Setiausaha Penerangan Bahagian/Negeri, Warisan Menyertai BN (Video)

Rafaie bin Idris berasal dari Beaufort Sabah adalah mantan Ketua penerangan Parti Warisan Bahagian Sipitang. Merangkap Setiausaha penerangan Negeri, parti Warisan Sabah.

Juga mantan Setiausaha  Politik kepada Menteri Pelajaran Negeri dan Inovasi Negeri Sabah

Beliau telah bertindak keluar daripada parti Warisan dan menyertai Barisan Nasional.

Dia menjelaskan bahawa slogan Sabah Ubah yang mereka propagandakan pada pilihan raya yang lalu hanyalah pembohongan. Justeru itu dia memohon maaf dan mengajak pengundi agar mengubah balik pemerintahan negeri Sabah.

Laungan Warisan sebelum ini yang kononnya akan memperjuangkan nasib rakyat juga hanyalah penipuan.

Walau bagaimanapun percayalah pasti selepas ini akan timbul pelbagai tuduhan yang tidak berasas keatas saudara Rafaie yang dimainkan oleh Cybertrooper Warisan.

Apa yang penting sekarang adalah bukan apa yang didakwa oleh mantan Setiausaha itu semata tapi apa sebenarnya yang kamu rasakan sepanjang tempoh pemerintahan kerajaan Warisan. Harus pemerintahan dua setengah tahun yang lepas diukur bukan hanya dari sudut ekonomi tapi yang lebih penting adalah dari sudut sosial seperti struktur masyarakat, kesan dari pemerintahan. Adakah lebih baik dari sebelum ini iaitu mengukuh atau struktur masyarakat telah berubah hingga yang dulunya menjadi hak kini tidak lagi.

Seperti apa yang didakwa oleh Peter Anthony sebelum ini bahawa sebenarnya KDMR bukanya penduduk asal bumi Sabah. Begitu juga dengan pernyataan beberapa ketua Cybertrooper Warisan yang telah mengubah bangsa pemimpin mereka.


Oh ya jangan sampai ada yang terlupa hanya dalam tempoh 2 tahun setengah sudah ada di kalangan wakil rakyat Warisan, peguam dan setiausaha mereka yang dicekup oleh SPRM sekaligus dihadapkan ke Mahkamah.

Kes-kes semasa mereka berada di tampuk kementerian KKLW jangan ceritalah. Itu memang wujud dan telah nyata pun. Tinggal lagi agak bernasib baik sebab kerajaan BN berjaya ditumbangkan di peringkat Persekutuan pada pilihan raya lepas.

PN Komited Jaga Hak Sabah dan Sarawak

Kerajaan perikatan Nasional sentiasa komited untuk memastikan ha hak bagi Sabah dan Sarawak seperti yang terkandung dalam perjanjian Malaysia 1963 sentiasa terpelihara.

Seperti yang telah dilakukan bahawa Perdana Menteri beliau telah menubuhkan Majlis Khas mengenai perjanjian itu yang akan dipengerusikan oleh beliau sendiri dan dianggotai oleh ketua menteri Sabah dan Sarawak selain dari Persekutuan dan ahli lain yang akan dilantik mengikut kesesuaian dan kepakaran mereka.

Majlis itu nanti akan membincangkan isu-isu yang ada kaitannya dengan hak hak Sabah dan Sarawak seperti yang termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963 antaranya kedudukan Sabah dan Sarawak sebagai rakan sekutu,hak hak negeri di bawah perkara 112 Perlembagaan Persekutuan dan Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan keselamatan negeri dan pendidikan.

Justeru itu beliau berharap agar penubuhan Majlis ini akan dapat merungkai beberapa isu yang masih tertangguh berhubung hak dan kedudukan Sabah dan Sarawak selaras dengan semangat perjanjian 1963 dan peruntukan dalam perlembagaan persekutuan.

Warisan Rehat Dari Mempertikai Status Bajau Suluk

Artikel ini admin tulis pada tahun 2017 yang bertujuan mempertikai kenyataan seorang pemimpin Warisan dari Penampang berhubung status Bajau Suluk di negeri ini.

