Fitnah dan Polemik Apa Dilemparkan Pembangkang?

Polemik dan fitnah apa lagi yang kononnya telah dilemparkan oleh pembangkang keatas Parti Warisan ni. Polemik dan fitnah itu kononnya telah menaikkan kemarahan dan pergaduhan dikalangan rakyat Sabah.

Jaujan mendakwa sedemikian ketika berucap di perhimpunan Warisan Tawau.

Kita nak ulas pun susah, kita pula yang pening mencari hujung pangkal tuduhannya.

Apa yang telah dipolemikkan dan apa yang telah difitnah oleh pembangkang Sabah terhadap kerajaan setengah penggal Warisan ni adui.

Tolonglah kalau ia pun, jelaskan apa isunya. Tak kan di akhir hayat Warisan pun masih dengan perangai lama lempar batu sembunyi tangan. Alahai

Secara langsung inilah buktinya Warisan gagal sebagai kerajaan negeri. Sangat sedikit kerja berkebajikan yang mereka telah laksanakan. Sebaliknya lebih banyak berpolitik dan menjanjikan projek bilion tapi habuk pun tidak ada. Sepatutnya apa yang kita nampak sekarang Sabah ini sudah bertukar rupa memandangkan manifesto dan janji mereka semasa pilihan raya yang lepas sangat sangat indah berkelip kelip.

Tapi tidak apa kita bagi pembayang, siapa tahu mereka terlupa.

1. Fitnah berkaitan polemik pendatang asing tanpa izin PATI? Hakikatnya kerajaan Perikatan Nasional melihat lambakan pendatang asing tanpa izin di Sabah sebagai hal yang mesti diselesaikan secara berhemah dan berperikemanusiaan. Ia bukannya fitnah tapi kritikan terbuka pembangkang terhadap kerajaan Warisan yang gagal menyelesaikan isu ini dan dari beberapa sudut Warisan juga gagal menghargai jasa dan menunaikan harapan penyokong mereka yang terdiri dari kaum ini.

Justeru itulah kerajaan Perikatan Nasional mencari jalan bagi menyelesaikan lambakan PATI. Bukan sebaliknya mengkambinghitamkan mereka yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis. Demi meraih sokongan daripada orang asal yang sebenarnya orang asal pun merasa tertipu pada politik Warisan.

Dengarkan saja kritikan dari Timbalan Presiden Warisan Darell Leiking begitu juga dengan Setiausaha Agung Parti Warisan Loretto Padua. Bermati-matian menafikan pendatang asing tanpa izin PATI atau mereka yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis. Dalam masa yang sama Presiden Warisan Shafie hanya mendiamkan diri. Walhal ketika berkempen di PRU yang lepas, ini Sabah kita punya, inilah konon masanya mesti bersatu dan mengetuai Sabah.

Kesimpulannya kamu sudah nampak kan kenapa mantan Timbalan Ketua Menteri Sabah Jaujan tiba tiba menimbulkan dakwaan sebegitu jelek dan tidak bertanggungjawab. Sebab rata-rata pengundi yang berketurunan Bajau Suluk dan Bugis mulai beransur-ansur menolak Parti Warisan. Sekali lagi dia cuba menyuntik kekitaan dan propaganda murahan.

Bekalan Elektrik Di Batu Sapi Masih Memalukan

Admin ingat permasalahan bekalan elektrik di kawasan Batu Sapi telah selesai sejurus Parti Warisan menerajui kerajaan negeri Sabah. Serious persoalan ini berada dalam pemerhatian admin.

Sudah berdekad masyarakat kampung Batu Sapi mengalami masalah bekalan elektrik. Dimana mereka menerima bekalan elektrik dari agensi swasta yang mendapat lesen sebagai perantara di antara SESB dan kampung kampung yang terbabit. Lekeh betullah.

