Untuk Apa Wira Buat Laporan SPRM Keatas Adun Sebatik, Ambil Cermin Tu

Wira Warisan membuat laporan SPRM terhadap Adun Sebatik.

Apa kaitannya hak seorang Wakil Rakyat dalam sistem demokrasi dengan agensi SPRM yang sering kali menyiasat penipuan dan salah guna kuasa pemimpin pemimpin Warisan?

Bikin ketawa puak ni, kalau kalah dan tidak lagi dipercayai oleh wakil rakyat sendiri, maka lebih baik mendiamkan diri dan cari jalan bagaimana untuk menutup propaganda Warisan yang satu pun tidak pernah terbukti benar tu. Hahaha!

Seperti contoh sebelum ini Warisan giat memperjuangkan kononnya Sabah for Sabahan dan Sabah Ubah.

Pokoknya dari awal kemunculan Parti Warisan, mereka menegaskan tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti daripada Semenanjung. Tetapi pada pilihanraya Sabah baru-baru ini bukan hanya bekerjasama malah membenarkan DAP menggunakan logo parti Warisan ketika bertanding.

Tidak ada beza tu dengan apa yang dilakukan oleh Adun Sebatik Hassan Amir ketika bertindak bijak meninggalkan Parti Warisan dan menyokong kerajaan negeri Sabah GRS atau Perikatan Nasional. Tinggal lagi tindakan Adun Sebatik ini wajar diberikan penghormatan kerana sanggup berkorban demi rakyat yang ada di kawasannya. Tidak seperti apa yang ditawarkan oleh Warisan pada parti DAP tadi. Sanggup mengorbankan prinsip dan kepercayaan penyokong mereka demi kuasa politik.

Kalau tujuan laporan SPRM itu agar siasatan dapat dijalankan keatas Adun Sebatik dan pihak yang berkaitan, nak ambil dulu cermin tu, kenang balik apa yang cuba dilakukan oleh Wakil-wakil Rakyat Warisan Plus sebelum ini.

Beberapa wakil rakyat Warisan semasa era pemerintahan mereka mendakwa kononnya ada pihak yang cuba membeli mereka dengan harga yang sangat mahal agar meninggalkan Parti Warisan. Tapi rupanya itu hanyalah olok olok untuk memalukan diri mereka.

Namun apabila dituntut oleh pihak tertentu agar mengemukakan bukti, haram tiada seorang pun pemimpin Warisan yang menyahutnya.

Tidak lama selepas itu Ketua SPRM Sabah membuat kenyataan rasmi bahawa mereka telah menghubungi salah seorang Wakil Rakyat Warisan/PH yang mendakwa telah cuba disogok. Tetapi Wakil Rakyat berkenaan tidak berani mempertahankan dakwaannya. Maksudnya mereka menipulah tu, tidak ada pihak berkepentingan yang cuba berunding dengan mereka.

Dakwaan Adun Warisan Ditawarkan Wang Berjuta Adalah Dusta – SPRM

Yang namanya dibeli disogok dan ditawarkan sesuatu ialah seperti apa yang berlaku pada Madius Tangau. Walaupun secara nyata tidak ada habuan atau pun wang ringgit boleh dijadikan bahan bukti tetapi jawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah yang diberikan sudah mampu menjawab teka-teki yang bermain di fikiran rakyat pada waktu itu.

Sekarang lihat pula pada Adun Sebatik adakah dia telah menduduki sebarang jawatan Menteri?

Oiii kepimpinan dan macai-macai mereka, fahamkan tidak ada istilah katak politik bilamana tindakan mengalihkan sokongan dibuat selepas kerajaan negeri Sabah dibentuk melalui keputusan Pilihan Raya Negeri Sabah 2020 yang menyaksikan Parti Warisan tumbang di tangan rakyat Sabah.

