Mahkamah Dijadikan Gelanggang Tegakkan Benang Basah – Sultan Perak

IPOH: Keadaan masa kini memperlihatkan ramai pihak menjadikan mahkamah sebagai gelanggang untuk menegakkan benang basah dengan menggunakan pelbagai hujah menafikan perbuatan jenayah mereka.

Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah, kerana menjadikan Islam hanya sebagai pakaian luaran, mereka tergamak terus berbohong walaupun telah melafazkan sumpah dengan nama Allah untuk bercakap benar ketika bersoal jawab di kandang saksi.

Titah baginda, mereka juga bersedia membayar yuran guaman tinggi hasil dariada wang yang diperoleh melalui sumber jenayah atau perlakuan dosa.

“Perbuatan menipu, mencuri, menyeludup, pecah amanah, rasuah dan lari daripada membayar cukai turut memberikan implikasi terhadap individu lain serta rakyat sesebuah negara.

“Malangnya ketika ini, oleh sebab Islam lebih dijadikan pakaian luaran, ramai insan tidak berasa takut melakukan dosa dan tidak berasa gentar menghadapi seksa kubur dan azab neraka.

“Hinggakan insan yang telah melakukan pelbagai jenayah dan dosa, memilih menjadikan mahkamah gelanggang untuk menegakkan benang basah, tergamak terus berbohong walaupun telah melafazkan sumpah dengan nama Allah untuk bercakap benar ketika bersoal jawab di kandang saksi.

“Sering terjadi ketika dihadapkan ke muka pengadilan, insan yang telah melakukan dosa, mencari pelbagai alasan dan menggunakan pelbagai hujah mahu menafikan perbuatan mereka yang telah melakukan dosa,” titah baginda.

Baginda bertitah demikian pada Majlis Pengurniaan Watikah Pelantikan Hakim-Hakim Syariah Negeri Perak dan Anggota Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk) di Kompleks Islam Darul Ridzuan, di sini hari ini.

Sultan Nazrin bertitah, perbuatan jenayah tidak dapat dikurangkan melalui penambahan pegawai penguat kuasa, mahkamah dan penjara.

Titah baginda, jenayah lebih berkesan ditangani melalui pendekatan menyemaikan nilai-nilai Islam secara berkesan sehingga meresap dan benar-benar dihayati dalam jiwa setiap insan.

“Menerusi penghayatan nilai Islam, insan menyedari bahawa pada setiap masa malaikat Raqib dan Atid yang juga disebut Kiraman-Katibin ditugaskan untuk mencatat setiap perbuatan insan.

“Setiap insan yang melakukan dosa boleh menipu hakim, mahkamah, peguam, masyarakat dan orang ramai tetapi mereka tidak boleh menipu dirinya dan tidak boleh menipu Allah,” titah baginda.

Sultan Nazrin bertitah, baginda memperkenankan pelantikan Hakim-hakim Syariah Mahkamah Utama, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi Negeri Perak berpandukan Enakmen Mahkamah Syariah (Perak) 2018.

Titah baginda, mengambil iktibar daripada pelbagai sumber akan peranan penting golongan remaja mencipta sejarah, baginda memperkenankan buat pertama kalinya melantik dua orang mewakili belia iaitu seorang lelaki dan seorang wanita sebagai anggota MAIPk.

“Dengan pelantikan seorang lagi anggota wanita, MAIPk kini memiliki tiga orang anggota wanita,” titah baginda. – UTUSAN ONLINE


Rasanya rakyat tahu pihak mana yang dimaksudkan oleh Sultan Perak itu.

Pihak dimana ramai di kalangan pemimpinnya yang dihadapkan ke mahkamah kerana terlibat dengan dakwaan terlalu tamak. Tidak kiralah apa parti itu dari Semenanjung atau saja Sabah dan Sarawak.

Dalam politik bagaimana untuk menolong pengikut atau rakyat jika satu satu pemimpin itu tidak berkemampuan, ini rakyat faham. Tinggal lagi jangan keterlaluan hingga orang luar atau negara luar terpaksa dilibatkan.

