PM Muhyiddin Janji Pulangkan Hak Sabah dan Sarawak Berdasarkan Perjanjian 1963

Kerajaan Perikatan Nasional berjanji untuk mengembalikan status Sabah dan Sarawak mengikut perjanjian Malaysia 1963. Begitu janji Perdana Menteri Muhyiddin Yassin terhadap rakyat di dua negeri ini.

Bagaimanapun Perdana Menteri menegaskan untuk merealisasikan janjinya itu, kerajaan Perikatan Nasional perlu mendapat majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat bagi memindah perlembagaan.

Jika menang besar dalam pilihanraya umum akan yang datang. Maka pasti hak hak Sabah dan Sarawak berdasarkan perjanjian Malaysia 1963 akan diberikan atau ditunaikan.

Perdana Menteri berkata sedemikian atau berjanji ketika mengulas permintaan Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg supaya perkara 160 (2) perlembagaan persekutuan dipinda. Kerana frasa Persekutuan di dalamnya merujuk kepada perjanjian Persekutuan tanah Melayu 1957.

Malah dalam ucapan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ketika lawatannya ke negeri Sarawak, menyatakan dengan jelas. Bahawa beliau menyedari Sabah dan Sarawak bukan sekadar negeri tetapi merupakan Wilayah di dalam Malaysia.

Jadi tunggu apa lagi kawan, mari kita berikan sokongan pada parti parti kompenan yang ada di dalam Gabungan Rakyat Sabah dan Gabungan Parti Sarawak.

MP UMNO Gesa Batal Keputusan Tidak Berkerjasama Dengan PPBM

Ada rupanya ahli Parlimen UMNO yang sedang berusaha untuk membatalkan keputusan Presiden UMNO tidak bekerjasama dengan PPBM pada pilihanraya umum ke 15 akan datang.

Menurut sumber itu lagi, usahanya telah diketahui oleh seorang dua ketua Bahagian. Maksudnya Ahli Parlimen berkenaan telah berhubung dengan beberapa ketua ketua Bahagian bagi menyatakan hasratnya.

Ketua-ketua Bahagian itu juga diminta untuk menandatangani satu dokumen yang bertujuan untuk mengesa kepimpinan tertinggi UMNO supaya menarik balik keputusan tidak bekerjasama dengan PPBM sebelum ini.

Alasan kenapa dia bertindak sedemikian kerana tahu UMNO akan kalah jika tidak berganding atau bekerjasama dengan PPBM pada pilihanraya umum yang akan datang.

Walaubagaimanapun usaha Ahli Parlimen berkenaan tidak mendapat sambutan dari beberapa ketua-ketua Bahagian. Malah dianggap menyebelahi musuh.

Memang cerdiklah Ahli Parlimen tu dia boleh agak apa akan berlaku jika UMNO tidak lagi bekerjasama dengan PPBM dalam Perikatan Nasional.

Kalau sudah pemimpin UMNO Semenanjung dapat menjangka apa akan berlaku pada UMNO. Apa lagi di Sabah, dimana pembangkang yang terdiri dari parti-parti tempatan hanya perlu menyuntik kebencian pada parti UMNO sebagai parti yang bertanggungjawab memiskinkan negeri dan diri mereka. Selain memaparkan salah laku yang mereka telah lakukan.

Apa yang kita nampak sekarang seolah-olah satu-satunya musuh UMNO hanyalah PPBM. Mereka lupa parti PKR dan DAP yang mendominasi pengundi di bandar-bandar.

Apapun admin sebagai masyarakat yang mengikuti perkembangan politik semasa. Berharap semoga usaha ahli Parlimen berkenaan mendapat kejayaan.

Kita orang berkawan bukannya lawan.

4 Lelaki Direman Kes Rasuah Tender Projek Bekalan Air Semporna

Dua pengarah dan dua lagi pengurus syarikat pembinaan direman selama empat hari bermula hari ini bagi membantu siasatan ke atas kes rasuah melibatkan tender projek bekalan air luar bandar di Semporna bernilai RM142 juta pada tahun 2019.

Perintah reman tersebut dikeluarkan oleh Majistret Stephanie Sherron Abbie di Mahkamah Kota Kinabalu setelah permohonan dibuat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini.

