Perhimpunan Menolak Penindasan Rohingya Hanyalah Drama Politik – UMNO 

Menteri Luar Indonesia terkejut dengan ketegasan Malaysia dalam menangani krisis dalaman Myanmar. Indonesia kata, mereka biasa biasa saja.

Walhal kalau kita perhatikan, rakyat Indonesia lebih lantang mengkritik kerajaan zalim Myanmar berbanding rakyat Malaysia yang sebenarnya tidak prihatin dalam erti kata yang sebenarnya. Lihat saja sikap masyarakat ini terhadap skandal penyelewengan di dalam 1MDB dan JANS. Mereka hanya buat bodoh. Sedangkan menurut ulama terkenal Dr Maza kegiatan rasuah itu sangat haram bagi orang Islam melebih larangan orang Islam dari memakan Khinzir.

Sepatutnya dalam menangani kemelut kemanusiaan di Myanmar, perhimpunan besar besaran yang dianjurkan oleh UMNO tidaklah cukup, lebih kepada drama politik bagi menarik perhatian masyarakat keatas UMNO. Lagu lama.

Hari ini UMNO akan menganjurkan perhimpunan besar besaran sebagai tanda solidariti keatas etnik Rohingya yang ditindas di negara Myanmar.

Tapi kalau benar ingin membantu, buat macam negara Turki datangkan kapal perang dan pemimpin mereka yang hadir di negara berkenaan bertemu dengan mangsa penindasan.

Malaysia dibawah pentadbiran UMNO ni memang begitu, suka minta puji pada masyarakat luar. Tapi kurang prihatin pada rakyat sendiri.

Ada beribu orang mangsa banjir dan kebakaran tapi sehingga hari ini pemerintah UMNO gagal membina rumah untuk mereka. Begitu juga dengan hak orang asli di negeri Kelantan, hak mereka dinafikan dimana tanah adat di ceroboh sesuka hati dengan memberikan alasan alasan yang tidak masuk akal. Maksud admin, UMNO sebagai pemerintah negara sepatutnya mencari jalan bagaimana untuk menyelesaikan kemelut itu. Kurang kurangkan berlakon di pentas antarabangsa. 😉

Harga Minyak Turun, Rakyat Malaysia Tidak Perlu Berterima 

Hari ini bahan bakar, RON95, RON97 dan Diesel masing-masing turun sehingga 5 sen.

Kerana itu ada penyokong UMNO yang kata, kenapa kononnya kita tidak bercakap mengenainya atau berterima kasih, berbeza bila harga naik. Amboi

Mereka tidak tahu, kenaikan harga jualan hanya dipengaruhi bila harga bahan bakar naik, yang akan menyusahkan ramai rakyat Malaysia. Apa lagi masyarakat Sabah yang rata ratanya miskin.

Jadi admin mahu tanya pada bapa jentera UMNO dengan pengurangan harga terbaru ini, adakah harga jualan akan berkurangan? Sudah tentu, jadi kenapa kami perlu bercakap mengenainya atau berterima kasih.

Harga naik turun minyak, bukan soal harga itu semata-mata tapi kesan dari kenaikan harga minyak yang tidak dikawal dengan baik. Ini!

Jangan buat tidak tahu atau sengaja buat bodoh, Malaysia adalah soal penguatkuasaan yang tidak adil. Semakin kumpulan itu lemah, semakin itu ditindas, sebaliknya walaupun melakukan kesalahan yang benar benar melanggar perintah Allah. Nah tunggu kamu, bencana yang tidak disangka sangka. Sekarang ini pun kerap terjadi.