KM Hajiji Hadiri Taklimat Keselamatan Pada Wakil Wakil Rakyat

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor hari ini menghadiri Program Taklimat Keselamatan kepada Wakil Rakyat Negeri Sabah (Program Vaksinasi Kebangsaan) di Sabah International Convention Centre (SICC), Kota Kinabalu.


Dalam ucapannya, Hajiji menggesa Wakil Rakyat agar mengetahui isu-isu berkaitan keselamatan, selain isu ekonomi, pembangunan, pendidikan dan lain-lain.

“Sebagai pemimpin di kawasan masing-masing, kita perlu tahu hal ehwal keselamatan di kawasan kita dan juga hal ehwal keselamatan di negeri kita.”

“Supaya kita sentiasa “alert” akan wujudnya ancaman keselamatan (security threat) dan ancaman wabak penyakit di dalam negeri kita”, tegasnya.


Beliau yakin Wakil-Wakil Rakyat yang menghadiri program taklimat itu telah mendapat “first hand information” berkaitan isu-isu keselamatan di Sabah daripada Pesurujaya Polis Sabah dan Pengarah Kesihatan Negeri.


“Kerana di bahu merekalah terletak tanggungjawab besar dalam memastikan keselamatan dan kesihatan rakyat sentiasa terpelihara”, katanya.


“Kita perlu sentiasa berjaga-jaga untuk mengekalkan ketenteraman, keamanan dan kemakmuran negeri Sabah tercinta.


“Disamping berjaga-jaga dengan wabak penyakit yang melanda. Vaksin yang diperlukan sudah tiba di Sabah. InsyaaAllah, kita akan edarkan ke seluruh negeri untuk proses vaksinasi frontliners dan setiap rakyat”, tambah Hajiji.


Turut hadir ialah Timbalan Ketua Menteri / Menteri Pembangunan Perindustrian Negeri, Datuk Dr. Joachim Gunsalam, Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah, Datuk Haji Kadzim Haji M. Yahya, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Panglima Haji Sr Haji Safar Untong, Setiausaha Persekutuan Sabah, Dato Dr.Zulkapli bin Mohamed dan jemaah menteri negeri.

Dua Ahli Parlimen PKR Sarawak Keluar Menyokong Kerajaan Perikatan Nasional

Perkembangan yang menarik dan menguntungkan kerajaan Perikatan Nasional secara umumnya. Walaupun ada satu parti dalam gabungan ini yang tidak berpuas hati, sudah tentu.

Itulah, nampaknya perbuatan mereka yang suka mengada-ngada supaya sentiasa dipandang abang besar telah berjaya menyampahkan pemimpin pemimpin dari Sabah dan Sarawak.

Kalau mereka kata pemimpin ini busuk. Maka sebusuk busuk pemimpin dari Sabah dan Sarawak tidak akan keluar semata-mata untuk menyokong UMNO. Jadi cukup cukuplah membuat provokasi tu, perkukuhkan saja Perikatan Nasional. Ingat parti apapun yang bertanding seandainya Sabah dan Sarawak tidak memihak mereka maka mustahil parti itu membentuk kerajaan Persekutuan.

Bahawa perkembangan yang dimaksudkan ialah dua ahli Parlimen dari parti PKR iaitu Ahli Parlimen Julau, Larry Eng Wei Shien dan Ahli Parlimen Tebrau, Steven Choong Shiau Yoon telah bertindak meninggalkan parti PKR dan menyatakan sokongan mereka terhadap kerajaan Perikatan Nasional.

Alhamdulillah seperti yang dinyatakan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa sokongan ini sudah tentu akan mengukuhkan lagi Kerajaan Perikatan Nasional dalam usaha dan merancang untuk mengurus Pendemik Covid-19 serta memangkin kebangkitan semula ekonomi negara.

Dua tiga hari lepas politik Sabah juga bergegar bila mana Adun Sebatik yang mewakili Parti Warisan bertindak keluar parti dan menyokong kerajaan Perikatan Nasional. Bukan kaling-kaling selepas ini ada dua atau tiga yang menyusul, menyokong kerajaan Perikatan Nasional.

