Anifah Aman Hadir Di Majlis Politik Anwar Ibrahim, Tukang Hina Anifah Apa Cerita?

Anifah Aman hadir di majlis kempen pilihan raya ke 15 Anwar Ibrahim di Kota Kinabalu.

Isunya bukan hadir itu sendiri tapi cemuhan yang dilemparkan sebelum ini ke atas Anifah Aman adakah selepas ini si pencemuh akan menjilat balik ludah mereka?

Dalam majlis itu Anifah diberikan kesempatan berucap selaku Presiden parti PCS (parti cinta Sabah).

Dalam ucapannya Anifah macam memuji muji Anwar Ibrahim begitu juga Anwar Ibrahim dalam ucapannya, memuji muji Anifah. Betul tak?

Dalam ucapan Anifah dihadapan Anwar Ibrahim mendedahkan yang Zahid Hamid ada menawarkan dia jawatan sekiranya tidak bertanding Parlimen Kimanis. Kamu nampak kah siapa Zahid Hamidi waktu itu, tidak ubah seperti kuasa seorang Perdana Menteri Malaysia kan? Pendedahan pula dibuat dihadapan Anwar Ibrahim bos jajaran baru.

Ada kemungkinan kerjasama UMNO dan PH akan menjadi kenyataan. Sudah ada bayang bayangnya kan?

Anifah kata semasa dia berada diluar negara kerana tugas sebagai Menteri Luar pada ketika itu. Pemimpin luar negara sering bertanya, bila Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia. Kenyataan Anifah berkenaan mendapat tepukan gemuruh dari penyokong penyokong Anwar.

Sabah adalah sebuah negeri yang kaya dengan sumber alam jadi dengan memberikan 40 persen hasil minyak akan dapat menyediakan peluang pekerjaan di negeri Sabah. Lebih kurang begitulah inti ucapan Anifah selaku Presiden parti PCS. Ucapan yang normal dan lumrah bagi parti parti tempatan, no wonder pun.

Pertanyaannya mungkin kah selepas ini PCS akan menjadi kompenan Pakatan Harapan di Sabah. Kita sama sama tunggu dan diharap mereka yang berkenaan bersedia dengan jilatan yang cun ya.

Pada penyokong atau pemimpin PCS jangan tarik diri dulu nanti tidak pasal pasal mendapat lagi Pai. Itulah macam tidak tahu parti PCS bersifat pembangkang tapi menghairankan mati mati menyokong kenyataan UMNO. Hahaha!

Shafie Apdal Bukan Calon Perdana Menteri Malaysia – Lim Kit Siang

Awal-awal lagi “penasihat” Pakatan Harapan Lim Kit Siang menegaskan dan mengingatkan pengundi bahawa Presiden Warisan Shafie Apdal bukannya calon Perdana Menteri Malaysia yang dinamakan atas pembangkang.

Maksudnya Pakatan Harapan selaku pembangkang tidak akan menamakan Shafie Apdal sebagai calon Perdana Menteri walau atas alasan apa sekalipun.

Kalau Pakatan Harapan pun tidak menyokong apatah lagi UMNO dan Perikatan Nasional, sudah tentulah jauh panggang dari api.

Benar Shafie antara pemimpin di Malaysia yang paling ramai musuhnya, baik dari dalam mahupun dari diluar parti Warisan. Kenapa saya katakan dari dalam sebab ayam tambatannya pada pemilihan Warisan baru baru ini tidak dipandang oleh perwakilan yang tidak ada hubungan kekeluargaan dengan Shafie menyebabkan kalah kepada calon yang tidak ternama.

Kalau sudah begitu ceritanya, jadi apa untungnya calon-calon Parti Warisan diberikan kemenangan oleh pengundi Sabahan? jelas tidak menguntungkan masyarakat, sebaliknya yang untung hanyalah kaum kerabat mereka. Waktu itu jika anda meminta bantuan, mereka akan mudah memberikan alasan bodoh, kita bukan kerajaan kerana itu kita tidak cukup kewangan untuk membantu anda.

