Bantuan Sabah One-off RM300 Ada Unsur Penyelewengan

Kekecewaan pemohon bantuan one-off RM300 Sabah sebelum ini dianggap fitnah oleh penyokong atau pemimpin kerajaan negeri Sabah.

Sebelum screenshot yang akan menjadi bahan artikel pada kali ini diviralkan oleh mangsa bantuan Covid 19 Sabah. Sudah banyak sebelum itu kenyataan dan bukti daripada pemohon dimana permohonan mereka tidak diluluskan walaupun dalam sistem semakan menunjukkan permohonan mereka sedang dalam proses tapi sehingga hari ini tidak ada yang ditunggu.

Nasib baiklah ada bantuan BPN (1000-1500) daripada Persekutuan yang serba banyak telah mengubat kekecewaan dan yang paling penting dapat menampung kos hidup seharian yang terjejas akibat peraturan PKP.

Hari ini admin menerima screenshot berkaitan permohonan bantuan kerajaan negeri yang tampak ada unsur-unsur penyelewengan yang mungkin dilakukan oleh orang dalam yang bertanggungjawab. Jahil sebenarnya, sejahil jahil umat.

Begini ceritanya.

Pemohon bantuan one off RM300 bernama Basir Bin Zainon. Nombor MyKad 890#. Nombor akaun AmBank nya 166002004#

Setelah semakan dibuat dengan memasukkan nombor MyKad pemohon. Di dapati permohonannya telah diluluskan dan bayaran tunai telah juga dikreditkan.

Namun pada hakikatnya wang RM300 itu tidak ada dalam akaun bank pemohon.

Demi mendapatkan kepastian dia berhubung dengan antara invidividu yang terbabit dalam bantuan pakej Covid 19 Sabah. Selepas semakan dibuat, individu itu mendapati wang sudah dimasukkan atau dikreditkan ke akaun bank yang bernombor 8881003409577 atas nama Basir bin Zainon pada 22hb April 2020.?????

Persoalannya mana mungkin, sedangkan nombor akaun bank pemohon Basir bin Zainon ialah 166002004#. Sepatutnya wang RM300 itu masuk ke dalam akaun ini.

Sebaliknya wang bantuan itu telah dimasukkan ke akaun orang lain milik Erwan nombor akaunnya 8881003409577.

Bukankah itu menandakan ada berlaku unsur-unsur penyelewengan yang dilakukan oleh orang dalam. Bukan kah perbuatan yang tidak bermoral itu telah menyebabkan kerugian dan menganiaya masyarakat marhaen, masyarakat yang memerlukan?

Agaknya berapa ribu pemohon yang telah menjadi mangsa penipuan ini. Agaknya siapa yang menjadi sasaran utama mereka, orang orang kampung yang buta huruf?

Masyarakat Sabah agak bernasib baik kerana salah seorang yang menjadi mangsa adalah dia yang celik IT dan pemberani. Bolehlah dia mendedahkan perbuatan penyangak-penyangak yang tumbuh dari sumber yang haram itu. Kalau nak kaya bergaya pun ikutlah saluran jangan main dengan hak orang.

Padanlah baru-baru ini Ketua Menteri Sabah Shafie ada membuat kenyataan terbuka. Meminta maaf pada masyarakat Sabah kerana masih ramai yang tidak mendapat bantuan one-off RM300 berkenaan.

Padan muka jentera Warisan yang sebelum ini lantang mendustakan kekecewaan pemohon. Sudah itu bukan hanya lantang macam tin kosong tapi menghina mengeji pemohon bantuan. Shame on you lah 🤭

Namun pada masyarakat setakat permohonan maaf itu tidak memadai. Bantuan tunai yang telah dijanjikan mesti diberikan kepada mereka tanpa kompromi dan bahagian akaun/kewangan yang bertanggungjawab mengkreditkan bantuan harus disiasat oleh SPRM sekaligus diheret ke muka pengadilan biar mendapat hukuman yang setimpal.


Padan pun Warisan ni macam tongkang yang pecah sudah. Tidak ada lagi harapan untuk bertahan di PRU yang akan datang.

Terlalu banyak cerita buruk sedangkan pemerintah negeri ini baru berusia sekitar dua tahun setengah.

Apa lah maknanya sebuah kerajaan negeri kalau ia di sokong oleh orang-orang yang tidak bermoral. Habis barang barang. Game over.

39 Comments

  1. Assalamulaikum sya sendiri penerima Bsh B40 suami x bkerja tetap dan punya 4 org anak sya x dpt bantuan covid19 0ne off sejak mula dipkp sehinga sekarang nasibla ada bantuan Bpn….apaka sbenarnya kelayakan penerima bantuan covid19 ni

    Liked by 1 person

    Reply

  2. memang pun ..smua keparat yg kerja d kplb sabah ni paling ketua keparat yg bahagian memproses info pemohon tu…anjing smua sana tu ..tau online 24jam pastu hujung bulan dpt gaji…buat kerja x betul entahlah sekolah smpai drjah berapa ntah…tapi lagak macam babisial…sumpah la kamu smua sana tu dapat bala sbb telebih mkn gaji buta x senang hidup kamu sampai mampuss…(tuk yg berkenaan tu mohon terasa dan sedar diri ye)

    Liked by 1 person

    Reply

  3. saya pun ada masalah ..nombor kad pengenalan saya salah di isi oleh pegawai berkenaan…setelah sya menghubungi pegawai tersebut dia katakan x dpt buat pembetulan …bukanka pelik bin ajaib sangat jawapan tu kan!!!

    Liked by 1 person

    Reply

  4. Ya…betul kenyataan tu sya dan kluarga saya yg lain trkena juga…family sya dh masuk dlm akaun tapi x da nilai tersbut…sya plak masih dlm proses sdah 1 bulan lbh dlm proses…klu nk bntu tu biar lah bantu betul2x jgn nak seleweng org susah lagi

    Liked by 1 person

    Reply

  5. Saya pun dh terkena sbb saya apply bantuan anak sabah berkerja di semenanjung cek status dh suscess di bayr tpi cek d bank tkda..skali saya cuba wasp dgn no yg boleh kta hubungi dgn senang mereka mnjawap yg duit dh masuk ke dalam ac tpi untuk bantuan pejaja MPT la kunuk..terang2 nama saya lain dgn no Ac yg di kirim tapi tetap juga nak nafikan..kalau macam ni la jwap nya ni la memang d katakan scamer ambil duit org..lau tk percaya cuba tengok dan cek ni nama saya ISNAH BINTI MOHAMMAD..dah suksess tpi cuba cek dia masuk Ac bank atas nama siapa saya pun tk tau..penipu punya prosuder dan bantuan..lau nk bantu pun biar la iklas dn jujur ba jangn nak ala2 baik tpi munafik..

    Liked by 1 person

    Reply

  6. isteri saya pun kena jga hasil dri manusia sifat binatang ne..cakap duit sdh di kredit kan sekali cek d bank tiada pn ada yg masuk..bgini la kmu nk jdi kerajaan ne..sdg duit rakyat pn kmu ble telan buta2..kmi harap org2 mcm ne bgus xpayah la nk memandai nk jdi pemimpin..bgus lagi kmu jga tu binatang dalam kandang yg x taw apa2..kalau nk kecam saya ne no ic saya..790918125755..org sabah bilang..silakan bos..mana2 kaw jer…kmu tggu la PRU akan datang..baru kamu rasa…

    Liked by 1 person

    Reply

  7. Ya ibu sy seorg balu pun x dpt lg bantuan 300 tu.. Sda memohon tpi keputusan tiada dlm rekod.. Pelik laa org kg kut.. Lebih lg seorg warga emas xkan x layak memohon!