Untuk apa menjadi Wakil Rakyat kalau kepercayaan yang diberikan oleh rakyat atau pengundi tidak mendatangkan kebaikan kepada mereka. Hakikatnya rakyat yang mengundi mereka pada waktu itu berharap sekiranya calon yang mereka undi menjadi kerajaan.

Sebagai rakyat sedarlah, kita sudah berada di tahun 2021. Tirulah bagaimana rakyat negara maju berpolitik mereka tidak kepartian yang mereka nilai ialah kesungguhan wakil rakyat mereka didalam membela penyokongnya. Sebab itulah mereka menjadi rakyat negara maju. Lalu kamu tengok pula kumpulan masyarakat yang sehingga hari ini kepartian tidak kah mereka hanya mampu meratapi sejarah yang sudah berlalu. Sehingga hayat mereka mati dalam perjuangan tetapi kaduk naik junjung yang bersenang-lenang.

Adun Sebatik Keluar Warisan Sertai Kerajaan GRS

Alamak pastikan yang membaca entry kali ini bukannya totok Warisan. Tidak kiralah apa dia pemimpin atau jentera parti. Bukan apa nanti pengsan paling tidak akan meroyan.

Sistem pemerintahan Kerajaan Perikatan Nasional di peringkat Persekutuan dan kerajaan di peringkat negeri Sabah yang memperkasakan agensi kerajaan nampaknya serba sedikit telah menarik perhatian rakyat untuk menyokong kerajaan. Atau kalau dalam bahasa politik menyokong GRS yang terdiri daripada PPBM, UMNO dan beberapa parti parti tempatan Sabah.

Dimaklumkan secara rasminya wakil rakyat DUN N.73 Sebatik, Hassan A Ghani Pg Amir telah mengambil keputusan keluar daripada parti Warisan serta-merta dan mengambil pendirian berdiri sebagai Adun Bebas yang menyokong kerajaan Gabungan Rakyat Sabah GRS. Sekaligus menyokong penuh kepimpinan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Panglima Hajiji Haji Noor serta Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri Malaysia.

Ini susulan rasa dukacitanya terhadap kepimpinan Parti Warisan yang dilihat masih bermain politik dan tidak mengutamakan kepentingan atau kesejahteraan rakyat yang terbeban dengan pendemik Covid-19.

Hal yang mereka lakukan antaranya tindakan menolak belanjawan Persekutuan 2021 di Parlimen, ini jelas membelakangkan kepentingan rakyat khususnya usaha bagi menangani Covid-19.

Begitu juga dengan tindakan kepimpinan Parti Warisan yang masih bersama Pakatan Harapan untuk menggugat kestabilan kerajaan dengan cubaan menukar kepimpinan Perdana Menteri.

Terakhir kepimpinan Warisan gagal mengusahakan sebarang inisiatif untuk membantu rakyat yang terbeban dengan kesan Covid-19 yang berlaku dihampir semua kawasan.

Artikel yang bakal meroyankan ini diakhiri dengan ucapan ribuan tahniah dan selamat datang ke Kerajaan GRS. 😅

Jarum Suntik Ada Koding Warna

Semalamkan kecoh, ada pihak yang sengaja menimbulkan kegusaran di kalangan rakyat Malaysia berhubung suntikan vaksin Covid-19.

Kononnya vaksin Covid-19 yang disuntik pada bahu Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin bukannya vaksin sebenar.

Ini kerana berdasarkan mata dan bukan pengetahuan mereka. Mula-mula picagari yang kelihatan berwarna biru tetapi saat disuntik bertukar menjadi warna merah. Bikin kesian lah laskar pembangkang ni. Hahaha!

Kamu ingat macam jarum Mat Pit kah. 😅

Kalau bodoh tu janganlah tunjukkan sangat memalukan ibu yang mengandung saja.

Hakikatnya jarum suntik ada koding warna berdasarkan fungsi tersendiri yang direka khas.

