Exco Warisan Cakap Lebih Pasal 1MDB, Bagaimana Skandal KKLW?

Terbaca kenyataan dari exco Warisan, mereka kononnya malu pada pemimpin BN kerana menafikan skandal 1MDB.

Oleh itu kononnya Warisan merayu agar BN disingkirkan dari Sabah.

Ini pula rayuan dari kami masyarakat Sabah kepada masyarakat Malaysia umumnya, khasnya Sabahan. Tolong jangan beri peluang kali kedua kepada barisan kepimpinan parti Warisan untuk memerintah negeri ini. Kami takut negeri ini akan tergadai kepada pihak luar. Memandangkan telah terbukti sebelum ini mereka gagal memikul tanggungjawab mereka, sama ada sebagai wakil rakyat atau kerana telah terpalit dalam penyelewengan peruntukan hingga disiasat oleh SPRM.

Tidak usahlah Warisan berlagak suci. Sehingga hari ini si Michael Persius yang bersekongkol menyeleweng dana untuk membeli tanah di Tongod masih menghilangkan diri aka disembunyikan oleh Warisan.

Begitu dengan skandal loji air Sungai Intan, sudahlah dananya di seleweng malah loji itu tidak berjaya menyelesaikan air di daerah Semporna, bekalan air masih dicatur.

Begitu juga dengan bekalan air dan letrik diluar bandar Sabah sehingga hari masih banyak yang belum menerima bekalan, walhal pada masa itu berbilion peruntukan telah disalurkan ke kementerian KKLW tapi tidak dimanfaatkan malah diseleweng.

Pokoknya skandal 1MDB sedang dalam siasatan DOJ dan tiada seorang pun rakyat Malaysia yang dipanggil untuk disiasat. Berbanding beberapa pemimpin Warisan pusat yang telah pun direman oleh SPRM selepas terbabit menyeleweng dana rakyat Malaysia melalui skandal KKLW.

Lain kali janganlah jentera Warisan
berlagak suci. Tidak ada masyarakat Sabah yang mahu dipimpin oleh bekas Menteri yang terbukti tidak amanah.

Shame on you lah!

Mukhriz Sengaja mengkantoikan Presiden Warisan Pula Kah?

Timbalan Presiden PPBM, Mukhriz sengaja nak mengkantoikan Presiden Warisan, Shafie menerusi skandal MARA pula kah?

Mukhriz Mahathir di akaun Twitternya telah memuat entri “Satu lagi kes yg cemar nama baik Malaysiaku diluarnegara. Memalukan! Kemana perginya nilai2 murni yg MARA ajar kpd kami suatu ketika dulu?” https://t.co/P148Tm4Lfj

Tahukah Mukhriz siapa sebenarnya antara dalang utama dalam skandal berkenaan?

Skandal yang dimaksudkan Mukhriz itu adalah skandal pembelian bangunan apartmen UniLodge oleh MARA. Bangunan ini akan digunakan untuk menempatkan pelajar Malaysia ia terletak berhampiran dengan Universiti Melbourne.

Malangnya semasa dalam proses pembelian aset berkenaan terselit unsur penyelewengan dana diantara syarikat hartanah Australia Raine & Horne dan MARA yang diwakili oleh individu seperti foto kecil yang ditwit oleh Mukhriz diatas iaitu Pengerusi Mara Inc Lan bin Allani mantan ADUN Sulabayan (Parlimen Semporna)

Didedahkan harga sebenar apartment itu baru $23.5 juta tapi telah di Mark up sehingga $43 juta.

Pihak yang bertanggungjawab mendedahkan skandal ini ialah portal dari luar negara iaitu Panama Papers.

Soalan Menganjing Dari SPRM Pun Membanggakan Warisan

Naib Presiden Warisan, Peter Anthony mendedahkan soalan yang ditanya oleh pegawai SPRM semasa disiasat dan ia menjadi hal yang amat membanggakan Warisan. Alahai!

