Tiga Keratan Berita Bohong Disebarkan Pembangkang atau Besi Buruk Warisan

Ini lagi tiga pembohongan yang cuba dilakukan dan disebarkan oleh besar kemungkinannya besi buruk Warisan.

Dengan harapan sama ada UMNO atau Bersatu akan memberontak hingga berlaku perpecahan. Bila berlaku keadaan yang tidak harmoni maka mudahlah kononnya bagi Warisan memanfaatkan keadaan.

Bikin kesian betul ini pembangang ni oh!.

Jadi pada rakyat Sabah jangan pula ada dikalangan anda yang terpedaya dengan permainan sifir satu seperti ini. Melainkan kamu itu lebih rendah dari mereka.

Ironinya walaupun hampir hari hari besi buruk Warisan melancarkan pembohongan mereka, tapi kian itu juga pemimpin dan penyokong mereka meninggalkan Warisan.

Agak cerdik cerdik buduh bila besi buruk Warisan atau pembangkang mengklon nama portal berita tertentu dalam pembohongan mereka. Hahaha!

FITNAH/BOHONG

FITNAH/BOHONG

FITNAH/BOHONG

Shafie Tidak Merasa Jawatan Ketua Menteri Tanpa Lompat Parti

Shafie sejak menjadi pembangang semakin menjadi jadi pula perangai hipokritnya. Kenyataannya macam orang yang baru dalam politik dan seolah olah tidak pernah melakukan kesalahan hatta ketika bersama UMNO.

Tadi admin terbaca kenyataannya yang menghina wakil wakil rakyat yang meninggalkan parti asal mereka. Seolah olah jawatan Ketua Menteri yang dipegangnya beberapa bulan lalu bukan kerana sumbangan Adun Adun yang melompat setelah ditawarkan jawatan sebesar Timbalan Ketua Menteri Sabah.

Pada pilihan raya umum ke 14 Warisan Plus memenangi 29 kerusi DUN berbanding BN (STAR) mendapat 31 kerusi. Tapi oleh kerana Adun UPKO dan beberapa Adun BN melompat untuk membentuk kerajaan negeri Warisan. Maka Shafie pun dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah.

Tapi semalam Shafie beretorik kononnya perlu diadakan peraturan dimana Adun Adun yang melompat parti tidak lagi dibenarkan ikut bertanding di pilihan raya buat selamanya.

Demokrasi apa yang dipakai oleh Shafie ni?

Hakikatnya tanpa Adun UPKO/BN yang melompat parti kempunan Shafie merasa jawatan Ketua Menteri Sabah.

Jadi tentang mana Shafie layak bercakap pasal Adun yang melompat parti? Hipokrit!

Shafie juga bercakap pasal kemiskinan yang tidak dibela oleh Adun yang melompat parti. Realitinya sejak kepimpinan Shafie, tidak ada satu pun Adun di Semporna yang melompat parti, tetapi keperluan asas orang orang kampung di kawasannya, tampak begitu begitu juga walaupun Shafie pernah menjawat beberapa kementerian termasuklah Menteri KKLW dan Ketua Menteri Sabah. Melainkan kroni siputnya dan kerabatnya yang puas mengalami perubahan.

Shafie, untuk pengetahuan mu melompat parti tidak hanya dilihat dari konteks seorang wakil rakyat tapi juga dari konteks jentera dan ahli parti di peringkat akar umbi. Pada pilihan raya umum 2018 ramai ahli UMNO di Semporna yang menyokong dan mengundi calon Warisan. Apa pula hukuman yang wajar untuk mereka ni?

Jangan terlalu hipokrit Shafie. Kalau kamu yang melakukannya ia tidak menjadi persoalan tapi kalau orang lain ikut melakukannya ia menjadi satu kesalahan pula ya. Hemmm!

