Penipuan UMNO Najib Ke Atas Hak Melayu Perlis (Video)

Entah siapa lelaki budiman yang bercakap dalam video ini, namun isu yang dia angkat itu terlalu sensitif berkaitan penipuan dan pembohongan pemimpin UMNO atau Najib Razak ke atas hak hak orang Melayu atau bumiputera di negeri Perlis khususnya.

Kerana kandungan video ini benar-benar sensitif dan merujuk ke batang hidung mantan perdana menteri Najib Razak yang sedang berhadapan dengan tuduhan rasuah di Mahkamah akibat skandal mencuri wang rakyat dalam 1MDB. So agar tidak lagi menambah buruk namanya, seeloknya Najib bangkit dan menafikan tentang apa yang didakwa oleh individu berkenaan.

Pendedahan ini berkaitan tanah di Perlis yang telah dijual oleh Najib Razak kepada Raja gula, Robert Kuok. Mentang-mentanglah bapanya yang memperkenalkan FELDA teruslah seolah-olah FELDA itu dianggap milik keluarga Razak. Apa lah nasib hak hak bumiputera di tangan pemimpin pemimpin UMNO yang tamak kuasa dan harta dunia.

Kalau hak Melayu pun boleh dan sanggup di jual oleh pemimpin UMNO apa lagi hak kaum bumiputera di Sabah ini, pasti tidak ada masalah untuk diniagakan apa yang penting adalah kuasa.

Jadi pada orang Sabah dan Sarawak beringatlah sebelum benar benar terlambat, walaupun telah banyak kerosakan yang dilakukan oleh UMNO. Kamu pun tahu apa yang admin maksudkan ini, jadi cukup cukuplah sudah tiba masanya bumiputera Sabah menunjukkan jalan keluar pada elitis UMNO plastik di negeri ini.

Kesimpulan yang kita dapat dari pendedahan ini ternyata benar pemimpin UMNO seperti Najib memang berani dan cerdik berbohong hingga orang yang melawan mereka terpaksa akur walaupun sedar Najib ketika itu sedang menipu dan berbohong.

Bekas SUB Imigresen Akui Terima Wang 26K Riyal-Kes Rasuah Zahid Hamidi

SHAH ALAM: Bekas Setiausaha Bahagian (SUB) Hal Ehwal Imigresen, Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini, beliau menerima 26,000 riyal daripada Pengarah Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB), Wan Quoris Shah Wan Abdul Ghani atau “Wan Badak” ketika mereka berada di Arab Saudi.

Perkara itu dinyatakan Shahril Ismail ketika sesi pemeriksaan balas oleh peguam Ahmad Zaidi yang mewakili Ahmad Zahid Hamidi pada perbicaraan bekas Timbalan Perdana Menteri itu dalam kes rasuah visa luar negara (VLN).

Ketika ditanya Ahmad Zaidi, adakah beliau menerima tunai dalam mata wang Arab Saudi 26,000 riyal daripada “Wan Badak”, saksi itu menjawab: “Ada, tetapi tujuan untuk menukar duit.”

Ahmad Zaidi: Saya rujuk satu dokumen yang telah dibekalkan oleh pendakwaan kepada kami (pembelaan) dalam bundle 51A berkenaan kes ini, rujuk dokumen (buku 555 atau buku ‘faraid’) yang telah dirampas pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

“Ia pada Nov 2015, bersesuaian dengan apa yang Datuk beritahu tadi, Datuk pergi mengerjakan umrah. Ada mencatatkan ‘Mode cash kepada Wan Badak, Jumlah 26,000 Riyal, remark Syahril SUB’. Ini catatan Wan Quoris, Datuk setuju?

Shahril: Setuju.

Ahmad Zaidi: Bila Datuk mula terlibat dengan proses lanjutan kontrak UKSB, boleh saya katakan dari mula surat itu dihantar ?

Shahril: Ya, dari mula ia (surat) dihantar.

Shahril turut bersetuju dengan Ahmad Zaidi bahawa beliau menerima RM14,000 daripada Wan Quoris pada 25 Okt 2016, iaitu tarikh sama surat tersebut dihantar kepada bahagiannya.

