MP Sandakan Tuntut Halau PATI Filipina dan Indonesia Tanpa Alasan

Kita lupakan seketika kaitannya lambakan PATI dan negeri Sabah. Atau mari kita lihat isu ini dari konteks muslihat pembangkang semata mata yang terbahagi kepada dua peranan.

Ini kerana usaha menangani PATI di negeri Sabah terus dipolitikkan oleh pembangang Warisan Plus atau DAP.

Sebelum ini Warisan melalui Aziz Jamman juga mencabar kerajaan agar menghalau para PATI ke negara asal mereka.

Dalam Warisan Plus ada dua jenis jentera atau penyokong yang nampak bertentangan tapi sebenarnya mempunyai satu matlamat dengan masing masing menjalankan peranan mereka.

Satu kumpulan berperanan mendesak agar kerajaan menghalau PATI dari bumi Sabah. Satu kumpulan lagi menjadi tukang propaganda dikalangan PATI Filipina dan Indonesia, kononnya mereka hanya terbela sekiranya Warisan yang memerintah Sabah.

Sedangkan dua tahun setengah Warisan menjadi kerajaan negeri Sabah yang ada adalah sebaliknya pemegang IMM13 tidak boleh memohon warganegara Malaysia. Tapi bila pemegang IMM13 ini bersembang dengan jentera pro PATI mereka akan diberikan maklumat yang sebaliknya.

Kepada Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) dari Filipina dan Indonesia. Kamu dengar tak desakan demi desakan disuarakan oleh pembangkang ini. Terbaru DAP melalui ahli Parlimen Sandakan, Vivian Wong mendesak agar kamu segera di halau dari bumi Sabah. Sebab menurut Vivian Wong adalah perosak rakyat Sabah.

Tapi yang peliknya ada lagi dikalangan PATI berkenaan yang tetap setia pada Warisan hanya kerana ada wakil rakyat mereka yang berasal dari Indonesia dan Shafie itu dikaitkan dengan Tawi Tawi.

Nah pergi lagi kamu cium tangan Warisan tu.


KOTA KINABALU: Ahli Parlimen Sandakan, Vivian Wong mengkritik kenyataan Menteri Dalam Negeri, Hamzah Zainudin yang disifatkan “mengitar semula” jawapannya berhubung isu pendatang asing tanpa izin (PATI) di Sabah.

Beliau mendakwa jawapan yang diberikan Hamzah dalam sesi penggulungan di Dewan Rakyat hampir sama dengan kenyataan tahun lalu tanpa sebarang perkembangan baharu.

“Semasa sesi persidangan Parlimen tahun lepas, saya telah menyuarakan isu pendatang (PATI) ini sebagai ‘ibu kepada segala masalah kita’ di Sabah dan meminta kerajaan dengan tegas menetapkan strategi serta rancangan konkrit berdasarkan laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).

“Menteri yang sama juga kemudiannya menjawab kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Pengurusan Warga Asing Sabah dan jawatankuasa teknikal untuk menyelesaikan isu sekian lama ini dan boleh dianggap ‘titik kelemahan’ negeri ini.

“Hari ini (semalam) juga, menteri yang sama apabila ditekan berkenaan apakah yang telah dilakukan kerajaan untuk menangani masalah imigran di Sabah, beliau hanya mengulangi reaksi sama dari tahun lalu tanpa kemajuan yang nyata,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Wong berkata, Hamzah dengan berani menyatakan isu PATI di Sabah memerlukan azam politik semua pihak dan kerajaan jelas kurang komitmen menangani masalah berkenaan.

“Jangan cuba menyalahkan masyarakat atas apa yang disebut menentang rancangan kerajaan untuk menyelesaikan masalah ini.

“Apakah maknanya untuk membelanjakan duit pembayar cukai membina lebih banyak pusat tahanan untuk menempatkan pendatang asing ini? Ini juga sebenarnya tanda kegagalan peranan kerajaan mengurus dan mengawal isu pendatang asing ini.

“Cukup-cukuplah, laksanakan apa yang dikatakan atau letak jawatan kerana kita memerlukan tindakan segera daripada kerajaan,”

FMT

3.6 Juta Pencarum Umur 55 Tahun Hanya Ada RM1,000

Jadi dalam hal ini Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan bosku Najib harus juga bertanggungjawab sebab mereka yang lantang dan berkeras agar pengeluaran i-Sinar diperluas dan dilonggarkan, hingga tengoklah apa kesannya, rakyat juga yang bakal menderita.

Simpanan hari tua rakyat berkurangan hanya kerana terpengaruh dengan idea pihak yang berniat politik semata mata.

Dulu bila ada yang membantah cadangan pengeluaran i Sinar kerana lari dari matlamat penubuhan KWSP itu sendiri. Apa mereka cakap, tak apalah yang itu hak masing masing. Siap dua pemimpin UMNO itu menambah cadangan agar syarat pengeluaran lebih dipermudahkan.


SHAH ALAM – Rakyat Malaysia tidak mampu bersara dan akan bekerja sehingga hujung nyawa kerana ramai yang tidak mempunyai wang simpanan persaraan mencukupi.

Lebih mengejutkan, seramai 3.6 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berusia 55 tahun ke bawah hanya mempunyai kurang RM1,000 di dalam akaun, manakala 6.1 juta lagi memiliki simpanan kurang RM10,000.

Pakar Ekonomi daripada Universiti Tun Abdul Razak, Profesor Emeritus Dr Barjoyai Bardai berkata, ini diburukkan lagi dengan lebih 50 peratus rakyat Malaysia hanya berpendapatan RM2,000 ke bawah.

Jadi katanya, ini merupakan sesuatu yang membimbangkan apabila semua kumpulan pekerja tidak boleh mengharapkan simpanan KWSP untuk bersara.

“Itu merupakan satu keadaan kritikal. Jika sebelum ini dinyatakan bahawa 46 peratus penyimpan mempunyai simpanan kurang RM10,000 juga membimbangkan apatah lagi jika kurang daripada RM1,000.

“Perkara ini juga menjejaskan matlamat KWSP kerana ia diwujudkan untuk memaksa semua pekerja membuat simpanan supaya apabila bersara, mereka ada sesuatu yang boleh diharapkan.

“Jika keadaan sebegini terus berlaku, ini bermakna mereka tidak boleh bersara dan tidak akan ada apa-apa ‘penyelamat’ selepas bersara,” katanya kepada Sinar Harian.

Kejayaan Vaksinasi Adalah Kerana PN Sebelum Ini

Dalam satu kenyataan, bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau lega melihat kadar vaksinasi yang tinggi dalam kalangan rakyat Malaysia namun terus mengingatkan supaya semua terus mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

“Kita semakin menghampiri 90 peratus populasi dewasa lengkap divaksinasi. Sepertimana yang dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kerajaan akan memberi kelonggaran rentas daerah dan negeri selepas kadar vaksinasi dewasa mencapai 90 peratus.

“Berkat usaha dan perancangan yang cekap oleh kerajaan bermula Mei lepas termasuk arahan meningkatkan kadar vaksinasi secara agresif selain mempertingkatkan kapasiti sistem kesihatan awam, bilangan kes positif telah menunjukkan penurunan yang memberangsangkan.

“Namun, suka saya ingatkan, kita masih perlu sentiasa mengambil langkah berwaspada memandangkan virus Covid-19 ini telah pun berada di dalam komuniti. Transisi dari tahap pandemik ke endemik bukan sahaja harus dilakukan dengan yakin dan berani tetapi juga perlu teratur dan penuh sistematik,” jelasnya dalam catatan akaun Facebooknya.

Setakat 3 Oktober, hanya tinggal 2.8 peratus untuk Malaysia mencapai 90 peratus vaksinasi dalam kalangan dewasa manakala Program Imunisasi Covid-19 (PICK) Remaja) terus rancak dijalankan bermula bulan lalu.

Ahli Parlimen Pagoh itu berkata, setiap daripada penduduk Malaysia harus mengambil langkah yang proaktif dalam melakukan penilaian risiko kendiri.

“Saya yakin kerajaan juga akan mengambil langkah-langkah yang perlu dalam memantau dan mengawal risiko penularan virus ini di sektor-sektor yang dilonggarkan.

“Ingat, semakin ramai yang menerima vaksinasi lengkap, semakin ramai yang terlindung dari dijangkiti dengan teruk oleh virus Covid-19. Dengan itu, beban kepada sistem kesihatan awam juga akan berkurang. Ini mendorong lebih banyak kawalan sektor ekonomi dan sosial dilonggarkan dan lebih cepat kita kembali menjalani kehidupan norma baharu.

“Sudah semestinya, semua ini dapat membantu mempercepatkan lagi proses pemulihan negara,” katanya.

Berita Penuh : https://www.utusan.com.my/terkini/2021/10/pick-berjaya-kerana-perikatan-nasional/

Adun Sindumin Keluar Warisan Sertai GRS

Kelmarin berita pasal Adun Pitas, Ruddy yang menafikan berita palsu kononnya akan menyertai Warisan. Sebaliknya beliau akan terus setia bersama PPBM/Bersatu Sabah.

Ruddy adalah calon Bebas yang menewaskan calon UMNO dan Warisan pada Pilihan Raya Negeri Sabah 2020.

Ramai orang tahu yang menyebarkan berita palsu itu adalah Warisan dan ia hanyalah permainan mereka.

Sebenarnya itu bukan permainan semata tapi itulah buktinya Warisan mulai terdesak. Warisan sedar dengan hanya menghasut wakil wakil rakyat GRS untuk menyertai mereka, maka Warisan akan dapat bertahan. Malangnya ia tidak akan berlaku malah sebaliknya yang terjadi.

Berita terbaru Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sindumin Datuk Yusof Yacob akan meninggalkan Warisan dan bersama GRS dalam kerajaan Sabah.

Gabungan Rakyat Sabah (GRS) ialah sebuah gabungan parti politik yang diwujudkan di SabahMalaysia yang diasaskan oleh Pengerusi Perikatan NasionalTan Sri Muhyiddin Yassin pada 12 September 2020 bagi menghadapi pilihan raya negeri Sabah 2020.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Hajiji adalah Ketua PPBM Sabah merangkap Pengerusi atau Ketua GRS Sabah.

Anggap saja perkembangan ini ialah kesinambungan dari usaha PPBM/Bersatu Sabah. Semua orang tahu yang menggugat kerajaan Warisan hingga membawa kepada pilihan raya negeri Sabah 2020 ialah Bersatu dan parti parti tempatan lain, dimana Datuk Hajiji selaku ketua dan Tan Sri Musa Aman adalah penaung.

Admin teringat satu kenyataan dari seorang penyokong Warisan, katanya orang kepercayaan Presiden Warisan pernah berkata pada mereka. Untuk menyelamatkan Warisan, Datuk Shafie harus berundur dan menyerahkan parti Warisan pada Datuk Jaujan kerana Shafie ini terlalu ramai musuh.

Sabah Maju Jaya.

PRU15: Muhyiddin Serah Pada Pimpinan GRS Tentukan Haluan

KOTA KINABALU – Presiden Parti Peribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tan Sri Muhyiddin Yassin menyerahkan kepada pimpinan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) untuk menentukan haluan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Beliau menyatakan bahawa perkara itu bahawa telah dibincangkan bersama pimpinan GRS, Datuk Seri Hajiji Noor.

“Kita percaya GRS mewujudkan tanggapan yang baik dalam kalangan rakyat. Jadi, saya rasa kerajaan pimpinan Ketua Menteri yang sudah setahun dengan banyak inisiatif tentu ini memberi faedah kepada rakyat.

“Jadi kita putuskan tadi supaya Datuk Hajiji, rakan-rakan yang ada dalam GRS di peringkat negeri boleh berbincang dan dapatkan satu kata pendirian dan haluan yang jelas bagaimana nak hadapi PRU.

“Di peringkat negeri, Dewan Undangan Negeri (DUN) dah selesai, sekarang di peringkat Parlimen perbincangan akan dibuat mengikut pernilaian bagaimana untuk mewujudkan kerjasama atau sebaliknya, ini bergantung dengan hasil perbincangan yang akan dibuat nanti,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat Badan Pimpinan Bersatu Sabah, di sini, pada Sabtu.© Provided by Sinar Harian

Muhyiddin sudah memberikan mandat kepada ketua menteri untuk berbicang dengan rakan GRS berhubung kerjasama yang akan diadakan di negeri ini.

“Sabah mempunyai sedikit kelainan berbanding Semenanjung. Saya kira fakta itu perlu diambil kira supaya akan ada satu keputusan baik untuk semua.

“Persiapan perlu dimulakan dengan mengadakan beberapa strategi untuk memastikan Sabah terus kekal dibawah GRS dan saya sudah menyatakan pentingnya untuk kita mempunyai satu hala tuju yang jelas mengenai bentuk kerjasama yang perlu dijalinkan antara parti-parti di Sabah,” katanya.

Muhyiddin berkata, Bersatu sudah mempunyai pendirian dan sekiranya UMNO tidak mengubah keputusan maka terpaksa bertembung dalam PRU akan datang.

Katanya, Bersatu mempunyai pengalaman dan membuat pelbagai kajian penyelidikan berhubung reaksi dan respons rakyat.

“Yang penting bukan parti politik tetapi apa yang rakyat kata. Rakyat akan melihat dari sudut siapa yang mereka percaya mampu memberi apa saja bentuk sokongan dan bantuan yang diperlukan terutamanya ketika pandemik Covid-19,” jelas beliau.

Kerajaan UMNO Hari Ini Perangai Terkutuk – Pembela

Alamak marah betul NGO Pembela ini pada kerajaan yang diterajui Perdana Menteri Ismail.

Tapi betul juga tentang apa yang didakwa oleh NGO ini.

UMNO semasa awal menjadi pembangkang begitu bersemangat menghentak DAP. Walaupun tidak lama selepas itu cuba menjalin kerjasama dengan DAP dan Anwar dalam Pakatan Harapan sebagai Jajaran Baru, yang bermatlamat untuk menyelamatkan pemimpin pemimpin UMNO yang sedang dibicarakan di Mahkamah.

Rahsia kerjasama UMNO PKR serta DAP banyak dibongkar oleh Menteri Wilayah, Annuar Musa pada ketika itu. Namun dinafikan oleh laskar UMNO. Macam saja Annuar Musa itu tolol macam mereka. Hahaha!

Hari ini dengan takdirNya, NGO Pembela mendedahkan hal yang dilakukan oleh kerajaan hari ini ke atas DAP. Bagi Pembela menyediakan peruntukan RM15 juta pada Dong Zong adalah perbuatan yang terkutuk.

Tidak terkutuk mana pun, tak kan lah MoU yang ditandatangani bersama UMNO hanya bertujuan untuk menyokong Perdana Menteri tanpa menguntungkan DAP. Logik lah sikit pun. He!


Pertubuhan Pembela Islam (Pembela) menyifatkan kerajaan yang ada sekarang sebagai memiliki perangai “terkutuk” apabila menyalurkan peruntukan berbelas juta ringgit kepada sekolah persendirian Cina.

Pengerusi Pembela Aminuddin Yahaya berkata suatu masa dulu ada pemimpin dalam kerajaan sekarang melaung-laungkan ikrar mahu mengharamkan pertubuhan pendesak Cina, Dong Zong.

“Alih-alih apabila sudah jadi kerajaan, salurkan peruntukan RM15 begitu saja.

“Memang mengarut kerajaan hari ini. Terkutuk betul perangai,” katanya di Twitter.ADS

Aminuddin turut melampirkan ciapan itu dengan laporan kenyataan dibuatnya berkenaan isu tersebut.

Semalam Malaysiakini melaporkan kerajaan meluluskan peruntukan sebanyak RM15 juta kepada 63 sekolah persendirian Cina di seluruh negara.

PN Tidak Sokong Ahmad Maslan Sebagai Timbalan Speaker Walau Dibebas Mahkamah

Enam parti dalam gabungan Perikatan Nasional (PN) memutuskan untuk tidak menyokong rancangan Umno mencalonkan Ahmad Maslan sebagai timbalan speaker Dewan Rakyat walaupun ahli Parlimen Pontian itu dibebaskan daripada pertuduhan pengubahan wang haram baru-baru ini, MalaysiaNow difahamkan.

PN juga turut membantah cadangan untuk mewujudkan jawatan timbalan speaker ketiga bagi menempatkan seorang ahli Parlimen daripada pembangkang.

Keputusan itu dicapai ketika mesyuarat kepimpinan tertinggi gabungan tersebut yang dipengerusikan bekas perdana menteri, Muhyiddin Yassin malam tadi.

Seorang sumber yang mengetahui tentang mesyuarat malam tadi berkata keputusan untuk tidak menyokong Ahmad adalah sesuai dengan prinsip PN untuk tidak akan menyokong mana-mana pemimpin yang terpalit kes jenayah untuk memegang jawatan kanan dalam kerajaan.

“Hakikatnya, Ahmad Maslan dibebaskan kerana dia bayar kompaun,” kata sumber itu.

Ahmad, yang merupakan salah seorang penyokong kuat usaha bekas perdana menteri Najib Razak untuk menggulingkan kerajaan pimpinan PN pada Ogos lalu membayar kompaun bernilai RM1.1 juta yang dikenakan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di mana agensi anti rasuah itu berkata ia adalah satu bentuk pemulangan aset.

Berikutan pembayaran kompaun tersebut, pihak pendakwaan menarik semula dua pertuduhan termasuk pengubahan wang haram kerana tidak mengisytiharkan dana yang diterimanya, dan memberikan pernyataan palsu kepada SPRM.

SPRM menamakan Ahmad sebagai salah seorang dari 80 entiti dan individu yang telah menerima wang berkaitan 1MDB.

Ahmad juga merupakan salah seorang sekutu Najib yang dalam kumpulan yang digelar sebagai “kluster mahkamah” kerana berdepan pertuduhan rasuah dan jenayah.

Malaysianow

Lokman Hadapi Dua Tuduhan Fitnah – Kantoi Fitnah Kali Kedua

Jadi benarlah Lokman Adam ni kaki kelentong aka kaki fitnah ah. Ini bukan kali pertama Lokman kantoi memfitnah.

Sebelum ini si Lokman di penjara sebulan selepas didapati bersalah kerana menghina Mahkamah iaitu mengugut saksi dalam perbicaraan 1MDB.

Bukannya mengugut saksi dalam erti kata yang sebenarnya tapi si Lokman membuat kenyataan di luar Mahkamah kononnya kenyataan saksi berhubung skandal 1MDB adalah fitnah. Namun apa bila Mahkamah minta Lokman mempertahankan tuduhannya, si Lokman gagal membuktikannya. Seperti juga laskar yang lain lah ni, tin kosong, fitnah dan meroyan saja yang kuat.

UMNO dan pemimpin maling punya pasal si Lokman sanggup jadi terbangsat, membuat dan menyebarkan propaganda fitnah.

Itu cabaran Raja Petra untuk berdebat, si Lokman sudah tetapkan tarikh kah?


KUALA LUMPUR: Bekas anggota Majlis Tertinggi Umno Lokman Noor Adam menghadapi dua tuduhan menyebarkan berita palsu melalui media sosial.

Dia mengaku tidak bersalah atas tuduhan itu di hadapan hakim MM Edwin Paramjothy di mahkamah sesyen di sini hari ini.

Lokman didakwa telah menggunakan Facebook dengan tujuan untuk menimbulkan kerusuhan orang ramai pada pukul 10.55 malam 3 Mei dengan menyebarkan berita palsu bahawa warga India yang memasuki negara ini menyebabkan penyebaran Covid-19.

Dia juga didakwa menggunakan akaun yang sama pada 10.38 malam 9 April untuk menyebarkan berita palsu bahawa seorang polis di Pahang meninggal dunia beberapa saat selepas vaksinasi Covid-19 keduanya, walaupun dia telah meninggal dunia akibat serangan jantung.

Kiriman tersebut dibaca di pejabat bahagian siasatan jenayah siber dan multimedia jabatan penyiasatan jenayah komersial di Bukit Aman pada 11 April dan 9 Mei.

Kesalahan-kesalahan itu, di bawah Seksyen 4 (1) Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Penting) 2021, membawa hukuman denda tidak lebih dari RM100,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun, atau kedua-duanya, jika disabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Kalmizah Salleh mencadangkan jaminan RM30,000 bagi setiap pertuduhan dan Lokman menyerahkan pasportnya ke mahkamah.

Peguam Lokman, Logen Eskander, memohon jaminan yang lebih rendah kerana anak guamnya menganggur dan harus menyokong 11 anak, lapan daripadanya sedang belajar.

Dia mengatakan Lokman hanya membantu isterinya menjual sate.

“Tidak ada alasan bagi pengadilan untuk menyimpan pasport kerana perbatasan negara masih ditutup,” kata Logen.

Edwin membenarkan Lokman dibebaskan dengan jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin untuk kedua-dua tuduhan itu.

Kes akan disebut semula pada 25 November.

Sumber

Perabot Seri Perdana Najib keluarkan, Muhyiddin Tidak Pernah Tinggal Sana

Bukan hanya perabot lama dikeluarkan dari rumah rasmi Perdana Menteri oleh Najib. Tetapi mantan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tidak pernah tinggal disana.

Pembaikan yang dibuat pun selepas menerima laporan kerosakan dari Jabatan Perdana Menteri (JPM) pada ketika itu.

Begitu antara pencerahan yang diberikan oleh mantan Perdana Menteri Muhyiddin, susulan berita yang tersebar berkenaan pembaikan rasmi Perdana Menteri Malaysia atau kompleks Seri Perdana yang terletak di Putrajaya.

Memang besar dan luas kawasan tu, admin sendiri pernah menjejakkan kaki di sana. Tidak hairan kalau pembaikannya memakan jutaan ringgit, apa lagi terpaksa mengisinya dengan perabot baru.

Yang untung Perdana Menteri Ismail lah. Merasa segala galanya baru.


Muhyiddin Yassin berkata keputusan membaik pulih kompleks Seri Perdana yang dibuat ketika pentadbirannya adalah untuk memulihara selain menerima laporan mengatakan Najib Razak mengeluarkan perabot daripada rumah rasmi perdana menteri itu.

Muhyiddin berkata, mengikut laporan Jabatan Perdana Menteri (JPM) jika kediaman perdana menteri itu tidak dibaik pulih dengan segera, bangunan tersebut akan mengalami kerosakan yang lebih teruk pada masa hadapan dan kos membaik pulih bangunan akan meningkat.

“Ketika saya mula menjawat jawatan perdana menteri pada bulan Mac 2020, saya menerima laporan daripada JPM berhubung kerosakan fizikal Seri Perdana yang merupakan bangunan rasmi JPM.

“Berdasarkan laporan yang saya terima, pihak JPM juga mengesyorkan agar perolehan perabot dibuat memandangkan kebanyakan aset perabot di Seri Perdana yang didakwa milik peribadi mantan perdana menteri keenam dipindah keluar,” katanya dalam sebuah kenyataan di Facebook hari ini.