Buat pembangunan disana, disini pula roboh. Buat kebajikan di sini, disana pula bencana. Begitu juga dengan politik, akibat perbuatan hodoh pemimpin pemimpin UMNO, memaksa mereka berpolitik sepanjang masa hingga mengganggu tanggungjawab hakiki untuk menjaga kebajikan masyarakat. Sekaligus memaksa pemimpin pembangkang tidak tidur siang dan malam hanya untuk menjaga perangai pemimpin UMNO. Ini juga namanya bencana tau. 😉

#politikbolos

SPRM Cekup Setpol Ketua Menteri Melaka

Tidak hanya melibatkan PM Najib Razak (1MDB), Ketua Menteri Sabah (JANS)tapi Ketua Menteri Melaka juga turut terbabit tapi tidak pasti datang dari projek apa. Apa yang pasti selepas Ali Rustam, negeri Melaka telah masyhur sebagai antara negeri yang kuat mengamalkan rasuah selepas Sabah? oleh kaki projek.

Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Melaka Yusof Soros telah dicekup kerana terlibat dengan aktiviti PENYELEWENGAN di negeri berkenaan, SPRM mendapati wang berjuta disimpan di dalam akaun peribadinya yang dipercayai datang dari hasil rasuah.

Kawan mengkhabarkan yang berada di Melaka. Itu kuasa Yusof Soros melebihi kuasa Datuk Bandar dan memang pun, tengok gaya pun kita sudah tahu jenis yang tidak menolak tunggul pun dia telan. Tidak ubah seperti pentadbiran negeri Sabah yang mendapat jolokan vakum, kerna semua projek kecil besar mereka sapu. Hemmm

Ini menunjukkan sebarang aktiviti penyelewengan yang giat di peringkat negeri sudah tentulah melibatkan kuasa penuh Ketua Menteri negeri. Jangan pula ada yang menafikannya ya. Seperti Setiausaha kepada Menteri Kewangan negeri Sabah yang cuba melibatkan Shafie Apdal berhubung penyelewengan di Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) sedangkan sudah jelas Pengarah dan Timbalan JANS itu adalah kroni Ketua Menteri. Sebab itulah admin sengaja mengabaikan karangan Setiausaha Menteri Kewangan Sabah, Joh Wid.

Untuk nota Ketua Menteri Sabah dan Melaka ini ada hubungan yang sangat baik. Mereka ni satu kepala, kaki projek. Sebagai bukti, kamu orang tahukah kerajaan negeri Melaka ada ladang kelapa sawit di negeri Sabah?

#politikbolos

Ulasan Perasmian Pergerakan Sayap 2016 – Mohamad Ezam Nor 

Ulasan Mohamad Ezam Nor yang juga ahli PPBM berhubung  ucapan TPM Zahid Hamidi di majlis pembukaan perhimpunan pergerakan sayap sayap di Perhimpunan Agung UMNO 2016.

Ulasan yang cukup tepat, bertepatan dengan kebobrokan yang dihadapi oleh UMNO yakni rasuah. Tapi tidak disentuh oleh TPM Zahid Hamidi semasa menyampaikan ucapannya. 

Dalam masa yang sama admin juga berpendapat, semangat TPM Zahid Hamidi ketika berucap macam orang yang takut dengan bayang bayang. Risau pun ada, risau kena lucut dari jawatan Timbalan Presiden. 😉

Habis dijualnya ayat ayat Al Quran. Walhal ayat itu sesuai untuk UMNO yang telah mengkhianati kepercayaan rakyat atau ahli UMNO itu sendiri.

Dibawah ini, admin paparkan kenyataan Mohamad Ezam Nor yang ada akaun Facebooknya,

PAU..medan guna agama dan bangsa tutup rasuah terbesar pemimpin.
1.Seperti dijangkakan bermula hari ini perhimpunan UMNO mencanangkn isu perpaduan,kesucian agama dan ketuanan bangsa untuk menutup cabaran terbesar bangsa melayu hari ini iaitu rasuah dan umat yg melarat susah kerananya.

2.Isu perpaduan,agama dan bangsa penting tetapi bukan isu dan cabaran zaman ini.ianya cabaran masa lalu khususnya cabaran disaat awal pembinaan negara dan telah pun dihadapi dengan jayanya oleh pemimpin bangsa dan negara terdahulu.

3.Cabaran zaman ini adalah cabaran mengurus negara yang sudah stabil dan makmur.kestabilan dan kemakmuran ini melahirkan negara yg hasilnya jauh lebih besar berbanding awal penubuhannya dan melahirkan pemimpin2 yg rasuah dan cenderung gaya hidup mewah dan membazir.

4.Ibn Khaldun dalam Muqaddimah menggariskan dengan jelas evolusi negara seperti ini malah lebih otoritas sabda Rasulullah SAW sendiri yang menyatakan cabaran umatnya adalah cabaran harta.

5.UMNO hari ini jelas lari dari menghadapi cabaran zaman ini dan menggunakan isu perpaduan agama dan bangsa sebagai isu menutup dan mengalihkan isu rasuah.

6.Sepatutnya PAU kali ini menjadikan rasuah sbg isu utamanya bukan shj kerana inilah cabaran zaman tetapi kerana parti itu telah melahirkan pemimpin melayu islam yang melakukan jenayah rasuah terbesar dalam sejarah mana2 pemimpin parti dan negara didalam dunia hari ini.mereka juga menampilkan kisah kemewahan gaya hidup yg luarbiasa yg menjadi tontonan dan ejekan dunia yang sekaligus memalukan islam dan bangsa melayu itu sendiri.

7.Hisbah sekali lagi mengingatkan org Melayu dan islam dinegara ini cabaran terbesar bangsa hari ini adalah pemimpin yang rasuah,tidak amanah,hidup bermewah.Elemen asas menurut ibn khaldun yg akan meruntuhkan tamadun.

UMNO sudah rosak! 

Published
Categorized as PAU2016, UMNO

UMNO Bukan Parti Untuk Orang Sabah

Entri ini ditujukan khusus untuk golongan miskin Sabah atau marhaen. UMNO itu bukan lahir di Sabah bererti ia bukan parti untuk orang Sabah. Ingat!

UMNO ditubuhkan untuk membela mereka yang tinggal di Semenanjung yakni bangsa Melayu walau bagaimana pun UMNO gagal menjaga masa depan bangsa Melayu walaupun telah diberikan kepercayaan yang begitu lama.

Sebab itulah UMNO semakin dilupakan oleh orang Melayu itu sendiri. Jadi tak kan pula, anda yang berstatus Peribumi dan miskin yang terhegeh hegeh.

UMNO Sabah yang ada pada hari ini hanya menguntungkan kroni yang diketuai oleh Ketua Menteri Sabah. Lihat skandal rasuah di Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) beratus juta dari projek air yang diurus oleh negeri berjaya dirampas oleh SPRM. Ingat lagi?

Pulau Pinang menjadi milik DAP, bukan kerana pengaruh DAP yang diterima atau kuat tapi datang dari kesedaran masyarakat Melayu itu sendiri. Sebelum ini pemimpin pemimpin UMNO telah menggadai banyak khazanah Melayu di negeri berkenaan termasuklah perkampungan Melayu yang menjadi milik taiko taiko yang berbangsa Cina. Tapi pada hari jentera UMNO mencanang yang sebaliknya, kononnya DAP telah menggadai hak Melayu Pulau Pinang. Hemmm.

Jangan bilang kerana jasa UMNO anda terpaksa mempertahankan UMNO. Tapi sebaliknya UMNO itu yang wajib berterima kasih pada orang Sabah. Apa yang kamu telah kecapi selama ini, sebenarnya baru sekelumit dari apa yang sepatutnya kamu terima. Memandangkan Sabah adalah simpanan tetap UMNO dan Sabah sebuah negara yang kaya raya. Sebutkan apa saja kemajuan yang anda telah kecapi, itu semua belum memadai.

Untuk pengetahuan kamu orang, pembangunan pesat yang berlaku di bandar bandar utama di negeri Sabah seperti contoh di Sandakan, Tawau dan beberapa lagi bandar utama termasuklah Kota Kinabalu, adalah hasil kebijaksanaan DAP yang memerintah bandar bandar berkenaan.