Kepada bangsa KDMR buka mata tu luas luas nilai balik sokongan yang diberikan atas Parti Warisan. Walaupun Parti Warisan sinonim dengan sebilangan kecil bangsa Bajau Suluk namun bangsa ini tidak terbela, contohnya di daerah Semporna. Ini berdasarkan janji-janji mulut Shafie dan manifesto Warisan pada pilihanraya umum yang satu pun gagal ditunaikan.

Pun begitu jangan merasa pelik jika Shafie terus diberikan sokongan oleh golongan sedikit itu, bukan kerana apa tapi golongan berkenaan yang kebanyakannya naif dalam menjalani kehidupan, walau dipinggirkan, dihina dikeji tapi tetap memberikan sokongan, seperti orang yang kehilangan maruah.

Seingat saya dulu hubungan Warisan dan DAP cukup hangat bolehlah dibilang tidur dalam bilik yang sama, sebab itulah DAP pernah menyatakan pendirian dan sokongan ke atas agenda Sabah Ubah. Namun kerjasama mereka tidak bertahan lama, gara gara nafsu jahat Warisan atau Shafie yang tegar mencuri wakil wakil rakyat DAP.

Shahril Tanya Soalan Bodoh, Kenapa Muhyiddin Dedah Zahid Minta Tuduhan Di Tarik Balik

Bikin gelikkkkk pula perangai si Shahril ni. Memang kalau spesies yang suka bercakap terbalik, akan terus bercakap terbalik dengan harapan dapat menutup kemungkaran yang mereka telah lakukan dan berfikir seolah olah masyarakat ini terlalu bodoh hingga tidak mampu mempertimbangkan isu yang menjadi persoalan kepada negara dan masyarakat.

Si Shahril bertanya kenapa konon hanya selepas dua tahun baru mantan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bercerita pasal Presiden UMNO Zahid Hamidi Hamid yang pernah bertemu dengan beliau dan meminta atau merayu kiranya tuduhan rasuah di Mahkamah dihadapinya dipermudahkan atau ditarik balik.

Namun demikian Muhyiddin menolak rayuan dan enggan kerjasama. Pada Muhyiddin biarlah sistem kehakiman yang mengadili Presiden UMNO Zahid Hamidi, sekiranya dia tidak bersalah menyeleweng dana Yayasan Akal Budi dan penggubalan wang haram maka sudah pasti akan terlepas begitu juga sebaliknya.

Menurut Shahril lagi itu menunjukkan Bersatu tidak ikhlas berkawan dengan UMNO. Alahai, kau ahh Shahril. Kau lupa kah wang yang disonglap oleh Zahid itu adalah wang rakyat bukannya wang yang jatuh dari langit, jadi mesti ada individu yang dipertanggungjawabkan.

Pertemuan Muhyiddin Yassin dan Zahid itu disaksikan oleh pemimpin PAS, Tuan Guru Haji Hadi. Ertinya dalam hal ini PAS boleh menjadi saksi.

Namun demikian Zahid Hamidi menafikan seolah olah difitnah oleh kerana itu dia memfailkan saman fitnah ke atas Muhyiddin Yassin. Menariknya bukan hanya saman itu disambut baik malah Muhyiddin memfailkan saman balik ke atas Zahid kerana mendustakannya.

Berbalik pada soalan bodoh Ketua Penerangan UMNO Shahril Hamdan itu.

Bukankah UMNO yang tidak henti henti menghentam pemimpin pemimpin Bersatu dan PAS hingga menyebabkan kerajaan Perikatan Nasional tumbang. Walhal dalam kerajaan Perikatan Nasional itu sendiri begitu ramai wakil wakil rakyat UMNO menduduki jawatan Menteri dan Timbalan Menteri serta jawatan dalam GLC.

Jadi adakah menjadi satu kesalahan bila pula Muhyiddin selaku Presiden Bersatu dan Pengerusi Perikatan Nasional membalas hentaman dengan mendedahkan kebobrokan pemimpin UMNO, Zahid yang meminta tuduhannya di tarik balik? tuduhan melibatkan dana rakyat dan penggubalan wang haram pula tu.