Bukan apa pada kempen pilihanraya yang lepas admin “berperang” dengan beberapa jentera Parti Warisan dan UMNO dari kawasan ini. Tidak kiralah apakah mereka jentera resmi atau pun seorang imam atau ustaz. Yang pasti perdebatan semakin panas bila mereka tahu admin sudah meninggalkan Warisan. Hahaha!

Baru sebentar tadi terjawab walaupun secara kebetulan. Itupun atas ehsan kerajaan Persekutuan yang prihatin.

Itu bererti masuk tiga tahun Warisan menjadi kerajaan Sabah namun tidak terfikir untuk melakukan sebarang usaha bagi mengatasi isu ini.

Setakat bersuara agar kerajaan persekutuan mengambil perhatian tapi bukan kah dua tahun kerajaan Warisan berada dalam kerajaan persekutuan (Pakatan Harapan)? Kenapa tidak ada jalan penyelesaian? Amat-amat memalukan.

Hari ini melalui jawapan Menteri Air Tanah dan Sumber Asli, Shamsul Anuar Nasarah keatas soalan Ahli Parlimen Batu Sapi Liew Vui Kong. Bahawa pemegang lesen awam pengagihan sementara bekalan elektrik di Batu Sapi akan ditamatkan bagi membolehkan bekalan elektrik disalurkan secara terus oleh Sabah Electricity Sendirian Berhad (SESB).

Itupun setelah perbincangan empat mata di antara Suruhanjaya Tenaga, SESB dan kerajaan Sabah.

Agihan Kerusi DUN Bukan Isu Selagi Ada Setiakawan

Amat bersetuju pada pendapat wakil rakyat daripada Bersatu Sabah Datuk Nizam yang juga Adun Apas, Tawau.

Beliau berpendapat kemelut pembahagian kerusi antara UMNO dan Parti Bersatu Malaysia Bersatu (Bersatu Sabah) dapat diselesaikan melalui kerjasama serta hubungan setiakawan yang baik.

Ia juga amat penting dalam memastikan kemenangan bagi mengambil alih kerajaan negeri yang ada sekarang.

Beliau amat yakin bahawa oleh kerana matlamat setiap parti dalam komponen Perikatan Nasional adalah kemenangan maka isu pembahagian kerusi akan dapat diselesaikan dengan mudah.

Dalam masa yang sama ketika ditanya bagaimana pula dengan sokongan pengundi di DUN Apas beliau berkata dia mempunyai hubungan yang baik dengan masyarakat di kawasan itu. Ini kerana pada beliau mereka bukan hanya pengundi tetapi sebuah keluarga yang besar kepada dirinya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri Majlis Ibadah Korban sempena Hari Raya Aidil Adha bersama 20 anggota keselamatan ESSCOM dan penduduk kampung, Kampung Titingan Tawau.

Beliau turut menyumbangkan 14 ekor lembu untuk dikorbankan dan diagihkan kepada penduduk di kawasan DUN Apas.

Surat Terbuka Kepada TYT Sabah

Suka admin mengongsi tulisan dari seorang pengguna Facebook yang menamakan dirinya sebagai Original Sabahan. Tulisannya ini agak kritikal terhadap TYT negeri Sabah berhubung persoalan kenapa membenarkan Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal membubarkan DUN tanpa alasan yang munasabah apa lagi Ketua Menteri Sabah tidak ada hak berbuat demikian.


Surat terbuka kepada TYT Sabah ,

Saya terpanggil menulis surat ini kepada TYT Sabah yang mungkin pada ketika ini berada pada kerusi yang empuk dan istana yang mewah. Banyak yang saya mau tanya tapi tidak tahu mahu bagi siapa: jadi saya harap surat ini sampai kepada TYT Sabah tercinta.

