untuk rakyat Sabah, ini satu-satunya cara (semua parti politik Sabah bersatu), tiada cara lain,” katanya pada majlis jelajah GRS, di Kudat.

Hajiji yang juga ketua menteri Sabah, berkata negeri berkenaan tidak harus ‘terikut-ikut’ dengan keadaan politik di Semenanjung, sebaliknya rakyat Sabah perlu belajar dari sejarah lampau yang telah mengakibatkan ketidakstabilan.

Beliau juga berharap GRS dan Barisan Nasional (BN) yang kini mentadbir kerajaan negeri akan terus bekerjasama walaupun pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

“Saya yakin BN Sabah mempunyai pendirian tersendiri dalam menentukan masa depan rakyat Sabah dan negeri ini, tidak perlulah terpengaruh dengan keadaan di Semenanjung…cukuplah.

“Saya percaya rakyat Sabah sekarang sudah berpengalaman dan mempunyai kebijaksanaan, mereka lebih bijak dalam hal politik,” katanya yang juga ketua Bersatu Sabah.

Sementara itu, Hajiji turut memberi jaminan beliau akan melakukan yang terbaik dengan bantuan rakan gabungannya untuk menjadikan masa depan Sabah lebih baik.

“Parti saya tidak boleh melakukannya sendiri, kita telah berpecah terlalu lama dan kami berharap GRS adalah penyelesaian kepada kemelut politik yang dihadapi sebelum ini,” katanya.

Sumber MSN

Shafie Apdal Terdesak Ingin Balik Kuasa – DAP Sabah

Alamak Presiden Warisan Shafie Apdal dikecam habis oleh bekas sekutu mereka di Sabah melalui Penerangan Warisan, Awang Ahmad Sah

DAP lah siapa lagi bekas parti lama si Junz Wong yang melompat menyertai Warisan. Tapi itulah pandai pula puak Warisan mengata orang lain sebagai katak.

Tengok cermin dululah. Junz Wong dari DAP, Shafie Apdal dari UMNO dan Darell Leiking dari PKR. 😂

Kata Penolong Setiausaha Agung DAP Sabah merangkap Adun Likas Tan Lee Fatt. Amat mendukacitakan bila Warisan meninggalkan Pakatan Harapan sebagai blok pembangkang.

Pun begitu inilah buktinya Shafie Apdal atau Warisan gila kuasa atau terdesak ingin balik berkuasa. Dengan meninggalkan Pakatan Harapan dan berangan angan bertanding di semua kawasan.

Warisan bhai tu, dulu bercium mulut dengan DAP sampaikan calon DAP bertanding atas logo Warisan pada Pilihan Raya Negeri Sabah 2020.

Ini Warisan jenis pihak yang sanggup melakukan apa saja demi kuasa, termasuklah mencari musuh dengan orang yang pernah berjasa pada mereka, supaya dengan demikian dapat membolot apa yang ada. Tapi bila kehilangan kuasa mula tu mencari helah seolah olah mereka yang dianiaya. Hemmm!

Tapi Warisan lain sikit hari ini tidak bersama Pakatan Harapan, esok esok andai mendapat kemenangan maka mereka akan bekerjasama dengan pihak yang menang. Lucu kan, benar Warisan ni gila kuasa sebab itu pendirian mereka tidak konsisten.

Najib, Penjara Dulu Baru Mohon Maaf – Timbalan Presiden UMNO Tok Mat (Video)

Rakaman perbualan atau temu ramah ini diantara Timbalan Presiden UMNO Malaysia Mohamad Hasan atau Tok Mat bersama wartawan Asia Times.

Ketika ditanya adakah Tok Mat tidak rasa bersalah sekiranya Najib dipenjarakan.

Tok Mat menyatakan sebagai kawan sudah tentu ada rasa kasihan tapi setiap yang bersalah harus dipertanggungjawabkan.

Selepas menjalani hukuman penjara barulah boleh membuat permohonan maaf, bukan membuat permohonan maaf sebelum menjalani hukuman.