Ala si Peter minta puji betul, walaupun sebenarnya soalan yang diajukan oleh pegawai SPRM itu adalah untuk menganjing anjingkannya. Iyalah pegawai mana yang tidak marah bila berhadapan dengan orang yang sanggup menyeleweng dana masyarakat miskin luar bandar.

Pegawai SPRM hanyalah bertanya soalan yang tidak rasmi. Iaitu sama ada dia akan bertanding dan sejauh mana kekuatan Parti Warisan Sabah

Dan dia menjawab dia akan bertanding di Sibuga, Sandakan menentang kononnya Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman.

Perasan betul, dia ingat Warisan tu kuat sangat. Kalau setakat dialah belum tentu dia boleh menang melawan AJK Pemuda diperingkat Cawangan Bahagian Sandakan. Ini pasti!

Sebelum ini, sejurus dia dibebaskan dari tahanan reman tujuh hari. Warisan telah mengadakan satu majlis kesyukuran yang sebenarnya bertujuan untuk memburuk burukkan agensi SPRM dan mengelirukan orang ramai.

Semasa berucap di Majlis itu dia mendakwa sebab kononnya kenapa dia ditahan adalah kerana hanya terlibat dalam tender terbuka. Tipulah!

Dia ingat masyarakat tidak tahu kah, kalau pada masa itu dia bukan kroni Menteri KKLW, dia ingat mudahkah dia mendapat projek mega. Bukan orang tidak tahu syarikat milik si Peter hanya kontraktor atas nama, hakikatnya orang lain yang melaksanakan kerja kerja yang telah ditawarkan aka Syarikat “Ali Baba”.

Satu hal lagi, bolehkah individu yang sedang disiasat oleh SPRM mendedahkan kepada umum hal hal yang berkaitan dengan penyiasatan?

Dia ni pemimpin kurang adablah sudahlah memperalatkan Bible kurang itu tidak beretika lagi. Hemmm 😷

Si Micheal Di Kambing Hitamkan – Skandal Tanah Tongod

Admin permudahkan jalan cerita usai skandal tanah Tongod yang memalitkan pemimpin Warisan disiasat oleh SPRM ya. Sekaligus menjadi kesudahan kepada skandal berkenaan.

Dua hari yang lepas si Peter dibebaskan selepas direman tujuh hari dengan penalti RM55 ribu dan seorang penjamin berstatus tempatan. Klik link ini https://jalinluin.com/2018/01/13/si-peter-bebas-tahanan-reman-tapi-apa-kaitannya-dengan-bible/

Tapi seorang lagi yang disyaki bersubahat dengan si Peter iaitu si Michael belum lagi menyerahkan diri dan sekarang pihak yang berwajib sedang memburunya dengan bantuan agensi antarabangsa.

Nampak tak, ada usaha untuk mengkambing hitamkan si Michael dengan harapan tuduhan keatas pemimpin Warisan berkaitan skandal ini akan terlepas.

Kalau kita masih ingat notis 48 jam yang dikeluarkan oleh SPRM. Agar Naib Presiden Warisan, Peter dan seorang lagi individu yang dikenali sebagai Michael supaya tampil menyerahkan diri ke pejabat SPRM bagi membantu siasatan keatas skandal pembelian tanah di Tongod, Tenom.

Beberapa hari selepas notis dikeluarkan, hanya si Peter yang tampil menyerah diri, walaupun sudah dua bulan gagal melaporkan diri ke Pejabat SPRM, Kota Kinabalu. Manakala si Micheal sehingga saat ini masih bersembunyi. Bayangkan si Michael tu seorang peguam tapi tidak berani berhadapan dengan penyiasatan, apa maknanya tu? Maknanya dia sedar, mereka dipihak yang salah dan akan dihukum setimpal dengan pembabitan mereka.

Tapi jangan kamu termakan taktik kamikaze Warisan ya. Kalau pun si Michael terus menghilangkan diri, itu tidak bererti tidak ada sudah individu yang boleh dipertanggungjawabkan atas kehilangan wang pendahuluan RM15 juta yang sepatutnya digunakan untuk membeli tanah di Tongod.