1) Kenapa membubarkan dewan di ketika COVID19 belum selesai dan belum ada vaksinnya?
2) Kenapa minta pandangan rakyat sedangkan perkara yang sama pernah berlaku?
3) Kenapa dulu boleh izinkan DSSA angkat sumpah dengan jumlah majoriti yang sama dan sekarang tidak boleh ?
4) Kenapa dulu boleh belakangkan TSMA walaupun dia tidak meletak jawatan tetapi sekarang tidak?; malah minta rakyat pula putuskan.
5) Kenapa ada ketidakadilan dalam membuat keputusan? Kenapa berat sebelah? Bukankah TYT ini menjaga rakyat Sabah dan bukannnya menjaga sesuatu parti.
6) Adakah TYT terhutang budi dengan DSSA sebab memberikan TYT gelaran yang tidak bertempoh?
7) Adakah TYT tidak melihat penderitaan rakyat sekarang yang banyak kena buang kerja? Banyak tidak boleh keluar kerana ada penyakit berjangkit? Adakah TYT rasa kami semua ni bahan experiment untuk COVID19?
8) Tidak kah TYT terfikir dengan adanya PRN, orang yang dulu cikgu atau pegawai biasa terpaksa jadi “frontliner” disebabkan oleh PRN dan juga merisikokan diri – berdepan dengan musuh yang tak kelihatan?
9) Tidakkah TYT terfikir bahwa siapa pun parti yang menang, pasti ada rakyat yang kena COVID19- dan berjuang dengan nyawa sendiri?
10) Tidakkah TYT terfikir- bahawa 60 YB DUN ini boleh selesaikan masalah ini tanpa melibatkan jutaan pengundi rakyat Sabah? Biarlah mereka putuskan siapa KM melalui undian tidak percaya atau melalui sokongan SD.
11) Tidakkah TYT rasa bersalah nanti sekiranya selepas PRN – ada kluster baharu dari Sabah? Kluster PRN SABAH.
12) Tidakkah TYT terfikir bahawa rakyat SABAH juga ada keluarga, ada nyawa, perlukan duit dan hilang pekerjaan?
13) TIdakkah TYT terfikir bahawa pengundi SABAH juga manusia bukan bahan kajian? Atau
14) Mungkinkah TYT sudah selesa di ISTANA sehingga lupa bagaimana keadaan kami yang sakit, tidak cukup makan, perlu bantuan dan perlu ubat-ubatan.

Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu bantuan makanan
Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu kerja kami balik
Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu bantuan yang kena janji
Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu keluarga kami sihat
Kami tidak mahu PILIHANRAYA pada masa ini, kami mahu SABAH bebas Covid19.
Oleh itu, buat lah keputusan yang terbaik tanpa membabitkan pergerakan rakyat, tanpa menambah penderitaan rakyat dan tanpa membingungkan rakyat. Kalau TSMA tiada majoriti, bagi DSSA angkat sumpah jadi Ketua Menteri dan kalau DSSA tiada majoritu, bagi lah TSMA angkat sumpah jadi Ketua Menteri. Jadi selesai masalah dan bila cukup tempoh 5 tahun, biar kami menilai mana yang baik dan mana yang tidak baik; pada masa itu, saya pasti COVID19 sudah kurang dan vaksin sudah dihasilkan. Parti WARISAN tak perlu risau, sebab mereka masih boleh bersuara sebagai pembangkang. Kalau mereka parti yang baik- biar jadi pembangkang mahupun kerajaan; mereka pasti akan membela rakyat. Kuasa bukan segala-galanya tapi SUARA WARISAN yang jadi penilaian kami rakyat SABAH. DAN kalau benar TYT saying nyawa kami rakyat SABAH- Buatlah keputusan yang tidak merisikokan nyawa kami.

Sekian,

ORIGINAL SABAHAN

Warisan Terbangkan Dron Intip Rumah Musa Aman

Tidak pernah dibuat oleh manusia yang bertamadun apa lagi hari ini semua orang berada di tahun 2020. Maksudnya semua orang bertamadun kecuali puak itu.

Bayangkan sanggup menggunakan dron bagi mengintip kekuatan politik lawan mereka. Macam pula mahu berperang secara fizikal.