Kewujudan UMNO di Sabah hanyalah bertujuan untuk memastikan kekayaan negeri ini mudah diangkut. Juga bertujuan untuk mengawal sistem pentadbiran yang ternyata telah merugikan masyarakat Sabah, sejak sekian lama. Buktinya mantan Ketua Menteri Sabah, Datuk Harris Salleh pernah membuat kenyataan, bahwa UMNOlah yang sengaja menggubal undang-undang yang bertujuan menafikan perjanjian 1963 atau perlembagaan negeri Sabah. Ini termasuklah menggubal Akta Pembangunan Petroleum 1974 yang telah merugikan masyarakat Sabah.

Oleh kerana itu, parti Warisan akan memastikan segala hak dipulangkan balik pada masyarakat Sabah. Sistem kabotaj akan kita hapuskan. Pemberian geran berkelompok akan juga dihapuskan. Tanah yang terbentang luas akan dibahagikan sama rata. Royalti minyak akan kita tuntut sehingga 20% dan banyak lagi.

Percayakan diri anda, anda mampu menguburkan UMNO di negeri Sabah. Sedarkan komuniti yang di sekeliling anda, bahwa UMNO telah gagal malah menyebabkan hidup mereka semakin susah. Ingatkan mereka pemberian berupa BR1M juga ada semasa era pemerintahan Berjaya, tapi kerana gagal menjaga khazanah seperti yang dilakukan oleh UMNO pada hari ini, parti Berjaya ditumbangkan oleh PBS.

Kerana itu hidup bangsa Sabah, hidup Warisan!!!

Selamat Memperbodoh Rakyat Malaysia – PAU2016

Dikhabarkan perhimpunan agung UMNO pada kali ini akan bermula pada hari ini dan berakhir pada 3hb Disember 2016.

Hari ini bermulalah, temberang pemimpin tertinggi UMNO, menemberang dengan menyuntik semangat melawan buta buta dikalangan ahli UMNO, kerana kata mereka perjuangan itu demi bangsa dan negara. Alahai

Untuk itu Melayu kenalah melawan pihak lawan yang cuba menjatuhkan Presiden UMNO dengan cara yang tidak demokratik dan seruan ini tidak salah walaupun jelas memfitnah dan berbau perkauman. Tapi kalau orang Sabah yang melaungkan Sabahan for Sabah akan dianggap cuba menganggu keharmonian kaum. Pelik betul politik UMNO ni, mereka buat tidak salah tapi kalau orang Sabah yang berkobar kobar memperjuangkan nasib mereka didakwa sebagai salah. Macam hemmm

Apa apa perbuatan bodoh yang merompak harta rakyat oleh pemimpin tertinggi UMNO, tapi sebagai ahli UMNO kenalah mereka menelannya bulat bulat. Seperti contoh penyelewengan di dalam 1MDB dan penyelewengan di Jabatan Air Negeri Sabah (JANS). Ahli UMNO atau masyarakat tidak boleh mempersoalkannya. Walaupun semakin hari, kehidupan masyarakat itu sendiri semakin menghimpit dan kalau di Sabah walaupun masih majoriti masyarakatnya meminum air yang bercampur dengan kencing tikus.

Dalam diam, jujur admin katakan sebenarnya kebanyakan ahli UMNO tidak faham apa itu politik yang menguntungkan semua lapisan, sebab itulah mereka tampak poyoh tidak ada roh perjungan, mereka hanyalah alat kepada tunggak UMNO yang berkepentingan peribadi dan mereka akan terus diperbodohkan untuk yang kesekalian kalinya.

Lihat apa yang berlaku, hanya Pemimpin UMNO dan kroni mereka yang kaya raya, mengaut keuntungan dari kesuburan bumi Sabah dan Sarawak. Berbanding jentera dan majoriti ahli UMNO hanya memakan dedak gred C. Sampai bilalah puak ini menjadi parasit yang tidak henti henti merosakkan kehidupan orang lain?