Bagaimanapun, beliau menafikan beberapa transaksi berjumlah antara RM19,000 dan RM28,000.

Sebelum ini, media melaporkan SPRM merampas satu buku “faraid” milik UKSB yang merekodkan pembayaran kepada pihak tertentu.

Ditanya Ahmad Zaidi lagi, di dalam dokumen sama (buku ‘faraid’) menyatakan “remark cash RM100,000 dan RM50,000 kepada KJ”, beliau menjawab “Ya”.

Ahmad Zaidi: KJ itu Khairy Jamaluddin, yang sekarang Menteri Kesihatan?

Shahril: Ya.

Ahmad Zaid: Ia juga menyatakan SGD70,000 kepada FM. FM merujuk kepada Foreign Minister?

Shahril: Tidak pasti.

Semasa pemeriksaan semula oleh Timbalan Pendakwa Raya, Raja Rozela Raja Toran, Shahril menjelaskan beliau ke Arab Saudi selepas dipanggil seorang bekas pegawai KDN yang juga orang kampungnya.

“Di situ ada sekali Wan Quoris Shah, masa itu saya memang mahu mengerjakan umrah. Wan Quoris Shah tawarkan kepada saya, jika saya mahu menukar mata wang riyal.

“Saya beranggapan untuk ditukar, saya membawa RM10,000 untuk menukar dengan riyalnya, tetapi dia enggan mengambil wang saya,” katanya.

Ditanya Raja Rozela, adakah 26,000 riyal itu berkaitan kontrak UKSB atau kerja-kerja rasmi? Shahril menjawab: “Tidak, kerana ketika itu saya baru sahaja masuk (KDN).”

Zahid, 69, berdepan 33 pertuduhan menerima suapan berjumlah SGD13.56 juta daripada UKSB, untuk dirinya selaku Menteri Dalam Negeri bagi melanjutkan kontrak syarikat itu sebagai pengendali Perkhidmatan OSC di China dan sistem VLN serta mengekalkan kontrak perjanjian untuk membekalkan sistem bersepadu VLN kepada syarikat sama oleh KDN.

Bagi tujuh lagi pertuduhan, Zahid didakwa sebagai menteri sama telah mendapatkan untuk dirinya wang tunai SGD1,150,000, RM3 juta, EUR15,000 dan USD15,000 tanpa balasan daripada UKSB yang mempunyai kaitan dengan kerja rasmi beliau.

Perbicaraan di hadapan Hakim Mohd Yazid Mustafa bersambung 10 Mei depan. FMT

Hasil Kutipan 40% Pulangkan Balik Pada Sabah Oiii

Teruskan ketegasan baik kerajaan negeri dan rakyat Sabah yang berpendirian akan terus berunding dengan Kerajaan Persekutuan agar 40% hasil kutipan cukai daripada Sabah diberikan balik kepada Sabah berdasarkan perjanjian Malaysia 1963.

Pendirian itu ditegaskan oleh ketua GRS Sabah Datuk Hajiji Noor yang juga Ketua Menteri Sabah pada sidang terakhir di Sabah pada Khamis baru baru ini. Alhamdulillah

Ia susulan kenyataan sebelum ini Menteri Kewangan Persekutuan Datuk Tengku Zafrul yang mendakwa penentukan itu tidak lagi wujud atau tuntutan itu tidak lagi wujud kerana kekangan ekonomi negara.

Namun menurut Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji itu hanyalah dari sudut pandangan Persekutuan bukannya dari sudut pandang negeri yang ada hak dan itu bererti ia masih berkuatkuasa kerana ia termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963.

Oleh itu kerajaan GRS tidak akan berhenti dan akan terus berusaha meyakinkan Kerajaan Persekutuan bahawa butiran dalam perjanjian itu perlu dipatuhi dan dihormati.

Sekiranya 40% hasil kutipan Persekutuan dapat dipulangkan balik kepada negeri Sabah, iya sudah tentulah akan menambah lagi kantung kerajaan negeri dan boleh digunakan untuk membuat pelaburan atau untuk membina prasarana di negeri Sabah yang masih ketinggalan berbanding negeri negeri di Semenanjung sedangkan mereka tidak ada sumber alam yang boleh digunakan untuk pembangunan.