Benar benar tidak bertamadun sedangkan apa yang berlaku adalah soal politik yang menuntut penggunaan otak dan akal yang sihat. Bukan alat yang boleh memudaratkan kehidupan orang lain.

Semalam viral beberapa kerja bodoh Cybertroper Parti Warisan antaranya memuat naik gambar kediaman Tan Sri Musa Aman yang diambil menggunakan dron daripada atas rumah. Kebodohan seperti ini bukan kali yang pertama, ini adalah kali yang kedua sebelum ini ke atas kediaman seorang calon BN dari Semporna, waktu itu Sabah berada diambang pilihan raya yang ke-14.

Ketakutan yang melampau dikalangan macai Warisan. Takut andai Warisan tidak lagi menjadi kerajaan maka hanya makan untuk hidup pun susah. Sedihnya puak ni sedangkan kroni tertinggi sedang mengumpul harta sepuasnya.

Hal ini harus dikritik habis-habisan dan pelaku atau pemilik dron mesti dikenakan hukuman yang berat kerana perbuatan mereka mampu mendatangkan mudarat kepada orang lain. Dalam hal ini keselamatan keluarga Tan Sri Musa Aman telah pun terancam, ini jelas.

Jika tidak dan ada perkara yang tidak diingini berlaku, maka siapa yang harus dipertanggungjawabkan. Sedangkan semua orang sudah tahu ia adalah perbuatan penyokong kerajaan negeri Warisan. Maksudnya cari sampai dapat pemilik dron berkenaan dan kenal pasti dalangnya.

Sekarang apa pun boleh terjadi kerana kedudukan atau pelan rumah yang sepatutnya menjadi rahsia telah diketahui oleh penjenayah melalui gambar yang tersebar.

Semua orang tahu minggu ini viral berita ura ura akan berlaku peralihan kerajaan negeri Warisan kepada kerajaan negeri Perikatan Nasional.

Dikhabarkan ada beberapa Wakil Rakyat daripada kerajaan Warisan yang telah bersetuju menandatangani surat akuan sumpah bagi menyingkirkan Shafie dari jawatan Ketua Menteri Sabah.

Berita itu menyebabkan ketakutan yang melampau di kalangan pemimpin dan penyokong serta besi buruk/macai Parti Warisan hingga sanggup menerbangkan dron ke kediaman Tan Sri Musa Aman yang bertujuan untuk mengintip siapa saja yang terlibat dalam proses awal peralihan kelmarin. Sebab itulah bersama gambar yang diviralkan dicatatkan juga nama dan alamat pemilik kereta yang diletakkan di bahu jalan menuju ke rumah Tan Sri Musa Aman.

Debat Panas Sepanggar dan Beaufort Serta Kimanis Isu PATI

Baru pula admin perasaan ada rupanya perdebatan hangat di sidang Parlimen kali ini diantara Anggota Parlimen Sepanggar dan Anggota Parlimen Beaufort serta Kimanis.

Anggota Parlimen Sepanggar yang tiba-tiba berkeras kononnya pemberian dokumen Pas Sementara Sabah PSS sama dengan dokumen tunggal DT yang akan diperkenalkan oleh kerajaan Perikatan Nasional. Bagi menangani lambakan pendatang asing tanpa izin di negeri Sabah.

Ada angka yang disebut oleh Sepanggar. Angka itu adalah jumlah keseluruhan pemegang dokumen IMM13 Burung Burung dan Banci yang akan diproses menjadi PSS. Entah betul entah tidak, sebab ia berbeza dengan angka yang dinyatakan oleh Ketua Menteri Sabah semasa berhujah pada isu dan sesi yang sama. Ikut kita pening.

Point yang ditegaskan oleh Sepanggar ialah PSS dan DT adalah sama. Point ini yang didesak oleh Sepanggar supaya diakui oleh Anggota Parlimen daripada Beaufort.