UMNO itu yang tidak pandai menghargai kawan dan mudah lupa diri. UMNO tumbang pada pilihan raya umum yang lalu tapi kerana percaturan politik bersama Bersatu, UMNO hari ini menjadi kerajaan. Oleh kerana itu jugalah UMNO berjaya memenangi siri pilihan raya kecil kerana sudah mempunyai modal wang ringgit dalam kerajaan Perikatan Nasional dan Keluarga Malaysia.

Tanpa Bersatu pasti sampai hari UMNO terperuk sebagai pembangkang dan menyebabkan ramai dikalangan pemimpin dan penyokong mereka menjadi pengemis politik demi kesinambungan hidup dan karier politik mereka.

Jadi kau Shahril jangan lagi buat pertanyaan bodoh atau terbalik!

Isham UMNO Batalkan Debat Anwar vs Najib, Takut Kalah ?👎

Walhal UMNO yang beria-ia ingin mengadakan debat antara Anwar dan Najib Razak berhubung isu syarikat minyak dan gas (Sapura Energy Berhad) milik Kerajaan Malaysia kedua terbesar di dunia.

Ketika itu Isham Jalil yang mewakili UMNO dalam perbincangan bersama Fahmi, Ketua Penerangan PKR. Nampak mangkuk ni yang bersungguh-sungguh menghebahkannya di media sosial. Macam betul!

Isham ni ahli politik UMNO di negeri Selangor. UMNO itu apa di mata hati Selangor? Sultan Selangor pun berkenan membatalkan darjah kebesaran Najib selepas kantoi dalam skandal 1MDB (SRC).

Tapi memang ketika Isham atau UMNO lantang menghebahkan debat berkenaan, ramai individu yang tidak percaya, kiranya Najib akan mampu atau berani melawan Anwar apa lagi dalam isu yang ada kaitannya dengan wang rakyat.

Awal pagi ini tersebar berita tentang lokasi yang akan digunakan. Ada dua lokasi yang belum ditentukan. Satu di MATIC kedua di Sivik MBPJ. Tapi akhirnya disahkan MATIC akan dijadikan medan dan debat disahkan berlangsung pada 12 Mei bersamaan jam 9 malam.

Namun mengecewakan sebentar tadi Isham Jalil membatalkan debat, konon atas nasihat majlis raja-raja debat terpaksa dibatalkan.

Sebelum itu Isham melalui akaun Facebooknya berkata akan menghentikan semua program yang dijadualkan kerana menjaga mertua yang sedang sakit.

Alasan lah tu guna nama nama Raja dan nama mertua kot untuk membatalkan debat. Nampak benar takut kalah dan bukan hanya akan kalah tapi akan lebih banyak skandal pemimpin UMNO yang terbongkar.

Satu lagi sebenarnya posting mengada-ngada di Page Najib tu bukan Najib yang buat pun. Najib know nothing, Najib dengan minah mat saleh pun terkial kial , merah padam muka, bila wartawan menyentuh wang rakyat.

Bila Taikon Non-Muslim Utus Surat Pada Najib Supaya Pandai Malu

Bila non-Muslim pula yang tidak lagi sanggup melihat kejahatan yang dilakukan pemimpin Melayu ke atas agama mereka iaitu agama Islam.

Tidak kah teguran itu amat amat memalukan dan jika dibiarkan akan mencemarkan kehidupan seseorang tanpa mengira sama ada seseorang itu memiliki taraf pendidikan yang agak tinggi atau sebaliknya terutamanya golongan muda?

Teguran yang kedengaran biasa biasa dan skema namun pada hakikatnya sangat sangat menginsafkan dan membuka mata mereka yang masih berfikiran sihat.

Tan Sri Lee Kim Yew telah menghantar surat kepada Suruhanjaya Pilihan Raya SPR yang membidas Najib dengan mempersoalkan slogan malu apa bossku yang menurut beliau ia bertentangan dengan ajaran agama Islam dan perlu dihentikan.