    Liked by 1 person

    Reply

  8. Sekarang sudah terbukti bantuan Ekasih tidak ada kaitan dgn bantuan covid 19,jgn salah sangka orang kampungan tidak ada pelajaran,senang dipersendakan,diperbodohkan,dipermainkan,dibohongi,orang kampunganlah lebih berkerier dibandingkan orang bandar hidup terumbang ambing kalau tak menyeleweng nak masuk tandas pun kena bayar dulu…,cakap pegawai pengurus bantuan Ekasih dan Covid 19 sama saja satu rumpun katanya,nak menyeleweng pun agak-agaklah jangan nak memalukan,memburukkan nama baik EKASIH di mana-mana saja seluruh negara kita malaysia ini,nanti diri sendiri dimalukan rakyat taraf berjawatan pengawai tapi penyeleweng..,taubatlah jangan taubuat saja…dosa besar….haram…duit…haram….rezeki…tak halal…tu…
    INGAT MENGUCAP…ASTAQFIRRULLAH…AL..AZIM….

    Liked by 1 person

    Reply

  9. Alah….bukan susah sangatpun nak cari penyeleweng yang belum pakar sangat ni…,kalau betul yang pakar dan profesional takkanlah nak menyeleweng nak tengok pemohon tu lulus dulu baru nak menyeleweng tak classlah…low classs adalh…memalukan diri sendiri,keluarga,senak saudara kaum kerabatnya saja..sia2 sja cari je KPLB & SPRM petik jari jumpalh awak cik JASRINA ooiii…

    Liked by 1 person

    Reply

  10. Dgn unsur2 bgne ni dmna mw buat rujukan. Sbb kn lulus tpi chek d akaun ni blm msk. Dh kata suceses n dikerditka. Pjbt mna sila mklumkan..

    Liked by 1 person

    Reply

  11. Saya pun kena juga, semak status, sudah di kredit kn kedalam akaun, tapi bila cek dalam akaun bank, tak ada pulak masuk, abis duit tu g mana?

    Liked by 1 person

    Reply

  12. Tegakkan keadilan sewajar-wajarnya kepada pihak yang tidak mengenali dirinya sendiri hidup dengan kepura-puraan cuba berselindung bertopengkan raja makhluk meruntuhkan imej keagungan sultan negara diri sendiri..didunia dirinya kaya raya di akhirat dirinya teramat susah dirasainya nanti.BERINGAT-INGATLAH,KAIN KAPAN JADI HIASAN MEMBUNGKUS TUBUH BADAN BUKANNYA HARTA DIKEJAR MENEMANINYA NANTI…

    Liked by 1 person

    Reply

  13. Berita saya terima sama juga seperti kalian”( PERMOHONAN EKASIH DITERIMA PENGKREDITAN RM500 DILULUSKAN SILA HUBUNGI PIHAK BANK AKAUN ANDA”)+(PERMOHONAN COVID 19 LAYAK MENERIMA RM300 DAN PENGKREDITAN DILULUSKAN PADA 30.03.2020 )bantuan didaftarkan kedua-duanya memang sah layak diterima tetapi pengkreditan bantuan disaluarkan ke akaun bank kedua-duanya tidak ada sama sekali saya menerima.Apa maknanya itu semua..?kalau hendak menyeleweng pun janganlah sampai kepunyaan hak rakyat yang lain nak diseleweng,lebih baik lagi dari mula pusat bantuan kewangan kalian menyeleweng daripada diri sendiri nanti dipeleweng rakyat bertindak keras seadil-adilnya membenteras pihak SPRM mohon memberikan hukuman paling berat daripada menjadi rakyat tidak berakhlak,tidak bermoral memalukan agama bangsa kaum keturunan negara malaysia sendiri di seluruh dunia..

    Liked by 1 person

    Reply

  14. Sma jga dgn ank sya oku.. Msa isi x ada pula d nyatakn bwah umur x layak mohon.. 1 bln lbih tnggu dan kputusan nya ialah bwah umur x lulus.. Aduhaii la warisan.. X ada belas kasihan bah

    Liked by 1 person

    Reply

  15. Sy pun sama…dh 2 kali alasan salah nombor akaun…itu mustahil…last kemaskini nombor akaun bank pada 16 mei 2020..hari ni sy cek 8 june 2020 jam 4:30 pagi status baru ialah “invalid account number” ini memang tak masuk akal

    Liked by 1 person

    Reply

  16. Ermmm..patutlah,,sebelum ni sy pun bingung kerna tiada duit yang masuk dalam ekaun saya selain duit BPN.tpi cek dlm laman web,(TELAH BERJAYA DIKREADITKAN)..Rupanya mmh btul2 xda msuk.

