Kaum Cina Mengkritik Kaw Kaw Menteri Kewangan Lim Guan Eng Sebab Gagal

Bila kaum Cina pro DAP yang menjadi pengikut dan memahami matlamat perjuangan DAP itu sendiri lalu menyatakan kekecewaan mereka.

Kaum Cina mengkritik kaw kaw Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di satu entri yang menggunakan salah satu keratan dari akhbar Sin Chew Daily.

Diberitakan juga bukan hanya segelintir kaum Cina DAP yang menganjing kegagalan Lim Guan Eng selaku Menteri Kewangan tapi telah melibatkan masyarakat antarabangsa dimana patung terlena yang menyerupai muka Lim Guan Eng sengaja diletakkan di kawasan umum untuk menjadi tontonan dan cacian mereka?

Ikuti komentar dari kaum Cina yang telah diterjemahkan oleh rakan Facebook. Kredit Hisemudin Kassim.

Dalam satu tajuk berita dari Sin Chew Daily semalam bagi membalas gesaan MCA agar Lim Guan Eng meletakkan jawatan Menteri Kewangan, lalu Lim Guan Eng dengan angkuh menjawab, “masakan jawatan Menteri Kewangan nak diberikan balik kepada Najib ?”

Maka banyaklah komen yang menghentam Lim Guan Eng.

Saya terjemahkan dua komen dari pembaca Sin Chew Daily. Sila rujuk caption yang diberikan.
.
Komen 1 :
Dahulu tak dapat nak buat perbandingan, mungkin difikirkan yang Pakatan Harapan akan membuat yang lebih baik. Namun setelah kamu dilantik sebagai Menteri Kewangan, saya merasakan yang Najib “banyak” lebih baik daripada kamu. Sememangnya dia (Najib) adalah pentadbir yang bagus, tetapi kamu Lim PUKI hanya digunakan oleh Mahathir untuk menekan masyarakat Cina. Hanya seekor ANJING di sisi Mahathir ! Lebih baik kamu letak saja jawatan ! Saya percaya adik-beradik Nga Kor Ming akan membuatkan lebih baik !

Komen 2 :
Sebusuk Najib pun tak sebusuk kamu. Sekurang-kurang Najib masih beri peruntukan RM30 juta kepada UTAR. Nilai Ringgit juga semakin meningkat baik, jika tak ubah kerajaan sudah tentu keadaan ekonomi lebih baik dari tahun lepas. Ron95, Diesel RM1.80 dan Ron97 pun tak sampai RM2.20
.
Itu hanyalah dua komen yang sempat saya terjemahkan
.

Adakah P. Waythamoorthy Kebal Dari Akta Berita Palsu (Hasutan) Dimana Kredibiliti KDN?

Jangan perkecilkan kebenaran ini tapi berikan keadilan pada semua pihak.

Pada 30 April yang lalu Seorang lelaki warga Denmark telah di penjara seminggu dan denda RM10 ribu oleh Mahkamah Sesyen kerana penama Saleh Saleem Saleh Sulaiman yang berumur 46 tahun telah mengaku menerbitkan berita yang tidak benar melalui rakaman video, dia mendakwa pihak polis lewat tiba di lokasi pembunuhan yang melibatkan seorang imam yang juga pensyarah warga Palestin. Klik link dibawah :-

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/04/30/warga-denmark-individu-pertama-dihukum-bawah-akta-antiberita-tidak-benar-2018/

Tapi bagaimana pula dengan Menteri Perpaduan P. Waythamoorthy yang juga membuat tuduhan yang sama.

