KM Hajiji Terima Panggilan Dari KM Sarawak, Block Borneo Bentuk Kerajaan Persekutuan

KOTA KINABALU: Pemimpin Sabah dan Sarawak bersetuju untuk membincangkan kerjasama dalam satu blok Borneo yang akan menyokong kerajaan persekutuan yang memberi manfaat kepada kedua-dua negeri itu.

Hajiji Noor, pengerusi Gabungan Parti Sabah berkata beliau telah menerima panggilan daripada rakan sejawatannya di Sarawak, Abang Johari Openg, “dan kami bersetuju untuk membincangkan kerjasama yang lebih erat antara kami sebagai sebuah blok Borneo”.

“Ini bagi memastikan kita menyokong kerajaan persekutuan yang akan memberi manfaat kepada Sabah dan Sarawak,” katanya dalam sidang media di sini.

Hajiji, yang juga ketua menteri Sabah, berkata pakatan GRS-BN memenangi 13 daripada 25 kerusi di Sabah manakala Perikatan Nasional memenangi satu kerusi.

Beliau berkata 14 MP itu akan menyokong kerajaan persekutuan yang boleh membawa kestabilan kepada negara.

Hajiji tidak menyatakan mana antara tiga gabungan politik kebangsaan yang GRS akan sokong.

“Kami tidak boleh katakan sekarang kerana kami masih belum menerima keputusan rasmi semua kerusi. Tetapi jika kita mahu kestabilan, kita mesti melihat apa itu gabungan itu dan apa yang mereka tawarkan kepada Sabah dan Sarawak,” katanya.

1 thoughts on “KM Hajiji Terima Panggilan Dari KM Sarawak, Block Borneo Bentuk Kerajaan Persekutuan

Add yours

  1. Saya setuju sangat dengan cadangan GPS dan GRS menubuh Block Borneo dan menyokong kerajaan persekutuan. Tetapi kalau Warisan bersama dalam Block Borneo memang menghadapi masalah kerana ideology politiknya lebih kepada kaki kiri di Sabah dan kanan di Semenanjung.

    Liked by 1 person

Tinggalkan komen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog di WordPress.com.

Atas ↑