Kerajaan Indonesia Ajak Rakyatnya Perang Lawan Kerajaan Malaysia (Video)

Alamak Presiden Indonesia ajak rakyatnya berperang melawan kerajaan Malaysia.

Hanya gara gara nelayan Malaysia kantoi mencuri ikan di perairan Indonesia.

Hanya gara gara syarikat perladangan dari Malaysia yang tidak sengaja menggali parit melepasi sempadan negara Indonesia.

Hanya gara gara beberapa pekerja Indonesia didera oleh majikan yang tidak bertanggungjawab.

Hanya kerana beberapa majikan Malaysia didakwa tidak membayar gaji pekerja atau buruh paksa.

Dan bermacam lagi kejadian yang tidak masuk tapi di letakkan di bahu kerajaan Malaysia.

Teruslah mengajak berperang?

Jokowi atau pihak Indonesia tahu kah begitu banyak kebaikan negara terhadap bangsa Indonesia yang berada di Malaysia. Yang mana kerajaan Indonesia tidak akan mampu melakukan yang hal yang sama sekiranya rakyat Malaysia berhijrah ke sana.

Jangan kan ke atas orang luar. Ke atas bangsa Indonesia sendiri belum tentu Jokowi atau orang Indonesia sendiri mampu berlaku adil terhadap mereka. Seperti contoh bangsa dari Wilayah Selatan tidak akan bebas berpolitik di Wilayah Utara, jangan kan berpolitik, hanya untuk mencari sesuap nasi pun sulit sebab dianggap pendatang luar. Silap hari bulan terjadi peperangan suku.

Di Malaysia orang yang lahir di Indonesia boleh menjadi ketua parti paling tua di Malaysia dan pernah menyandang jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Dan banyak lagi kebaikan luar biasa yang enggan admin panjangkan, supaya tidak mencetuskan sentimen dalam rakyat Malaysia atau dikalanganan rakyat Sabah khususnya.

Biar betul Pak Jokowi oiii. Sikit sikit ganyang Malaysia.

Pada pemain propaganda negara jiran, berfikirlah secara matang sebelum mencipta propaganda seperti ini. Fikirkan masak masak, bangsa mana kelak yang bakal mengalami kerugian berbanding bangsa lain di bumi Malaysia. Jangan kerna usaha meningkatkan populariti Jokowi orang yang tidak berdosa pula yang menanggung akibat buruknya.

Jangan main main. Cuba baca komen salah seorang mereka, entah orang biasa atau memang dia seorang anggota tentera. Menulis tentera Malaysia berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.

Netizen Indon memberikan semangat pada TNI (Tentera Negara Indonesia) agar berjuang.

Mangsa Banjir Dakwa Keluarga Malaysia/UMNO Kerajaan Gagal (Video)

Mangsa banjir di Pahang dan Selangor, baru baru ini. Benar benar marah pada Kerajaan Keluarga Malaysia aka Keluarga UMNO.

Ada yang mendakwa kalau beginilah lemahnya kerajaan yang diketuai oleh UMNO di dalam menjaga keharmonian rakyat, maka lebih baik negara ini ditadbir sendiri oleh rakyat. (lebih kurang begitulah)

Selebihnya dengarkan sendiri omelan rakyat atau mangsa banjir ke atas kerajaan ini.

Kalau kita amati seolah olah kemarahan rakyat ini adalah kifarah atau karma pada UMNO. Sekaligus membuktikan kerajaan yang diketuai oleh Bersatu sebelum ini bukannya kerajaan gagal, sebaliknya yang terbukti gagal ialah kerajaan yang diketuai oleh UMNO.

Semasa era kerajaan Perikatan Nasional, pemimpin dan penyokong UMNO giat menyebarkan propaganda kononnya kerajaan Perikatan Nasional adalah kerajaan gagal. Sedangkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin telah memikul tanggungjawabnya dengan cukup baik terutamanya di dalam menangani penularan Covid 19.

