PBS Memilih GRS Yang Murni Daripada Bekerjasama Dengan Warisan

Kenyataan balas PBS berhubung pelawaan  Presiden Warisan, Shafie Apdal yang ingin bekerjasama dengan Parti Bersatu Sabah (PBS).

Presiden PBS, Maximus Ongkili menyatakan dia menghargai minat parti Warisan untuk bekerjasama dengan mereka pada pilihan raya umum yang akan datang, tetapi sebagai parti yang berbilang kaum dan berpengalaman, PBS memilih setia sepenuhnya sebagai ahli GRS dan juga sebagai rakan kongsi.

Ongkili yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak menambah kenyataan bahawa perjuangan politik GRS seperti yang dihuraikan oleh Pengerusinya Datuk Hajiji Noor pada pelancarannya bulan lalu bukan hanya mulia dan harmoni tetapi juga berasaskan rakyat.

Sebaliknya Ongkili mengajak Warisan untuk menjalankan agenda membangun Sabah dan memastikan Sabah menjadi sebuah negeri yang makmur dan selamat, bebas daripada pendatang asing tanpa izin.

Macam dua kali sudah Warisan mempelawa PBS untuk bekerjasama, namun tidak mendapat perhatian.

Macam ada niat jahat yang tersirat di sebalik pelawaan untuk bekerjasama.

Rasanya Warisan cuba mencipta persepsi dikalangan rakyat Sabah  supaya Warisan akan dinilai lebih terbuka dan mesra serta ikhlas berbanding PBS atau parti lain. Walhal pada hakikatnya Warisan tidak memiliki  ciri-ciri yang admin sebutkan diatas.

Selain niat jahat yang jelas Shafie ingin menggugat kestabilan GRS.

Berapa saja bha sifir kamu tu, sampai begitu mudah untuk dibaca. Bukan begitu caranya kalau jujur ingin bekerjasama, semestinya tidak disampaikan secara terbuka. Tapi ini sebaliknya pelawaan dibuat semasa Shafie berucap dalam satu majlis politik di Kota Belud baru baru ini.

Kesimpulannya PBS memilih setia bersama GRS menjelang pilihan raya umum dan pada Warisan boleh saja menjadi pendukung agenda GRS walaupun tanpa ikatan apa apa. 😜

Sebenarnya sebelum artikel ini diterbitkan admin ada menulis satu entri tentang siapa yang sewajarnya…….. Tapi nampaknya kenyataan PBS lebih jitu. Hehehe!

Shafie, Jaujan Tidak Usahlah Berlagak Suci Dan Meroyan Sangat Hanya Kerana Rina Jainal

Alamak kenapa lak Presiden dan Naib Presiden parti Warisan tetiba berlagak suci sangat tu. Alahai, kamulah bha tapi pada hakikatnya politik Warisan tidak ada makna tanpa cash is king terutamanya diperingkat akar umbi. Tanpa king itu sudah lama parti Warisan malah politik Shafie lenyap dari ingatan masyarakat Sabah, apa lagi Jaujan, lagilah.

Tetiba meroyan akibat perkembangan parti itu yang mulai kehilangan sokongan diperingkat kepimpinan mahupun di peringat akar umbi, sudah tentu.

Jangankan sokongan akar umbi diluar Semporna yang mulai hilang kepercayaan dan meninggalkan Warisan. Di Semporna sendiri terutamanya dikalangan masyarakat kampung tampak, ramai sudah yang mengajuk ucapan pemimpin pemimpin Warisan, kerana terbukti cakap tidak serupa bikin.

Admin ada buktinya pun tapi dalam bahasa Bajau lah. Hahahah.

Sejak kerajaan Warisan tumbang dua kali, kali pertama selepas kehilangan sokongan di dewan undangan negeri dan kedua melalui pilihan raya negeri Sabah 2020 dimana parti Warisan hanya memenangi 23 kerusi DUN. Sehingga hari Warisan telah kehilangan 6 Adun termasuk semalam Adun Kukusan, Rina Jainal, bererti kerusi Warisan sehingga hari ini tinggal 17 kerusi DUN.