Najib Razak merupakan perdana menteri keenam dari 2009 sehingga Barisan Nasional (BN) yang dipimpinnya tewas pada Pilihan Raya Umum 2008.

Menurut Muhyiddin, antara kerosakan yang dilaporkan JPM termasuk kebocoran, sistem pencahayaan yang telah lama serta keadaan fizikal lantai dan bumbung yang telah rosak atau usang.

Katanya, menurut JPM, kebocoran bumbung Seri Perdana dan sistem perpaipan menyebabkan kerosakan perabot dalaman, lantai kayu, panel dinding dan siling bangunan.

Selain itu, pendawaian elektrik, pencahayaan dan peralatan mekanikal seperti penghawa dingin juga turut dilaporkan perlu dibaik pulih kerana sudah terlalu usang.

“Menurut pandangan pakar, sistem pendawaian bangunan Seri Perdana yang berusia lebih 20 tahun boleh mendatangkan risiko kebakaran jika tidak dibaik pulih segera.”

Muhyiddin turut berkata proses baik pulih yang dilaksanakan adalah mengikut spesifikasi yang ditetapkan dan dipantau rapat oleh sebuah pasukan petugas dianggotai pegawai Jabatan Kerja Raya dan JPM.

Semalam, Najib dalam hantaran Facebook berkata projek naik taraf Seri Perdana diluluskan ketika pentadbiran Muhyiddin dan nilai asal keseluruhan projek adalah sebanyak RM38.5 juta yanng dijangka siap pada 7 Disember.

Beliau mempersoalkan naik taraf tersebut dan berkata wang sebanyak itu tidak sepatutnya dibelanjakan ketika negara berdepan impak pandemik.

“Apapun, wang sebanyak RM38.5 juta tidak patut dibelanjakan untuk tujuan ini pada zaman pandemik sebab ianya tidak sensitif kepada Rakyat yang sedang merayu untuk lebih banyak bantuan disalurkan akibat PKP bersambung PKP.

“Lebih-lebih lagi sebab ianya dibelanjakan pada ketika PM8 sendiri kata kerajaan dah tak ada banyak wang lagi setelah kerajaan PN dahulu berbelanja RM600 bilion,” katanya.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata sejak memegang jawatan perdana menteri tahun lalu, beliau tidak pernah mendiami rumah rasmi tersebut.

Beliau turut berkata penjelasan mengenai projek naik taraf tersebut boleh diberikan jabatan-jabatan yang terlibat dalam proses naik taraf berkenaan.

“Selaras dengan prinsip ketelusan dan integriti yang diamalkan oleh kerajaan, jabatan yang berkenaan boleh tampil untuk memberikan penjelasan kepada orang ramai berkenaan perkara ini.

“Untuk rekod, saya tidak pernah menduduki Seri Perdana sepanjang saya berkhidmat sebagai perdana menteri,” katanya.

Malaysianow

Raja Petra Cabar Lokman Adam Berdebat, Tajuk Kerajaan Gagal (Video)

Raja Petra mencabar Lokman Adam untuk berdebat berhubung tuduhannya sebelum ini yang mendakwa Kerajaan Perikatan Nasional yang dipimpin oleh Tan Sri Muhyiddin adalah kerajaan gagal.

Untuk makluman baru saja Lokman di tarik sebagai ahli UMNO, selepas setahun lebih menjadi penganggur parti.

Ini kerana menurut Raja Petra, selayaknya yang dipanggil kerajaan gagal ialah UMNO, memandangkan telah lama sebagai kerajaan tetapi ekonomi orang Melayu masih berada di takuk lama. Walhal kerajaan waktu itu telah memperkenalkan pelbagai dasar untuk membantu orang Melayu.

Tetapi yang dicanang sebagai kerajaan gagal adalah kerajaan Perikatan Nasional yang baru berumur setahun jagung, kerajaan yang terpaksa berhadapan pandemik Covid 19.

Betul betul munafik, oleh itu Raja Petra mencabar Lokman Adam untuk berdebat.