Walaupun Malaysia waktu itu berhadapan dengan ancaman Covid 19 tetapi segala bantuan tetap disampaikan pada lapisan rakyat. Begitu juga bantuan dalam bentuk intensif kewangan diperkenalkan demi untuk mengurangkan beban rakyat.

Kalau ada kejadian bunuh diri kerana tekanan hidup maka yang disalahkan ialah kerajaan Perikatan Nasional.

Kalau laporan harian jangkitan Covid 19 menunjukkan peningkatan kes maka yang sengaja dipersalahkan ialah kerajaan Perikatan Nasional.

Kalau kerajaan menguatkuasakan peraturan maka yang juga sengaja dipersalahkan ialah Perikatan Nasional. Sedangkan peraturan itu untuk kebaikan rakyat, namun sengaja disembunyikan oleh jentera pembangkang dan penyokong UMNO pro kluster Mahkamah. Biar rakyat percaya yang Perikatan Nasional adalah kerajaan gagal.

Sekarang apa cerita, hari ini rakyat sendiri yang mendakwa kerajaan Keluarga Malaysia adalah kerajaan gagal.

Sabah Akan Pastikan Kejayaan Pelan Pemulihan Ekonomi BIMP-EAGA


KOTA KINABALU: Sabah mengalu alukan Kenyataan Bersama Sidang Kemuncak Ke 14 Kawasan Pertumbuhan Timur ASEAN-Brunei Indonesia Malaysia-Filipina (BIMP EAGA) untuk menjalinkan kerjasama yang lebih erat antara negara peserta bagi melonjakkan ekonomi selepas pandemik COVID-19.



Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor berkata Sabah akan melakukan bahagiannya untuk memastikan kejayaan rancangan pemulihan antaranya pembangunan Koridor Ekonomi BIMP-EAGA.

Antara perkara yang telah dipersetujui dalam Kenyataan Bersama itu ialah inisiatif Kuarantin Satu Borneo untuk memudahkan perdagangan dan pelaburan.

Sabah telah mengenal pasti tiga titik sempadan iaitu Bantul, Sebatik dan Serudung di bawah fasa kedua inisiatif tu manakala fasa perintis adalah di sempadan Entikong, Indonesia – Tebedu, Sarawak dan Sungai Tujuh, Brunei – Sungai Tujuh, Miri.

Hajiji adalah pemerhati pada Sidang Kemuncak ke 14 BIMP EAGA yang diadakan secara maya pada Khamis yang dipengerusikan oleh Presiden Indonesia Joko Widodo. Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah dan Presiden Filipina, Rodrigo Duterte berucap pada Sidang Kemuncak itu.

Setiausaha Agung Asean, Dato Lim Jock Hoi dan Presiden Bank Pembangunan Asia Masatsugu Asakawa turut berucap pada Sidang Kemuncak itu.

“Kami bersetuju dan menyokong pandangan Malaysia yang dikemukakan oleh Perdana Menteri bahawa BIMP-Eaga akan menjadi platform yang berguna dalam kebangkitan ekonomi. la juga merupakan petanda baik dengan objektif yang ditetapkan di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (2021 2025),” kata Hajiji.

Bersama Ketua Menteri ialah Duta Khas Sabah ke BIMP EAGA, Tan Sri Pandikar Amin Mulia; Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Panglima Sr Safar Untong; Peguam Besar Negeri Sabah, Datuk Nor Asiah Mohd Yusof dan Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam Sabah, Datuk Datu Rosmadi Sulai.

PETRONAS Akan Membina Kemudahan LNG Pertama Sabah di SOGIP

Ini lagi satu usaha kerjaan negeri Sabah yang secara tidak langsung membuka lagi peluang pekerjaan baru kepada rakyat Sabah.

Dimana Petronas akan membina satu lagi kluster pembinaan gas asli di pesisir pantai Sipitang dan yang terbesar di Sabah.

KOTA KINABALU: Kabinet negeri telah mengesahkan pembinaan gas asli cecair (LNG) pesisir pantai yang pertama dan terbesar di Sabah oleh PETRONAS di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP).

Mengumumkan perkara ini di sini hari ini, susulan kunjungan hormat Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Dato’ Lokman Hakim Ali, Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor berkata projek LNG, tertakluk kepada keputusan pelaburan akhir (FID) pada tahun 2022 adalah langkah ke arah yang betul yang mana kerajaan terus mengusahakan lebih banyak peluang untuk mendapatkan hasil tambahan melalui penyertaan ekuiti untuk Sabah.

“Projek LNG pesisir pantai adalah hasil kajian bersama antara kerajaan negeri dan PETRONAS untuk mengenal pasti pilihan penerokaan gas yang optimum dalam usaha memaksimumkan jangka panjang ekonomi yang akan memberi manfaat kepada rakyat Sabah,” tambahnya.

Ketua Menteri memberi jaminan bahawa Kerajaan Negeri Gabungan Rakyat Sabah (GRS) akan melihat lebih banyak pilihan untuk memastikan rakyat Sabah meraih faedah daripada sektor minyak dan gas negeri ini.

Loji baharu LNG itu dijangka meningkatkan jumlah pengeluaran LNG daripada 2.7 kepada 4.7 juta tan metrik setahun (MTPA), menambah 2 juta MTPA lagi kapasiti pengeluaran LNG.

Apabila beroperasi, loji LNG akan mengukuhkan lagi ekosistem bakat tempatan dan syarikat yang mempunyai kemahiran khusus untuk menjalankan operasi dan perkhidmatan sokongan.

Loji LNG pesisir pantai akan dibangunkan di SOGIP di mana gas akan dibekalkan dari lapangan gas Sabah melalui Saluran Paip Gas Sabah Sarawak (SSGP) yang sedia ada.

Loji itu akan di sambungkan berhampiran sambungan jeti baharu Petronas Chemicals Fertilizer Sabah dan disokong oleh utiliti dan kemudahan yang terpilih dari daratan.

Dengan keupayaannya yang boleh dipindahkan, loji LNG pesisir pantai mampu menyediakan penggunaan aset secara berterusan dan mengoptimumkan pelaburan.

Aktiviti Front End Engineering Design (FEED) untuk projek ini akan bermula pada akhir Oktober 2021 dan tertakluk kepada keputusan pelaburan akhir (FID), loji LNG pesisir pantai dirancang akan siap untuk bermula (Ready for Start-Up) pada akhir tahun 2026.

Tamat

3.6 Juta Pencarum Umur 55 Tahun Hanya Ada RM1,000

Jadi dalam hal ini Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan bosku Najib harus juga bertanggungjawab sebab mereka yang lantang dan berkeras agar pengeluaran i-Sinar diperluas dan dilonggarkan, hingga tengoklah apa kesannya, rakyat juga yang bakal menderita.

Simpanan hari tua rakyat berkurangan hanya kerana terpengaruh dengan idea pihak yang berniat politik semata mata.

Dulu bila ada yang membantah cadangan pengeluaran i Sinar kerana lari dari matlamat penubuhan KWSP itu sendiri. Apa mereka cakap, tak apalah yang itu hak masing masing. Siap dua pemimpin UMNO itu menambah cadangan agar syarat pengeluaran lebih dipermudahkan.


SHAH ALAM – Rakyat Malaysia tidak mampu bersara dan akan bekerja sehingga hujung nyawa kerana ramai yang tidak mempunyai wang simpanan persaraan mencukupi.

Lebih mengejutkan, seramai 3.6 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berusia 55 tahun ke bawah hanya mempunyai kurang RM1,000 di dalam akaun, manakala 6.1 juta lagi memiliki simpanan kurang RM10,000.

Pakar Ekonomi daripada Universiti Tun Abdul Razak, Profesor Emeritus Dr Barjoyai Bardai berkata, ini diburukkan lagi dengan lebih 50 peratus rakyat Malaysia hanya berpendapatan RM2,000 ke bawah.

Jadi katanya, ini merupakan sesuatu yang membimbangkan apabila semua kumpulan pekerja tidak boleh mengharapkan simpanan KWSP untuk bersara.

“Itu merupakan satu keadaan kritikal. Jika sebelum ini dinyatakan bahawa 46 peratus penyimpan mempunyai simpanan kurang RM10,000 juga membimbangkan apatah lagi jika kurang daripada RM1,000.

“Perkara ini juga menjejaskan matlamat KWSP kerana ia diwujudkan untuk memaksa semua pekerja membuat simpanan supaya apabila bersara, mereka ada sesuatu yang boleh diharapkan.

“Jika keadaan sebegini terus berlaku, ini bermakna mereka tidak boleh bersara dan tidak akan ada apa-apa ‘penyelamat’ selepas bersara,” katanya kepada Sinar Harian.

Perabot Seri Perdana Najib keluarkan, Muhyiddin Tidak Pernah Tinggal Sana

Bukan hanya perabot lama dikeluarkan dari rumah rasmi Perdana Menteri oleh Najib. Tetapi mantan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tidak pernah tinggal disana.

Pembaikan yang dibuat pun selepas menerima laporan kerosakan dari Jabatan Perdana Menteri (JPM) pada ketika itu.

Begitu antara pencerahan yang diberikan oleh mantan Perdana Menteri Muhyiddin, susulan berita yang tersebar berkenaan pembaikan rasmi Perdana Menteri Malaysia atau kompleks Seri Perdana yang terletak di Putrajaya.

Memang besar dan luas kawasan tu, admin sendiri pernah menjejakkan kaki di sana. Tidak hairan kalau pembaikannya memakan jutaan ringgit, apa lagi terpaksa mengisinya dengan perabot baru.

Yang untung Perdana Menteri Ismail lah. Merasa segala galanya baru.


Muhyiddin Yassin berkata keputusan membaik pulih kompleks Seri Perdana yang dibuat ketika pentadbirannya adalah untuk memulihara selain menerima laporan mengatakan Najib Razak mengeluarkan perabot daripada rumah rasmi perdana menteri itu.

Muhyiddin berkata, mengikut laporan Jabatan Perdana Menteri (JPM) jika kediaman perdana menteri itu tidak dibaik pulih dengan segera, bangunan tersebut akan mengalami kerosakan yang lebih teruk pada masa hadapan dan kos membaik pulih bangunan akan meningkat.

“Ketika saya mula menjawat jawatan perdana menteri pada bulan Mac 2020, saya menerima laporan daripada JPM berhubung kerosakan fizikal Seri Perdana yang merupakan bangunan rasmi JPM.

“Berdasarkan laporan yang saya terima, pihak JPM juga mengesyorkan agar perolehan perabot dibuat memandangkan kebanyakan aset perabot di Seri Perdana yang didakwa milik peribadi mantan perdana menteri keenam dipindah keluar,” katanya dalam sebuah kenyataan di Facebook hari ini.

Najib Razak merupakan perdana menteri keenam dari 2009 sehingga Barisan Nasional (BN) yang dipimpinnya tewas pada Pilihan Raya Umum 2008.

Menurut Muhyiddin, antara kerosakan yang dilaporkan JPM termasuk kebocoran, sistem pencahayaan yang telah lama serta keadaan fizikal lantai dan bumbung yang telah rosak atau usang.

Katanya, menurut JPM, kebocoran bumbung Seri Perdana dan sistem perpaipan menyebabkan kerosakan perabot dalaman, lantai kayu, panel dinding dan siling bangunan.