Apa yang menjadi isu kepada Presiden Warisan, Shafie Apdal dan Naib Presidennya Jaujan Sambakong yang hingga mereka meroyan ialah  kononnya sebab Adun Kukusan, Rina Jainal  meninggalkan Warisan adalah kerana telah ditawarkan imbuhan oleh pihak tertentu. Siapa pihak tertentu itu? Jangan mencipta persepsi semata mata, kalau benar dan ada bukti buatlah laporan ke SPRM pun.

Mula mula kita tanya mereka berapa jumlah wang ringgit yang telah diterima oleh Rina Jainal? Shafie ada bukti kah? kalau tidak ada jangan sembang kencang lah. Jangan juga perbuatan sendiri di balikkan pada orang lain, biar apa yang dikatakan itu seolah olah ada kebenarannya.

Adakah mereka lupa sewaktu Warisan menjadi kerajaan. Mereka telah mendakwa bahawa beberapa wakil rakyatnya telah dihubungi oleh pihak tertentu agar meninggalkan Warisan. Tapi bila SPRM menghubungi salah seorang dari mereka dan dinasihatkan supaya membuat laporan Polis atau SPRM. Tidak ada seorang pun yang tampil.

Baca link dibawah.

Dalam politik matang tidak tu timbul persoalan demokrasi telah lenyap hanya kerana ada wakil rakyat meninggalkan parti lama dan menyertai parti baharu, ini kerana mengalihkan sokongan juga sebahagian daripada sistem demokrasi itu sendiri. Dan tidak semestinya mereka akan kehilangan sokongan.

Ada banyak faktor kenapa wakil rakyat meninggalkan parti lama. Ada yang disebabkan telah hilang kepercayaan pada kepimpinan dan perjuangan parti, ada juga kerana wakil rakyat lebih memikirkan untung rugi penyokong mereka.

Pada akhir tahun 2018 beberapa wakil rakyat UMNO keluar dan menyertai Parti Bersatu. Tapi bila Pilihan Raya Negeri Sabah 2020 hanya seorang dari mereka yang gagal mempertahankan kemenangannya, itupun kerana berlaku perpecahan dikalangan parti parti yang berkerjasama. Sebaliknya tiga calon UMNO tewas kepada calon Bebas.

Bagaimana pula dengan wakil rakyat DAP yang telah keluar parti dan menyokong Parti WARISAN.

ADUN Sri Tanjong, Justin Wong Yung Bin dan ADUN Elopura, Calvin Chong Ket Kiun meninggalkan DAP dan menyertai Warisan hal itu diumumkan sendiri oleh Presidennya, Shafie Apdal di ibu pejabat Warisan, Kolombong.

Dua ADUN DAP Sertai Parti Warisan

Adakah Shafie atau parti Warisan telah menawarkan sejumlah wang sebagai imbuhan pada dua Adun DAP ini, seperti yang pernah dilakukan ke atas Adun UPKO, Madius Tangau ditawarkan ke jawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah?

Jadi kalau Warisan tidak mampu memberikan bukti atas tuduhan mereka dan menafikan kenyataan admin ini. Maka ini hah gambar Adun Kukusan, Rina Jainal sebagai hadiah supaya mereka terus meroyan dan tidak boleh tidur malam, mandi tidak basah. Silap haribulan akan ada lagi yang menyusul.


PH Ambil Idea Masidi/ Kerajaan GRS Berhubung Tuntutan Royalti 40%

Inilah apa yang dipanggil mencuri kredit buah fikiran/idea orang lain berhubung tuntutan 40% royalti minyak ke atas kerajaan Persekutuan. Bukan lagi mencuri tapi masih beranggapan fikiran rakyat Sabah ini masih mudah dimanipulasi. Walau selepas beberapa propaganda pembangkang semasa Pilihan Raya Umum 2018.