Biru (lebih besar) – Digunakan untuk menyedut vaksin dari botol.

Pink (lebih kecik dan pendek) untuk dicucukkan ke otot supaya kurang sakit.

Picagari tak tukar, tukar jenis jarum saja.

Sedut vaksin dari botol guna jarum biru. Lepas itu jarum biru dibuang ditukar dengan jarum merah.

Barulah disuntik pada Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin.

KM Sabah Mengalu-alukan Ketibaan Vaksin Covid-19

Kenyataan Media Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Hj Noor berkaitan vaksin COVID-19 dalam temuramah di Kota Belud hari ini

1.Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Hj Noor mengalu-alukan ketibaan kumpulan pertama bekalan vaksin COVID-19 jenis Pfizer-BioNTech di Malaysia sebagai tanda yang amat penting dalam usaha membendung penularan pandemik COVID-19.

2. Beliau berharap Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan ini akan dapat dilaksanakan dengan teratur bagi memastikan kejayaannya.

3. Ketua Menteri sendiri akan menyambut ketibaan vaksin Covid-19 untuk negeri Sabah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) pada 25 Februari ini.

TAMAT

PAS Cerdik Membaca Mainan Politik UMNO – Rugi tak baca

Pemimpin PAS atau anak pemimpin PAS ini cerdik membaca politik UMNO di dalam merebut kekuasaan. Seperti juga yang admin sering tegaskan UMNO adalah parti yang paling tua di Malaysia, jadi mereka tahu caranya.

Paginya terbukti kantoi salah petangnya mereka sekali lagi mencipta cerita. Begitulah perjalanan politik UMNO yang dijana oleh jentera jentera yang sengaja membelakangkan akal mereka.

Untuk UMNO ia memang nampak bagus tapi bagi masyarakat umum ia adalah hal yang memualkan mereka. Sebab itu jugalah admin tidak berapa berkenan pada segelintir jentera Perikatan Nasional yang tidak alert dan lemah ketika mempertahankan hujah mereka, tiba tiba budiman sepatutnya cakap dan kongsikan saja walaupun nampak tidak bersambung tapi jangan sampai keterlaluan. Kalau tidak begitu, dia ingat dia siapa di mata UMNO!.

Rugi sesiapa yang tidak membaca kenyataan balas anak pemimpin PAS dibawah.


YAB Datuk MB yang kami hormati lagi kami muliakan,

Maafkan saya atas pencelahan ini, sekadar menyatakan pandangan dan meluahkan suara hati sebagai ahli bawahan PAS.

Bukan sekadar dua tiga kolam.

Malah melalui wadah PAS ini kami mahu bawa semua manusia ke kolam telaga kauthar di Akhirat kelak.

Mengenai strategi penyatuan ummah, kami memang nampak ianya agak sukar untuk direalisasikan dalam konteks politik.

Kerana politik bermakna merebut kuasa, jawatan, kedudukan dan keuntungan duniawi. Memenangi konflik politik bermaksud merampas kuasa dari satu kumpulan atau entiti dan memberikannya kepada kumpulan lain.

Umum memahami bahawa politik konvensional itu ialah, sebagaimana yang ditakrifkan oleh Lenin, siapa boleh buat apa kepada siapa (Who could do what to whom).

Ataupun menurut ahli sains politik, Harold Lasswell, ialah siapa dapat apa, bila dan bagaimana (who gets what, when and how).

Sedangkan berebut harta pusaka pun boleh menyebabkan putus saudara, berebut sempadan tanah pun boleh menyebabkan sesama jiran bermasam muka, sekadar nak lalu jalan melalui tanah dia pun ada yang tak beri kebenaran, inikan pula nak berkorban kuasa politik untuk serah ke orang lain.

Dalam kes kekosongan kerusi di Parlimen Gerik sahaja, maklumat sampai kepada kami, tidak kurang 10 orang UMNO yang melobi untuk menjadi calon. Kalau dalaman UMNO pun berlaku perebutan untuk jadi calon maka adakah UMNO sanggup untuk beri laluan kepada parti lain untuk bertanding?