Selain itu, pendawaian elektrik, pencahayaan dan peralatan mekanikal seperti penghawa dingin juga turut dilaporkan perlu dibaik pulih kerana sudah terlalu usang.

“Menurut pandangan pakar, sistem pendawaian bangunan Seri Perdana yang berusia lebih 20 tahun boleh mendatangkan risiko kebakaran jika tidak dibaik pulih segera.”

Muhyiddin turut berkata proses baik pulih yang dilaksanakan adalah mengikut spesifikasi yang ditetapkan dan dipantau rapat oleh sebuah pasukan petugas dianggotai pegawai Jabatan Kerja Raya dan JPM.

Semalam, Najib dalam hantaran Facebook berkata projek naik taraf Seri Perdana diluluskan ketika pentadbiran Muhyiddin dan nilai asal keseluruhan projek adalah sebanyak RM38.5 juta yanng dijangka siap pada 7 Disember.

Beliau mempersoalkan naik taraf tersebut dan berkata wang sebanyak itu tidak sepatutnya dibelanjakan ketika negara berdepan impak pandemik.

“Apapun, wang sebanyak RM38.5 juta tidak patut dibelanjakan untuk tujuan ini pada zaman pandemik sebab ianya tidak sensitif kepada Rakyat yang sedang merayu untuk lebih banyak bantuan disalurkan akibat PKP bersambung PKP.

“Lebih-lebih lagi sebab ianya dibelanjakan pada ketika PM8 sendiri kata kerajaan dah tak ada banyak wang lagi setelah kerajaan PN dahulu berbelanja RM600 bilion,” katanya.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata sejak memegang jawatan perdana menteri tahun lalu, beliau tidak pernah mendiami rumah rasmi tersebut.

Beliau turut berkata penjelasan mengenai projek naik taraf tersebut boleh diberikan jabatan-jabatan yang terlibat dalam proses naik taraf berkenaan.

“Selaras dengan prinsip ketelusan dan integriti yang diamalkan oleh kerajaan, jabatan yang berkenaan boleh tampil untuk memberikan penjelasan kepada orang ramai berkenaan perkara ini.

“Untuk rekod, saya tidak pernah menduduki Seri Perdana sepanjang saya berkhidmat sebagai perdana menteri,” katanya.

Malaysianow

Tiada Kebocoran Data Peribadi Ia Hanyalah Andaian

PETALING JAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) menolak dakwaan yang mengatakan kerja penyimpanan data dan maklumat peribadi rakyat negara ini diberikan kepada pihak swasta, sebaliknya semua tugas itu dilakukan agensi kerajaan berkaitan.

Menterinya Hamzah Zainudin berkata ia hanya andaian pihak tertentu, sedangkan perkara itu tidak pernah berlaku.

“Kita tidak beri kepada pihak swasta, semua itu (dakwaan penyimpanan data dan maklumat peribadi oleh pihak swasta) hanya andaian semata-mata,” katanya yang dipetik Berita Harian pada sidang media di Kompleks Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (AKSEM), Bukit Kayu Hitam, hari ini.

Semalam, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mengesahkan tiada sebarang kebocoran dan ketirisan maklumat dalam pangkalan data peribadi MyIdentity dengan sistem kawalan keselamatan data FireWall adalah sangat kukuh melindungi semua maklumat peribadi rakyat.

Susulan itu, polis sedang menjalankan siasatan berhubung kebocoran empat juta data peribadi rakyat Malaysia yang lahir sejak 1979 sehingga 1998 yang didakwa dari sistem MyIdentity.

FMT

Baiki Penyertaan Bumiputera Dalam Sektor Ekonomi, Bukan Pemilikan Ekuiti Saja, Putrajaya Diberitahu

Bukan hanya dalam sektor ekonomi tapi jauh dari konteks ini, status Bumiputera itu sendiri harus diperhalusi dan hak mereka diletakkan balik pada tempatnya.