Macam mana juga orang mahu akun wahai Sepanggar. PSS ada dua kelemahan yang ketara sebab itulah ditolak oleh masyarakat Sabah.

1. PSS akan diberikan kepada pemegang IMM13, Banci dan Burung Burung serta mereka yang langsung tidak ada keterangan diri. 2. PSS juga ditolak oleh pemegang IMM13 kerana pemegang dokumen ini nanti tidak boleh memohon kewarganegaraan Malaysia. Sedangkan si Aziz ketika menjawat soalan speaker di sidang Parlimen yang lalu menyatakan dengan jelas bahawa PSS dan memohon kewarganegaraan adalah hal yang berbeza iaitu pemegang PSS boleh memohon kewarganegaraan. Tapi dalam sidang ini si Aziz cakap tidak boleh memohon kewarganegaraan. Sekali lagi ikut kita pening. Hahaha!

Sedangkan DT dilaksanakan dengan begitu ketat dan teliti. Tidak akan diberikan kepada PATI yang langsung tidak ada keterangan diri. Sebaliknya akan dihantar balik ke negara asal mereka.

Persoalannya Aziz kalau benar PSS adalah jalan penyelesaian yang terbaik, kenapa lagi ditarik balik sepatutnya kamu teruskan. Soal masyarakat Sabah suka atau tidak itu belakang cerita. Seperti apa yang akan dilakukan oleh kerajaan PN walaupun kerajaan negeri Sabah tidak setuju pada program dokumen tunggal DT tapi tetap juga diteruskan.

Marah betul Warisan ni pada pemohon keterangan diri ni ya sedangkan di pantai timur Sabah sana kalau bukan kerabat dari golongan ini tidak tu Warisan popular.

Kacang lupakan kulit oh ini parti Warisan.

Usul Tukar Speaker Memihak PN 111 PH 109 Juga Signal PM Muhyiddin Bertahan

PN berjaya menggugurkan speaker Dewan Rakyat Arif Md Yusof melalui undian usul. Hasilnya 111 menyokong dan 109 lagi menolak.

Seorang anggota Parlimen iaitu ahli Parlimen dari parti PBS tidak hadir. Seorang lagi Timbalan Speaker sendiri belum mengundi.

Proses pengundian dijalankan oleh Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Rashid Hasnon.

Sebelum ini Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada Pagoh mengusulkan agar Ariff Md Yusof mengosongkan jawatan kerana ada calon lain.

Kita nak bagi tahu bahawa ini adalah signal.

Esok jika berlaku undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin jawapannya pasti saja PN atau Tan Sri Muhyiddin Yassin berjaya mempertahankan kedudukannya sebagai Perdana Menteri Malaysia.

So percayalah selepas ini akan berlaku peristiwa yang menyakitkan di dalam usaha menegakkan kebenaran dan membenteras penyalahgunaan kuasa dikalangan mantan Menteri PH dan Menteri-Menteri di peringkat negeri.

Yang bersembunyi sebaiknya menyerah diri yang rasa-rasa terlibat cepat-cepatlah memberikan kerjasama supaya hukuman yang bakal dikenakan mampu ditanggung.

Ambil Guru Sementara Tanggani PKP Sekolah

Berikutan langkah kerajaan n membuka sekolah rendah dan menengah selepas tiga bulan ditutup kerana perintah kawalan pergerakan PKP.

Murid tahun 5 hingga 6, tingkatan 1 hingga 6 dibuka pada 15 julai manakala tahun 1 hingga 4 bermula 22 Julai.

KPM telah menggariskan hanya 17 sehingga 20 murid yang dibenarkan dalam satu kelas.

Maksudnya kalau sebelum ini setiap kelas boleh diisi dengan 35 pelajar tapi kali ini tidak boleh sudah hanya 20 pelajar yang dibenarkan.

Peraturan ini telah menyebabkan bilangan guru tidak mencukupi atau kerja guru guru akan bertambah. Betul tidak?