Mereka yang direman terdiri daripada lelaki berusia 27 hingga 49 tahun ditahan SPRM dalam operasi yang dijalankan sekitar Kota Kinabalu semalam.

Kes disiasat di bawah akta SPRM 2009.


“Kawan” tu kata macam dia boleh bayangkan muka dan nama diantara mereka. Macam ada kaitannya dengan seorang pemimpin politik daerah itu. Dia kata lagi macam anak beranak dalam parti.

Jujurnya admin pula tidak berapa pasti.

Biasalah tu kalau tidak macam mana boleh survive dalam politik. Tinggal lagi jangan saja muka-muka yang diheret tu memang jenis angkuh, tamak terlalu mementingkan diri, tidak reti diuntung dan yang paling kritikal memang kaki penipu….. Kawan tu kata lagi.

Tapi kamu tunggu setahun dua dari sekarang berani tu besi buruk Warisan memperlekeh kepimpinan kerajaan GRS kononnya tanah dan projek itu ini. Kalau setakat mengkritik biasa tu okey lah. Ini tidak terlalu mengeji macamlah mereka tu cuci sangat. Lancaulah!!!

Kluster Mahkamah dari era kerajaan Warisan lah ni kan sebab tahun 2019.

KM Hajiji Menerima Kunjungan Hormat Menteri Alam Sekitar Tuan Ibrahim Tuan Man

SIARAN MEDIA

26 Februari 2021.

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor menerima kunjungan hormat daripada Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man di pejabatnya di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah (PPNS), hari ini.

Kedua-dua pemimpin itu turut makan tengah hari bersama.

Terdahulu, Hajiji dan Tuan Ibrahim menunaikan solat Jumaat di Masjid Bandaraya.

Turut hadir ialah Menteri Tugas-Tugas Khas, Datuk Haji Mohd.Arifin Mohd.Arif, Setiausaha Kerajaan Negeri (SKN), Datuk Seri Panglima Sr. Haji Safar Untong dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dilantik, Dr Aliakbar Gulasan.

-End.

Caption Gambar:

Hajiji menyampaikan cenderamata kepada Tuan Ibrahim Tuan Man.

Shafie Mengata PN Gagal Walhal Warisanlah Yang Paling Gagal

Wahhh. Baru saja semalam admin mengkritik balas kenyataan yang diviralkan oleh MP Kalabakan dan jentera Warisan. Hari ini terbaca satu lagi kenyataan cakap tidak serupa bikin daripada bos mereka. Kononnya kerajaan Perikatan Nasional gagal. Klik links dibawah.

Warisan buat perbandingan tolol antara Kerajaan GRS dan Warisan

Mari kita bagi sedikit ulasan.

Persoalan yang ditimbulkan oleh Shafie itu secara langsung menggambarkan betapa tidak berkualitinya kepimpinan Warisan. Tidak menunjukkan masih ada secebis daging dalam diri mereka yang berfungsi untuk merasa malu dan rasa bersalah bilamana gagal memikul tanggungjawab mereka.

Kenape admin katakan demikian sebab kerajaan Warisan adalah kerajaan yang gagal dari semua sudut. Semua janji manifesto pada pilihan raya umum yang lepas satupun tidak ada yang berjaya ditunaikan. Ambil contoh manifesto tanah Felda di Sabah akan diambil dan diserahkan pada rakyat Sabah.

Apa yang berlaku tanah tanah yang diproses di zaman BN pula yang diserahkan oleh kerajaan Warisan dan dituntut sebagai usaha mereka. Bikin malu saja.

Begitu juga dengan manifesto menuntut 95% royalti minyak daripada Petronas. Memang tidak adalah. 😅

Antara kegagalan Perikatan Nasional yang didakwa oleh Datuk Shafie.

Kadar pengangguran meningkat sebanyak 4.8 % pada Disember tahun lalu.

Bolehnya mempolitikkan kadar pengangguran sedangkan satu dunia terpaksa berhadapan dengan pendemik Covid-19 menyebabkan ekonomi satu satu negara terjejas teruk. Jangankan dari konteks negara, hanya Sabah semasa dibawah kerajaan Warisan pun gagal menyebabkan banyak pengusaha pelancongan terduduk. Adakah hal ini tidak menyebabkan berlaku pengangguran?

Faktor lain yang kita boleh tekankan di sini ialah oleh kerana tenaga buruh mudah didapat dan murah di negara jiran Indonesia, maka sudah tentulah ia menjadi daya penarik pada pelabur asing. Jadi jangan ada yang berlagak pelik bila mendapat tahu ada syarikat luar negara yang selama ini beroperasi di Malaysia berpindah ke negara jiran Indonesia. Ia tidak disebabkan oleh kekangan birokrasi atau kerana kerajaan gagal melayan mereka.

Shafie juga mendakwa kerajaan Perikatan Nasional gagal kerana mengabaikan janji untuk memberikan komputer riba kepada 150 ribu murid seperti yang dihebahkan semasa pembentangan belanjawan 2021.

Kita baru berada di bulan ke-2 tahun 2021. Kerajaan sedang sibuk mengurus Vaksin Covid-19 yang menuntut pembelanjaan yang lebih besar dalam masa yang sama kerajaan terus berhadapan dengan dengan ancaman Covid-19 itu sendiri. Itu belum lagi kos mengurus operasi menyuntik Vaksin Covid-19.

Jadi sebagai pembangkang Presiden Warisan kenalah faham. Janganlah sengaja membuat tuduhan yang mengada-ngada. Alahai. Pasti saja pembelian komputer riba itu akan ditunaikan.

Pasal peruntukan untuk ahli Parlimen, ini juga melucukan. Shafie mempersoalkan kenapa peruntukan yang diberikan pada mereka selaku ahli Parlimen Pembangkang kurang berbanding ahli Parlimen Kerajaan.

Macam tidak biasa pula, adakah semasa pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan dan kerajaan Warisan peruntukan yang disalurkan pada Ahli-ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri Sabah sama banyak tanpa mengira pembangkang atau kerajaan?

Tidak usahlah jual temberang tu. Di zaman kerajaan Warisan bukan hanya peruntukan tidak diberikan secara rata tapi hanya untuk mendengar nasihat daripada pembangkang pun, kerajaan negeri tidak sanggup menerimanya. Walaupun nasihat itu untuk kebaikan rakyat Sabah.

Benar persepsi orang ramai, bagaimana sikap dan pemikiran ketua mereka begitu jugalah jentera Warisan di peringkat akar umbi. Penuh adu domba fitnah dan mengada-ngada. Yang tidak dibuat orang mereka katakan sebaliknya, kejahatan yang mereka lakukan dipalingkan pada orang lain.

Jangan saja pandai menyalahkan kerajaan tapi kamu selaku Ahli Parlimen yang mewakili pembangkang, pikul juga tanggungjawab itu, keluarkan simpanan yang ada berikan pada rakyat.

Amboi dulu bukan main lagi. Ketua Menteri Shafie semasa berucap mengingatkan rakyat Sabah supaya tidak lagi bergantung pada kerajaan atau jangan lagi berharap pada bantuan kerajaan. Shafie juga mengingatkan agar jangan lagi membuat permohonan projek. Tahu tahu kroni dan kerabatnya mandi-manda dengan projek dan hari ini dia menuntut kerajaan perikatan Nasional agar menjaga kebajikan rakyat. Hemmm!

Pokoknya Warisan atau Shafie ni suka mengata orang tapi mereka yang lebih. Hipokrasi.

Mana yang lebih lama memerintah, Perikatan Nasional yang baru berumur setahun lebih atau kerajaan Warisan yang berumur dua tahun setengah. Justeru mana yang lebih layak dipertanggungjawabkan hal-hal yang dibangkitkan di atas?

Ya benar politik itu kadang-kadang memerlukan sikap yang hipokrit, perkara yang anda tidak buat anda katakan sebaliknya. Seperti yang dilakukan oleh kerajaan Warisan, kerajaan lain yang bersungguh sungguh membina prasarana untuk kebaikan rakyat, mereka hanya merasmikannya. Dalam masa yang sama mereka mendabik dada kononnya kerajaan Warisan tidak mementingkan bangunan pencakar langit hanya kerana mereka gagal melakukannya. He!

Semua orang tahu antara visi dan misi kerajaan Perikatan Nasional ialah memartabatkan konstitusi. Konstitusi itu seperti sistem kehakiman, sistem keselamatan dan Agensi-agensi perkhidmatan awam, baik milik kerajaan negeri mahupun Kerajaan Persekutuan. Ini semua adalah alat sesebuah negara dengan memperkasakan sektor ini membolehkan rakyat mendapat keadilan dan layanan yang sewajarnya tanpa mengira jenis status seseorang. Bukan macam kerajaan Warisan sebelum ini segala-galanya dikaitkan dengan parti akhirnya berlaku ketidakadilan, penyokong yang berada di peringkat akar umbi terus hidup segan mati tak mahu sebaliknya kelebihan hanya dikecapi oleh kroni dan kerabat Warisan.

Admin teringat propaganda yang dimainkan oleh Warisan ketika mereka mula mula bertapak di Sabah. Kandungannya seperti ini juga menyentuh ekonomi rakyat walaupun pada ketika itu beribu bantuan telah dihulurkan oleh kerajaan pada rakyat jelata termasuklah keatas pentaksub Shafie.

Sebab Warisan gagal melakukan perubahan pada negeri dan rakyat Sabah. Mereka sekarang menjadi pembangkang kampung kampung. Haha 😅

Warisan Meroyan Konon GRS Bagi Tanah Percuma Pada Persekutuan 😅

Semalam Ketua Menteri Sabah telah menyerahkan geran tanah kepada Jabatan Jabatan kerajaan Persekutuan yang beroperasi di negeri Sabah. Jabatan kerajaan yang terlibat adalah seperti Polis, Bomba, Hospital Sekolah dan sebagainya.

Tapi telah dipersoalkan oleh pemimpin dan jentera Parti Warisan yang mendakwa kononnya Kerajaan negeri Sabah telah memberikan tanah negeri Sabah secara percuma pada Persekutuan.

Kritikan yang tidak berasas dan nampak sangat mengada-ngada. Seolah-olah mereka tidak pernah berkuasa sebagai kerajaan negeri, walaupun hanya mampu bertahan dua tahun setengah. Rasanya kalau mereka cergas, dua tahun setengah sudah memadai untuk memberikan mereka pengalaman dan pengetahuan bagaimana mengurus sebuah negeri tapi sayang tidak berlaku. Malah selepas tumbang pada Pilihan Raya Negeri Sabah 2020, ternyata pemimpin dan jentera Warisan semakin kuat meroyan dan mengada-ngada.

Adakah itu bermaksud semasa tempoh pemerintahan Kerajaan Warisan. Jabatan Persekutuan yang beroperasi di Sabah tidak mengendahkan mereka hingga boleh beroperasi walaupun tidak mendapat keizinan. Begitu lemah sekali? Bikin malu oh.

Seingat admin kerajaan Warisan ada menubuhkan Kementerian ataupun Jabatan Pendidikan dan Kesihatan milik kerajaan negeri. Soalannya kemajuan apa yang telah dicapai oleh jabatan negeri ini dan apa bentuk perasaan yang telah didirikan? Kosong

Jadi tindakan kerajaan negeri Sabah Gabungan Rakyat Sabah (GRS) atau Perikatan Nasional memberikan geran tanah kepada Jabatan Jabatan yang terlibat membuktikan Kerajaan Negeri Sabah dihormati oleh kerajaan pusat. Tindakan itu juga berdasarkan undang-undang atau perlembagaan yang wujud sebelum lagi nama Parti Warisan timbul.

Adakah antara lain maksud dari kritikan Warisan itu membuktikan Shafie Apdal semasa memegang Kementerian KKLW tidak menghormati undang-undang kerajaan negeri hingga berlaku ketirisan yang telah merugikan negeri dan Rakyat Sabah. Sebab itulah sehingga hari ini rakyat Sabah masih berhadapan dengan masalah kemudahan asas seperti Air, Letrik, Jambatan, Jalan dan sebagainya. Walhal waktu itu Kementerian KKLW telah mendapat peruntukan sehingga 6 bilion ringgit.

Namanya juga Kerajaan Persekutuan yang walaupun ia menjadi pusat pentadbiran negara tetapi mereka tidak boleh sewenang-wenangnya memajukan tanah yang ada di negeri Sabah tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran daripada kerajaan negeri dan kebenaran itu sudah tentulah antara lain berbentuk geran tanah.