Hak Istimewa Adun dan Hak Dalam Demokrasi Untuk Sokong GRS

Selamat datang ke dunia Gabungan Rakyat Sabah atau Parti Bersatu. Helo pemimpin “baru “Adun Sindumin Dr Yusof Yacob. Selepas berkorban untuk kebaikan pengundi di kawasannya dengan meninggalkan parti Warisan.

Memilih haluan perjuangan atau parti adalah hak individu apa lagi bagi seorang wakil rakyat yang telah diberikan mandat oleh pengundi untuk mengurus tadbir mereka.

Justeru admin bersetuju dengan pendapat Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor. Bahwa adalah menjadi hak istimewa setiap Adun dan merupakan hak demokrasi ahli politik memilih untuk berkhidmat melalui landasan ataupun parti politik yang mereka inginkan.

Justeru Ketua Menteri Datuk Hajiji mengucapkan ribuan terima kasih.

Dalam pada itu Ketua Menteri Sabah juga berterima kasih kepada Adun Adun yang menyokong hala tuju kerajaan negeri Sabah ataupun kerajaan Gabungan Rakyat Sabah.

Dengan demikian boleh sudah kepimpinan kerajaan negeri Sabah memberi lebih Fokus kepada perpaduan dan juga pembangunan rakyat negeri ini.

Rentas Negeri Negeri Di Benarkan Tapi Ke Sabah Tunggu Rabu Ini

Benar rentas untuk negeri negeri di Semenanjung khususnya telah dibenarkan oleh Putrajaya. Jadi pada sesiapa yang terlalu rindukan orang tersayang yang mungkin berada di tempat jauh, mulai esok boleh sudah bergerak. Jangan kelam kabut, masih utamakan kesihatan dan keselamatan.

Tapi bagi memasuki Sabah, kerajaan negeri belum membenarkannya. Datuk Masidi Manjun selaku Menteri yang bertanggungjawab berkata kebenaran itu akan dibawa ke Mesyuarat Kabinet Negeri yang akan diadakan para rabu depan.

Ini kerana Sabah masih menguatkuasakan kawalan pergerakan perjalanan mengikut zon.

Jadi pada perentas daerah di negeri ini bawa bersabar, kita utamakan keselamatan diri dan keluarga berbanding kerinduan yang boleh diubat bila bila masa.

Shafie Ambil Tindakan Mahkamah Ke atas Dr Yusof 👎

Tersiar berita kononnya Presiden Warisan akan mengambil tindakan undang undang ke atas Adun Sindumin, Dr Yusof susulan keputusannya meninggalkan parti Warisan.

Adun Sebatik juga telah menerima tindakan yang sama selepas berkorban meninggalkan Warisan pada Mac 2021.

Apa juga yang ditakutkan kalau tindakan meninggalkan Warisan adalah pengorbanan yang berniat murni untuk kebaikan pengundi di kawasan mereka.

Bohong sangatlah dakwaan Presiden Warisan itu, kononnya tidak perlu menjadi kerajaan kalau ingin membantu pengundi di kawasan mereka. Iya betul tapi parti dan kepimpinan yang bagaimana, yang pasti bukan seperti Warisan.

Sedangkan dulu sempat dua tahun lebih menjadi kerajaan negeri, namun tidak ada bantuan bermanfaat yang berjaya diberikan pada pengundi di DUN DUN Warisan. Ada tu adatlah tapi tidaklah seperti apa yang diharapkan oleh pengundi Warisan, ibarat langit dan bumi. Tengok apa yang telah diterima oleh DUN DUN dan Parlimen Semporna, daerah yang diwakili Presiden Warisan.

Jangankan menyediakan bantuan yang sepadan dengan slogan Sabah for Sabahan, hanya janji membina semula rumah rumah terbakar di Kampung Bangau Bangau dan kampung kampung yang terbabit pun tidak ditunaikan.

Hanya melantik orang yang sesuai di peringkat daerah dan Kampung bagi mengurus penyokong sendiri pun gagal, betul betul gagal. Sebaliknya pelantikan itu hanya menguntungkan kroni dan kerabat Warisan dan PATI PATI Warisan yang tidak bermoral atau tidak sedar diri.