Sebaliknya masih ada dua atau tiga lagi individu yang terbabit dan masih berada didalam Malaysia. Pastinya pembaca pun maklum bha kan, siapa pemimpin pembangkang yang admin maksudkan.

Hakikatnya siapa juga si Micheal tanpa pengaruh si Peter dan siapa juga si Peter tanpa bosnya yang berkuasa penuh dan yang bertanggungjawab membeli tanah di Tongod. Oleh yang demikian, siapa diantara mereka yang paling layak untuk dipertanggungjawabkan?

Dengar khabar dalam tempoh terdekat ini SPRM akan memanggil seorang lagi pemimpin Warisan. Atau mungkin kah hasil siasatan keatas si Peter sudah mencukupi untuk membolehkan SPRM mendakwa mereka yang terbabit di Mahkamah termasuklah keatas diri si Peter? Kita tunggu dan lihat. Siapa yang kena dan apa yang akan berlaku!

👉 Pointnya dengan megambing hitamkan si Micheal maka sahlah yang menyonglap wang pendahuluan RM15 juta itu ialah pemimpin Warisan. Titik

Si Peter Bebas Tahanan Reman Tapi Apa Kaitannya Dengan Bible

Semalam Si Peter dibebaskan dari tahanan reman SPRM dengan bayaran denda sebanyak RM55 ribu dan seorang penjamin tempatan.

Naib Presiden Parti Warisan ini telah direman tujuh hari bagi menjalankan siasatan keatas penyelewengan peruntukan dari KKLW yang sepatutnya digunakan membeli tanah pertanian di daerah Tongod yang bernilai RM155 JUTA.

Tapi kamu tengok bha perangai atau sikap pemimpin Warisan ni sanggup memperalatkan agama Kristian.

Sebelum ini yakni sewaktu dibawa keluar dari Mahkamah selepas mendapat kebenaran reman, dia keluar bersama Bible yang dia peluk. Kelmarin sewaktu dibebaskan dari tahanan reman dia juga memperagakan Bible.

Apa sebenarnya niat si Peter ni ya. Mahu menunjukkan kepada masyarakat Sabah, bahwa Bible membenarkan kelakuan yang tidak bermoral, sebab itulah tempoh remannya tidak dilanjutkan kah?

Sewajarnya pihak Gereja mengambil tindakan ke atas pemimpin seperti ini yang sanggup membabitkan agama untuk tujuan yang salah atau menyesatkan.


Tidak boleh kok itu, kecuali atas tuduhan yang membabitkan agama tapi itupun jangan sampai merosakkan agama seperti mana ISIS di Timur Tengah yang telah merosakkan agama Islam di mata dunia.

Dimana ISIS memperagakan kalimah Allah secara terbuka walaupun pada masa itu mereka sedang melakukan kekejaman. Yang mana seolah olah agama Islam menghalalkan perbuatan yang tidak bermoral.

Apa bezanya dengan perbuatan pemimpin Warisan diatas, memeluk Bible, sedangkan dia sedang disiasat atas kesalahan rasuah?

Antara Bukti Kegagalan Shafie (KKLW) Di Sabah

Antara Bukti Kegagalan Shafie (KKLW) Di Sabah

Dakwaan Ahli Parlimen daripada Sabah, MP Libaran, Yb Juslie Ajirol.

Beliau mendakwa jalan di Luboh peringkat 6 yang terletak dirancangan Sungai Manila. Telah lama dalam keadaan yang rosak, sejak lagi Shafie di Kementerian KKLW.

Beliau mendakwa sungguhpun beliau telah mengemukakan banyak surat permohonan agar jalan itu dapat dibaiki tapi sayang ia tidak mendapat perhatian dari Shafie Apdal, selaku Menteri KKLW.