Kerana itulah pada kali ini wajib UMNO ditolak mentah mentah, ingat peluang telah kamu berikan tapi nampaknya UMNO gagal mengurus khususnya masyarakat Sabah ini termasuklah dari segi menjaga keselamatan yang termaktub dalam perjanjian Malaysia 1963.

Bila pemimpin pembangkang Sabah aka Warisan bercakap dari konteks perjanjian Malaysia 1963, pandai pula pemimpin pemimpin BN Sabah ikut sibuk memperjuangkannya hingga sanggup memasang tali barut dari kalangan parti tempatan Sabah. Mereka ingat orang Sabah semuanya bodoh. Hemmm

Di Malaysia, Melayu UMNO adalah pemegang pentadbiran negara. Tapi majoriti Melayu masih hidup di takuk lama. Golongan Bumiputera atau Pribumi jangan ceritalah, hanya ikut seperti ekor kereta api. Betul betul, mengecewakan.

Sudah admin bilang, selepas beberapa dekad antara golongan yang mesti dilihat sebagai badut politik ialah orang Sabah yang tetap menyokong UMNO. Ini kerana semua orang tahu, tahap pembangunan diantara Sabah, Sarawak dan kebanyakan negeri negeri di Semenanjung. Macam bumi dengan langit.

Orang Sabah kalau berterusan menyokong UMNO, anggap mereka badut yang tidak menghiburkan. 😉

Selamat memperbodoh rakyat Malaysia – PAU2016.

Anak Menteri UMNO Menyerang Khalid Samad – Politik Sial 

Penyokong Datuk Tajuddin Abdul Rahman, Ahli Parlimen Pasir Salak berlagak samseng di lobi Parlimen.
Menurut satu portal, sekumpulan lelaki yang terdiri daripada penyokong dan anak Datuk Tajuddin sendiri telah menyerang MP Khalid Samad di hadapan bangunan Parlimen. Berlaku ancaman nasib baiklah pengawal keselamatan bertindak cekap.

Sedangkan kalau kita ikuti rakaman dialog diantara Datuk Tajuddin Abdul Rahman dan Datuk Khalid Samad jelas menunjukkan Datuk Tajuddin lah yang memulakan pergaduhan, apabila memanggil MP Seputeh Teresa Kok dengan berkata beliau satu-satunya wanita yang “mempunyai Kok”.

“Cock”dalam bahasa English bermaksud zakar.

Khalid Samad yang mewakili Amanah bangkit mengutuk perbuatan itu sebagai tidak beradab sambil berulang kali memanggilnya “sial”.

Ini Menteri dan penyokong UMNO, semakin hari semakin tidak waras dan macam orang yang tidak bertamadun. Kenapa ya?

Sistem sudah digenggam kuat. Bayangkan kawasan Parlimen boleh diceroboh.

Cuba yang buat tu, orang kebanyakan atau penyokong pembangkang. Silap silap, esok sudah masuk mahkamah.

Tapi tidak apa, dek kerana itu, rasa hormat admin pada golongan kebanyakan dan terpinggir semakin tinggi. Beranilah membuat perubahan sebelum di pijak oleh spesis tolol yang semakin ramai.

#politikbolos 

Liow Tiong Lai Letak Jawatan Sekiranya RUU Diluluskan 

Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai tetap dengan pendiriannya akan meletak jawatannya dalam Kabinet sekiranya Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 diluluskan di Parlimen.

Dia berpendapat ini kerana setiap undang-undang perlu mendapat kelulusan daripada kerajaan UMNO jadi kerajaan berhak menolak atau mengubah undang-undang berkenaan yakni RUU.

Sebelum ini, Zahid Hamidi bertegas tidak ada hak bagi pemimpin bukan Islam menolak pembentangan RUU, kerana ia tidak akan menjejaskan mereka.

Kali ini bertemu buku dengan ruas. UMNO cuba berbaik baik dengan PAS sedangkan komponen BN dipandang sebelah mata..