Jadi ada di antara ibu-bapa yang mencadangkan agar KPM mengambil lepasan Ijazah sebagai guru sementara.

Betul juga tu selain dapat menampung kekurangan guru terutamanya diluar bandar dan menambah kualiti pembelajaran ia juga dapat memastikan SOP PKP diperingkat sekolah dapat dilaksanakan dengan berkesan.

Sekaligus dapat mengurangkan angka pengangguran terutamanya lepasan pelajar Institut Pengajian Tinggi.

Loretto Jangan Tidakkan Kejayaan Kerajaan Negeri Terdahulu, Geran Tanah

Tidak habis-habis Setiausaha Agung Warisan ni menafikan apapun kemajuan yang dilakukan oleh kerajaan sebelum ini termasuklah proses-proses permohonan tanah hingga menjadi kenyataan.

Hakikatnya benar apa yang didakwa oleh Ketua Penerangan Parti Bersatu Sabah (PBS) Joniston Bangkuai. Bahawa permohonan tanah yang dirasmikan oleh Shafie Apdal pada 9 Julai lalu adalah hasil usaha kerajaan sebelum ini dibawah program perkhidmatan tanah anak negeri Sabah (Pantas)

Justeru wajarlah saudara Jostin melemparkan kenyataan sinis pada Ketua Menteri Shafie Apdal bahawa sepatutnya dia malu sebab hanya mampu merasmikan hasil kerja orang lain.

Menurut Saudara Jostin kerja-kerja yang dilakukan oleh Pantas adalah merangkumi 21 ribu lot tanah melibatkan 36 ribu hektar. Melibatkan 92 kampung di seluruh Sabah diukur oleh Pantas sehingga Disember 2017. Ia membabitkan 80 pasukan dan menelan kos sebanyak RM20 juta.

Lot tanah tersebut terletak di daerah Beaufort, Tuaran, Ranau, Kota Marudu, Sipitang, Semporna, Beluran, Kinabatangan, Tongod, Nabawan, Papar, Kudat, Sandakan, Keningau, Lahad Datu dan Tawau.

Di Kiulu, 2,141 lot diukur dari 2015 hingga 2017 oleh 29 pasukan dari Jabatan Tanah dan Ukur Sabah.

No wonder lah kalau begitu kan, rupanya hasil usaha orang lain atau Tan Sri Musa Aman dan pentadbirannya pula ya.

Tapi itulah yang sering menjengkelkan masyarakat Sabah apa bila Setiausaha Agung Parti Warisan tidak sudah menafikan usaha bijak orang lain. Walhal pihaknya hanya tahu merasmikan usaha atau kejayaan orang lain. Kurang itu boleh pula melecehkan keringat orang lain seolah-olah apa yang berlaku, berlaku dengan sendirinya. Shame on you lah.

Hebatnya PN Sabah kerana dikelilingi oleh orang-orang yang bijaksana dan berpengalaman

Kuat Mengkritik Bersatu (PN) Bila Dikritik Melenting, Hodohnya

Baru-baru ini Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Dr Abdul Latiff mengkritik keberadaan UMNO di Sabah sebagai tidak lagi mendapat tempat di hati masyarakat Sabah itu sendiri.

(Walaubagaimanapun beliau telah memohon maaf pada kepimpinan dan ahli UMNO yang ada di seluruh Malaysia)

Rentetan itu ia telah mencetuskan kemarahan di kalangan pemimpin dan penyokong UMNO.

Sedangkan kritikan Menteri berkenaan ada kebenarannya dan boleh dibuktikan

Kita ambil pembuktian ini. Sejak UMNO di Sabah menjadi pembangkang sudah berapa ramai ahli Warisan, PBS, PBRS dan STAR yang telah menyertai UMNO?