Darell berpendapat kaum atau bangsa ini adalah PATI hingga dia lupa siapa sebenarnya Shafie dan dakwaan itu bertentangan dengan dakwaan Peter Anthony selepas itu bahwa KDMR bukanlah penduduk asal Sabah.

Ingat ya entri ini admin tulis pada tahun 2017. Maksudnya yang memainkan sentimen perkauman demi keuntungan politik mereka dan dijalankan sejak dari awal ialah Warisan yang bertujuan untuk menarik kepercayaan KDMR. Ini operasi awal Warisan, parti yang sarat dengan propaganda hingga mengelirukan masyarakat.

Kalau kamu baca artikel dibawah maka kamu akan faham. Kenapa pendirian Warisan dalam isu lambakan PTI tidak konsisten. Ini kerana didalam Warisan itu sendiri ada dua tuntutan yang bercanggah hingga akhirnya Bajau Suluk menjadi kambing hitam mereka.

Lihat apa berlaku pada program PSS yang cuba diperkenalkan. Siapa yang memperkenalkannya ya sudah tentu kerajaan Warisan. Siapa yang membatalkannya ya Warisan juga. Kenapa begitu? sebab seperti yang disebutkan diatas ada dua tuntutan berkenaan kehadiran PATI di negeri ini.

Apa berlaku bilamana Persekutuan cuba menyelesaiakan lambakan PATI di negeri Sabah. Usaha itu ditentang oleh Warisan walhal sebelum ini mereka yang cuba memperkenalkan PSS (Pas Sementara Sabah).

Selagi Warisan tidak ditumbangkan maka selagi itu jugalah sentimen perkauman akan terus dimainkan, apa lagi bila sokongan keatas Warisan tergugat. Lihat hari ini, ada kamu dengar kepimpinan Warisan mempolitikkan kehadiran PATI sebagai modal kempen mereka, tidak ada kan? hipokrit nak mampus.

Benarlah parti dan pemimpin yang paling hipokrit ialah Warisan. Mereka kata tolak politik wang tapi awal awal lagi sudah bergerak di peringkat akar umbi. Mereka kata ada usaha memecahkan undi Warisan Plus tapi di Semporna tu calon yang ikut bertanding terdiri dari kerabat Shafie.

Entri ini ditujukan khusus untuk pengundi Bajau Suluk yang ada di seluruh negara. Kenapa Timbalan Presiden Warisan, Darell Leiking tidak sudah menyalahkan Bajau Suluk melalui RCI Ic Projek? seolah olah majoriti kaum ini pemegang Ic projek kerna itu jugalah dia bersetuju agar Mykad versi Sabah diperkenalkan. Jangan dia lupa kekuatan Presiden Warisan, Shafie bergantung sepenuhnya […]

Warisan Mempertikai Status Bajau Suluk?

Hanya Anjing Kurap Menyahut Seruan Balik Sabah Undi Warisan

Hanya orang Sabah yang tiada maruah yang rela atau sanggup menyahut seruan pengerusi kekal Parti Warisan Sabah, Liew Vui Keong (VK Liew).

VK Liew merintih merayu supaya pengundi luar atau orang Sabah yang berada di luar Sabah balik mengundi pada 26 September ini dan mengundi Warisan lah tu.

Menurutnya jumlah mereka mencecah 3000 orang.

Itu pun kalau ada pilihan raya negeri Sabah. He!

Selepas tidak ada perubahan yang berlaku pada diri, keluarga dan negeri mereka tapi kalau sekali lagi mengundi Warisan. Nah dari mereka saja tapi nampak sangatlah tiada maruah. Seolah-olah tujuan mereka dilahirkan di muka bumi ini hanya untuk mengangkat martabat barisan penyangak.

Bukan mereka tidak tahu, parti atau kepimpinan mana yang belum pun sampai sepenggal menjadi kerajaan tapi sudah ada dikalangan wakil rakyat dan jentera parti yang di dakwa di Mahkamah kerana rasuah yang melibatkan wang rakyat. Begitu juga dengan wakil wakil rakyat Warisan yang sebelum ini kosong hari ini tayar kereta pun mesti yang berjenama mahal, pakaian anak dan isteri mereka jangan ceritalah, kalah anak Sultan. Walhal diluar sana ada ramai penyokong Warisan yang hidup segan tapi tak mahu.