Sudah admin bilang, ini UMNO kan berlakon saja yang lebih, sokongan padu yang UMNO berikan pada RUU hanyalah pancingan, selepas UMNO mendapati sokongan masyarakat terhadap mereka semakin hambar. Hakikatnya UMNO tidak sanggup mempertahankan Islam.

Dan PAS harus menyedari kelemahan UMNO. Begitu juga UMNO, kena jelas RUU hanyalah perangkap politik PAS, kalau pun tidak secara langsung.

Pembaca tahukah, RUU boleh dilaksanakan oleh pembangkang kalau kena caranya. Apa yang berlaku sekarang seolah olah UMNO lebih mengutamakan PAS berbanding kompenan BN.

#politikbolos

Published
Categorized as BN, PAS, UMNO

Barack Obama Membahasakan PM Najib Razak – 1MDB


Presiden Amerika, Barack Obama ketika berucap di kemuncak persidangan Apec 2016 amat menarik perhatian rakyat Malaysia.

Persidangan Apec kali ini berlangsung di negara Peru bermula dari 19hb hingga 20hb November 2016 ia dihadiri oleh 21 pemimpin negara termasuklah Amerika dan Malaysia.

Menarik perhatian bila Presiden Amerika, Barack Obama menyentuh kegiatan tidak bermoral dikalangan pemimpin anggota hingga menjejaskan perkembangan ekonomi negara itu sendiri.

Barack Obama dalam nada sinis dan mendalam bahwa, “siphon off development funds into Swiss bank accounts because they’re corrupt.”

Bermaksud perbuatan menyalurkan dana pembangunan ke dalam akaun di bank Swiss adalah perbuatan mereka yang rosak atau perasuah.

Umum tahu sebelum ini portal WSJ banyak melaporkan kegiatan penyelewengan di dalam 1MDB dan kaitannya dengan Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak?

Pada bulan Julai, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat memfailkan tindakan undang-undang sivil untuk merampas aset termasuk hartanah di Los Angeles dan New York, yang bernilai $ 3.5 bilion, dipercayai datang dari dana 1MDB. Peguam negara Swiss juga telah bekerjasama dengan pihak berkuasa Amerika Syarikat dan Singapura bagi membolehkan siasatan lanjut berhubung dana dari 1MDB yang dipindahkan ke Swiss bank dengan cara yang haram.

Kerana itulah rakyat Malaysia mengaitkan ucapan kemuncak Barack Obama itu dengan PM Najib Razak?

#politikbolos 

Jamal Yunus Mengetuai Bersih 7

Gabungan NGO Gerakan Merah Malaysia, (GNGMM) akan menggerakkan perhimpunan ‘Bersih 7’ untuk menyelamatkan negeri Selangor daripada kerajaan yang dipimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Tegasnya, gerakan itu akan melibatkan siri jelajah di lebih 700 lokasi di Selangor selain nekad untuk menyelamatkan negeri tersebut daripada pelbagai isu.

Kita sedar apa matlamat sebenar Jamal Yunus mengetuai Gerakan yang menyerupai Bersih. Sebenarnya untuk menyakitkan hati pemimpin dan penyokong parti parti bukan kerajaan yang menyokong Bersih 5. Bahwa dia gagah dan dilindungi oleh kerajaan UMNO?

Kalau begitu ceritanya, bermakna penahanan Maria Chin Abdullah dibawah akta SOSMA tidak sah telah melanggar perlembagaan dan hak asasi manusia.

Pada 18hb Maria Chin Abdullah telah ditahan dibawah akta SOSMA sebab didakwa cuba menggugat demokrasi berparlimen dengan mengetuai Bersih 5. Tapi pada masa yang sama pemimpin Baju Merah, Jamal Yunus, akan menggerakkan perhimpunan Bersih yang dikenali sebagai Bersih 7.

Dimana keadilan, jangan kamu hairan selepas ini akan ada bala yang menimpa.

Published
Categorized as Bersih, UMNO