Sebelum ini Datuk Masidi Manjun ada menegaskan bahawa jika dalam perundingan yang sedang dijalankan diantara kerajaan GRS Sabah dan kerajaan Persekutuan tidak berjalan seperti yang diharapkan iaitu tuntutan 40% royalti minyak seperti yang termaktub dalam perjanjian 1963 tidak dipenuhi. Maka beliau atau kerajaan negeri Sabah tidak akan teragak agak untuk mengambil tindakan undang undang.

Sehingga hari ini perbincangan berjalan dan ada perkembangan yang positif diantaranya Persekutuan telah menambah bayaran pemberian khas dari RM26.7 juta selama ini kepada RM125.6 juta.

Wang ini bukan bayaran royalti minyak dari 40% yang sedang dituntut.

Untuk makluman RM125.6 juta berkenaan telah digunakan untuk membina perumahan rakyat Sabah yang dikenali perumahan SMJ atau Sabah Maju Jaya.

Tapi semalam pimpinan Pakatan Harapan Sabah terdiri dari PKR, UPKO dan DAP telah menggemukkan tuntutan undang undang ke Persekutuan berhubung royalti minyak 40%.

Ahli-Ahli Parlimen dan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah daripada Pakatan Harapan (PH) Sabah hari ini
telah memfailkan tindakan undang-undang di Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak di Kota Kinabalu untuk memohon pengisytiharan antara lainnya bahawa hak perlembagaan Sabah ke atas 40% hasil bersih yang diperolehi oleh Kerajaan Persekutuan dari Sabah setiap tahun harus dihormati dan dipatuhi.

Tidak ada angin tidak ada ribut tiba tiba berkemas dan kelam kabut. Melucukan!

Zaman kerajaan Warisan, Sabah hanya mendapat 20% itu pun dalam bentuk kenyataan yang bersetuju tapi belum pun ditunaikan. Persetujuan itu disambut sangat positif oleh Timbalan Ketua Menteri Sabah waktu itu Christina Liew sebagai konon bukti komitmen kerajaan mereka. Sekali lagi lucu!

Ketua Menteri Sabah, Shafie juga turut bergembira dan melihatnya sebagai hal yang positif dan menganggarkan tahun itu 2019/2020 Sabah akan menerima sehingga RM1.7bilion. Namun pada hakikatnya satu sen pun dari 20% tidak diterima oleh negeri Sabah sehinggalah kerajaan Warisan tumbang. Lucu!

Faktanya era kerajaan Warisan atau Pakatan Harapan Sabah, hanya berani mengemukakan tuntutan setinggi 20%. Tapi bila menjadi pembangkang tiba tiba berani sehingga 40%. Lucu!

Hanya mereka yang tidak ada asas ilmu lalu ikut ikutan berpolitik yang percaya pada propaganda tuntutan 40% Pakatan Harapan ini. itu pun hanya bila mereka menjadi pembangkang.

Sabitan Bersalah Peter Anthony Tidak Jejas Parti KDM Sertai GRS

Benar Presiden parti KDM, Peter Anthony telah disabitkan bersalah di Mahkamah tetapi masih boleh membuat rayuan oleh itu permohonan partinya untuk menyertai GRS tidak terjejas.

Begitu pernyataan setiausaha Agung GRS Datuk Masidi Manjun.

“Saya ingat kita hormati prosiding undang-undang, seperti kita tahu dalam proses undang-undang, dia (Peter) masih ada dua peringkat untuk merayu. Jadi atas andaian itu, peluang beliau untuk tidak disabitkan kesalahan masih terbuka luas.

“Kita tidak mahu membuat tanggapan negatif hanya kerana dia telah disabitkan kesalahan di peringkat awal,” katanya selepas pelancaran GRS di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah, di sini.

Semoga yang mempersoal keberadaan parti KDM itu bukan pemimpin UMNO dan pemimpin Warisan. Sebab kalau kita buat nisbah kesalahan antara Peter Anthony aka parti KDM dan pemimpin UMNO atau parti UMNO nah macam tu langit dengan bumi. Tapi tetap saja pemimpin UMNO yang terpalit dipertahankan dan berharap mereka akan mendapat kedudukan sebagai Perdana Menteri dan Ketua Menteri.

Jenayah pemimpin UMNO tersohor hingga ke peringkat antarabangsa dan melibatkan keluarga mereka, tidak kiralah apa dia Najib dalam kes 1MDB mahupun Zahid Hamidi dalam kes Yayasan Akal Budi dan kontrak visa pekerja asing.

Begitu juga dengan timbalan ketua menteri Sabah, Bung Mokhtar.

Pegawai penyiasat SPRM semasa menjawab pertanyaan pihak pendakwa di Mahkamah, berkata bahawa isteri Bung telah mengaku menerima wang suapan dari pelabur dan pengakuan itu dirakam semasa dalam siasatan.

Berbanding kes yang menyebabkan Peter Anthony disabitkan bersalah di Mahkamah baru baru ini. Tidak ada seorang pun anak isteri Peter yang terlibat dan disiasat.

Kalau yang mempersoal itu pemimpin dan penyokong Warisan pula. Nah baik mereka bertanya terlebih dahulu pada Presiden parti Warisan, Shafie Apdal. Apa sebenarnya yang dilakukan oleh Peter Anthony dan siapa dibelakangnya. Lepas itu tanya wang dari mana, digunakan untuk menjalankan parti Warisan selama ini.

Tidak ada parti yang paling buruk dan busuk di muka bumi ini selain UMNO. Sebab itu kalau diikut mereka tidak layak mempersoal integriti dan kredibiliti mana mana pihak politik. Penyokong PAS pernah mendakwa UMNO adalah parti Yahudi.

GRS Pertimbang Laksanakan Keahlian Secara Terus, Apa Yang Salah?

Portal berita Malaysiakini menerbitkan berita bertajuk GRS pertimbang laksanakan keahlian secara terus.

Editor Malaysiakini merujuk kenyataan pengerusi GRS, Ketua Menteri Sabah, Datuk Hajiji semasa merasmikan pelancaran GRS yang berlangsung hari ini di Kota Kinabalu.

Dimana Datuk Hajiji berkata begini,

“Demi menyemarakkan semangat Sabah yang bersatu, saya akan berbincang dengan rakan pimpinan untuk mengusahakan strategi dan pendekatan lain bagi membawa lebih ramai rakyat Sabah bersama dalam perjuangan murni ni.

“Selain keanggotaan direct membership, penubuhan sayap wanita, pemuda, kita juga wajar menubuhkan segera sayap pelajar,” 

Namun artikel itu telah dikritik secara sengaja oleh laskar UMNO dan laskar Warisan. Antara lain komen bohong mereka seperti di bawah.

Lebih baik bersatu di bawah parti tempatan Sabah baru ada ummmmm

PPBM dan UMNO sepatutnya tak ada dlm GRS itu parti Malaya bukan parti tempatan Sabah.

Mengada ngada bukan atau mungkin juga mereka tidak tahu cerita yang sebenarnya.

Hakikatnya GRS adalah sebuah parti politik bukannya Gabungan semata-mata. Macam juga UMNO, UMNO yang dicanang 24 jam tapi bila bertanding guna logo BN. Hahaha

Warisan parti tempatan tapi bertanding di Malaya. Apa itu namanya parti tempatan. Hahaha

Muak dah wall Malaysiakini dipenuhi laskar yang suka mengada-ngada, 👎👎👎

Prinsip Politik GRS

GRS juga harus digerakkan dengan berpandukan kepada dua prinsip politik. Pertama, prinsip Politik Pembangunan yang mengutamakan pencapaian dan bukan janji retorika politik yang tidak berkesudahan; iaitu results over rhetoric.

Politik Pembangunan yang bernilai dan bermakna perlu digerakkan seiring dengan Prinsip Politik Akomodasi.

Kita perlu sentiasa mengamalkan sikap terbuka dan bertindak secara akomodatif demi membina solidariti dan kesatuan rakyat. Politik Akomodasi bermaksud keterbukaan untuk bekerjasama dengan semua atas kepentingan dan matlamat yang sama

Agenda GRS : Sayangi Sabah

Dengan penubuhan GRS sebagai entiti politik rasmi, pelaksanaan Agenda Sayangi Sabah akan ditambah nilai melalui empat teras perjuangan GRS yang meliputi:

  • Pertama, Sabah First iaitu Sabah Diutamakan
  • Kedua, Sabah Forward atau Sabah Melangkah ke Hadapan
  • Ketiga, Sabah Prosper memaknai Sabah Maju Jaya; dan
  • Keempat, Sabah United yakni Sabah yang Bersatu

Sabah First adalah teras perjuangan yang melibatkan matlamat serampang dua mata; iaitu bukan sahaja kita meletakkan hak dan kepentingan Sabah pada unjuran teratas, tetapi juga misi untuk menganjak status Sabah pada kedudukan teratas dalam pelbagai aspek pembangunan. Sabah First tidak bermaksud bahawa kita mengetepikan kepentingan nasional, namun sebagai wadah tempatan, amanah dan tanggungjawab besar kita adalah memperjuangkan kepentingan negeri sebagai keutamaan nombor satu. Kita yakin dan percaya, sebagai salah satu komponen penting negara, matlamat membina Sabah yang lebih maju dan berjaya perlu diangkat sebagai agenda nasional demi menjamin kemakmuran dan kelestarian Persekutuan Malaysia.

Sabah Forward adalah penting untuk membentuk pemikiran, menghalakan perspektif dan memimpin tindakan kita secara strategik dan berfokus dalam membawa Sabah Melangkah ke Hadapan, membina masa depan negeri. Perjuangan ini adalah satu perjalanan panjang yang kita warisi daripada barisan pelopor pejuang terdahulu. Kita berdiri di atas amanah dan pertanggungjawaban itu. Kita harus memastikan setiap langkah yang diatur memacu kita ke hadapan menuju destinasi kemajuan dan kemakmuran.

Sabah Prosper yang dimaknai dengan kesungguhan dan komitmen kita untuk melaksanakan serta menjayakan Agenda Sayangi Sabah melalui pelan pembangunan negeri iaitu Hala Tuju Sabah Maju Jaya.  Kita sedar, melihat kepada penerimaan rakyat kepada hala tuju yang bersandarkan kepada slogan jata negeri ini, ada pihak yang cuba mewujudkan persepsi negatif dengan mengetengahkan isu-isu tertentu untuk menafikan signifikasi Hala Tuju SMJ. Realitinya, saya yakin mereka menyedari bahawa isu-isu itu adalah juga legasi yang mereka sendiri gagal tangani. Kita perlu istiqamah dan tidak membiarkan tindakan bermotifkan kepentingan politik sempit ini membawa kita lari dari landasan serta fokus dalam menggerakkan pelan pembangunan ini.

Kejayaan segala usaha yang kita lakarkan menuntut sokongan dan dokongan semua pihak. Sabah memerlukan persekitaran yang stabil dan kondusif untuk mencapai kemajuan. Dalam menggerakkan teras perjuangan mengutamakan Sabah, membawa Sabah melangkah ke hadapan dan membina Sabah yang maju jaya memerlukan kewujudan kesatuan rakyat Sabah. Atas sebab itu, perjuangan Sabah First, Sabah Forward dan Sabah Prosper harus bergerak seiring bersama perjuangan Sabah United iaitu mewujudkan Sabah yang bersatu sebagai teras yang keempat.