Pulangkanlah balik hasil kutipan daripada Borneo tu oii ada juga UMNO yang menjaga negeri kamu orang di Semenanjung tu.

Bagi balik lah, kita orang mahu tengok, selepas ini kemajuan apa yang akan dicapai tanpa hasil daripada Sabah dan Sarawak. Adakah UMNO mampu menjana ekonomi atau wang yang lebih banyak melalui pelaburan seperti 1MDB. Hehehe!

Setakat menang dan maju hasil dari politik Umno yang temberang saja yang lebih, lebih baik hentikan, cukup-cukuplah tidak akan ke mana jua.

Kemajuan dari hak orang lain tapi tidak bersyukur pasti satu hari akan ditelan bumi.

Stesen Minyak, Petros Milik Kerajaan Negeri Sarawak (GPS) Mula Beroperasi

Inilah buktinya Gabungan Parti Sarawak, GPS yang menarajui negeri Sarawak telah serba banyak berjaya merealisasikan atau menuntut balik perjanjian Malaysia 1963 yang selama ini cuba ditutup oleh pentadbiran UMNO pusat.

Sarawakian berjaya sebab politik mereka tidak lagi melibatkan pihak yang sanggup membohong demi keuntungan pihak mereka semata-mata. Seperti mana UMNO yang sekian lama “memerintah” Sabah melalui Federal namun satu persatu perlembagaan negeri cuba diseleweng hingga merugikan Sabah. Rugi sehingga hari ini, kamu orang pun tahu kan. Seperti contoh usaha menggubal akta laut Sabah 2012 yang menghadkan pemilikan sumber alam dari tiga nautika pantai.

Kekayaan dari perut bumi Sabah dan Sarawak mereka rata dan kebanyakannya ditumpahkan ke negeri negeri di Semenanjung. Sebab itulah Sabah dan Sarawak sehingga hari ini masih bergelumang dengan kemunduran prasarana berbanding sudah tentu Kuala Lumpur.

Ketika Sabah dikuasai Federal UMNO, Sarawak pula mengelat dari unsur unsur UMNO atau BN hinggalah UMNO diharamkan secara total. Ironinya pada pilihan raya negeri Sarawak 2021 Gabungan Parti Sarawak (GPS) mendapat kemenangan BESAR hanya selepas GPS secara rasmi mengeluarkan kenyataan tidak lagi berkerjasama dengan BN.

Rakyat Sarawak suka bila kerajaan mereka tidak lagi berkerjasama dengan UMNO.

Ceritanya disini adalah kejayaan negeri yang menolak UMNO. Bahawa stesen minyak milik Syarikat Petroleum Sarawak Berhad yang dikenali sebagai Petros telah mula beroperasi di negeri itu.

Ini susulan kejayaan mereka menuntut cukai produk Petroleum dari Petronas itupun hanya selepas UMNO tumbang pada pilihanraya umum yang lalu.

Bolehlah dikatakan negeri Sarawak maju kerana UMNO atau BN sudah menjadi sampah disana.

Sebenarnya Sabah yang diperintah oleh kerajaan GRS dan Perikatan Nasional telah memulakan langkah awal yang sama berkaitan hak dalam perjanjian 1963, apabila Petronas akan membina pusat pemprosesan petroleum dan gas di Sabah dalam tempoh yang terdekat.

Jadi sebagai orang Sabah atau orang Borneo tidak salah kiranya kita meniru attitud Sarawakian ketika menuntut hak yang telah termaktub dalam perjanjian Malaysia, tetapi tidak ditunaikan angkara kejahatan pihak pihak yang tidak bertanggungjawab, siapa lagi kalau bukan pentadbiran dan kepimpinan UMNO.

Hakikatnya Sabah dan Sarawak berstatus sebuah negara tidak seperti negeri-negeri di Semenanjung, ibarat perkampungan setinggan di America Selatan. Tidak memiliki sumber alam yang melimpah tapi tetap maju, dari mana datangnya kesenangan mereka kalau bukan dari Sabah dan Sarawak.