Tanah-tanah itu akan dibangunkan oleh Jabatan Persekutuan dan sekiranya dalam tempoh tertentu ia tidak dimanfaatkan maka kerajaan negeri akan mengambil menarik balik kebenaran untuk digunakan bagi tujuan lain.

Selain itu kalau kita baca pekeliling Pesuruhjaya Tanah Persekutuan bilangan 1 tahun 2014 jelas di sana menyatakan. Tanah yang diberikan berstatus rizab tidak boleh bertukar menjadi hak mutlak agensi Persekutuan. Tanah rizab bermaksud tanah khas yang tidak boleh ditukar milik hanya boleh dimajukan atas kebenaran kerajaan negeri.

Semalam admin terbaca satu status dari pengguna Facebook berstatus Sabahan katanya kalau pemimpin dan jentera Warisan menolak pemberian geran tanah pada agensi Persekutuan maka sebaiknya mereka membongkar bangunan Sekolah, Balai Polis, Bomba dan sebagainya selepas itu biarlah anak anak mereka bersekolah di atas tanah lapang. Hahaha.

Berpolitik berpolitik juga tapi jangan sampai merugikan diri sendiri. Takkan pula keuntungan yang diagihkan oleh kerajaan negeri kepada Persekutuan tidak mendatangkan hasil balik pada kerajaan negeri.

Parti Warisan sudah lupakah yang hari ini mereka tidak lagi berkonsepkan Sabah for Sabahan itu semua sudah hilang bilamana pada Pilihan Raya Negeri baru-baru ini Warisan bekerjasama secara total dengan parti DAP yang berasal dari Semenanjung hingga DAP sanggup menggunakan logo Parti Warisan.

Kalau pun masih berniat untuk membodohkan Rakyat Sabah ia dipersilakan bodohkan saja ahli parti Warisan yang bengap itu.

Penyokong Warisan yang bukan berstatus bumiputera mempersoalkan pemberian tanah kerajaan negeri? Kamu mahu tanah-tanah yang dimiliki ditarikbalik, jangan bodoh mangkuk.

Ini adalah kerajaan Perikatan Nasional yang memperkasakan Jabatan kerajaan, baik Jabatan milik kerajaan negeri mahupun milik Kerajaan Persekutuan.

Bila PN (GRS) Berfungsi Dengan Baik Maka Gejala Negatif Terkawal 👍

Beginilah bila kerajaan berfungsi dengan baik, akan segala kejahatan yang selama ini berlaku dalam masyarakat akan dapat dibanteras dan dihapuskan.

Gambar di atas menunjukkan ATM berjaya merampas sejumlah dadah syabu. Dan banyak lagi kejayaan seperti itu yang berjaya dilakukan oleh pihak Polis sejak Perikatan Nasional memerintah Malaysia.

So rakyat jangan bodoh hingga sekali lagi terpedaya oleh totok totok parti yang hanya ingin melihat kerajaan yang berdiri, dibina oleh parti mereka seperti UMNO dan parti Warisan.

Tidak ada faedah itu yang hanya untung kelak ialah elite tertentu didalam Warisan dan UMNO. Bak kata Raja Petra, tujuan UMNO berpolitik dalam keadaan sekarang hanyalah bertujuan untuk mendapatkan kedudukan bagi diri mereka selepas itu rakyat dibiarkan berhadapan dengan ketololan birokrasi. Yalah kalau ada masalah yang timbul tudingkan saja pada kerajaan Perikatan Nasional atau Perdana Menteri Malaysia.

Macam yang dilakukan pemimpin dan jentera UMNO, hari-hari memburukkan Perikatan Nasional. (tidak semua tapi menjolok mata)

Benar kemajuan dan kebaikan yang telah dicapai oleh UMNO semasa memerintah boleh dijadikan modal kempen. Tetapi ada satu hal yang menyebabkan ia dilupakan bilamana Mahkamah mendapati pemimpin dalam kerajaan UMNO didapati bersalah oleh Mahkamah kerana salah guna kuasa.

Selain itu kegiatan jenayah yang menjadi-jadi hingga melibatkan generasi muda ini juga menyebabkan kerajaan itu ditolak rakyat. Tengok apa jadi pada kerajaan Warisan hanya mampu bertahan dua tahun setengah.