Tan Sri Lee Kim Yew adalah ahli MCA dan jutawan hartanah, namun tegar mempersoalkan kempen Najib dalam pilihan raya negeri Johor ini kerana Najib sudah pun didapati bersalah dalam skandal SRC International. Skandal mencuri secara terang terangan wang rakyat Malaysia.

Lee Kim Yew di dalam suratnya mendakwa Najib mempunyai banyak wang untuk meningkatkan populariti UMNO berbanding calon dari parti lain. Justeru itu SPR harus melihat perkara ini.

Dalam erti kata lain Najib mempunyai banyak wang yang sudah tentu akan digunakan untuk membeli pengundi.

Dalam pada itu Lee Kim Yew merujuk slogan malu apa bossku sebagai slogan yang mengajar masyarakat untuk tidak lagi merasa malu seperti mana diri Najib.

Oleh itu juga SPR harus menghalang UMNO atau Najib menggunakan tagline malu apa bosku dalam mana mana kempen politik mereka.

Kim Yew juga berpesan pada masyarakat supaya tidak bercampur dengan orang yang sudah didapati bersalah oleh mahkamah sepertimana Najib Razak kerana kantoi mencuri wang rakyat melalui skandal SRC satu anak syarikat 1MDB.

UMNO Di kompaun RM10K Dulu Main Propaganda Bohong PN Kerajaan Gagal. Kisas!

Dulunya laskar UMNO atau parti UMNO mainkan propaganda kerajaan Perikatan Nasional sebuah kerajaan gagal. Kononnya!

Untuk itu mereka mengangkat isu yang ada kaitannya dengan pelanggaran SOP yang dilakukan oleh masyarakat biasa dan seorang dua pemimpin kerajaan Perikatan Nasional walhal pemimpin itu juga adalah wakil rakyat dari parti UMNO yang ada diantara mereka berstatus Menteri.

Pengarah Kesihatan Malaysia Tan Sri Dr. Noor Hisham  juga tidak terkecuali turut menjadi bahan laskar UMNO yang ketika itu berada di bangunan kerajaan, kebetulan tidak memakai peletup muka kerana baru keluar dari bilik perbincangan. (lebih kurang begitulah)

Kurang itu kain rentang dipasang di mana-mana bertujuan untuk mendoktrin akal masyarakat bahawa benar Perikatan Nasional adalah kerajaan yang gagal.

Orang perseorangan yang di kompaun kerana melanggar SOP dibela membuta tuli oleh Ketua Pemuda UMNO Malaysia dengan menyediakan peguam percuma.

Namun kalau kita membuat penelitian tidak ada pun pelanggaran serius yang dilakukan oleh kerajaan. Seperti contoh pemimpin atau wakil rakyat yang merentas daerah untuk tujuan bekerja. Bagaimana tidak berada diluar kawasan kalau menjalankan tanggungjawabnya pada rakyat? kan dakwaan bodoh namanya.

Begitu juga kompaun yang dikenakan pada orang perseorangan, memang benar mereka telah melanggar SOP atas alasan yang tidak munasabah. Seperti contoh tidak memakai pelitup muka di kawasan awam dan beroperasi melewati jam yang ditetapkan oleh pemerintah.

Sekarang apa cerita Pejabat Kesihatan Kepong telah mengeluarkan kompaun RM10,000 terhadap UMNO atau Barisan Nasional (BN) kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) Fasa Empat Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Kementerian Kesihatan (KKM) menerusi perkongsian dalam platform media sosialnya memaklumkan, kompaun di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) itu dikeluarkan kepada BN susulan penganjuran majlis sosial di World Trade Centre Kuala Lumpur (WTC), malam tadi.

Notis kepada Setiausaha Eksekutif BN Mohamad Sahfri Ab Aziz yang dikongsikan oleh KKM menyebut parti itu melakukan kesalahan mengikut Peraturan 16 (1) PPPAPB (langkah-langkah di dalam kawasan jangkitan) kerana gagal memastikan penjarakan fizikal yang merupakan arahan Ketua Pengarah Kesihatan.

Notis itu juga memaklumkan kompaun RM10,000 akan habis tempoh pada 9 Nov ini.

Insiden berlaku semasa pelancaran Jentera UMNO/BN Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka di Dewan Tun Hussein Onn, WTC itu turut  dihadiri Pengerusi parti Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Timbalan Pengerusi Datuk Seri Mohamad Hasan.

Yang ini dipanggil apa kisas ke atas pihak yang berbohong melalui propaganda Perikatan Nasional kerajaan gagal?

Pilihan Raya Negeri Melaka 20 November 2021

Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka akan diadakan pada 20 November ini, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Abdul Ghani Salleh.

Hari penamaan calon pula pada 8 November.

Nah apa lagi pilihan raya Negeri Melaka akan berlangung, ini bermakna saat ini juga mereka sedang berada di ambang pilihan raya.

Tidak ada yang pasti adakah wajar diadakan Pilihan Raya Negeri. Sedangkan tiga Adun yang meninggalkan kerajaan negeri telah mengikut sistem demokrasi dan perlembagaan negeri Melaka.

Rasanya kan tidak perlulah diadakan pilihan raya di negeri Melaka sebab boleh juga hak berdemokrasi dinafikan, dengan cara melanggar undang-undang atau perlembagaan negeri. Justeru cari Sultan Melaka dan suruh dia perintah Melaka secara monarki. Hehehe!

Harus parti mana yang diberikan mandat? Mahu tahu perhatikan isu semasa apa yang telah berlaku dan siapa sebenarnya yang rugi.

Esok Ahli Parlimen Labuan Dihadapkan Ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur?

Betulkah cerita ni Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM akan mendakwa Ahli Parlimen Labuan Rozman Isli di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada esok pagi.

Namun menurut peguamnya Rafique dia tidak tahu pertuduhan yang dihadapi oleh anak guamnya.

Berita ini tidak jelas apakah yang dimaksudkan oleh SPRM pada kenyataan mereka sebelum ini bahwa seorang Ahli Parlimen dari Labuan akan didakwa di Mahkamah itu ialah MP Labuan ini.

Atau saja sebenarnya Peguam itu tahu tapi enggan membuat kenyataan sebelum tiba hari perbicaraan atau pendakwaan.

Kita tunggu sahaja berita esok pagi apa benar Ahli Parlimen Labuan yang di dakwa atau ada orang lain dari Wilayah Persekutuan.

Nah kalau berita ini memang ada kebenarannya, sah Warisan ini rakus, iyalah baru dua tahun setengah menjadi kerajaan sudah ada pemimpinnya yang dihadapkan ke Mahkamah. Kalau ia pun sabarlah, ambillah sikit masa, rakyat faham juga tu.

Berapa orang sudah tu, tiga orang sudah. Alahai. Dalam hal ini apa pula pendapat laskar maling ni?

UMNO Runding DAP Untuk Selamatkan Kerajaan Melaka, Dedah Rauf

Moral dari mutakhir ini, bukan lagi rahsia sesungguhnya UMNO dan DAP boleh menjalankan rundingan bila bila masa. Soal perundingan akan berjaya itu belakang cerita.

Jadi pada pemimpin dan penyokong UMNO jangan lagi selepas ini kamu pandai pandai bersembunyi di sebalik nama DAP. Ini bukan kali pertama berlaku perundingan, paling ketara bila termeterai MoU di antara Putrajaya UMNO dan Pakatan Harapan (DAP, PKR, Amanah).

Jangan lagi bila isu itu mengena batang hidung sendiri orang lain yang dilibatkan atau dipersalahkan. Hahaha!


a man wearing glasses and looking at the camera: Ab Rauf Yusoh berkata beliau mengadakan pertemuan dengan pucuk pimpinan DAP Melaka bagi melakukan perundingan bertujuan menyelamatkan kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri Sulaiman Md Ali, selain menawarkan beberapa penyelesaian. (Gambar Bernama)© Provided by Free Malaysia Today Ab Rauf Yusoh berkata beliau mengadakan pertemuan dengan pucuk pimpinan DAP Melaka bagi melakukan perundingan bertujuan menyelamatkan kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri Sulaiman Md Ali, selain menawarkan beberapa penyelesaian. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Ketua Umno Melaka Ab Rauf Yusoh membuat pendedahan mengejutkan apabila mengakui Umno dan Barisan Nasional (BN) ‘meminta nyawa’ dengan DAP bagi menyelamatkan kerajaan negeri Melaka daripada runtuh, malam sebelum empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), menarik sokongan.

Rauf berkata beliau ada mengadakan pertemuan dengan pucuk pimpinan DAP Melaka bagi melakukan perundingan bertujuan menyelamatkan kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri Sulaiman Md Ali, selain menawarkan beberapa penyelesaian, namun ditolak parti seteru mereka itu.

“Saya cakap terus terang saya berunding malam sebelum itu dengan kepemimpinan DAP, saya menawarkan beberapa solusi untuk kita membendung supaya ini (kerajaan negeri tumbang) tidak berlaku.

“Tetapi adalah lebih malang saya melihat ia tidak diterima pimpinan DAP pada waktu itu,” katanya dalam wawancara secara langsung maya Sinar Harian, petang tadi.

Isnin lalu, bekas Ketua Menteri Melaka Idris Haron bersama tiga lagi ADUN Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Bebas mengumumkan menarik sokongan terhadap kerajaan negeri pimpinan Sulaiman Md Ali.

Tiga ADUN terbabit adalah Nor Azman Hassan (BN-Pantai Kundor), Noor Effandi Ahmad (Bersatu-Telok Mas) dan Norhizam Hassan Baktee (Bebas-Pengkalan Batu).

Rauf yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka ketika mengulas lanjut, berkata perlu diperjelaskan bahawa beliau bukan mewakili kerajaan negeri, sebaliknya mewakili parti.

“Ini bukan kerajaan negeri, ini antara parti. Saya tidak mewakili kerajaan negeri sewaktu saya berjumpa dengan pucuk pimpinan DAP,” katanya.

Beliau berkata, beliau berjumpa dengan pucuk pimpinan DAP atas dasar turut mewakili Barisan Nasional (BN) negeri dengan pertemuan diatur oleh seorang pemimpin Umno yang tidak dinamakan.

“Saya menawarkan seperti mana diputuskan dalam sidang dewan yang lepas, yang mana YAB KM (Ketua Menteri) menawarkan kumpulan parti pembangkang ini jadi rakan strategik untuk membina semula Melaka dan tawaran itu dibuat secara rasmi dalam sidang DUN baru lepas,” katanya.

Bagaimanapun, perundingan bersama DAP itu tidak membuahkan hasil yang diharapkan walaupun usaha ‘memujuk’ dibuat, sambil menyatakan kesediaan kerajaan negeri bersama pembangkang untuk bersama-sama membangunkan negeri berkenaan, selain mengelak ketidakstabilan politik.

“Kenapa kita nak runtuhkan kerajaan negeri, dan kenapa tidak kita bersama-sama (merujuk kepada DAP) dengan tawaran yang dibawa Ketua Menteri supaya kita dapat duduk?

“Saya katakan kepada beliau (pimpinan DAP), saya ‘hope for the best’ (berharap yang terbaik), untuk kita duduk bersama-sama dan tidak menjejaskan kestabilan politik negeri memandangkan suka tidak suka pilihan raya umum pasti akan berlaku tidak berapa lama lagi,” katanya.

Katanya, beliau mengetahui gerakan yang sedang diatur empat ADUN terbabit dan mendakwa turut melihat kandungan akuan berkanun (SD) yang antara lain membabitkan lantikan seorang bekas Ketua Menteri kembali dilantik ke jawatan itu.