P Waythamoorthy sejurus berlakunya insiden di kuil USJ Shah Alam bertegas dan mendakwa bahwa pihak polis lewat tiba ke tempat kejadian iaitu pada jam 4.15 pagi manakala Unit Simpanan Persekutuan (FRU) tiba kira-kira jam 6 pagi. Menyebabkan rusuhan berlaku dan tidak boleh dikawal. Klik link dibawah :-

P Waythamoorthy Mendakwa Polis Lambat Bertindak

Walaubagaimanapun ia dinafikan oleh Timbalan Menteri KDN, Aziz Jamman bahawa pihak polis sampai ditempat kejadian 10 minit lebih awal kerana Ibu Pejabat Polis Subang Jaya hanya mendapat panggilan pada jam 2.40 pagi dan pihak polis bergegas ke tempat kejadian pada 2.50 pagi. Klik link dibawah :-

Timbalan Menteri KDN Menafikan Tuduhan P Waythamoorthy

Jadi berdasarkan fakta di atas sewajibnya lah Menteri Perpaduan itu dihadapkan ke Mahkamah dan dijatuhkan hukuman yang setimpal. Sebab kalau tidak ia akan menjejaskan nama Malaysia di mata dunia, memandangkan ia melibatkan menteri di Kementerian perpaduan yang sepatutnya bertanggungjawab menjaga keharmonian negara dan masyarakat secara keseluruhannya.

Adakah akta hasutan atau akta berita palsu hanya berfungsi pada masyarakat biasa dan tidak pada para menteri ?

Adakah menteri di Kementerian KDN berkredibiliti?

Inikah yang dikatakan pembaharuan melalui Malaysia baru?

Rupanya IMM13 Diterimapakai Oleh Kerajaan Filipina

Rupanya IMM13 Diterimapakai Oleh Kerajaan Filipina. Apa Macam Timbalan Menteri KDN?

Sebelum ini admin ada terbitkan satu artikel yang bertajuk “betul sangatkah alasan Azis jamman berhubung OTK atau PTI itu,”

https://jalinluin.com/2018/11/17/betul-sangat-kah-alasan-aziz-jamman-berhubung-otk-atau-pti-itu/

Artikel itu bagi menafikan kenyataan Timbalan Menteri KDN Malaysia, Aziz Jamman. Dia mendakwa bahawa tiada isu bagi orang tiada kewarganegaraan atau OTK tidak dihantar ke negara asal kerana ia telah lama diusahakan oleh kerajaan terdahulu tapi menemui jalan buntu kerana negara asal seperti Filipina tidak mengiktiraf OTK sebagai rakyat mereka.

Timbalan Menteri berkenaan juga turut mendakwa bahwa IMM13 tidak diiktiraf oleh kerajaan Filipina.

Dalam artikel awal itu, kita nafikan kalau kerajaan Filipina menolak OTK yang dihantar ke negara asal Filipina, kerana sebelum ini kerajaan Malaysia yang ditadbir oleh BN telah pun memeterai persetujuan dengan kerajaan Filipina, Presiden Rodriguez Duterte bahawa Filipina bersetuju menerima OTK daripada Malaysia, Sabah khususnya.

Admin juga sertakan link portal sebagai rujukan atau bukti bahawa kerjasama Malaysia dan Filipina memang wujud dan OTK diterima oleh negara asal.

Hari ini terpampang di dada akhbar tempatan Sabah Borneo Post bahawa sebenarnya dokumen IMM13 diterimapakai oleh negara Filipina ia disahkan oleh kedutaan Filipina yang berpusat di Kuala Lumpur.

So kenapa bercanggah dengan kenyataan Timbalan Menteri KDN, Azis Jamman?

Suka juga admin bertanya pada pihak atau masyarakat yang terbabit tidakkah dakwaan kononnya IMM13 tidak boleh “diniagakan” dan orang tiada negara atau kewarganegaraan (OTK) adalah satu penghinaan?

Dulu atas nama serumpun, senang senang jak IMM13 dibuat selepas itu diproses menjadi keterangan diri atau Mykad tapi last last Warisan yang dipilih. Hemmm!

ICERD – Siapa Senator P. Waythamoorthy Berani Menduakan 153

Kenapa dan siapa juga Senator Menteri di Pejabat Perdana Menteri Malaysia P. Waythamoorthy yang berani menduakan perlembagaan 153 atau memberikan jaminan luar biasa, bahawa walaupun Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) diratifikasikan. Namun dijamin artikel atau Perlembagaan 153 Persekutuan tidak akan dimansuhkan.

