Tuntutan Terbaru (2019) Filipina Keatas Sabah

Setiausaha Luar Filipina, Teodoro Locsin Jr mengesahkan tuntutan terbaru kerajaan Filipina terhadap Sabah semasa taklimat kongres yang diadakan pada Rabu lepas.

Maka itu ketika ditanya oleh salah seorang ahli kongres negara itu Khalid Dimaporo, sama ada kerajaan Filipina akan menyediakan peruntukan berhubung tuntutan terbaru ini dan atau akan meletakkan kedutaan Filipina di Sabah. Jawapan yang diberikan adalah mustahil bagi kerajaan Filipina untuk meletakkan kedutaan mereka di Sabah kerana itu adalah perbuatan yang khianat.

Tuntutan terbaru ini didorong oleh mungkin tindakan kerajaan Sabah yang memperkenalkan dokumentasi terhadap imigren dan usaha kerajaan Filipina itu sendiri yang sedang rancak mendamaikan Wilayah Selatan negara itu. Justeru polemik ini menjadi sebahagian dari usaha Filipina untuk menarik balik rakyatnya pulang ke Wilayah itu.

Untuk nota jangan pernah ada kita rakyat Malaysia yang berpendapat akan ada satu titik yang mampu menghalang kerajaan Filipina untuk mengajukan tuntutan mereka keatas Sabah. Tuntutan akan sentiasa relevan dan bergantung pada situasi semasa walaupun peluang itu sebesar lubang jarum dan berita terbaru ini ibarat remainder.

Rujuk šŸ”— link dibawah

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/malaysia-tolak-kenyataan-setiausaha-hal-ehwal-luar-filipina-mengenai-sabah-217030

Tinggalkan komen

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.