UMNO Di kompaun RM10K Dulu Main Propaganda Bohong PN Kerajaan Gagal. Kisas!

Dulunya laskar UMNO atau parti UMNO mainkan propaganda kerajaan Perikatan Nasional sebuah kerajaan gagal. Kononnya!

Untuk itu mereka mengangkat isu yang ada kaitannya dengan pelanggaran SOP yang dilakukan oleh masyarakat biasa dan seorang dua pemimpin kerajaan Perikatan Nasional walhal pemimpin itu juga adalah wakil rakyat dari parti UMNO yang ada diantara mereka berstatus Menteri.

Pengarah Kesihatan Malaysia Tan Sri Dr. Noor Hisham  juga tidak terkecuali turut menjadi bahan laskar UMNO yang ketika itu berada di bangunan kerajaan, kebetulan tidak memakai peletup muka kerana baru keluar dari bilik perbincangan. (lebih kurang begitulah)

Kurang itu kain rentang dipasang di mana-mana bertujuan untuk mendoktrin akal masyarakat bahawa benar Perikatan Nasional adalah kerajaan yang gagal.

Orang perseorangan yang di kompaun kerana melanggar SOP dibela membuta tuli oleh Ketua Pemuda UMNO Malaysia dengan menyediakan peguam percuma.

Namun kalau kita membuat penelitian tidak ada pun pelanggaran serius yang dilakukan oleh kerajaan. Seperti contoh pemimpin atau wakil rakyat yang merentas daerah untuk tujuan bekerja. Bagaimana tidak berada diluar kawasan kalau menjalankan tanggungjawabnya pada rakyat? kan dakwaan bodoh namanya.

Begitu juga kompaun yang dikenakan pada orang perseorangan, memang benar mereka telah melanggar SOP atas alasan yang tidak munasabah. Seperti contoh tidak memakai pelitup muka di kawasan awam dan beroperasi melewati jam yang ditetapkan oleh pemerintah.

Sekarang apa cerita Pejabat Kesihatan Kepong telah mengeluarkan kompaun RM10,000 terhadap UMNO atau Barisan Nasional (BN) kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) Fasa Empat Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Kementerian Kesihatan (KKM) menerusi perkongsian dalam platform media sosialnya memaklumkan, kompaun di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) itu dikeluarkan kepada BN susulan penganjuran majlis sosial di World Trade Centre Kuala Lumpur (WTC), malam tadi.

Notis kepada Setiausaha Eksekutif BN Mohamad Sahfri Ab Aziz yang dikongsikan oleh KKM menyebut parti itu melakukan kesalahan mengikut Peraturan 16 (1) PPPAPB (langkah-langkah di dalam kawasan jangkitan) kerana gagal memastikan penjarakan fizikal yang merupakan arahan Ketua Pengarah Kesihatan.

Notis itu juga memaklumkan kompaun RM10,000 akan habis tempoh pada 9 Nov ini.

Insiden berlaku semasa pelancaran Jentera UMNO/BN Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka di Dewan Tun Hussein Onn, WTC itu turut  dihadiri Pengerusi parti Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Timbalan Pengerusi Datuk Seri Mohamad Hasan.

Yang ini dipanggil apa kisas ke atas pihak yang berbohong melalui propaganda Perikatan Nasional kerajaan gagal?

Pilihan Raya Negeri Melaka 20 November 2021

Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka akan diadakan pada 20 November ini, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Abdul Ghani Salleh.

Hari penamaan calon pula pada 8 November.

Nah apa lagi pilihan raya Negeri Melaka akan berlangung, ini bermakna saat ini juga mereka sedang berada di ambang pilihan raya.

Tidak ada yang pasti adakah wajar diadakan Pilihan Raya Negeri. Sedangkan tiga Adun yang meninggalkan kerajaan negeri telah mengikut sistem demokrasi dan perlembagaan negeri Melaka.

Rasanya kan tidak perlulah diadakan pilihan raya di negeri Melaka sebab boleh juga hak berdemokrasi dinafikan, dengan cara melanggar undang-undang atau perlembagaan negeri. Justeru cari Sultan Melaka dan suruh dia perintah Melaka secara monarki. Hehehe!

Harus parti mana yang diberikan mandat? Mahu tahu perhatikan isu semasa apa yang telah berlaku dan siapa sebenarnya yang rugi.

Esok Ahli Parlimen Labuan Dihadapkan Ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur?

Betulkah cerita ni Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM akan mendakwa Ahli Parlimen Labuan Rozman Isli di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada esok pagi.

Namun menurut peguamnya Rafique dia tidak tahu pertuduhan yang dihadapi oleh anak guamnya.

Berita ini tidak jelas apakah yang dimaksudkan oleh SPRM pada kenyataan mereka sebelum ini bahwa seorang Ahli Parlimen dari Labuan akan didakwa di Mahkamah itu ialah MP Labuan ini.

Atau saja sebenarnya Peguam itu tahu tapi enggan membuat kenyataan sebelum tiba hari perbicaraan atau pendakwaan.

Kita tunggu sahaja berita esok pagi apa benar Ahli Parlimen Labuan yang di dakwa atau ada orang lain dari Wilayah Persekutuan.