Mereka tidak ada sumber alam yang melimpah, nasib baik ada Kelantan dan Terengganu itupun tidak ada bezanya dengan Sabah, angkara muslihat UMNO yang menular disana.

Jadi pada orang orang Sabah kali ini kita jauhi UMNO parti celaka itu.

Penerangan Warisan Kota Kinabalu Keluar Parti

Apa cerita lagi ni. Walaupun pada hakikatnya Kota Kinabalu itu adalah kubo DAP seperti mana juga tempat bermastautinnya penyokong dan jentera UMNO di kubo Warisan yang bererti kritikan atau ketidakpuasan hati mereka terhadap “seteru” UMNO iaitu Bersatu hanyalah omong kosong yang sikit pun tidak menggugat keadaan.

Tapi yang ini lain sikit sebab ia melibatkan kaum Cina yang kita tahu politik mereka ni tidaklah menjurus kepada hal hal yang mereka harapkan secara total seperti projek dan sebagainya berbeza dengan penyokong UMNO di kawasan kubo Warisan, pasti ada muslihat untuk kepentingan tengkuk mereka secara langsung atau tidak langsung.

UMNO bha tu memancing sokongan dengan cara “memaksa”!

Politik kaum Cina ni kalau sudah menentang atau menyokong pihak tertentu maka itu bererti mereka akan menyokongnya bersungguh-sungguh, sebab adalah yang tidak kena tu.

Parti KDM telah pun menyatakan hasrat mereka untuk bersama sama dalam parti Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pada majlis perasmian parti KDM yang dirasmkikan oleh Datuk Hajiji Noor.

GRS diketuai oleh Datuk Hajiji Noor dari Bersatu, PBS, STAR dan SAPP. Manakala BN sebenarnya UMNO hanyalah rakan kerjasama dalam GRS itu sendiri.

Bahwa berita dibawah tersebar, dimana berkurang lagi bilangan penyokong Warisan dan penyokong GRS pula bertambah.


BEKAS Ketua Penerangan Warisan Bahagian Kota Kinabalu, Dennis Chia mengetuai sekumpulan 50 orang kaum Tionghua menyertai parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (KDM) bahagian Penampang semalam. Mengalu-alukan penyertaan mereka ialah ketua penaja parti KDM Penampang, Mary June G Kinsuat serta Ahli Jawatankuasanya.

Kelihatan digambar, Mary (tujuh dari kanan) mengalu-alukan penyertaan Dennis dan rakan-rakannya dalam satu majlis ringkas di Penampang.

Sudah Tiba Masanya Perjanjian Malaysia Direalisasikan, Sanggup Tumbuk Meja dan Keluar Dari Mesyuarat – Masidi (Video)

Ini kalilah pemimpin-pemimpin Sabah khususnya dari Gabungan Rakyat Sabah atau GRS sanggup melakukan apa saja agar perjanjian Malaysia 1963 dapat direalisasikan terutamanya dari konteks minyak dan gas.

Untuk permulaan Petronas telah bersetuju untuk membina pusat pemprosesan Petroleum di Sugut, Sabah dan ia akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat ini, satu atau dua tahun.

Menteri Kerajaan Tempatan Datuk Masidi Manjun juga berjanji akan sanggup menumbuk meja atau keluar daripada bilik mesyuarat sekiranya perbincangan berkenaan perjanjian Malaysia tidak dipersetujui oleh mana mana pihak atau kerajaan pusat.

Menurutnya lagi sudah tiba masanya selaku pemimpin Sabah menuntut hak-hak yang terkandung dalam perjanjian Malaysia 1963.

“Pasal gas jangan risau. Walaupun saya ini orang kampung, orang Dusun atau orang bukit dari Ranau saya akan pasti mempertahankan hak Sabah.

“Saya sanggup keluar bilik rundingan dan tumbuk meja jika tidak puas hati”

  • YB DSP Masidi Manjun –

Ahli Parlimen Thailand Di Penjara 99 Tahun Akibat Kantoi Rasuah

Di negara Thailand walaupun perkhidmatan sebagai menteri telah berakhir tapi jika didapati bersalah di mahkamah kerana menyalahgunakan kuasa maka mereka akan dipenjara untuk tempoh yang cukup lama sehingga 99 tahun. Namun demikian undang-undang Thailand hanya membenarkan maksimum 55 tahun penjara.