Orang Sabah miskin yang mengundi Warisan pada pilihan raya yang lepas dan hari ini terus menyokong Warisan kurang itu memacakkan bendera Warisan di rumah mereka. Nampak sangat kemiskinan dan kehinaan yang mereka alami selama ini adalah kerana faktor diri mereka yang bodoh tidak ada maruah, tidak ada harga diri dan dayus.

Lagi bermaruah dan berharga sekumpulan anjing kurap. Anjing kurap walaupun hari-hari kau berikan dia makanan tapi kalau setiap kali dia makan kau ketuk kepalanya, pasti satu hari dia akan melarikan diri. Berbeza dengan golongan masyarakat yang admin maksudkan diatas, tidak dijaga tidak diberi makan tidak diberikan kemudahan malah dihina. Tapi terus menyokong Parti Warisan. Potong lancau lah kata anak jati Kampung Bokara.

Lebih mulia si anjing kurap dari si manusia manusia di atas. Sudahlah miskin tidak ada maruah lagi. Sedih!

Justeru itulah admin berkeyakin majoriti orang Sabah tidak akan sanggup menjadi anjing kurap parti Warisan. Kecuali macai lima sen Warisan yang kita tahu siang malam tidak henti melalak macam gerombolan anjing kurap. Menafikan kebenaran dan menyembunyikan salah laku yang dilakukan oleh kepimpinan Warisan.

Kimanis Sedia Menghadapi PRN Sabah

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Bahagian Kimanis kini telah bersiap sedia untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) yang dijangka diadakan pada bulan September ini.

Ketua Bahagiannya Datuk Arifin Arif berkata, walaupun soal calon untuk dua kawasan dalam Parlimen Kimanis iaitu kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bongawan dan DUN Membakut belum diputuskan lagi namun pihaknya sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi PRN.

Jelasnya, kerjasama juga akan diberikan kepada parti-parti gabungan bagi memastikan kemenangan calon pilihan pucuk pimpinan itu nanti.

Ketika ditanya pemberita sama ada beliau dicalonkan semula dalam PRN nanti, beliau memaklumkan akan menyerahkan perkara itu kepada pucuk pimpinan untuk memutuskan mengenai soal calon.

“Kita serahkan kepada pucuk pimpinan mengenai soal calon. Apa yang saya boleh katakan hari ini ialah, kita di peringkat bahagian sudah bersedia menghadapi kemungkinan PRN. Gerak kerja sudah kita susun atur dan tiba masanya nanti akan kita gerakkan jentera kita,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas Persidangan BERSATU Bahagian Kimanis di Dewan Sri Wawasan Kampung Pimping.

Dalam perkembangan lain, Arifin yang juga penyandang Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Membakut turut merakamkan penghargaan atas kebijaksanaan serta keprihatinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam memimpin negara dalam keadaan yang penuh mencabar.

Selain mewakili kepimpinan BERSATU Kimanis, beliau selaku wakil suara masyarakat Kimanis ingin mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri atas keprihatinan beliau dalam membantu seluruh lapisan rakyat dalam mengharungi pandemik COVID-19.

Justeru Arifin meminta rakyat supaya terus memberikan keyakinan kepada kerajaan pimpinan Muhyiddin untuk terus memimpin negara serta negeri dalam usaha membangun serta memulihkan semula ekonomi ke tahap yang lebih baik.

Sumber

Memacu Sabah Kembali ke Landasan Betul

Gabungan 33 ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang mewakili semua parti politik dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-15, teguh dengan pendirian untuk mengembalikan kebenaran dan keadilan.

Dengan hati yang ikhlas, kami berharap Mahkamah akan membenarkan semakan kehakiman terhadap keputusan Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah membubarkan Dewan Undangan Negeri Sabah, kerana kami berpendapat beliau menerima nasihat yang salah.