Kerana itu beliau akan menghantar balik semua surat permohonan jalan berkenaan ke Kementerian KKLW yang sekarang diterajui oleh Ismail Sabri. Pun begitu Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman telah mengambil inisiatif akan membaiki atau menaiktaraf jalan berkenaan dalm tempoh yang terdekat. Alhamdulillah

Inilah antara buktinya dimana Shafie Apdal selaku mantan Menteri KKLW telah gagal memikul tanggungjawabnya. Kegagalan Shafie itu pula tidak hanya menjurus kepada jalan pertanian tapi juga melibatkan keperluan prasarana asas masyarakat luar bandar seperti jambatan kampung dan rumah golongan miskin yang sepatutnya mendapat pembelaan melalui program bantuan pembaikan rumah dan sebagainya.

Itu juga bermakna usaha jentera Warisan yang cuba memburukkan BN dengan memviralkan gambar rumah usang dan prasarana yang berada di luar bandar. Hanyalah usaha yang sia sia dan bertukar menjadi senjata makan tuan. Seperti gambar dibawah yang cuba diviralkan oleh jentera Warisan.

Rumah usang di Kampung Gaya, KK

Dibawah adalah entry di Facebook Yb Juslie Ajirol berhubung jalan rosak yang tidak diberikan perhatian oleh mantan Menteri KKLW, Shafie Apdal.


Jalan kontroversi, jalan luboh peringkat 6, rancangan sungai manila. Ini merupakan tanggungjawab KKLW masa dibawah bidang kuasa Menteri yang sebelum ini. Malangnya permintaan ini bukan keutamaan YB Menteri pada masa itu. Sungguhpun permohonan sdh dihantar oleh saya sendiri sebagai MP Libaran pada masa itu.

Atas dasar tanggungjawab kepada masyarakat luar bandar, saya menghantar semula permohonan menaiktaraf jalan ini untuk kegunaan masyarakat kampung. Memandangkan ini merupakan permohonan baru, standard protokol sedia ada perlu dipenuhi agar usaha merealisasikan berjaya. Diharap masyarakat di kawasan ini bersabar.

Tan Sri DSP Musa Aman sendiri berusaha mencari pembiayaian untuk menangani isu ini melalui bajet kerajaan negeri sekiranya KKLW dibawah Menteri Dato’Seri Ismail Sabri Bera tidak mempunyai peruntukan yang diharapkan.

Peter Anthony Direman Tiga Hari – Skandal KKLW (RISDA)

Naib Presiden Parti Warisan Sabah (WARISAN), Peter Anthony direman tiga hari bermula hari ini bagi membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ia berkaitan pembelian tanah ladang kelapa sawit bernilai RM155 juta di daerah Tongod, Sabah.

Peter hadir di pejabat SPRM Kota Kinabalu

Seorang lagi individu terbabit yang dikenali sebagai Michael Persius turut dicari tapi sehingga hari ini belum lagi tampil bagi membantu siasatan.

Ini adalah kali yang kedua Naib Presiden Warisan, Peter Anthony mendapat perintah reman. Sebelum ini melibatkan dana 1.5 bilion yang dibelanjakan oleh Kementerian KKLW.

Direman semasa dalam siasatan SPRM adalah prosedur biasa yang luar biasa apabila individu yang disyaki menyeleweng dana rakyat cuba mempergunakan agama. Seolah perbuatan jahat mereka direstui dan perbuatan itu terkandung dalam kitab suci mereka. Inilah persepsi yang timbul bila agama cuba dijadikan benteng kepentingan diri dan dibuat secara terbuka. Sebelum ini masyarakat berpolemik bila kepimpinan Warisan cuba mempergunakan kepentingan bangsa atau kaum di negeri Sabah.

Apapun kita tunggu perkembangan siasatan, siapa tahu akan ada lagi yang dipanggil bagi membantu siasatan.

Si Peter tu bukan siapa siapa setakat kontraktor Ali Baba dan proxi kepada Presiden Warisan yang pada masa itu mengetuai Kementerian KKLW. Tinggal lagi pula kita tidak pasti diperingkat mana si Peter dan Si Michael itu terlibat hingga wang pendahuluan RM15 juta berjaya dilesapkan.

Wang Pekebun Kecil RISDA Tanah Tongod