“Jadi, dalam perbincangan tersebut (bersama DAP), (telah dikatakan) jangan kita rosakkan kerajaan negeri ini kerana kita berada dalam suasana pandemik yang baharu masuk fasa tiga, rakyat baharu nak pulih kehidupan, dan menjalani kehidupan seperti biasa,” katanya.

Beliau berkata, ‘serangan hendap’ dilakukan untuk menjatuhkan kerajaan negeri tidak mencerminkan pementeraian Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik, dilaksanakan di peringkat negeri.

“Tetapi mengapa kita perlu gegarkan politik Melaka ini dengan gerakan serang hendap terancang, dan saya berterus terang memang ada perbincangan (bersama DAP) saya secara tidak rasmi pada malam sebelum hari kejadian,” katanya.

Rauf berkata, malangnya tawarannya berdamai tidak disambut.

“Jika disambut tidak berlaku agenda serang hendap pada hari Isnin. Apa yang berlaku pada Isnin bukan berlaku dalam sekelip mata, ia sudah dirancang begitu rapi,” katanya.

Mengulas berkenaan perancangan Umno dan BN Melaka menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN), beliau berkata sekiranya mahu menang kembali, Umno dan BN negeri memerlukan bilangan kerusi mencukupi.

“Dalam politik seninya ada 1,001 kemungkinan. Saya tidak menolak Melaka ini dijadikan PRN contoh, menjurus PRU akan datang dalam bentuk gabungan parti yang mahu bersama-sama dengan Umno atau umno berdiri dengan sendirinya,” katanya.

FMT

Kejayaan Vaksinasi Adalah Kerana PN Sebelum Ini

Dalam satu kenyataan, bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau lega melihat kadar vaksinasi yang tinggi dalam kalangan rakyat Malaysia namun terus mengingatkan supaya semua terus mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

“Kita semakin menghampiri 90 peratus populasi dewasa lengkap divaksinasi. Sepertimana yang dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kerajaan akan memberi kelonggaran rentas daerah dan negeri selepas kadar vaksinasi dewasa mencapai 90 peratus.

“Berkat usaha dan perancangan yang cekap oleh kerajaan bermula Mei lepas termasuk arahan meningkatkan kadar vaksinasi secara agresif selain mempertingkatkan kapasiti sistem kesihatan awam, bilangan kes positif telah menunjukkan penurunan yang memberangsangkan.

“Namun, suka saya ingatkan, kita masih perlu sentiasa mengambil langkah berwaspada memandangkan virus Covid-19 ini telah pun berada di dalam komuniti. Transisi dari tahap pandemik ke endemik bukan sahaja harus dilakukan dengan yakin dan berani tetapi juga perlu teratur dan penuh sistematik,” jelasnya dalam catatan akaun Facebooknya.

Setakat 3 Oktober, hanya tinggal 2.8 peratus untuk Malaysia mencapai 90 peratus vaksinasi dalam kalangan dewasa manakala Program Imunisasi Covid-19 (PICK) Remaja) terus rancak dijalankan bermula bulan lalu.

Ahli Parlimen Pagoh itu berkata, setiap daripada penduduk Malaysia harus mengambil langkah yang proaktif dalam melakukan penilaian risiko kendiri.

“Saya yakin kerajaan juga akan mengambil langkah-langkah yang perlu dalam memantau dan mengawal risiko penularan virus ini di sektor-sektor yang dilonggarkan.

“Ingat, semakin ramai yang menerima vaksinasi lengkap, semakin ramai yang terlindung dari dijangkiti dengan teruk oleh virus Covid-19. Dengan itu, beban kepada sistem kesihatan awam juga akan berkurang. Ini mendorong lebih banyak kawalan sektor ekonomi dan sosial dilonggarkan dan lebih cepat kita kembali menjalani kehidupan norma baharu.

“Sudah semestinya, semua ini dapat membantu mempercepatkan lagi proses pemulihan negara,” katanya.

Berita Penuh : https://www.utusan.com.my/terkini/2021/10/pick-berjaya-kerana-perikatan-nasional/