Menyambut Baik Bantuan Komputer Riba Kerajaan Sabah Kepada Pelajar – PIBG SMK Arshad

Saya selaku YDP PIBG SMK ARSHAD, Kota Belud menyambut baik dengan pengumuman oleh YAB Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Hajiji Haji Noor berkaitan bantuan komputer riba kepada para pelajar SPM, STPM, dan juga STAM, yang akan menduduki peperiksaan pada penghujung tahun ini yang mana sudah pasti pelajar dari sekolah ini yang layak akan turut mendapat manfaatnya.

Bantuan sebanyak 10,000 ribu unit komputer ini akan dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh para pelajar yang memang tidak ada kemudahan komputer di rumah masing-masing disebabkan kekangan kewangan daripada ibubapa untuk menyediakannya kepada anak-anak mereka sehingga menyebabkan mereka ketinggalan pembelajaran dari rumah atau PDPR.

Sudah pasti, dalam keadaan pandemik COVID19 ini yang telah memaksa kerajaan melalui Kementerian Pendidikan mengambil keputusan agar sesi persekolahan dilakukan hanya dari rumah sahaja dan secara maya, menyukarkan para pelajar yang tidak ada kemudahan telefon pintar apatah lagi komputer riba akan menyebabkan mereka mengalami kesukaran untuk menghadiri sesi pembelajaran bersama guru dan rakan-rakan sekelas yang lain secara maya. Keadaan ini bukanlah sesuatu yang baik untuk prestasi mereka nanti ketika menghadapi peperiksaan besar.

Pemberian ini adalah satu langkah yang wajar dan tepat oleh YAB Ketua Menteri Sabah bagi membantu meringankan beban para ibubapa yang kurang kemampuan menyediakan gajet untuk keperluan anak-anak mereka yang bersekolah. Walaupun kerajaan persekutuan telah mengumumkan pemberian komputer sebanyak 150,000 unit, namun itu adalah melibatkan pelajar bagi setiap negeri yang ada di negara ini. Penambahan dari kerajaan negeri sebanyak 10,000 unit ini diharap akan dapat membantu pelajar yang tercicir daripada bantuan yang diumumkan oleh kerajaan pusat dan terus kepada golongan sasar.

Sekian.

PUAN HASRINA WATI DATUK GOLKAN
YDP PIBG SMK ARSHAD

1 komen

Tinggalkan komen

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.