Nah kalau berita ini memang ada kebenarannya, sah Warisan ini rakus, iyalah baru dua tahun setengah menjadi kerajaan sudah ada pemimpinnya yang dihadapkan ke Mahkamah. Kalau ia pun sabarlah, ambillah sikit masa, rakyat faham juga tu.

Berapa orang sudah tu, tiga orang sudah. Alahai. Dalam hal ini apa pula pendapat laskar maling ni?

UMNO Runding DAP Untuk Selamatkan Kerajaan Melaka, Dedah Rauf

Moral dari mutakhir ini, bukan lagi rahsia sesungguhnya UMNO dan DAP boleh menjalankan rundingan bila bila masa. Soal perundingan akan berjaya itu belakang cerita.

Jadi pada pemimpin dan penyokong UMNO jangan lagi selepas ini kamu pandai pandai bersembunyi di sebalik nama DAP. Ini bukan kali pertama berlaku perundingan, paling ketara bila termeterai MoU di antara Putrajaya UMNO dan Pakatan Harapan (DAP, PKR, Amanah).

Jangan lagi bila isu itu mengena batang hidung sendiri orang lain yang dilibatkan atau dipersalahkan. Hahaha!


a man wearing glasses and looking at the camera: Ab Rauf Yusoh berkata beliau mengadakan pertemuan dengan pucuk pimpinan DAP Melaka bagi melakukan perundingan bertujuan menyelamatkan kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri Sulaiman Md Ali, selain menawarkan beberapa penyelesaian. (Gambar Bernama)© Provided by Free Malaysia Today Ab Rauf Yusoh berkata beliau mengadakan pertemuan dengan pucuk pimpinan DAP Melaka bagi melakukan perundingan bertujuan menyelamatkan kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri Sulaiman Md Ali, selain menawarkan beberapa penyelesaian. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Ketua Umno Melaka Ab Rauf Yusoh membuat pendedahan mengejutkan apabila mengakui Umno dan Barisan Nasional (BN) ‘meminta nyawa’ dengan DAP bagi menyelamatkan kerajaan negeri Melaka daripada runtuh, malam sebelum empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), menarik sokongan.

Rauf berkata beliau ada mengadakan pertemuan dengan pucuk pimpinan DAP Melaka bagi melakukan perundingan bertujuan menyelamatkan kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri Sulaiman Md Ali, selain menawarkan beberapa penyelesaian, namun ditolak parti seteru mereka itu.

“Saya cakap terus terang saya berunding malam sebelum itu dengan kepemimpinan DAP, saya menawarkan beberapa solusi untuk kita membendung supaya ini (kerajaan negeri tumbang) tidak berlaku.

“Tetapi adalah lebih malang saya melihat ia tidak diterima pimpinan DAP pada waktu itu,” katanya dalam wawancara secara langsung maya Sinar Harian, petang tadi.

Isnin lalu, bekas Ketua Menteri Melaka Idris Haron bersama tiga lagi ADUN Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Bebas mengumumkan menarik sokongan terhadap kerajaan negeri pimpinan Sulaiman Md Ali.

Tiga ADUN terbabit adalah Nor Azman Hassan (BN-Pantai Kundor), Noor Effandi Ahmad (Bersatu-Telok Mas) dan Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu).

Rauf yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka ketika mengulas lanjut, berkata perlu diperjelaskan bahawa beliau bukan mewakili kerajaan negeri, sebaliknya mewakili parti.

“Ini bukan kerajaan negeri, ini antara parti. Saya tidak mewakili kerajaan negeri sewaktu saya berjumpa dengan pucuk pimpinan DAP,” katanya.

Beliau berkata, beliau berjumpa dengan pucuk pimpinan DAP atas dasar turut mewakili Barisan Nasional (BN) negeri dengan pertemuan diatur oleh seorang pemimpin Umno yang tidak dinamakan.

“Saya menawarkan seperti mana diputuskan dalam sidang dewan yang lepas, yang mana YAB KM (Ketua Menteri) menawarkan kumpulan parti pembangkang ini jadi rakan strategik untuk membina semula Melaka dan tawaran itu dibuat secara rasmi dalam sidang DUN baru lepas,” katanya.

Bagaimanapun, perundingan bersama DAP itu tidak membuahkan hasil yang diharapkan walaupun usaha ‘memujuk’ dibuat, sambil menyatakan kesediaan kerajaan negeri bersama pembangkang untuk bersama-sama membangunkan negeri berkenaan, selain mengelak ketidakstabilan politik.

“Kenapa kita nak runtuhkan kerajaan negeri, dan kenapa tidak kita bersama-sama (merujuk kepada DAP) dengan tawaran yang dibawa Ketua Menteri supaya kita dapat duduk?

“Saya katakan kepada beliau (pimpinan DAP), saya ‘hope for the best’ (berharap yang terbaik), untuk kita duduk bersama-sama dan tidak menjejaskan kestabilan politik negeri memandangkan suka tidak suka pilihan raya umum pasti akan berlaku tidak berapa lama lagi,” katanya.

Katanya, beliau mengetahui gerakan yang sedang diatur empat ADUN terbabit dan mendakwa turut melihat kandungan akuan berkanun (SD) yang antara lain membabitkan lantikan seorang bekas Ketua Menteri kembali dilantik ke jawatan itu.

“Jadi, dalam perbincangan tersebut (bersama DAP), (telah dikatakan) jangan kita rosakkan kerajaan negeri ini kerana kita berada dalam suasana pandemik yang baharu masuk fasa tiga, rakyat baharu nak pulih kehidupan, dan menjalani kehidupan seperti biasa,” katanya.

Beliau berkata, ‘serangan hendap’ dilakukan untuk menjatuhkan kerajaan negeri tidak mencerminkan pementeraian Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik, dilaksanakan di peringkat negeri.

“Tetapi mengapa kita perlu gegarkan politik Melaka ini dengan gerakan serang hendap terancang, dan saya berterus terang memang ada perbincangan (bersama DAP) saya secara tidak rasmi pada malam sebelum hari kejadian,” katanya.

Rauf berkata, malangnya tawarannya berdamai tidak disambut.

“Jika disambut tidak berlaku agenda serang hendap pada hari Isnin. Apa yang berlaku pada Isnin bukan berlaku dalam sekelip mata, ia sudah dirancang begitu rapi,” katanya.

Mengulas berkenaan perancangan Umno dan BN Melaka menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN), beliau berkata sekiranya mahu menang kembali, Umno dan BN negeri memerlukan bilangan kerusi mencukupi.

“Dalam politik seninya ada 1,001 kemungkinan. Saya tidak menolak Melaka ini dijadikan PRN contoh, menjurus PRU akan datang dalam bentuk gabungan parti yang mahu bersama-sama dengan Umno atau umno berdiri dengan sendirinya,” katanya.

FMT

Kejayaan Vaksinasi Adalah Kerana PN Sebelum Ini

Dalam satu kenyataan, bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau lega melihat kadar vaksinasi yang tinggi dalam kalangan rakyat Malaysia namun terus mengingatkan supaya semua terus mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

“Kita semakin menghampiri 90 peratus populasi dewasa lengkap divaksinasi. Sepertimana yang dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kerajaan akan memberi kelonggaran rentas daerah dan negeri selepas kadar vaksinasi dewasa mencapai 90 peratus.

“Berkat usaha dan perancangan yang cekap oleh kerajaan bermula Mei lepas termasuk arahan meningkatkan kadar vaksinasi secara agresif selain mempertingkatkan kapasiti sistem kesihatan awam, bilangan kes positif telah menunjukkan penurunan yang memberangsangkan.

“Namun, suka saya ingatkan, kita masih perlu sentiasa mengambil langkah berwaspada memandangkan virus Covid-19 ini telah pun berada di dalam komuniti. Transisi dari tahap pandemik ke endemik bukan sahaja harus dilakukan dengan yakin dan berani tetapi juga perlu teratur dan penuh sistematik,” jelasnya dalam catatan akaun Facebooknya.

Setakat 3 Oktober, hanya tinggal 2.8 peratus untuk Malaysia mencapai 90 peratus vaksinasi dalam kalangan dewasa manakala Program Imunisasi Covid-19 (PICK) Remaja) terus rancak dijalankan bermula bulan lalu.

Ahli Parlimen Pagoh itu berkata, setiap daripada penduduk Malaysia harus mengambil langkah yang proaktif dalam melakukan penilaian risiko kendiri.

“Saya yakin kerajaan juga akan mengambil langkah-langkah yang perlu dalam memantau dan mengawal risiko penularan virus ini di sektor-sektor yang dilonggarkan.

“Ingat, semakin ramai yang menerima vaksinasi lengkap, semakin ramai yang terlindung dari dijangkiti dengan teruk oleh virus Covid-19. Dengan itu, beban kepada sistem kesihatan awam juga akan berkurang. Ini mendorong lebih banyak kawalan sektor ekonomi dan sosial dilonggarkan dan lebih cepat kita kembali menjalani kehidupan norma baharu.

“Sudah semestinya, semua ini dapat membantu mempercepatkan lagi proses pemulihan negara,” katanya.

Berita Penuh : https://www.utusan.com.my/terkini/2021/10/pick-berjaya-kerana-perikatan-nasional/

Perabot Seri Perdana Najib keluarkan, Muhyiddin Tidak Pernah Tinggal Sana

Bukan hanya perabot lama dikeluarkan dari rumah rasmi Perdana Menteri oleh Najib. Tetapi mantan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tidak pernah tinggal disana.

Pembaikan yang dibuat pun selepas menerima laporan kerosakan dari Jabatan Perdana Menteri (JPM) pada ketika itu.

Begitu antara pencerahan yang diberikan oleh mantan Perdana Menteri Muhyiddin, susulan berita yang tersebar berkenaan pembaikan rasmi Perdana Menteri Malaysia atau kompleks Seri Perdana yang terletak di Putrajaya.

Memang besar dan luas kawasan tu, admin sendiri pernah menjejakkan kaki di sana. Tidak hairan kalau pembaikannya memakan jutaan ringgit, apa lagi terpaksa mengisinya dengan perabot baru.

Yang untung Perdana Menteri Ismail lah. Merasa segala galanya baru.


Muhyiddin Yassin berkata keputusan membaik pulih kompleks Seri Perdana yang dibuat ketika pentadbirannya adalah untuk memulihara selain menerima laporan mengatakan Najib Razak mengeluarkan perabot daripada rumah rasmi perdana menteri itu.