Pelancaran Gabungan Rakyat Sabah (GRS)

Hari satu lagi peristiwa penting terukir dalam lipatan sejarah negeri. Permuafakatan parti-parti politik melahirkan sebuah wadah baharu dan jajaran politik lokal yang kita namakan Gabungan Rakyat Sabah (GRS). Berbeza dengan pembentukan gabungan parti-parti politik lain di Sabah sebelum ini, GRS bermula dengan mandat rakyat sebelum didaftarkan secara rasmi. Pada Pilihan Raya Negeri ke-16 dalam bulan September 2020, parti-parti politik dalam Perikatan Nasional (PN), Barisan Nasional (BN) dan Parti Bersatu Sabah (PBS) telah membentuk kerjasama, dan Alhamdulillah, kita mendapat kepercayaan rakyat yang membawa kepada pembentukan Kerajaan Negeri yang dikenali sebagai Kerajaan GRS + BN pada hari ini.

Sebagai satu formula tempatan, kehadiran komponen politik nasional dalam GRS adalah tertakluk kepada agenda, teras dan prinsip GRS. Komitmen kepada formula tempatan ini juga dipelihara dengan peruntukan undang-undang tubuh parti yang menetapkan bahawa teraju kepimpinan GRS adalah ditentukan melalui konsensus lokal iaitu kesepakatan parti-parti komponen GRS. Kita akan bergerak dan bertindak atas landasan formula tempatan dan setiap ahli GRS perlu berpegang teguh kepada agenda, teras, prinsip dan Perlembagaan GRS serta menjunjung keluhuran Perlembagaan Negeri dan Perlembagaan Persekutuan.   

Agenda GRS Menyemarakkan Semangat Sabah Yang Bersatu

Demi menyemarakkan semangat Sabah yang Bersatu, saya akan membincangkan dengan rakan-rakan pimpinan untuk mengusahakan strategi dan pendekatan lain bagi membawa lebih ramai rakyat Sabah bersama dalam perjuangan murni ini.

Selain keanggotaan secara langsung sebagai ahli GRS, penubuhan Sayap Wanita dan Sayap Pemuda, kita wajar mempertimbangkan segera penubuhan Sayap Pelajar atas permintaan golongan itu, dan Sayap GRS Plus yang menghimpunkan badan-badan politik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan mana-mana pihak sekalipun

#GRS #SabahMajuJaya

Bersatu Sabah Berbeza Dengan Bersatu Semenanjung

Berdasarkan kenyataan Naib Presiden Bersatu, Ronald Kiandee posisi Bersatu Sabah tidak sama seperti Bersatu Semenanjung atau Nasional, ini berlaku selepas kerajaan negeri Sabah dibentuk melalui gabungan beberapa parti tempatan dan BN yang selepas itu dikenali sebagai GRS-Barisan Nasional.

Bersatu adalah pengasas Perikatan Nasional (PN) di peringkat nasional, namun ada parti dalam Gabungan Rakyat Sabah, GRS tidak menjadi komponen Perikatan Nasional.

Di Sabah sendiri BN bukannya ahli Gabungan Rakyat Sabah, GRS seperti PBS, STAR serta Bersatu. Tapi BN hanyalah rakan sekutu GRS atau dikenali sebagai GRS plus BN.

Oleh itu GRS mengalu-alukan kehadiran parti baru yang mendukung aspirasi GRS itu sendiri. Jangan bimbang, UMNO adalah UMNO manakala GRS adalah GRS.

Ronald Kiandee berkeyakinan rakyat Sabah menerima secara positif Gabungan ini yang dibentuk oleh Kerajaan Negeri Sabah.

Jadi kan selepas ini kalau ada laskar parti baik dari UMNO mahu pun pembangkang yang mengkritik Bersatu Sabah dari konteks pergolakan yang berlaku di Semenanjung atau Nasional. Maka itu hanyalah kritikan semata mata dan yang sia-sia, buang karan kata anak muda dulu kala. Hahaha!