    Liked by 1 person

    Reply

    1. Betul apa yang kamu alami semua sama juga seperti saya..saya cuba terus telefon pihak bank BSN cawangan beaufort,mereka mengatakan covid 19 saya sudah diluluskan dikreditkan pada 30.03.2020 padahal saya baru cek di line pada hujung bulan mei lepas,dan belum ada menerima bantuan 300 tersebut,apa cerita semuanya ini tidak betulkah lagi satu penipuan besar untuk rakyat lebih- lebih lagi saya mempunyai tanggungan untuk keluarga..dahlah kerja kampung terjejas kurang pendapatan beginikah cara orang yang tidak bererti perut mementingkan diri sendiri saja..kita orang pun mahu hidup juga bah..!!

      Liked by 1 person

      Reply

  17. Ya sma la betul saya sendiri kena. Sy cek d link memang jawapan diluluskan, telah dikreditkan di akaun. Tetapi bila saya ke bank untuk ambil duit 300 tu hampa tidak ada pun sesen duit di kreditkan di akaun bank saya.

    Liked by 1 person

    Reply

  18. Klu nak berpolitik pun jangan lah memburukkan pihak lawan.. carilah bahan yg logik sikit..klu betul ada penyeliwingan.. kenapa xmasukkan sekali bukti bank ..klu setakat whatsapp saja ingat ini zaman kanak-kanak rebena ka senang2 orang mau percaya

    Like

    Reply

    1. Ya sma la betul saya sendiri kena. Sy cek d link memang jawapan diluluskan, telah dikreditkan di akaun. Tetapi bila saya ke bank untuk ambil duit 300 tu hampa tidak ada pun sesen duit di kreditkan di akaun bank saya.

      Liked by 1 person

      Reply

    2. Politik la Yang bg org tmbh susah …. Kami orang Sabah kena makan buta2 mampu buat apa.
      Tempoh MCO wakil rakyat ckit pun x Ada turun Padang tgk org kg. Harap apa lg bosku.??
      Baik bersuara dari x Ada hasil menunggu.

      Like

      Reply

    3. Lagipun kesilapan yg berlaku itu bukan dari Pejabat Ketua Menteri. Dan KM mungkin minta maaf bukan kerana kesilapan atau perbuatan itu. KM minta maaf sebab “kelambatan” yang tidak disengajakan atau terlimpas pandang dan bukan tersilap. Terlambat kerana sistem pengurusan data oleh pihak yg bertanggung jawab.

      Namun apa yg saya perhatikan itu, cuma rekaan oleh pihak pembangkang. Sistem bank, kalau maklumat bercanggah : 1. Nombor KP pemilik, 2. nama pemilik akaun mesti sama dengan Kad Pengenalan. 3. Nombor akaun disahkan atas nama dan KP yg didaftarkan di bank. Jika mana2 maklumat bercanggah, sistem bank akan rejek transaksi berkenaan. Duit tidak akan dimasukkan ke akaun berkenaan. Jika masuk ke akaun orang lain, bermakna kesilapan teknikal telah berlaku di peringkat bank. Dalam kes ini, kesalahan berlaku di bank. Sepatutnya pihak yg buat cerita palsu ini salahkan bank dan bukan menuding pada KM dan kerajaannya. Kenapa pemilik bernama BASIR atau ERWAN tidak buat laporan polis?

      Untuk mengukuhkan kes ini, sila paparkan buku bank atau penyata akaun BASIR dan ERWAN beserta dengan gambar KP. Kita padankan, kalau untuk mengesahkan kes akaun. Mana tahu Mereka memiliki nombor KP yang sama. Dan kedua-dua mereka cuma buat cerita sebagai macai pembangkang untuk membantu cybertrooper pembangkang ..

      Like

      Reply

  19. Ya betul saya sendiri kena. Sy cek d link memang jawapan diluluskan, telah dikreditkan di akaun. Tetapi bila saya ke bank untuk ambil duit 300 tu hampa tidak ada pun sesen duit di kreditkan di akaun bank saya

    Liked by 1 person

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.