Orang yang tiada latar belakang pendidikan dan politik yang baik diberikan kedudukan untuk menjaga rakyat yang jauh lebih cerdik daripada mereka menyebabkan jenayah kecil dan besar berlaku di merata tempat.

Kesan daripada keburukan itu masyarakat yang sebelum ini menjadi totok Warisan pun berani sudah melawan anggota Polis. Tengok di bandar Tawau tu baru dua tahun diperintah oleh Warisannya teruslah separuh daripada Tawau tu macam mereka yang punya. Bikin pening pun ada.

Semasa era kerajaan Warisan bukan hanya pentadbirannya dikuasai oleh kroni yang tidak ada kelayakan tapi juga perjalanan pentadbirannya yang cerca merba. Keputusan Hakim tidak dihormati seperti mana keputusan Hakim Kota Kinabalu keatas status Pengarah Air Jabatan Negeri Sabah.

Walaupun Hakim telah menjatuhkan hukuman bahawa perlantikan Amarjit Singh sebagai pengarah di sana tidak sah di sisi undang-undang kerajaan negeri namun Ketua Menteri Shafie pada ketika itu mempertahankannya. Bukan sahaja dipertahankan tetapi dinaikkan pangkat ke bahagian kewangan kerajaan negeri.

Ketua kampung yang dilantik di peringkat kampung kebanyakannya tidak berkelayakan dan terlibat dengan kegiatan jenayah.

Kalau admin ni jenis yang sampai hati mendedahkan perihal anak seorang pemimpin Warisan yang berjaya dicekup oleh pihak Polis kerana mengedar dadah syabu yang begitu banyak. Tetapi dilepaskan melalui kuasa politik. Mungkin ada yang terkejut, siapakah nama pemimpin Warisan berkenaan.

Nasib lah admin jenis orang yang sentiasa menjaga aib orang lain, kerana aib tetap aib walau apa pun alasannya. Apa lagi melibatkan anak mereka yang berada di luar kawalan ibu bapa. Mana ada ibu bapa normal di dunia ini yang sanggup membiarkan anak mereka terjerumus dalam gejala dadah apa lagi sebagai pengedar dadah.

Kesannya kehidupan orang orang kampung terancam, setiap hari berhadapan dengan masalah jenayah. Mahu meneruskan kehidupan pun susah. (Tidak semua tapi sangat ada dan banyak).

Sebaliknya pada penyokong Warisan keharmonian yang terjejas tidak menjadi persoalan, jangan kan keharmonian. Hak mereka diambil orang pun mereka buat tidak tahu. Mungkin kerana terlalu bodoh atau merasakan diri mereka memang tidak ada hak. Tapi pelik justeru kenapa berpolitik kalau tidak berani mempertahankan hak.

Di setengah kawasan atau kampung kebanyakan penyokong Warisan, sangat-sangat tidak berpendidikan tapi bernafsu besar menyebabkan harga diri mereka dinilai sangat murah dan tidak lagi dihormati oleh orang luar atau wakil rakyat mereka.

Maka terhina lah mereka sampai mati.

Berkenaan usaha kerajaan negeri Sabah (GRS) yang ingin menyelesaikan lambakan pendatang asing tanpa izin (PATI) dengan memberikan keterangan diri yang sah tapi ditentang oleh pemimpin dan jentera Parti Warisan. Justeru sampai bilalah PATI ini menjadi masalah pada kerajaan sedangkan dalam masa yang sama banyak sektor perniagaan yang memerlukan tenaga kerja?

Pelik bukan, walaupun Warisan hanya memerintah lebih kurang dua tahun setengah tetapi telah berjaya menambah banyak masalah. Hahaha!

Untuk menutup atau mengekalkan sokongan rakyat keatas wakil wakil rakyat Warisan, mereka hanya perlu memberikan sedikit dedak itupun setahun sekali. Tidak berbaloi langsung dan kalau dinilai dengan sesungguhnya pemberian itu tidak lebih dari satu penghinaan ke atas penyokong penyokong Parti Warisan.