(Kita belum lagi bercakap soal kekuatan UMNO Sabah iaitu siapa yang mengetuai gerakan UMNO peringkat akar umbi dan pertengahan yang nampaknya sehingga hari ini belum kelihatan. Maksud admin ialah pemimpin atau ketua kecil yang berpengaruh dan mewakili jenis bangsa dan agama yang ada di Sabah)

Sedangkan yang dialami oleh Bersatu Sabah adalah sebaliknya. Ramai ahli dari parti Warisan dan pengundi atas pagar yang berpusu-pusu menyokong parti ini. Justeru tidak salahlah kalau Menteri Luar Bandar menggambarkan UMNO Sabah semakin ditolak oleh masyarakat Sabah.

Hakikatnya yang memulakan perbezaan kecil ini ialah pemimpin UMNO Datuk Puad Zarkashi. Pemimpin ini suka melemparkan kenyataan atau kritikan yang tidak menunjukkan rasa hormat terhadap kawan seperjuangan.

Habis itu kenapa pula berlagak marah bila ada pihak yang mempersoalkan kemampuan UMNO di negeri Sabah. Sedangkan itulah kebenarannya.

Di bawah adalah link sekaligus bukti kritikan beliau terhadap Perikatan Nasional atau PPBM.

Siap dia kata lagi maka tidak ada sebab Kabinet Muhyiddin tidak boleh dikritik dan ditegur kerana ia dibentuk berasaskan kuasa penuh seorang Perdana Menteri.

Nampak benarlah Puad Zarkashi ni semahunya menafikan kekuatan Perikatan Nasional yang diketuai oleh Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Puad Zarkashi mempersoalkan kedudukan Hisammuddin dan KJ yang dilantik dalam kabinet walaupun tidak ada jawatan dalam parti begitu juga dengan Azmin Ali dilantik menjadi Menteri Kanan walaupun dilanda kontroversi. (Kenyataan ini dikeluarkan oleh Puad Zarkashi)

Tapi bila ada rakan di dalam PN yang mengkritik UMNO wah bukan main lagi seolah-olah tidak pernah mengkritik kawan sendiri.

Justeru jangan suka mengkritik Bersatu atau PPBM sebab kan sudah duduk dibawah satu bumbung bersama UMNO yang sepatutnya digasak setiap hari adalah PH.

Pemimpin utama UMNO harus sedar jangan sengaja membuka api permusuhan kerana api itu akan ditiup kencang oleh penyokong penyokong UMNO yang sengaja membelakangkan akal mereka. Bayangkan yang kalah teruk di pilihanraya yang lepas pun hari ini bercakap bukan main nampak sangat cuba menutup kegagalan mereka dengan menyalahkan orang lain. Macamlah rakyat Malaysia ni buta huruf tahu apa yang berlaku. He!

Cuba bayangkan andai kritikan seumpama itu dilemparkan oleh pemimpin dari parti tempatan Sabah Sarawak, MCA dan MIC apa agaknya yang akan berlaku. Pasti parti parti ini akan dikritik habis-habisan sebagai tidak mengenang budi dan perkauman. Walhal kalau diperhalusi memang layak pun dikritik sebab mana ada parti di dunia ini yang kalah di pilihanraya tapi terlibat membentuk kerajaan selain UMNO.

Maka adalah lebih baik UMNO ataupun Puad Zarkashi dan yang lain mendiamkan diri daripada sibuk mencari kekurangan kawan.

Jangan lupa pada pilihanraya yang lepas UMNO adalah sebuah organisasi yang cukup besar dan berjasa tetapi berjaya ditumbangkan oleh parti yang baru berumur setahun jagung. Justeru keegoan dan kekuatan apa yang mahu dipertahankan oleh Puad Zarkashi?

Politik hari ini adalah soal apa yang anda akan lakukan dimasa hadapan bukannya sibuk mengungkit apa yang telah dilakukan. Pun begitu ada satu hal yang akan sentiasa dilihat dari setiap sudut dan masa iaitu penyalahgunaan kuasa dan melepaskan tanggungjawab hingga orang naik marah.