Muhyiddin berkata, mengikut laporan Jabatan Perdana Menteri (JPM) jika kediaman perdana menteri itu tidak dibaik pulih dengan segera, bangunan tersebut akan mengalami kerosakan yang lebih teruk pada masa hadapan dan kos membaik pulih bangunan akan meningkat.

“Ketika saya mula menjawat jawatan perdana menteri pada bulan Mac 2020, saya menerima laporan daripada JPM berhubung kerosakan fizikal Seri Perdana yang merupakan bangunan rasmi JPM.

“Berdasarkan laporan yang saya terima, pihak JPM juga mengesyorkan agar perolehan perabot dibuat memandangkan kebanyakan aset perabot di Seri Perdana yang didakwa milik peribadi mantan perdana menteri keenam dipindah keluar,” katanya dalam sebuah kenyataan di Facebook hari ini.

Najib Razak merupakan perdana menteri keenam dari 2009 sehingga Barisan Nasional (BN) yang dipimpinnya tewas pada Pilihan Raya Umum 2008.

Menurut Muhyiddin, antara kerosakan yang dilaporkan JPM termasuk kebocoran, sistem pencahayaan yang telah lama serta keadaan fizikal lantai dan bumbung yang telah rosak atau usang.

Katanya, menurut JPM, kebocoran bumbung Seri Perdana dan sistem perpaipan menyebabkan kerosakan perabot dalaman, lantai kayu, panel dinding dan siling bangunan.

Selain itu, pendawaian elektrik, pencahayaan dan peralatan mekanikal seperti penghawa dingin juga turut dilaporkan perlu dibaik pulih kerana sudah terlalu usang.

“Menurut pandangan pakar, sistem pendawaian bangunan Seri Perdana yang berusia lebih 20 tahun boleh mendatangkan risiko kebakaran jika tidak dibaik pulih segera.”

Muhyiddin turut berkata proses baik pulih yang dilaksanakan adalah mengikut spesifikasi yang ditetapkan dan dipantau rapat oleh sebuah pasukan petugas dianggotai pegawai Jabatan Kerja Raya dan JPM.

Semalam, Najib dalam hantaran Facebook berkata projek naik taraf Seri Perdana diluluskan ketika pentadbiran Muhyiddin dan nilai asal keseluruhan projek adalah sebanyak RM38.5 juta yanng dijangka siap pada 7 Disember.

Beliau mempersoalkan naik taraf tersebut dan berkata wang sebanyak itu tidak sepatutnya dibelanjakan ketika negara berdepan impak pandemik.

“Apapun, wang sebanyak RM38.5 juta tidak patut dibelanjakan untuk tujuan ini pada zaman pandemik sebab ianya tidak sensitif kepada Rakyat yang sedang merayu untuk lebih banyak bantuan disalurkan akibat PKP bersambung PKP.

“Lebih-lebih lagi sebab ianya dibelanjakan pada ketika PM8 sendiri kata kerajaan dah tak ada banyak wang lagi setelah kerajaan PN dahulu berbelanja RM600 bilion,” katanya.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata sejak memegang jawatan perdana menteri tahun lalu, beliau tidak pernah mendiami rumah rasmi tersebut.

Beliau turut berkata penjelasan mengenai projek naik taraf tersebut boleh diberikan jabatan-jabatan yang terlibat dalam proses naik taraf berkenaan.

“Selaras dengan prinsip ketelusan dan integriti yang diamalkan oleh kerajaan, jabatan yang berkenaan boleh tampil untuk memberikan penjelasan kepada orang ramai berkenaan perkara ini.

“Untuk rekod, saya tidak pernah menduduki Seri Perdana sepanjang saya berkhidmat sebagai perdana menteri,” katanya.

Malaysianow

Muhyiddin Cadang Tubuh Majlis Pemulihan Di Negeri dan Daerah

Cadangan yang bernas dari mantan Perdana Menteri Malaysia, untuk kerajaan Perikatan Nasional.

Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menubuhkan satu jawatankuasa bertindak yang dibentuk di peringkat negeri dan daerah. Jawatankuasa ini akan berfungsi seperti MPN di peringkat negara. Wow!

Supaya nanti segala permasalahan yang dihadapi oleh rakyat tanpa mengira lapisan akan mudah dikenal pasti dan dicari jalan penyelesaiannya.

Jujur admin katakan baru pertama kali admin mendengar cadangan yang benar benar bertujuan untuk mendalami keluh kesah rakyat. Tahniah!


PETALING JAYA: Pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN), Muhyiddin Yassin mencadangkan agar satu majlis berfungsi seumpama MPN diwujudkan di peringkat negeri dan seterusnya peringkat daerah.

Beliau berkata, fungsi majlis itu bagi memudahkan usaha pemulihan dilaksanakan di peringkat akar umbi.

“Ianya (Majlis Pemulihan Negeri) mungkin boleh dipimpin Menteri Besar atau Ketua Menteri di negeri masing-masing dan di bawahnya pula ada jawatankuasa tindakan peringkat daerah seperti sebelum ini.“Perkara ini secara tidak langsung dapat membantu kita melihat dan mengetahui lebih terperinci apa sebenarnya keperluan mereka dan kita ambil pendekatan sama, apa yang kita buat di peringkat nasional, kita boleh laksanakan di negeri,” katanya pada sidang media pertama selepas dilantik sebagai Pengerusi MPN.