Mampukah UMNO mahupun PAS berkorban kepentingan untuk melepaskan kerusi yang menjadi gelanggang tradisi pertandingan sejak 14 kali pilihan raya?

Dalam persaingan politik Machiavelli tiada sahabat setia yang boleh dipercayai untuk kita korbankan kepentingan kita untuk dirinya.

Yang ada hanyalah rakan kongsi kepentingan bersama. Selagimana wujud kepentingan yang menguntungkan selagi itulah kontrak perniagaan akan diteruskan.

Kami ahli PAS hatta rakyat biasa pun nampak, sekiranya BN lebih menguntungkan UMNO dan dengan BN sahaja UMNO boleh kembali berkuasa, apa perlunya UMNO kepada gabungan lain?

Permainan dan percaturan politik di negeri Perak pun kita semua dapat baca; BN mahu bertanding 27 kerusi daripada 59 kerusi, PAS 3 kerusi, manakala selebihnya 19 kerusi dikatakan akan dirunding dan dibahagi-bahagikan.

Selepas itu hanya 3 kerusi sahaja diperlukan untuk BN mencukupkan majoriti mudah bagi memerintah Perak secara bersendirian. Justeru sekiranya berada dalam kolam MN sekalipun, PAS tetap akan melepas, atau setidak-tidaknya, berada di pinggiran.

Ingat, politik itu siapa dapat apa, bila dan bagaimana. Sifir mudahnya, apabila BN boleh bentuk kerajaan negeri selepas PRU-15 dengan majoriti yang cukup, maka kek kuasa tidak perlu dipotong lebih kecil.

Buat apa berkongsi dengan orang bila boleh bolot seorang?

Dan sekiranya matlamat PAS hanya sekadar untuk mengejar kuasa semata-mata, adalah lebih untung PAS terjun ke kolam BN terus daripada berendam dalam kolam gabungan parti setahun jagung yang tidak kuat dan tiada akar umbi.

Tapi PAS ada pendiriannya sendiri, iaitu elak pertembungan 3 penjuru, kukuhkan MN dan pertahankan PN.

Dan ahli PAS dipesan supaya wala’ dengan keputusan parti di samping menghormati keputusan parti rakan.

Kami faham pimpinan UMNO tersepit dengan situasi yang amat sukar dan mencabar untuk membuat keputusan, antara mengikut desakan suara akar umbi, menjaga maslahah parti dan menjaga maslahah umat yang jauh lebih besar daripada parti.

Sejak awal lagi kami semua sedar, formula pembahagian kerusi antara UMNO dan PAS sendiri pun, tanpa mengira parti-parti lain, adalah agak sukar untuk disepakati.

Itu dalam konteks persaingan politik.

Walau bagaimanapun, konsep penyatuan ummah ini masih boleh berlaku dalam konteks kemasyarakatan.

Kami generasi muda mahu tamatkan episod tragedi konflik politik kepartian sempit dalam masyarakat kita sejak zaman tok nenek kami.

Tanpa mengira parti, kerjasama, gotong-royong, kenduri-kendara sesama penduduk kampung boleh dijalankan dengan baik. Aktiviti kemasyarakatan boleh berjalan dengan mesra penuh rasa ukhuwwah.

Projek, tender, bantuan dan sumbangan diagihkan secara adil kepada yang berhak, tidak kira warna dan lambang parti. Semua pihak rasa puas hati dan terbela.

Waktu pilihan raya, masing-masing dengan pilihan masing-masing untuk memilih mana-mana calon yang dirasakan layak untuk menjadi pemimpin.

Habis sesi memilih pemimpin, kita kembali hidup harmoni atas semangat penyatuan ummah dan muafakat nasional.
.
.
.

YAB Datuk,

Kami ahli PAS ditarbiah untuk tidak gentar menghadapi kalah menang dalam pilihan raya.

PAS menang pilihan raya, kami berkhidmat cara ada kuasa.

PAS kalah pilihan raya, kami teruskan khidmat kepada rakyat sebagai pembangkang.

