Si Honorsius dan Si Sarifuddin Cakap Biar Berfakta Jangan Ikut Ikutan 

1. Si Honorsius dan Si Sarifuddin kalau bercakap politik biar berfakta jangan ikut ikutan.

2. Mereka menerusi satu artikel, tidak berpuas hati dengan kenyataan Ramlee Marhaban semasa berucap di perhimpunan Agung Umno 2017.

3. Yb DUN Bugaya, Ramlee dalam ucapannya membayangkan Presiden Warisan, Shafie Apdal semasa menerajui Kementerian KKLW sebagai pengkhianat atau menikam dari belakang orang yang telah memberinya makan atau peluang sebagai menteri.
Apa yang tidak kena dengan kenyataan itu? bukannya fitnah pun tapi kenyataan yang benar, seluruh rakyat Malaysia mengetahuinya, apa bila Presiden Warisan diheret oleh SPRM.

4. Hakikatnya tanpa Presiden UMNO atau Perdana Menteri Najib Razak tidak lah Shafie Apdal berpeluang menduduki Menteri KKLW, hampir dua penggal pula tu. Tapi malangnya, bak kata Ramlee Marahaban dia tidak pandai berterima kasih malah sebaliknya berkomplot untuk menjatuhkan Presiden UMNO.

5. Adakah tindakan menggantung keahlian UMNO Shafie Apdal merupakan satu kesalahan, sedangkan Najib Razak adalah Presiden UMNO yang bertanggungjawab ke atas kelangsungan UMNO itu sendiri. Cuba pula bayangkan andai ada dikalangan pemimpin tertinggi Warisan yang cuba menjatuhkan Shafie dari jawatan Presiden Warisan adakah Shafie hanya mendiamkan diri?

6. Satu lagi janganlah dua jentera Warisan itu berani berani menuduh pemimpin BN sebagai penyeleweng atau pecah amanah. Kerana sehingga hari ini belum ada lagi dikalangan mereka yang disiasat oleh SPRM. Berbanding Shafie dan barisan kepimpinannya, belum pun sampai setahun jagung parti Warisan ditubuhkan. Tapi sudah pun terlibat atau tertuduh dalam skandal melesapkan dana masyarakat luar bandar Sabah.

7. Pada jentera Warisan ni, kalau pun terdesak ingin menjadi calon atau ingin menjadi orang kepercayaan Presiden Warisan. Bercakaplah bah berdasarkan fakta jangan ikut sedap mulut jak, nampak sangat buta maklumat dan duduk di gerabak kereta api yang paling akhir.

8. Alasan jentera Warisan kononnya sebab kenapa Shafie dipinggirkan daripada UMNO adalah kerana Shafie tidak bersetuju dengan skandal 1MDB. Sebenarnya dakwaan itu hanyalah retorik. Kemelut yang melanda 1MDB pada masa itu cuba dijadikan batu loncatan untuk menyingkirkan Najib Razak dari jawatan Perdana Menteri Malaysia. Hakikatnya sehingga hari ini DOJ badan antarabangsa yang turut menyiasat 1MDB, belum pun berjaya menemui sebarang bukti kalau kalau PM Najib Razak adalah dalang skandal 1MDB.

9. Sebelum ini ketua penerangan Warisan Honorsius menimbulkan polemik apabila mendakwa Shafie meninggalkan UMNO semata-mata untuk bersama rakyat dan memperjuangkan perubahan atas kesedaran. Dia juga mendakwa adalah lebih baik Shafie meninggalkan UMNO daripada bersekongkol dengan kemungkaran. Soalnya perjuangan dan keikhlasan apa yang dimiliki oleh Shafie sedangkan dia disiasat oleh SPRM?

10. Si Honorsius juga mempersoal dasar perjuangan parti UMNO. Isunya apa yang si Honorsius ni tahu tentang dasar perjuangan UMNO. Adakah dia hanya melihat UMNO dari konteks 1MDB? Bagaimana dengan jasa UMNO yang telah mengangkat Shafie Apdal sebagai Naib Presiden UMNO yang juga telah menjawat jawatan Menteri di beberapa kementerian. Bukankah Shafie Apdal pemimpin daripada Sabah dan bukan kah itu bermakna UMNO memperjuangkan nasib orang-orang Sabah. Perkara ini telah diakui sendiri oleh Shafie Apdal semasa berucap di perhimpunan Agung UMNO di mana dia sendiri mengakui bahawa UMNO telah berjaya mengangkat martabat mereka yang dulunya adalah hina.

11. Begitu juga dengan kenyataan auta si Sarifuddin. Dia cakap istilah tikam belakang wajar diberikan pada pemimpin UMNO yang kononnya sanggup bersekongkol terhadap kemungkaran dan pecah amanah. Hello bro, siapa yang baru baru disiasat oleh SPRM dan siapa juga yang dipinggirkan dari UMNO kerana mengkhianati presiden? Bukankah dari kalangan kalangan kroni, kerabat dan pemimpin kesayangan mu. Walaupun dia sendiri menerusi artikel yang sama mendakwa kononnya kepentingan rakyat tidak lagi menjadi keutamaan perjuangan malahan pemimpin yang terlibat dengan skandal rasuah disanjung dan ditaati. Shame on you lah!

#BNforSabahan

Perhimpunan Agung UMNO (PAU2017) Bermakna Pada Rakyat Sabah – MA63

1. Perhimpunan UMNO pada kali ini amat memberikan kesan pada masyarakat Sabah, khususnya pada mereka yang kisah dengan perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

2. Kita sedia maklum sejak kebelakangan ini pihak pembangkang suka berpolemik dengan perjanjian ini, kerana mereka tahu perjanjian ini mampu membangkitkan kemarahan masyarakat Sabah keatas BN atau Persekutuan secara keseluruhannya.

3. Walaupun sudah berulang kali Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman dan Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Tawfiq Titingan memberikan jaminan bahawa sebarang kekurangan didalam perlaksanaan perjanjian 1963 akan dituntut oleh BN dengan cara yang tersendiri atau mengikut versi BN Sabah. Tapi komitmen dan keikhlasan itu sengaja dinafikan oleh pemimpin parti parti pembangkang Sabah. Tujuannya supaya masyarakat Sabah terus keliru dengan itu mudahlah bagi pembangkang memperalatkan atau memperkudakan masyarakat Sabah.

4. Jaminan tuntutan perjanjian 1963 dari pemimpin Sabah yang admin maksudkan adalah seperti link dibawah ;

Musa Ajak Pembangkang Duduk Berbincang Berhubung MA63

BN Lebih Layak Memperjuangkan Sabah For Sabahan

5. Nah hari ini melalui ucapan Penggulugan PAU2017, Presiden UMNO Malaysia, Najib Razak telah membuktikan bahawa jaminan yang diberikan oleh dua pemimpin Sabah diatas adalah benar belaka tidak seperti pembangkang lain yang diungkapkan lain yang diterjemahkan, macam strategi politik si Donald Trump, bila sudah kuasa berada di tangan apapun tidak boleh dilaksanakan kerana mendapat tentangan dari ahli kongres malah bertentangan dengan perlembagaan yang sedia ada.

6. Dibawah adalah petikan ucapan Presiden UMNO Malaysia, Najib Razak berhubung komitmennya terhadap perjanjian 1963 semasa menggulung perhimpunan agung UMNO 2017.

“Sabah kita tak lupa, Sabah. Simpanan tetap BN Sabah, Sarawak.

Sabah, Sarawak. Saya bagi komitmen ya! wakil dari Sabah, Ustaz Arifin. MA63 perjanjian 1963, Sabah punya agreement kalau ada tak betul, kita terambil kita nak pulang balik pada rakyat Sabah.

Zaman dulu kalau soal tentang MA63, masuk bawa ISA. Tapi zaman saya sekarang ini, kita lebih terbuka, boleh bincang. Sebab itu saya kata, kalau hendak parti of the futures, you can’t take somebody from the past”.

Untuk kenyataan yang lebih lanjut dengar fahamkan rakaman video diatas.

7. Pada masyarakat Sabah yang bijaksana, selepas ini jangan lagi ada yang terpedaya dengan hasutan pihak pembangkang. Hakikatnya sebarang kelemahan dari konteks perjanjian 1963. Ia tidak boleh ditutup tanpa adanya kerjasama dari pihak atasan atau Persekutuan. Melainkan pembangkang itu ada agenda total autonomi atau agenda membawa Sabah keluar dari Malaysia tanpa perlu terlebih dahulu menjadi entiti kepada kerajaan.

Menyapa dan Menyantuni Rakyat, Ariffin Arif – PAU2017

KUALA LUMPUR, 9 Dis – Wakil UMNO Sabah, Datuk Hj Mohd Ariffin Mohd Arif menarik perwakilan dengan mendendangkan sebahagian lagu Anak Kampung nyanyian Jimmy Palikat dalam menceritakan tumpuan kerajaan hari ini terhadap kebajikan rakyat Sabah.

Menurut beliau senikata lagu berkenaan; ‘memang aku ini, anak orang miskin tiada pelajaran’… Alhamdulillah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam bajet 2018 telah memperuntukkan RM1 bilion untuk membaikpulih sekolah-sekolah daif di Sabah dalam usaha membantu pendidikan kerana dengan adanya pendidikan tidak adalah seperti senikata lagu berkenaan.

“Senikata kedua; ‘tiada keretaku bawamu jalan-jalan, rumah pun tiada yang ada bapa punya’… Hari ini juga Alhamdulillah jalan Pan Borneo yang besar nilainya kepada kita. Jadi jurang yang disebut oleh Perdana Menteri berhubung dengan merapatkan jurang ada dalam lagu Jimmy Palikat. Insya-Allah, Perdana Menteri telah memberi jaminan Sabah dan Sarawak serta semenanjung akan sepadan.

“Membangun soal pendidikan adalah satu jihad, membangun ekonomi adalah satu jihad, membasmi kemiskinan satu jihad menegakkan dan mendaulatkan agama adalah satu jihad…UMNO telah berjalan dalam landasan jihad jadi memastikan kita menang dalam pilihan raya juga adalah satu jihad,” katanya ketika membahaskan usul agama dan pendidikan pada Perhimpunan Agung UMNO 2017, di sini, hari ini.

Beliau seterusnya berkata saranan Presiden parti agar pimpinan UMNO mendengar denyut nadi rakyat perlu dihayati dan diperhalusi secara teliti dan mendalam agar maksudnya sampai.

“Kenapa Datuk Seri Najib tidak sebut dengar suara nyaring rakyat… kenapa presiden tidak sebut dengar suara lantang rakyat sebaliknya beliau menyebut dengar denyut nadi rakyat. Cuba perwakilan perhatikan bagaimana doktor mendengar denyut nadi orang sakit… bukankah dengan mendekati… dengan menyapanya serta menyantuni sebaik mungkin. Jadi kita perlu ambil pendekatan itu… dekat dengan rakyat… akrab dengan rakyat dan ini resepi apa yang dinyatakan oleh presiden,” katanya.

Sumber UMNO

Kehadiran Luar Biasa PAU2017 Bukti Keutuhan UMNO

KUALA LUMPUR 8 Dis. – Kehadiran luar biasa jumlah pengunjung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sempena Perhimpunan Agung UMNO 2017 sejak Selasa lalu mematahkan hujah dan tuduhan pihak yang mahu memusnahkan UMNO sejak dua tahun lalu.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kejayaan perhimpunan kali ini juga menjadi bukti segala kerja keras kepimpinan untuk memastikan UMNO kekal utuh sejak dua tahun lalu turut berhasil.

“Saya, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dua tahun lalu mesti menerima hakikat dengan tindakan-tindakan pihak tertentu dan tuduhan-tuduhan mereka yang tidak mahu melihat UMNO ini kuat.

“Inilah persepsi yang mereka ingin wujudkan di luar sana. Kita jawab macam mana pun persepsi itu akan berputar dan diulangi. Jadi cara nak mematahkan hujah mereka ialah dengan menunjukkan sendiri bahawa UMNO ini masih lagi dapat sokongan majoriti ahli kita. Ini terbukti dalam perhimpunan kita kali ini,” kata Hishammuddin dalam Sembang Online di Utusan Online hari ini.

Sementara itu, sebagai Pengerusi Jawatankuasa Usul Hishammuddin berkata, beliau gembira dengan perbahasan yang dilakukan oleh pembahas.

“Maka bila jurucakap-jurucakap hari ini selesai usul dasar, saya sebagai pengerusi jawatankuasa usul ini begitu lega kerana perhimpunan kali ini cukup penting. Merupakan perhimpunan akhir sebelum Pilihan Raya Umum ke-14.

“Kita nak tunjukan kepada orang ramai apa juga perkara yang dilontarkan kepada kita, apa juga perancangan nak melaga-lagakan kita memecah-belahkan kita, akhirnya parti keramat UMNO ini tetap bersatu. Ini dapat saya tengok dalam perhimpunan ini,” kata HIshammuddin.-

Sumber UTUSAN ONLINE

Ramlee Marahaban dan Ayam Hutan – PAU2017

1. Menarik hujah dari wakil Sabah ni ya, YB DUN Bugaya, Ramlee Marahaban. Hujahnya agak sinikal tapi itulah realitinya.

2. Sedikit sebanyak berkisar soal parti pembangkang yang beliau ibaratkan seperti ayam kampung, ayam hutan serta ayam serama yang tampak cantik tapi pada hakikatnya tidak berkemampuan. Berbanding ayam Texas yang terkenal dengan kekuatannya.

3. Beliau juga membayangkan cacian, kejian pembangkang terhadap pemimpin dan jentera BN, ibarat anjing menyalak bukit. Tidak pun meruntuhkan atau mematikan malah sebaliknya BN kenyang oleh pujian dari kejayaan BN.

4. Turut menjadi fakta adalah penderhakaan mantan Naib Presiden UMNO atau Menteri KKLW kepada Presiden UMNO yang sepatutnya yang tidak berlaku. Memandangkan sebelum ini bukan siapa siapa sebelum diangkat menjadi Menteri. Selain gagal memikul tanggungjawabnya sebagai Menteri KKLW hingga menyebabkan negeri Sabah menjadi korban pembangunan.

5. Dalam masa yang sama wakil daripada Sabah ini juga menyokong usul dari pergerakan sayap bahawa jawatan Presiden UMNO dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan.

Mari kita dengarkan ucapan atau hujah wakil dari Sabah ini.

Menyokong Amaran TPM Zahid – Slogan Sabah Untuk Sabah

1. Slogan Sabah For Sabahan hanya sesuai untuk pihak yang totally menuntut Sabah keluar dari Malaysia dimana ia dijalankan melalui kutipan suara atau memorendum. Bukannya terlibat dalam pergolakan politik nasional dan berharap akan mendapat jawatan Ketua Menteri Sabah melalui proses pilihanraya. Poyoh!

2. Alsebab itulah perjuangan slogan Sabah for Sabahan yang tidak melalui memorendum khas, hanyalah merupakan retorik politik, bertujuan mengelirukan orang orang Sabah demi kelangsungan pemimpin yang sikit hari lagi akan hilang dari peta politik Sabah. Mereka sanggup mengorbankan keharmonian kaum demi kuasa kuasa dan kedudukan.

3. Kerana itu kita sebagai masyarakat Sabah yang majmuk sewajarnya bersetuju dengan kenyataan tegas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Zahid Hamidi, semasa mengingatkan pihak berkenaan.

4. Naib Presiden UMNO Malaysia, Zahid Hamidi semasa merasmikan persidangan pergerakan sayap Wanita, Pemuda dan Puteri. Menegaskan berdasarkan undang-undang bahawa jangan ada pihak yang bermain api dengan menghasut rakyat menggunakan slogan Sabah untuk Sabah dan Sarawak untuk Sarawak.

5. Timbalan Menteri menegaskan perbuatan itu adalah satu kesalahan yang amat serius dan mereka boleh dikenakan hukuman berat.

6. Beliau menambah perbuatan sedemikian hanya menyebabkan rakyat Malaysia menanggung derita akibat permainan dan akhirnya mengundang campur tangan asing pada masa depan. Lihat saja komen semasa dari penyokong penyokong parti pembangkang seperti Warisan dan Gabungan, penuh dengan rasa kebencian pada masyarakat Melayu yang berasal dari Semenanjung. Tidak terkecuali keatas masyarakat Sabah itu sendiri hanya kerana mereka menyokong parti seperti UMNO dan kompenan PH. Menjengkelkan!

7. Katanya lagi, tindakan pihak berkenaan yang menghasut rakyat dengan slogan itu cukup bertentangan dengan perlembagaan persekutuan.

8. Kesimpulannya ingatan pada pemimpin dan penyokong parti pembangkang tempatan Sabah yang totally beretorik dengan perjanjian 1963. Mereka hanya ada dua pilihan. Sama ada berpolitik mengikut perkembangan arus perdana atau bertindak menjalankan pungutan suara(memorendum) pada semua lapisan masyarakat Sabah dan selepas itu dikemukakan kepengetahuan PBB lalu diadili mahkamah tribunal antarabangsa. Ada berani?

9. Pun begitu andai pembangkang merasakan mereka cukup kebal dan perbuatan mereka disokong oleh majoriti rakyat Malaysia umumnya dan khasnya masyarakat Sabah, nah dipersilakan terus beretorik dengan slogan slogan yang tidak mendatangkan manfaat tu. Tapi ingat, sendiri buat sendiri tanggunglah.

10. Satu lagi jangan ingat kerana amaran ini, kamu pembangkang merasakan diri kamu sudah kuat hingga kononnya mampu menggugatkan BN. Tolong sikit, ini soal keharmonian kaum bukannya modal pilihanraya.

#BNforSabahan #UMNOBN #tolakpembangkang #tolakwarisan