Pengguna Ruang Maya Perlu Lebih Bertanggungjawab – Salleh Said

Sejak kebelakangan ini, blogger dan pengguna media sosial bertindak melulu dalam membuat paparan atau posting di internet. Ini semakin meningkat mungkin disebabkan pilihan raya umum yang akan datang di mana sentimen adalah tinggi. Kita tidak boleh membiarkan perasaan dan sentimen ini menjejaskan keamanan, keharmonian dan kestabilan Malaysia.

Walau apa pun undang-undang yang mengawal penyalahgunaan media sosial – seperti penerbitan berita palsu, hasutan, fitnah dan sebagainya – blogger dan pengguna media sosial harus bertanggungjawab untuk mengamalkan penapisan sendiri. Kenapa perlu tunggu sehingga kerajaan bertindak ke atas penyalahgunaan internet? Rakyat Malaysia tahu apa yang boleh diterima oleh masyarakat dan apa yang menyinggung perasaan.

SKMM akan diminta memantau media sosial untuk memastikan pengguna bertindak secara bertanggungjawab. Dan jika sekiranya mereka tidak dapat bertindak secara lebih bertanggungjawab, maka kerajaan perlu masuk dan bertindak untuk memulihkan pesanan di internet. Jangan dibiarkan sehingga ia sampai ke tahap datang di mana tindakan perlu diambil terhadap penyalahgunaan internet dan media sosial. Lagipun, jika anda cukup terpelajar untuk menggunakan media sosial, maka anda harus cukup terdidik untuk membezakan antara yang benar dan salah.


Tahukah anda di negara negara jiran, jangankan mencaci peribadi seseorang yang kalau di Malaysia ia sudah menjadi perkara biasa. Sedang hanya membandingkan seorang pemimpin dengan juga seorang pemimpin pun dianggap telah melakukan kesalahan yang amat besar. Klik link dibawah, apa yang berlaku di negara jiran Indonesia

https://jalinluin.com/2018/01/22/penghina-presiden-indonesia-jokowi-di-tangkap/

Tinggalkan komen

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: