Najib Berwuduk Menggunakan Air Mustakmal (video)

Najib dilihat sedang berwuduk menggunakan air mustakmal. Apa itu air mustakmal? air mustakmal ialah air yang suci tapi telah digunakan menyebabkan tidak lagi menyucikan atau tidak lagi boleh digunakan untuk mengangkat hadas besar dan hadas kecil (berwuduk).

Lihat itu, air mutlak (air suci dan menyucikan) yang diguna pakai oleh Najib di cedok dari kolam (lebih dua kolah), selepas itu Najib mencedok air dalam gayung berkenaan dengan TANGANNYA untuk berwuduk, di situlah air mutlak bertukar menjadi air mustakmal, iaitu air yang suci tapi tidak lagi menyucikan, kenapa? kerna air dalam gayung itu tidak cukup dua kolah.

Kenapa air musta’mal (mustakmal) tidak mensucikan?

Air musta’mal tidak mensucikan karena telah hilang kemurnian atau kemutlakan air tersebut, dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiyah al-Kuwaitiyah disebutkan:

إذا استعمل الماء المطلق للطهارة من أحد الحدثين امتنع إطلاق اسم الماء عليه دون قيد، وصار له حكم آخر من حيث الطهورية

Apabila air mutlak (air murni) dipakai untuk bersuci dari salah satu dua hadats (hadats kecil dan hadats besar) maka kemutlakan air tersebut telah hilang, sehingga air ini memiliki hukum lain yang berbeda dari air mutlak dalam penggunaanya untuk bersuci.

Begitu juga yang dikatakan oleh Abu Ishaq as-Syairozi (w 476) dalam kitabnya al-Muhadzab fi Fiqh al-Imam as-syafi’i:

وهل تجوز به الطهارة أم لا؟ فيه طريقان من أصحابنا من قال: فيه قولان المنصوص أنه لا يجوز لأنه زال عنه إطلاق اسم الماء فصار كما لو تغير بالزعفران

Apakah air musta’mal boleh digunakan untuk bersuci? Dalam masalah ini ada dua pendapat dalam kalangan ulama Syafi’iyah, tetapi yang manshus (terverifikasi) adalah bahwa air musta’mal tidak bisa digunakan untuk bersuci karena telah hilangnya kemutlakan nama air pada air tersebut, sehingga hukumnya seperti air yang berubah karena tercampur oleh za’faron.

Semua juga orang jahil, apa lagi admin ni tersangatlah jahil tapi hukum fekah yang paling asas seperti ini Najib tidak tahu atau naif, nah jelas sangat Najib sedang dilupakan atau dalam radar Tuhan.

Nampaknya satu persatu kejahilan Najib terdedah dengan tidak sengaja. Itulah jangan lagi kau mempertahankan atau menegangkan benang yang basah. Adakah patut sudah dua badan kehakiman Malaysia menjatuhkan hukuman bersalah ke atas Najib kerana mencuri wang rakyat secara terus tapi dinafikan kononnya sebelum Jho Low mencuri wang 1MDB (SRC) Najib belum membuka akaun bank yang terbabit. Alasan mangkuk hayun betul lah!

Pada Julai 2020, Najib telah dijatuhkan hukuman bersalah 12 tahun penjara dan denda 210 juta ringgit oleh Mahkamah Persekutuan dan dikekalkan oleh Mahkamah Rayuan. Tetapi sistem kehakiman Malaysia membenarkan sekali lagi membuat rayuan, ini kira rayuan kali terakhir lah ni.

Tinggalkan komen

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: