Kenapa Shafie dan Zahidah Tidak Menyaman Zuraida Kamaruddin?

Pada tahun April 2012 Ketua Wanita Keadilan, Zuraida Kamaruddin telah mendedahkan skandal penyelewengan dana rakyat yang membabitkan Shafie Apdal selaku Menteri KKLW pada masa itu dan seorang artis bernama Zahidah Rafik. Skandal itu dikaitkan dengan wang rakyat yang berjumlah RM1. 5 juta.

Sebelum itu ia berkisar di antara artis berkenaan dan pemandu peribadinya yang bernama Noor Azman.

Noor Azman selepas didakwa telah mencuri wang Zahidah Rafik. Telah membuat laporan polis dan telah menyatakan secara terperinci semua transaksi bank sejak dari Oktober 2011 sehingga Februari 2012 yang disalurkan oleh Menteri KKLW Shafie kepada Zahidah Rafik.

Pada pendedahan itu Zuraida Kamaruddin turut mencabar agar Shafie dan Zahidah memfailkan saman terhadap dirinya tapi sehingga hari ini tiada diantara mereka yang berani berbuat demikian. Apa maknanya itu?

Pun begitu proses kehakiman awal telah berjalan di Mahkamah Tinggi di antara Zahida Rafik dan pemandu peribadinya Noor Azman. Pada penghakiman ini hakim mengarahkan Zahida Rafik membayar sebanyak RM150 ribu kerana telah memfitnah Noor Azman serta kos tanggungan sebanyak RM40 ribu,

Walaubagaimanapun Zahida Rafiq telah memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan. Kelmarin hakim Mahkamah Rayuan mengarahkan agar Noor Azman memulangkan RM200 ribu yang dibayar sebelum ini.


Soal saman Zahida Rafik keatas Noor Azman itu lantak mereka lah.

Yang menjadi isu ialah adakah laporan Polis Noor Azman mengenai transaksi bank itu ada kebenarannya dan kenapa sehingga hari ini Zuraida Kamaruddin tidak disaman oleh Shafie Apdal atau Zahidah Rafik bagi membuktikan yang mereka telah difitnah?

Untuk makluman skandal ini tidak hanya didedahkan oleh Zuraidah Kamaruddin tapi juga telah menjadi modal politik Chegubard klik link ini Shafie Adalah Musuh Orang Sabah

Musa Aman – Selepas 14 Tahun Baru Didakwa Dan Kenapa Dua Hari Sebelum 07hb November?

Berhubung pendakwaan ke atas Musa Aman. SPRM menuduh Musa terlibat dalam rasuah konsesi balak dan kes itu sudah berusia 14 tahun. Hemmm

14 tahun kes sudah berlalu dan kes itu ditutup kerana butir-butir pendakwaan yang tidak memenuhi sarat seperti yang dikehendaki oleh Peguam Negara pada masa itu.

Tapi hari ini, iaitu dua hari sebelum 07hb November yakni hari pendengaran keputusan Mahkamah yang akan menentukan siapa sebenarnya Ketua Menteri Sabah yang sah, sama ada Musa atau Shafie. Maka Musa telah dipanggil oleh SPRM untuk didakwa.

Macam ada strategi serampang dua mata yang mahu dikenakan keatas Musa Aman. Pertama, ditakdirkan Musa yang menang dalam kes perebutan jawatan Ketua Menteri Sabah tapi kerana dakwaan rasuah yang telah dibuat terlebih dahulu maka kedudukannya sebagai Ketua Menteri Sabah yang sah akan dibatalkan. Bila terbatal Musa akan kehilangan kelayakan atau kuasa untuk meneruskan pentadbirannya atau membubarkan DUN. Yang kedua adalah untuk mempengaruhi keputusan hakim pada 07hb November ini.

Berbalik pada tuduhan rasuah diatas. Ternyata kes atau tuduhan rasuah yang dihadapi oleh Lim Guan Eng dan Shafie lebih wajar untuk didakwa kerna telah melibatkan wang rakyat yang bernilai ratusan juta ringgit dan kes mereka baru berusia dua tiga tahun malah telah menyebabkan tangkapan keatas beberapa individu yang disyaki sebagai saksi utama. Walau bagaimanapun kes mereka ditutup oleh SPRM dan bukannya oleh Peguam Negara. Ganjil kan?

Ketidakadilan seperti inikah yang menjadi kekuatan Malaysia baru untuk terus berkuasa?

Percayalah tidak bersikap adil atau membuat pendakwaan terpilih, samalah ertinya dengan negara ini dipenuhi oleh hakim hakim yang tidak amanah yang akan mengundang kemurkaan Tuhan.

Kalau kerajaan PH ingin dipuji sebagai kerajaan yang bersih dan adil, maka buatlah kerja secara saksama dalam erti kata yang sebenarnya, jangan hina keintelektualan rakyat Malaysia.

Exco Warisan Cakap Lebih Pasal 1MDB, Bagaimana Skandal KKLW?

Terbaca kenyataan dari exco Warisan, mereka kononnya malu pada pemimpin BN kerana menafikan skandal 1MDB.

Oleh itu kononnya Warisan merayu agar BN disingkirkan dari Sabah.

Ini pula rayuan dari kami masyarakat Sabah kepada masyarakat Malaysia umumnya, khasnya Sabahan. Tolong jangan beri peluang kali kedua kepada barisan kepimpinan parti Warisan untuk memerintah negeri ini. Kami takut negeri ini akan tergadai kepada pihak luar. Memandangkan telah terbukti sebelum ini mereka gagal memikul tanggungjawab mereka, sama ada sebagai wakil rakyat atau kerana telah terpalit dalam penyelewengan peruntukan hingga disiasat oleh SPRM.

Tidak usahlah Warisan berlagak suci. Sehingga hari ini si Michael Persius yang bersekongkol menyeleweng dana untuk membeli tanah di Tongod masih menghilangkan diri aka disembunyikan oleh Warisan.

Begitu dengan skandal loji air Sungai Intan, sudahlah dananya di seleweng malah loji itu tidak berjaya menyelesaikan air di daerah Semporna, bekalan air masih dicatur.

Begitu juga dengan bekalan air dan letrik diluar bandar Sabah sehingga hari masih banyak yang belum menerima bekalan, walhal pada masa itu berbilion peruntukan telah disalurkan ke kementerian KKLW tapi tidak dimanfaatkan malah diseleweng.

Pokoknya skandal 1MDB sedang dalam siasatan DOJ dan tiada seorang pun rakyat Malaysia yang dipanggil untuk disiasat. Berbanding beberapa pemimpin Warisan pusat yang telah pun direman oleh SPRM selepas terbabit menyeleweng dana rakyat Malaysia melalui skandal KKLW.

Lain kali janganlah jentera Warisan
berlagak suci. Tidak ada masyarakat Sabah yang mahu dipimpin oleh bekas Menteri yang terbukti tidak amanah.

Shame on you lah!

Mukhriz Sengaja mengkantoikan Presiden Warisan Pula Kah?

Timbalan Presiden PPBM, Mukhriz sengaja nak mengkantoikan Presiden Warisan, Shafie menerusi skandal MARA pula kah?

Mukhriz Mahathir di akaun Twitternya telah memuat entri “Satu lagi kes yg cemar nama baik Malaysiaku diluarnegara. Memalukan! Kemana perginya nilai2 murni yg MARA ajar kpd kami suatu ketika dulu?” https://t.co/P148Tm4Lfj

Tahukah Mukhriz siapa sebenarnya antara dalang utama dalam skandal berkenaan?

Skandal yang dimaksudkan Mukhriz itu adalah skandal pembelian bangunan apartmen UniLodge oleh MARA. Bangunan ini akan digunakan untuk menempatkan pelajar Malaysia ia terletak berhampiran dengan Universiti Melbourne.

Malangnya semasa dalam proses pembelian aset berkenaan terselit unsur penyelewengan dana diantara syarikat hartanah Australia Raine & Horne dan MARA yang diwakili oleh individu seperti foto kecil yang ditwit oleh Mukhriz diatas iaitu Pengerusi Mara Inc Lan bin Allani mantan ADUN Sulabayan (Parlimen Semporna)

Didedahkan harga sebenar apartment itu baru $23.5 juta tapi telah di Mark up sehingga $43 juta.

Pihak yang bertanggungjawab mendedahkan skandal ini ialah portal dari luar negara iaitu Panama Papers.

Soalan Menganjing Dari SPRM Pun Membanggakan Warisan

Naib Presiden Warisan, Peter Anthony mendedahkan soalan yang ditanya oleh pegawai SPRM semasa disiasat dan ia menjadi hal yang amat membanggakan Warisan. Alahai!

Ala si Peter minta puji betul, walaupun sebenarnya soalan yang diajukan oleh pegawai SPRM itu adalah untuk menganjing anjingkannya. Iyalah pegawai mana yang tidak marah bila berhadapan dengan orang yang sanggup menyeleweng dana masyarakat miskin luar bandar.

Pegawai SPRM hanyalah bertanya soalan yang tidak rasmi. Iaitu sama ada dia akan bertanding dan sejauh mana kekuatan Parti Warisan Sabah

Dan dia menjawab dia akan bertanding di Sibuga, Sandakan menentang kononnya Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman.

Perasan betul, dia ingat Warisan tu kuat sangat. Kalau setakat dialah belum tentu dia boleh menang melawan AJK Pemuda diperingkat Cawangan Bahagian Sandakan. Ini pasti!

Sebelum ini, sejurus dia dibebaskan dari tahanan reman tujuh hari. Warisan telah mengadakan satu majlis kesyukuran yang sebenarnya bertujuan untuk memburuk burukkan agensi SPRM dan mengelirukan orang ramai.

Semasa berucap di Majlis itu dia mendakwa sebab kononnya kenapa dia ditahan adalah kerana hanya terlibat dalam tender terbuka. Tipulah!

Dia ingat masyarakat tidak tahu kah, kalau pada masa itu dia bukan kroni Menteri KKLW, dia ingat mudahkah dia mendapat projek mega. Bukan orang tidak tahu syarikat milik si Peter hanya kontraktor atas nama, hakikatnya orang lain yang melaksanakan kerja kerja yang telah ditawarkan aka Syarikat “Ali Baba”.

Satu hal lagi, bolehkah individu yang sedang disiasat oleh SPRM mendedahkan kepada umum hal hal yang berkaitan dengan penyiasatan?

Dia ni pemimpin kurang adablah sudahlah memperalatkan Bible kurang itu tidak beretika lagi. Hemmm 😷

Si Micheal Di Kambing Hitamkan – Skandal Tanah Tongod

Admin permudahkan jalan cerita usai skandal tanah Tongod yang memalitkan pemimpin Warisan disiasat oleh SPRM ya. Sekaligus menjadi kesudahan kepada skandal berkenaan.

Dua hari yang lepas si Peter dibebaskan selepas direman tujuh hari dengan penalti RM55 ribu dan seorang penjamin berstatus tempatan. Klik link ini https://jalinluin.com/2018/01/13/si-peter-bebas-tahanan-reman-tapi-apa-kaitannya-dengan-bible/

Tapi seorang lagi yang disyaki bersubahat dengan si Peter iaitu si Michael belum lagi menyerahkan diri dan sekarang pihak yang berwajib sedang memburunya dengan bantuan agensi antarabangsa.

Nampak tak, ada usaha untuk mengkambing hitamkan si Michael dengan harapan tuduhan keatas pemimpin Warisan berkaitan skandal ini akan terlepas.

Kalau kita masih ingat notis 48 jam yang dikeluarkan oleh SPRM. Agar Naib Presiden Warisan, Peter dan seorang lagi individu yang dikenali sebagai Michael supaya tampil menyerahkan diri ke pejabat SPRM bagi membantu siasatan keatas skandal pembelian tanah di Tongod, Tenom.

Beberapa hari selepas notis dikeluarkan, hanya si Peter yang tampil menyerah diri, walaupun sudah dua bulan gagal melaporkan diri ke Pejabat SPRM, Kota Kinabalu. Manakala si Micheal sehingga saat ini masih bersembunyi. Bayangkan si Michael tu seorang peguam tapi tidak berani berhadapan dengan penyiasatan, apa maknanya tu? Maknanya dia sedar, mereka dipihak yang salah dan akan dihukum setimpal dengan pembabitan mereka.

Tapi jangan kamu termakan taktik kamikaze Warisan ya. Kalau pun si Michael terus menghilangkan diri, itu tidak bererti tidak ada sudah individu yang boleh dipertanggungjawabkan atas kehilangan wang pendahuluan RM15 juta yang sepatutnya digunakan untuk membeli tanah di Tongod.

Sebaliknya masih ada dua atau tiga lagi individu yang terbabit dan masih berada didalam Malaysia. Pastinya pembaca pun maklum bha kan, siapa pemimpin pembangkang yang admin maksudkan.

Hakikatnya siapa juga si Micheal tanpa pengaruh si Peter dan siapa juga si Peter tanpa bosnya yang berkuasa penuh dan yang bertanggungjawab membeli tanah di Tongod. Oleh yang demikian, siapa diantara mereka yang paling layak untuk dipertanggungjawabkan?

Dengar khabar dalam tempoh terdekat ini SPRM akan memanggil seorang lagi pemimpin Warisan. Atau mungkin kah hasil siasatan keatas si Peter sudah mencukupi untuk membolehkan SPRM mendakwa mereka yang terbabit di Mahkamah termasuklah keatas diri si Peter? Kita tunggu dan lihat. Siapa yang kena dan apa yang akan berlaku!

👉 Pointnya dengan megambing hitamkan si Micheal maka sahlah yang menyonglap wang pendahuluan RM15 juta itu ialah pemimpin Warisan. Titik

Si Peter Bebas Tahanan Reman Tapi Apa Kaitannya Dengan Bible

Semalam Si Peter dibebaskan dari tahanan reman SPRM dengan bayaran denda sebanyak RM55 ribu dan seorang penjamin tempatan.

Naib Presiden Parti Warisan ini telah direman tujuh hari bagi menjalankan siasatan keatas penyelewengan peruntukan dari KKLW yang sepatutnya digunakan membeli tanah pertanian di daerah Tongod yang bernilai RM155 JUTA.

Tapi kamu tengok bha perangai atau sikap pemimpin Warisan ni sanggup memperalatkan agama Kristian.

Sebelum ini yakni sewaktu dibawa keluar dari Mahkamah selepas mendapat kebenaran reman, dia keluar bersama Bible yang dia peluk. Kelmarin sewaktu dibebaskan dari tahanan reman dia juga memperagakan Bible.

Apa sebenarnya niat si Peter ni ya. Mahu menunjukkan kepada masyarakat Sabah, bahwa Bible membenarkan kelakuan yang tidak bermoral, sebab itulah tempoh remannya tidak dilanjutkan kah?

Sewajarnya pihak Gereja mengambil tindakan ke atas pemimpin seperti ini yang sanggup membabitkan agama untuk tujuan yang salah atau menyesatkan.


Tidak boleh kok itu, kecuali atas tuduhan yang membabitkan agama tapi itupun jangan sampai merosakkan agama seperti mana ISIS di Timur Tengah yang telah merosakkan agama Islam di mata dunia.

Dimana ISIS memperagakan kalimah Allah secara terbuka walaupun pada masa itu mereka sedang melakukan kekejaman. Yang mana seolah olah agama Islam menghalalkan perbuatan yang tidak bermoral.

Apa bezanya dengan perbuatan pemimpin Warisan diatas, memeluk Bible, sedangkan dia sedang disiasat atas kesalahan rasuah?