Banyak lagi lah kelemahan Warisan semasa mereka menjadi kerajaan negeri.

Ambillah tindakan apa pun ke atas Adun Adun yang meninggalkan Warisan ia tidak akan mampu mengubah persepsi jelik rakyat dan wakil mereka ke atas Presiden dan pentadbiran Warisan yang baru dua tahun setengah menjadi kerajaan, tapi sudah ada dikalangan pemimpinnya yang dihadapkan ke Mahkamah kerana salah guna kuasa.

Dua tahun setengah juga cukup memadai bagi rakyat
Sabah menilai kemampuan Presiden Warisan sebagai Ketua Menteri Sabah. Begitu banyak kegagalan yang dapat di hidu termasuklah dalam soal hak hak bumiputera yang cuba dinafikan, sama ada disedari atau tidak.

Dalam tempoh itu juga ramai yang baru nampak rupanya Presiden Warisan Shafie itu cakap saja pandai tapi bodoh melaksanakan kerja dan memikul tanggungjawabnya.

Sedangkan wakil rakyat Warisan yang berusaha keras untuk kemenangan parti Warisan secara umumnya hanya bergantung pada gaji bulanan dalam membantu pengundi mereka sehinggalah kerajaan Warisan tumbang. Sebaliknya pada golongan tertentu yang dekat dengan Shafie, alahai.

Begitu juga yang berlaku kepada bekas Pengarah Air Negeri
Sabah, Amarjit Singh. Kerja setengah mati tapi penghargaan yang diberikan tidak berbaloi. Itulah sebabnya pada Mei 2021 dia menyertai musuh tradisi Warisan iaitu parti STAR.

Siapa Yang Benarkan Warisan Guna Bilik VIP dan Mana SOP?

Dulu semasa parti parti GRS menjadi pembangkang di negeri Sabah. Tidak ada pun aksi seperti ini yang berlaku.

Dimana bilik VIP atau balai ketibaan VIP digunakan oleh pembangkang dan diserbu oleh penyokong mereka sesuka hati. Tampak ada pelanggaran SOP Covid 19 dan tidak mematuhi protokol. Alahai!

Persoalan yang timbul di akal fikir rakyat rentetan kejadian ini.

Siapa yang benarkan Warisan menggunakan bilik VIP ini dan bilik yang mana?

Kalau bilik Dewan Kinabalu, KKIA nah tidak layak tu, apa lagi pada pemimpin pembangkang, kerna ia dikhususkan hanya untuk Yang Dipertuan Agong, Ketua Menteri Sabah hinggalah ke jawatan Ketua Polis Negara.

Waktu ini SOP Covid 19 dipatuhi kah? memandangkan besi buruk Warisan suka sangat bercakap soal SOP walaupun mereka tahu Warisan lah yang mencetuskan gelombang kedua Covid 19 di Sabah.

Dalam hal ini kita mohon penjelasan tuntas dari pihak yang berwajib dan bertanggungjawab.

22 Buah Sekolah Menengah Di Tawau Terima Komputer Riba

 Nizam (dua kiri) menyampaikan komputer riba kepada pengetua SMK Titingan disaksikan oleh Mohd Ariffin (tengah).
BANTUAN: Pembantu Menteri Kewangan Sabah, Datuk Nizam Abu Bakar Titingan (dua kiri) menyampaikan komputer riba kepada pengetua SMK Titingan disaksikan oleh Mohd Ariffin (tengah).

TAWAU: Sebanyak 22 buah sekolah menengah di daerah ini menerima komputer riba menerusi Bantuan Ihsan Komputer (BAIK), di sini semalam.

Menteri Tugas-Tugas Khas, Datuk Mohd Ariffin Mohd Arif berkata bantuan itu adalah inisiatif daripada kerajaan Sabah bagi membantu pelajar yang kurang berkemampuan.