Adalah penting untuk kita semua kekal bersatu dan kekal dengan perjuangan untuk membawa Sabah kembali ke jalan yang benar.

Laporan terbaharu Jabatan Perangkaan Malaysia yang yang diterbitkan pada Ogos 2020 menyatakan, Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) Sabah berada pada paras paling rendah iaitu 0.5% pada 2019, sekali gus membuktikan parti serpihan Warisan pimpinan Datuk Seri Shafie Apdal gagal dalam membangunkan negeri dan menjaga kebajikan rakyat Sabah.

Kadar pengangguran berada pada paras 5.8% (terburuk dalam tempoh 20 tahun), bermakna lebih daripada 117,000 rakyat Sabah tidak mempunyai pekerjaan dan dibelenggu kebimbangan ketika menyambut kedatangan 2020 awal tahun ini.

Ringkasnya, angka besar itu bermakna ramai rakyat Sabah kehilangan pekerjaan, tidak mempunyai pendapatan dan berdepan pelbagai kesukaran bersama keluarga untuk menyara kehidupan. Keadaan ini tidak boleh diterima sama sekali.

Ini ditambah dengan penguncupan KDNK Sabah selama dua tahun berturut-turut (1.5% pada 2018 dan 0.5% pada 2019), sekali gus memberi gambaran trend berbahaya yang menanti.

Amat memalukan sekali apabila Sabah menjadi negeri yang mempunyai KDNK paling rendah di seluruh Malaysia selama dua tahun berturut-turut. Malah, ia lebih rendah berbanding dengan negeri termiskin di negara ini.

Lebih lama Datuk Seri Shafie Apdal memegang tampuk kuasa, Sabah akan terus ketinggalan dari segi pembangunan ekonomi, berikutan aktiviti perniagaan dan pelaburan langsung asing yang semakin berkurangan.

Mengenai penyertaan Parti Cinta Sabah dalam senario politik tempatan di Sabah, kami mengalu-alukan kedatangan mereka.

Kesemua kami termasuk pelbagai parti yang ada, mungkin mempunyai perbezaan pandangan tetapi kami sepakat dalam satu tujuan iaitu menyelamatkan Sabah daripada pentadbiran yang tidak cekap dan melindungi serta mempertahankan Perlembagaan Sabah.

Kita berhak mendapat yang lebih baik. Sabah berhak menikmati suasana yang jauh lebih baik.

Dalam menguruskan politik dan pentadbiran kerajaan, adalah penting bagi kita membawa masuk tenaga baharu bersama. Suntikan idea baharu itu pula mesti diimbangi dengan mereka yang sudah sedia kaya dengan pengalaman dan mempunyai rekod pencapaian membanggakan.

Ini akan memastikan pemimpin muda berupaya belajar dan mengaut pengalaman berharga daripada golongan yang lebih awal bertapak.

Berpengalaman mengemudi empat pilihan raya umum dan menjadi Ketua Menteri Sabah selama 15 tahun, pentadbiran saya berupaya menstabilkan dan memacu ekonomi setempat ke tahap membanggakan. Sebagai satu pasukan, kami melonjakkan maruah anak Sabah di mata negara, dan tidak ketinggalan ke persada antarabangsa. Saya akan biarkan fakta sedia ada menjadi bukti terhadap semua itu.

Matlamat kami ialah untuk menyelamatkan negeri indah ini sebelum kita terjerumus ke kancah gelap yang menjejaskan ekonomi, keselamatan dan kesejahteraan semua.

Dalam apa keadaan sekalipun, kita mesti memelihara cara hidup rakyat Sabah, menyelamatkan Perlembagaan yang amat dekat di jiwa kita dan mengekalkan keamanan, dengan matlamat mengembalikan keyakinan pelabur domestik dan antarabangsa supaya kita mempunyai peluang untuk menyelesaikan kemelut ekonomi yang ditinggalkan oleh pentadbiran Warisan.

Ini bukan kisah perjalanan seorang individu. Ini bukan mengenai saya. Ini adalah bagi mereka yang waras berfikir, rakyat yang bekerja keras dan menghormati undang-undang negeri indah dan permai ini. Ini semua untuk anda.