Minta ampun Agung lah tu kan supaya terlepas dari penjara. Selain sudah tentu permohanan maaf pada rakyat Malaysia.

Kesimpulannya Tok Mat amat sedar dan tahu sememangnya Najib Razak telah kantoi mencuri wang rakyat melalui skandal 1MDB anak syarikatnya SRC.

Tok Mat berpangkat Timbalan Presiden UMNO dan berbangsa Melayu tulen pun sudah mengakui hakikat skandal Najib Razak. Apa pula dengan laskar UMNO Sabah yang nak dikatakan Melayu, pelik juga, Melayu tentang mana.

Nak dikatakan selaku penyokong UMNO wajar terhutang budi memandangkan Najib bekas Perdana Menteri UMNO, tidak juga ini kerana Tok Mat, Tajuddin dan ramai lagi pemimpin UMNO sudah menerima hakikat bahawa Najib adalah pesalah jenayah dan liabiliti, Najib juga bukan hanya bekas Perdana Menteri pada pandangan mereka tapi juga sehingga hari ini masih kawan.

Sepatutnya pemimpin dan laskar UMNO Sabah merasa malu dengan pendedahan Tok Mat ini, mereka bukan siapa siapa pun berbanding perjuangan dan bangsa Tok Mat dan dari konteks UMNO itu sendiri. Hahaha!

Nampak benar UMNO Sabah, no nasionalisme, no kredibiliti, no integriti yang penting “masuk” dan dapur berasap. Tidak ada guna, baik mereka ni dibuang negeri.

Perbicaraan skandal SRC telah pun selesai dimana Mahkamah Tinggi telah menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda 210 juta ke atas Najib .Mahkamah Rayuan pula mengekalkan sabitan bersalah dan mengekalkan hukuman Mahkamah Tinggi.

PBS Memilih GRS Yang Murni Daripada Bekerjasama Dengan Warisan

Kenyataan balas PBS berhubung pelawaan  Presiden Warisan, Shafie Apdal yang ingin bekerjasama dengan Parti Bersatu Sabah (PBS).

Presiden PBS, Maximus Ongkili menyatakan dia menghargai minat parti Warisan untuk bekerjasama dengan mereka pada pilihan raya umum yang akan datang, tetapi sebagai parti yang berbilang kaum dan berpengalaman, PBS memilih setia sepenuhnya sebagai ahli GRS dan juga sebagai rakan kongsi.

Ongkili yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak menambah kenyataan bahawa perjuangan politik GRS seperti yang dihuraikan oleh Pengerusinya Datuk Hajiji Noor pada pelancarannya bulan lalu bukan hanya mulia dan harmoni tetapi juga berasaskan rakyat.

Sebaliknya Ongkili mengajak Warisan untuk menjalankan agenda membangun Sabah dan memastikan Sabah menjadi sebuah negeri yang makmur dan selamat, bebas daripada pendatang asing tanpa izin.

Macam dua kali sudah Warisan mempelawa PBS untuk bekerjasama, namun tidak mendapat perhatian.

Macam ada niat jahat yang tersirat di sebalik pelawaan untuk bekerjasama.

Rasanya Warisan cuba mencipta persepsi dikalangan rakyat Sabah  supaya Warisan akan dinilai lebih terbuka dan mesra serta ikhlas berbanding PBS atau parti lain. Walhal pada hakikatnya Warisan tidak memiliki  ciri-ciri yang admin sebutkan diatas.

Selain niat jahat yang jelas Shafie ingin menggugat kestabilan GRS.

Berapa saja bha sifir kamu tu, sampai begitu mudah untuk dibaca. Bukan begitu caranya kalau jujur ingin bekerjasama, semestinya tidak disampaikan secara terbuka. Tapi ini sebaliknya pelawaan dibuat semasa Shafie berucap dalam satu majlis politik di Kota Belud baru baru ini.