Seperti yang dihadapi oleh seorang Ahli Parlimen, Watana Muangsook dari parti Pheu Thai didakwa atas 11 kesalahan rasuah dan salahguna kuasa dalam projek perumahan kos rendah di seluruh Thailand sekitar tahun 2003.

Peruntukan projek diluluskan oleh Perdana Menteri Thaksin Shinawatra sebanyak 1 billion baht bersamaan RM126 juta.

Salah laku dikesan pada tahun 2006 setelah kerajaan Thaksin berjaya ditumbangkan melalui gerakan tentera.

Dimana jawatankuasa penyiasat mendapati sebanyak RM10.4 juta telah dimasukkan ke akaun Watana oleh pihak yang terbabit. Dia ni pun satu sepatutnya dia ambil lah projek tu dan jalankan bukan bagi pada orang luar yang tidak bertanggungjawab. Ini kes projek yang tidak ada kemajuan rasanya sebab itulah sangkut.

Setelah itu hasil siasatan diserahkan ke Suruhanjaya pencegahan rasuah Kebangsaan Thailand untuk membuat pendakwaan.

Hukuman yang tragis ini berlaku di negara kafir tidak seperti Malaysia walaupun kononnya Malaysia sebuah negara Islam, tetapi undang-undang tidak dikuatkuasakan pada semua orang terutamanya pada pemimpin UMNO.

Berbeza jika rakyat biasa yang melakukan kesalahan, tidak perlu menunggu lama akan dipenjarakan atau dihukum bunuh serta merta, sejurus hukuman dijatuhkan. Kalaupun mereka membuat rayuan ketika itu mereka sedang meringkuk dalam penjara. Macam Sirul dan Azilah sebelum ini.

Bagaimana pula dengan bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak dan isterinya yang berhadapan dengan 49 pertuduhan rasuah.

Mahkamah Malaysia telah pun menjatuhkan hukuman bersalah ke atas Najib dan dikenakan penjara 12 tahun serta denda 210 juta ringgit. Tetapi sehingga saat ini Najib masih bebas ke mana mana, termasuklah berhempas untuk memenangkan UMNO di pilihan raya negeri Johor.

Najib tahu sekiranya UMNO balik berkuasa penuh maka kesnya atau hukuman yang telah dijatuhkan akan ditarik balik.

Najib Hancing Hutang Felda (Video Kaw Kaw)

Ini ha Najib meroyan lagi ni, lagak Najib sejak mutakhir ini tidak lagi menggambarkan dia seorang pemimpin yang patut dihormati, tapi dah macam perangai laskar maling aka cybertroper UMNO pula dah.

Yang penting berbunyi walaupun tidak bersambung dengan isu yang berbangkit dan mengena batang hidung pemimpin UMNO. Penafian dibuat secara semborono walaupun nyata membohong sedangkan itu hanyalah merendahkan martabat dan keintelektualan mereka.

Najib semasa berkempen untuk Pilihan Raya Negeri Johor, membohong lagi dia mendakwa mantan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin a tidak menyelesaikan hutang peneroka tetapi hanya memindahkan hutang kepada Felda.

Betullah tu Najib oiii peneroka ni adalah peserta dalam rancangan Felda. Sebagai peneroka mereka tidak lagi dibebani hutang kerana hutang mereka akan ditanggung oleh agensi Felda. Selesailah namanya tu alahai Najib mangkuk.

Mari dengarkan jawapan mantan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkenaan dakwaan Najib itu. Apa sebenarnya yang berlaku dalam FELDA, khususnya semenjak Najib memegang jawatan Perdana Menteri.

Ternyata Najib mencampuri pentadbiran Felda, tidak hairanlah kenapa Felda atau anak syarikat FELDA sejak zaman kerajaan BN sering mengalami kerugian, terutamanya pelaburan anak syarikat FELDA di luar negara, ia lebih kurang skandal 1MDB jugalah.

Masih ingat skandal Isa Samad bekas Menteri Besar Negeri Sembilan dihadapkan ke mahkamah kerana menyalahgunakan kedudukan selaku Pengerusi Felda?