Atas jaminan itu, konsultasi akan diadakan bagi mendapatkan pandangan perundangan dari dalam dan luar negara serta pendapat intelektual masyarakat. Amboi! 😊

Mengalahkan Agong, Agong yang menjadi payung bangsa dan agama melalui perlembagaan yang sedia ada dan telah terbukti berjaya menjaga keamanan negara pun tidak terfikir akan memperkenalkan satu lagi perlembagaan baharu untuk menggantikan 153.

Bikin lucu pula Senator tu, seolah-olah rakyat Malaysia ini tidak sayang dan tidak pernah membaca kandungan perlembagaan 153.

Perlembagaan 153 menyebut bahawa perlembagaan ini sendiri memberikan kuasa kepada yang di-pertuan Agong untuk menjaga keistimewaan orang Melayu di Semenanjung dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak. Jaminan itu meliputi kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Selepas ini dipanggil sebagai kontrak sosial.

Nampak tak Agong sendiri yang menjaga dan mempraktikkan perlembagaan 153.

Mengikut Senator itu ICERD juga mendapat sokongan dari Perdana Menteri Malaysia bila mana Mahathir Mohamad semasa dipersidangan PBB menyatakan pendirian kerajaan baharu Malaysia yang mendukung segala prinsip yang diperkenalkan oleh PBB. Wow!

Siapa sebenarnya P. Waytha Moorthy itu, adakah dia jenis orang yang boleh dipercayai jujur, bersemangat nasionalisme atau hanyalah baruah kepada pihak yang ingin menghapuskan keistimewaan Melayu dan Bumiputera di bumi Malaysia.

Senator P WaythaMoorthy ialah Menteri yang menjaga perpaduan negara dan kesejahteraan sosial rakyat Malaysia. Dia juga berjuang melalui pertubuhan haram Hindraf.

Pun begitu mari kita tonton rakaman dibawah agar kamu kenal siapa Senator P. Waythamoorthy
dan nampak hasrat tersirat disebalik ICERD yang cuba diamalkan di Malaysia.

Betul Sangat Kah Alasan Aziz Jamman Berhubung OTK atau PTI itu?

Isu kerajaan Malaysia tidak menghantar balik ‘Orang Tiada Kewarganegaraan’ (OTK) di Sabah ke negara asal tidak timbul kerana usaha itu telah lama diusahakan oleh kerajaan terdahulu. Tapi menemui jalan buntu bila mana negara asal Filipina tidak mengiktiraf OTK sebagai rakyat mereka.

Tahu tak apa! itulah alasan yang diberikan oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri, Aziz berhubung PTI yang menjadi penyokong Parti Warisan di Sabah.

Walhal sebelum ini isu lambakan pendatang tanpa izin menjadi modal jentera Warisan bagi memburukkan kerajaan BN. (Itulah akibatnya kalau terlalu naif, senang senang mendapat dosa kering, para lahanat ni)

Eloklah kalau pemimpin Warisan sudah tahu cerita yang sebenarnya. Rupa-rupanya selama ini kerajaan BN telah berusaha menangani OTK.

Dan diharap selepas ini agar tiada lagi penyokong Warisan yang menyalahkan kerajaan terdahulu berhubung OTK atau PTI. Sebaliknya hari ini OTK atau PTI menjadi tanggungjawab kerajaan Warisan untuk mencari jalan penyelesaian.

Persoalannya sejak bila kerajaan Filipina dan Indonesia tidak menerima OTK?

Sebab setahu admin, berdasarkan usaha terakhir kerajaan terdahulu berkaitan OTK yang diusahakan oleh PM Najib Razak ialah pada tahun 2016. Dimana dalam Pertemuan PM Najib Razak dengan Presiden Philipine Rodriguez Duterte mereka telah bersepakat , yang kerajaan Filipina telah bersetuju menerima rakyatnya yang berstatus OTK.

https://www.rappler.com/nation/152022-duterte-gradual-repatriation-filipinos-sabah

Jadi kita mahu bertanya pada Timbalan Menteri berkenaan bila kali terakhir Sabah menghantar OTK atau PTI ke negara asal mereka Filipina dan Indonesia?