Hasil Mesyuarat MPT Bersatu Berkaitan Keputusan UMNO Tidak Berkerjasama Dengan PN

Dibawah ada lapan perkara yang diputuskan melalui mesyuarat Pimpinan Tertinggi Parti Bersatu yang berlangsung sebentar tadi susulan hasrat UMNO memutuskan kerjasama dengan Perikatan Nasional.

UMNO merasakan sudah cukup kuat dalam menghadapi pilihan raya umum yang akan datang tanpa kerjasama daripada parti parti komponen yang ada dalam Perikatan Nasional.

1. Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) pada hari ini telah dipengerusikan oleh Presiden, YAB Tan Sri Dato’ Hj. Muhyiddin Yassin.

2. Dalam mesyuarat tersebut, BERSATU menzahirkan kesyukuran atas kejayaan Kerajaan Perikatan Nasional menempuhi tempoh satu tahun mentadbir negara.

3. Dalam tempoh pentadbiran satu tahun itu, Kerajaan Perikatan Nasional telah berjaya menjulang prinsip-prinsip urus tadbir kerajaan yang baik, telus serta berintegriti terutamanya dalam memelihara kebebasan badan kehakiman dan kedaulatan undang-undang.

4. Dalam menghadapi pandemik COVID-19 dan situasi ekonomi yang mencabar, kestabilan politik adalah amat penting bagi memastikan segala perancangan kerajaan dapat direalisasikan dengan berkesan.

5. Justeru, BERSATU mengucapkan terima kasih kepada semua parti politik yang setia dan istiqomah dalam mendokong serta mempertahankan aspirasi Kerajaan Perikatan Nasional.

6. Berhubung surat yang dihantar oleh Presiden UMNO bertarikh 26 Februari 2021, BERSATU memandang serius terhadap kandungan surat tersebut kerana ia mempunyai implikasi yang besar terhadap kerjasama di masa hadapan antara UMNO, BERSATU dan Perikatan Nasional.

7. Dalam hal ini, BERSATU memutuskan untuk terus fokus memperkasakan gerak kerja bersama rakan-rakan dalam Parti Perikatan Nasional iaitu PAS, STAR, SAPP dan GERAKAN berlandaskan perjuangan yang jujur dan ikhlas kepada rakyat bagi memenangi pilihanraya akan datang.

8. BERSATU juga berpendirian bahawa Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Dato’ Hj. Muhyiddin Yassin masih utuh dan berfungsi untuk memberi khidmat kepada rakyat.

DATO SERI HAMZAH ZAINUDIN
Setiausaha Agung
Parti Pribumi BERSATU Malaysia
4 Mac 2021, Putrajaya

Hassan Menang Kekal Sebagai Adun Sebatik💪

Nah kan terbukti benar surat akuan bersumpah yang diubahsuai oleh Parti Warisan tidak sah atau tidak laku di sisi undang-undang.

Sebentar tadi Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah Datuk Kazim Yahya telah menolak surat peletakan jawatan Adun Sebatik Hassan Amir Gani yang dikemukakan oleh Warisan, setelah Adun Sebatik bertindak keluar parti dan menyokong kerajaan GRS.

Ini berdasarkan penelitian keatas surat yang dikemukakan oleh kedua belah pihak, Warisan dan Adun Sebatik sendiri. Terbukti surat akuan yang dikemukakan oleh Parti Warisan tidak lengkap atau tidak bertarikh justeru ia bertentangan dengan dasar awam atau undang-undang yang sedia ada. Menyebabkan beliau selaku Speaker Dewan Undangan Negeri tidak terikat untuk membuat pertimbangan yang lebih lanjut.

Keputusan tuan speaker itu juga sekaligus mengistiharkan DUN Sebatik tidak dikosongkan atau tidak dibubarkan. Hassan Amir Gani kekal sebagai Wakil Rakyat bagi DUN berkenaan.

Tahniah Wakil Rakyat DUN Sebatik, Hassan Amir Gani. Yb memang hero sanggup berkorban demi kepentingan pengundi dikawasan Yb.

Warisan loser. 👎

Warisan Kantoi Menipu Tuan Speaker DUN. Shafie Akan Didakwa?

Untuk makluman surat akuan bersumpah diatas telah diserahkan oleh Setiausaha Agung Warisan kepada Setiausaha Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah.

Penyerahan surat itu telah disahkan oleh Tuan Speaker Negeri Sabah Datuk Kadzim M Yahya.

Tuan Speaker mengulas lebih lanjut bahawa sebelum itu beliau juga telah menerima surat daripada Adun Sebatik yang bertujuan untuk menafikan kesahihan surat akuan yang telah ditandatanganinya itu.

Tuan Speaker akan merujuk Peguam Negeri Sabah terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung isu ini iaitu status Adun Sebatik, Hassan Gani setelah mengistiharkan dirinya tidak lagi menyokong Parti Warisan sebaliknya menyokong Kerajaan Negeri Sabah atau kerajaan GRS. Namun cuba dinafikan oleh Parti Warisan melalui surat akuan yang kononnya telah ditandatangani oleh Adun Sebatik.

Kita sedia maklum bahawa surat akuan di atas telah dipalsukan bila mana tarikh 26hb yang dicatatkan bukannya tarikh sebenar sewaktu ditandatangani oleh Adun Sebatik.

Surat Akuan Sumpah Warisan Tidak Laku

Ini bermakna Shafie Apdal selaku Presiden Parti Warisan telah melakukan jenayah penipuan ataupun menghina kemurnian Dewan Undangan Negeri Sabah.

Jangan main-mainlah oh silap haribulan Presiden Parti Warisan Shafie Apdal boleh didakwa kerana menipu Dewan Undangan Negeri Sabah.

Jangan main-main oh, ada juga ni. Sudahlah Parti Warisan ni sinonim dengan dakwaan salahguna kuasa di Mahkamah ditambah lagi dengan kes penipuan seperti ini.

Akuan Bersumpah Parti Warisan Tidak Laku – Adun Sebatik

Hari ini sekali lagi Warisan membawa cerita kartun, cerita yang tidak pernah dibuat oleh orang yang waras demokrasi.

Surat itu berupa pengakuan yang telah ditandatangani oleh Adun Sebatik Hassan Gani. Surat itu ditandatangani lebih awal sama ada sebelum atau sejurus Adun Sebatik mendapat kemenangan dalam pilihanraya negeri Sabah 2020.

Maksudnya surat tu bertarikh “back dated”. Tampak sangat ada unsur-unsur penipuan yang cuba dilakukan oleh kepimpinan parti Warisan.

Tarikh 26hb yang terdapat dalam surat hanya dicatatkan selepas pihak Parti Warisan mendapat tahu yang Adun Sebatik telah mengisytiharkan dirinya keluar parti dan menyokong kerajaan Sabah GRS.

Nampak tak punyalah licik dan jahat permainan politik Parti Warisan ni.

Mereka ingat Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah itu naif peraturan macam mereka hingga begitu mudah diperbudak-budakkan.

Cuba pula kamu tengok surat rasmi atau surat akuan yang ditandatangani oleh Jaujan Sambakong semasa menjadi wakil Rakyat BN. Ada kamu dengar Jaujan dipaksa atau diheret supaya mengosongkan DUN Sulabayan atau diugut akan di saman? Tidak ada kan sebab surat seperti ini tidak laku dalam sistem demokrasi, ironinya Warisan tahu tetapi mereka cuba kenakan pada orang lain.

Para Adun Warisan sertai saja kerajaan GRS. Surat akuan bersumpah ciptaan pentadbiran Parti Warisan berkenaan tidak akan laku di negara Malaysia.

Kamu ingat andai surat akuan sumpah seperti itu sah atau laku di sisi undang-undang. Di mana nanti kamu letakkan muka raja-raja Melayu yang mengorbankan Malaysia menjadi sebuah negara demokrasi dan raja yang berperlembagaan?

Petang tadi tersebar satu kenyataan dari setiausaha Agung Parti Warisan bahawa mereka akan memfailkan saman atau menuntut ganti rugi daripada Adun Sebatik. Kenapa begitu sedangkan semalam kecoh kononnya DUN Sebatik akan dikosongkan dan akan menjalani pilihan raya kecil. 😅

Warisan Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong-sorong – ADUN Sebatik

Hari ini viral satu rakaman video yang menunjukkan Yb Hassan A Gani sedang mengangkat sumpah taat setianya kepada parti. Waktu itu belum lagi bergelar Wakil Rakyat atau Yang Berhormat pun.

Acara angkat sumpah itu hanyalah inisiatif parti Warisan sempena penyerahan watikah sebagai calon untuk bertanding di DUN Sebatik pada Pilihan Raya Negeri Sabah, baru-baru ini.

Itu bermakna sumpah pada ketika itu hanyalah syarat yang ditetapkan oleh parti Warisan. Bukannya syarat yang ditetapkan oleh SPR jika ingin menjadi calon pilihan raya.

Jadi apa tujuan rakaman itu diviralkan oleh kepimpinan Warisan, untuk membatalkan tindakan Adun Sebatik, Hassan A Gani?

Pada Khamis lalu Hassan A Gani selaku Wakil Rakyat untuk DUN telah mengisytiharkan dirinya keluar dari parti Warisan dan menyokong Kerajaan Negeri Sabah, Perikatan Nasional. Selepas hilang kepercayaan kepada kepimpinan Parti Warisan yang hanya sibuk berpolitik hingga lupa tanggungjawab mereka kepada rakyat atau pengundi di kawasan mereka.

Kerja orang yang cetek pengetahuan am dan tidak memahami bagaimana selama ini politik berjalan. Apa mahu main halang oh, orang sudah tidak percaya biarkanlah dia pergi. Demokrasi apa yang diamalkan oleh Parti Warisan ni. Dimana kebebasan bersuara dan berpendapat?

Andai kata Parti Warisan terkait dalam satu kes lalu pendaftarannya dibatalkan oleh ROS. Waktu itu apa agaknya status wakil wakil rakyat Parti Warisan, jika kesetiaan kepada parti adalah syarat untuk menjadi wakil rakyat, DUN dikosongkan?

Satu lagi fakta yang patut diketahui oleh Warisan. Adun Kuamut, Masiung Banah pernah keluar masuk BN ke Warisan dan keluar balik. Tapi dalam pilihan raya negeri Sabah baru-baru ini dia bertanding atas tiket Bebas dan mendapat kemenangan, mengalahkan calon daripada Warisan dan UMNO.

Itu membuktikan kemenangan calon bukan disebabkan oleh faktor parti semata-mata tetapi ada lagi yang lebih utama dari itu iaitu kredibiliti calon.

Jadi tindakan Presiden Parti Warisan, Shafie menghalang wakil rakyat meninggalkan Partinya adalah tindakan yang tidak demokratik, ketinggalan zaman. Apa lagi sebelum ini pernah mendabik dada bahawa dia tidak akan menghalang mana-mana wakil rakyat meninggalkan kerajaan Warisan pada waktu itu. Sekarang apa cerita? cakap tidak serupa bikin.

Warisan ni ibarat peribahasa hidung tak mancung pipi tersorong-sorong. 😅

Warisan Mau Terbang Ke Malaya Pula?

Warisan mahu terbang ke Malaya pula. Dimana ada golongan yang sanggup membelakangkan akal mereka maka disitulah Warisan cuba bertenggek. Begitu kah?

Jadi kemana sudah slogan agung parti Warisan, Sabah Ubah. Dalam tong sampah mana? Baik mereka kutip balik sebab tidak ada tu orang luar yang sanggup membuangnya ke tapak pelupusan.

Menurut Setiausaha Agung Parti Warisan Loretta Padua. Warisan akan menebarkan sayapnya hingga ke Semenanjung. Itulah buktinya Warisan sebuah parti yang kuat.

Kuat? Kuat kerana disokong oleh golongan yang membelakangkan akal mereka, itu kuat? Percayalah satu satu negara itu tidak akan maju jika yang menentukan parti yang memerintah adalah golongan seperti itu. Lihat saja kawasan-kawasan yang menjadi kubo kuat Warisan, Bukan ada perubahan pun, walaupun pemimpin yang mereka agungkan pernah memegang portfolio Menteri KKLW dan sebagai Ketua Menteri Sabah. Yang orang luar nampak hanyalah kroni dan kerabatnya yang bermegah megah, lepas itu dihormat seperti orang yang berotak. Memalukan diri sendiri saja.

Dulu bukan main lancang lagi menidakkan kehadiran parti parti politik daripada Semenanjung hingga ada dikalangan penyokong Warisan yang hilang akal sanggup memainkan sentimen bangsa supaya nampak benar parti mereka ingin membawa Sabah keluar dari Malaysia.

Admin pun mereka cuba propagandakan. Hahaha!

Apa jentera Warisan kata pada rakyat Sabah, sesiapa yang menyokong parti parti daripada Semenanjung. Maka mereka bukannya Sabahan sebenar kerana sanggup melihat kekayaan negeri ini di sedut oleh Malaya.

Walaupun pada masa yang sama admin telah menulis banyak entri bagi membuktikan pembohongan propaganda Parti Warisan. Tapi sengaja mereka tidak mempercayainya. Punyalah tolol.

Nasib baiklah Rakyat Sabah ni jauh lebih cerdik berbanding kebanyakan jentera Warisan. Itu yang kita sempat menyaksikan kejatuhan kerajaan Warisan dalam Pilihan Raya Negeri Sabah baru-baru ini.

Warisan tu hanya sesuai disokong oleh orang-orang yang oportunis dan orang-orang yang membelakangkan akal sihat mereka.

Yang peliknya Rakyat Sabah masih belum nampak siapa mereka. Yang ada dalam Warisan tu, ibu mereka pun sanggup mereka bunuh demi duit atau harta. Jangan cerita bab rasa malu dan bersalah, itu memang tidak ada yang penting nampak bergaya walaupun pada hakikatnya papa.

Tapi kan kalau dikira secara logik ngam juga Warisan cuba bertapak di Semenanjung. Ini kerana yang mendapat keuntungan besar semasa Warisan menjadi pemerintah ialah pengikut-pengikut Presiden Warisan yang berasal daripada sana. Itu yang admin tergelak besar bila melihat telatah jentera Parti Warisan, pandai pandai bercakap pasal Sabah For Sabahan atau Sabah Ubah, dia sendiri dianggap bodoh.

Betulkah Warisan Tidak Terkesan Selepas Adun Sebatik Keluar Parti?

Sudah tentu bila Adun Sebatik keluar daripada parti Warisan dan menyokong kepimpinan Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor selaku peneraju kerajaan GRS. Menyebabkan kekuatan Warisan berkurangan tidak kiralah di peringkat mana sekalipun.

Itu secara logiknya kerana kuantiti sudah berkurangan.

Tapi kalau menurut Adun Merotai si Saripuddin itu tidak mendatangkan kesan pada mereka. Betul kah tidak oh!

Kalau kita amati alasan Adun Sebatik kenapa dia meninggalkan Parti Warisan jelas ia merujuk kepada kelemahan kepimpinan parti Warisan didalam membela nasib rakyat khususnya di kawasan mereka. Baca link dibawah.

Adun Sebatik Meninggalkan Warisan

Tidak kah alasan yang diberikan oleh Adun Sebatik itu menunjukkan mereka selaku Wakil Rakyat tidak lagi berkemampuan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat kerana faktor kekangan kewangan dan faktor kepimpinan Warisan yang hanya sibuk berpolitik. Sedangkan dalam masa yang sama rakyat benar-benar terkesan akibat pendemik Covid-19 yang menjurus kepada kelangsungan hidup mereka sekaligus menuntut pembelaan daripada Wakil-wakil Rakyat mereka.

Jadi di mana logiknya alasan ADUN Merotai berkenaan. Lainlah kalau pengundi dikawasan mereka memang tidak ada rasa malu pada diri dan kerajaan yang sentiasa menghulurkan bantuan dari semasa ke semasa.

Seperti yang berlaku pada pilihan raya umum yang lepas, kerajaan semasa giat memutihkan pendatang asing tanpa izin hingga memiliki keterangan diri atau MyKad. Tapi yang diundi ialah calon daripada Warisan. Nah jangan mereka ulang kebodohan tu, jangan sampai ada yang jemu membuat kebajikan kerana merasakan usaha mereka ditertawakan daripada belakang oleh golongan yang tidak sedar diri atau mudah lupa diri.

Jangan main-main dunia sudah berubah di negara maju masyarakat tempatan mula mempersoalkan keberadaan mereka berbanding masyarakat bekas pendatang hingga ada yang mencadangkan sekiranya kelayakan mereka dikurangkan atau keterangan diri mereka ditarik balik.

Alah dibanyak negara seperti contoh Indonesia. Orang dari utara Indonesia bukannya senang senang boleh bermastautin di selatan Indonesia, apalagi terlibat dalam politik daerah. Silap hari bulan terjadi peperangan suku tu hanya menunggu saat dan ketikanya. Tersentuh sikit mulai tu marak macam api yang menyambar.

Shafie Mengata PN Gagal Walhal Warisanlah Yang Paling Gagal

Wahhh. Baru saja semalam admin mengkritik balas kenyataan yang diviralkan oleh MP Kalabakan dan jentera Warisan. Hari ini terbaca satu lagi kenyataan cakap tidak serupa bikin daripada bos mereka. Kononnya kerajaan Perikatan Nasional gagal. Klik links dibawah.

Warisan buat perbandingan tolol antara Kerajaan GRS dan Warisan

Mari kita bagi sedikit ulasan.

Persoalan yang ditimbulkan oleh Shafie itu secara langsung menggambarkan betapa tidak berkualitinya kepimpinan Warisan. Tidak menunjukkan masih ada secebis daging dalam diri mereka yang berfungsi untuk merasa malu dan rasa bersalah bilamana gagal memikul tanggungjawab mereka.

Kenape admin katakan demikian sebab kerajaan Warisan adalah kerajaan yang gagal dari semua sudut. Semua janji manifesto pada pilihan raya umum yang lepas satupun tidak ada yang berjaya ditunaikan. Ambil contoh manifesto tanah Felda di Sabah akan diambil dan diserahkan pada rakyat Sabah.

Apa yang berlaku tanah tanah yang diproses di zaman BN pula yang diserahkan oleh kerajaan Warisan dan dituntut sebagai usaha mereka. Bikin malu saja.

Begitu juga dengan manifesto menuntut 95% royalti minyak daripada Petronas. Memang tidak adalah. 😅

Antara kegagalan Perikatan Nasional yang didakwa oleh Datuk Shafie.

Kadar pengangguran meningkat sebanyak 4.8 % pada Disember tahun lalu.

Bolehnya mempolitikkan kadar pengangguran sedangkan satu dunia terpaksa berhadapan dengan pendemik Covid-19 menyebabkan ekonomi satu satu negara terjejas teruk. Jangankan dari konteks negara, hanya Sabah semasa dibawah kerajaan Warisan pun gagal menyebabkan banyak pengusaha pelancongan terduduk. Adakah hal ini tidak menyebabkan berlaku pengangguran?

Faktor lain yang kita boleh tekankan di sini ialah oleh kerana tenaga buruh mudah didapat dan murah di negara jiran Indonesia, maka sudah tentulah ia menjadi daya penarik pada pelabur asing. Jadi jangan ada yang berlagak pelik bila mendapat tahu ada syarikat luar negara yang selama ini beroperasi di Malaysia berpindah ke negara jiran Indonesia. Ia tidak disebabkan oleh kekangan birokrasi atau kerana kerajaan gagal melayan mereka.

Shafie juga mendakwa kerajaan Perikatan Nasional gagal kerana mengabaikan janji untuk memberikan komputer riba kepada 150 ribu murid seperti yang dihebahkan semasa pembentangan belanjawan 2021.

Kita baru berada di bulan ke-2 tahun 2021. Kerajaan sedang sibuk mengurus Vaksin Covid-19 yang menuntut pembelanjaan yang lebih besar dalam masa yang sama kerajaan terus berhadapan dengan dengan ancaman Covid-19 itu sendiri. Itu belum lagi kos mengurus operasi menyuntik Vaksin Covid-19.

Jadi sebagai pembangkang Presiden Warisan kenalah faham. Janganlah sengaja membuat tuduhan yang mengada-ngada. Alahai. Pasti saja pembelian komputer riba itu akan ditunaikan.

Pasal peruntukan untuk ahli Parlimen, ini juga melucukan. Shafie mempersoalkan kenapa peruntukan yang diberikan pada mereka selaku ahli Parlimen Pembangkang kurang berbanding ahli Parlimen Kerajaan.

Macam tidak biasa pula, adakah semasa pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan dan kerajaan Warisan peruntukan yang disalurkan pada Ahli-ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri Sabah sama banyak tanpa mengira pembangkang atau kerajaan?

Tidak usahlah jual temberang tu. Di zaman kerajaan Warisan bukan hanya peruntukan tidak diberikan secara rata tapi hanya untuk mendengar nasihat daripada pembangkang pun, kerajaan negeri tidak sanggup menerimanya. Walaupun nasihat itu untuk kebaikan rakyat Sabah.

Benar persepsi orang ramai, bagaimana sikap dan pemikiran ketua mereka begitu jugalah jentera Warisan di peringkat akar umbi. Penuh adu domba fitnah dan mengada-ngada. Yang tidak dibuat orang mereka katakan sebaliknya, kejahatan yang mereka lakukan dipalingkan pada orang lain.

Jangan saja pandai menyalahkan kerajaan tapi kamu selaku Ahli Parlimen yang mewakili pembangkang, pikul juga tanggungjawab itu, keluarkan simpanan yang ada berikan pada rakyat.

Amboi dulu bukan main lagi. Ketua Menteri Shafie semasa berucap mengingatkan rakyat Sabah supaya tidak lagi bergantung pada kerajaan atau jangan lagi berharap pada bantuan kerajaan. Shafie juga mengingatkan agar jangan lagi membuat permohonan projek. Tahu tahu kroni dan kerabatnya mandi-manda dengan projek dan hari ini dia menuntut kerajaan perikatan Nasional agar menjaga kebajikan rakyat. Hemmm!

Pokoknya Warisan atau Shafie ni suka mengata orang tapi mereka yang lebih. Hipokrasi.

Mana yang lebih lama memerintah, Perikatan Nasional yang baru berumur setahun lebih atau kerajaan Warisan yang berumur dua tahun setengah. Justeru mana yang lebih layak dipertanggungjawabkan hal-hal yang dibangkitkan di atas?

Ya benar politik itu kadang-kadang memerlukan sikap yang hipokrit, perkara yang anda tidak buat anda katakan sebaliknya. Seperti yang dilakukan oleh kerajaan Warisan, kerajaan lain yang bersungguh sungguh membina prasarana untuk kebaikan rakyat, mereka hanya merasmikannya. Dalam masa yang sama mereka mendabik dada kononnya kerajaan Warisan tidak mementingkan bangunan pencakar langit hanya kerana mereka gagal melakukannya. He!

Semua orang tahu antara visi dan misi kerajaan Perikatan Nasional ialah memartabatkan konstitusi. Konstitusi itu seperti sistem kehakiman, sistem keselamatan dan Agensi-agensi perkhidmatan awam, baik milik kerajaan negeri mahupun Kerajaan Persekutuan. Ini semua adalah alat sesebuah negara dengan memperkasakan sektor ini membolehkan rakyat mendapat keadilan dan layanan yang sewajarnya tanpa mengira jenis status seseorang. Bukan macam kerajaan Warisan sebelum ini segala-galanya dikaitkan dengan parti akhirnya berlaku ketidakadilan, penyokong yang berada di peringkat akar umbi terus hidup segan mati tak mahu sebaliknya kelebihan hanya dikecapi oleh kroni dan kerabat Warisan.

Admin teringat propaganda yang dimainkan oleh Warisan ketika mereka mula mula bertapak di Sabah. Kandungannya seperti ini juga menyentuh ekonomi rakyat walaupun pada ketika itu beribu bantuan telah dihulurkan oleh kerajaan pada rakyat jelata termasuklah keatas pentaksub Shafie.

Sebab Warisan gagal melakukan perubahan pada negeri dan rakyat Sabah. Mereka sekarang menjadi pembangkang kampung kampung. Haha 😅

Penjelasan Berhubung Penyerahan Geran Tanah Kerajaan Persekutuan Oleh Kerajaan Sabah

KENYATAAN AKHBAR PENJELASAN BERHUBUNG PENYERAHAN GERAN TANAH KERAJAAN PERSEKUTUAN OLEH KERAJAAN NEGERI


Pada 18hb Feb 2021, Kerajaan Negeri Sabah telah menyerahkan sejumiah 177 geran tanah kepada Kerajaan Persekutuan yang melibatkan jumlah sebenar 519.444 Hektar atau 1,283.57 ekar.

Kaedah perolehan tanah untuk kegunaan persekutuan di Sabah adalah melalui kaedah pengambilan tanah geran persendirian dengan peruntukan pampasan tanah dari agensi persekutuan dan melalui kaedah permohonan tanah kerajaan.

Pada tahun 2016, kerajaan Negeri telah memutuskan agar semua tanah untuk kegunaan Persekutuan melalui kaedah Permohonan Tanah atas tanah kerajaan tidak akan dikeluarkan geran tanah ke Persekutuan. Tanah tersebut akan kekal milikan Kerajaan Negeri melalui pewartaan dibawah Seksyen 28, Ordinan Tanah Sabah. Manakala tanah kegunaan persekutuan hasil dari proses pengambilan tanah dan pampasan tanah telah dibayar oleh agensi persekutuan akan kekal dikeluarkan geran tanah.

Contoh tanah-tanah kegunaan persekutuan yang diwartakan dan tanah kekal pemilikan Kerajaan Negeri ialah tapak Ibu Pejabat Jabatan Kastam Diraja Malaysia yang terletak di Jalan Sulaman dan Balai Polis di Tawau.

Tanah-tanah kegunaan Persekutuan yang dikeluarkan geran tanah pula adalah merupakan geran tanah pajakan selama 99 tahun. Agensi persekutuan perlulah membayar premium tanah dan sewa tanah tahunan seperti pemilik-pemilik geran tanah yang lain.

Geran-geran tanah persekutuan yang diserahkan pada 18/2/2021 adalah sebahagiannya tanah-tanah hasil pengambilan tanah dan sebahagian lagi merupakan kelulusan tanah sebelum tahun 2016 yang premium tanah telah dijelaskan.

Tanah-tanah bergeran yang diberikan kepada agensi persekutuan adalah khas digunakan untuk kegunaan pembinaan fasiliti awam seperti sekolah, hospital, klinik kesihatan, balai polis, balai bomba serta pejabat pos di mana ianya adalah untuk kegunaan dan kemudahan orang awam.

Kebanyakan tanah-tanah yang diserahkan adalah tanah yang telah sedia dibangunkan dengan bangunan sekolah, hospital, balas Polis dan sebagainya.

BERNARD LIEW CHAU MIN Pengarah Tanah Dan Ukur 20 Feb 2021