Saya tahu, jauh di sudut hati, anda bukan menyokong perjuangan ini semata-mata kerana saya atau 32 ADUN lain.

Anda menyokong kami kerana anda sedar di lubuk hati masing-masing, bahawa kami tidak boleh membiarkan pentadbiran sedia ada meneruskan apa yang telah mereka lakukan sepanjang 22 bulan yang lalu. Mereka meruntuhkan ekonomi, memungkiri pelbagai janji dan memusnahkan kehidupan.

Kita bertanggungjawab ke atas diri sendiri, anak-anak kita, anak-anak mereka dalam memberi kehidupan serta masa depan yang lebih sempurna. Kita bertanggungjawab terhadap generasi akan datang, maka kita perlu menyatakan pendirian sekarang. Ini adalah detik penentuannya.

Untuk berbuat demikian, saya bersama 32 ADUN lain, sedia memikul tanggungjawab besar dan berat ini, dalam usaha mengembalikan keadaan ke landasan yang benar dan mengetepikan apa juga kepentingan peribadi yang ada.

Sehubungan itu, saya menyeru semua pihak supaya berpadu tenaga dan bersatu hati dalam memperjuangkan matkamat sama dan berkongsi wawasan untuk membawa Sabah keluar daripada penindasan ekonomi.

Kita perlu membawa Sabah kembali mengecapi kemakmuran dan harga diri yang selayaknya.

Tan Sri Musa Haji Aman.
Kota Kinabalu,
11 Ogos, 2020.

Azmin Sedia Bantu PPBM Di PRN Sabah

Ketua penerangan Perikatan Nasional Azmin Ali dan kumpulannya bersedia membantu Perikatan Nasional untuk memenangi Pilihan Raya Negeri Sabah.

Tumpuan penuh diberikan kepada jentera PPBM (Bersatu) Sabah bagi memastikan kemenangan yang besar.

Pun begitu perbincangan dan konsultasi dengan kompenan lain seperti UMNO dan lain lain akan diteruskan bagi memastikan kerajaan negeri Sabah bertukar tangan melalui pilihan raya ini.

Jadi jika berlaku pilihan raya negeri dalam tempoh yang terdekat ini maka itulah masa yang terbaik untuk rakyat Sabah memiliki sebuah kerajaan negeri yang mempertahankan hak rakyat Sabah dalam masa yang sama mengamalkan prinsip Federalisme diantara kerajaan negeri dan Persekutuan.

Pernyataan di atas dinyatakan oleh Azmin Ali semasa menghadiri Majlis Makan Tengahari dan Muafakat Bersatu Sabah yang turut dihadiri oleh Ketua Penerangan Bersatu Malaysia Dr Radzi dan Ketua kepimpinan negeri Sabah, Hajiji Noor serta Ketua Ketua Bahagian Bersatu Sabah dan pergerakan sayap Bersatu.

PPBM Berkompromi Kurangkan Kerusi Di PRN

PPBM (Bersatu) Sabah sedia berkompromi untuk mengurangkan jumlah kerusi yang ditandingi jika berlaku Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah.

Walaupun sebelum ini Ketua Penyelaras PPBM Sabah Datuk Hajiji Noor telah mengumumkan atau mengenalpasti PPBM Sabah akan bertanding di 45 kerusi. Tapi sekiranya berlaku perundingan dengan parti parti Komponen Perikatan Nasional PN maka sudah tentu pasti jumlah itu akan berkurangan.

Apa yang penting ialah matlamat Perikatan Nasional untuk memenangi sebanyak mungkin kerusi Adun di Pilihan Raya Negeri yang akan datang.

Minta maaf kesanggupan untuk berunding dengan parti-parti komponen Perikatan Nasional terutamanya UMNO tidak bererti PPBM Sabah lemah atau takut seperti yang dilaporkan oleh portal berita tertentu bila mana UMNO berkeras akan kononnya mengambil balik semua kerusi mereka. Mereka ingat pengundi Sabahan ni hamba sahaya. He

Tapi ini adalah soal apa yang dipanggil setiakawan. Paling penting adalah kemenangan Perikatan Nasional secara keseluruhannya.