Satu hal lagi tidak timbul isu tiada kewarganegaraan atau tiada negara asal sedangkan embassy Filipina ada di Sabah dan menyediakan perkhidmatan permohonan passport Filipino. Kerajaan Warisan kenalah mencari jalan penyelesaian, bukannya kamu sibuk merujuk perkara yang sudah berlalu, apa lagi majoriti OTK ini adalah penyokong tegar Warisan.

Juga perlu diingatkan dan diharap pada segelintir PTI yang ada di Sabah, mulai hari ini hormatilah masyarakat tempatan dan kedaulatan negeri Sabah, kamu tengok saja negara leluhur kamu, enggan menerima kamu sebagai rakyatnya.

Jadi jangan lagi berdegil, berlagak besar kepala. Jangan lagi perasan Sabah ini kamu punya. Warisan sendiri menganggap kamu beban, tolol.

Betulkah maklumat Timbalan Menteri KDN tu?

Pemilik Equanimity Menyaman DOJ & Indonesia

Pemilik Equanimity Menyaman DOJ & Indonesia

Apa yang dapat dibuktikan berdasarkan artikel dibawah? Ini membuktikan kapal layar Equanimity tidak ada kaitannya dengan 1MDB.

Equanimity, Jho Low dan Malaysia aka 1MDB adalah entiti entiti yang berbeza, tidak sama. Faham?

Lalu bagaimana pula dengan tohmahan pembangkang dan beberapa bekas pemimpin BN yang berlagak budiman seperti Rais Yatim dan Rafidah Aziz, dimana mereka sebelum ini dengan lantang mengaitkan Equanimity dengan PM Najib Razak. Tidak rasa bersalah kah?


KUALA LUMPUR: Tindakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) menyita kapal layar mewah ‘The Equanimity’ dengan kerjasama pihak berkuasa Indonesia, kini dicabar di mahkamah Indonesia dan Amerika Syarikat (AS).

Equanimity (Cayman) Limited, selaku pemilik sah kapal berkenaan, yang menyifatkan DOJ dan pihak berkuasa Indonesia bertindak melampaui had perundangan negara masing-masing dalam isu terbabit, sudah memfailkan dokumen berkaitan di mahkamah kedua-dua negara bagi membuktikannya.

Pemilik kapal itu mendakwa, DOJ sendiri menangguhkan kes berkaitan aset berkenaan tahun lalu dan tiada langkah diambil membuktikan berlaku sebarang salah laku, namun menyita kapalnya di Indonesia, sedangkan perintah penangguhan yang dikeluarkan mahkamah berhubung kes itu masih sah.

“Tindakan DOJ memfailkan (kes) di California adalah usaha untuk menggunakan dakwaan yang boleh dipertikaikan mengenai tindakan yang diambil sebelum ini bagi menutup tindakannya sendiri yang bercanggah dengan undang-undang di Indonesia.

“Seperti ditunjukkan dalam dokumen mahkamah yang difailkan Equanimity (Cayman) Limited, tindakan DOJ hanya akan menjejaskan nilai kapal terbabit dengan ketara, selain mendedahkan anak kapal kepada bahaya.

“Tindakan itu tidak perlu sama sekali kerana kami sentiasa sedia menjual kapal berkenaan sementara kes DOJ masih berjalan. Sekiranya jualan dibuat berdasarkan keadaan pasaran yang mencerminkan nilai sebenar dan mendapat harga yang adil,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan di London, semalam.

Equanimity (Cayman) Limited turut mendakwa pendekatan diambil DOJ hanya menjejaskan nilai kapal berkenaan, sedangkan badan itu belum menunjukkan sebarang hak perundangan untuk membuat tuntutan.