Bayangkan surat daripada pentadbiran kerajaan Warisan sudah diedarkan pada penduduk kampung agar keluar atau merobohkan rumah mereka kerana tapak kampung akan digunakan bagi tujuan membina tapak pelancongan atau perhotelan. Tapi apa berlaku pada Pilihan Raya Negeri Sabah baru-baru ini, undi calon Parti Warisan dari perkampungan yang akan dirobohkan malah meningkat.

Jangan juga ada yang lupa atau tidak tahu walaupun Warisan hanya mampu memerintah dua setengah tahun. Tetapi sudah ada dua atau tiga pemimpin daripada parti ini yang dihadapkan di Mahkamah kerana rasuah. Oh ya bukan hanya pemimpinnya tetapi juga melibatkan macai kayangan mereka yang telah disenaraikan sebagai individu yang dikehendaki oleh SPRM.

Tetapi pengundi Warisan yang ada diperingkat akar umbi tidak hidup kalau tidak mengharapkan bantuan dari kerajaan semasa. Punyalah tidak ada harga diri sedangkan bilangan mereka lebih ramai dari kerabat pemimpin dan macai kayangan Warisan tadi. Tolol tidak boleh diajar.

Untuk itu sekiranya anda benar-benar sayangkan negeri Sabah, tolaklah parti Warisan yang sarat dengan pemimpin pemimpin yang tidak berkualiti aka picisan yang telah menyebabkan hubungan kaum di negeri ini tegang, kehidupan rakyat terjejas bukan hanya dari sudut ekonomi tetapi ancaman dari kegiatan yang tidak sihat oleh kumpulan-kumpulan yang tidak bertanggungjawab terutamanya dalam hal yang ada kaitannya dengan gejala dadah.

Begitu juga dengan parti UMNO seandainya pemimpin dan jentera parti ini tidak lagi menghormati Perikatan Nasional maka tolaklah mereka. Supaya tidak lagi menjadi beban hingga menggagalkan polisi baik yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan Perikatan Nasional.

Jangan pula ada yang cemburu dengan perbandingan ini. Seluruh dunia memuji kredibiliti Perdana Menteri New Zealand kerana berjaya mensejahterakan kehidupan rakyatnya. Hal inilah yang sedang diusahakan oleh kerajaan Perikatan Nasional bermula dari menyerahkan tanggungjawab sepenuhnya pada agensi agensi kerajaan yang sedia ada.

Empat Penjawat Awam Agensi Federal Ditahan SPRM Sabah

KOTA KINABALU, 10 Feb : Seramai empat penjawat awam daripada sebuah agensi kerajaan persekutuan di negeri ini ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Sabah di sini hari ini atas kesalahan mengemukakan tuntutan elaun perjalanan palsu bagi tugasan rasmi.

Menurut sumber, penjawat awam daripada Kumpulan Sokongan itu terdiri daripada tiga lelaki dan seorang perempuan dalam lingkungan umur 30-an dan 40-an, telah mengemukakan resit hotel palsu dalam tuntutan perjalanan mereka.

Pengarah SPRM Sabah S.Karunanithy ketika dihubungi pemberita mengesahkan penahanan tersebut dibuat pihaknya kira-kira 1 tengah hari ini, beliau bagaimanapun tidak menyatakan lokasi suspek ditahan.

Beliau berkata semua mereka ditahan selama 24 jam untuk siasatan lanjut dan dijadual dibawa ke Mahkamah Khas Rasuah Kota Kinabalu pada 9 pagi esok (11 Feb) untuk pertuduhan.

“Kakitangan kerajaan diingatkan agar tidak melibatkan diri dalam mengemukakan tuntutan yang mengandungi butiran palsu atau tuntutan palsu kerana perkara tersebut merupakan satu kesalahan di bawah Sekyen 18 Akta SPRM 2009,” katanya. – BERNAMA


Percayalah kamu hanya Kerajaan Perikatan Nasional yang mampu melaksanakan tanggungjawab seperti ini, kerana kerajaan ini memberikan kepercayaan yang sepenuhnya pada agensi penguatkuasa atau agensi kerajaan di dalam memikul tanggungjawab mereka.