Sekiranya Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu menolak semakan pembubaran DUN oleh ketua menteri Shafie pada 30hb Julai yang lalu maka PRN akan berlaku. Begitu pula sebaliknya maka jawatan Ketua Menteri Sabah akan diambil balik oleh Tan Sri Musa Aman dan PRN pun tidak berlaku.

Entah Kenapa Pemimpin UMNO Menyerang Bersatu Sabah

Pemimpin UMNO yang kecewa kerana kalah merebut jawatan tertentu melepaskan geram mereka pada Bersatu Sabah. Mereka lupa kepimpinan mana yang berjaya mempertahankan UMNO pada PRU yang lepas. 

UMNO Sabah berjaya mempertahankan kemenangan sedangkan UMNO Semenanjung kalah teruk. Nasib baiklah berlaku kejadian yang tidak dijangka menyebabkan UMNO menjadi sebahagian daripada kerajaan walaupun kalah di pilihan raya yang lepas.

Kenapa mereka tidak mempersoalkan calon UMNO yang kalah sebagai bukti bahawa kemenangan calon BN pada PRU yang lepas adalah kerana faktor calon itu sendiri bukannya faktor UMNO.

Hentikanlah serangan seperti ini apa lagi perundingan di antara parti-parti komponen PN belum berlaku. Tarikh pilihan raya pun belum lagi diumumkan dan adakah pembubaran DUN Sabah sah di sisi undang-undang, siapa tahu ia terbatal.

Pergeseran berlaku bilamana Ketua Bersatu Sabah menyatakan bahawa partinya akan bertanding di 45 kerusi DUN jika PRN berlaku dalam tempoh yang terdekat. Tapi itupun pintu perundingan sentiasa terbuka kepada semua parti termasuklah UMNO.

Janganlah terlalu pelupa tanpa kumpulan Gabungan Sabah yang diketuai oleh Tan Sri Musa dan Datuk Hajiji serta pemimpin utama dari parti tempatan Sabah. Tidak kerajaan Warisan tumbang walaupun baru masuk tiga tahun sebagai kerajaan negeri.

Jangan lupa pihak mana yang bertanggungjawab menumbangkan Warisan. Oleh itu jangan lebih sudu dari kuah. Memalukan tu. Hemmm!

Kenapa Musa Dilarang Memasuki Istana Negeri?

Ini andai kita anggap pembubaran DUN yang diumumkan oleh Shafie Apdal petang tadi sah di sisi undang-undang.

Pembubaran ini sama ceritanya dengan apa yang dihadapi oleh Tun Mahathir atau PH bilamana beliau meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia walaupun cuba dihalang oleh yang di-pertuan Agong. Oleh kerana jawatan Perdana Menteri telah dikosongkan maka kekosongan itu terpaksa diisi oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memiliki majoriti SD.

Sabah juga mengalami cerita yang sama bila mana DUN dibubarkan oleh Shafie selaku Ketua Menteri. Menyebabkan jawatan Ketua Menteri Sabah telah kosong dan individu yang paling layak mengisi kekosongan itu ialah Tan Sri Musa Aman yang memiliki majoriti iaitu 33 SD.

Nampak tak kenapa Warisan bermati-matian menghalang kumpulan Tan Sri Musa Aman memasuki Istana? Selain faktor SD, sebenarnya kerajaan negeri telah melakukan kesalahan sepatutnya pengumuman pembubaran dibuat di Dewan Undangan Negeri Sabah atau pihak Istana yang mengumumkannya. Supaya dengan demikian kerajaan negeri masih boleh berfungsi.

Sebagaimana dakwaan terbaru pemimpin UMNO Annuar Musa. Bahawa Ketua Menteri Sabah atau Shafie tidak ada hak atau kuasa membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN)

Ertinya juga bermula hari ini arahan atau tandatangan Ketua Menteri sudah tidak ada nilainya. Sepatutnya bilik pejabat Ketua Menteri itu dikosongkan.