Ada Yang Kata Mengkritik Maling Najib Bererti Dengki, Betulkah? (Video Kaw Kaw)

Penyokong tegar UMNO sengaja mendakwa pihak yang mengkritik atau “memuji” Najib Razak kerana mencuri wang rakyat dalam skandal yang Si 1MDB dan SRC sebagai kononnya mendengki. Ada pula yang mendakwa ini kerana dua skandal ini telah lama atau sudah basih.

Mendengki dan basih apanya mangkuk, sebaliknya kamulah yang sebenarnya mendengki, dengki sebab kiranya UMNO dan Najib di tolak oleh majoriti rakyat maka pasti masa depan kamu orang akan berkecai. Sekarang ini pun walaupun hujan rahmat yang turun tapi boleh dalam sekelip mata bertukar menjadi bencana. Namun masih ramai yang buta hati dan sengaja mempertahankan pemimpin-pemimpin UMNO yang kantoi mencuri.

Seolah-olah pernah wujud rakyat di muka bumi ini yang walaupun mereka tahu ketua mereka tidak lagi amanah dan terpalit dengan skandal pembunuhan tapi tetap memberikan sokongan. Celakalah mereka!

Pertanyaannya adakah menjadi satu kesalahan pada pihak yang mempersoal kewibawaan Najib sebagai pemimpin memandangkan Najib akan terlibat secara langsung dengan dasar kerajaan sedangkan kredibiliti dan integriti Najib sudah lunyai?

Bha tanpa membuang masa dengarkan dulu luahan rasa netizen ini. Adakah benar mengkritik Najib Razak bererti anda mendengkinya atau kah mengkritik Najib sudah menjadi kewajipan kepada setiap warganegara Malaysia. Dengarkan!

Luahan Hati Pak Ali Selepas Dipukul Oleh Jentera UMNO – PRN Johor (Video)

Kamu dengarkan ni tuan dan puan-puan UMNO ni bukan hanya sudah rosak diperingkat pimpinan tertinggi kerana mencuri wang rakyat seperti yang dihadapi oleh Najib Razak hingga dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun oleh Mahkamah Persekutuan dan Rayuan kerana kantoi mencuri wang rakyat dalam skandal SRC.

Mencuri secara terang-terangan tuan-tuan dan puan-puan ini yang kita amat kesalkan. Kalau berlaku disebalik projek ia tidak ada masalah kerana ia adalah proses biasa dalam perniagaan dan rakyat faham proses ini. Tapi apa yang dilakukan oleh Najib Razak dan kuncu-kuncunya adalah sebaliknya.

Pergilah tonton rakaman video diatas bagaimana Pak Ali yang ikhlas memperjuangkan mantan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin atau Perikatan Nasional (PN) dipukul dibuli oleh jentera UMNO.

Bendera PN yang dipasang berulang kali dicabut oleh jentera UMNO. Bila kantoi, Pak Ali di pukul di bahagian lengan. Cuba fikirkan dan cuba rasakan andai kejadian ini berlaku terhadap diri anda atau ahli keluarga anda.

Perbuatan samseng politik memang tidak boleh dipisahkan dengan UMNO. Budaya ini tidak ada di Sabah dan Sarawak, kalaupun ada ia dilakukan oleh penyokong UMNO itu sendiri.

Padan lah UMNO diharamkan di bumi Sarawak.

Yang menggeramkan ada pula di kalangan jentera parti UMNO dari luar Johor yang mendakwa Pak Ali berlakon, memang kurang ajar manusia manusia celaka berkenaan.

Tidak cukup dengan perangai jahat mempertahankan pemimpin UMNO yang kantoi mencuri, sekarang sanggup pula memperlekeh nasib malang yang menimpa rakyat biasa.

Benarlah diandaikan totok totok UMNO dibagi pilihan sama ada parti UMNO atau agama Islam besar kemungkinannya mereka akan memilih parti bangsat ni.

Pada Sabahan kita buang UMNO dari bumi Sabah pastikan azam ini menjadi kenyataan. Bebaskan Borneo dari parti UMNO.