Kesimpulannya PBS memilih setia bersama GRS menjelang pilihan raya umum dan pada Warisan boleh saja menjadi pendukung agenda GRS walaupun tanpa ikatan apa apa. 😜

Sebenarnya sebelum artikel ini diterbitkan admin ada menulis satu entri tentang siapa yang sewajarnya…….. Tapi nampaknya kenyataan PBS lebih jitu. Hehehe!

Shafie, Jaujan Tidak Usahlah Berlagak Suci Dan Meroyan Sangat Hanya Kerana Rina Jainal

Alamak kenapa lak Presiden dan Naib Presiden parti Warisan tetiba berlagak suci sangat tu. Alahai, kamulah bha tapi pada hakikatnya politik Warisan tidak ada makna tanpa cash is king terutamanya diperingkat akar umbi. Tanpa king itu sudah lama parti Warisan malah politik Shafie lenyap dari ingatan masyarakat Sabah, apa lagi Jaujan, lagilah.

Tetiba meroyan akibat perkembangan parti itu yang mulai kehilangan sokongan diperingkat kepimpinan mahupun di peringat akar umbi, sudah tentu.

Jangankan sokongan akar umbi diluar Semporna yang mulai hilang kepercayaan dan meninggalkan Warisan. Di Semporna sendiri terutamanya dikalangan masyarakat kampung tampak, ramai sudah yang mengajuk ucapan pemimpin pemimpin Warisan, kerana terbukti cakap tidak serupa bikin.

Admin ada buktinya pun tapi dalam bahasa Bajau lah. Hahahah.

Sejak kerajaan Warisan tumbang dua kali, kali pertama selepas kehilangan sokongan di dewan undangan negeri dan kedua melalui pilihan raya negeri Sabah 2020 dimana parti Warisan hanya memenangi 23 kerusi DUN. Sehingga hari Warisan telah kehilangan 6 Adun termasuk semalam Adun Kukusan, Rina Jainal, bererti kerusi Warisan sehingga hari ini tinggal 17 kerusi DUN.

Apa yang menjadi isu kepada Presiden Warisan, Shafie Apdal dan Naib Presidennya Jaujan Sambakong yang hingga mereka meroyan ialah  kononnya sebab Adun Kukusan, Rina Jainal  meninggalkan Warisan adalah kerana telah ditawarkan imbuhan oleh pihak tertentu. Siapa pihak tertentu itu? Jangan mencipta persepsi semata mata, kalau benar dan ada bukti buatlah laporan ke SPRM pun.

Mula mula kita tanya mereka berapa jumlah wang ringgit yang telah diterima oleh Rina Jainal? Shafie ada bukti kah? kalau tidak ada jangan sembang kencang lah. Jangan juga perbuatan sendiri di balikkan pada orang lain, biar apa yang dikatakan itu seolah olah ada kebenarannya.

Adakah mereka lupa sewaktu Warisan menjadi kerajaan. Mereka telah mendakwa bahawa beberapa wakil rakyatnya telah dihubungi oleh pihak tertentu agar meninggalkan Warisan. Tapi bila SPRM menghubungi salah seorang dari mereka dan dinasihatkan supaya membuat laporan Polis atau SPRM. Tidak ada seorang pun yang tampil.

Baca link dibawah.

Dalam politik matang tidak tu timbul persoalan demokrasi telah lenyap hanya kerana ada wakil rakyat meninggalkan parti lama dan menyertai parti baharu, ini kerana mengalihkan sokongan juga sebahagian daripada sistem demokrasi itu sendiri. Dan tidak semestinya mereka akan kehilangan sokongan.

Ada banyak faktor kenapa wakil rakyat meninggalkan parti lama. Ada yang disebabkan telah hilang kepercayaan pada kepimpinan dan perjuangan parti, ada juga kerana wakil rakyat lebih memikirkan untung rugi penyokong mereka.