Jangan saja gah pada nama namun status “bumi” ini boleh di dapat macam sayur ikan di pasar tamu, asal ada duit semua boleh jadi. Lama lama semua mereka sapu, ketika itu kaum bumi hanya mampu tunduk dan menonton bukan kerana bodoh tapi nasib mereka telah di ambil orang.

Seorang ahli ekonomi berkata agak sukar untuk negara menikmati pertumbuhan ekonomi yang besar sekiranya ia masih terus mengekalkan rancangan ekonomi yang sama.

PETALING JAYA: Kerajaan digesa untuk memberikan fokus lebih meluas dengan memperbaiki penyertaan Bumiputera dalam sektor ekonomi secara menyeluruh dan bukan hanya berkaitan pemilikan ekuiti Bumiputera semata-mata.

Ahli ekonomi daripada Universiti Tun Abdul Razak Barjoyai Bardai, berkata pemilikan ekuiti sahaja bukanlah ukuran sebenar terhadap kejayaan ekonomi.

“Jangan terbawa-bawa dengan sasaran 30% atau angka tertentu tetapi beri fokus terhadap objektif yang lebih besar, iaitu penyertaan semua Bumiputera dalam sektor ekonomi.”

Beliau juga percaya agak sukar untuk negara menikmati pertumbuhan ekonomi yang besar sekiranya ia masih terus mengekalkan rancangan ekonomi yang sama.

Berjoyai Bardai.

“Masanya telah tiba untuk kerajaan memikirkan rancangan baharu berdasarkan paradigma semasa,” katanya.

Katanya, hanya tiga rancangan lima tahun Malaysia pertama boleh dianggap berjaya, yang tempohnya antara 1966 dan 1980.

“Selebihnya hanya untuk menstabilkan keadaan dan meneruskan rancangan sebelumnya. Ia kelihatan sama dengan beberapa perubahan kecil.

“Kerajaan hanya meniru semula rancangan sebelumnya dan pendekatan berterusan ini mencipta unjuran linear terhadap pertumbuhan ekonomi. Malaysia berada dalam pertumbuhan linear sejak lebih 20 tahun lalu.

“Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) ini datang pada masa yang tepat disebabkan ekonomi global menunjukkan trend penurunan dan sebab itu kita perlu menetapkan sasaran yang lebih tinggi. Jika tidak, kita hanya akan mencatat pertumbuhan rendah untuk tempoh lima tahun akan datang dan tertinggal di belakang.”

Firdausi Suffian.

Ahli politik ekonomi Firdausi Suffian berkata isu sebenarnya ialah bagaimana dasar Bumiputera dilaksanakan.

“Saya percaya dasar berdasarkan Bumiputera ini tidak dilaksanakan dengan baik dan sesetengah orang telah menyalahguna kelebihan itu. Ini sebabnya mengapa sasaran pemilikan ekuiti tidak dapat dicapai,” katanya kepada FMT.

Orang yang mengawal dasar itu telah mewujudkan sistem perlindungan yang hanya memberi keuntungan kepada golongan Bumiputera yang kaya.

“Sistem ini tidak menguntungkan majoriti Bumiputera, khususnya golongan miskin. Kita perlu mengubah sistem itu.”

Guan Eng Tidak Setuju 51% Pemilikan Bumiputera

Main kamu burung, DAP sejak berjalan seiring dengan Kluster Mahkamah ni dah lain macam rentaknya.

Beberapa waktu sebelum ini macam ayam mati, selepas tumbang melalui percaturan politik. Maklum duduk sebagai Menteri Kewangan tu tapi tidak bertahan lama.

Hari ini sekali lagi DAP atau Lim Guan Eng tidak bersetuju pada peraturan yang membawa kelebihan pada Bumiputera atau Peribumi.