Katanya, badan itu juga tidak cuba mendapatkan hak milik kapal mewah itu dengan menghubungi pihaknya, yang sudah menyatakan kesediaan bekerjasama dengan DOJ dan mahkamah AS.

Tambah kenyataan itu, walaupun DOJ boleh mengambil mana-mana tindakan yang dinyatakan itu pada bila-bila masa, namun badan itu memilih jalan yang sebenarnya tidak perlu, mahal dan tidak dirancang dengan baik apabila menyita kapal berkenaan di perairan Indonesia, sekali gus menjejaskan nilainya.

Susulan itu, pada Rabu lalu, Equanimity (Cayman) Limited selaku pemilik kapal, memfailkan jawapan bagi memperbetulkan kesilapan fakta dan salah tafsir dalam dokumen terbaru yang difailkan kerajaan (AS).

Ia mendakwa, bercanggah dengan dakwaan dibuat dalam dokumen difailkan kerajaan (AS) itu, lokasi kapal mewah berkenaan tidak pernah dirahsiakan dan Equanimity (Cayman) Limited tidak mengambil sebarang langkah untuk menjejaskan nilainya.

Malah, dakwanya, Kerajaan (AS) tidak mengambil sebarang langkah untuk membuktikan kesnya atau hak ke atas kapal berkenaan serta tiada penemuan menunjukkan berlakunya sebarang salah laku.

Justeru itu, Equanimity (Cayman) Limited, selaku pemilik ‘The Equanimity’ bertekad meneruskan usaha melindungi hak dan asetnya.

Sumber Berita Harian

Lim Kit Siang|Robin Yang Tulis Draft Tapi Malaysia Yang Dipersalahkan

Kenapa Pembangkang bingung dengan draft perjanjian yang ditulis oleh pihak luar. Walhal mereka sendiri tidak pasti akan kebenarannya.

Sudah sudahlah wahai pembangkang, takkan semua artikel yang ditulis di luar negara dan sengaja dikaitkan dengan 1MDB, kamu anggap ia satu kenyataan yang sangat benar.

Sedangkan yang sepatutnya yang kamu kritik keras ialah Jho Low bukannya kerajaan Malaysia.

Apa lagi berdasarkan artikel asal, jelas tertulis draft perjanjian yang ditemui dalam bentuk cache email itu ditulis oleh penyumbang dana Republican atau pihak Robin Rosenzweing dan jelas dinyatakan ia hanyalah “kemungkinan” (tidak pasti, adakah benar atau tidak). Tapi pembangkang di Malaysia separuh mati mengaitkannya dengan Malaysia. Bikin lucu!

Seolah-olah pihak yang menyediakan draft itu ialah kerajaan Malaysia.

Sebelum ini Lim Kit Siang dengan penuh yakin dan penipuan menulis di blognya, bahwa kononnya :-

Enam hari yang lalu, Wall Street Journal melaporkan bahawa penyumbang dana Republikan aka Presiden Donald Trump telah meminta suapan sebanyak AS $ 75 juta dari Jho Low. Supaya Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) menghentikan penyiasatan 1Malaysia Skandal Pembangunan Pembangunan (1MDB) Berhad.

Hello Lim Kit Siang, tidak terlintas langsung atau haram untuk memihak Jho Low. Tapi bukan sudah jelas dan terang kah? yang mana draft itu ditulis oleh pihak yang menawarkan dan ia lebih kepada kemungkinan atau cubaan diantara pihaknya dan Jho Low. Tapi kenapa kamu mengaitkannya dengan Malaysia atau memaksa supaya Malaysia termakan umpanmu. Bikin lucu!

Lim Kit Siang hanya tahu mencari kesalahan atau memanipulasi isu orang lain, sedangkan tuduhan sebelum ini terhadapnya yang didakwa telah menerima dan akan menerima dana berbilion dari luar negara dan Dr M. Tapi sehingga hari ini, satu patah perkataan pun dia tidak keluarkan selain menganggap orang lain gila. Hemmm!