PAS sudah biasa bergerak sebagai pembangkang, dan PAS juga ada pengalaman yang lama memerintah beberapa negeri.

In sya Allah, di dunia PAS tidak rugi, selagimana niat perjuangan kami lil-LAHI TA’ALA, kerana ALLAH, untuk kebaikan negara dan ummah, untuk tinggikan kalimah ALLAH.

Lirik lagu PAS tersemat di hati kami:
Bergeraklah ke medan jasa,
Kalah menang bukan alasannya,
Sucikanlah niat di hati,
Hingga nyata benarnya janji RABBI.

Yang lebih merisaukan kami ialah, apabila melepas rahmat dan redha ALLAH serta syurga di Akhirat kelak.

(مَّن كَانَ یُرِیدُ ٱلۡعَاجِلَةَ عَجَّلۡنَا لَهُۥ فِیهَا مَا نَشَاۤءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلۡنَا لَهُۥ جَهَنَّمَ یَصۡلَىٰهَا مَذۡمُومࣰا مَّدۡحُورࣰا ۝ وَمَنۡ أَرَادَ ٱلۡـَٔاخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعۡیَهَا وَهُوَ مُؤۡمِنࣱ فَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ كَانَ سَعۡیُهُم مَّشۡكُورࣰا ۝ كُلࣰّا نُّمِدُّ هَـٰۤؤُلَاۤءِ وَهَـٰۤؤُلَاۤءِ مِنۡ عَطَاۤءِ رَبِّكَۚ وَمَا كَانَ عَطَاۤءُ رَبِّكَ مَحۡظُورًا ۝ ٱنظُرۡ كَیۡفَ فَضَّلۡنَا بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲۚ وَلَلۡـَٔاخِرَةُ أَكۡبَرُ دَرَجَـٰتࣲ وَأَكۡبَرُ تَفۡضِیلࣰا)
[Surah Al-Isra’ 18 – 21]

Maksudnya:
18- Sesiapa yang menghendaki (kesenangan hidup) dunia, KAMI akan segerakan kepadanya dalam dunia apa yang KAMI kehendaki, bagi sesiapa yang KAMI kehendaki; kemudian KAMI sediakan baginya neraka Jahannam (di akhirat kelak), untuk membakarnya dalam keadaan yang hina lagi tersingkir dari rahmat Allah.

19- Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal-amal yang baik untuk akhirat dengan usaha yang layak baginya, sedang dia beriman, maka mereka yang demikian keadaannya, diberi pahala akan amal usahanya.

20- Tiap-tiap golongan dari keduanya, golongan dunia dan golongan akhirat KAMI hulurkan kepada mereka dari pemberian TUHANmu (wahai Muhammad); dan tiadalah pemberian TUHANmu itu tersekat (dari sesiapapun).

21- Lihatlah bagaimana KAMI lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain (dalam rezeki pemberian KAMI itu) dan sesungguhnya pemberian di akhirat lebih besar tingkatan-tingkatan perbezaannya dan lebih besar tambahan-tambahan kelebihannya.

Semoga ALLAH subhanahu wa ta’ala memberikan taufiq hidayah kepada YAB Datuk dan seluruh pimpinan umat Islam. – FB

Kenapa Puad Zarkashi Halang Admin Mengomen Di Pagenya

Admin baru perasan sebentar tadi yang administrasinya telah menghalang atau memblok admin dari melontarkan komen.

Puad Zarkashi dah jadi pondan gamaknya. Sedangkan admin ni bukan siapa siapa, kalau benar bagai dikata. Tapi pelik kenapa Puad Zarkashi tidak benarkan admin mengomen di pagenya.

Walhal kalau kita baca kenyataan si Puad Zarkashi tu bukan main besar dan kasar lagi. Macam orang yang tidak pernah kalah dalam pertandingan, membuat orang seperti ini hilang rasa takut.

Mungkin baru dia perasan yang namanya sentiasa viral di blog ini.