Kita mahu dengar apa pula pandangan UMNO Kluster Mahkamah dalam hal ini.


 a truck on a city street: Lim Guan Eng berkata, ia tidak adil kepada mereka yang membina dan melabur dalam syarikat terbabit sejak bertahun-tahun.© Provided by Free Malaysia Today 

Lim Guan Eng berkata, ia tidak adil kepada mereka yang membina dan melabur dalam syarikat terbabit sejak bertahun-tahun. Download

PETALING JAYA: Lim Guan Eng berkata, beliau menolak cadangan pelaksanaan syarat 51% pemilikan Bumiputera dalam syarikat penghantar fret ketika menjadi menteri kewangan dalam kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Ahli Parlimen Bagan itu memberitahu FMT bahawa cadangan pelaksanaan syarat terbabit dibangkitkan ketika beliau memegang jawatan berkenaan tetapi ia tidak diluluskannya.

“Saya tolak cadangan berkenaan atas dasar ia tidak dapat diguna pakai secara retrospektif.

“Ia tidak berperlembagaan dan tidak adil kepada syarikat.”

Beliau berkata, jika mana-mana pemilik syarikat penghantar fret mengalami kerugian akibat pelaksanaan syarat 51% pemilikan Bumiputera itu, kerajaan bertanggungjawab membayar pampasan kepada mereka.

“Ia tidak adil kepada mereka yang telah membina dan melabur dalam syarikat ini sejak bertahun-tahun berdasarkan syarat sedia ada dan secara tiba-tiba ia berubah tanpa mengikut laluan yang betul.”

Lim berkata, langkah itu juga akan memberi isyarat yang salah kepada para pelabur bahawa dasar kerajaan boleh diubah sewenang-wenangnya.

Katanya, para pelabur mahu pelaksanaan dasar yang tetap, konsisten dan jelas.

“Kegagalan untuk memastikan perkara ini akan menyebabkan para pelabur tawar hati dan Malaysia akan hilang daya saingnya dengan negara-negara lain.

“Saya berharap menteri kewangan akan melakukan langkah yang diperlukan.

Semalam, Persekutuan Penghantar Fret Malaysia (FMFF) menggesa kerajaan memperincikan kedudukan ekuiti Bumiputera dalam syarikat logistik, sebelum garis masa itu tamat hujung tahun ini.

Presiden FMFF Alvin Chua mencadangkan syarat itu – yang membabitkan pemilikan 51% Bumiputera dalam syarikat – dilanjutkan sehingga penghujung tahun depan.

Dalam surat bertarikh 18 September yang dihantar kepada kerajaan, Chua berkata, Kementerian Kewangan menyatakan pada Januari lalu, bahawa semua pemegang lesen broker kastam wajib mematuhi syarat ekuiti Bumiputera, tetapi tidak menetapkan jumlah khusus.

Pendaftaran lesen sebelum 1976 tidak tertakluk kepada syarat pemilikan ekuiti Bumiputera, manakala 30% kuota dilaksanakan kepada syarikat yang berdaftar antara 1976 hingga 1990 dan syarat 51% ekuiti Bumiputera untuk mendaftar lesen dibuat selepas 1990.

Tiada syarat pemilikan ekuiti Bumiputera diperlukan bagi lesen yang dipegang penyedia perkhidmatan logistik antarabangsa bersepadu.

KDN Mohon RM10 Juta Untuk Pulihkan Penagih Dadah

Usaha yang murni amat wajar untuk diteruskan.

KEMENTERIAN Dalam Negeri memohon peruntukan khusus RM10 juta melalui Belanjawan 2022 bagi merancakkan lagi aktiviti dan usaha mengekalkan kepulihan bekas penagih dadah di seluruh negara bagi tahun hadapan.

Menterinya Hamzah Zainudin hari ini berkata ini adalah bagi membuktikan bahawa usaha pemulihan adalah tidak mustahil dan boleh dicapai, maka Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) telah memperkenalkan inisiatif baharu dalam mengetengahkan individu yang pernah menerima rawatan dan pemulihan di agensi berkenaan.

Sumber.