222 Pemegang PhD Sokong Darurat Covid 19 Tolak PRU

Di atas inisiatif Pertubuhan Intelektual Negara (PINTAR) yang saya adalah Presidennya, maka kami selaku 222 pemegang ijazah PhD dari seluruh negara seperti senarai di bawah:

(1) Merafak sembah takzim dan menyatakan sokongan penuh terhadap kebijaksanaan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah memberi perkenan terhadap keputusan Mesyuarat Jemaah Kabinet berkenaan cadangan pelaksanaan Pengisytiharan Proklamasi Darurat sebagai langkah proaktif untuk membendung dan melandaikan kes positif COVID-19 harian yang telah mencecah empat angka secara berterusan sejak bulan Disember lalu.

(2) Menyanjung tinggi keputusan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong memberi perkenan terhadap cadangan Kerajaan bagi pembentukan satu Jawatankuasa Bebas yang akan dianggotai oleh Ahli-Ahli Parlimen Kerajaan dan Pembangkang serta pakar-pakar kesihatan dan yang berkait selain memberi budi bicara kepada Jawatankuasa Bebas ini untuk mengesyorkan kepada KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sekiranya pelaksanaan darurat ini dapat ditamatkan lebih awal daripada tempoh pelaksanaan darurat yang ditetapkan, sehingga 1 Ogos 2021.

(3) Menolak sebarang cadangan supaya PRU 15 dilangsungkan dalam waktu terdekat di samping mengecam sebarang usaha untuk memaksa PRU 15 dilangsungkan dalam waktu terdekat selaras dengan kegusaran KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong terhadap kenaikan mendadak angka jangkitan COVID-19 dan kesan bencana banjir di negara ini yang sekiranya tidak dibendung dan dikawal dengan berkesan maka ianya akan memudaratkan kesihatan rakyat dan kesejahteraan negara.

(4) Meminta semua pihak tidak mempersoal apalagi mencabar pandangan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bahawa penularan wabak COVID-19 di negara ini berada di tahap yang amat kritikal dan adanya keperluan Pengisytiharan Proklamasi Darurat berdasarkan Fasal (1) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan memandangkan ia hanya dibuat setelah Seri Paduka Baginda merundingkannya dengan Raja-Raja Melayu serta memperhalusi penjelasan YAB Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Bin Yassin, dan sembah taklimat daripada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Bin Ali; Peguam Negara, Tan Sri Idrus Bin Harun; Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham bin Abdullah; Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Datuk Abdul Ghani Bin Salleh; Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bin Bador dan Panglima Angkatan Tentera, Tan Sri Haji Affendi Bin Buang.
Senarai 222 pemegang ijazah PhD yang membuat dan menyokong kenyataan ini:

222 Pemegang Ijazah PHD Sokong Pengisytiharan Darurat, Tolak PRU 15 Dalam Waktu Terdekat

Agong Istihar Darurat, Cadangan UMNO Segera PRU dan Hanya PKP Tidak Darurat, Tidak Dipakai

Yang di-pertuan Agong Al-sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-mustafa Billah Shah sebentar tadi memaklumkan bahawa darurat di Malaysia akan dilaksanakan hingga bulan Ogos ini atau sehingga ke satu tarikh yang lebih awal sekiranya angka kes positif covid-19 dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan iaitu berdasarkan laporan harian.

Keputusan diambil selepas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyembah maklum keputusan mesyuarat jemaah kabinet dan mengambilkira rundingan Seri paduka baginda dengan Raja Raja Melayu semalam.

Berdasarkan maklumat yang dikeluarkan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Indra Ahmad Fadzil Shamsuddin keputusan diambil kerana covid19 Malaysia berada di tahap yang amat kritikal kerana itu keperluan peristiharan proklamasi darurat berdasarkan pasal 1 perkara 150 perlembagaan persekutuan menuntut agar darurat dilaksanakan.

Apa lagi hospital di negeri-negeri tertentu berhadapan dengan kekurangan prasarana seperti katil dan sebagainya.

Padan pun dalam minggu lepas kerajaan Amerika ada mengeluarkan arahan pada rakyatnya yang berada di Malaysia agar segera balik kerana dikhuatiri Malaysia akan berhadapan dengan ancaman covid 19 yang sukar untuk dibendung.

Dipersilakan klik page kedua atau nombor dua di bawah di sana ada kritikan membina ke atas pemimpin-pemimpin UMNO