Pada akhir tahun 2018 beberapa wakil rakyat UMNO keluar dan menyertai Parti Bersatu. Tapi bila Pilihan Raya Negeri Sabah 2020 hanya seorang dari mereka yang gagal mempertahankan kemenangannya, itupun kerana berlaku perpecahan dikalangan parti parti yang berkerjasama. Sebaliknya tiga calon UMNO tewas kepada calon Bebas.

Bagaimana pula dengan wakil rakyat DAP yang telah keluar parti dan menyokong Parti WARISAN.

ADUN Sri Tanjong, Justin Wong Yung Bin dan ADUN Elopura, Calvin Chong Ket Kiun meninggalkan DAP dan menyertai Warisan hal itu diumumkan sendiri oleh Presidennya, Shafie Apdal di ibu pejabat Warisan, Kolombong.

Dua ADUN DAP Sertai Parti Warisan

Adakah Shafie atau parti Warisan telah menawarkan sejumlah wang sebagai imbuhan pada dua Adun DAP ini, seperti yang pernah dilakukan ke atas Adun UPKO, Madius Tangau ditawarkan ke jawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah?

Jadi kalau Warisan tidak mampu memberikan bukti atas tuduhan mereka dan menafikan kenyataan admin ini. Maka ini hah gambar Adun Kukusan, Rina Jainal sebagai hadiah supaya mereka terus meroyan dan tidak boleh tidur malam, mandi tidak basah. Silap haribulan akan ada lagi yang menyusul.


Warisan Datang Ke Semenanjung Hanya Untuk Mengacau Tidak Ikhlas – DAP (Video)

Pada pilihanraya negeri Sabah 2020, DAP bekerjasama penuh dengan Parti Warisan, hinggakan DAP sanggup menggunakan logo parti Warisan pada calon mereka.

Namun perpecahan mula ketara selepas mereka menerima kekalahan yang teruk kepada Perikatan Nasional atau GRS.

Dalam video dibawah adalah kenyataan pemimpin DAP di samping Lim Guan Eng.

Katanya tujuan Warisan datang ke Semenanjung hanyalah untuk mengacau tidak ikhlas untuk membantu.

Ada sebenarnya, mula-mula dulu Warisan bermain dengan polemik Sabah for Sabahan atau memperjuangkan Sabah dari konteks perjanjian Malaysia dan ia disokong oleh DAP. Tetapi hari ini bukan lagi Sabah for Sabahan atau Sabah Ubah tapi Warisan untuk Semenanjung itu yang gaduh dengan DAP tu. Apa macam oh!

Disokong waktu itu sebab DAP ingat Warisan boleh menjadi kerajaan dan sedar Presiden Warisan sanggup melakukan apa saja demi kuasa. Maka berkerjasama dengan Warisan adalah jalan terbaik dalam usaha menceburi pentadbiran kerajaan negeri Sabah secara total.

Total bererti tiada lagi hak Bumiputera yang dibangga-banggakan selama ini yang bertepatan dengan perjuangan DAP Malaysian Malaysia.

Dari dulu lagi masyarakat sedar dan tahu DAP bukannya parti yang bodoh.

Azhar Harga Tiket Sentiasa Dikawal, Cari Isu Lain Lah

Alahai Adun Darau Azhar Matussin saja membuat pernyataan politik walaupun tidak akan menguntungkan rakyat.

Kalau setakat bercakap untuk mencari populariti. Seperti mana biasa amalan Warisan, maka lebih baik diamlah.

Dia seperti yang dilaporkan mendesak agar kononnya kerajaan mengawal harga tiket yang melonjak selepas kerajaan membenarkan aktiviti merentas negeri.

Dia boleh membuat kenyataan seperti itu kalau kerajaan ini belum mengeluarkan sebarang kenyataan berkaitan kawalan harga tiket kapal terbang.

Tapi bukan kah Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Henry Sum Agong ada mengeluarkan kenyataan atau jaminan bahawa paras purata harga tiket akan kembali normal apabila kekerapan penerbangan berjalan seperti biasa.

Jadi untuk apa lagi Adun Darau itu mempersoalkannya. Hemmm!