“Sebanyak 10,000 buah komputer riba diagihkan di seluruh negeri Sabah dalam fasa pertama membabitkan pelajar sekolah menengah yang akan mengambil peperiksaan besar tahun ini.

“Setakat ini, sebanyak 3,000 buah komputer sudah diagihkan di beberapa buah daerah di negeri ini,” katanya semasa ditemui dalam majlis ‘Walkabout Menteri Tugas-Tugas Khas’, di sini semalam.

Katanya, komputer tersebut akan segera disampaikan melalui pemimpin di kawasan masing-masing sekiranya bekalan itu sudah diterima.

“Program BAIK ini akan diteruskan ke fasa berikutnya bagi membantu pelajar yang kurang berkemampuan agar tidak tercicir dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR).

“Inisiatif yang dibuat oleh kerajaan negeri itu sangat bertepatan memandangkan komputer sangat diperlukan oleh pelajar ketika ini,” katanya.

Menurutnya, pihak kerajaan sangat berterima kasih kepada semua wakil rakyat di daerah ini yang mewakili sekolah menengah di kawasan masing-masing untuk menerima bantuan komputer tersebut.

“Selain itu Jabatan Pendidikan Negeri Sabah (JPNS) juga banyak membantu dari segi penyelarasan senarai pelajar yang layak menerima peranti tersebut.

“Saya berharap, dengan bantuan tersebut dapat membantu pelajar terutamanya golongan yang kurang berkemampuan mengikuti PdPR akan datang,” katanya.

Sementara itu, majlis tersebut juga turut menyampaikan simbolik bantuan asnaf fakir miskin kepada hampir 1,000 penerima bulanan di daerah ini.

Mohd Ariffin berkata, Pusat Zakat Sabah (PZS) menyampaikan bantuan asnaf tersebut setiap bulan kepada penerima yang layak di seluruh negeri ini.

“Selain itu, sejak berlakunya pandemik COVID-19, PZS juga sudah menyalurkan dua kali bantuan khas secara ‘One Off’ sebanyak RM150 untuk meringan bebanan mereka,” katanya.

Dalam pada itu, katanya program ‘Walkabout Menteri Tugas-Tugas Khas’ ini akan diadakan di seluruh negeri Sabah.

“Dalam program tersebut juga PZS, Perbadanan Baitulmal dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan menyalurkan pelbagai jenis bantuan.

“Bantuan tersebut turut diberikan kepada Pusat Tahfiz, Sekolah Agama Negeri dan Sekolah Agama Rakyat yang berdaftar,” katanya.

Ketua Bahagian Warisan Tawau Keluar Parti dan Jawab Fitnah Atas Yusof

Hari ini dalam masa Adun Sindumin meninggalkan parti Warisan. Ketua Bahagian Warisan Tawau Abdul Salip Ejal bersama dengan 9 lagi AJK Bahagian juga turut mengikut jejak meninggalkan parti itu dan menyokong kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Majlis diadakan di Dewan Teater, Marina, Sutera Harbour, Kota Kinabalu.

9 AJK Bahagian itu terdiri dari 3 masing masing Setiausaha Bahagian, Bendahari, Ketua Penerangan dan 6 AJK Bahagian biasa.

Alasan Ketua Bahagian Tawau itu adalah untuk menyahut seruan yang Dipertuan Agong supaya sama sama menjaga kestabilan kerajaan dalam usaha membendung penularan
Covid 19 dan memulihkan ekonomi yang terjejas akibat pandemik ini.

Tidak perlulah admin memulangkan paku buah keras kepada jentera Parti Warisan yang selama ini suka melecehkan pemimpin atau individu yang meninggalkan parti mereka dengan tuduhan bohong dan pernyataan pernyataan yang kurang sopan.