Muhyiddin turut memaklumkan mesyuarat kali pertama MPN hari ini juga berpuas hati dengan penerangan diberikan Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin mengenai perkembangan terkini program vaksinasi dan kadar kebolehjangkitan Covid-19.

“Kadar penggunaan katil di unit rawatan rapi (ICU) juga mula menunjukkan penurunan dan begitu juga jumlah vaksin yang kita miliki mencukupi untuk memulakan suntikan penggalak kepada individu yang memerlukan,” katanya.

Beliau turut memaklumkan, fokus utama MPN ketika ini adalah bagi memulihkan pelbagai sektor dan kumpulan terkesan akibat Covid-19 secara menyeluruh.

“Antara sektor perlu diberi perhatian ialah sektor ekonomi yang menyumbang kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) dan paling banyak menyediakan peluang pekerjaan.

“Selain itu, bantuan untuk usahawan kecil dan sederhana juga turut perlu diberi perhatian agar mereka dapat terus kekal bersaing dan bangkit semula selepas terjejas teruk akibat penutupan sektor ekonomi sebelum ini,” katanya.

MPN juga akan mencari jalan bagi terus membantu golongan rentan di samping mencari jalan untuk menyelesaikan isu kemiskinan bandar dan luar bandar susulan pandemik Covid-19 melanda negara sejak awal tahun lalu.

PAS Sabah Sokong Penuh Komitmen KM Hajiji Untuk Realisasikan MA63

Semasa dalam persidangan DUN yang ke 16, Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor ada menyatakan komitmennya untuk meneruskan usaha Sabah menuntut beberapa elemen yang belum ditunaikan, berdasarkan perjanjian Malaysia 1963.

Untuk makluman jawatankuasa menuntut hak hak Sabah telah dimulakan, dibentuk dan dijalankan ketika kerajaan Perikatan Nasional yang diketuai Perdana Menteri Muhyiddin pada ketika itu.
Dimana Sabah diwakili oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Maximus Ongkili.

SEBARANG TUNTUTAN UNTUK KEMAJUAN SABAH MESTI DIUTAMAKAN

  1. Parti Islam Se-Malaysia (PAS) Sabah menyokong penuh sebarang tuntutan berkaitan kemajuan negeri Sabah.
  2. Saya merujuk secara khusus kepada MA63. Sebahagian yang sudah termaktub dalam perlembagaan Malaysia mesti direalisasikan sepenuhnya. Jika ada perkara-perkara lain berkaitan hak Sabah yang perlu diselesaikan, pihak Persekutuan sepatutya menyelesaikan segera.
  3. Secara fizikal kita melihat Sabah masih jauh ketinggalan dari pelbagai aspek khususnya infrastruktur.
  4. Memandangkan konsep federalisme yang diamalkan, Sabah tidak sepatutnya ketinggalan berbanding negeri-negeri lain, lebih-lebih lagi dari segi pembahagian kekayaan negara.
  5. Saya masih ingat kata-kata Presiden PAS pada tahun 2013 semasa Program Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri di Kota Kinabalu. Beliau mengatakan dari segi keadilan sepatutnya kekayaan Sabah digunakan sepenuhnya untuk kemajuan dan pembangunan Sabah sebelum diserahkan kepada pusat. Ini kerana Sabah masih jauh ketinggalan dalam pelbagai bidang berbanding negeri-negeri lain.
  6. Kerajaan persekutuan perlu menyelesaikan perkara seumpama ini secepat mungkin. Sabah sangat memerlukan belanjawan yang besar bagi mencapai hasrat Sabah Maju Jaya yang menjadi misi besar kerajaan Sabah.

YB DR. ALIAKBAR BIN GULASAN
SETIAUSAHA PAS SABAH
25 September 2021

Ucapan KM Hajiji Sempena Sambutan Hari Malaysia 2021


TEKS UCAPAN Y.A.B. DATUK SERI PANGLIMA HAJI HAJIJI HAJI NOOR KETUA MENTERI SABAH SEMPENA SAMBUTAN HARI MALAYSIA 2021, 16 SEPTEMBER 2021 SICC, KOTA KINABALU

Bismillahirahmanirahim  

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Salam Keluarga Malaysia dan 

Salam Sabah Maju Jaya

Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah, Tun Datuk Seri Panglima (Dr) Haji Juhar bin Datuk Haji Mahiruddin dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan Datuk Seri Panglima Hajah Norlidah binti Tan Sri Datuk R.M. Jasni.

Pada malam yang bersejarah ini, bagi pihak Kerajaan Negeri, saya dengan penuh takzimnya merakamkan junjungan kasih semerbak budi atas perkenan Tuan Yang Terutama Tun dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan berangkat hadir ke Majlis Sambutan Hari Malaysia 2021. 

Sesungguhnya, keberangkatan Tuan Yang Terutama Tun dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan ke majlis ini adalah manifestasi komitmen dan keprihatinan tinggi terhadap usaha-usaha berterusan dalam memperkukuhkan perpaduan di kalangan rakyat yang berbilang kaum, agama, budaya dan wilayah.  

Tuan Yang Terutama Tun,

Saya mohon izin untuk menyampaikan ucapan kepada para hadirin dalam majlis ini.

  1. Terlebih dahulu marilah kita memanjatkan puji dan syukur ke hadrat Allah SWT, kerana dengan kudrat dan iradat-Nya, kita dapat bersama-sama berhimpun dalam satu majlis yang bersejarah iaitu Sambutan Hari Malaysia. Sungguhpun majlis pada tahun ini dianjurkan dalam skala sederhana tatkala kita masih berhadapan dengan cabaran pandemik COVID-19, namun sambutan secara hibrid ini tetap mempunyai nilai dan makna tersendiri. 
  1. Pastinya sambutan pada malam ini amat istimewa dengan kehadiran pemimpin utama Kerajaan Persekutuan, Y.A.B. Datuk Seri Panglima Ismail Sabri Yaakob bersama-sama dengan barisan Menteri dan Timbalan Menteri Persekutuan, wakil Kerajaan Sarawak, barisan kepimpinan negeri Sabah, dan para pegawai kanan Kerajaan Negeri dan Persekutuan.
  1. Bagi pihak Kerajaan Negeri dan seluruh rakyat di Sabah, saya dengan penuh sukacita mengalu-alukan kehadiran dan merakamkan ucapan selamat datang kepada para tetamu kehormat khususnya kepada Perdana Menteri Malaysia, Y.A.B. Datuk Seri Panglima Ismail Sabri Yaakob. Begitu juga, kita ingin meraikan dan merakamkan ucapan terima kasih kepada seluruh rakyat yang mengikuti sambutan ini secara dalam talian di seluruh negara.
  1. Kita bersyukur kerana kedudukan Hari Malaysia menjadi bertambah signifikan di hati rakyat Malaysia. Pada tarikh keramat 16 September 1963, di bumi bawah bayu inilah berlangsungnya detik bersejarah perisytiharan pembentukan Persekutuan Malaysia. 
  1. Dalam tempoh beberapa dekad awal penubuhan Malaysia, ada yang melihat seolah-olah fokus hanya diberikan kepada tarikh 31 Ogos, sebagai Hari Kemerdekaan Negara. Tarikh 16 September setiap tahun kebiasaannya hanya disambut sebagai penutup Bulan Kemerdekaan.
  1. Melihat situasi tersebut, rakyat Malaysia di Sabah dan Sarawak telah mengutarakan pandangan bahawasanya tarikh 16 September wajar diletakkan pada tempat dan kedudukan yang sewajarnya. Kerana hakikatnya, inilah tarikh sebenar pembentukan sebuah Negara Malaysia yang berdaulat.
  1. Sebenarnya, pandangan dan keprihatinan ini lahir daripada rasa cinta kepada Malaysia sebagai tanah air yang dibina bersama. Malah ia menzahirkan bahawa warga Malaysia di Sabah, dan saya yakin Sarawak juga, berasa amat bersyukur dan sentiasa menghargai nikmat kemerdekaan, keamanan dan kemajuan yang dikecapi selama ini, di bawah naungan Persekutuan Malaysia.
  1. Alhamdulillah, kita bersama mencipta perubahan yang amat bermakna. Bermula tahun 2009, Kerajaan telah mengisytiharkan 16 September sebagai Hari Malaysia dan cuti umum bagi seluruh negara. Kita yakin, ia bukan sekadar perubahan kosmetik dari aspek sambutan semata-mata, tetapi nilai dan maknanya cukup besar dalam kita melangkah ke hadapan, membina masa depan yang lebih gemilang untuk rakyat dan negara Malaysia tercinta.
  1. Sesungguhnya, pembentukan Malaysia telah membawa banyak nikmat dan manfaat kepada pelbagai lapisan rakyat di seluruh Negara. Kita amat menghargai keprihatinan Kerajaan Persekutuan kepada rakyat jelata di Sabah. Keamanan, kemakmuran dan kemajuan bukanlah frasa yang kita hanya ‘DENGAR’, tetapi kita dapat ‘LIHAT’ dan ‘RASAI’ saban hari.
  1. Perjuangan ini tidak akan terhenti selagi mana kita mempunyai kesatuan sesama pemimpin dan rakyat. Perjalanan membina negara ini masih panjang dan berliku. Dan pastinya kita akan berhadapan dengan pelbagai cabaran. Namun ingatlah, pra syarat untuk kita berjaya mengharungi segala bentuk tribulasi adalah kesatuan, kebersamaan dan perpaduan atas kepentingan tanah air.  
  1. Atas kesedaran dan keinsafan inilah, kami di Sabah amat mengalu-alukan dan mendokong pendekatan ‘Keluarga Malaysia’ yang dibawakan oleh Perdana Menteri, YAB. Datuk Seri Panglima Ismail Sabri Yaakob. Konsep yang bersifat inklusif merentasi sempadan agama, bangsa dan agama ini amat bertepatan dan wajar dijadikan prinsip serta pegangan dalam kita menggerakkan agenda pembinaan negara dan pembangunan masyarakat.
  1. Pada hemat saya, ‘Keluarga Malaysia’ merupakan satu konsep kenegaraan yang begitu utuh dan berupaya menyimpulkan ikatan akrab sekalian rakyat jelata yang berbilang kaum, agama dan budaya.
  2. Hakikatnya, pendekatan ‘Keluarga Malaysia’ amat relevan dengan kami di bumi bawah bayu ini. Sabah sudah sekian lama tersohor sebagai negeri teladan dalam citra keharmonian masyarakat. Sejak dahulu, norma kehidupan rakyat Sabah adalah berasaskan rasa saling hormat dan mengiktiraf kepelbagaian serta perbezaan.
  1. Bagi kami di Sabah, institusi keluarga tidak pernah dibatasi perbezaan suku, agama dan budaya kerana realitinya begitu banyak keluarga di Sabah yang dibina atas kepelbagaian itu. Saya sendiri lahir atas kerencaman itu dengan darah suku Bajau Sama, Dusun dan Iranun. Malah semua suku kaum di Sabah sudah sebati dengan nilai kekeluargaan yang majmuk dan harmoni, serta sifat keterbukaan dan kebersamaan.
  1. Sebagai contoh, dalam komuniti Bajau Sama, adanya falsafah “mangan nia’ mangan asal jo kurung-kurung”. Dalam rumpun Kadazan-Dusun pula, ada konsep “mitatabang om misompuru”, manakala semangat suku Iranun sebati dengan nilai “dapai kapatai asal magisa-isa”. Semua warisan tradisi ini membawa kepada nilai dan makna kekeluargaan yang menekankan prinsip kesatuan, kerjasama dan kesepakatan yang intim dan erat.
  1. Semangat dan budaya kekeluargaan dan persaudaraan yang terolah secara fitrah dalam rumpun komuniti Sabah telah berakar umbi dan diwarisi sejak dahulu. Justeru, kita di Sabah amat berbesar hati untuk menyambut gagasan ‘Keluarga Malaysia’, dan kita akan bersama dengan YAB Perdana Menteri untuk memastikan hasrat murni ini menjadi pegangan semua pihak.
  1. Nilai murni kekeluargaan dalam konteks nasional sebenarnya boleh jauh merentasi kepercayaan, ideologi, sosio-budaya dan wilayah. Semangat ‘Keluarga Malaysia’ berupaya mewujudkan kesatuan dan kebersamaan seluruh rakyat jelata dalam menangani pandemik COVID-19. Cabaran luar biasa ini menuntut kerjasama dan komitmen semua pihak. Bukan sikap menuding jari mencari salah, tetapi keikhlasan dalam mencari solusi. Realitinya, komitmen dan disiplin diri setiap daripada kita adalah sebahagian daripada jalan penyelesaian.
  1. Kita amat menghargai penat lelah dan pengorbanan para petugas barisan hadapan yang bekerja keras, siang dan malam demi menjamin kesihatan, keselamatan dan kebajikan sekalian rakyat. Sebagai ahli kepada ‘Keluarga Malaysia’, tidak kira status dan kedudukan, kita perlu memainkan peranan masing-masing untuk membendung pandemik ini.
  1. Atas sebab itu, Sabah menyokong dan menghargai sepenuhnya inisiatif murni dan kesepakatan melalui Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik yang dimeterai baru-baru ini. Inilah antara komitmen dan peranan di pihak komuniti politik yang telah lama dinanti-nantikan di kala negara berhadapan dengan musibah COVID-19. 
  1. Di peringkat negeri, sejak dari awal para pemimpin Gabungan Rakyat Sabah (GRS) telah bersepakat untuk meletakkan kepentingan rakyat dan negeri sebagai keutamaan. Komitmen kita adalah untuk menjayakan Hala Tuju Sabah Maju Jaya yang telah dilancarkan pada 29 Mac 2021. Mandat rakyat perlu ditunaikan sehabis baik, apatah lagi di kala menghadapi kemelut kesihatan awam luar biasa yang memberi kesan kepada ekonomi negeri dan kesejahteraan rakyat.
  1. Kerajaan Negeri pimpinan GRS amat menghargai komitmen meletakkan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) sebagai antara teras utama dalam kerjasama dwi-partisan melalui memorandum persefahaman di peringkat persekutuan. Atas semangat yang sama, Sabah berharap YAB Datuk Seri Panglima Ismail Sabri Yaakob, Perdana Menteri dapat meneruskan dan menyambung semula pada kadar segera siri rundingan di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Sabah dan Kerajaan Sarawak melalui platform Majlis Khas MA63 yang telah dirintis di bawah pimpinan YB Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.
  1. Banyak kemajuan awal telah mula dicapai. Kita berkeyakinan tinggi, di bawah kebijaksanaan kepimpinan YAB Datuk Seri Panglima Perdana Menteri, kita akan dapat bersama-sama membawa nilai dan makna yang lebih besar. Berteraskan semangat ‘Keluarga Malaysia’ merentasi wilayah, Insya Allah, kita berusaha memenuhi kontrak sosial antara wilayah yang telah disepakati para pelopor awal tanah air di bawah Perjanjian Malaysia 1963. 
  1.     Suka saya mengulangi komitmen bahawa selaku Ketua Kerajaan kepada 

rakyat dan negeri Sabah, saya ingin mengemukakan jaminan bahawa, yakin dan percayalah, suara rakyat Sabah yang mengutarakan hak-hak negeri, sebenarnya bukan hanya berkisar tentang kepentingan negeri semata-mata. Keprihatinan itu lahir atas rasa kecintaan dan kesetiaan kami kepada Persekutuan Malaysia, negara yang telah kita bentuk bersama-sama. Dan setelah 58 tahun, sesungguhnya hasrat kami adalah untuk melihat rakyat dan negeri Sabah diberikan pengiktirafan yang lebih signifikan dalam membawa Malaysia melangkah ke hadapan, membina negara yang jauh lebih makmur, aman, maju dan sentosa. 

  1. Saya ingin mengajak seluruh rakyat di Sabah untuk terus bersatu atas semangat ‘Keluarga Malaysia’. Saya penuh yakin bahawa di bawah kepimpinan Y.A.B. Perdana Menteri, Sabah akan menikmati lebih banyak pembangunan untuk rakyat di semua peringkat. 
  1. Akhir kata, saya sekali lagi merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan

terima kasih kepada Y.A.B. Perdana Menteri, para pemimpin dan seluruh rakyat yang bersama dalam sambutan ini. Saya juga mengucapkan tahniah dan penghargaan kepada Pengerusi Induk dan Pengerusi Bersama serta Ahli-ahli Jawatankuasa dan semua pihak yang terlibat menjayakan Sambutan Hari Malaysia 2021. 

  1. Demikianlah ucapan saya kepada para hadirin dalam majlis ini. Sebelum mengundur diri, saya sekali lagi merakamkan semerbak budi seikhlas hati atas kesudian Tuan Yang Terutama Tun dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan berangkat hadir ke Majlis Sambutan Hari Malaysia 2021. 

Selamat Hari Malaysia,

Sabah Maju Jaya,

Salam Keluarga Malaysia.

Sekian, terima kasih.

Azalina Cadang Peguam Negara Dilantik Sebagai Menteri Undang Undang 🙃

Mula mula sekali, admin ini menyokong kerajaan hari ini tapi kalau terlalu tunggang langgang tidak lama ikut kita terbakar sekali dengan UMNO. Akhirnya kemenangan yang kita usahakan selama ini akan sia sia.

Kalau iya pun carilah jalan yang terbaik di dalam menyelesaikan skandal yang dihadapi oleh pemimpin UMNO, jangan jolok mata rakyat buruk nanti akibatnya.

Hal di bawah baru satu dari beberapa isu yang akan menjejaskan kepercayaan rakyat. Hal yang juga baru berlaku sebentar tadi, Lim Guan Eng mencadangkan supaya peruntukan kawasan yang diwakili pemerintah dan pembangkang mendapat jumlah yang sama. Boleh bayangkan kekuatan pembangkang kelak?

Berbalik pada isu.

Inilah kesannya bila yang terlibat dalam pemerintahan negara dianggotai oleh pemimpin pemimpin dan penyokong yang terdesak. Terdesak untuk keluar dari kemungkinan kemungkinan akan meringkuk dalam penjara atau paling leceh akan dikenakan penalti tapi status wakil rakyat mereka terbatal.

Bayangkan Si Azalina adalah ahli Parlimen UMNO dan juga penyokong tegar kluster Mahkamah. Dia mencadangkan kiranya Peguam Negara dilantik sebagai Menteri Undang Undang.

Hakikatnya dia sedar dan tahu disana ada conflict of interest. Bila ada kepentingan yang tampak hanya menuju satu jalan maka mustahil keadilan dapat ditegakkan.

Isunya kenapa cadangan ini tiba tiba muncul ditengah rakyat sedang menilai kepimpinan Perdana Menteri Ismail dan MOU yang baru ditandatangani? jawapannya tidak lain, supaya boleh mencampuri proses Mahkamah. Atau paling licik dan halus supaya bila kluster Mahkamah dibebaskan maka rakyat akan menyalahkan kerajaan Perikatan Nasional sebab kerajaan ini yang melantik Peguam Negara. Atau paling licik lagi seandainya dalam tempoh terdekat Peguam Negara di pecat maka penggantinya yang dicadangkan oleh UMNO akan mewarisi jawatan Menteri Undang Undang, waktu itu semua skandal akan di tukang.


KUALA LUMPUR – Kerajaan disyorkan agar mempertimbangkan cadangan supaya Peguam Negara dilantik sebagai Menteri Undang-undang.

Datuk Seri Azalina Othman Said (BN-Pengerang) berkata, asas kepada cadangan itu dibuat bagi membolehkan Peguam Negara hadir ke Dewan Rakyat bagi menjawab isu-isu berkaitan perundangan.

Jelasnya, cadangan tersebut bukan sesuatu yang baharu kerana pelantikan sama pernah dibuat sebelum ini.

“Saya nak cadangkan kepada kerajaan, kalau Menteri Undang-undang boleh respons, bahawa kita pernah mempunyai seorang menteri kabinet, yang juga Peguam Negara iaitu Allahyarham Tan Sri Abdul Kadir Yusof dan Tan Sri Hamzah (Abu Samah).

“Jadi sekurang-kurangnya Peguam Negara boleh datang ke Dewan dan menjawab semua soalan berkaitan undang-undang.

“Tak payah menteri menunggu masa dan memberi jawapan secara bertulis, yang kadang-kadang lengkap dan kadang-kadang tidak,” katanya ketika membahaskan Titah Diraja di Dewan Rakyat pada Rabu.

Sementara itu, dalam perkembangan sama, Azalina turut mengulangi gesaan supaya fungsi dan peranan Peguam Negara dan Pendakwa Raya perlu dipisahkan.

Katanya, ia bagi menjamin aspek keadilan dan memenuhi prinsip keluhuran undang-undang serta mengelakkan berlakunya percanggahan kepentingan.