Cari isu lain lah Warisan, isu yang kamu angkat tu, kerajaan hari ini telah sekian lama mengatasinya.

Kerajaan Sabah Benarkan Rentas Daerah dan Negeri

Keputusan Perbincangan Mengenai Kebenaran untuk Merentas Negeri dan Daerah bagi Negeri Sabah

Melihat kepada komen-komen yang diberikan netizen di media sosial, saya dapati ramai yang menyuarakan keluhan berkenaan kebenaran merentas negeri dan merentas daerah di Sabah.

Melihat kepada kes jangkitan harian yang semakin menurun, rakyat sudah mulai keluar untuk memulakan fasa pemulihan ekonomi secara lebih meluas. Kerajaan sentiasa mencari jalan yang terbaik untuk mengimbangi bukan sahaja kepentingan ekonomi rakyat dan negeri ini tetapi juga memastikan keselamatan dan nyawa rakyat diberikan keutamaan sepanjang masa.

Namun begitu, menghadkan pergerakan rakyat akan menyukarkan kita untuk beralih ke fasa endemik dan membantutkan usaha pemulihan negeri di setiap sudut. Kerajaan telah berusaha sedaya upaya untuk meningkatkan kadar vaksinasi dan kita sudah hampir mencapai jumlah 80% vaksinasi dalam kalangan populasi dewasa di negeri ini. Terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada semua yang sudah dan sedang mengambil vaksin.

Walaupun atas faktor keselamatan, pergerakkan rakyat tidak sepatutnya disekat dalam tempoh yang terlalu lama. Lebih-lebih lagi jika mereka sudah pun menerima dua dos vaksin.

Oleh sebab itu Kerajaan Negeri Sabah telah membuat keputusan untuk membenarkan rentas daerah dan rentas negeri bagi mereka yang sudah lengkap menerima dua dos vaksin. InsyaAllah, kita sedang mempercepatkan lagi usaha vaksinasi di daerah yang masih rendah agar kita bukan sahaja mencapai imuniti kelompok, tetapi semua rakyat dapat kembali menjalani kehidupan seperti dahulu walaupun masih dengan pengamalan norma baharu.

Kerajaan Negeri telah bersetuju untuk membenarkan rakyat Sabah merentas daerah di seluruh negeri Sabah bermula pada 14 Oktober 2021 dengan pematuhan syarat yang telah ditetapkan iaitu, individu haruslah telah lengkap divaksinasi. Bagi golongan remaja berusia 12 sehingga 18 tahun yang mempunyai keperluan untuk merentas negeri, mereka haruslah sekurang-kurangnya telah menerima satu dos vaksin manakala mereka yang berusia di bawah 12 tahun, mereka haruslah ditemani oleh ibu bapa atau penjaga yang telah lengkap divaksin.

Manakala, kebenaran untuk merentas negeri akan bermula pada 1 November 2021 dengan syarat, setiap individu telah lengkap divaksinasi dan perlu menjalankan ujian saringan COVID-19 RT-PCR atau RTK-Ag (Swab/Saliva) dalam tempoh tiga hari sebelum perjalanan. Bagi golongan remaja berusia 12 sehingga 18 tahun yang mempunyai keperluan untuk merentas negeri, mereka haruslah sudah menerima sekurang-kurangnya 1 dos vaksin manakala mereka yang berusia di bawah 12 tahun, mereka haruslah ditemani oleh ibu bapa atau penjaga yang telah lengkap divaksinasi.

Semoga dengan keputusan ini ia akan mampu mempercepatkan proses pemulihan ekonomi negeri sekali gus mengembalikan peluang kepada rakyat untuk hidup seperti dahulu walaupun pada norma yang baharu.

Esok Ahli Parlimen Labuan Dihadapkan Ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur?

Betulkah cerita ni Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM akan mendakwa Ahli Parlimen Labuan Rozman Isli di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada esok pagi.

Namun menurut peguamnya Rafique dia tidak tahu pertuduhan yang dihadapi oleh anak guamnya.

Berita ini tidak jelas apakah yang dimaksudkan oleh SPRM pada kenyataan mereka sebelum ini bahwa seorang Ahli Parlimen dari Labuan akan didakwa di Mahkamah itu ialah MP Labuan ini.

Atau saja sebenarnya Peguam itu tahu tapi enggan membuat kenyataan sebelum tiba hari perbicaraan atau pendakwaan.

Kita tunggu sahaja berita esok pagi apa benar Ahli Parlimen Labuan yang di dakwa atau ada orang lain dari Wilayah Persekutuan.

Nah kalau berita ini memang ada kebenarannya, sah Warisan ini rakus, iyalah baru dua tahun setengah menjadi kerajaan sudah ada pemimpinnya yang dihadapkan ke Mahkamah. Kalau ia pun sabarlah, ambillah sikit masa, rakyat faham juga tu.

Berapa orang sudah tu, tiga orang sudah. Alahai. Dalam hal ini apa pula pendapat laskar maling ni?

Muhyiddin Cadang Tubuh Majlis Pemulihan Di Negeri dan Daerah

Cadangan yang bernas dari mantan Perdana Menteri Malaysia, untuk kerajaan Perikatan Nasional.

Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menubuhkan satu jawatankuasa bertindak yang dibentuk di peringkat negeri dan daerah. Jawatankuasa ini akan berfungsi seperti MPN di peringkat negara. Wow!

Supaya nanti segala permasalahan yang dihadapi oleh rakyat tanpa mengira lapisan akan mudah dikenal pasti dan dicari jalan penyelesaiannya.

Jujur admin katakan baru pertama kali admin mendengar cadangan yang benar benar bertujuan untuk mendalami keluh kesah rakyat. Tahniah!


PETALING JAYA: Pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN), Muhyiddin Yassin mencadangkan agar satu majlis berfungsi seumpama MPN diwujudkan di peringkat negeri dan seterusnya peringkat daerah.

Beliau berkata, fungsi majlis itu bagi memudahkan usaha pemulihan dilaksanakan di peringkat akar umbi.

“Ianya (Majlis Pemulihan Negeri) mungkin boleh dipimpin Menteri Besar atau Ketua Menteri di negeri masing-masing dan di bawahnya pula ada jawatankuasa tindakan peringkat daerah seperti sebelum ini.“Perkara ini secara tidak langsung dapat membantu kita melihat dan mengetahui lebih terperinci apa sebenarnya keperluan mereka dan kita ambil pendekatan sama, apa yang kita buat di peringkat nasional, kita boleh laksanakan di negeri,” katanya pada sidang media pertama selepas dilantik sebagai Pengerusi MPN.

Muhyiddin turut memaklumkan mesyuarat kali pertama MPN hari ini juga berpuas hati dengan penerangan diberikan Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin mengenai perkembangan terkini program vaksinasi dan kadar kebolehjangkitan Covid-19.

“Kadar penggunaan katil di unit rawatan rapi (ICU) juga mula menunjukkan penurunan dan begitu juga jumlah vaksin yang kita miliki mencukupi untuk memulakan suntikan penggalak kepada individu yang memerlukan,” katanya.

Beliau turut memaklumkan, fokus utama MPN ketika ini adalah bagi memulihkan pelbagai sektor dan kumpulan terkesan akibat Covid-19 secara menyeluruh.

“Antara sektor perlu diberi perhatian ialah sektor ekonomi yang menyumbang kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) dan paling banyak menyediakan peluang pekerjaan.

“Selain itu, bantuan untuk usahawan kecil dan sederhana juga turut perlu diberi perhatian agar mereka dapat terus kekal bersaing dan bangkit semula selepas terjejas teruk akibat penutupan sektor ekonomi sebelum ini,” katanya.

MPN juga akan mencari jalan bagi terus membantu golongan rentan di samping mencari jalan untuk menyelesaikan isu kemiskinan bandar dan luar bandar susulan pandemik Covid-19 melanda negara sejak awal tahun lalu.