Bukannya admin pernah memfitnahnya pun yang admin buat hanyalah melihat kenyataannya dari sudut Perikatan Nasional dimana kalau tidak dikawal keangkuhan dan kesombongannya akan merosakkan Perikatan Nasional. Dengan harapan Puad Zarkashi akan menghentikan perbuatannya yang tidak bertanggungjawab itu.

Kuat mengkritik orang lain tapi bila dikritik pandai pula mengelak. Apa pun semoga Puad tabah menghadapi saman RM10 juta ringgit yang dikemukakan oleh Perdana Menteri kerana memfitnahnya.

Puad Zarkashi sebelum ini telah menfitnah Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai tidak bertanggungjawab kerana enggan dikurantin sejurus tiba dari luar negara.

Sabah Selaras Dan Koordinasi Projek Dari Persekutuan Agar Cepat Teratur

Siaran Media
16 Februari 2021

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri Sabah bersetuju menubuhkan Jawatankuasa Khas Pewujudan Projek Persekutuan negeri Sabah bagi memastikan penyelarasan dan koordinasi pelaksanaan projek Persekutuan dapat dibuat dengan lebih teratur serta cepat.

Keputusan itu diumumkan Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Hj Noor ketika mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tindakan Pembangunan Negeri (MTPNg) Sabah yang pertama pada tahun ini, di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah (PPNS) di sini hari ini.

“Mesyuarat hari ini bersetuju untuk mewujudkan jawatankuasa khas ini yang dilihat amat baik bagi menangani atau mengurangkan kelewatan projek disiapkan di negeri ini. Projek sakit atau tamat tempoh adalah sesuatu yang amat merugikan rakyat di kawasan yang terbabit.

“Bentuk jawatankuasa ini nanti akan diperhalusi dan diperincikan agar ia benar-benar berkesan serta mencapai objektif penubuhannya.

“Saya juga berharap pengwujudan jawatankuasa itu akan dapat mengenal pasti isu atau perkara yang menjadi halangan pada peringkat awal, sekali gus dapat diselesaikan,” katanya.

Yang turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Sr Safar Untong; Setiausaha Persekutuan Sabah, Datuk Samsuni Mohd Nor; Pengarah Pembangunan Negeri Sabah, Noor Alam Khan A Wahid Khan dan Pegawai Kewangan Persekutuan, Sabah, Alan Abdul Rahim.

Mesyuarat secara maya itu turut disertai Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Bung Mokhtar Radin dan Datuk Dr Jeffrey Kitingan Datuk Dr Joachim Gunsalam; barisan menteri Kabinet negeri serta pegawai kanan agensi kerajaan negeri dan Persekutuan.

Hajiji yang juga Menteri Kewangan negeri mahu jabatan atau agensi yang terbabit mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan dan menyiapkan semua projek yang lewat seperti pembinaan sekolah, hospital dan bekalan elektrik serta air luar bandar di negeri ini.

“Saya meminta kerjasama dan koordinasi antara agensi kerajaan negeri dan Persekutuan perlu dipertingkatkan dalam usaha mempercepatkan perlaksanaan projek atau program kerajaan di Sabah,” katanya.

Beliau turut meminta mana-mana projek yang lewat disiapkan daripada jadual agar dipercepatkan kerana kelewatan dałam melaksanakan projek yang telah diluluskan hanya merugikan rakyat dan kerajaan selain akan meningkatkan lagi kos.

Dalam pada itu, Hajiji meminta jawatankuasa MTPNg memastikan peruntukan besar yang disalurkan kerajaan Persekutuan dapat dibelanjakan sebaiknya untuk pembangunan di negeri ini.

“KIta mahu peruntukan dapat dibelanjakan sepenuhnya bagi memastikan manfaat pembangunan dinikmati rakyat. Kita tidak mahu timbul isu peruntukan terpaksa dikembalikan kepada Pusat kerana tidak dapat dibelanjakan,” katanya.