Sebab realitinya semakin hari, semakin itu Warisan ditinggalkan oleh pemimpin dan penyokong tegar Warisan dan menyokong kerajaan GRS negeri Sabah yang dipimpin oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Hajiji Noor yang juga Ketua Bersatu Sabah.

Cuma admin nak balas sikit kenyataan fitnah dari besi buruk Warisan yang mendakwa konon sebab Adun Sindumin meninggalkan Warisan kerana ditekan berhubung rasuah oleh SPRM. Kalau ini kes baru, jelas fitnah semata-mata.

Benar nama Dr Yusof disebut dalam skandal MARA yang ketika itu Shafie Apdal adalah Menteri KKLW. Tapi bukan kah lama sebelum ini Dr Yusof telah membuat kenyataan rasmi bahawa dia bersedia memberikan kerjasama, bila bila masa. Cerita lama kenapa dibangkitkan oleh Warisan. Habis modal kah?

Sahih Adun Sindumin Tinggalkan Warisan Untuk Bersama GRS

Tidak ada yang admin ingin laporkan disini cuma mengesahkan apa yang admin tulis atau beritakan baru baru ini. Melalui tajuk Adun Sindumin Keluar Warisan Sertai GRS.

Berkenaan Ketua Penerangan Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Dr. Yusof Yacob yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sindumin, mengumumkan keluar daripada Parti Warisan Sabah.

Sebab ada yang mendakwa kononnya ia kurang benar dan sebagainya. Mereka ingat admin ni cincai. Hahaha!

Terbukti berita itu memang benar. Hari Datuk Dr Yusof Yacob bertempat di Dewan Teater, Marina, Sutera Harbour, telah secara rasmi mengisytiharkan dirinya tidak lagi bersama parti Warisan tapi akan beralih menjadi wakil rakyat Bebas tetapi pro kerajaan negeri Sabah atau GRS.

Alasannya seperti juga pemimpin bijaksana dan bertanggungjawab yang lain. Ingin berbakti pada pengundi di DUN Sindumin itu sendiri dan untuk kestabilan pentadbiran kerajaan negeri. Lebih kurang begitulah.

Ada juga yang bersangka sangka katanya, itu jalan yang terbaik daripada Sabah jatuh ke tangan Kluster Mahkamah lebih baik Bersatu. Ada juga yang berpendapat Warisan sudah rosak hanya menjadi alat kepada pihak yang tidak bertanggungjawab untuk merompak hak hak Bumiputera. Justeru peralihan inilah yang terjadi.

Eloklah kalau sudah ramai yang buka mata. Pada Dr Yusof tenang saja di posisi ada juga kami. He!

Kelmarin berita pasal Adun Pitas, Ruddy yang menafikan berita palsu kononnya akan menyertai Warisan. Sebaliknya beliau akan terus setia bersama PPBM/Bersatu Sabah. Ruddy adalah calon Bebas yang menewaskan calon UMNO dan Warisan pada Pilihan Raya Negeri Sabah 2020. Ramai orang tahu yang menyebarkan berita palsu itu adalah Warisan dan ia hanyalah permainan mereka. Sebenarnya itu

Nama Ahmad Gugur Sebagai Calon Timbalan Speaker Tapi Berdalih

Laju saja Ahmad Mazlan menarik diri dari calon Timbalan Speaker, itu pun selepas mendapat tahu yang Perikatan Nasional tidak bersetuju dengan cadangan mengujudkan sehingga tiga Timbalan Yang Dipertuan Dewan Rakyat.

Siap bercakap dalam sidang medianya sebentar tadi konon penarikannya tidak dibuat atas sebab ketetapan yang telah dibuat oleh Perikatan Nasional seperti dibawah. Tapi atas kekangan tugasnya sebagai setiausaha Agong UMNO.

Malu lah tu kan!

Walau bagaimana pun menurut Ahmad ada nama lain yang akan disyorkan. (Ini lagi satu cara untuk menimbulkan ketegangan dikalangan parti parti kerajaan. UMNO bha tu pandai betul menimbulkan masalah)