TAMAT

Warisan Cadang Masjid Dibuka Sepenuhnya, Cakap Tidak Serupa Bikin

Mengada-nada, Aidi Mokhtar ini dari parti Warisan, parti yang bertanggungjawab membubarkan DUN Sabah hingga gelombang kedua Covid-19 meletus.

Sebelum DUN dibubarkan oleh Shafie Apdal. Tan Sri Musa Aman yang mengetuai blok pembangkang Sabah pada itu telah memberikan amaran supaya jangan membubarkan Dewan Undangan Negeri hanya kerana tidak lagi mendapat sokongan majoriti daripada ahli-ahli undangan negeri. Utamakan keselamatan atau kesihatan masyarakat Sabah jangan kerana kuasa sanggup memperjudikan keselamatan mereka.

Tapi degil dan berkeras daripada kononnya Shafie menyerahkan jawatan begitu saja lebih baik mati atau sanggup mati untuk itu. Maka berlangsunglah pilihan raya negeri Sabah yang menyaksikan kerajaan Warisan tumbang di tangan calon calon Perikatan Nasional atau Gabungan Rakyat Sabah yang diketuai oleh Datuk Hajiji selaku pengerusi Perikatan Nasional negeri Sabah.

Parti Warisan ini tidak pernah menang dimana mana pilihan raya, baik dalam pilihan raya umum 2018 mahupun pilihan raya negeri Sabah 2020. Warisan antara parti di Sabah yang tidak boleh dihadam oleh majoriti rakyat Sabah.

Yang pasti letusan kali kedua Covid-19 telah memporak-perandakan kehidupan dan ekonomi rakyat. Ramai yang kena buang kerja tidak kurang juga hanya mendapat separuh dari gaji bulanan, kes bunuh diri juga meningkat dan yang paling penting menyebabkan Malaysia berhadapan dengan krisis ekonomi selain sudah tentu berhadapan dengan ancaman kematiannya akibat pendemik Covid-19.

Ini fakta gelombang Covid-19 yang tercetus selepas pilihan raya negeri Sabah telah mengorbankan satu atau dua wakil rakyat dari Parti Warisan selain orang-orang terdekat mereka.

Sebelum ini Aidi Mokhtar mantan Menteri Undang Undang merangkap Menteri Agama mempersoalkan keputusan yang diambil oleh kerajaan negeri atau Menteri Tugas Tugas Khas Sabah Datuk Arifin Arif. Bila mana kerajaan negeri Sabah membenarkan 45 orang untuk solat Jumaat dan 15 untuk solat berjemaah.

Sebaliknya Aidi Mokhtar tidak bersetuju dan mencadangkan agar Masjid beroperasi seperti biasa, mengikut kapasiti sebenar.

Wah cakap bukan main lagi macam tidak pernah memikul tanggungjawab sebagai Menteri Agama Sabah. Setahu Admin semasa Aidi memegang portpolio ini banyak cadangannya yang dipersoalkan oleh rakyat Sabah. Tidak perlulah admin sebutkan disini, selain isu yang dia bangkitkan.

Apa berlaku semasa Aidi Mokhtar memegang portfolio Menteri Undang-Undang dan Hal Ehwal Anak Negeri Sabah (Agama Islam) era kerajaan parti Warisan? Dia hanya membenarkan empat jemaah dalam satu satu waktu, itu pun dari kalangan ahli jawatankuasa masjid dan surau sahaja. Manakala 12 orang jemaah untuk solat Jumaat.

Jadi mana yang lebih rasional, membenarkan jemaah sehingga 45 orang atau 12 orang sahaja?

Jangan bandingkan kelonggaran yang diberikan pada Masjid Masjid yang ada di Sabah dengan apa yang ada di Pahang dan sebagainya. Sebab gelombang kedua Covid-19 berpunca dari Sabah. Ibarat ancaman, sarangnya masih berakar di Sabah. Warisan punya hal lah, siapa lagi.

Benar apa yang diperkatakan oleh orang kebanyakan. Orang yang gagal kalau sudah tidak berkuasa barulah ucapannya kedengaran berisi walhal lemah dan tidak berkarisma, sebab itulah tersungkur.